Tuo nyt on vähän sama kuin ajella onnistuneesti lumikelillä paikasta A paikkaan B kesärenkaat alla, ja todeta perille päästyään, että hienostihan se meni kun ei ollut vaaratilannetta.
Niin, nyt ei vaaratilannetta syntynyt, mutta jos maantie/moottoritienopeuksissa ollaan autonmitan päässä edellä ajavasta, pedataan siinä itselle tilannetta jossa sitten vaaratilanteen syntyessä jostain muusta syystä siihen ei ole mitään mahdollisuutta reagoida. Patonkikuski rikkoi tilanteessa tieliikennelakia (23 §), jonka mukaan ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla.
Reaktioaika yllättävissä tilanteissa on noin sekunti, vähintään puoli. 100 km tuntivauhdissa ajoneuvot liikkuvat tuon sekunnin tai sen puolikkaan aikana 12-24 metriä. Jos välimatkaa on kymmenen metriä tai alle, ja edellä ajava joutuu voimakkaasti jarruttamaan, vaikkapa nyt motarille eksyneen eläimen, väärään suuntaan ajavan mummon, ohitettavasta yhdistelmästä puhkeavan/irtoavan renkaan tai minkä tahansa yllättävän seikan johdosta joita liikenteessä nyt vaan tapahtuu, niin takana tuleva ei ehdi edes siirtää jalkaansa jarrulle ennen kuin edellä ajavan perä muotoilee syylärin uusiksi.
Kaiken huippuna moni peräänajaja olisi tuossa tilanteessa onnettomuuden jälkeenkin mahdollisesti sitä mieltä, ettei ollut missään määrin hänen vikansa, kun tuli niin yllättäen ettei mitään ehtinyt tehdä.