Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 991 428
  • 12 248

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Valot!
Tulin eilen (viiden-kuuden välillä) aikamoisessa sateessa Porvoon motaria pitkin Helsinkiin. Sateen lisäksi tiestä nousi sellainen "usvapilvi", joten näkyvyys ei ollut mitenkään hyvä, päinvastoin. Muutamat sankarit ajelivat pelkillä huomiovaloilla takavalot pimeänä. Säästetäänkö tässä kalliiden ksenonvalojen käyttötunteja vai mistä on kyse? En voi ymmärtää.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Iltalehdessä on "Opel-kuskin aivoton ja vaarallinen ohitus mopoautoista". Ei jestas mitä juttuja nykyisin, okei lain mukaan tuossa kohtaahan ei saisi ohittaa eikä ohituksessa saisi nostaa nopeutta yli sallitun. Mutta siisti ohitus, kohdassa jossa näkyvyys on hyvä (tai siltä vaikuttaa videon perusteella), eikä vastaantulijoita ole. En itse näe tuossa mitään pahaa, enkä ymmärrä miten tuo on jonkun mielestä aivoton ohitus. Aivotonta toimintaa on nuo mopoautojen jonot sekä tuon dashcam-auton jonon perässä roikkuminen. Pitäisikö itsekkin hommata dashcam ja ajella isolla tiellä kävelyvauhtia keskiviivan päällä, sitten laittaa "aivottomista ohituksista"-videoita iltalehteen?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuohon mainittuun Opel-videoon oli tullut jo kommentteja että sen ruuhkan aiheuttaa se mopo-auton perässä ajava, eli se joka kuvasi tämän videon, enemmän siihen meni Opel-kuskilla hermot kuin mopo-autoon.

Näistä hidastelijoista vielä niin itselle tuli puun takaa tilanne muutama päivä sitten espoossa kehä3:llä, siellä 100kmh rajoitus ja vittu traktori edessä ajaa tuota samaa mopo-auton vauhtia. Nopeuserot aiheuttaa kolarit ja tuossa kun puhutaan noin 50kmh eroista niin alkaa olla jo haastavaa reagoida nopeasti.

_
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@Dynamo
Luottamus ajovaloautomatiikkaan kärsii vasta kun joku tööttää kovaa perään. Luultavasti osa ihmisistä ei edes tajua, että perä on pimeänä huomiovaloilla ajettaessa. On muuten aivan idioottimaista, että takavalot ei saa palaa samaan aikaan.
 

Veemel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi U20
Siis kuvaaja aiheutti ruuhkan kun ei ohittanut päin vastaantulevaa liikennettä tai yli keltaisten viivojen?

Nastolaa en tunne, eli en tiedä paikkaa, mutta sen verran näytti risteyksiä ym. olevan, että voisin kuvitella, että rajoitus ei ole 100. 80 voisi ehkä mennä läpi, mutta 50 tai 60 voisivat olla myös ihan mahdollisia.

On toki mahdollista, että mopoautoletka on piinannut Opel-poloista jo kilometritolkulla. Tai sitten kuski vaan on idiootti, jolla on kiirus.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Iltalehdessä on "Opel-kuskin aivoton ja vaarallinen ohitus mopoautoista". Ei jestas mitä juttuja nykyisin, okei lain mukaan tuossa kohtaahan ei saisi ohittaa eikä ohituksessa saisi nostaa nopeutta yli sallitun. Mutta siisti ohitus, kohdassa jossa näkyvyys on hyvä (tai siltä vaikuttaa videon perusteella), eikä vastaantulijoita ole. En itse näe tuossa mitään pahaa, enkä ymmärrä miten tuo on jonkun mielestä aivoton ohitus.
Jossittelu on aina jossittelua, mutta entä jos mopoauto olisi kääntynyt tuosta risteyksestä vasemmalle?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Näistä hidastelijoista vielä niin itselle tuli puun takaa tilanne muutama päivä sitten espoossa kehä3:llä, siellä 100kmh rajoitus ja vittu traktori edessä ajaa tuota samaa mopo-auton vauhtia. Nopeuserot aiheuttaa kolarit ja tuossa kun puhutaan noin 50kmh eroista niin alkaa olla jo haastavaa reagoida nopeasti._

Taas väännetään tästä. Ei se nopeusero aiheuta kolareita. Eikä myöskään talvella liukas keli.

Jos ajan tiellä, missä on lupa ajella myös hitaammilla ajoneuvoilla, pitää minun ottaa huomioon se, että niitä hitaammin liikkuvia ajoneuvoja (mopo, mopoauto, traktori, rekka, perävaunua vetävä auto, henkilöauto jne.) siellä tiellä on tai ainakin voi olla. Ja siten se oma ajaminen on sopeutettava siihen.

Toki iso nopeusero lisää riskiä ja hitaampi ajoneuvo voi tulla yllätyksenä esim. mutkan tai mäen jälkeen, mutta silti, mahdollinen kolari noissa tilanteissa ei kyllä ole mitenkään sen hitaamman ajoneuvon syy. Paitsi tietysti tilanteissa, joissa se on tehnyt jonkin rikkeen, mutta se hitaammin ajaminen ei lähtökohtaisesti ole moinen rike.

Jos oikeasti oma asenne on sitä luokkaa, että ne kaikki alle nopeusrajoituksen kulkevat ajoneuvot ovat väärässä paikassa tai väärällä tiellä, niin kannattaa ihan oikeasti sitä omaa asennettaan tarkistaa. En nyt tarkoita tätä Jupelle, koska hän vähän aiemmin kertoi olevansa maltillinen ja toisen huomioon ottava kuljettaja vaan niille, joilla tuo asenne on pielessä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eikö kehillä muuten ole traktorilla ajoa kielletty? En ainakaan muista nähneeni kys merkkiä rampeilla tms.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Siis kuvaaja aiheutti ruuhkan kun ei ohittanut päin vastaantulevaa liikennettä tai yli keltaisten viivojen?

Eipä tosiaan ainakaan tuon klipin aikana ole yhtään paikkaa, jossa se kuvaavan auton kuski olisi voinut lähteä ohi. Tiellä on sen verran risteystä, bussipysäkkiä ja suojatietä, että rajoitus tuskin on yli 60km/h. Ja jos mopoauto ajaa sitä about viittäkymppiä mitä noilla tyypillisesti pääsee, niin jokainen voi itse arvioida Opelin nopeuden ohitustilanteessa. Jos ohitus tehdään ylinopeudella keltaisen viivan kohdalla liikenteenjakaja väärältä puolelta ohittaen, niin kovin suuresta osaamisen tasosta ei silloin puhuta.

VT12 välillä Tampere - Kangasala aiheuttaa varmasti monelle sielläpäin usein ajavalle saman ajatuksen: miksi hitossa siellä ajetaan aina jonossa alle kahdeksaakymppiä, vaikka vaihtuva rajoitus sallisi satasen? No, niin ajettiin taas viikko sittenkin. Olin jonossa kolmantena, pidin turvavälin niinkuin edelläni ajavatkin. Takanani ajava nuorimies päätti suhtautua tilanteeseen siten, että roikkui takapuskurissani todella lähellä, ajeli vasemmat renkaat tuplakeltaisen keskiviivan päällä, ja selvästikin kiroili kovaan ääneen. Jos joku osaa selittää hänen toimintansa järkevyyden, niin lupaan suhtautua selitykseen suurella avoimmuudella.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Toki iso nopeusero lisää riskiä ja hitaampi ajoneuvo voi tulla yllätyksenä esim. mutkan tai mäen jälkeen, mutta silti, mahdollinen kolari noissa tilanteissa ei kyllä ole mitenkään sen hitaamman ajoneuvon syy. Paitsi tietysti tilanteissa, joissa se on tehnyt jonkin rikkeen, mutta se hitaammin ajaminen ei lähtökohtaisesti ole moinen rike.

Kyllä se MacReffillekin tulee yllätyksenä jos vaikkapa kuorma-auto edestäsi siirtyy ohituskaistalle ja edessä traktori, vaikka olisi 50-100 metrin turvaväli. Vaikea näihin on suhteuttaa omaa nopeuttaan jos tilanne tulee nopeasti eteen. Toki jarrut löytyy autosta mutta sitten ollaan tilanteessa että ajat 50kmh traktorin perässä ja ohituskaistalla porukka vetää jonossa 100kmh, siihen väliin menemällä aiheuttaa itse jo sen vaaratilanteen.

Vaikeita tilanteita, enkä itsekään näitä tänne kirjoita sillä periaatteella että olen aina oikeassa miten toimin ja täydellinen teiden ritari jne. Kunhan ihmettelen tilanteita mitä arjessa tulee vastaan.

Kyllä ainakin saksan autobahnoilla nopeuserot nimenomaan aiheuttaa kolarit ja nimenomaan silloin kun siirrytään suurella nopeuserolla takaa tulevan eteen, jarrutus, ketjureaktio taaksepäin ja näin koviakin ketjukolareita syntyy. Suomessa tulee samanlaisia tilanteita pienemmillä nopeuseroilla ja hyvä aina välillä muistaa se että kaikki tuolla ei ikinä tule ajamaan sääntöjen mukaan joten tulee ottaa huomioon myös ylinopeutta ajavat ja miten suhteutat ajamisen heitä ajatellen. Enkä tosiaan tarkoita sitä että silloin pitäisi itse ajaa ylinopeutta, vaan sitä että antaa mieluummin mennä tilanteen ohi kuin änkeä sinne väliin koska on ainoa joka ajaa "sääntöjen mukaan ja oikein".

Tämä on vähän sama kuin se keskustelu suojatiestä, kannattaako astua viime tingassa siihen tielle jos näkee jonkun tulevan ylinopeutta kohti, sulla oikeus siihen mutta henkikin voi lähteä ja muutaman auton ketjukolarikaupan päälle. Itse en ainakaan astuisi ennen kuin on katsekontakti kuskiin ja silloinkin siellä voi olla joku hullu jos se ei selvästi hiljennä vauhtia.

_
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sanonpa pari asiaa tuosta jonossa ajamisesta ja tollaisen "kunnon turvavälin" pitämisestä. Mainitaan vielä, että olen joskus itsekin mallintanut näitä liikennevirtoja, mutta toki vain ohjelmointiteknisestä näkökulmasta.

Kuten tuossa aiemmin olleessa videossa todetaan, kun kaikilla on sopiva turvaväli ja liikenteeseen tulee joku este tai hidaste, niin sopivillä väleillä jonon viimeinen auto pääsee paikan ohi nopeammin. Ts. tämän pisteen liikenteen läpivirtaus on suurempi kun ilman turvaväliä. Ainoa merkitsevä asiahan on se, että paljonko autoja menee pisteen x ohi ajassa t.

Noin teoriassa olisi kuitenkin paras tapa ajaa niin, että kaikki puskurit olisivat kiinni toisissaan ja kaikki jarruttaisivat sekä kiihdyttäisivät samaan aikaan. Tähän varmaan päästään kun autot keskustelevat toistensa kanssa. Liian aikainen jarruttaminen on yhtä paha kuin liian myöhäinen kiiihdyttäminen. Sama toisin sanoen on, että kaikkien pitäisi ajaa samaa liikennevirran nopeutta myös ihan käytännössä. Ensimmäisen videon esimerkki oli huolellisesti suunniteltu ja ei vastaa käytännön tilannetta, vaikka siitäkin näkee, että jos kaikki pysähtyneet autot olisivat nostaneet kytkintä samaan aikaan, niin myös ilman turvaväliä tapauksessa viimeinen auto olisi ollut nopeammin ohi hidasteesta ja sikäli videon parempaan lopputulokseen olisi päästy myös jos kuskit olisivat ajaneet fiksusti.

Mitä tulee tuohon reiluun turvavälin, niin se on aivan perseestä ja monesta syystä. Se aiheuttaa ruuhkia (kuten toinen video osittaa), se on itsekästä, vaikka seurauksena kuski kyllä tulee ohitetuksi niin monta kertaa, että jää kyllä jonon hännille. No pari kilometriä jonossa taakse päin ei kyllä aiheuta matka-aikaan merkittävää muutosta, mutta typerää omaltakin kannalta silti. Pahinta kuitenkin, että se aiheuttaa liikennevirran hidastumisen ja sinänsä tarpeettomia ohituksia, mitkä ovat vaarallisia. Olen sitä mieltä, että alle nopeusrajoituksen ajavilta pitäisi ottaa oikeus ajaa pääteillä.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Olen sitä mieltä, että alle nopeusrajoituksen ajavilta pitäisi ottaa oikeus ajaa pääteillä.
Joku poliisihan oikein kehui että se ei ole vaarallista että ajetaan alle nopeusrajoitusten, mutta ohittaminen on vaarallista. Eihän nyrkkeilyssäkään lyöminen ole vaarallista, vaan iskun vastaanottaminen. Mutta siis, olen samaa mieltä tuosta. Joskus kun tuli helkutin paljon tiettyjä teitä hinkattua edestakas, niin näki yllättävän monta läheltäpiti-tilannetta. Joskus joku isuzu-kuski ajeli vanhalla pakettiautollaan n. 50km/h ja rajoitus oli 80km/h. Talvella, näkyvyys hyvä, mutta kaistojen välissä lumipenkka, tien kunto muuten hyvä. Yksi ohittaja meinasi vetää ojaan kun lähti ohittamaan, ilmeisesti takapäästä lähti pito tuon lumipenkan takia. Toinen meinasi spinnata kun palasi takaisin kaistalle ohituksen jälkeen.

Kohta joku tulee kitisemään että matka-aikaa pitää varata sen verran reilusti että ei tule kiire. Mutta kuinka paljon työmatkaan pitäisi varata aikaa? Jos matka taittuu normaalisti alle tunnissa, niin pitäisikö varata aina aamusti 30min ylimääräistä tuon takia? Tai jos on varannut jo 30min ylimääräistä, mutta lapset eivät meinanneet pukea aamulla kenkiä jalkaan ja sen takia tuo ylimääräinen aika on jo mennyt, niin pitäisikö varata aina 2h aikaa, jossa on 1h siis ylimääräistä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joku poliisihan oikein kehui että se ei ole vaarallista että ajetaan alle nopeusrajoitusten, mutta ohittaminen on vaarallista. Eihän nyrkkeilyssäkään lyöminen ole vaarallista, vaan iskun vastaanottaminen.
Eihän ohittaminen ole vaarallista, vaan se että joku ajaa samaan aikaan samassa kohdassa viereisellä kaistalla vastakkaiseen suuntaan.
 

Apa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara,NFL,jalkapallo ja persoonat
Olen sitä mieltä, että alle nopeusrajoituksen ajavilta pitäisi ottaa oikeus ajaa pääteillä.

Kannatan lämpimästi Jussi_j:n ajatusta. Luonnollisesti tämä koskee myös nykyautoilla- ja renkailla sateessa nopeutta alle rajoitusten laskevia kuljettajia. Saisivat pysyä pois liikenteestä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
En mää nyt kyllä oikein ymmärrä tätä. Miten kellään nyt voi palaa käpy siihen että tiellä liikutaan vähän eri vauhteja? Ajan minuutin mopoauton takana ja sitten ohi. Kohta tulee takaa joku vähän yli nopeusrajoitusvauhtia. Ajelen laidassa että näkyvyys on hyvä ja kohta se on jo horisontissa. Oma matka taittuu omalla vauhdilla välillä yli-, välillä alinopeutta. Joskus sitä vaan ei jaksa aja suurinta sallittua. Ei jaksa, kun tuntuu ettei aistit ole tarpeeksi valppaina.

Tai ei viitsi kiihdyttää sataseen kun tietää että rajoitusalue on vain muutaman kilometrin mittainen. Tai ei viitsi ohittaa hitaampaa kanssakulkijaa kun tietää että kohta alkaa ohituskaista.

Ihan oikesti en ole koskaan myöhästynyt hitaan matkustamisen vuoksi. Mutta usein liian myöhäinen lähtemisen. Itsepä olen vaimoni valinnut.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Naurettavia ajatuksia ne, että alle nopeusrajoitusten ei saisi ajaa. Aivan samoin voisi sanoa, ettei saisi ajaa yli nopeurajoitusten. Siis kaikilta ajo-oikeus pois, jotka ajavat alle tai yli nopeusrajoitusten. Täällä näkee saman asennevamman, joka näkyy myös maanteillä eli ajattelumaailman "minä itse". Itse ajelen joskus hiukan liian lujaa ja pitäisi varata matkaan enemmän aikaa, mutta en ymmärrä miksi minua pitäisi harmittaa ne autoilijat, jotka ajavat esimerkiksi lievää alinopeutta. Samoin hyväksyn ja haluaisinkin lisää valvontaa, jolloin mös itse joutuisin hiukan nostamaan joskus sitä kaasujalkaa.

Kyseisen opelin kuskin voisi laittaa paikalliselle torille jalkapuuhun vuorokaudeksi, sillä nämä ovat valitettavasti juuri niitä kuskeja, jotka aiheuttavat aika suuren osan vakavista liikenneonnettomuuksista. Se on hyvä täällä heitellä päinvastaisia kommentteja, jos ei ole koskaan livenä nähnyt seurauksia.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mielenkiintoinen ajatus. Miten toteuttaisit tuon käytännössä?

Olemalla tosikko, sekä soittamalla kallioon johonkin hippipajaan ja keräämällä sieltä ideoita. Ennen lopullista ratkaisua olisi varmaan joku työryhmä joka kiertäisi maapallon ja etsisi vastaavia ratkaisuja, että suomeen saadaan paras.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Jossain määrin harmitusta aiheuttavat kuskit, joilla on jos jonkinnäköistä laitetta ja tapahtumaa ajosuorituksensa ohessa.

Tänään ajelin jonkin matkaa 60 km/h alueella heittelehtivän misun perässä neljääkymppiä. Kun kaistoitus vaihtui kaksikaistaiseksi ja pääsin ohi ilmeni että typy lapioi muovilusikalla jäätelöä lärviinsä.

En tiedä olenko havaintoni kanssa yksin, mutta naisautoilija taajama-alueella ilman kännykkää korvalla on todella harvinainen ilmestys.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Nastolaa en tunne, eli en tiedä paikkaa, mutta sen verran näytti risteyksiä ym. olevan, että voisin kuvitella, että rajoitus ei ole 100. 80 voisi ehkä mennä läpi, mutta 50 tai 60 voisivat olla myös ihan mahdollisia.
Nastolaa en tunne minäkään, mutta tuossa videossa näkyi suojatie ilman liikennevaloja, joten nopeusrajoitus ei voi olla yli 50 km/h.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Nastolaa en tunne minäkään, mutta tuossa videossa näkyi suojatie ilman liikennevaloja, joten nopeusrajoitus ei voi olla yli 50 km/h.

Voi olla ja on. Tuolla kohtaa nopeusrajoitus on 60 km/h.

Mutta asiasta kolmanteen. Tänään taisi tulla nähdyksi kameratolppapelkoisten osalta ennätys. Satasen alueella nopeus edellä ajavalla noin se rajoituksen mukainen. Ilmeisesti navigaattori älähtää ja kuski vetää hätäjarrutuksen ja nopeus tipahtaa alle seitsemänkympin. Toivottavasti saa joskus suorituksestaan mitalin.
 
Viimeksi muokattu:

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse tuli koettua pari päivää sitten, kuinka "fiksua" se ohittaminen tietyissä tilanteissa on. Olin mökiltä ajamassa kotiin, kun takana ollut naiskuski pitkän perseessä roikkumisen jälkeen ohitti ja "meni menojaan". Sanoin samantien tyttöystävälle ettei tuokaan varmasti tule hyötymään tuosta yhtäkään sekunttia. Siinä sitten ajettiin sellaiset n. 30 km välillä 80km/ ja välillä 60km/h alueesta riippuen ja kuinka yllättäen ajetaan koko matka peräkkäin. "Fiksuksi" tuon ohittaminen teki se, että se tapahtui lievässä mutkassa missä näkyvyys oli heikko vastaantuleville. Mutkan takaa, kun olisi auto suhauttanut, olisi varmasti nainen päässyt hengestään. En muutenkaan ymmärrä yksikaistaisella tiellä ohittamista, muuta kuin poikkeustapauksissa eli siellä on edessä se mopo/mopoauto/traktori, joka ajaa selvästi hitaampaa kuin muu liikenne. Se, että siinä edessä ajaa joku 5-10 km/h hitaampaa ei matkaa pidennä juuri mitään. Liian monella on vaan niin perkeleen kiirre siellä liikenteessä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Vähän huonosti sopii ketjuun, mutta onko muilla vastaavia havaintoja että peurat liikkuvat ainakin juuri nyt useimmiten pareittain? Paljon niitä on! Onneksi näkö vielä pelittää hyvin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös