Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 978 418
  • 12 216

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Tää kaverihan hakemalla hakee noita tilanteita, mistä pääsee länkyttämään twitterissä. Varmaan raskasta asettaa itsensä jatkuvasti vaaraan ja tilanteisiin, missä "pyöräilijä on oikeassa ja autoilija väärässä". Hänelle sattuu ja tapahtuu jatkuvasti. Jonain päivänä todennäköisesti haukkaa liian suuren palan ja joko a) löytää itsensä mullan alta tai b) kolaa oikeassa ollessaan jonkun muksun.
Minulle tuo torakka yritti rakentaa ansan. Ajoin bussilla Hatanpään valtatietä ja olin kääntymässä oikealle Hatanpäänkadulle. Vastaan tuli pyöräilijä ja hiljensin päästääkseni sen ajamaan edestäni. Pyöräilijä suoristi selkänsä, hidasti ja näytti että anna mennä vaan ensin. Nostin kättä kiitokseksi ja olin juuri lähdössä menemään kun tämä perkele alkoi levittelemään käsiään kuten niin monella videolla. Onneksi teki sen hiukan liian aikaisin ja ehdin pysäyttämään ja Olli polki konkelillaan sadatellen keulan edestä. Kohdalla näytti ystävällisesti keskisormea ja lähti etsimään uutta uhria. Tuossa risteyksessä se ei ole kovinkaan vaikeaa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Vitu. Vaan koska se munamankelilla vetäminen on vaan niin työlästä. Varsinkin kiihdyttäminen. Mä tunnistan itsessäni ihan todella hyvin sen ajatusmaailman, kun on saanut hyvän vauhdin päälle ja oikein aika kovalla riskillä on vaan vedettävä mutkista, kulmien vierestä/takaa, montuista, ym. riskipaikoista ihan vaan sen takia, ettei joudu tekemään yhtään pakollista enempää työtä.

Onko tää sukua sille, että manuaalivaihteisella autolla ajava ei jaksa väistää suojatielle aikovia, kun pitäisi polkea kytkintä ja vaihdella vaihteita, jos hidastaisi?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Vaikka tuossa tuo kääntyvä auto nyt virheen tekeekin, niin onhan tuo asenne aika tyypillinen joillekin pyöräilijöille. Minä tulen nyt täältä ja siinä vaviskoot muu maailma! Kuulitteko?! Minä!

Liikenteessä tulee itse havainnoida ja olla jonkinlaista varautumiskykyä pelissä. Jos sitä kuvittelee, että kaikki miljoonat liikenteessä kulkijat aina ja kaikissa tilanteissa noudattaa vain täydellisesti jokaista liikennesääntöä, niin ehkä olisi parempi, että ei mene tuonne liikenteeseen ollenkaan? Sellaiset törkeät liikennesääntöjen ja muiden turvallisuuden rikkomiset ovat sitten asia erikseen, mutta jos tuommoisista pikkujutuista joka kerta polttaa hihansa, niin ehkä olisi paikka mennä peilin eteen ja miettiä, että olisiko siellä heijastuskuvajaisessa jotain korjattavaa?

Tuossakaan tämä kyseinen pyöräilijä ei käytännössä menetä yhtään mitään sillä, että ottaisi etukäteen pikkaisen vauhtia pois ja antaisi vaan tuon auton tuosta nyt sitten mennä ensin. Kyllä sitä tuommoisiin risteyksiin tultaessa kannattaa oikeasti vaan itse pyöräilijänä hyvissä ajoin varautua siihen, että jokainen kääntyvä auto ei välttämättä huomioi sinua, kun ajat itse tuollaista nopeutta. Vaikka miten sitten olisitkin itse oikeassa. Tuommoisista pikkujutuista jos rupeaisi itse someen postaamaan, niin sitähän saisi aivan jatkuvalla syötöllä olla tuohduksissa raivoamassa milloin mitäkin juttua, mitä tuolla liikenteessä tapahtuu.
 
Viimeksi muokattu:

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tiedä niistä muista Joonas Ollin tilanteista, enkä niistä asennevammaisista pyöräilijöistäkään joita kuulemma suurin osa pyöräilijöistä on, mutta kyllähän tuo vaaratilanne tuossa menee kutakuinkin kokonaan autoilijan piikkiin.
Jep. Kyllähän autoilijan täytyy tiedostaa että jos ohittaa pyörän, se on siellä yhä. Tätä kutsutaan juuri siksi ennakoinniksi ja vieläpä aivan perustilanteeksi. Ja auto myös on väistämisvelvollinen tilanteessa joten ei tässä voi pyöräilijää syyttää autoilijan ajotaidottomuudesta. Ei voi ajaa laput silmillä ja kuvitella että muut väistävät (kyllä, näitä pyöräilijöitäkin on, ne on pyöräilevä versio videon autoilijoista) tai katoavat vaan johonkin.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jollan pidemmällä ajoneuvolla nuo ovat todella hankalia tilanteita, kun pyörä tulee miljoonaa takaa ja itse pitäisi kääntyä oikealle. Ihan vain oman hengen kannalta kannattaisi ennakoida ja reagoida myös muiden virheisiin, koska niitä liikenteessä tulee valitettavan paljon. Meille kaikille.
Tästä täytyy kyllä erikseen kysyä että eikö meidän ammattikuljettajat oikeasti näe pyörää jonka ohittavat. Tai siis olettaako jengi että se katoaa sieltä kun se on ohitettu. Kun eihän se pyörä käytännössä koskaan mistään ilmesty vaan se on lähes aina juuri aiemmin ohitettu pl. liikennevaloissa seisottaessa ja silloinkin sen näkee peileistä jo kauempana jos sinne vähän vilkuilee valon vaihtumista odotellessa. Ns. tarkkailee ympäristöä siis...
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Tästä täytyy kyllä erikseen kysyä että eikö meidän ammattikuljettajat oikeasti näe pyörää jonka ohittavat. Tai siis olettaako jengi että se katoaa sieltä kun se on ohitettu. Kun eihän se pyörä käytännössä koskaan mistään ilmesty
Itse asiassa tuollaisessa videon tilanteessa se rekka joutuu hidastamaan jo kaukaa rullaillen ja näin ollen miljoonaa takaa tuleva pyörä ehtii helposti "ilmestyä tyhjästä".

Pyörällä ehtii ottaa kääntyvän yhdistelmän kiinni taajamanopeuksissa.

Jos nyt kuvitellaan rekka tuohon videon henkilöauton paikalle, niin tuota tilannetta tuskin olisi koskaan syntynyt, sillä kääntymistä suunnittelevan kuorma-auton vauhti olisi ollut videon pyöräilijää hiljaisempi ja tämä olisi ehtinyt luikahtaa alta pois.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse asiassa tuollaisessa videon tilanteessa se rekka joutuu hidastamaan jo kaukaa rullaillen ja näin ollen miljoonaa takaa tuleva pyörä ehtii helposti "ilmestyä tyhjästä".

Pyörällä ehtii ottaa kääntyvän yhdistelmän kiinni taajamanopeuksissa.
Ja sen kyllä näkee jos peilejä vähän tarkkailee jo siinä 100 metriä ennen risteystä. Lähes aina, joskus on puskia mutta todella harvoin liikenteessä mikään ilmestyy tyhjästä. Sen pyörän olemassaolon saa tiedostaa kauempana ihan samaan tapaan kuin viereisen kaistan auton. Kai jengi niitäkin tarkkailee ajaessaan? Ruuhkassa voi olla että ajan kilometrin matkan jotakuinkin samaa vauhtia (erilaisella heilurilla) pyörien kanssa mutta kyllä mä tiedostan että ne on siellä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Ja sen kyllä näkee jos peilejä vähän tarkkailee jo siinä 100 metriä ennen risteystä.
Tämä nyt on oikeastaan turhaa väittelyä, jos et ole koskaan mitään Skodaa isompaa ajanut.

Ongelmaahan ei sinänsä ole yhden pyöräilijän kanssa, jos sen on nähnyt. Valitettavasti liikenteessä ei voida tuudittautua siihen, että seurataan sitä yhtä pyöräilijää ja tiedostetaan sen olemassaolo.

Siellä on järkyttävän suuri katve koko ajan ja pahimmillaan se pyöräilijä voi edetä koko ajan siinä katveessa.

Valitettavasti en nyt voi auttaa sinua tässä asiassa enempää. Käy joskus istumassa Scaniassa ja käske kaverin mennä seisomaan eri kohtiin vänkärin puolelle, niin ehkä se sitten avautuu.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä nyt on oikeastaan turhaa väittelyä, jos et ole koskaan mitään Skodaa isompaa ajanut.

Ongelmaahan ei sinänsä ole yhden pyöräilijän kanssa, jos sen on nähnyt. Valitettavasti liikenteessä ei voida tuudittautua siihen, että seurataan sitä yhtä pyöräilijää ja tiedostetaan sen olemassaolo.

Siellä on järkyttävän suuri katve koko ajan ja pahimmillaan se pyöräilijä voi edetä koko ajan siinä katveessa.

Valitettavasti en nyt voi auttaa sinua tässä asiassa enempää. Käy joskus istumassa Scaniassa ja käske kaverin mennä seisomaan eri kohtiin vänkärin puolelle, niin ehkä se sitten avautuu.
Kyllä mä ne katveet tiedän. Ja jos sen oikean puolen katveen tiedostamiseen käyttää saman energian kuin vasemman puolen vaikka objektit oikealla onkin pienempiä niin aika harvoin sinne oikeita yllätyksiä ilmestyy.

Tietysti alkuperäisen asian kanssa tällä ei nyt juurikaan ole mitään tekemistä.

E. Lisätään toki että näiden isojen vehkeiden kanssa kevyellä liikenteellä kyllä on myös suurempi ennakointivastuu ja tekee hyvää tiedostaa siellä fillarin selässä että tässä voidaan katveessa mennä eikä ne kaikki kuskit niin suuria ennakoijia ole.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Hämeenlinnassa käyty, parkkihallista ulos ja ihan hyvin tilaa kääntyä vasemmalle. Vasemmalta tullut jannu joutui kiihdyttämään oikein raivolla, että sai antaa mulle torvea, kun tulin muka eteen. Itekin oli kääntymässä vasemmalle, eli kiihdytys on hiukan arveluttava toimenpide. Jos olisi ajanut tasaista vauhtia, kukaan ei olisi huomannut tilanteessa mitään erikoista. Torvi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt kun kesänopeudet ovat hetken olleet niin hiukan ihmetyttää eräs asia.

Kesärajoituksilla ajan moottoritiellä noin 128km/h vakkarissa, eli ylinopeutta on pikkuisen. Tällä vauhdilla ohitan noin 95% autoilijoista, eli jengi ajelee joko vain hiukan ylinopeutta tai ei ollenkaan.

Mutta sitten kun on se talven 100km/h rajoitus ja itselläni on vakkarissa about tuo sama lukema eli sellaiset +7-8km/h ylinopeutta, niin noin ainakin noin 50% autoilijoista ohittaa minut.
Eli talvirajoituksilla ajetaan enemmän ylinopeutta, kun taas kesärajoituksilla (usein paremmat olosuhteetkin) ajetaan vähemmän ylinopeutta.

Yksi asia mitä ihmettelen ja hiukan myös vituttaa on se, että mikä helvetti niistä liikennevaloista lähtemisessä aina voi kestää.
En nyt tarkoita, että tarvitsisi jotain rajoitinta vasten huudattaa autoa ja odottaa valojen vaihtumista. Ensin kestää ainakin se viisi sekuntia reagoida vihreisiin valoihin, sitten noin 200m jälkeen on vauhtia edelleen alle 20km/h jne. jne.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt kun kesänopeudet ovat hetken olleet niin hiukan ihmetyttää eräs asia.

Kesärajoituksilla ajan moottoritiellä noin 128km/h vakkarissa, eli ylinopeutta on pikkuisen. Tällä vauhdilla ohitan noin 95% autoilijoista, eli jengi ajelee joko vain hiukan ylinopeutta tai ei ollenkaan.

Mutta sitten kun on se talven 100km/h rajoitus ja itselläni on vakkarissa about tuo sama lukema eli sellaiset +7-8km/h ylinopeutta, niin noin ainakin noin 50% autoilijoista ohittaa minut.
Eli talvirajoituksilla ajetaan enemmän ylinopeutta, kun taas kesärajoituksilla (usein paremmat olosuhteetkin) ajetaan vähemmän ylinopeutta.
Monella autoilijalle tuntuu olevan muutenkin vain kaksi nopeutta. Taajamassa ajetaan esimerkiksi 50 km/h ihan sama onko rajoitus 30, 40, 50 vai 60. Sitten maantiellä ajellaan aina 90 km/h on rajoitus sitten 60, 80 tai 100. Kaippa se on vaan niin vitun vaikeeta seurata liikennemerkkejä.

Käytännössä joka kerta kun ajan nelostietä Ouluun ja nopeusrajoitus vaihtelee 80 ja 100 välillä, niin on joku autoilija, joka kulkee minua nopeammin 80-rajoituksella, mutta 100 rajoituksella sitten toisin päin. Enkä tarkoita nyt kuorma-autoja tai rekkoja vaan henkilöautoja. Niin joo ja jos tulee kamera vastaan niin jarrut aina pohjaan ja vauhti 10 km/h alle rajoituksen.

Eli siis noi nopeusrajoitukset on vaan fiilisjuttuja monelle.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Kesärajoituksilla ajan moottoritiellä noin 128km/h vakkarissa, eli ylinopeutta on pikkuisen. Tällä vauhdilla ohitan noin 95% autoilijoista, eli jengi ajelee joko vain hiukan ylinopeutta tai ei ollenkaan.

Viikonloppuna Hki -Tre väli tuli ajettua edes takaisin ja samaa hämmästelin. Vauhdista, jolla menin usean ohi, väitän, että hyvin monilla vauhtia oli se satanen. Pari kertaa oli jopa rekka edessä vasemmalla kaistalla henkilöautoa ohittamassa. Keli oli kuitenkin kuin morsian...
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt kun kesänopeudet ovat hetken olleet niin hiukan ihmetyttää eräs asia.

Kesärajoituksilla ajan moottoritiellä noin 128km/h vakkarissa, eli ylinopeutta on pikkuisen. Tällä vauhdilla ohitan noin 95% autoilijoista, eli jengi ajelee joko vain hiukan ylinopeutta tai ei ollenkaan.

Mutta sitten kun on se talven 100km/h rajoitus ja itselläni on vakkarissa about tuo sama lukema eli sellaiset +7-8km/h ylinopeutta, niin noin ainakin noin 50% autoilijoista ohittaa minut.
Eli talvirajoituksilla ajetaan enemmän ylinopeutta, kun taas kesärajoituksilla (usein paremmat olosuhteetkin) ajetaan vähemmän ylinopeutta.

Yksi asia mitä ihmettelen ja hiukan myös vituttaa on se, että mikä helvetti niistä liikennevaloista lähtemisessä aina voi kestää.
En nyt tarkoita, että tarvitsisi jotain rajoitinta vasten huudattaa autoa ja odottaa valojen vaihtumista. Ensin kestää ainakin se viisi sekuntia reagoida vihreisiin valoihin, sitten noin 200m jälkeen on vauhtia edelleen alle 20km/h jne. jne.
Tuo hidas kiihdytys kyllä ottaa itseäkin aivoon. Normaalisti Jyväskylässä kun lähtee Mattilanniemen valoista Keljon suuntaan niin valojen ensimmäinen on ehkä kerennyt hikisesti saamaan mittariin 80kmh Keljon markettien kohdalla matkaa 1,5 km. Joskus näitä sankareita 2 rinnakkain niin ohikaan ei pääse.

Toinen hieno ominaisuus kanssa-autoilijoissa kun tullaan valtatielle pikkutieltä pieneen rakoon ja jäädään siihen jurnuttamaan kuuttakymppiä vaikka takana olisi ollut tyhjää baanaa kilometritolkulla. En tiedä onko nämä Jyväskylän heinähattujen ominaisuuksia, sivistyneessä Savossa en ole vastaavaan törmännyt yhtä usein.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Tuota @king of the jungle n mainitsemaa seikkaa olen usein ihmetellyt. Satasen alueella ohitan 95km/h ajavan auton ja, kun hidastan kahdeksankympin alueella, tämä on kohta perseessä kiinni ajaen edelleen samaista 95 km/h. Miksi? Eikö sitä vakkarinnopeutta voi muuttaa, kun sen kerran asettaa?
 

Glove

Jäsen
Tuota @king of the jungle n mainitsemaa seikkaa olen usein ihmetellyt. Satasen alueella ohitan 95km/h ajavan auton ja, kun hidastan kahdeksankympin alueella, tämä on kohta perseessä kiinni ajaen edelleen samaista 95 km/h. Miksi? Eikö sitä vakkarinnopeutta voi muuttaa, kun sen kerran asettaa?
Ilmeisesti siinä vakkarissa on vaan yksi asetus. Minulle kävi viikonloppuna niin, että meni yksi auto 80 alueella ohi, ajaen varmaankin lähemmäs sata, itsellä oli mittarissa 90 eli käytännössä noin 83. Tultiin sitten 100 alueelle ja siinä se sittten jökötti edessä suurin piirtein samaa vauhtia kuin siellä 80 alueella. En sitten viitsinyt lähtä ohittmaan kun tiesin, että kohta on uusi 80 rajoitus edessä. Eipä sillä vauhti tippunut sielläkään.

Toinen mikä on monesti sattunut niin esim. kasitiellä Raahesta Ouluun tultaessa joku menee ohi ja sitten saa itse ohitella niitä kun Limingassa alkaa moottoritie.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Tuota @king of the jungle n mainitsemaa seikkaa olen usein ihmetellyt. Satasen alueella ohitan 95km/h ajavan auton ja, kun hidastan kahdeksankympin alueella, tämä on kohta perseessä kiinni ajaen edelleen samaista 95 km/h. Miksi? Eikö sitä vakkarinnopeutta voi muuttaa, kun sen kerran asettaa?
Hyvin yleinen ilmiö. En ole koskaan ymmärtänyt näitä henkilöitä. Joillekkin kesällä se nopeus on aina n. 90km/h oli nopeusrajoitus sitten 80 tai 100.
 

Cranbrooker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Red Wings
Vakionopeudensäätimen käyttäminen lienee monelle aika vaikeaa, jos edes tietävät, että autossa on sellainen.
Tämä on kyllä aika vituttavaa, toki kaikilla ei semmoista ole autossa tai just tuo et ei osata käyttää.

Tänään nelostiellä Mäntsälän jälkeen eteeni liittyi hilpeä pumppaava karavaani. Vakkari päällä ajelin gepsi nopeus sen 125. Välillä olin kontissa kiinni välilllä vaikuttivat katoavan horisonttiin. Subarun kikkailuun kyllästyin noin viidessä minuutissa ja painoin Scenicin perään.

Subaru ajoi ohittamisen jälkeen varmaan sen 5 kilsaa motaria vasemmalla kaistalla ja minä seuraavan pumppaajan perässä. Väliä siis ei mitään, olisin päässy ohi mut mulla oli ihan ok nopeus mulle.

Lopulta rekka vs. rekka ohitustilanne sai minulle perjantain rauhan kun rellukuski ei osannut laskea tilannetta ihan oikein.

Pieni asia mutta kyllä ns. vituttaa kovaa tommonen sahaaminen ja ohituskaistalla vaaniminen. Saatana.

Nyt olut
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Mikäs juttu tää ainakin stadissa yleistynyt tapa, että jätetään valoihin ensimmäisenä pysähtyessä joku viisi metriä tilaa siihen eteen? Eikö autoista nää niitä valoja jos ajaa viivalle asti vai mikä tää juttu on? Todella hämmentävää ja nyt osunut jo niin usein viereen, ettei voi olla sattumaa.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mikäs juttu tää ainakin stadissa yleistynyt tapa, että jätetään valoihin ensimmäisenä pysähtyessä joku viisi metriä tilaa siihen eteen? Eikö autoista nää niitä valoja jos ajaa viivalle asti vai mikä tää juttu on? Todella hämmentävää ja nyt osunut jo niin usein viereen, ettei voi olla sattumaa.
Olen joskus vuosia sitten (saattaa olla vaikka tästä ketjusta) kuullut juttua autokouluista, jotka opettavat näin. Perusteluna, ettei mahdollinen peräänajo aiheuta sinkoutumista suojatielle asti niin helposti. Joka tapauksessa tätä on Helsingissä esiintynyt jo vuosia. Itsellä tekee valtavasti aina mieli vaihtaa kaistaa siihen eteen, mutta en ole viitsinyt, koska sulkuviiva.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jengillä on nykyään älypuhelimet ja autoissa navit, vaan silti siihen svidun kameraaan vedetään 10 tai 20 kilsaa alle rajoituksen. Mikä siinä on niin helkkarin vaikeata pistää vakkari päälle ja ajaa läpi? Kun pitäis vielä ihmisten tietää, että se n. 7 kilsaa ylinopeuttakin sallitaan. Menee vittu hermot, kun autot jojoilee, ja itellä vakkari päällä.
Ja ei, ei ole ole adaptiivista vakkaria. Saatana, älypuhelimet piis dildoilta, ja kortti samaten, sanon ma.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Tuota kamera hommaa en kyllä kanssa ymmärrä. Miksi siinä kohdalla pitää varmuuden vuoksi hidastaa vähintään tuo 10km/h alle rajoituksen? Jos kahdeksankympin alueella ajat 80km/h kameraan, niin ei siitä sakkoja tule. Mutta ei, varmuuden vuoksi hidastetaan 70km/h, jopa 60 km/h. Täysin järjenvastaista toimintaa.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Koska otsikkoa Virolaisten liikennekäyttäytyminen ei ole täällä, niin laitetaan tänne.

Mikä vittu noita virolaisia hiertää? Jostain pysäköinnistäkin ollaan haastamassa riitaa ja tarjoamassa myllyjä. Viimeksi tänään tällainen. Tuli joku virolainen nyrkit pystyssä mussuttamaan, kuinka ei meinannut mahtua autosta pois. Ei ottanut huomioon sitä, että Stadissa parkkiruudut ovat todella pieniä. Ne eivät sovi nykyautoille, vaikka mitä tekisi, varsinkin jos molemmilla on aika iso ja leveä auto.

Tämä nyt on varmaan jotain rasismia ja banaanimateriaalia, mutta virolaiset eivät yleensä itsekään ole mitään liikenteen mallioppilaita. Ajetaan rallia joillain loppuunajetuilla Bemareilla ja kamerat välähtelee. Joskus on kuollut jengiäkin, kuten se Kotiteollisuuden bussikuski tuossa lähellä Konalassa.

Onks tää nyt hea tuju? Mielestäni ei.

Ja jos tasapuolisuutta halutaan, niin Malminkartanon Alepassa on erittäin hauska virolainen myyjä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös