Se mikä yhdistää
Ja tämä on ongelma siis minkä takia? Suomalaiselle perusautoilijalle pahin tilanne on, jos joku pääsee etenemään itseään nopeammin tai joku vaihtaa kaistaa oman auton eteen.
Jos joku vaihtaa kaistaa eteesi "liian lähelle" kertoo tämä usein siitä, että turvaväli oli liian lyhyt. Se ei ole kaistanvaihtajan vika. Toki erikseen ovat ne alinopeutta ajavat köröttelijät, jotka vaihtavat kaistaa siihen väliin mitä heitä itseään sattuu huvittamaan.
Minun mielestäni kaistanvaihtoon liittyy muutakin. Voidaan esimerkiksi pohtia, milloin itse kukin kokee tarpeelliseksi vaihtaa kaistaa?
Riittääkö aina oman kaistan vauhdin tilapäinen hidastuminen? Paljon näkee autoilijoita, jotka menevät täysin paniikkiin, jos edessä pysähtyy linja-auto pysäkille (joka kohdassa ei ole erillistä levikettä). Dösän takaa syöksytään vasemmalta ohi kuolemaa halveksuen.
Kuinka myöhään ennen pian tiedossa olevaa kaistan päättymistä voi vielä vaihtaa kaistaa; jos vielä yhdestä ehtisi ohi ennen ramppia? Jos on tietoisesti väärinkäyttänyt bussi- ja taksikaistaa koko jonon ohittamiseen, voiko silti edellyttää muilta kohteliaisuutta kun sieltä haluaa pois "sääntöjä noudattavien sekaan?
Mitä poliisit tarkoittavat kun puhuvat "tarpeettomista" kaistanvaihdoista? Mitä "tarpeeton kaistanvaihto" muiden mielestä tarkoittaa? Onko sellaista edes?
Itse pyrin vaihtamaan kaistaa vain jos voin tehdä sen ilman, että muut joutuvat sen takia pakosti jarruttamaan. Samaa edellytän toisilta tielläliikkujilta. Tämä ei tietysti itseltänikään aina onnistu. Selvästi väärälle kaistalle eksyneille annetaan luonnollisesti tietä. Harvinaisen usein samat autot tuntuvat olevan ruuhka-aikoina eksyksissä.
Olen itse lopulta sopeutunut valitsemaan mahdollisimman vähän kaistanvaihtoja vaativan kaistan (omasta mielestäni) hyvissä ajoin. En saa sätkyä jos toinen kaista etenee välillä nopeammin. Ja ajan omalla kaistalla samaa vauhtia kuin edellä oleva.
Ja muuten olen sitä mieltä, että ruotsalaisten jo vuosikymmeniä sitten sisäistämä vetoketju-periaate olisi saatava Suomessa pakolliseksi.