Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 123 381
  • 13 197

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Oletko nyt ihan varma tuosta?

Kuitenkin enimmäisnopeus on 50km/h liikennevalottomille ja 60km/h liikennevalollisille suojateille paikasta riippumatta.

Olen täysin varma. Nimimerkillä 15 vuotta tuo tienpätkä ollut osa työmatkaani.

Nastolassa on muuten tasan yhdet liikennevalot ja nekin täysin turhat.
 
Ei tarvitse edelleenkään. Tiehallinnon ohjeistuksen mukaan 60 alueella suositellaan valo-ohjausta suojateille. Ei niitä vielä ainakaan kaikkialla ole. Ei sitä lakiin ole kirjattu, että suojatien kohdalla pitää ajaa 50 km/h, jos alueella on muuten 60 km/h rajoitus. Oli siinä suojatiellä liikennevalo tai ei.
Okei, no sehän selittää miksi moinen tiehallinnon ohjeistus ei ole korviin koskaan kantautunut. Tulkitsin nimim. TuleeEnnenaikaisesti viestiä niin, että kyse olisi tieliikennelainsäädännöstä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Itse tuli koettua pari päivää sitten, kuinka "fiksua" se ohittaminen tietyissä tilanteissa on.

Näin isompaa vehjettä kesätyönä ajavana vituttaa ihan hippaisen verran nuo turhat ohittajat. Rekan ohi on päästävä aina ja joka kerta, sitten pahimmillaan alle kilometrin päästä käännytään (mielellään vasemmalle ja vastaan tulee tietysti autoja) jolloin sillä 60+ tonnisella pitää ottaa vauhtia pois tai jopa pysähtyä kokonaan odottamaan, että tämä ohittaja pääsee kääntymään sinne vasemmalle. Sitten taas hinataan sitä yhdistelmää jonkinlaiseen marssivauhtiin, kunnes taas pysähdytään jonkun turhan ohittajan takia. Onhan se taloudellista ja luontoystävällistä toimintaa.

Koska liikun hitaammalla ajoneuvolla, pyrin tekemään ohittamisesta henkilöautoille mahdollisimman helppoa ja näytän kyllä ohitusmerkkiä paikan tullessa, mutta en voi sietää typeriä autonkuljettajia. Sen lyhyen matkan voi taivaltaa myös rekan takana sitä kahdeksaakymppiä, vaikka tiellä saisi mennä satasta.

Traktoreilla ja mopoautoilla voisi olla sen verran pelisilmää, että päästäisivät näitä takaa tulevia välillä ohi. Kyllähän noita henkilöautoilla ohittelee, eikä niistä juuri haittaa ole, mutta sitten se rekka tai karavaanari perään ja letkaahan alkaa syntyä. Ja tässä tapauksessa syy ei ole jonon toisessa ajoneuvossa, sillä sitä ohitusta yritetään kyllä koko ajan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Koska liikun hitaammalla ajoneuvolla, pyrin tekemään ohittamisesta henkilöautoille mahdollisimman helppoa ja näytän kyllä ohitusmerkkiä paikan tullessa....
Asiameininkiä tämä ohituspaikan opastaminen rekkakuskeilta. Harmi että ko. tapa on nykypäivänä tosi harvinainen, parikymmentä vuotta sitten se oli paljon yleisempää. Virtuaalipeukku sinulle.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Kiitos peukusta. Minusta liikenne on yhteispeliä ja on se itsellekin mukavampi ajaa "rauhassa" kuin, että takana roikkuu kymmenkunta henkilöautoa, joilla olisi mahdollisuus ajaa huomattavasti nopeampaa.

Asiameininkiä tämä ohituspaikan opastaminen rekkakuskeilta. Harmi että ko. tapa on nykypäivänä tosi harvinainen, parikymmentä vuotta sitten se oli paljon yleisempää.

Kyllä minusta tuntuu, että täällä meillä päin raskas kalusto näyttää ohitusmerkkiä aika usein, kun tulee pirssillä ohituspaikkaa kärkyttyä. Toki minulta puuttuu kosketuspinta tuohon parinkymmenen vuoden takaiseen, kun ajoin polkuautolla silloin.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Niin... välillä tuntuu, että se "sujuva liikenne" koskee vaan autoilijoita. Itselläni vajaa 5km työmatkalla on oikeastaan vain yksi suojatie, jossa minulla ei pyöräilijänä ole etuajo-oikeutta (siinä on valot). Muuten on sellaisia pihateitä/muita vastaavia, joissa autoilija liittyy pääväylälle jonka vieressä pyörätie kulkee. Silti täytyy pyörällä mennä todella maltillista nopeutta ja olla todella tarkkana, koska ei nuo autot hirveästi väistele. Joskus oikeasti vituttaa, kun auto seisoo koko suojatien leveydellä edessä odottamassa sitä paikkaa, että pääsee pääväylälle kääntymään. Usein vielä toinen auto heti perseessä kiinni niin, että pyörällä helvetin vaikea päästä tielle (siihen kahden auton väliin en uskalla mennä, ellen näe että se autoilija jonka eteen menisin on minut huomannut).

Muutaman kerran oikeasti tullut paha vaaratilanne, kun yhtäkkiä joku auto tulee selkeästi liian komalla nopeudella "kyttäämään" sitä paikkaa, että pääsisi päätielle.

Sitäkin ihmettelen, että osa pyörä'ilijöistä menee hillitöntä vauhtia tuollakin tiellä. Niillä on etuajo-oikeus joo, mutta paljonpa lohduttaa jos joku ajaa päälle ja sitten esim. halvaantuu. Itse olen aina ollut suht varovainen pyörällä liikkuessani.

EDIT: useimmat siis parkkiksia/pihoja ne risteykset. Muutenkin olen ymmärtänyt, että autoilijan tulee väistää jos on kääntymässä suojatien jälkeen? En tosin varma ole. Kai se kolmio kumminkin velvoittaa pyörääkin väistämään, kun on ennen sitä pyörätietä?
 
Viimeksi muokattu:

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
.Muuten on sellaisia pihateitä/muita vastaavia, joissa autoilija liittyy pääväylälle jonka vieressä pyörätie kulkee. Silti täytyy pyörällä mennä todella maltillista nopeutta ja olla todella tarkkana, koska ei nuo autot hirveästi väistele. Joskus oikeasti vituttaa, kun auto seisoo koko suojatien leveydellä edessä odottamassa sitä paikkaa, että pääsee pääväylälle kääntymään. Usein vielä toinen auto heti perseessä kiinni niin, että pyörällä helvetin vaikea päästä tielle (siihen kahden auton väliin en uskalla mennä, ellen näe että se autoilija jonka eteen menisin on minut huomannut).
Kaikista pelottavinta on mennä alamäkeen rullaluistimilla, teillä joissa juuri on noita piha/tonttiliittymiä kevarin yli autotielle. Siihen kun se auto itsensä parkkeeraa tuijottamaan että tuleeko tai pääsisikö tielle ja itsellä matkaa 10-15 m autoon, voi alkaa pohtimaan että menenkö ojaan nurmikon puolelle vai hyppäänkö konepellille. Muutaman kerran noin käynyt ja voi hitto että on ollut paskat melkein housussa kun miettinyt jääkö se nyt oikeasti siihen.
 

Nick Neim

Jäsen
En puolustele yllä kuvatun kaltaista toimintaa, mutta joistain pihateistä se näkyvyys on olematon. Siis ihan oikeasti olematon. Silloin kyllä tulen hiljaa (juurikin pyöräilijöiden vuoksi) siihen suojatien päälle, mutta ei sitä huvita sokkonakaan liittyä tielle. Joissain paikoissa ei yksinkertaisesti näe, ennen kuin se auton rutku makaa siinä suojatien päällä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
^Joo, aina on tietysti tötöilijöitä*, mutta paljon on niitäkin paikkoja, joissa autolla päätielle ei oikeasti pysty turvalisesti liittymään ilman että menee kurkkimaan suojatien päälle, ja joskus siinä joutuu jonkun aikaakin odottamaan. Joskus sitten näkee näitä polkupyöräileviä liikennekouluttajia jotka jäävät siihen levittelemään käsiään tai taputtelemaan takaluukkua jos auto on vaikka puoliksi suojatiellä, ilmeisesti etuhaarukka ei ole kääntyvää sorttia.
*usein jää autoilijoilta huomaamatta että suojatien ja päätien välissä voi olla sen verran tilaa, että siinä pystyy väijymään, mutta toki silti suojatie pitää ensin vaaraa aiheuttamatta ylittää.
 

Wilderness

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minnesota Wild
Liittyen juuri tuohon, että mennään suojatien päälle, niin ainakin Lahessa opetettiin menemään siihen suojatien päälle, jos ei muuten näe. Eli siis ihan sallittua tuo on. Suurin syyttävä sormi pitäisi osoittaa arkkitehteihin ja suunnittelijoihin, että ovat tuollaisen risteyksen tehneet.
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
Siis en nyt sitä tarkoita että tuohon ei saisi mennä. Tottakai pitää mennä jos ei näe muuten että voiko liittyä. Enkä autoilijoita tuosta syyllistä, koska ei sitä aina ajattele että nyt sieltä joku tulee ja katso ensin kevaria vaikka pitäisi. Onneksi noita tonttiliittymiä on alettu purkamaan niin että ainakin pääväylien yhteydestä nuo poistuvat
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
En puolustele yllä kuvatun kaltaista toimintaa, mutta joistain pihateistä se näkyvyys on olematon. Siis ihan oikeasti olematon. Silloin kyllä tulen hiljaa (juurikin pyöräilijöiden vuoksi) siihen suojatien päälle, mutta ei sitä huvita sokkonakaan liittyä tielle. Joissain paikoissa ei yksinkertaisesti näe, ennen kuin se auton rutku makaa siinä suojatien päällä.
Tuossa mun jokapäiväisellä pyörämatkalla suojatien ja autotien välissä on n 5m tilaa, joten kyllä siihen auto mahtuu. ongelma tulee sitten, kun joku autoilija haluaa "sujuvasti mennä sen toisen peesissä" ja parkkeeraa autonsa sen toisen auton perään suojatielle. Sitten ne katselee vain sinne autotielle, niin itse en ainakaan uskalla siitä välistä mennä (kuskilla ei minuun katsekontaktia, kun kiinnittää huomionsa vain autoliikenteeseen).

Onneksi olen vain kerran oikeasti joutunut pyörällä auton kanssa törmäyskurssille. Ajoin pyörällä suoraa kevyen liikenteen väylää päätien vieressä. Ylitin pyöräillen suojatien (siis sellainen pyörätien jatke vai mikä onkaan, jossa suojatien saa ylittää pyöräillen) ja yhtäkkiä törmäsin autoon joka ajoi kovaa vauhtia suoraan eteeni. Auto tuli samasta suunnasta kun minä, eli kääntyi takaa suoraan minun eteen. Siinä on välissä vain nurmikkoa, eli ei varmasti ollut näkyvyydestä kiinni, kun tapahtui keskellä kesää valoisaan aikaan. Onneksi Meni niin päin, että itse ajoin sen auton kylkeen - tein "vain" pienet piruetit ja makasin selälläni maassa. Auto oli n. 10m päässä ja kuski kysyi että kävikö pahasti... lähti kyllä heti hirveää kyytiä pois, kun sanoin että "ei kai"... olin teini siis, enkä tietenkään tuosta kenellekään kertonut ettei kukaan vaan pakottaisi käyttämään kypärää tai muuta tyhmää (teininä sitä on fiksu).

No, tuon jälkeen on sitten pää pyörinyt paljon, vaikka minulla periaatteessa etuajo-oikeus olisikin. Ei paljon lohduttaisi pyörätuolissa. Itse kuitenkin ainakin haluan uskoa, että otan muutkin huomioon liikenteessä (tosin talvella joskus pakko ajaa ajorataa, koska pyörätietä ei jostain syystä aurata ja siellä on n. 10cm lunta. Tästä olenkin jo saanut haukut Jatkiksessa). Ajan maltillista vauhtia varsinkin ruuhka-aikoihin ja aina hidastan noissa risteyskohdissa ja olen itsekin tarkkana, että tuleeko autoja tms...

Yhteistyötähän liikenteen kuitenkin pitäisi olla.

EDIT: Niin tuosta talvipyöräilystä vielä: Kaikillahan se lumi vituttaa, mutta minkäs se pyöräilijä tekee jos pyörätie on tukossa ja autotie aurattu? Annan kyllä tietyin väliajoin auoille tilaa ja siirryn sivumpaan (täällä se liikenne ei kuitenkaan niin hirveää ole, että yli viiden auton jana sinne taakse heti muodostuisi). Yleensä kuitenkin hyvin nopeaa sen ekan auton jo oli päästän. Minusta sekin on kohtuutonta, että aamuvuoroon pitäisi lähteä yli tuntia etuajalla pyöräilemään/kävelemään ihan vaan siksi, että kaupunki ei ole viitsinyt/raskinut aurata. Sitäpaitsi - tuonhan yleensä huomaa vasta kun on jo töihin menossa ja jos väkisin koittaisi sitä pyörätietä pitkin nyhjätä niin myöhästyisi varmasti.
 
Viimeksi muokattu:

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ajellaan täs rouvan kans pojoiseen. Huomioni kiinnittyy näihin kavereihin jotka ajaa hieman alinopeutta normitiellä ja ohituskaistan tullessa vauhti nousee reilusti.. Miksi? Ei ymmärrä.
 

Nick Neim

Jäsen
Vittu mitkä ruuhkat Helsingin ja Tampereen välillä motarilla. Ilmeisesti muutamakin mälli, motarilta ohjattiin jengiä vanhalle tielle. Vanhana kettuna liityttiin vanhalle tielle jo aikaisemmin kun tajuttiin ruuhka, ja nyt liikkuu jouhevasti...
 

Veijari

Jäsen
Nää kaverit ottaa sen vittuiluna jos joku menee ja ohittaa sut liikenteessä. Ohi ei päästetä kuin väkipakolla ja helvetillisellä ylinopeudella. Sujuvasta ja muut huomioon ottavasta liikennekäyttäytymisestä voi suomessa vain haaveilla.
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Ajellaan täs rouvan kans pojoiseen. Huomioni kiinnittyy näihin kavereihin jotka ajaa hieman alinopeutta normitiellä ja ohituskaistan tullessa vauhti nousee reilusti.. Miksi? Ei ymmärrä.

Leveämmällä baanalla on helpompi ajaa kovempaa? Ympärillä olevat ajavat kovempaa ja se tarttuu?
Nää nyt ei päde, jos vakionopeudensäädin on käytössä.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Hauska videopätkä ja Aki Linnanahteen bloggaus Mazdan sivuilla, pistää ajattelemaan...

Blogi - Mazda
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En muutenkaan ymmärrä yksikaistaisella tiellä ohittamista, muuta kuin poikkeustapauksissa eli siellä on edessä se mopo/mopoauto/traktori, joka ajaa selvästi hitaampaa kuin muu liikenne. Se, että siinä edessä ajaa joku 5-10 km/h hitaampaa ei matkaa pidennä juuri mitään. Liian monella on vaan niin perkeleen kiirre siellä liikenteessä.
Yksikaistaisella tiellä on vähän hankala ohittaa, kun ei ole edes sitä vastaantulevien kaistaa. Eikä se köröttely tosiaan pidennä matkaa, mutta toki hidastaa matkantekoa. Jos ohituspaikka tulee, en ymmärrä, miksi sitä ei käyttäisi. Minia suomalaisia tosin ärsyttää aina, jos joku tulee ohi ja etenee rivakammin.
Jos ohitus tehdään ylinopeudella keltaisen viivan kohdalla liikenteenjakaja väärältä puolelta ohittaen, niin kovin suuresta osaamisen tasosta ei silloin puhuta.
En ymmärrä, mitä tekemistä tuolla on osaamisen kanssa. Eiköhän Opel-kuski tiennyt aivan tarkkaan rikkovansa liikennesääntöjä. Eikä se tietenkään ole lieventävä asiainhaara rikkomuksen kannalta, vaikka edessä olisikin ollut joku köröttelevä debiili.
 
Kaikista pelottavinta on mennä alamäkeen rullaluistimilla, teillä joissa juuri on noita piha/tonttiliittymiä kevarin yli autotielle. Siihen kun se auto itsensä parkkeeraa tuijottamaan että tuleeko tai pääsisikö tielle ja itsellä matkaa 10-15 m autoon, voi alkaa pohtimaan että menenkö ojaan nurmikon puolelle vai hyppäänkö konepellille.
Näissä vaan puhdas taklaus etuoveen ja etuikkunaan, muista varoa b-pilaria, helmaa jossa on jäykkä runkopalkki, ja päätä ettei kolahda. Luistimetkin on jo valmiiksi jalassa joten pitäisi olla helppo rasti, vaikka nimimerkkisi Pipolätkä onkin.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Yksikaistaisella tiellä on vähän hankala ohittaa, kun ei ole edes sitä vastaantulevien kaistaa. Eikä se köröttely tosiaan pidennä matkaa, mutta toki hidastaa matkantekoa. Jos ohituspaikka tulee, en ymmärrä, miksi sitä ei käyttäisi. Minia suomalaisia tosin ärsyttää aina, jos joku tulee ohi ja etenee rivakammin.
En ymmärrä, mitä tekemistä tuolla on osaamisen kanssa. Eiköhän Opel-kuski tiennyt aivan tarkkaan rikkovansa liikennesääntöjä. Eikä se tietenkään ole lieventävä asiainhaara rikkomuksen kannalta, vaikka edessä olisikin ollut joku köröttelevä debiili.

Olen kyllä sitä mieltä ettei se matkantekoakaan hidasta juuri lainkaan, jos ohitettava ajaa sen 5-10km/h hitaampaa. Etenkin tilanteissa missä se ohitettava ajaa jo muutenkin nopeusrajoituksien mukaisesti. En siis ole ohittamista vastaan, mutta välillä voisi ihmiset miettiä onko se ohittaminen tarpeellista. Monesti näkee isommilla teillä ohituksia, jonka jälkeen käännytäänkiin seuraavasta liittymästä pois. Mikä siis on hyöty näissä? Aikaa ne ei säästä kuin sekuntteja.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Olen kyllä sitä mieltä ettei se matkantekoakaan hidasta juuri lainkaan, jos ohitettava ajaa sen 5-10km/h hitaampaa. Etenkin tilanteissa missä se ohitettava ajaa jo muutenkin nopeusrajoituksien mukaisesti. En siis ole ohittamista vastaan, mutta välillä voisi ihmiset miettiä onko se ohittaminen tarpeellista. Monesti näkee isommilla teillä ohituksia, jonka jälkeen käännytäänkiin seuraavasta liittymästä pois. Mikä siis on hyöty näissä? Aikaa ne ei säästä kuin sekuntteja.
Tai sitten se auto on seuraavalla huoltsikalla kahvilla ja on taas kohta ohittamassa :)
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Onko sitten 40 km/h ajavalta mopoilijalta fiksua, tultuaan ensin ohitetuksi 60 km/h rajoitusalueella, pujotella punaisen liikennevalon turvin ja jalkakäytävän kautta taas jonon keulille ja tulla uudelleen samojen autojen ohittamiksi. Eikö pääsisi melkein yhtä nopeasti määränpäähänsä tyytymällä odottamaan punaisissa valoissa omalla paikallaan?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
En ymmärrä, mitä tekemistä tuolla on osaamisen kanssa. Eiköhän Opel-kuski tiennyt aivan tarkkaan rikkovansa liikennesääntöjä. Eikä se tietenkään ole lieventävä asiainhaara rikkomuksen kannalta, vaikka edessä olisikin ollut joku köröttelevä debiili.

Teknisesti tuo on ihan osaava suoritus, kun auto, tai siis Opel, ei lähtenyt käsistä eikä kukaan jäänyt alle. Mutta tuon näytteen perusteella kuski ei osaa olla osa sujuvaa ja turvallista liikennettä. Olkaamme kuitenkin optimisteja ja ajatellaan, että yleensä tuo ajaa fiksusti, mutta nyt vaan vähän lipsahti ja eikös heti joutunut jonkun dashcamiin ja julkaistuun videoon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös