Jossittelu on aina jossittelua, mutta entä jos mopoauto olisi kääntynyt tuosta risteyksestä vasemmalle?Iltalehdessä on "Opel-kuskin aivoton ja vaarallinen ohitus mopoautoista". Ei jestas mitä juttuja nykyisin, okei lain mukaan tuossa kohtaahan ei saisi ohittaa eikä ohituksessa saisi nostaa nopeutta yli sallitun. Mutta siisti ohitus, kohdassa jossa näkyvyys on hyvä (tai siltä vaikuttaa videon perusteella), eikä vastaantulijoita ole. En itse näe tuossa mitään pahaa, enkä ymmärrä miten tuo on jonkun mielestä aivoton ohitus.
Näistä hidastelijoista vielä niin itselle tuli puun takaa tilanne muutama päivä sitten espoossa kehä3:llä, siellä 100kmh rajoitus ja vittu traktori edessä ajaa tuota samaa mopo-auton vauhtia. Nopeuserot aiheuttaa kolarit ja tuossa kun puhutaan noin 50kmh eroista niin alkaa olla jo haastavaa reagoida nopeasti._
Siis kuvaaja aiheutti ruuhkan kun ei ohittanut päin vastaantulevaa liikennettä tai yli keltaisten viivojen?
Toki iso nopeusero lisää riskiä ja hitaampi ajoneuvo voi tulla yllätyksenä esim. mutkan tai mäen jälkeen, mutta silti, mahdollinen kolari noissa tilanteissa ei kyllä ole mitenkään sen hitaamman ajoneuvon syy. Paitsi tietysti tilanteissa, joissa se on tehnyt jonkin rikkeen, mutta se hitaammin ajaminen ei lähtökohtaisesti ole moinen rike.
Joku poliisihan oikein kehui että se ei ole vaarallista että ajetaan alle nopeusrajoitusten, mutta ohittaminen on vaarallista. Eihän nyrkkeilyssäkään lyöminen ole vaarallista, vaan iskun vastaanottaminen. Mutta siis, olen samaa mieltä tuosta. Joskus kun tuli helkutin paljon tiettyjä teitä hinkattua edestakas, niin näki yllättävän monta läheltäpiti-tilannetta. Joskus joku isuzu-kuski ajeli vanhalla pakettiautollaan n. 50km/h ja rajoitus oli 80km/h. Talvella, näkyvyys hyvä, mutta kaistojen välissä lumipenkka, tien kunto muuten hyvä. Yksi ohittaja meinasi vetää ojaan kun lähti ohittamaan, ilmeisesti takapäästä lähti pito tuon lumipenkan takia. Toinen meinasi spinnata kun palasi takaisin kaistalle ohituksen jälkeen.Olen sitä mieltä, että alle nopeusrajoituksen ajavilta pitäisi ottaa oikeus ajaa pääteillä.
Eihän ohittaminen ole vaarallista, vaan se että joku ajaa samaan aikaan samassa kohdassa viereisellä kaistalla vastakkaiseen suuntaan.Joku poliisihan oikein kehui että se ei ole vaarallista että ajetaan alle nopeusrajoitusten, mutta ohittaminen on vaarallista. Eihän nyrkkeilyssäkään lyöminen ole vaarallista, vaan iskun vastaanottaminen.
Olen sitä mieltä, että alle nopeusrajoituksen ajavilta pitäisi ottaa oikeus ajaa pääteillä.
Olen sitä mieltä, että alle nopeusrajoituksen ajavilta pitäisi ottaa oikeus ajaa pääteillä.
Mielenkiintoinen ajatus. Miten toteuttaisit tuon käytännössä?
Nastolaa en tunne minäkään, mutta tuossa videossa näkyi suojatie ilman liikennevaloja, joten nopeusrajoitus ei voi olla yli 50 km/h.Nastolaa en tunne, eli en tiedä paikkaa, mutta sen verran näytti risteyksiä ym. olevan, että voisin kuvitella, että rajoitus ei ole 100. 80 voisi ehkä mennä läpi, mutta 50 tai 60 voisivat olla myös ihan mahdollisia.
Nastolaa en tunne minäkään, mutta tuossa videossa näkyi suojatie ilman liikennevaloja, joten nopeusrajoitus ei voi olla yli 50 km/h.
Oletko nyt ihan varma tuosta?Voi olla ja on. Tuolla kohtaa nopeusrajoitus on 60 km/h.
Tämä oli minulle täysin uusi tieto. Häkellyttävää. Eipä ole tullut mieleenkään hidastaa 60 alueella kymppiä pois tyhjän suojatien takia, mutta niin se vissiin sitten pitäisi.Kuitenkin enimmäisnopeus on 50km/h liikennevalottomille ja 60km/h liikennevalollisille suojateille paikasta riippumatta.
Jaa, kyllä itse tulee ohiteltua ykskaistasilla teillä. Ihan vaan jo senkin takia että saa ajaa sitä omaa vauhtia vakkaria käyttäen, kun monesti ne edelläajavat on jotain nopeutta pumppaavia apinoita. Ainakin tuolla itäisessä suomessaItse tuli koettua pari päivää sitten, kuinka "fiksua" se ohittaminen tietyissä tilanteissa on. Olin mökiltä ajamassa kotiin, kun takana ollut naiskuski pitkän perseessä roikkumisen jälkeen ohitti ja "meni menojaan". Sanoin samantien tyttöystävälle ettei tuokaan varmasti tule hyötymään tuosta yhtäkään sekunttia. Siinä sitten ajettiin sellaiset n. 30 km välillä 80km/ ja välillä 60km/h alueesta riippuen ja kuinka yllättäen ajetaan koko matka peräkkäin. "Fiksuksi" tuon ohittaminen teki se, että se tapahtui lievässä mutkassa missä näkyvyys oli heikko vastaantuleville. Mutkan takaa, kun olisi auto suhauttanut, olisi varmasti nainen päässyt hengestään. En muutenkaan ymmärrä yksikaistaisella tiellä ohittamista, muuta kuin poikkeustapauksissa eli siellä on edessä se mopo/mopoauto/traktori, joka ajaa selvästi hitaampaa kuin muu liikenne. Se, että siinä edessä ajaa joku 5-10 km/h hitaampaa ei matkaa pidennä juuri mitään. Liian monella on vaan niin perkeleen kiirre siellä liikenteessä.
Ei tarvitse edelleenkään. Tiehallinnon ohjeistuksen mukaan 60 alueella suositellaan valo-ohjausta suojateille. Ei niitä vielä ainakaan kaikkialla ole. Ei sitä lakiin ole kirjattu, että suojatien kohdalla pitää ajaa 50 km/h, jos alueella on muuten 60 km/h rajoitus. Oli siinä suojatiellä liikennevalo tai ei.Tämä oli minulle täysin uusi tieto. Häkellyttävää. Eipä ole tullut mieleenkään hidastaa 60 alueella kymppiä pois tyhjän suojatien takia, mutta niin se vissiin sitten pitäisi.
Olemalla tosikko, sekä soittamalla kallioon johonkin hippipajaan ja keräämällä sieltä ideoita. Ennen lopullista ratkaisua olisi varmaan joku työryhmä joka kiertäisi maapallon ja etsisi vastaavia ratkaisuja, että suomeen saadaan paras.