Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 123 122
  • 13 197

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Johan on kehnot ajokelit tällä hetkellä.

Näillä keleillä se kyllä korostuu, että nuo pahimmat jonojen kerääjät pysyisivät poissa liikenteestä. Oikea kaista oli kuitenkin moottoritiellä nyt ihan hyvässä kunnossa, ja ollut mitään ongelmia ajella sitä rajoitusten sallimaa nopeutta.

Sinulla ei ehkä ole kiire minnekään, mutta kaikkia ei välttämättä huvittaisi ajella pahimmillaan kymmeniä kilometrejä sitä selvää alinopeutta sinun perässäsi. Toki sinne ohituskaistallekin voi aina mennä, mutta tällä kelillä sinne meneminen oli oikeasti jo vaarallista. Se on myös huomattavasti vaarallisempaa kerätä noita pitkiä jonoja, joissa kaikki autot ajavat tappituntumalla, kuin että ottaisit pikkaisen lisää vauhtia siihen kotteroosi ja mahdollistaisit näin kunnon turvavälit ja sujuvamman liikenteen.

Kiitos.
Eka lauseesi kumoaa kaiken lopun: Johan on kehnot ajokelit tällä hetkellä.

Itseäni taas ottaa kupoliiin, ne jotka tälläsella sontakelillä ohittavat jonossa yhden auton, kiilaavat takaisin väliin, turvavälit menee vituiksi ja tuulilasi täynnä rapaa. Vaikka ois voinu jatkaa sitä ajamista siinä vasemmalla kaistalla, ja hoitaa ittensä jonoon, kun ei häiritse muita. Mutta ku ei. Ku ite pitää olla 1,5 sek aiemmin perillä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eka lauseesi kumoaa kaiken lopun: Johan on kehnot ajokelit tällä hetkellä.

Itseäni taas ottaa kupoliiin, ne jotka tälläsella sontakelillä ohittavat jonossa yhden auton, kiilaavat takaisin väliin, turvavälit menee vituiksi ja tuulilasi täynnä rapaa. Vaikka ois voinu jatkaa sitä ajamista siinä vasemmalla kaistalla, ja hoitaa ittensä jonoon, kun ei häiritse muita. Mutta ku ei. Ku ite pitää olla 1,5 sek aiemmin perillä.
Itseäni ottaa kupoliin kaikki liian lyhyellä turvavälillä ajavat sekä ne, joilla menee ihan periaatteesta tunteisiin jos joku ohittaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Jos itse jurnuttaa tuolla selvästi alle nopeusrajoitusten, niin aika erikoista siinä kohtaa on jostain turvavälien vituiksi menemisestä valittaa. Sinä se olet silloin siinä se, joka niitä jonoja ja perseessä roikkujia tai inhottavia ohituksia tekemään joutuvia kerää. Itse vaan pistät pikkaisen enemmän hanaa, niin kyllä minä ainakin silloin sen turvavälin sinuun takaa tullessani oikein hyvillä mielin pidän.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos itse jurnuttaa tuolla selvästi alle nopeusrajoitusten, niin aika erikoista siinä kohtaa on jostain turvavälien vituiksi menemisestä valittaa. Sinä se olet silloin siinä se, joka niitä jonoja ja perseessä roikkujia tai inhottavia ohituksia tekemään joutuvia kerää. Itse vaan pistät pikkaisen enemmän hanaa, niin kyllä minä ainakin silloin sen turvavälin sinuun takaa tullessani oikein hyvillä mielin pidän.
Kyllä se takana ajava on syyllinen jos ei pidä turvaväliä. Joko menee ohi tai pitää sen turvavälin perässä ajaessa. Simple as fuck.

Jos on niin paska keli, että ei uskalla ohittaa, niin ei silloin pitäisi uskaltaa ajaa ilman turvaväliäkään. Ellei ole idiootti.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ei kyllä se takana ajava on syyllinen jos ei pidä turvaväliä. Joko menee ohi tai pitää sen turvavälin perässä ajaessa. Simple as fuck.
Jonon toinen on se joka jonon aiheuttaa. Usein vielä roikkumalla sen verran lähellä ekaa autoa ettei siihen mahdu edes väliin jos 3. yrittää ohittaa, vaan pitää löytää paikka ohittaa molemmat.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Se on myös huomattavasti vaarallisempaa kerätä noita pitkiä jonoja, joissa kaikki autot ajavat tappituntumalla, kuin että ottaisit pikkaisen lisää vauhtia siihen kotteroosi ja mahdollistaisit näin kunnon turvavälit ja sujuvamman liikenteen.
Miksi se hidas vauhti estää turvävälien pitämisen?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Miksi se hidas vauhti estää turvävälien pitämisen?
Näin se näyttää tuolla liikenteessä vain menevän käytännössä, että näin tapahtuu. Ihmiset eivät uskalla lähteä ohittamaan, ja siinä sitä sitten ollaan. Harvoinpa siitä jonojen keräämisestä moottoriteillä tosiaan ihan aidosti saa sitä kärkiautoa syyttää, mutta kyllä nuo eilisen kaltaiset kelit menivät minun mielestäni ihan rehellisesti sen kärkiauton piikkiin, kun jonoja tuolla näkyi.

Oikea kaista oli aivan mainiosti siinä kunnossa, että siinä pystyi ajamaan täysin ongelmitta sitä rajoitusten sallimaa nopeutta, eikä 5 - 10 km/h alle. Ohituskaista taas aivan tappokunnossa, ja harvoin tarvitsee sanoa, että sinne meneminen on aidosti vaarallista, mutta eilen se sitä oli. Kyllä noissa tilanteissa sitä toivoisi, että ihmisiltä löytyisi sen verran pelisilmää, kykyä ottaa muita huomioon ja luottoa omiin ajotaitoihinsa, että se oma auto saadaan kulkemaan sinne rajoitusten sallimille nopeuksille.

Ei minullakaan mitään ongelmaa ole siinä körötellä selviä alinopeuksia, jos olen seuraavasta rampista kääntymässä parin kilometrin päästä. Mutta silloin, jos tilanne on se, että matkaa on taitettavana monia kymmeniä kilometrejä, ja vaihtoehtoina on joko a) jurnuttaa sitä alinopeutta siinä toisen perässä tai b) mennä sinne kammottavassa kunnossa olevalle ohituskaistalle, niin toivoa tosiaankin sopisi, että se edellä ajava auto vaan nostaisi nopeutta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näin se näyttää tuolla liikenteessä vain menevän käytännössä, että näin tapahtuu. Ihmiset eivät uskalla lähteä ohittamaan, ja siinä sitä sitten ollaan. Harvoinpa siitä jonojen keräämisestä moottoriteillä tosiaan ihan aidosti saa sitä kärkiautoa syyttää, mutta kyllä nuo eilisen kaltaiset kelit menivät minun mielestäni ihan rehellisesti sen kärkiauton piikkiin, kun jonoja tuolla näkyi.

Oikea kaista oli aivan mainiosti siinä kunnossa, että siinä pystyi ajamaan täysin ongelmitta sitä rajoitusten sallimaa nopeutta, eikä 5 - 10 km/h alle. Ohituskaista taas aivan tappokunnossa, ja harvoin tarvitsee sanoa, että sinne meneminen on aidosti vaarallista, mutta eilen se sitä oli. Kyllä noissa tilanteissa sitä toivoisi, että ihmisiltä löytyisi sen verran pelisilmää, kykyä ottaa muita huomioon ja luottoa omiin ajotaitoihinsa, että se oma auto saadaan kulkemaan sinne rajoitusten sallimille nopeuksille.

Ei minullakaan mitään ongelmaa ole siinä körötellä selviä alinopeuksia, jos olen seuraavasta rampista kääntymässä parin kilometrin päästä. Mutta silloin, jos tilanne on se, että matkaa on taitettavana monia kymmeniä kilometrejä, ja vaihtoehtoina on joko a) jurnuttaa sitä alinopeutta siinä toisen perässä tai b) mennä sinne kammottavassa kunnossa olevalle ohituskaistalle, niin toivoa tosiaankin sopisi, että se edellä ajava auto vaan nostaisi nopeutta.
Siis oliko ongelma nyt siis, että joku ajoi 5 - 10 km/h alle nopeusrajoituksen, eli 90 - 95 km/h moottoritiellä?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Siis oliko ongelma nyt siis, että joku ajoi 5 - 10 km/h alle nopeusrajoituksen, eli 90 - 95 km/h moottoritiellä?
70 - 75 km/h.

Ja juu tiedän, että jos lasketaan vaikka 50 kilometrin matkalta, niin nopeusero 70 km/h vs. 80 km/h ei hirvittävän montaa minuuttia tee siihen, että milloin olen perillä. Siitäkin huolimatta nuo hiljaa ilman mitään järkevää syytä köröttelevät jonojen kerääjät ottavat nuppiin, ja liikenteen sujuvuuden kannalta olisi parasta, että se nopeus hinataan sinne rajoitusten tuntumaan.

Tuossa jos jää itse tuollaisen hitaammin ajelevan perään ajamaan pidemmäksi aikaa, ja vaikka itse miten pitäisi turvaväleistä huolen, niin on aivan pomminvarma juttu näillä pahemmilla talvikeleillä, että kohta itsellä on joku hinausetäisyydellä ajava auto perässä roikkumassa. Tuo minua kanssa ärsyttää noissa hidastelijoissa, että se ei anna itselle mahdollisuutta koskaan pitää turvaväliä taaksepäin.
 
Viimeksi muokattu:

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Jyväskylässä on vaihteeksi rekkajonoa kertynyt, koska tiet ovat peilijäässä. Voiko joku selittää tyhmälle, miksi mikään rengasvalmistaja ei ole tuonut nastarenkaita raskaalle liikenteelle? Luulisi ainakin asiakkaita riittävän, sillä pohjoisella pallonpuoliskolla on varsin väkirikkaita maita, joissa on myös kunnon talvisäitä.

Kitkarenkailla on ihan turha lähteä edes yrittämään peilijäistä tietä, vaikka olisi kuinka paljon massaa tahansa kyydissä, mutta ilmeisesti sellaiset ovat ainoat tarjolla olevat vaihtoehdot.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
70 - 75 km/h.

Ja juu tiedän, että jos lasketaan vaikka 50 kilometrin matkalta, niin nopeusero 70 km/h vs. 80 km/h ei hirvittävän montaa minuuttia tee siihen, että milloin olen perillä. Siitäkin huolimatta nuo hiljaa ilman mitään järkevää syytä köröttelevät jonojen kerääjät ottavat nuppiin, ja liikenteen sujuvuuden kannalta olisi parasta, että se nopeus hinataan sinne rajoitusten tuntumaan.

Tämä viimeisinhän ei pidä paikkaansa kategorisesti, vaan läpäisylle ja sujuvuudelle on laskettavissa tiehen liittyvä teoreettinen optimi, joka ei suinkaan aina ole korkein sallittu nopeus (esimerkkinä vaikkapa pk-seudulla Tuusulan moottoritie).

Jos tuollainen ”ottaa nuppiin”, kannattaa kyllä lähinnä katsoa peiliin. Liikenneraivo on vaarallinen juttu.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Jos tuollainen ”ottaa nuppiin”, kannattaa kyllä lähinnä katsoa peiliin. Liikenneraivo on vaarallinen juttu.
Älähän nyt rupea sentään sanoja pistämään suuhuni.

Ei se mitään liikenneraivoa tarkoita, jos sanon että olisi huomaavaista kanssa-autoilijoilta pistää se oma auto kulkemaan nopeusrajoitusten mukaista kyytiä silloin, kun olosuhteet sen vallan mainiosti mahdollistavat.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Älähän nyt rupea sentään sanoja pistämään suuhuni.

Ei se mitään liikenneraivoa tarkoita, jos sanon että olisi huomaavaista kanssa-autoilijoilta pistää se oma auto kulkemaan nopeusrajoitusten mukaista kyytiä silloin, kun olosuhteet sen vallan mainiosti mahdollistavat.

Mainittu nopeus on täysin nopeusrajoitusten mukainen. Kylläpä tuollaiset "ottaa nuppiin"-puheet raivolta kuulostavat. Kannattaa todella katsella peiliin - ja lähteä aiemmin liikenteeseen, jos on kiire.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mainittu nopeus on täysin nopeusrajoitusten mukainen. Kylläpä tuollaiset "ottaa nuppiin"-puheet raivolta kuulostavat. Kannattaa todella katsella peiliin - ja lähteä aiemmin liikenteeseen, jos on kiire.
Se on nopeusrajoitusten mukainen, mutta ei se sitä asiaa siitä kuitenkaan muuksi muuta, että muiden tielle liikkujien huomioimisen nimissä olisi suotavaa pistää sitä nilkkaa ihan pikkaisen suoremmaksi, jos olosuhteet ihan hyvin siihen antavan myöden. On tuo hiton itsekeskeistä noinkin ajatella, että "minähän ajelen ihan niin hiljaa kuin huvittaa, kaikki muut tyytykööt siihen".

En minä kesäkeleillä näistä mitään marise, mutta talvikeleillä kylläkin, jos tilanne on tuollainen eilisen kaltainen.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Voiko joku selittää tyhmälle, miksi mikään rengasvalmistaja ei ole tuonut nastarenkaita raskaalle liikenteelle?
Onhan niitä olemassa, mutta kylmä fakta on, että noita massoja varten pitäisi olla sellaiset piikit, että se nyt jo helvetin paska asfalttipinta olisi keväisin täysin entinen.

Meillä käytettiin jossain vaiheessa noita nastoja vetopyörillä, mutta saavutettu hyöty oli kyllä minimaalinen.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mainittu nopeus on täysin nopeusrajoitusten mukainen. Kylläpä tuollaiset "ottaa nuppiin"-puheet raivolta kuulostavat. Kannattaa todella katsella peiliin - ja lähteä aiemmin liikenteeseen, jos on kiire.
No voi vittu sentään. Aika lehmän hermot pitää olla, kun puhtaalla lumettomalla moottoritiellä jurnuttaa iloisella mielellä hymy huulessa 60 - 70 km/h Helsingistä Riihimäelle. Itse olen pääosin niitä, jotka eivät ihan vähällä liikenteessä hermostu, mutta tuossa kohtaa meinaa kyllä käpy palaa.

Kannattaa aina miettiä, että liikenne on yhteispeliä. Tuollainen hidastelija on yhtä lailla minäminäminä -ajatuksella liikkeellä kuin se, joka tulee perseeseen valoja vilkuttaen kun vasemmalla kaistalla on tasainen autojono.
 

Glove

Jäsen
Olipa taas yksi kaistapujottelija edessä tänään. Kovasti yritti kaistaa vaihtamalla edistää pääsyään jonoissa eteenpäin. Tultiin liikennevaloihin ja eipä sillä sitten ollutkaan pitoa kiihdyttää sen vierellä olevsn bussin ohi. Siihen jäi bussin perään ajelemaan.
 
4

444

No voi vittu sentään. Aika lehmän hermot pitää olla, kun puhtaalla lumettomalla moottoritiellä jurnuttaa iloisella mielellä hymy huulessa 60 - 70 km/h Helsingistä Riihimäelle. Itse olen pääosin niitä, jotka eivät ihan vähällä liikenteessä hermostu, mutta tuossa kohtaa meinaa kyllä käpy palaa.

Kannattaa aina miettiä, että liikenne on yhteispeliä. Tuollainen hidastelija on yhtä lailla minäminäminä -ajatuksella liikkeellä kuin se, joka tulee perseeseen valoja vilkuttaen kun vasemmalla kaistalla on tasainen autojono.
Jos ei edellä menevän vauhti maistu, niin vilkku päälle, vilkaisu vasemman olan yli, nilkkaa suoremmaksi ja autuus odottaa. Jos tähän suoritukseen ei ole valmis, niin sitten pieni pitstop lähimmälle huoltoasemalle, kuppi kuraa naamaan ja paremmalla tuurilla nopeammin ajavien perään. Ja jos se vasen kaista on niin järkyttävässä kunnossa, ettei siinä uskalla ajaa, niin alla on väärät varusteet, eli autokaupan kautta nelivetoa ja lisää tehoa alle. Jos sekin on täysin pois suljettu ajatus, niin sitten jäädään köröttelemään sen ”alinopeutta” matelevan nutipään perään, laitetaan jotain rauhoittavaa musiikkia soimaan ja nautitaan matkanteosta.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Nyt on kyllä ketjussa huikeaa ajattelua. Eräiden mielestä sellaisten, jotka eivät osaa ja/tai uskalla ajaa moottoritiellä nopeusrajoituksen mukaista enimmäisnopeutta pitäisi pysyä pois moottoritieltä tukkimasta paremmin ajavien liikennettä, kun eivät itse osaa tai uskalla ajaa siten, että pääsisivät noista hitaammin ajavista ohi.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Täällä ei maalaiset ymmärrä niitä olosuhteita tuolla Hämeenlinnantiellä. Oikea kaista aurataan asiallisesti ja siinä on käytännössä kesäkeli. Kaistojen välissä on sitten 30 sentin sohjovalli ja vasen kaista on auraamatonta sohjopuuroa. Yhtä hyvin siinä voisi olla keskikaide. Viimeksi pääsin ohi kun sillan alla oli väli siinä sohjovallissa ja vasenta kaistaa uskalsi nippa nappa ajaa kahdeksaakymppiä, vaikka vähän hirvitti. Sitten kun pääsi takaisin oikealle kaistalle niin pääsi ajamaan turvallisesti rajoitusten mukaista satasta.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllähän se kaikille olisi mukavinta, kun sitä pelisilmää olisi kaikilla. Jos ei ole kiire, ja taakse näyttää tulevan jonoa, voi hyvin ajella itse sinne taukopaikalle. Kun ei ole kerran kiire, siellä takana olevalla saattaa olla, jostakin syystä. Miksi aina takanatulijan pitäisi parkkiin ajaa?
Jos huomaan taakse jonoa tulevan, ajan sivuun. Ja jos on kiire, menen ohi, aina. Jos sitten valot vilkkuu, niin voi voi. Mutta mukavampaa olisi, jos se jarruttelija väistyisi.
Aiemminkin sanonut, että nykyajan minäajattelu se sieltä pilkistää. Muista viis, kunhan minä saan ajaa vaikka 30 tiellä, ei mun tatte väistää. Mihin niillä on kiire?
Ykkösluokan tiet tulisi pitää kunnossa, mutta tällainen paskatalvi tekee sen mahdottomaksi, täytyyhän auraukkojenkin joskus levätä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kyllä tuo kehotus menemään autokaupoille oli jo aika huikaiseva kommentti. Kun tässä nyt kerran peilin eteen pitää joidenkin mielestä mennä ihmettelemään, niin kyllä sinne saman peilin eteen voisi nämä tientukotkin tulla vähän mietiskelemään, jos oikeasti siis tuolla tavalla ajattelette.

Minä ajan kelissä, kuin kelissä, tiellä kuin tiellä juuri niin hiljaa, kuin itseä huvittaa, ja koko muu liikenne sopeutukoon siihen. Onhan tuo nyt aivan helvatin itsekeskeistä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Täällä ei maalaiset ymmärrä niitä olosuhteita tuolla Hämeenlinnantiellä. Oikea kaista aurataan asiallisesti ja siinä on käytännössä kesäkeli. Kaistojen välissä on sitten 30 sentin sohjovalli ja vasen kaista on auraamatonta sohjopuuroa. Yhtä hyvin siinä voisi olla keskikaide. Viimeksi pääsin ohi kun sillan alla oli väli siinä sohjovallissa ja vasenta kaistaa uskalsi nippa nappa ajaa kahdeksaakymppiä, vaikka vähän hirvitti. Sitten kun pääsi takaisin oikealle kaistalle niin pääsi ajamaan turvallisesti rajoitusten mukaista satasta.

En osaa sanoa, mikä tilanne missäkin kohtaa Hämeenlinnanväylää on. Ajan jotakuinkin joka päivä kumpaakin kehää ja Tuusulan- sekä Lahdenväylää, useamman kerran viikossa myös Hämeenlinnanväylää, enkä ainakaan niillä väleillä ole havainnut mitään 30 sentin valleja.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kyllä tuo kehotus menemään autokaupoille oli jo aika huikaiseva kommentti. Kun tässä nyt kerran peilin eteen pitää joidenkin mielestä mennä ihmettelemään, niin kyllä sinne saman peilin eteen voisi nämä tientukotkin tulla vähän mietiskelemään, jos oikeasti siis tuolla tavalla ajattelette.

Minä ajan kelissä, kuin kelissä, tiellä kuin tiellä juuri niin hiljaa, kuin itseä huvittaa, ja koko muu liikenne sopeutukoon siihen. Onhan tuo nyt aivan helvatin itsekeskeistä.

Varmaan tällaisiakin henkilöitä on. Aiemmin käsittääkseni kerroit henkilöistä, jotka ajavat noin 5-10 km/h hitaammin kuin _suurin sallittu_ nopeus kyseisellä tieosuudella on. Sillä ei ole lainatun kanssa yhtään mitään tekemistä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taannoin sikailin liikenteessä, kun ajelin moottoritietä turun suuntaan ja eteen sattui n. 70 km/h nopeudella etenevä pitkä autoletka. Itse halusin ajaa nopeampaa, joten siirryin sille loskaiselle vasemmalle kaistalle ohittamaan tätä varmaan parinkymmenen auton letkaa. Pian taakseni ilmestyi ehkä samoihin ajatuksiin tullut audikuski, jolle minun tien nopeusrajoitukseen perustuva matkanopeuteni (100 km/h) ei ollut riittävä ja tätä hän viestiitti räpsyttelemällä niin pitkiä ajovaloja ja kuin vilkkujakin sekä tietysti erityisesti keliolosuhteisiin sopimattomalla turvavälillä. No, itsekkäänä sikailijana en halunnut omaa matkanopeuta hidastaa siirtymällä sohjokaistalta vallin yli hitaiden autojen letkaan, vaan jatkoin matkaa valitsemallani nopeudella vasemmalla kaistalla kunnes koko letka oli ohitettu.

Tästä episodista jäi mietityttämään että kuinka tehokasta tuollainen valoshow tuolla tien päällä oikein on? Täällä jatkiksessakin varmasti näitä jouluvalokuskeja on, niin tulkaapa kertomaan kuinka usein siitä valoshowsta on apua? Väistääkö kaikki muut kuin minä teitä, vai mikä mahtaa olla se osumisprosentti?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös