Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 113 552
  • 13 152
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Kumpi oli tilanteessa isompi töhöilijä:

Ajoin satasen alueella n. 115 km/h. Takaa tulee Audi kovaa kyytiä, etupenkeillä näyttäisi istuvan kaksi nuorta miestä ja takapaksissa koira. Omassa autossani siis kuski ja kaksi matkustajaa. Ajan vakionopeudensäädin päällä sitä sataaviittätoista. No, en mä tietenkään ala siinä jarruttelemaan. Tää suhari roikkuu max. kymmenen, enemmän viiden, metrin päässä takana, vaikka on pitkät pätkät keltaista viivaa. Näin ajettiin varmaan 20 kilometriä. Sitten ampaistaan ohi jotain sataaneljääkymppiä. Jotain käsimerkkejä taisi vielä matkustajan paikalta tulla. Ohituksen tapahduttua turvallisesti kiihdytin ihan vittuillakseni vauhtia ja roikuin tovin siinä järkevän turvavälin rajoilla perässään.

Olisiko minun pitänyt vain nöyrästi pitänyt pysähtyä levikkeelle pois suuren ja mahtavan, uljaan saksalaisvalmisteisen, jonka joku paikallinen bensalenkkari oli saanut isältään lainaan, tieltä?

Tapahtuipa muuten menomatkalla. Ajattelin varalaskeutumiskentän kohdalla ohittaa koko jonon. No, sanotaanko näin, että jonon etummaisena kulkenut Volvo-kuski oli eri mieltä. Hänen yleinen matkavauhtinsa toki miellytti meikäläistä, joten perässään oli mukava ajaa, mutta olihan se jäätävin ohituksenesto mitä olen nähnyt. Nopeuksia en viitsi mainita, totean vain, että sen hirmun eteen en rohjennut kurvata. Ja olihan hän rekan taakse juuttuneen meikäläisen aiemmin ohittanut. Että sinänsä oikeinkin ymmärrettävää toimintaa.

Joo, ymmärrän ettei ole fiksua ajaa tuollaisia nopeuksia, mutta tuossa nyt ehkä ne mieleenpainuvimmat ohitustilanteet. Ei, on mulla kolmaskin. Ikinä ennen ollut ajanut leveäkaistatietä, ja voin sanoa, että hiukan säikähdin, kun kaksikaistaisen motarin päättyessä kaksi amisautoa painatti miljoonaa ohi. Mietin vain, että mitäs vittua täällä ohitellaan samalla kaistalla?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo, ymmärrän ettei ole fiksua ajaa tuollaisia nopeuksia, mutta tuossa nyt ehkä ne mieleenpainuvimmat ohitustilanteet. Ei, on mulla kolmaskin. Ikinä ennen ollut ajanut leveäkaistatietä, ja voin sanoa, että hiukan säikähdin, kun kaksikaistaisen motarin päättyessä kaksi amisautoa painatti miljoonaa ohi. Mietin vain, että mitäs vittua täällä ohitellaan samalla kaistalla?
Kaistalla saa olla rinnakkain niin monta ajoneuvoa kuin siihen vain mahtuu, mutta ilmeisesti sen tiesitkin.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Kaistalla saa olla rinnakkain niin monta ajoneuvoa kuin siihen vain mahtuu, mutta ilmeisesti sen tiesitkin.

En oikeastaan tiennyt mitään siihen liittyvääkään, kun ajattelin, että ei sellaisia kaistoja olekaan missä voisi ajaa kaksi rinnan. Ei ole Tampereella moisia, eikä niistä mitään ole opetettu. Miten "ilmeisesti"? Itse olen mielestäni perin hukassa liikenteessä, kunhan vilkutan ajoissa, pidän auton hallinnassa, en törmäile, enkä kaahaa tutkaan, niin hyvä tulee.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
...
Tapahtuipa muuten menomatkalla. Ajattelin varalaskeutumiskentän kohdalla ohittaa koko jonon. No, sanotaanko näin, että jonon etummaisena kulkenut Volvo-kuski oli eri mieltä. Hänen yleinen matkavauhtinsa toki miellytti meikäläistä, joten perässään oli mukava ajaa, mutta olihan se jäätävin ohituksenesto mitä olen nähnyt. Nopeuksia en viitsi mainita, totean vain, että sen hirmun eteen en rohjennut kurvata. Ja olihan hän rekan taakse juuttuneen meikäläisen aiemmin ohittanut. Että sinänsä oikeinkin ymmärrettävää toimintaa.
...

Tämä!
Joudun viettämään vieläkin aikaani auton ratissa välillä pitkiäkin rupeamia yhtäjaksoisesti. Empiirisen tutkimusaineistoni pohjalta joudun tavan takaa ihmettelemään meitä suomalaisia autoilijoita, etenkin meidän ohituskaistakäyttäytymistä.

Tapahtumien kulku:
Ajamme jonossa, yleensä useamman auton letkassa jotain valtatietä. Jonon keulalla auto ajaa selkeästi alle rajoitusten, esim. satasen alueella reipasta kahdeksaakymppiä. Jonon toisena oleva auto ei jätä kellekkään ohitusväliä, vaan roikkuu johtajan persiissä kiinni kuin takiaispuolue. Tämän parin taakse on pikkuhiljaa muodostunut useamman auton jono, jotka kaikki odottavat pian alkavaa ohituskaistaa, jotta voisi ohittaa turvallisesti tuon parivaljakon.
Noh, kun tuo ohituskaista sitten alkaa, kiihdyttää keula-auto vauhtiaan yli sataseen ja parhaassa (lue: pahimmassa) tapauksessa tuo toisena oleva siirtyy sen rinnalle uskaltautumatta/pääsemattä kuitenkaan ohi. Eipä siinä sitten jonon hännillä jää paljoa mahdollisuuksia kuin odottaa toivorikkaana uutta ohituskaistajaksoa... ja voi sitä vitutuksen määrää, kun on tarponut tuollaisten perässä kymmeniä kilometrejä ja useampia ohituskaistoja esim. ysitiellä Treelta Jykylään...

Jykylästä puheenollen, jostain ihmeen syystä juuri ao. kaupungin nelikaistaisilla sisääntuloteillä näkee ja kokee aivan ihmeellisiä ajosuorituksia - suorastaan hengenvaarallisen piittaamatonta menoa, jonka ohi päästyään voi aina huokaista hieman jo helpotuksesta.

...kylläpä helpotti...
 
Viimeksi muokattu:

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
No niin, perinteinen reilun tuhannen kilometrin juhannuslenkki nelostiellä takana. Sellaisia arvovalintoja tuli tehtyä, että menoliikenteeseen startattiin vastaa aattoaamuna ja paluliikenteeseen varhain tänä aamuna joten kaikki mahdolliset ruuhkat tuli vältettyä.

Asialliseen keskinopeuteen (ehkä jopa 105 km/h) päästiin kohtuullisen vaivatta vaikka näitä eräiden jatkoaikalaisten oppipoikia, jotka jurnuttavat käsi letkeästi sivuikkunakonsolissa ja heinänkorsi suussa sitä heille tärkeää alinopeutta liikennevirrassa riittikin. Paras taisi ajella kuuttaviittä satasen alueella.

Mutta kun aina valitetaan annetaan myös kehuja. Pari kertaa sain hitaammin etenevältä ohitusmerkin (vilkku oikealle), että nyt olisi hänen mielestään turvallista ohittaa. Tietenkin kiitin ohitettuani vilkuttamalla vilkkua vasemmalle. Ohitetut molemmila kerroilla antoivat "ole hyvä" -palautetta vilkauttamalla pitkiä. Tällaista katoavaa kansanperinnettä lisää liikenteeseen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En oikeastaan tiennyt mitään siihen liittyvääkään, kun ajattelin, että ei sellaisia kaistoja olekaan missä voisi ajaa kaksi rinnan. Ei ole Tampereella moisia, eikä niistä mitään ole opetettu. Miten "ilmeisesti"? Itse olen mielestäni perin hukassa liikenteessä, kunhan vilkutan ajoissa, pidän auton hallinnassa, en törmäile, enkä kaahaa tutkaan, niin hyvä tulee.
Normilevyisellä kaistalla mahtuu moottoripyöräkin ohittamaan auton vaihtamatta kaistaa ja sekin on sallittua.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Toki moottoritiellä saa minun puolestani ajaa niin hiljaa kuin haluaa (no ei tietenkään mitään neljääkymppiä), koska siellä pääsee hyvin ohi.
Moottoritielle ei saa edes mennä vehkeellä, joka kulkee max 50 km/h. On varsin erikoista hyväksyä ko. teillä pienet nopeudet.

Motareilla kuuluisi olla miniminopeus 80km/h ja silloinkin ajellaan sitä oikeanpuolista kaistaa.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Suomalainen liikennekäyttäytyminen on pääosin varsin mallikelpoista jos vertaa muihin Euroopan maihin. Tottakai aina löytyy yksilöitä kenen käytöksessä on parannettavaa, mutta pääosin liikenne sujuu ja menee hyvin. Kiitos kaikille tielläliikkujille ja tien kunnossapitäjille. On hienoa olla osa Suomalaista liikennettä ja liikennekulttuuria. Peukku ylös! Yes! Wau!
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...Motareilla kuuluisi olla miniminopeus 80km/h ja silloinkin ajellaan sitä oikeanpuolista kaistaa.
periaatteessa joo, mutta talvella olisi tarpeen kelin mukaan vaihtuvat nopeudet. Kerrankin oli niin jäässä Tre-Hki välillä tie että kaikki yli 60 km/h ajavat joutuivat ojaan.
 
Seiskatiellä (E-18) jota meri-ilmasto vetää helposti hankalaan jäähän on tullut pari mielenkiintoista tilannetta. Ensinnä itään liikennevirta mateli aamu'ruuhkassa' oikeaa peilijäistä kaistaa noin 50-60km/h. Vasemmalla kaistalla oli ehkä 15 cm lunta, mutta präniköillä talvirenkailla loistava pito. Oli varsin mukavaa ajella Sierralla täysin yksin puuterilumella yli satasta muiden jonotellessa vierellä puolella nopeudella. Kukaan muu ei jostain syystä halunnut siinä lumella ajaa, edes esimerkkini innoittamana, kun taustapeilistä vilkuilin.

Toisella kerralla muistaakseni seuraavana talvena toiseen suuntaan mennessä molemmilla kaistoilla oli sitten samanlainen peilijää, ja turvallinen matkavauhti oli siinä 50-60 hujakoilla, ja silloinkin sai olla kuljettaja kieli keskellä suuta ettei kitkoilla varustetun tehokkaan automaattibemarinsa kulkusuunta muuttunut ei-toivotuksi. Pari kertaa mentiin aika pitkää myyryä.

Kerran on myös sattunut niin rankka sade, ettei valtatiellä voinut ajaa juuri neljääkymppiä kovempaa, koska eteensä ei sateen johdosta nähnyt lainkaan. Suurin osa pysähtyi hätävilkut päällä, mutta me urhoolliset jatkoimme satasen alueella neljääkymppiä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Suomalainen liikennekäyttäytyminen on pääosin varsin mallikelpoista jos vertaa muihin Euroopan maihin. Tottakai aina löytyy yksilöitä kenen käytöksessä on parannettavaa, mutta pääosin liikenne sujuu ja menee hyvin. Kiitos kaikille tielläliikkujille ja tien kunnossapitäjille. On hienoa olla osa Suomalaista liikennettä ja liikennekulttuuria. Peukku ylös! Yes! Wau!

Onkohan todella näin. Toki erilainen liikenne voi sopia erilaisille ihmisille, kun itse olen ajellut pitkälti toistakymmentätuhatta kilometriä läntisessä euroopassa niin ei mitään pahaa sanottavaa, moottoritiekulttuuri on ainakin edellä suomea ja ainoat ongelmatkin tulee suurkaupunkien ruuhkista mutta siinä voi syyttää enemmän autojen paljoutta kuin niitä ihmisiä siellä ratin takana. Mun kokemuksella suomalaiset on ihan kirkkainta kärkeä mulkkuudessa ja nimenomaan siinä minä minä asenteessa mikä näkyy vittuiluna liikenteessä, perässäroikkumista, kaasua kun tullaan ohittamaan, välien sulkemista jos ollaan tulossa eteen jne.

_
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Taka vuosina tuli heitettyä 3 reissua mopolla Euroopaan. Ero liikennekultuurissa on suuri idän ja lännen välillä ja raja menee rautaesiripun mukaisesti. Lännessä autoja on niin paljon, että homma menee sen takia välillä takkuiseksi. Idässä taas liikennekulttuuri ja välillä myös teiden kunto aiheutti tuskaa. Pahimmat tiet löytyi Pohjois-Romaniasta, sieltä mustalaisalueelta. Sinne ei hallinto ohjannut EU-rahaa teihin ja japsi kustomissa 50kmh löi jouset jatkuvasti pohjaan asfalttitiellä. Paikkaa ja reikää oli vieretysten ja kiertäminen oli mahdotonta. Idässä piti tottua myös siihen, että turvaväli oli n 3m takapyörästä maantiellä. Puolassa saattoi vastaantulija lähteä ohittamaan, kun vastaan oli tulossa vain hidas mopo, joka päivä oli pari läheltä piti tilannetta...

Oli ilo tulla Kreikkaan idästä, yhtä äkkiä autoilijt suhtautui 2 pyöräiseen kuin varottavaan hulluun (siltä se idän jälkeen tuntui) ja saattoi nauttia turvavälistä myös taakse päin.

Jos haluaa nauttia ajamisesta Euroopassa, niin alppien ylittäminen pieniä teitä pitkin on nastaa. Lännessä on pienetkin tiet hyvässä kunossa ja päällystetty. Toisin kuin Suomessa...
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Mun kokemuksella suomalaiset on ihan kirkkainta kärkeä mulkkuudessa ja nimenomaan siinä minä minä asenteessa mikä näkyy vittuiluna liikenteessä, perässäroikkumista, kaasua kun tullaan ohittamaan, välien sulkemista jos ollaan tulossa eteen jne.

Allekirjoitan tämän joskin nostan suomalaisiakin pahemmiksi baltit ja kreikkalaiset. Kreikassa autoilija jopa soitti minulle torvea kun rohkenin kävellä hänen edestään suojatietä pitkin.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Jonkinasteisesta minäminä -asenneongelmasta kertoo sekin kun pitää lähtökohtaisesti kaikkia kanssa-autoilijoita mulkkuina. Näkisin että kun pitää niistä omista ajotavoistaan parempaa huolta joku päivä jonkun muunkin ihmisen tavat saattavat alkaa näyttämään lähes kelvollisilta.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Juhannuksen menoliikenteessä hämmästelin 5 tiellä ohituskaistojen kohdalla, kun juuri kukaan ei niitä käyttänyt. Siis To ja pahimpaan ruuhka-aikaan. Jono veti hyvin. Takas tullessa palattiin arkeen, ja idiootteja riitti. Kaks kertaa jono hidastui ryömimään...
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos haluaa nauttia ajamisesta Euroopassa, niin alppien ylittäminen pieniä teitä pitkin on nastaa. Lännessä on pienetkin tiet hyvässä kunossa ja päällystetty. Toisin kuin Suomessa...

Riippuu mikä on lännen määritelmä. Italian tieinfra on aivan kamalassa kunnossa. Jopa maksutiet.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Italiasta kokemukukset rajoittii pohjoiseen, Garda-järvellä oli hyvät tiet ja myös matkalla sinne. Sinänsä kuulostaa uskottavalta tuo Italian teiden moittiminen, sillä talous on sieläkin kuralla.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Riippuu mikä on lännen määritelmä. Italian tieinfra on aivan kamalassa kunnossa. Jopa maksutiet.

Ja Romaniassa, jonka lasken Itä-Euroopaksi, ovat tiet hyvässä kunnossa. En tosin ole ajellut kaikilla Romanian teillä, mutta ainakin isoimmat valtatiet ovat paremmassa kunnossa kuin Suomessa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ei itselläkään Italiasta pahaa sanottavaa, Rooman asti olen ajellut ja pyörinyt siitä pohjoisemmassa vähän siellä sun täällä. Voi olla että se infra jää vähemmälle huomiolle jos muut tielläliikkujat osaavat sopeuttaa ajonopeutensa ja tapansa siihen. Esimerkkinä, siellä pikkukylissä ja kaupungeissa on vaikka millä mitalla erittäin ahtaita kujia mutta harvoin siellä liikenne on jumissa. Porukka tuntee autonsa mitat hyvin ja ihan syystäkin perusmammat ajelevat fiat pandoilla jotka mahtuu joka väliin.

Katselin jokunen päivä sitten vanhan Top Gear jakson jossa ollaan mestoilla. Quadski Vs Alfa Romeo 4C - Top Gear - Series 21 - BBC - YouTube Tässä aika tyypillistä tietä läpi kylien, sijaintia voin suositella pari kertaa siellä käyneenä, eipä ole montaa hienompaa paikkaa euroopasta löytynyt. Sakon mainitsema alppien ylitys pääsee samoihin sfääreihin, Simplon passia voin suositella. Simplon Pass - Wikipedia, the free encyclopedia

_
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mun kokemuksella suomalaiset on ihan kirkkainta kärkeä mulkkuudessa ja nimenomaan siinä minä minä asenteessa mikä näkyy vittuiluna liikenteessä, perässäroikkumista, kaasua kun tullaan ohittamaan, välien sulkemista jos ollaan tulossa eteen jne.

Ainakin näiden osuus Suomessa on selvästi suurempi kuin esim. Ruotsissa ja Norjassa.
Muutama karkea yleistys:

Ruotsalaisille tärkeää on sujuvuus. Tilaa sekä annetaan että vaaditaan. Kaistamerkinnöistä ja muista liikennemerkeistä ei niin väliä kunhan pääsee eteenpäin.

Norjalaiset eivät bensaa säästele. Koska autoissa on sekä kaasu- että jarrupoljin, niin molempia myös säälittä käytetään. Kiertoteitä etsitään ahkerasti. Pyöräilijät ovat kuninkaita. Paitsi jos jäävät alle, niin syyllinen on siinä tapauksessa yleensä pyöräilijä.

Virossa ja Venäjällä on viidakon laki. Älä uhittele isoille ja kalliille autoille, joissa on tummennetut lasit, eivät paikalliset poliisitkaan viitsi niitä häiritä. Jalankulkija on välttämätön paha. Vain ulkomaalaisen auton alle kannattaa jäädä.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Sen jälkeen, kun on käynyt Venäjällä, ei voi kuin hämmästellä marmatusta suomalaisten teiden huonosta kunnosta.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sen jälkeen, kun on käynyt Venäjällä, ei voi kuin hämmästellä marmatusta suomalaisten teiden huonosta kunnosta.

En ymmärrä tätä kommenttia. Se on varmaan ihan totta, että Venäjällä tiet ovat pääsääntöisesti kaameassa kunnossa, olivat ainakin silloin 90-luvulla kun siellä viimeksi olen vieraillut, tuoreempaa kokemusta ei ole, mutta tuskin siellä hommat ainakaan parempaan suuntaan ovat menneet. Joka tapauksessa voiko tuosta sitten päätellä, että meillä tiet ovatkin oikeastaan ihan hyvässä kunnossa, koska jossain muualla asiat ovat huonommin? Eihän Suomessa tuon logiikan mukaan ole yhtään köyhääkään, pelkkiä hyväosaisia vaan.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suomen teitä voidaan vertailla vaikka 10 vuoden takaiseen tilanteeseen. Sen jälkeen tiemme on itäeurooppalaistunut ja paljon. 90-luvun lamasta lähtien on tienhoito ollut mitä sattuu ja nyt sen laskun maksamattomuus alkaa näky myös pääteillä.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
En ymmärrä tätä kommenttia. Se on varmaan ihan totta, että Venäjällä tiet ovat pääsääntöisesti kaameassa kunnossa, olivat ainakin silloin 90-luvulla kun siellä viimeksi olen vieraillut, tuoreempaa kokemusta ei ole, mutta tuskin siellä hommat ainakaan parempaan suuntaan ovat menneet. Joka tapauksessa voiko tuosta sitten päätellä, että meillä tiet ovatkin oikeastaan ihan hyvässä kunnossa, koska jossain muualla asiat ovat huonommin? Eihän Suomessa tuon logiikan mukaan ole yhtään köyhääkään, pelkkiä hyväosaisia vaan.

Miten ne tiet nyt sitten on niin huonoja? Urat toki ovat ongelma, mutta ei päätiet ole täynnä monttuja, osin päällystämättömiä yms. Pitäisikö kaikkien teiden olla tuoreen mustia?

Ja sitä en sano, etteikö olisi todella hyvä asia, että korjattaisiin niitä teitä. Se uusi tienpinta on tosin lähinnä mukava bonus verotulojen ja henkilötyövuosien päälle. Jotka tosin ovat ihan täyttä paskaa kaikki, mutta silti niin tärkeitä meille kaikille, hyväksyimme sitä eli emme.

Todella se on niin, ettei Suomessa tarvitse pelätä jokaista vastaantulijaa ja keskittyä jatkuvasti väistelemään monttuja.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Allekirjoitan tämän joskin nostan suomalaisiakin pahemmiksi baltit ja kreikkalaiset. Kreikassa autoilija jopa soitti minulle torvea kun rohkenin kävellä hänen edestään suojatietä pitkin.

Saman olen kokenut Suomessa. Autoilijan esittelemä keskisormikin on nähty suojatiellä kävellessä, ja yksi sankari huuteli parinkymmenen metrin päästä - hänellä oli siis sinne jonon päähän kiire seisomaan - auton ovesta jotain, muttei tullut lähemmäs kertomaan asiaansa vaikka pyysin. Ja toki torvea on soitettu takana olevasta autosta, kun olen hiljentänyt päästääkseni suojatiellä kävelevän ihmisen hengissä tien yli.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös