TuleeEnnenaikaisesti
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Tappara
Sitten täällä autoilijat valittavat jalankulkijoista, jotka eivät astu suojatielle vaan jäävät odottelemaan.
Eihän tässä kukaan niitä odottelemaan pyytänyt, vaan siirtämään vain huomionsa kännykästä liikenteeseen suojatiellä kävellessään.
Enemmän kuin yhden käden sormilla on laskettavissa kerrat kun pyöräilijä näyttää kääntymismerkkiä suojatielle eteeni, vaikka hän on väistämisvelvollinen. Sitten puidaan nyrkkiä kun en anna tilaa.
Tämä. Tästä voisi jopa hieman osoitella syyttävää sormea median suuntaan, joka aina sääntöuudistusten myötä pitää hyvänä ideana otsikoida huolettomaan tyyliin "Pyöräilijälle lisää oikeuksia - nyt saa ajaa suojatielläkin".
Olen joskus joutunut korjaamaan parin tutun munamankelistin vankaa käsitystä siitä, että muutos tarkoittaisi myös automaattisesti etuajo-oikeutta.
Autoilijat ovat opettaneet pyöräilijät tuohon pysähtymällä sen suojatien eteen ja antamalla pyöräilijöiden mennä ensin vaikka olisivat väistämisvelvollisia.
Tällainen oman elämänsä ritarillisuus on todella yleistä. Itse olen bruukannut sellaisen takana ollessa tuuttaamaan. (*
Yhden pahaisen kerran edessäni olevan auton kuski pysähtyi ritarina risteyksessä viittoilemaan jalankulkijaa ylittämään katua, vaikka sille paloi punaiset. Se oli aika koomisen hämmentävää, kun jalankulkija vielä lähtikin ylittämään katua. Draaman kaari olis vaatinut, että poliisi olisi ollut paikalla lätkäisemässä jalankulkijalle sakkoa jailwalkkaamisesta. Siinä olisi melkein jo pitänyt korkata sipsipussi.
(* edit: tuuttaamaan siis auton äänimerkkiä