Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 967 727
  • 12 127

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tänään todistin harvinaista näkyä maantiellä. Hyvässä mielessä tällä kertaa. Tai siis ei se hyvä ole, että on niin harvinaista, mutta silti.
Liityin valtatie 25:lle letkan perään, jota veti perävaunua perässään kiskova traktori. Ajattelin, että tässä sitten vissiin körötellään tovi. No todellakin, vain hetkeä myöhemmin ko. traktori siirtyi bussipysäkin puolelle ja päästi koko letkan ohitseen. Kymmenkunta autoa. Heti minun jälkeeni laittoi taas vilkun vasemmalle ja siirtyi takaisin ajouralle, eli ei tosiaan jäänyt hääräämään mitään muuta.

Kerrassaan mainiota, että näinkin toisinaan tapahtuu.
Omien kokemuksien mukaan ainakin etelä-pohjanmaalla , missä näitä traktoreita enemmänkin näkyy, niin näkyy myös tätäkin ”ilmiötä”. Onhan tuo mukava ele traktorikuskilta ottaa huomioon nopeammat tiellä liikkujat.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Vittu, että menee rillit huuruun, kun jengi ajaa kehällä 80 km/h alueella molemmilla kaistoilla 65 km/h. Joo, on paska ilma ja sataa vettä, mutta silti! Suomessa sataa alvariinsa. Pitää olla varovainen ja välttää turhia riskejä, mutta eikö sitä voilla peräkanaa? Ilman, että tukkii molemmat kaksi kaistaa. Jos minä uskallan ajaa nopeammin kuin te teiden tukkeet, antakaa minun tehdä niin! Kaltaisiani on paljon. Nyt nämä jumittajat ovat mitä suurimmassa määrin aiheuttamassa niitä vaaratilanteita, kun eivät osaa käyttää peilejä ja ovat itsekkäitä. ”Minä ajan nyt tässä. Minulla on oikeus. Hajotkaa autoihinne”. No, minä hajoankin. Joka ikinen päivä.
Toisaalta usein näkee myös sellaista tapahtuvan, että sen hetken kun vasen kaista tosiaan kulkee vaikkapa 75 km/h ja edessäsi on useita autoja ajamassa samaa vauhtia letkassa, liimautuu joku aivan takaluukkuun kiinni tai lähtee ehkä jopa mielenosoituksellisesti ohittamaan oikealta, jos siellä on sinä hetkenä vähänkään tilaa. Tällaisia kuskeja nähdessä sitä ihmettelee, että eivätkö he tosiaan näe eteensä yhtään pidemmälle kuin vain sen yhden auton verran. Siinä on aivan turha raivota edessä olevalle, jos hänenkin edessä on autoja samassa letkassa samaa vauhtia ajamassa. Yleensäkin esim. Kehä 1:llä ruuhka-aikaan kiirehtiminen on aikalailla hölmöläisen hommaa, sillä kaistoja pujotellessa edessäsi on aina vain heti perään uusi auto, joka sekin ajaa jälleen "liian" hiljaa.

Toki ajoittain näkee sitten näitä sankareita, jotka tosiaan ajavat vasenta kaistaa kehällä 70-80 km/h nopeutta vaihdellen vaikka edessä olisi baana tyhjänä ja oikeallakin tilaa. Usein näillä sitten näkyykin olevan jotain ajamista tärkeämpää, esimerkiksi puhelimen kanssa, kesken.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Johan on kehnot ajokelit tällä hetkellä.

Näillä keleillä se kyllä korostuu, että nuo pahimmat jonojen kerääjät pysyisivät poissa liikenteestä. Oikea kaista oli kuitenkin moottoritiellä nyt ihan hyvässä kunnossa, ja ollut mitään ongelmia ajella sitä rajoitusten sallimaa nopeutta.

Sinulla ei ehkä ole kiire minnekään, mutta kaikkia ei välttämättä huvittaisi ajella pahimmillaan kymmeniä kilometrejä sitä selvää alinopeutta sinun perässäsi. Toki sinne ohituskaistallekin voi aina mennä, mutta tällä kelillä sinne meneminen oli oikeasti jo vaarallista. Se on myös huomattavasti vaarallisempaa kerätä noita pitkiä jonoja, joissa kaikki autot ajavat tappituntumalla, kuin että ottaisit pikkaisen lisää vauhtia siihen kotteroosi ja mahdollistaisit näin kunnon turvavälit ja sujuvamman liikenteen.

Kiitos.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Omien kokemuksien mukaan ainakin etelä-pohjanmaalla , missä näitä traktoreita enemmänkin näkyy, niin näkyy myös tätäkin ”ilmiötä”.
Nimenomaan Etelä-Pohjanmaalla tuo on suht harvinainen ilmiö, koska kyllähän omalla rattorilla saa ajaa niin kuin tykkää, notta ristus. Seinäjoelta saa ajaa Lapualle perässä, jos osuu väärään saumaan.

Yleisesti ottaen, Jyväskylän yläpuolisessa Suomessa traktorit usein tekevät väistöliikkeen pysäkille. Ainakin pitkän letkan seuratessa ja/tai raskaan kaluston ollessa perässä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Johan on kehnot ajokelit tällä hetkellä.

Näillä keleillä se kyllä korostuu, että nuo pahimmat jonojen kerääjät pysyisivät poissa liikenteestä. Oikea kaista oli kuitenkin moottoritiellä nyt ihan hyvässä kunnossa, ja ollut mitään ongelmia ajella sitä rajoitusten sallimaa nopeutta.

Sinulla ei ehkä ole kiire minnekään, mutta kaikkia ei välttämättä huvittaisi ajella pahimmillaan kymmeniä kilometrejä sitä selvää alinopeutta sinun perässäsi. Toki sinne ohituskaistallekin voi aina mennä, mutta tällä kelillä sinne meneminen oli oikeasti jo vaarallista. Se on myös huomattavasti vaarallisempaa kerätä noita pitkiä jonoja, joissa kaikki autot ajavat tappituntumalla, kuin että ottaisit pikkaisen lisää vauhtia siihen kotteroosi ja mahdollistaisit näin kunnon turvavälit ja sujuvamman liikenteen.

Kiitos.
No nyt menee jo paksuksi, jos ei saa moottoritien oikealla kaistalla ajaa alle nopeusrajoituksen. Ymmärrän ajatuksen, että ohituskaistalle ei pitäisi tulla köröttelemään, mutta kyllä siinä oikealla pitää saada ajaa, jos nyt jotenkin moottoritienopeutta pystyy ajamaan. Toki eri asia, jos jotain kuuttakymppiä ajelee, niin silloin ei pidä motarille mennä, mutta jos nyt edes jotenkin rekkojen nopeuksilla ajaa, niin ei pitäisi kanssa-autoilijoilla olla mitään valittamista.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Nimenomaan Etelä-Pohjanmaalla tuo on suht harvinainen ilmiö, koska kyllähän omalla rattorilla saa ajaa niin kuin tykkää, notta ristus. Seinäjoelta saa ajaa Lapualle perässä, jos osuu väärään saumaan.

Yleisesti ottaen, Jyväskylän yläpuolisessa Suomessa traktorit usein tekevät väistöliikkeen pysäkille. Ainakin pitkän letkan seuratessa ja/tai raskaan kaluston ollessa perässä.
Ajan työkseni noin 30tkm/vuosi entisen Vaasan läänin alueella. Etelä-Pohjanmaa kyllä erottuu ja ei edukseen. Joka vuosi on lähellä piti tilanteita traktorien kanssa. Puskevat pellolta tai sivutieltä eteen ja joutuu jarruttelemaan rajusti. Tulevat pellolta niin täynnä paskaa että sitä lentelee paakkuina auton päälle. Vilkut ei toimi tai niitä ei käytetä - pari kertaa lähtenyt ohittamaan niin huomaa juuri ennen että vtu, sehän kääntyy vasemmalle ja jarrut pohjaan just mahtui oikelta ohi. Tilaa eivät juuri koskaan anna vaikka letka olisi kymmeniä autoja pitkä, mielummin ajetaan ihan siinä keskiviivan tuntumassa. Jne.
Jossain oli dataa että Etelä-Pohjanmaalla on 3x suurempi todennäköisyys joutua kolariin traktorin kanssa vaikka niiden otettaisiin huomioon suhteissa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Jossain oli dataa että Etelä-Pohjanmaalla on 3x suurempi todennäköisyys joutua kolariin traktorin kanssa vaikka niiden otettaisiin huomioon suhteissa.
En kyllä empiirisen kokemuksen perusteella väitä vastaan. Oikeastaan ainoa alue Suomessa, jossa kuvittelevat omistavansa allaan olevan tien.

Jossain Itä-Suomessa zetorit vetävät välittömästä pysäkille, kun näkevät rekan valot peilissään, mutta Etelä-Pohjanmaalla taustapeilejä ei ilmeisesti ole tai sitten vain ei kiinnosta kymmenen kilometrin jono takana. No, siellä päin nyt ollaan pääosin syntymäkyrpänaamoja muutenkin.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Itse tulee ajettua vuodessa joku 90tkm ja olen kyllä samaa mieltä noista traktoreista. 9,5 kertaa 10:stä sillä paskaläjällä hinkataan siinä ajoradalla, mahdollisimman keskellä. Peilejä ei pahemmin ole tai niihin ei jakseta katsoa. Peräkärryjen valot eivät toimi ja pysäkille ei voida ajaa jotta takaa tulevat pääsisivät turvallisesti ohi?
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Johan on kehnot ajokelit tällä hetkellä.

Näillä keleillä se kyllä korostuu, että nuo pahimmat jonojen kerääjät pysyisivät poissa liikenteestä. Oikea kaista oli kuitenkin moottoritiellä nyt ihan hyvässä kunnossa, ja ollut mitään ongelmia ajella sitä rajoitusten sallimaa nopeutta.

Sinulla ei ehkä ole kiire minnekään, mutta kaikkia ei välttämättä huvittaisi ajella pahimmillaan kymmeniä kilometrejä sitä selvää alinopeutta sinun perässäsi. Toki sinne ohituskaistallekin voi aina mennä, mutta tällä kelillä sinne meneminen oli oikeasti jo vaarallista. Se on myös huomattavasti vaarallisempaa kerätä noita pitkiä jonoja, joissa kaikki autot ajavat tappituntumalla, kuin että ottaisit pikkaisen lisää vauhtia siihen kotteroosi ja mahdollistaisit näin kunnon turvavälit ja sujuvamman liikenteen.

Kiitos.
Eka lauseesi kumoaa kaiken lopun: Johan on kehnot ajokelit tällä hetkellä.

Itseäni taas ottaa kupoliiin, ne jotka tälläsella sontakelillä ohittavat jonossa yhden auton, kiilaavat takaisin väliin, turvavälit menee vituiksi ja tuulilasi täynnä rapaa. Vaikka ois voinu jatkaa sitä ajamista siinä vasemmalla kaistalla, ja hoitaa ittensä jonoon, kun ei häiritse muita. Mutta ku ei. Ku ite pitää olla 1,5 sek aiemmin perillä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eka lauseesi kumoaa kaiken lopun: Johan on kehnot ajokelit tällä hetkellä.

Itseäni taas ottaa kupoliiin, ne jotka tälläsella sontakelillä ohittavat jonossa yhden auton, kiilaavat takaisin väliin, turvavälit menee vituiksi ja tuulilasi täynnä rapaa. Vaikka ois voinu jatkaa sitä ajamista siinä vasemmalla kaistalla, ja hoitaa ittensä jonoon, kun ei häiritse muita. Mutta ku ei. Ku ite pitää olla 1,5 sek aiemmin perillä.
Itseäni ottaa kupoliin kaikki liian lyhyellä turvavälillä ajavat sekä ne, joilla menee ihan periaatteesta tunteisiin jos joku ohittaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Jos itse jurnuttaa tuolla selvästi alle nopeusrajoitusten, niin aika erikoista siinä kohtaa on jostain turvavälien vituiksi menemisestä valittaa. Sinä se olet silloin siinä se, joka niitä jonoja ja perseessä roikkujia tai inhottavia ohituksia tekemään joutuvia kerää. Itse vaan pistät pikkaisen enemmän hanaa, niin kyllä minä ainakin silloin sen turvavälin sinuun takaa tullessani oikein hyvillä mielin pidän.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos itse jurnuttaa tuolla selvästi alle nopeusrajoitusten, niin aika erikoista siinä kohtaa on jostain turvavälien vituiksi menemisestä valittaa. Sinä se olet silloin siinä se, joka niitä jonoja ja perseessä roikkujia tai inhottavia ohituksia tekemään joutuvia kerää. Itse vaan pistät pikkaisen enemmän hanaa, niin kyllä minä ainakin silloin sen turvavälin sinuun takaa tullessani oikein hyvillä mielin pidän.
Kyllä se takana ajava on syyllinen jos ei pidä turvaväliä. Joko menee ohi tai pitää sen turvavälin perässä ajaessa. Simple as fuck.

Jos on niin paska keli, että ei uskalla ohittaa, niin ei silloin pitäisi uskaltaa ajaa ilman turvaväliäkään. Ellei ole idiootti.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ei kyllä se takana ajava on syyllinen jos ei pidä turvaväliä. Joko menee ohi tai pitää sen turvavälin perässä ajaessa. Simple as fuck.
Jonon toinen on se joka jonon aiheuttaa. Usein vielä roikkumalla sen verran lähellä ekaa autoa ettei siihen mahdu edes väliin jos 3. yrittää ohittaa, vaan pitää löytää paikka ohittaa molemmat.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Se on myös huomattavasti vaarallisempaa kerätä noita pitkiä jonoja, joissa kaikki autot ajavat tappituntumalla, kuin että ottaisit pikkaisen lisää vauhtia siihen kotteroosi ja mahdollistaisit näin kunnon turvavälit ja sujuvamman liikenteen.
Miksi se hidas vauhti estää turvävälien pitämisen?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Miksi se hidas vauhti estää turvävälien pitämisen?
Näin se näyttää tuolla liikenteessä vain menevän käytännössä, että näin tapahtuu. Ihmiset eivät uskalla lähteä ohittamaan, ja siinä sitä sitten ollaan. Harvoinpa siitä jonojen keräämisestä moottoriteillä tosiaan ihan aidosti saa sitä kärkiautoa syyttää, mutta kyllä nuo eilisen kaltaiset kelit menivät minun mielestäni ihan rehellisesti sen kärkiauton piikkiin, kun jonoja tuolla näkyi.

Oikea kaista oli aivan mainiosti siinä kunnossa, että siinä pystyi ajamaan täysin ongelmitta sitä rajoitusten sallimaa nopeutta, eikä 5 - 10 km/h alle. Ohituskaista taas aivan tappokunnossa, ja harvoin tarvitsee sanoa, että sinne meneminen on aidosti vaarallista, mutta eilen se sitä oli. Kyllä noissa tilanteissa sitä toivoisi, että ihmisiltä löytyisi sen verran pelisilmää, kykyä ottaa muita huomioon ja luottoa omiin ajotaitoihinsa, että se oma auto saadaan kulkemaan sinne rajoitusten sallimille nopeuksille.

Ei minullakaan mitään ongelmaa ole siinä körötellä selviä alinopeuksia, jos olen seuraavasta rampista kääntymässä parin kilometrin päästä. Mutta silloin, jos tilanne on se, että matkaa on taitettavana monia kymmeniä kilometrejä, ja vaihtoehtoina on joko a) jurnuttaa sitä alinopeutta siinä toisen perässä tai b) mennä sinne kammottavassa kunnossa olevalle ohituskaistalle, niin toivoa tosiaankin sopisi, että se edellä ajava auto vaan nostaisi nopeutta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näin se näyttää tuolla liikenteessä vain menevän käytännössä, että näin tapahtuu. Ihmiset eivät uskalla lähteä ohittamaan, ja siinä sitä sitten ollaan. Harvoinpa siitä jonojen keräämisestä moottoriteillä tosiaan ihan aidosti saa sitä kärkiautoa syyttää, mutta kyllä nuo eilisen kaltaiset kelit menivät minun mielestäni ihan rehellisesti sen kärkiauton piikkiin, kun jonoja tuolla näkyi.

Oikea kaista oli aivan mainiosti siinä kunnossa, että siinä pystyi ajamaan täysin ongelmitta sitä rajoitusten sallimaa nopeutta, eikä 5 - 10 km/h alle. Ohituskaista taas aivan tappokunnossa, ja harvoin tarvitsee sanoa, että sinne meneminen on aidosti vaarallista, mutta eilen se sitä oli. Kyllä noissa tilanteissa sitä toivoisi, että ihmisiltä löytyisi sen verran pelisilmää, kykyä ottaa muita huomioon ja luottoa omiin ajotaitoihinsa, että se oma auto saadaan kulkemaan sinne rajoitusten sallimille nopeuksille.

Ei minullakaan mitään ongelmaa ole siinä körötellä selviä alinopeuksia, jos olen seuraavasta rampista kääntymässä parin kilometrin päästä. Mutta silloin, jos tilanne on se, että matkaa on taitettavana monia kymmeniä kilometrejä, ja vaihtoehtoina on joko a) jurnuttaa sitä alinopeutta siinä toisen perässä tai b) mennä sinne kammottavassa kunnossa olevalle ohituskaistalle, niin toivoa tosiaankin sopisi, että se edellä ajava auto vaan nostaisi nopeutta.
Siis oliko ongelma nyt siis, että joku ajoi 5 - 10 km/h alle nopeusrajoituksen, eli 90 - 95 km/h moottoritiellä?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Siis oliko ongelma nyt siis, että joku ajoi 5 - 10 km/h alle nopeusrajoituksen, eli 90 - 95 km/h moottoritiellä?
70 - 75 km/h.

Ja juu tiedän, että jos lasketaan vaikka 50 kilometrin matkalta, niin nopeusero 70 km/h vs. 80 km/h ei hirvittävän montaa minuuttia tee siihen, että milloin olen perillä. Siitäkin huolimatta nuo hiljaa ilman mitään järkevää syytä köröttelevät jonojen kerääjät ottavat nuppiin, ja liikenteen sujuvuuden kannalta olisi parasta, että se nopeus hinataan sinne rajoitusten tuntumaan.

Tuossa jos jää itse tuollaisen hitaammin ajelevan perään ajamaan pidemmäksi aikaa, ja vaikka itse miten pitäisi turvaväleistä huolen, niin on aivan pomminvarma juttu näillä pahemmilla talvikeleillä, että kohta itsellä on joku hinausetäisyydellä ajava auto perässä roikkumassa. Tuo minua kanssa ärsyttää noissa hidastelijoissa, että se ei anna itselle mahdollisuutta koskaan pitää turvaväliä taaksepäin.
 
Viimeksi muokattu:

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Jyväskylässä on vaihteeksi rekkajonoa kertynyt, koska tiet ovat peilijäässä. Voiko joku selittää tyhmälle, miksi mikään rengasvalmistaja ei ole tuonut nastarenkaita raskaalle liikenteelle? Luulisi ainakin asiakkaita riittävän, sillä pohjoisella pallonpuoliskolla on varsin väkirikkaita maita, joissa on myös kunnon talvisäitä.

Kitkarenkailla on ihan turha lähteä edes yrittämään peilijäistä tietä, vaikka olisi kuinka paljon massaa tahansa kyydissä, mutta ilmeisesti sellaiset ovat ainoat tarjolla olevat vaihtoehdot.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
70 - 75 km/h.

Ja juu tiedän, että jos lasketaan vaikka 50 kilometrin matkalta, niin nopeusero 70 km/h vs. 80 km/h ei hirvittävän montaa minuuttia tee siihen, että milloin olen perillä. Siitäkin huolimatta nuo hiljaa ilman mitään järkevää syytä köröttelevät jonojen kerääjät ottavat nuppiin, ja liikenteen sujuvuuden kannalta olisi parasta, että se nopeus hinataan sinne rajoitusten tuntumaan.

Tämä viimeisinhän ei pidä paikkaansa kategorisesti, vaan läpäisylle ja sujuvuudelle on laskettavissa tiehen liittyvä teoreettinen optimi, joka ei suinkaan aina ole korkein sallittu nopeus (esimerkkinä vaikkapa pk-seudulla Tuusulan moottoritie).

Jos tuollainen ”ottaa nuppiin”, kannattaa kyllä lähinnä katsoa peiliin. Liikenneraivo on vaarallinen juttu.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Jos tuollainen ”ottaa nuppiin”, kannattaa kyllä lähinnä katsoa peiliin. Liikenneraivo on vaarallinen juttu.
Älähän nyt rupea sentään sanoja pistämään suuhuni.

Ei se mitään liikenneraivoa tarkoita, jos sanon että olisi huomaavaista kanssa-autoilijoilta pistää se oma auto kulkemaan nopeusrajoitusten mukaista kyytiä silloin, kun olosuhteet sen vallan mainiosti mahdollistavat.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Älähän nyt rupea sentään sanoja pistämään suuhuni.

Ei se mitään liikenneraivoa tarkoita, jos sanon että olisi huomaavaista kanssa-autoilijoilta pistää se oma auto kulkemaan nopeusrajoitusten mukaista kyytiä silloin, kun olosuhteet sen vallan mainiosti mahdollistavat.

Mainittu nopeus on täysin nopeusrajoitusten mukainen. Kylläpä tuollaiset "ottaa nuppiin"-puheet raivolta kuulostavat. Kannattaa todella katsella peiliin - ja lähteä aiemmin liikenteeseen, jos on kiire.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mainittu nopeus on täysin nopeusrajoitusten mukainen. Kylläpä tuollaiset "ottaa nuppiin"-puheet raivolta kuulostavat. Kannattaa todella katsella peiliin - ja lähteä aiemmin liikenteeseen, jos on kiire.
Se on nopeusrajoitusten mukainen, mutta ei se sitä asiaa siitä kuitenkaan muuksi muuta, että muiden tielle liikkujien huomioimisen nimissä olisi suotavaa pistää sitä nilkkaa ihan pikkaisen suoremmaksi, jos olosuhteet ihan hyvin siihen antavan myöden. On tuo hiton itsekeskeistä noinkin ajatella, että "minähän ajelen ihan niin hiljaa kuin huvittaa, kaikki muut tyytykööt siihen".

En minä kesäkeleillä näistä mitään marise, mutta talvikeleillä kylläkin, jos tilanne on tuollainen eilisen kaltainen.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Voiko joku selittää tyhmälle, miksi mikään rengasvalmistaja ei ole tuonut nastarenkaita raskaalle liikenteelle?
Onhan niitä olemassa, mutta kylmä fakta on, että noita massoja varten pitäisi olla sellaiset piikit, että se nyt jo helvetin paska asfalttipinta olisi keväisin täysin entinen.

Meillä käytettiin jossain vaiheessa noita nastoja vetopyörillä, mutta saavutettu hyöty oli kyllä minimaalinen.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mainittu nopeus on täysin nopeusrajoitusten mukainen. Kylläpä tuollaiset "ottaa nuppiin"-puheet raivolta kuulostavat. Kannattaa todella katsella peiliin - ja lähteä aiemmin liikenteeseen, jos on kiire.
No voi vittu sentään. Aika lehmän hermot pitää olla, kun puhtaalla lumettomalla moottoritiellä jurnuttaa iloisella mielellä hymy huulessa 60 - 70 km/h Helsingistä Riihimäelle. Itse olen pääosin niitä, jotka eivät ihan vähällä liikenteessä hermostu, mutta tuossa kohtaa meinaa kyllä käpy palaa.

Kannattaa aina miettiä, että liikenne on yhteispeliä. Tuollainen hidastelija on yhtä lailla minäminäminä -ajatuksella liikkeellä kuin se, joka tulee perseeseen valoja vilkuttaen kun vasemmalla kaistalla on tasainen autojono.
 

Glove

Jäsen
Olipa taas yksi kaistapujottelija edessä tänään. Kovasti yritti kaistaa vaihtamalla edistää pääsyään jonoissa eteenpäin. Tultiin liikennevaloihin ja eipä sillä sitten ollutkaan pitoa kiihdyttää sen vierellä olevsn bussin ohi. Siihen jäi bussin perään ajelemaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös