Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 142 202
  • 13 265

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä nyt on oikeastaan turhaa väittelyä, jos et ole koskaan mitään Skodaa isompaa ajanut.

Ongelmaahan ei sinänsä ole yhden pyöräilijän kanssa, jos sen on nähnyt. Valitettavasti liikenteessä ei voida tuudittautua siihen, että seurataan sitä yhtä pyöräilijää ja tiedostetaan sen olemassaolo.

Siellä on järkyttävän suuri katve koko ajan ja pahimmillaan se pyöräilijä voi edetä koko ajan siinä katveessa.

Valitettavasti en nyt voi auttaa sinua tässä asiassa enempää. Käy joskus istumassa Scaniassa ja käske kaverin mennä seisomaan eri kohtiin vänkärin puolelle, niin ehkä se sitten avautuu.
Kyllä mä ne katveet tiedän. Ja jos sen oikean puolen katveen tiedostamiseen käyttää saman energian kuin vasemman puolen vaikka objektit oikealla onkin pienempiä niin aika harvoin sinne oikeita yllätyksiä ilmestyy.

Tietysti alkuperäisen asian kanssa tällä ei nyt juurikaan ole mitään tekemistä.

E. Lisätään toki että näiden isojen vehkeiden kanssa kevyellä liikenteellä kyllä on myös suurempi ennakointivastuu ja tekee hyvää tiedostaa siellä fillarin selässä että tässä voidaan katveessa mennä eikä ne kaikki kuskit niin suuria ennakoijia ole.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Hämeenlinnassa käyty, parkkihallista ulos ja ihan hyvin tilaa kääntyä vasemmalle. Vasemmalta tullut jannu joutui kiihdyttämään oikein raivolla, että sai antaa mulle torvea, kun tulin muka eteen. Itekin oli kääntymässä vasemmalle, eli kiihdytys on hiukan arveluttava toimenpide. Jos olisi ajanut tasaista vauhtia, kukaan ei olisi huomannut tilanteessa mitään erikoista. Torvi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt kun kesänopeudet ovat hetken olleet niin hiukan ihmetyttää eräs asia.

Kesärajoituksilla ajan moottoritiellä noin 128km/h vakkarissa, eli ylinopeutta on pikkuisen. Tällä vauhdilla ohitan noin 95% autoilijoista, eli jengi ajelee joko vain hiukan ylinopeutta tai ei ollenkaan.

Mutta sitten kun on se talven 100km/h rajoitus ja itselläni on vakkarissa about tuo sama lukema eli sellaiset +7-8km/h ylinopeutta, niin noin ainakin noin 50% autoilijoista ohittaa minut.
Eli talvirajoituksilla ajetaan enemmän ylinopeutta, kun taas kesärajoituksilla (usein paremmat olosuhteetkin) ajetaan vähemmän ylinopeutta.

Yksi asia mitä ihmettelen ja hiukan myös vituttaa on se, että mikä helvetti niistä liikennevaloista lähtemisessä aina voi kestää.
En nyt tarkoita, että tarvitsisi jotain rajoitinta vasten huudattaa autoa ja odottaa valojen vaihtumista. Ensin kestää ainakin se viisi sekuntia reagoida vihreisiin valoihin, sitten noin 200m jälkeen on vauhtia edelleen alle 20km/h jne. jne.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt kun kesänopeudet ovat hetken olleet niin hiukan ihmetyttää eräs asia.

Kesärajoituksilla ajan moottoritiellä noin 128km/h vakkarissa, eli ylinopeutta on pikkuisen. Tällä vauhdilla ohitan noin 95% autoilijoista, eli jengi ajelee joko vain hiukan ylinopeutta tai ei ollenkaan.

Mutta sitten kun on se talven 100km/h rajoitus ja itselläni on vakkarissa about tuo sama lukema eli sellaiset +7-8km/h ylinopeutta, niin noin ainakin noin 50% autoilijoista ohittaa minut.
Eli talvirajoituksilla ajetaan enemmän ylinopeutta, kun taas kesärajoituksilla (usein paremmat olosuhteetkin) ajetaan vähemmän ylinopeutta.
Monella autoilijalle tuntuu olevan muutenkin vain kaksi nopeutta. Taajamassa ajetaan esimerkiksi 50 km/h ihan sama onko rajoitus 30, 40, 50 vai 60. Sitten maantiellä ajellaan aina 90 km/h on rajoitus sitten 60, 80 tai 100. Kaippa se on vaan niin vitun vaikeeta seurata liikennemerkkejä.

Käytännössä joka kerta kun ajan nelostietä Ouluun ja nopeusrajoitus vaihtelee 80 ja 100 välillä, niin on joku autoilija, joka kulkee minua nopeammin 80-rajoituksella, mutta 100 rajoituksella sitten toisin päin. Enkä tarkoita nyt kuorma-autoja tai rekkoja vaan henkilöautoja. Niin joo ja jos tulee kamera vastaan niin jarrut aina pohjaan ja vauhti 10 km/h alle rajoituksen.

Eli siis noi nopeusrajoitukset on vaan fiilisjuttuja monelle.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Kesärajoituksilla ajan moottoritiellä noin 128km/h vakkarissa, eli ylinopeutta on pikkuisen. Tällä vauhdilla ohitan noin 95% autoilijoista, eli jengi ajelee joko vain hiukan ylinopeutta tai ei ollenkaan.

Viikonloppuna Hki -Tre väli tuli ajettua edes takaisin ja samaa hämmästelin. Vauhdista, jolla menin usean ohi, väitän, että hyvin monilla vauhtia oli se satanen. Pari kertaa oli jopa rekka edessä vasemmalla kaistalla henkilöautoa ohittamassa. Keli oli kuitenkin kuin morsian...
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt kun kesänopeudet ovat hetken olleet niin hiukan ihmetyttää eräs asia.

Kesärajoituksilla ajan moottoritiellä noin 128km/h vakkarissa, eli ylinopeutta on pikkuisen. Tällä vauhdilla ohitan noin 95% autoilijoista, eli jengi ajelee joko vain hiukan ylinopeutta tai ei ollenkaan.

Mutta sitten kun on se talven 100km/h rajoitus ja itselläni on vakkarissa about tuo sama lukema eli sellaiset +7-8km/h ylinopeutta, niin noin ainakin noin 50% autoilijoista ohittaa minut.
Eli talvirajoituksilla ajetaan enemmän ylinopeutta, kun taas kesärajoituksilla (usein paremmat olosuhteetkin) ajetaan vähemmän ylinopeutta.

Yksi asia mitä ihmettelen ja hiukan myös vituttaa on se, että mikä helvetti niistä liikennevaloista lähtemisessä aina voi kestää.
En nyt tarkoita, että tarvitsisi jotain rajoitinta vasten huudattaa autoa ja odottaa valojen vaihtumista. Ensin kestää ainakin se viisi sekuntia reagoida vihreisiin valoihin, sitten noin 200m jälkeen on vauhtia edelleen alle 20km/h jne. jne.
Tuo hidas kiihdytys kyllä ottaa itseäkin aivoon. Normaalisti Jyväskylässä kun lähtee Mattilanniemen valoista Keljon suuntaan niin valojen ensimmäinen on ehkä kerennyt hikisesti saamaan mittariin 80kmh Keljon markettien kohdalla matkaa 1,5 km. Joskus näitä sankareita 2 rinnakkain niin ohikaan ei pääse.

Toinen hieno ominaisuus kanssa-autoilijoissa kun tullaan valtatielle pikkutieltä pieneen rakoon ja jäädään siihen jurnuttamaan kuuttakymppiä vaikka takana olisi ollut tyhjää baanaa kilometritolkulla. En tiedä onko nämä Jyväskylän heinähattujen ominaisuuksia, sivistyneessä Savossa en ole vastaavaan törmännyt yhtä usein.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Tuota @king of the jungle n mainitsemaa seikkaa olen usein ihmetellyt. Satasen alueella ohitan 95km/h ajavan auton ja, kun hidastan kahdeksankympin alueella, tämä on kohta perseessä kiinni ajaen edelleen samaista 95 km/h. Miksi? Eikö sitä vakkarinnopeutta voi muuttaa, kun sen kerran asettaa?
 

Glove

Jäsen
Tuota @king of the jungle n mainitsemaa seikkaa olen usein ihmetellyt. Satasen alueella ohitan 95km/h ajavan auton ja, kun hidastan kahdeksankympin alueella, tämä on kohta perseessä kiinni ajaen edelleen samaista 95 km/h. Miksi? Eikö sitä vakkarinnopeutta voi muuttaa, kun sen kerran asettaa?
Ilmeisesti siinä vakkarissa on vaan yksi asetus. Minulle kävi viikonloppuna niin, että meni yksi auto 80 alueella ohi, ajaen varmaankin lähemmäs sata, itsellä oli mittarissa 90 eli käytännössä noin 83. Tultiin sitten 100 alueelle ja siinä se sittten jökötti edessä suurin piirtein samaa vauhtia kuin siellä 80 alueella. En sitten viitsinyt lähtä ohittmaan kun tiesin, että kohta on uusi 80 rajoitus edessä. Eipä sillä vauhti tippunut sielläkään.

Toinen mikä on monesti sattunut niin esim. kasitiellä Raahesta Ouluun tultaessa joku menee ohi ja sitten saa itse ohitella niitä kun Limingassa alkaa moottoritie.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Tuota @king of the jungle n mainitsemaa seikkaa olen usein ihmetellyt. Satasen alueella ohitan 95km/h ajavan auton ja, kun hidastan kahdeksankympin alueella, tämä on kohta perseessä kiinni ajaen edelleen samaista 95 km/h. Miksi? Eikö sitä vakkarinnopeutta voi muuttaa, kun sen kerran asettaa?
Hyvin yleinen ilmiö. En ole koskaan ymmärtänyt näitä henkilöitä. Joillekkin kesällä se nopeus on aina n. 90km/h oli nopeusrajoitus sitten 80 tai 100.
 

Cranbrooker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Red Wings
Vakionopeudensäätimen käyttäminen lienee monelle aika vaikeaa, jos edes tietävät, että autossa on sellainen.
Tämä on kyllä aika vituttavaa, toki kaikilla ei semmoista ole autossa tai just tuo et ei osata käyttää.

Tänään nelostiellä Mäntsälän jälkeen eteeni liittyi hilpeä pumppaava karavaani. Vakkari päällä ajelin gepsi nopeus sen 125. Välillä olin kontissa kiinni välilllä vaikuttivat katoavan horisonttiin. Subarun kikkailuun kyllästyin noin viidessä minuutissa ja painoin Scenicin perään.

Subaru ajoi ohittamisen jälkeen varmaan sen 5 kilsaa motaria vasemmalla kaistalla ja minä seuraavan pumppaajan perässä. Väliä siis ei mitään, olisin päässy ohi mut mulla oli ihan ok nopeus mulle.

Lopulta rekka vs. rekka ohitustilanne sai minulle perjantain rauhan kun rellukuski ei osannut laskea tilannetta ihan oikein.

Pieni asia mutta kyllä ns. vituttaa kovaa tommonen sahaaminen ja ohituskaistalla vaaniminen. Saatana.

Nyt olut
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Mikäs juttu tää ainakin stadissa yleistynyt tapa, että jätetään valoihin ensimmäisenä pysähtyessä joku viisi metriä tilaa siihen eteen? Eikö autoista nää niitä valoja jos ajaa viivalle asti vai mikä tää juttu on? Todella hämmentävää ja nyt osunut jo niin usein viereen, ettei voi olla sattumaa.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mikäs juttu tää ainakin stadissa yleistynyt tapa, että jätetään valoihin ensimmäisenä pysähtyessä joku viisi metriä tilaa siihen eteen? Eikö autoista nää niitä valoja jos ajaa viivalle asti vai mikä tää juttu on? Todella hämmentävää ja nyt osunut jo niin usein viereen, ettei voi olla sattumaa.
Olen joskus vuosia sitten (saattaa olla vaikka tästä ketjusta) kuullut juttua autokouluista, jotka opettavat näin. Perusteluna, ettei mahdollinen peräänajo aiheuta sinkoutumista suojatielle asti niin helposti. Joka tapauksessa tätä on Helsingissä esiintynyt jo vuosia. Itsellä tekee valtavasti aina mieli vaihtaa kaistaa siihen eteen, mutta en ole viitsinyt, koska sulkuviiva.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jengillä on nykyään älypuhelimet ja autoissa navit, vaan silti siihen svidun kameraaan vedetään 10 tai 20 kilsaa alle rajoituksen. Mikä siinä on niin helkkarin vaikeata pistää vakkari päälle ja ajaa läpi? Kun pitäis vielä ihmisten tietää, että se n. 7 kilsaa ylinopeuttakin sallitaan. Menee vittu hermot, kun autot jojoilee, ja itellä vakkari päällä.
Ja ei, ei ole ole adaptiivista vakkaria. Saatana, älypuhelimet piis dildoilta, ja kortti samaten, sanon ma.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuota kamera hommaa en kyllä kanssa ymmärrä. Miksi siinä kohdalla pitää varmuuden vuoksi hidastaa vähintään tuo 10km/h alle rajoituksen? Jos kahdeksankympin alueella ajat 80km/h kameraan, niin ei siitä sakkoja tule. Mutta ei, varmuuden vuoksi hidastetaan 70km/h, jopa 60 km/h. Täysin järjenvastaista toimintaa.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Koska otsikkoa Virolaisten liikennekäyttäytyminen ei ole täällä, niin laitetaan tänne.

Mikä vittu noita virolaisia hiertää? Jostain pysäköinnistäkin ollaan haastamassa riitaa ja tarjoamassa myllyjä. Viimeksi tänään tällainen. Tuli joku virolainen nyrkit pystyssä mussuttamaan, kuinka ei meinannut mahtua autosta pois. Ei ottanut huomioon sitä, että Stadissa parkkiruudut ovat todella pieniä. Ne eivät sovi nykyautoille, vaikka mitä tekisi, varsinkin jos molemmilla on aika iso ja leveä auto.

Tämä nyt on varmaan jotain rasismia ja banaanimateriaalia, mutta virolaiset eivät yleensä itsekään ole mitään liikenteen mallioppilaita. Ajetaan rallia joillain loppuunajetuilla Bemareilla ja kamerat välähtelee. Joskus on kuollut jengiäkin, kuten se Kotiteollisuuden bussikuski tuossa lähellä Konalassa.

Onks tää nyt hea tuju? Mielestäni ei.

Ja jos tasapuolisuutta halutaan, niin Malminkartanon Alepassa on erittäin hauska virolainen myyjä.
 

Ralph

Jäsen
Ajelin tuossa kotiin töistä äsken ja kuudenkympin alueella huristelin niin, että auton mittari näytti nopeuslukemaa 66. Edessä ajeli hitaammin toinen auto, jonka sitten ajoin kiinni ja sitten ajeltiin peräkkäin noin 45 mittarissa hetken aikaa, kunnes tuli minulle oikealle kääntyvien kaista, jonne vaihdoin ennen kääntymistä oikealle. Kaistaa vaihtaessa nostin nopeuden taas sinne kuutenkymppiin ja kun pääsin tuon auton rinnalle, niin sieltä nousi kolmelta tai neljältä nuorehkolta tyypiltä peukut pystyyn. Välillä sitä liikenteessä tulee näitä tilanteita, että olisi kiva päästä kysymään, että mikä juttu. En ajanut mitenkään sen auton perässä kiinni vaan ihan turvavälin kanssa, mutta saavutin heidät aika nopeasti johtuen nopeuserosta, mutta rajoitusten puitteissa kuitenkin menin.
 

Luotain

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ajelin tuossa kotiin töistä äsken ja kuudenkympin alueella huristelin niin, että auton mittari näytti nopeuslukemaa 66. Edessä ajeli hitaammin toinen auto, jonka sitten ajoin kiinni ja sitten ajeltiin peräkkäin noin 45 mittarissa hetken aikaa, kunnes tuli minulle oikealle kääntyvien kaista, jonne vaihdoin ennen kääntymistä oikealle. Kaistaa vaihtaessa nostin nopeuden taas sinne kuutenkymppiin ja kun pääsin tuon auton rinnalle, niin sieltä nousi kolmelta tai neljältä nuorehkolta tyypiltä peukut pystyyn. Välillä sitä liikenteessä tulee näitä tilanteita, että olisi kiva päästä kysymään, että mikä juttu. En ajanut mitenkään sen auton perässä kiinni vaan ihan turvavälin kanssa, mutta saavutin heidät aika nopeasti johtuen nopeuserosta, mutta rajoitusten puitteissa kuitenkin menin.
Niitä matkustajia varmaan vitutti se köröttely, ja siksipä ne yritti liftata sun kyytiin.
 
Mikäs juttu tää ainakin stadissa yleistynyt tapa, että jätetään valoihin ensimmäisenä pysähtyessä joku viisi metriä tilaa siihen eteen? Eikö autoista nää niitä valoja jos ajaa viivalle asti vai mikä tää juttu on? Todella hämmentävää ja nyt osunut jo niin usein viereen, ettei voi olla sattumaa.
Kohtelias kuski? Jalankulkijana huomattavasti kivempi mennä suojatien yli kun ei ole auton nokka aivan pohkeessa kiinni. Kyllä niistä valoista pääsee, jopa se takana ajava.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Tuota kamera hommaa en kyllä kanssa ymmärrä. Miksi siinä kohdalla pitää varmuuden vuoksi hidastaa vähintään tuo 10km/h alle rajoituksen? Jos kahdeksankympin alueella ajat 80km/h kameraan, niin ei siitä sakkoja tule. Mutta ei, varmuuden vuoksi hidastetaan 70km/h, jopa 60 km/h. Täysin järjenvastaista toimintaa.

Jos ajaa satasta, niin saako hidastaa 85km/h vauhtiin?
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Kohtelias kuski? Jalankulkijana huomattavasti kivempi mennä suojatien yli kun ei ole auton nokka aivan pohkeessa kiinni. Kyllä niistä valoista pääsee, jopa se takana ajava.
Juu tää olisi ihan ymmärrettävää mutta tapahtuu myös paikoissa, joissa ei ole suojatietä. Esimerkiksi Vihdintiellä tähän oon törmännyt. Ehkä ne on ollut vaan sattumia.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Tietenkin saa, tossahan on jo lähtökohtasesti ajettu ihan vitun liian lujaa jos siis 80 alue. Mut jos satasen rajoitus niin aivan perseestä ja toisten jojottelua
Vastasit tässä juuri siihen miksi kameran jarrutetaan. Merkitystä ei ole sillä ajaako todellisuudessa juuri ylinopeutta, vaan sillä pitääkö hän mahdollisena että ajaa juuri ylinopeutta. Jos on epävarma nopeusrajoituksesta, niin ensireaktio on jarruttaa. Kuitenkin sitä tiedostaa, että iso osa kameroista on juurikin paikoissa joissa nopeusrajoitus laskee esim. ennen risteysaluetta, joten mieluumin jarruttaa kuin ottaa sakot jotka tulee jos on sattunut ajamaan "ihan vitun liian lujaa".

En voi muiden aivotoiminnasta sanoa, mutta omani ainakin ovat hyvin usein, varsinkin matka-ajossa, jonkinlaisella "autopilotilla" niin, että liikenneympäristön havainnointi menee kyllä jatkuvana prosessointina. Jos kuitenkin joku kysyisi yhtäkkiä vierellä "mikä on rajoitus", niin tuskin osaisin vastata katsomatta auton nopeusmittaria. Oudolla reitillä tämä voi aiheuttaa tuon tilanteen, että havahtuu siihen edessä olevaan kameraan eikä ole 100% varma onko rajoitus se mitä ajaa. Onneksi on paljon myös niitä 100% ajasta täydellisiä kuskeja liikenteessä...

Siitä tulikin mieleen, että liikenteessäkin pätee seuraava viisaus:
If you run into an asshole in the morning, you ran into an asshole. If you run into assholes all day, you're the asshole.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen maininnut aiemminkin, en edelleenkään ymmärrä: pyöräilijä ajaa kevyen liikenteen väylällä, valmistautuu ylittämään samansuuntaista autotietä suojatieltä, vilkaisee taakse, näkee lähestyvän auton, viittaa kädellään autoilijalle kääntymisen merkiksi. Miksi? Pyöräilijä on väistämisvelvollinen. Siitä huolimatta moni autoilija hidastaa ja tekee tietä pyöräilijälle. Tuli vastaanlainen tilanne vaihteeksi eilen vastaan juoksulenkillä.

Toki en itsekään vastaavassa tilanteessa aja autolla päin, mutta en myöskään hidasta kuin välttääkseni törmäyksen ja sen perään äänitorvea, tilanteesta riippuen keskaria tai huudan että onko liikennesäännöt tutut.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vastasit tässä juuri siihen miksi kameran jarrutetaan. Merkitystä ei ole sillä ajaako todellisuudessa juuri ylinopeutta, vaan sillä pitääkö hän mahdollisena että ajaa juuri ylinopeutta. Jos on epävarma nopeusrajoituksesta, niin ensireaktio on jarruttaa. Kuitenkin sitä tiedostaa, että iso osa kameroista on juurikin paikoissa joissa nopeusrajoitus laskee esim. ennen risteysaluetta, joten mieluumin jarruttaa kuin ottaa sakot jotka tulee jos on sattunut ajamaan "ihan vitun liian lujaa".

En voi muiden aivotoiminnasta sanoa, mutta omani ainakin ovat hyvin usein, varsinkin matka-ajossa, jonkinlaisella "autopilotilla" niin, että liikenneympäristön havainnointi menee kyllä jatkuvana prosessointina. Jos kuitenkin joku kysyisi yhtäkkiä vierellä "mikä on rajoitus", niin tuskin osaisin vastata katsomatta auton nopeusmittaria. Oudolla reitillä tämä voi aiheuttaa tuon tilanteen, että havahtuu siihen edessä olevaan kameraan eikä ole 100% varma onko rajoitus se mitä ajaa. Onneksi on paljon myös niitä 100% ajasta täydellisiä kuskeja liikenteessä...

Siitä tulikin mieleen, että liikenteessäkin pätee seuraava viisaus:
Kyllähän se juurikin kun monilla tieosuuksilla vähän vaihtelee rajoitus (80/100 yleensä) niin kamerat on siinä kun rajoitus laski. Paitsi kun jonkun kerran se onkin siinä korkeamman rajoituksen alueella niin siinä tulee se että enkö huomannut rajoituksen vaihtumista. Mutta tokihan ne oppii kun useamma kerran samalla välillä kulkee. Sitten taas ne jotka ajaa kehällä päivittäin eikä silti opi...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös