No koska ne on "oikeassa."Enkä ole ikinä ymmärtänyt, miksi pyöräilijöiden pitää ajaa niin saatanan kovaa paikoissa, joissa kova vauhti merkittävästi kasvattaa riskiä onnettomuuteen.
No koska ne on "oikeassa."Enkä ole ikinä ymmärtänyt, miksi pyöräilijöiden pitää ajaa niin saatanan kovaa paikoissa, joissa kova vauhti merkittävästi kasvattaa riskiä onnettomuuteen.
Tuossa on melko mukava alamäki, ja vauhtia saa pyörällä ihan vaan laskettelemalla. Yritän nyt laittaa Google Mapsin katunäkymän tuosta kohdasta:Milläs pyörällä tuo ajaa, kun en itse ainakaan näe, että tuossa videossa kammet tai jalat pyörii? Lopussa näkee, kun jarrutuksen tehostamiseksi suoristaa jalan maahan, mutta ennen tuota jalka on paikallaan eikä liiku.
Autoilija teki väärin tuossa tilanteessa.
Joonas Olli on aktiivinen pyöräilijä, joka kuvaa näitä läheltä piti -tilanteitaan ja julkaisee niitä Tubessa/somessa. Tämä sitten on saanut somen diesel-kuplan närkästymään.Täysin autoilijan piikkiin, tietämättä yhtään kuka on tällainen Olli ja miksi häntä täällä maalitellaan.
No, tuossa yksittäisessä tilanteessa kyllä asennevamma on kaukana. Etuajo-oikeutettu tie, jatkaa suoraan ja oikeanpuoleista kaistaa. Ei pidä olla yhtään minkäänlaista tilannetta, jossa kukaan kääntyy tai pysähtyy (pl. pyörät pientareella, ja kuvasta näkee ettei sellaisia ole) eteen.
Täysin autoilijan piikkiin, tietämättä yhtään kuka on tällainen Olli ja miksi häntä täällä maalitellaan.
Toki autoilija tekee tuossa virheen, mutta miettikää jos kaikilla olisi liikenteessä samanlainen asenne kuin Joonas Ollilla:
Suurimmalla osalla pyöräilijöistä on.
Tää kaverihan hakemalla hakee noita tilanteita, mistä pääsee länkyttämään twitterissä.
Enkä ole ikinä ymmärtänyt, miksi pyöräilijöiden pitää ajaa niin saatanan kovaa paikoissa, joissa kova vauhti merkittävästi kasvattaa riskiä onnettomuuteen.
No koska ne on "oikeassa."
Empä ole moiseen Olliin "törmännyt", mutta hiuksista vittuun tollanen kaveri jos kohdalle sattuu.
Tuossa videossa ei näy oliko autoilijalla mitään edessä jos oli autoilija toimi täysin oikein ja pysähtyi.No, tuossa yksittäisessä tilanteessa kyllä asennevamma on kaukana. Etuajo-oikeutettu tie, jatkaa suoraan ja oikeanpuoleista kaistaa. Ei pidä olla yhtään minkäänlaista tilannetta, jossa kukaan kääntyy tai pysähtyy (pl. pyörät pientareella, ja kuvasta näkee ettei sellaisia ole) eteen.
Täysin autoilijan piikkiin, tietämättä yhtään kuka on tällainen Olli ja miksi häntä täällä maalitellaan.
Ja yhteispeliä.Voisiko liikenne tai elämä ylipäätään olla joskus jotain muuta kuin yleistämistä?
Tämä on totta. Näitä kuvataan liiaksi someen.Tuossakin autoilija tekee virheen, mutta toisaalta pyöräilijä näkee aika hyvissä ajoin tämän virheen, eikä halua reagoida aluksi mitenkään. Pitäähän saada hyvää somematskua.
Enkä ole ikinä ymmärtänyt, miksi pyöräilijöiden pitää ajaa niin saatanan kovaa paikoissa, joissa kova vauhti merkittävästi kasvattaa riskiä onnettomuuteen.
No koska ne on "oikeassa."
Minulle tuo torakka yritti rakentaa ansan. Ajoin bussilla Hatanpään valtatietä ja olin kääntymässä oikealle Hatanpäänkadulle. Vastaan tuli pyöräilijä ja hiljensin päästääkseni sen ajamaan edestäni. Pyöräilijä suoristi selkänsä, hidasti ja näytti että anna mennä vaan ensin. Nostin kättä kiitokseksi ja olin juuri lähdössä menemään kun tämä perkele alkoi levittelemään käsiään kuten niin monella videolla. Onneksi teki sen hiukan liian aikaisin ja ehdin pysäyttämään ja Olli polki konkelillaan sadatellen keulan edestä. Kohdalla näytti ystävällisesti keskisormea ja lähti etsimään uutta uhria. Tuossa risteyksessä se ei ole kovinkaan vaikeaa.Tää kaverihan hakemalla hakee noita tilanteita, mistä pääsee länkyttämään twitterissä. Varmaan raskasta asettaa itsensä jatkuvasti vaaraan ja tilanteisiin, missä "pyöräilijä on oikeassa ja autoilija väärässä". Hänelle sattuu ja tapahtuu jatkuvasti. Jonain päivänä todennäköisesti haukkaa liian suuren palan ja joko a) löytää itsensä mullan alta tai b) kolaa oikeassa ollessaan jonkun muksun.
Vitu. Vaan koska se munamankelilla vetäminen on vaan niin työlästä. Varsinkin kiihdyttäminen. Mä tunnistan itsessäni ihan todella hyvin sen ajatusmaailman, kun on saanut hyvän vauhdin päälle ja oikein aika kovalla riskillä on vaan vedettävä mutkista, kulmien vierestä/takaa, montuista, ym. riskipaikoista ihan vaan sen takia, ettei joudu tekemään yhtään pakollista enempää työtä.
Totta… se muuten voi olla.Onko tää sukua sille, että manuaalivaihteisella autolla ajava ei jaksa väistää suojatielle aikovia, kun pitäisi polkea kytkintä ja vaihdella vaihteita, jos hidastaisi?
Jep. Kyllähän autoilijan täytyy tiedostaa että jos ohittaa pyörän, se on siellä yhä. Tätä kutsutaan juuri siksi ennakoinniksi ja vieläpä aivan perustilanteeksi. Ja auto myös on väistämisvelvollinen tilanteessa joten ei tässä voi pyöräilijää syyttää autoilijan ajotaidottomuudesta. Ei voi ajaa laput silmillä ja kuvitella että muut väistävät (kyllä, näitä pyöräilijöitäkin on, ne on pyöräilevä versio videon autoilijoista) tai katoavat vaan johonkin.En tiedä niistä muista Joonas Ollin tilanteista, enkä niistä asennevammaisista pyöräilijöistäkään joita kuulemma suurin osa pyöräilijöistä on, mutta kyllähän tuo vaaratilanne tuossa menee kutakuinkin kokonaan autoilijan piikkiin.
Tästä täytyy kyllä erikseen kysyä että eikö meidän ammattikuljettajat oikeasti näe pyörää jonka ohittavat. Tai siis olettaako jengi että se katoaa sieltä kun se on ohitettu. Kun eihän se pyörä käytännössä koskaan mistään ilmesty vaan se on lähes aina juuri aiemmin ohitettu pl. liikennevaloissa seisottaessa ja silloinkin sen näkee peileistä jo kauempana jos sinne vähän vilkuilee valon vaihtumista odotellessa. Ns. tarkkailee ympäristöä siis...Jollan pidemmällä ajoneuvolla nuo ovat todella hankalia tilanteita, kun pyörä tulee miljoonaa takaa ja itse pitäisi kääntyä oikealle. Ihan vain oman hengen kannalta kannattaisi ennakoida ja reagoida myös muiden virheisiin, koska niitä liikenteessä tulee valitettavan paljon. Meille kaikille.
Itse asiassa tuollaisessa videon tilanteessa se rekka joutuu hidastamaan jo kaukaa rullaillen ja näin ollen miljoonaa takaa tuleva pyörä ehtii helposti "ilmestyä tyhjästä".Tästä täytyy kyllä erikseen kysyä että eikö meidän ammattikuljettajat oikeasti näe pyörää jonka ohittavat. Tai siis olettaako jengi että se katoaa sieltä kun se on ohitettu. Kun eihän se pyörä käytännössä koskaan mistään ilmesty
Ja sen kyllä näkee jos peilejä vähän tarkkailee jo siinä 100 metriä ennen risteystä. Lähes aina, joskus on puskia mutta todella harvoin liikenteessä mikään ilmestyy tyhjästä. Sen pyörän olemassaolon saa tiedostaa kauempana ihan samaan tapaan kuin viereisen kaistan auton. Kai jengi niitäkin tarkkailee ajaessaan? Ruuhkassa voi olla että ajan kilometrin matkan jotakuinkin samaa vauhtia (erilaisella heilurilla) pyörien kanssa mutta kyllä mä tiedostan että ne on siellä.Itse asiassa tuollaisessa videon tilanteessa se rekka joutuu hidastamaan jo kaukaa rullaillen ja näin ollen miljoonaa takaa tuleva pyörä ehtii helposti "ilmestyä tyhjästä".
Pyörällä ehtii ottaa kääntyvän yhdistelmän kiinni taajamanopeuksissa.
Tämä nyt on oikeastaan turhaa väittelyä, jos et ole koskaan mitään Skodaa isompaa ajanut.Ja sen kyllä näkee jos peilejä vähän tarkkailee jo siinä 100 metriä ennen risteystä.