Edit. Sorry, valothan vilkkuu keltaisella eli ei käytössä. Siinä mielessä kyllä poliisi tuli turhan kovaa, mutta jalankulkijallta nykypäivän perisynti.
Tuossa kohti on suojatiestä varoittavat keltaisena vilkkuvat valot, eivät siis ole varsinaiset liikennevalot. Ei kyllä ihan hirveästi oma terveys näytä kiinnostavan, kun tuollaiseen paikkaan kävelee "laput silmillä" liukkalla kelillä varsinkin. Ei ole kävelijänä kuin hävittävää vaikka kuinka oikeassa olisi - kai se joitakin siellä sairaalan vuoteella lämmittää. "Play stupid games, win stupid prizes".Edit. Sorry, valothan vilkkuu keltaisella eli ei käytössä. Siinä mielessä kyllä poliisi tuli turhan kovaa, mutta jalankulkijallta nykypäivän perisynti.
Eikös taajaman ulkopuolella nopeusrajoitus on 80 km/h ellei rajoituksilla toisin määrätä? Tuossahan kuski ajoi 106 km/h, eli vaikka rajoitus olikin piilossa, niin ylinopeutta se silti oli. Eri asia olisi, jos rajoitus olisi ollut esim. 60 km/h, ja nopeus vaikka 75 km/h. Kehä 3 ei käsittääkseni ole moottoritie, joten sielläkin pitäisi nuo yleisrajoitukset olla voimassa.Tässäkin ketjussa on tainnut olla puhetta noista sakoista ja niiden kiistämisestä keliolosuhteisiin vedoten. Jutussa oleva mersumiehen sakko kaatui käräjillä, koska nopeusrajoituksen kertonut liikennemerkki saattoi olla lumen tai loskan peitossa.
Mersu-kuski paahtoi ylinopeutta kameraan – syyte kaatui oikeudessa erikoisesta syystä
Syytteisiin alkujaan johtanut tapaus sattui tammikuussa 2023.www.is.fi
Jos vilkkuvat vain kun jalankulkija lähellä, niin siirtäähän se etenkin silloin vastuuta myös hälytysajoneuvon kuljettajalle. Ei voi vaan taajamassa paahtaa laput silmille tuollaisen paikan läpi kun viereisellä kaistalla auto pysähtynyt suojatien eteen, vaikka onkin hälytysajossa. Vastaavalla tavalla, jos hälytysajossa ajat taajamassa yli 70 km/h päin punaisia ja jalankulkijoilla vihreät, niin ei se nyt ihan täysin ok ole.Eivätkö nuo keltaisena vilkkuvat huomiovalot nimenomaan vilku silloin, kun suojatiellä tai sen läheisyydessä on jalankulkija? Ainakin meillä päin on nimenomaan sellaiset vilkkuvalot, joissa on jonkinlainen liiketunnistus. Vai vilkkuvatkohan nuo valot tuossa aina sitten.
Heitetään nyt sitten tähän tehokeinoksi vielä, että sieltä olisi voinut tulla lapsi ja kuurosokea vanhus. Poliisin olisi pitänyt ymmärtää tilanne minun mielestäni.
Mun mielestä sillä kuitenkin on merkitystä juuri vastuunjaon näkökulmasta. Pieneltä lapselta ei voida olettaa samanlaista harkinta- ja toimintakykyä kuin aikuiselta ihmiseltä. Jos aikuinen ihminen tekee päätöksen eristää itsensä kuulokkeiden ja hupun sisään, ja lähtee sokkona ylittämään katua nyt nähdyllä tavalla (okei, on varmaan huomioinut, että yksi auto siihen suojatien eteen pysähtyi ja tämän jälkeen lähti ylittämään katua), niin vastuuta tulee sysätä myös siihen suuntaan. Täysin toinen tilanne olisi, jos henkilö olisi noudattanut tieliikennelakiin kirjattua varovaisuutta ja huomioinut muunkin liikenteen.Ja jotenkin tuntuu, että oikeus olisi voinut tulla erilaiseen tulokseen, jos auton alle olisikin jäänyt pieni lapsi eikä huppu päässä ja kuulokkeet korvilla kulkeva aikuinen. Vaikkei sillä poliisin menettelyn tuomittavuuden kannalta pitäisikään olla merkitystä.
Toki näinkin, mutta poliisihan olisi ajanut lapsen päälle ihan yhtälailla kuin nyt ajoi aikuisenkin päälle, ja poliisihan tässä oli vastaajana, eikä jalankulkija. Sitä voi toki spekuloida että olisiko tullut rumempaa jälkeä jos törmäys olisi osunut metrin korkuiseen ihmiseen, eiköhän.Mun mielestä sillä kuitenkin on merkitystä juuri vastuunjaon näkökulmasta. Pieneltä lapselta ei voida olettaa samanlaista harkinta- ja toimintakykyä kuin aikuiselta ihmiseltä. Jos aikuinen ihminen tekee päätöksen eristää itsensä kuulokkeiden ja hupun sisään, ja lähtee sokkona ylittämään katua nyt nähdyllä tavalla (okei, on varmaan huomioinut, että yksi auto siihen suojatien eteen pysähtyi ja tämän jälkeen lähti ylittämään katua), niin vastuuta tulee sysätä myös siihen suuntaan. Täysin toinen tilanne olisi, jos henkilö olisi noudattanut tieliikennelakiin kirjattua varovaisuutta ja huomioinut muunkin liikenteen.
En jaksa kännykällä alkaa tarkistamaan, mutta muistaakseni laki sanoo että jalankulkijan on annettava tietä hälytysajossa olevalle ajoneuvolle.Versus jos oikeus olisi todennut että suojatiellä ei saakaan ajaa ihmisen päälle vaikka on poliisi.
Eivätkö nuo keltaisena vilkkuvat huomiovalot nimenomaan vilku silloin, kun suojatiellä tai sen läheisyydessä on jalankulkija? Ainakin meillä päin on nimenomaan sellaiset vilkkuvalot, joissa on jonkinlainen liiketunnistus. Vai vilkkuvatkohan nuo valot tuossa aina sitten.
Olen nimittäin kyllä noin periaatteessa samaa mieltä käräjäoikeuden kanssa, että ei poliisia voi lähteä tuomitsemaan, kun joku kävelee hälytysajossa olevan auton alle. Mutta tilanne muuttuu mielestäni radikaalisti noiden vilkkuvalojen vuoksi. Kyllä itse ainakin videota katsoessani välittömästi tajusin, missä kohtaa kolisee, sillä oli päivänselvää, että vilkkuvalojen eteen pysähtyneen jonon takana on kävelijä. Heitetään nyt sitten tähän tehokeinoksi vielä, että sieltä olisi voinut tulla lapsi ja kuurosokea vanhus. Poliisin olisi pitänyt ymmärtää tilanne minun mielestäni.
Disclaimerina mainittakoon, että joo ei ollut lapsi eikä kuurosokea vanhus ja kävelijän oma vika.
Lainaanpa itse itseäni. Nyt se parkkiralli on taas alkanut, lumi naamioi tuon parkkitaskun kiveyksen, lumettomana aikana jopa sokeampi autoilija huomaa ilman liikennemerkin lukutaitoakin, että yksi autopaikka vaan. On tuossa useamman kerran sakkolappu ollut ylimääräisen auton ikkunassa, joka kerta on hymyilyttänyt kovasti.Ei se niin nuukaa ole talviaikana. Kotikadulla talon edustalla on pysäköintipaikkoja kolme, ensin yksi tasku, sen jälkeen aukko josta naapuritalon autoilijat pääsee ajamaan parkkihalliinsa, sitten kaksi paikkaa. Talviaikana se on monta kertaa päivässä kun joku pistää purkkinsa tuohon aukkoon ja tukkii taitavasti talon asukkaiden reitin. Pysäköintimerkin lisäkilvessä lukee selvällä tekstillä ja numerollakin, että yksi autopaikka, vaan eihän se mene perille.
En jaksa kännykällä alkaa tarkistamaan, mutta muistaakseni laki sanoo että jalankulkijan on annettava tietä hälytysajossa olevalle ajoneuvolle.
Tuon videon perusteella poliisi ajaa kuitenkin aika kovaa ottaen huomioon olosuhteet, talvi, vilkkuvat keltaiset, ruuhka jne.
Jos siellä joku etelän roisto pääsee kolmet katalysaattorit takapenkillä tällä kertaa karkuun niin so what!
Ei tainnut Dennis tästä mitään twiittailla? :-)
Ei se noinkaan ole. Tieliikennelain mukaan "Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät." Ja selvyyden vuoksi: tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö päälleajava autoilija voisi olla syyllinen.Oma logiikka ja oikeustaju sanoo, että jos sä jumalauta suojatiellä jäät auton alle niin kyllä se on kerta kerrasta jonkun muun syy (jos et nyt esim. punaisia päin ole kävellyt).
Ei se noinkaan ole. Tieliikennelain mukaan "Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät." Ja selvyyden vuoksi: tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö päälleajava autoilija voisi olla syyllinen.
Tuossa Oulun poliisivideossa ihmettelin vielä sitä, että poliisi teki väistöliikkeen oikealle. Okei, reagointiaka oli todella lyhyt ja vasemmalla puolella oli auto, mutta yleensä on parempi väistää sille puolelle, josta kävelijä/pyöräilijä/hirvi on tulossa.
Nyt ei toki puhuttu mistään katalysaattorivarkauksista vaan tilanteesta, jossa henkilö(itä) saattoi olla välittömässä hengenvaarassa. Todennäköisyysperusteinen riskianalyysi saattaisi olla sitä mieltä, että vaikka silloin kovemmalla kiireellä mentäessä onkin suurempi riski että liikenteessä jotain käy, mikä on siis äärimmäisen harvinaista silti, nopemman perilläolon mahdollisuus pelastaa ihmishenkiä on plussalla. Erityinen varovaisuus täytyy olla, mutta myös tehtävän edellyttämä tapa. Puukotus, ammuskelu tai lanssilla sydänkohtaus on tapauksia, missä on kiire. Riskianalyysi ei toki tällä tapaa kiinnosta lakia, eikä kuulukaan.Oma logiikka ja oikeustaju sanoo, että jos sä jumalauta suojatiellä jäät auton alle niin kyllä se on kerta kerrasta jonkun muun syy (jos et nyt esim. punaisia päin ole kävellyt).
Jos siellä joku etelän roisto pääsee kolmet katalysaattorit takapenkillä tällä kertaa karkuun niin so what!
Ei tainnut Dennis tästä mitään twiittailla? :-)
Motarilla äsken pari aika klassista tilannetta. Ollaan kiihdytyskaistalla, edessä ajaa auto. Edellä ajava ei tahdo löytää sitä kaasupoljinta millään, vasta sitten alkaa vauhti selvästi kiihtymään kun ollaan sielä motarin puolella. Mikä helkkari siinä on niin vaikeaa ettei voida kiihdyttää siinä kiihdytyskaistalla?
Joitain minuutteja myöhemmin, ajelen nyt motarilla itse ja näen että edessä olevalta rampilta on auto tulossa. Olen täysin varma mitä kohta tapahtuu, mutta ihan liikennesääntöjen mukaan pidän sen oikean kaistan ja en koukkaa vasemmalle, vaikka liikennettä ei nyt olekaan. Ajan normaalisti eteenpäin, tulee jo ajatus että "elä nyt saatana..." ja sieltähän se auto tosiaan leikkaa kiihdytyskaistalta motarille siten, että olisin ihan varmasti osunut siihen jos en olisi väistänyt. Onneksi ei tosiaan ollut liikennettä niin tuon väistön pystyi ihan turvallisesti tekemäänkin, mutta silti ei vittu kyllä ihan ymmärrys riitä näiden kanssa.
Nojoo, vaikka tosiaan tuon oman riisikipponi arvo on sellainen että ainoastaan lunastukseen ajamalla siitä voisi jotain hyötyäkin, niin siitä huolimatta ei oikein napostellut ajaa toisen kylkeen satasen vauhdissa.Jälkimmäisessä on kyse ihan samasta ilmiöstä kuin fillarien päästämisestä väistämisvelvollisina aina menemään. Liikennesäännöt ovat johdonmukainen kokonaisuus, joita on syytä noudattaa johdonmukaisesti - kun tuossa aina perseillään ja väistetään ohituskaistalle, oletus on että sinäkin väistät. Niin ei pidä eikä saa tehdä, mutta valitettavasti olemme rakentaneet tässä hölmön kulttuurisen oletuksen.