Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 114 043
  • 13 153

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Jälkimmäisessä on kyse ihan samasta ilmiöstä kuin fillarien päästämisestä väistämisvelvollisina aina menemään. Liikennesäännöt ovat johdonmukainen kokonaisuus, joita on syytä noudattaa johdonmukaisesti - kun tuossa aina perseillään ja väistetään ohituskaistalle, oletus on että sinäkin väistät. Niin ei pidä eikä saa tehdä, mutta valitettavasti olemme rakentaneet tässä hölmön kulttuurisen oletuksen.
Nojoo, vaikka tosiaan tuon oman riisikipponi arvo on sellainen että ainoastaan lunastukseen ajamalla siitä voisi jotain hyötyäkin, niin siitä huolimatta ei oikein napostellut ajaa toisen kylkeen satasen vauhdissa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Nojoo, vaikka tosiaan tuon oman riisikipponi arvo on sellainen että ainoastaan lunastukseen ajamalla siitä voisi jotain hyötyäkin, niin siitä huolimatta ei oikein napostellut ajaa toisen kylkeen satasen vauhdissa.

Ja totta kai sinun piti siinä tilanteessa väistää. Me vain olemme luoneet sen tilanteen hölmöilemällä vastoin liikennesääntöjä. Aivan samoin kuin pyöräteiden kohdalla, kun kukaan ei välillä tunnu tietävän kuka menee ja tämän myötä tulee vaaratilanteita. Liikenteessä pitää mennä vuorollaan - ei ennen, muttei myöskään jälkeen.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Uusi risteyskäytäntö hämmentää autoilijoita: ”Miksi luovutaan kolmioista?”

Iltalehti uutisoinut uudesta tavasta merkata väistämisvelvollisuus ajettaessa sivukadulta pääkadulle. Kieltämättä erikoista kehittää uusi tapa tähän, kun vuosikymmeniä autoilijoiden päähän iskostunut etsiä kärkikolmiota/stop-merkkiä. Etenkin talviaikaan uusi käytäntö voi aiheuttaa ongelmia, kun tien merkinnät ja epätasaisuuksia ei välttämättä voi havaita.

Vähän vaikuttaa että tässä ollaan menossa pyöräilijöiden väistämisvelvollisuuksien kanssa samaan metsään, että vaikka tietäisi olevansa etuajo-oikeutettu, ei voi tietää jos joku päättääkin tulla kylkeen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Uusi risteyskäytäntö hämmentää autoilijoita: ”Miksi luovutaan kolmioista?”

Iltalehti uutisoinut uudesta tavasta merkata väistämisvelvollisuus ajettaessa sivukadulta pääkadulle. Kieltämättä erikoista kehittää uusi tapa tähän, kun vuosikymmeniä autoilijoiden päähän iskostunut etsiä kärkikolmiota/stop-merkkiä. Etenkin talviaikaan uusi käytäntö voi aiheuttaa ongelmia, kun tien merkinnät ja epätasaisuuksia ei välttämättä voi havaita.

Vähän vaikuttaa että tässä ollaan menossa pyöräilijöiden väistämisvelvollisuuksien kanssa samaan metsään, että vaikka tietäisi olevansa etuajo-oikeutettu, ei voi tietää jos joku päättääkin tulla kylkeen.
Tuntuu kyllä todella merkilliseltä. Ei se varmaan hirveästi maksaisi noihin paikkoihin iskeä se kolmion liikennemerkki paikoilleen. Todennäköisesti maksaisi vähemmän kuin nuo kivetykset.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hox!

Sattuuko joku tietämään saako noista poliisin käsitutkista (Stalker tms.) ulos dataa esim. 1/2 s välein miten nopeus muuttunut?

Tässä siis tuo poliisin siviiliauto ollut paikoillaan tien laidassa josta käsitutkalla mitattu nopeuksia suoralla tiellä.

Tämä liittyy siihen kaverin keissiin, poliisi oli itse 80 km/h alueella ja mittasi suoralla tiellä nopeuksia noin 250-300 metrin päähän 50 km/h alueelle. Nyt kaveri sanoo, että hänen ajaessaan tuon poliisiauton ohi tutkasivat häntä vielä 50 m ennen kohtaamista joka siis jo 80 km/h aluetta. Pointti siis se, että jos riitauttaisi tuon mittauksenkin... mitä jos jos 70 km/h mitattu 80 km/h alueella niin pitäisikö syyttäjän muuttaa rikosnimikettä ylinopeus alinopeudeksi? ;D

Pystyykö noilla tutkilla jälkikäteen selvittämään missä kohtaa se isoin lukema esim. mitattu? Mitään ns. tallennusta vai meneekö tuo vain poliisi muistelee tasolla?
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Uusi risteyskäytäntö hämmentää autoilijoita: ”Miksi luovutaan kolmioista?”

Iltalehti uutisoinut uudesta tavasta merkata väistämisvelvollisuus ajettaessa sivukadulta pääkadulle. Kieltämättä erikoista kehittää uusi tapa tähän, kun vuosikymmeniä autoilijoiden päähän iskostunut etsiä kärkikolmiota/stop-merkkiä. Etenkin talviaikaan uusi käytäntö voi aiheuttaa ongelmia, kun tien merkinnät ja epätasaisuuksia ei välttämättä voi havaita.

Vähän vaikuttaa että tässä ollaan menossa pyöräilijöiden väistämisvelvollisuuksien kanssa samaan metsään, että vaikka tietäisi olevansa etuajo-oikeutettu, ei voi tietää jos joku päättääkin tulla kylkeen.
Etenkin päätiellä kulkevalle aiheuttaa tuo ongelmia. Jos ei ole tuttu paikka, niin mistä ihmeestä pitäisi tietää, että onko oikealta tuleva väistämisvelvollinen vai ei, etenkin talvella? Vähintäänkin pitää melko roimasti hidastaa vauhtia, että voi arvioida, onko sivutien kohdalla koroke vai ei.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Uusi risteyskäytäntö hämmentää autoilijoita: ”Miksi luovutaan kolmioista?”

Iltalehti uutisoinut uudesta tavasta merkata väistämisvelvollisuus ajettaessa sivukadulta pääkadulle. Kieltämättä erikoista kehittää uusi tapa tähän, kun vuosikymmeniä autoilijoiden päähän iskostunut etsiä kärkikolmiota/stop-merkkiä. Etenkin talviaikaan uusi käytäntö voi aiheuttaa ongelmia, kun tien merkinnät ja epätasaisuuksia ei välttämättä voi havaita.

Vähän vaikuttaa että tässä ollaan menossa pyöräilijöiden väistämisvelvollisuuksien kanssa samaan metsään, että vaikka tietäisi olevansa etuajo-oikeutettu, ei voi tietää jos joku päättääkin tulla kylkeen.
Idioottimainen uudistus.
Toinen pöljyys artikkelissa oli toteutus, luen mieluummin nimimerkkien (usein huomattavasti laadukkaampia) kommentteja esim. Jatkojasta, kuin lehdestä.
Ilmeisesti ko. aihe ei osunut tarpeeksi mielenkiintoisiin kysymyksiin, kun asiantuntijaa ei raatsittu vaivata kommentoimaan. Esim. Helsingin kaupungin liikennesuunnittelun perustelut uudelle käytännölle olisi ollut hauska lukea.
Toisaalta itseään saa syyttää kun asettaa epärealistisia odotuksia keltaiselle lehdistölle...
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Idioottimainen uudistus.
Toinen pöljyys artikkelissa oli toteutus, luen mieluummin nimimerkkien (usein huomattavasti laadukkaampia) kommentteja esim. Jatkojasta, kuin lehdestä.
Ilmeisesti ko. aihe ei osunut tarpeeksi mielenkiintoisiin kysymyksiin, kun asiantuntijaa ei raatsittu vaivata kommentoimaan. Esim. Helsingin kaupungin liikennesuunnittelun perustelut uudelle käytännölle olisi ollut hauska lukea.
Toisaalta itseään saa syyttää kun asettaa epärealistisia odotuksia keltaiselle lehdistölle...
Tuo juttuhan kokosi vain yhteen kommentteja alkuperäisestä artikkelista, joka lainaa Poliisihallituksen ja Liikenneturvan edustajia. Toisaalta eivätpä hekään kolmioiden poistolle kunnon selitystä anna...

 

hk65

Jäsen
Idioottimainen uudistus.
Toinen pöljyys artikkelissa oli toteutus, luen mieluummin nimimerkkien (usein huomattavasti laadukkaampia) kommentteja esim. Jatkojasta, kuin lehdestä.
Ilmeisesti ko. aihe ei osunut tarpeeksi mielenkiintoisiin kysymyksiin, kun asiantuntijaa ei raatsittu vaivata kommentoimaan. Esim. Helsingin kaupungin liikennesuunnittelun perustelut uudelle käytännölle olisi ollut hauska lukea.
Toisaalta itseään saa syyttää kun asettaa epärealistisia odotuksia keltaiselle lehdistölle...
Eipä tähän voi muuta sanoo ku et toivottavasti on kaikilla kristallipallo lisävarusteena autossa, josta voi sitten sen väistämisvelvollisuuden tsekata.

Teiden auraus Helsingin kaupungillakin on ollut viime vuosina sen verran surkealla tolalla, että noi paskakanttareethan häviävät saman tien vittuun näkyvistä, eikä niitä tarvii ennen vappua toivoakaan näkevänsä.

En tiedä onko tämä taas tätä samaa paskaa ku aina, että on pakko yrittää sitä pyörää keksiä uudestaan. Etenkin silloin kun ei pitäisi tai tarvitsisi.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Tuo juttuhan kokosi vain yhteen kommentteja alkuperäisestä artikkelista, joka lainaa Poliisihallituksen ja Liikenneturvan edustajia. Toisaalta eivätpä hekään kolmioiden poistolle kunnon selitystä anna...

Ok, jotain logiikkaa siis. Niin harvoin tulee enää nykyisin luettua iltapäivälehtiä, että tällaiset spinoff jutut ei ole tuttuja.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Etenkin päätiellä kulkevalle aiheuttaa tuo ongelmia. Jos ei ole tuttu paikka, niin mistä ihmeestä pitäisi tietää, että onko oikealta tuleva väistämisvelvollinen vai ei, etenkin talvella? Vähintäänkin pitää melko roimasti hidastaa vauhtia, että voi arvioida, onko sivutien kohdalla koroke vai ei.
Käsittääkseni tieliikennelais ei oo sellaista termiä kuin päätie. Ja jos tiedät (oot tsekannu liikennemerkit) mikä siinä on nopeusrajoitus, tiedät miten homma toimii. Jos on 50 tai yli, sivuteillä on kolmio tai stop. Jos et tiedä mikä nopeusrajoitus on tiellä mitä ajelet, käy optikolla, seuraa liikennemerkkejä tai älä vingu jos kamera tai tutka napsahtaa. Ei toi sen vaikeempaa oo. Yake my word.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS, Varjomodet
Ja jos tiedät (oot tsekannu liikennemerkit) mikä siinä on nopeusrajoitus, tiedät miten homma toimii.

Ja jos itse ajelet oikeasti joskus jossain, niin taatusti huomaat, että aika moni ei tosiaankaan tiedä mistään mitään liikennemerkeillä tahi ilman. Liikennemerkkien kanssa hieman paremmin.

Ja eikös aika monella keskusta-alueella rajoitus ole tiputettu neljäänkymppiin (jopa kolmeen-?), jolloin tuo "jos rajoitus 50 jne." tulee ihan turhaksi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hk65

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Käsittääkseni tieliikennelais ei oo sellaista termiä kuin päätie. Ja jos tiedät (oot tsekannu liikennemerkit) mikä siinä on nopeusrajoitus, tiedät miten homma toimii. Jos on 50 tai yli, sivuteillä on kolmio tai stop. Jos et tiedä mikä nopeusrajoitus on tiellä mitä ajelet, käy optikolla, seuraa liikennemerkkejä tai älä vingu jos kamera tai tutka napsahtaa. Ei toi sen vaikeempaa oo. Yake my word.
Käsittääkseni en kirjoittanut tieliikennelakia, vaan jatkoajan keskustelupalstalle. Ja kuten tuossa yllä huomautettiin, 40 km/h on aika yleinen rajoitus keskustoissa.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Käsittääkseni en kirjoittanut tieliikennelakia, vaan jatkoajan keskustelupalstalle. Ja kuten tuossa yllä huomautettiin, 40 km/h on aika yleinen rajoitus keskustoissa.
No en tarkottanu juuri sinua, kun eikö noin tavata myös puhua, puhutaan kenestä tahansa, että: ”Kyllä sun pitää pitää pää ylhäällä siellä keskialueella, muuten voi sattua.”
Ja jopa 30 joissain laajoillakin keskusta-alueilla. Mutta yhä liikennemerkit kertoo aina koska rajoitus alkaa tai päättyy. Ylinopeussakot ovat täysin omaa hölmöyttä, koska kaikesta on ilmoitettu isoilla kylteillä. Ja jos kyltti on lumen peitossa, niin sittenpähän on, pikkuasioita. Toki kaikista tyhmintä on ajaa ylinopeutta, vaikka tietää mikä on nopeusrajoitus.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Ja jos itse ajelet oikeasti joskus jossain, niin taatusti huomaat, että aika moni ei tosiaankaan tiedä mistään mitään liikennemerkeillä tahi ilman. Liikennemerkkien kanssa hieman paremmin.

Ja eikös aika monella keskusta-alueella rajoitus ole tiputettu neljäänkymppiin (jopa kolmeen-?), jolloin tuo "jos rajoitus 50 jne." tulee ihan turhaksi.
Sillehän ei kukaan mahda mitään, mitä muut näkee tai tekee. Mut mukavampi ajella, ku ite tietää, mulle on aivan sama miten muut ajelevat, kun siihen ei voi vaikuttaa. Ainoa mitä voi toivoo: mahdollisimman iso sakko/muistutus. Ja kyllä, oma ”ennätys” on n. 1000€, 15 v sitten. Sen jälkeen olen ollut tarkempi ja ei ole tarvinnut sakkoja maksella, ku otin tavaksi poimii jokaisen liikennemerkin tien varrella.
Auttaa muuten siihenki, ettei aja epähuomiossa viittäkymppii hidasteeseen, josta on varotettu juuri hieman aiemmin. Kyltillä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
En ole järjestelmällisesti asiaa selvittänyt, mutta olisiko niin, että 30 km/h rajoitusalueella (liikennevalottomat) risteykset ovat tasa-arvoisia? Siis jos molemmilla kaduilla on 30 rajoitus.
 
4

444

Tuli tuossa taannoin tehtyä jotain, mitä en ole ennen kokeillut. Eikä toivottavasti tarvitse uudestaan tehdä. Kiersin tasoristeyksen alhaalla olevat puomit kuin mikäkin Alberto Tomba. No, niissä oli jokin vika ja Ratatekin työntekijät siellä liukastelivat ohjaamassa liikennettä puomien ympäri. Eikä tuosta koskaan ole mennyt junia kuin kävelyvauhdilla (no ehkä pitäisi juosta pysyäkseen perässä) läpi, joten ei mikään järisyttävän hurja kokemus. Mutta tulipahan koettua sekin.
 

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Helmisen SaiPalle sympatiat
Eilen ehtoolla oli Helsinki-Turku moottoritiellä mielenkiintoinen bemarikuski.

Ajelin vakionopeudensäädin päällä reilua satasta ja tämä sankari meni ensin reippaasti ohi. Tämän jälkeen kohta vauhti kaverilla hidastui alle sataseen ja menin tasaista vauhtia ohi. Kohta taas bemmissä vauhti kiihtyi ja pääsi rinnalle jolloin taas vauhti hiipui kunnes yhtäkkiä varmaan 120 ohi. Tätä jatkui koko matka Kivihovilta Turun kehätien ramppiin josta tiemme erkanivat.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Eilen ehtoolla oli Helsinki-Turku moottoritiellä mielenkiintoinen bemarikuski.

Ajelin vakionopeudensäädin päällä reilua satasta ja tämä sankari meni ensin reippaasti ohi. Tämän jälkeen kohta vauhti kaverilla hidastui alle sataseen ja menin tasaista vauhtia ohi. Kohta taas bemmissä vauhti kiihtyi ja pääsi rinnalle jolloin taas vauhti hiipui kunnes yhtäkkiä varmaan 120 ohi. Tätä jatkui koko matka Kivihovilta Turun kehätien ramppiin josta tiemme erkanivat.
Perseestä ja kovin tuttua tämänmoinen käytös myös Tre-Hki motarilla. Olisiko siinä ollut kuljettajalla puhelu tai jotain muuta oheistoimintaa. Useasti, vaikka ihmiset sanovat ettei älylaitteen käyttö ajon aikana vaikuta ajosuoritukseen, vaikuttaa kuitenkin esim mainitulla tavalla ajonopeuden hiljentymisenä.

Sellainen ikävä lieveilmiö myös on ilmaantunut sähköautojen lisääntymisen myötä, että kalliilla Tesloilla ajetaan moottoritiellä alinopeutta, kun pitää säästää akkulatausta, prkl
 

Zodiac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thunder Bay Bombers
Ajelin tuossa just rapia 200 kilsaa niin helevetti 60kmh ajetaan 100kmh rajotuksella. En niinku ymmärrä kun keli ihan ok. Pitäsköhän näillä sankareilla ottaa vaikka bussi tai joku muu vaihtoehto. 80kmh rajoitus kun tuli niin vedeltiin 50kmh. Sitten se letka kertyy ja kukaan ei pääse ohittamaan ku kilometrin possujuna. En tarkoita että pitää kaahata jne mutta kyllä tuo vituttaa.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eilen ehtoolla oli Helsinki-Turku moottoritiellä mielenkiintoinen bemarikuski.

Ajelin vakionopeudensäädin päällä reilua satasta ja tämä sankari meni ensin reippaasti ohi. Tämän jälkeen kohta vauhti kaverilla hidastui alle sataseen ja menin tasaista vauhtia ohi. Kohta taas bemmissä vauhti kiihtyi ja pääsi rinnalle jolloin taas vauhti hiipui kunnes yhtäkkiä varmaan 120 ohi. Tätä jatkui koko matka Kivihovilta Turun kehätien ramppiin josta tiemme erkanivat.
Intervalliharjoitus tai ns. vauhtileikittelyä. Parantaa auton nopeutta ja vauhtikestävyyttä kun säännöllisesti harjoittelee.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ajelin tuossa just rapia 200 kilsaa niin helevetti 60kmh ajetaan 100kmh rajotuksella. En niinku ymmärrä kun keli ihan ok. Pitäsköhän näillä sankareilla ottaa vaikka bussi tai joku muu vaihtoehto. 80kmh rajoitus kun tuli niin vedeltiin 50kmh. Sitten se letka kertyy ja kukaan ei pääse ohittamaan ku kilometrin possujuna. En tarkoita että pitää kaahata jne mutta kyllä tuo vituttaa.
Jos keli oli ok ja edellä ajava köröttelee kuuttakymppiä satasen alueella, ei ohituksessa pitäisi olla mitään ongelmia. Vilkku päälle ja menoksi.
 

Zodiac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thunder Bay Bombers
Jos keli oli ok ja edellä ajava köröttelee kuuttakymppiä satasen alueella, ei ohituksessa pitäisi olla mitään ongelmia. Vilkku päälle ja menoksi.
Joo ei toki mutta helvetillinen jono sen köryyttelijän perässä. Sitten muut ei uskalla lähteä ohi niin siinä mennään kiltisti perässä varsinkin täällä pohjoisen teillä. Siis tie oli vähän jäässä mutta täysin ajettava normaaliin malliin.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Joo ei toki mutta helvetillinen jono sen köryyttelijän perässä. Sitten muut ei uskalla lähteä ohi niin siinä mennään kiltisti perässä varsinkin täällä pohjoisen teillä. Siis tie oli vähän jäässä mutta täysin ajettava normaaliin malliin.
Ei se ensimmäinen auto sitä jonoa tee vaan perässä roikkujat. Olisiko se jäinen tie ollut ainakin osasyy siihen etteivät muut uskaltaneet lähteä ohittamaan, eli tie ei ihan niin hyvä ollutkaan...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös