Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 114 145
  • 13 154

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tuo puhelimen käyttö asiaan mihin tahansa auton ratissa ollessa aiheuttaa melkein päivittäin ihmettelyä.

Vähän aikaa sitten ajoin Kehä 1:llä ja ihmettelin edessä ajavan auton epävakaata menoa. Ajoin rinnalle, kun olin menossa seuraavaan liittymään ja vilkaisin mitä autossa oli meneillään. Siellä keski-ikäinen siististi pukeutunut naisoletettu veti jotain esitystä puhelimen Teamsin kautta ja selaili välillä sylissään olevia papereita vapaalla kädellään.
Eniten ihmettelen sitä, että puhelimeen keskittymisen takia aiheutuneen läheltä piti tilanteen takia silti jatketaan sitä luurin tuijottamista ja näpyttelyä kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Itse pääsin todistamaan vähän aikaa sitten turun motarilla tilannetta, jossa vasemmalla kaistalla edellä ajanut kuljettaja kävi valehtelematta 10 sentin päässä turvakaiteesta, ennen kuin koukkasi takaisin kaistalleen. Meitä useampi henkilö autossa ja kaikki jo epäiltiin että onko kuskilla joku sairaskohtaus päällä, koska poikkeuksellisen suuri sivuliike tuossa tuli. Kyseinen auto sitten siirtyi oikealle kaistalle ja rinnalle kun ajettiin niin keski-ikäinen ukko siellä tiiviisti katse luurissa. Muutaman sekunnin tuota seurasin ja kertaakaan sen aikana ei katse ollut tiessä.

Evoluutio näitä korjaa pois jonkin verran, mutta valitettavasti välillä uhriksi joutuu myös sivullisia.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jossakin kohtaa se aina sitten iskee. Laihialla vasemmalle kääntymässä olleen rekaan perään ajaneen ja siihen kuolleen naisen puhelin löydettiin apukuskin puolen jalkatilasta. Tuossa kohtaa ei onneksi sivullisia loukkaantunut.
Toki puhelin jalkatilassa ei itsessään kerro sitä käytetyn, itsekin monesti yksin ajaessani olen laskenut puhelimen ajon ajaksi pelkääjän penkille. Muuten todennäköisin syy kyllä on puhelin.

Muistan kun aikanaan juttelin poliisina työskentelevän ihmisen kanssa. Oli partionsa kanssa ollut aikanaan ensimmäisenä onnettomuuspaikalla kun mopoilija oli ajanut bussipysäkillä seisoneen rekan perävaunua päin. Mopoilija kuoli. Onnettomuuden syy alkoi selvitä kun siitä jostain pusikosta löytyi puhelin.

Fiilispohjalta tekisi mieli sanoa, että yleisesti liikenteessä törttöilyissä puhelimen kanssa säätäminen on useammin naisten juttu ja kaikenlainen muu törttöily miesten juttuja. Toki kaikki tekevät kaikkea eikä tällä sinänsä ole merkitystä.

Lähes aina kun edessä on auto, joka vähän seilaa kaistalla/kaistoilla ja/tai jonka vauhti kovasti elää, kyse on puhelimen käytöstä. Siinä sitten kannattaa miettiä, ottaako isompaa väliä vai meneekö ohi.
 

godspeed

Jäsen
Jonkun verran raskaan liikenteen kanssa ollut tekemisissä, niin ei sekään ihan nappiin välttämättä aina ole mennyt, kun kuski esim puhuu pomon kanssa puhelimeen kesken ajon. Milloin syy puhelulle on mikäkin, mutta kyllä niissä puheluissa helposti räpelletään sen puhelimen kanssa sen lisäksi, että tehdään kaikkea muutakin samalla.

Yksi samanaikainen suorite sekä ajamisen että puhumisen lisäksi eli tupakointi on tietysti yksi juttu, mutta en tiedä poltetaanko hytissä vieläkin, kun jossain vaiheessa se ratissa polttaminen kiellettiin. Onko kieltoa noudatettu? Valvottu? Onnistuneesti? No kuitenkin, kyllä ammattiautoilijat ainakin jossain vaiheessa osasivat tällaisen riskiajonkin, kun vuosien harjoittelulla ratin takana pystyttiinkin tekemään lähes mitä tahansa ajaessa.
 

hk65

Jäsen
Jos auto on pysähtynyt päästääkseen pyöräilijän, on toki toimittu väärin mutta ei siinä vaaratilannetta ole.
Eipähän se lain puitteissa sallittua ole sekään, kun tuutataan hereille se vihreissä valoissa 15 sekuntia seisonut tientukko, mutta enpä ole kuullut kenenkään sakkoa tälläsestä saaneen. Tieliikennelaki äänimerkin käytössä on joo suhteellisen ehdoton, mutta uskallan väittää että käytännössä näitä kyllä hyvin tilannekohtasesti varmasti silti tulkittaisiin.

Vaihtoehto noissa valoissa seisoskellessahan olisi toki varmaan se että takana seisova kaivaa lapion takakontista ja lähtee koputtelee ikkunaan et löytyiskö niitä menohaluja, pysyy tärykalvot niillä dallailijoillakin sit kondiksessa...
 
4

444

Jossakin kohtaa se aina sitten iskee. Laihialla vasemmalle kääntymässä olleen rekaan perään ajaneen ja siihen kuolleen naisen puhelin löydettiin apukuskin puolen jalkatilasta. Tuossa kohtaa ei onneksi sivullisia loukkaantunut.
Oli entisen työkaverin vaimo. Kaksi pientä lasta jäi ilman äitiään. On ollut aika hurjaa kuunnella lesken ajatuksia tapahtuman jälkeen. Siis sitä tunnekuohua, mitä noin yhtäkkinen muutos elämässä on tuonut mukanaan. En ole koskaan viitsinyt kysyä, mitä tuossa on mahtanut tapahtua, koska asia ei minulle kuulu, mutta koko ajan on ollut mielessä kolme vaihtoehtoa: puhelin, radio ja väsymys. En toivo tämän myötä yhtään spekulaatiota mistään, vaan tarkoitus on tuoda esille se, että missä hyvänsä muussa tilanteessa tämä tuntuisi harmilliselta numerolta tilastoissa, mutta osuessaan näin lähelle sitä tulee ajatelleeksi enemmän ihmistä tapahtuneen takana.
 

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Leijonat, IPV, Roihuttaret, PuMu
Hyacinth Bucket ymmärsi aina miestään varoittaa näistä tilanteista, kun hän näki liikennettä jalkakäytävällä.
Richard! Mind the pedestrians! But they are other side of the road?!
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mites sä? Tai kuka tahansa muu. Kerrotteko millaisia vaaratilanteita on ollut kun jalankulkijalla on ollut matkapuhelin, niin mietitään yhdessä kuka niihin tilanteisiin on ollut syypää?
Pakko vastata tähän. Viime kesänä kännykkää tuijottava vastamelukuulokkeet päässä kulkeva kanssaihminen kiilasi mut (spandex-sedän) pientareelle vaihtamalla tien puolta ihan yllättäen taakseen katsomatta tai mitään merkkiä antamatta. Paikka oli jaettu kevyenliikenteenväylä jossa hän siis siirtyi jalankulkijoiden puolelta pyöräilijöiden puolelle. Mä huusin ja mesosin että VAROOOO, mutta eihän se kuullut mitään joten väistin ojan puolelle välttääkseni törmäyksen. Sanoisin että kyllä tuo oli vaaratilanne sekä minulle että hänelle.
 
Viimeksi muokattu:

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pakko vastata tähän. Viime kesänä kännykkää tuijottava vastamelukuulokkeet päässä kulkeva kanssaihminen kiilasi mut (spandex-sedän) pientareelle vaihtamalla tien puolta ihan yllättäen taakseen katsomatta tai mitään merkkiä antamatta. Paikka oli jaettu kevyenliikenteenväylä jossa hän siis siirtyi jalankulkijoiden puolelta pyöräilijöiden puolelle. Mä huusin ja mesosin että VAROOOO, mutta eihän se kuullut mitään joten väistin ojan puolelle välttääkseni törmäyksen. Sanoisin että kyllä tuo oli vaaratilanne sekä minulle että hänelle.
Annas kun arvaan. Sinä tietysti olit monen mielestäni syypää, kun ajoit liian lujaa pyörällä. Vaikka olisit ajanut hiljaakin olisit ollut myös syyllinen, jos kävelijä seilaisi laidasta laitaan tai jonkun koira säntäisi hihnassaan sinua päin. Ja vaikka jalankulkijalla ei olisi mitään estettä kuulla sinua, hän suuttuu jos soitat kelloa ja jos et soita niin hän suuttuu. Ja spandex-sedän polkupyörässä ei mitä luultavimmin ole kelloa niin joka tapauksessa olet aina syyllinen spandex-setien kammoksujien mielestä.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Annas kun arvaan. Sinä tietysti olit monen mielestäni syypää, kun ajoit liian lujaa pyörällä. Vaikka olisit ajanut hiljaakin olisit ollut myös syyllinen, kun jonkun koira säntää hihnassaan sinua päin. Ja vaikka jalankulkijalla ei olisi mitään estettä kuulla sinua, hän suuttuu jos soitat kelloa ja jos et soita niin hän suuttuu. Ja spandex-sedän polkupyörässä ei mitä luultavimmin ole kelloa niin joka tapauksessa olet aina syyllinen.
Juu noinhan se välillä menee ja siksi vältän kevyenliikenteenväyliä silloin kun olen "urheilemassa"...ja täsmennetään nyt että käytän pyöräteitä silloin kun niitä on, toki ajan lenkkini aivan muualla kuin paikoissa joissa on kelvi.

Mä en jaksa jalankulkijoille raivota heidän pööpöilyistään, se nyt vaan on niin että kelvi=viidakko. Autoilijoille jotka kiilailee eteen annan palautteen.

Viimeksi eilen kolmion takaa tultiin eteen, joo on pimeä vuodenaika ja kaikkea, mutta en tiedä mitä olisin voinut tehdä toisin...mulla on keltainen rotsi, keltainen kypärä, vaatteissa heijastimia, fillarissa valot sekä eteen että taakse mutta silti autoilija ei mua "huomannut". Onneksi pari vuosikymmentä fillarin selässä ovat opettaneet tunnistamaan riskitilanteet ja olen edelleen hengissä. Yhdessä kolarissa olen ollut osallisena, onneksi selvisin mustelmilla ja kalustorikolla.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Mä en jaksa jalankulkijoille raivota heidän pööpöilyistään, se nyt vaan on niin että kelvi=viidakko. Autoilijoille jotka kiilailee eteen annan palautteen.

Nämä on näitä, missä annan nykyään palautetta suoraan kaupungille. Muutin juuri paikkaan, jossa isoja kelvejä ympärillä. Aika harvassa on selkeät merkinnät, onko tuossa pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain, vai mennäänkö yhdistetyllä kelvillä. Ja mikä hienointa, tämä muuttuu kesken kaiken, eli pyöräilijät ja kävelijät saattaa olla aivan yhtä pihalla.

Turku hehkuttaa kuinka yhdessä kohtaa parantaa pyöräilyolosuhteita, mutta samalla ne pari muuta aluetta jää aivan pimentoon.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Siellä päin, missä pyöräilen, on pari selkeää paikkaa, missä pyöräilijä on väistämisvelvollinen.
Tapanani on näissä paikoissa taluttaa fillaria.
Ihmettelen lähinnä sitä, että liikenneympyrän lähellä autoilijat ovat kohteliaita ja tilaa annetaan, mutta sadan metrin päässä "suoralla" tiellä olen ollut jo usein joutua suojatiellä yliajetuksi pyörää taluttaessa.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Tänään sain työmatkalla aamulla ja takaisin tullessa havaita, ettei kielletyn ajosuunnan merkkiä tarvitse noudattaa jos sen päällä on hieman lunta. Sieltä ne vaan posotti tulemaan, en jäänyt pyörällä alle.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänään sain työmatkalla aamulla ja takaisin tullessa havaita, ettei kielletyn ajosuunnan merkkiä tarvitse noudattaa jos sen päällä on hieman lunta. Sieltä ne vaan posotti tulemaan, en jäänyt pyörällä alle.
Montaa asiaa ei tarvi noudattaa, jos vähän ripottaa lunta. Parkkiruudut on etenkin aika kova, viivoilla ei ole mitään väliä vaikka ne selvästi näkyisikin. Kaksi autoa saa äkkiä viemään neljän auton tilan.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Meninpä ohi traktorista ja parista autosta mennä viikolla.
Traktorin perässä ajava epäröi lähteä ohi vaikka tilaisuuksia olisi ollut ja jonoa alkoi muodostua.
Kolmantena autona siinä hetken odottelin ja kun kumpikaan auto ei tehnyt elettäkään ohituksen suhteen, löin vilkun päälle ja ohitin siis kaksi autoa ja kahtakymppiä ajavan traktorin.
Edessäni ajaneella tämä meni sen verran tunteisiin että tuli hetken päästä perässä, kytki pitkät päälle ja ajoi puskurissa kiinni kymmenisen minuuttia.
Mielestäni noudatin tilanteessa tieliikennelakia sekä nopeuksien että ohituksen suhteen. En ymmärrä mikä siinä nyt otti noin koville.

Nyt pimeän ajan saavuttua huomaa kuinka ajonopeudet ovat pudonneet, moottoritiellä körötellään rekan perässä 80km/h ja ehkä lähdetään ohi 90km/h.
TRE-HEL moottoritiellä tälläinen ohitus joka kesti n. 5min, sai aikaan älyttömän ruuhkan vasemmalle kaistalle ja autokin meni kaistan sisällä puolelta toiselle.
Ei ollut kovin vaikea arvata mistä on kysymys.
Kun vihdoin pääsin jonon muodostajasta ohi hänen vaihdettuaan kaistaa, puhelin korvassa ja vielä joku vihko kädessä. Oli äänimerkin aika.
Ehkä nuo työasiat yms. pitäisi hoitaa jossain muualla kuin auton ratissa.

Jalankulkijoista sen verran että suomalaisten ulkoiluvaatteiden suosikkiväri musta ei pelkästään ole kovin turvallinen valinta ulkoiluun tälläisillä keleillä.
Heijastinta/liiviä päälle.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS, Varjomodet
Siitä vähän bensaa myllyyn jalankulkijoiden liikennekäyttäytymisestä.

Darwinin pitäisi saada korjata näitä pois, mutta ehkä parempi kuitenkin näin. Etenkin sen mahdollisesti päälle ajavan autoilijan/ratikkakuskin kannalta.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Jalankulkijoista sen verran että suomalaisten ulkoiluvaatteiden suosikkiväri musta ei pelkästään ole kovin turvallinen valinta ulkoiluun tälläisillä keleillä.
Heijastinta/liiviä päälle.

Olen nykyisessä kaupunkielämässäni enemmän sellainen "autoilijat, olettehan tekin suojateiden läheisyydessä tarkkana" -toitottaja, mutta opin heijastimen tärkeyden kasvuseuduilla. Jouduin usein kävelemään/pyöräilemään paikoissa, jossa ei kelvistä ollut tietoakaan. Katuvalaistuskin kun loisti poissaolollaan, niin heijastimen merkityksen ymmärsi.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Montaa asiaa ei tarvi noudattaa, jos vähän ripottaa lunta. Parkkiruudut on etenkin aika kova, viivoilla ei ole mitään väliä vaikka ne selvästi näkyisikin. Kaksi autoa saa äkkiä viemään neljän auton tilan.
Ei se niin nuukaa ole talviaikana. Kotikadulla talon edustalla on pysäköintipaikkoja kolme, ensin yksi tasku, sen jälkeen aukko josta naapuritalon autoilijat pääsee ajamaan parkkihalliinsa, sitten kaksi paikkaa. Talviaikana se on monta kertaa päivässä kun joku pistää purkkinsa tuohon aukkoon ja tukkii taitavasti talon asukkaiden reitin. Pysäköintimerkin lisäkilvessä lukee selvällä tekstillä ja numerollakin, että yksi autopaikka, vaan eihän se mene perille.

No olipa tuossa eräs päivä naapuritalon porttikongissa auto, Wolt-kuskin luovaa parkkeerausta.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Onko teistä kukaan nähnyt kenenkään toimivan uuden ohjeistuksen mukaan ja laittavan hätävilkut päälle kun takaa on tulossa hälytysajoneuvo? Itse en ole nähnyt. Olen nähnyt hälytysajossa olevia autoja sekä kaupungissa, maantiellä, moottoritiellä ja kylätiellä. Kenenkään en ole nähnyt laittavan hätävilkkuja päälle kun näkee hälytysajoneuvon takanaan.

Enkä itsekään tajunnut tehdä niin tänään niin kun ensihoidonjohtoyksikkö ohitti minut Lahden keskustan lähellä. Olin oikealla kaistalla ja auto tuli vasemmalla kaistalla (tiellä kolme kaistaa).
 
Viimeksi muokattu:

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Just tässä pari viikkoa sitten muistelin, että hätävilkkuja pitää käyttää. En tosin muistanut heti, että missä tilanteessa. Kyllähän se sieltä sitten putkahti. Ehkä muistan, jos sininen valo seuraavan kerran vilkkuu taustapeilissä.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Onko teistä kukaan nähnyt kenenkään toimivan uuden ohjeistuksen mukaan ja laittavan hätävilkut päälle kun takaa on tulossa hälytysajoneuvo? Itse en ole nähnyt. Olen nähnyt hälytysajossa olevia autoja sekä kaupungissa, maantiellä, moottoritiellä ja kylätiellä. Kenenkään en ole nähnyt laittavan hätävilkkuja päälle kun näkee hälytysajoneuvon takanaan.

Enkä itsekään tajunnut tehdä niin tänään niin kun ensihoidonjohtoyksikkö ohitti minut Lahden keskustan lähellä. Olin oikealla kaistalla ja auto tuli vasemmalla kaistalla (tiellä kolme kaistaa).
Tänään näin. Jonon perältä alkoi ja useat, ainakin kaksi, laittoi hätärit päälle. En olisi tamperelaisista uskonut.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko teistä kukaan nähnyt kenenkään toimivan uuden ohjeistuksen mukaan ja laittavan hätävilkut päälle kun takaa on tulossa hälytysajoneuvo? Itse en ole nähnyt. Olen nähnyt hälytysajossa olevia autoja sekä kaupungissa, maantiellä, moottoritiellä ja kylätiellä. Kenenkään en ole nähnyt laittavan hätävilkkuja päälle kun näkee hälytysajoneuvon takanaan.

Enkä itsekään tajunnut tehdä niin tänään niin kun ensihoidonjohtoyksikkö ohitti minut Lahden keskustan lähellä. Olin oikealla kaistalla ja auto tuli vasemmalla kaistalla (tiellä kolme kaistaa).
Kyllä vaan, tuossa kakkostiellä viime viikolla. Kiinnitti oikein huomion kun taisi olla jopa ensimmäinen kerta kun huomasin jonkun näin tekevän.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viikonloppuna Hgin keskustassa Postikadulla Postin ja Sokoksen välillä liikennevalot eivät toimineet. Lähdin sitten Sokoksen edestä suojatielle, rautatieaseman suunnalta tuli auto, olin jo keskellä tietä, kun auto painelee surutta aivan nenän edestä. Meni sen verran läheltä, että ehdin tempaista kunnolla nyrkillä takapenkin sivuikkunaan. Sen verran kovaa jysähti, että jäin odottamaan, josko autoilija olisi pysähtynyt ja tullut keskustelemaan, mikä meni pieleen, mutta jatkoi matkaansa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös