Sanonpa pari asiaa tuosta jonossa ajamisesta ja tollaisen "kunnon turvavälin" pitämisestä. Mainitaan vielä, että olen joskus itsekin mallintanut näitä liikennevirtoja, mutta toki vain ohjelmointiteknisestä näkökulmasta.
Kuten tuossa aiemmin olleessa videossa todetaan, kun kaikilla on sopiva turvaväli ja liikenteeseen tulee joku este tai hidaste, niin sopivillä väleillä jonon viimeinen auto pääsee paikan ohi nopeammin. Ts. tämän pisteen liikenteen läpivirtaus on suurempi kun ilman turvaväliä. Ainoa merkitsevä asiahan on se, että paljonko autoja menee pisteen x ohi ajassa t.
Noin teoriassa olisi kuitenkin paras tapa ajaa niin, että kaikki puskurit olisivat kiinni toisissaan ja kaikki jarruttaisivat sekä kiihdyttäisivät samaan aikaan. Tähän varmaan päästään kun autot keskustelevat toistensa kanssa. Liian aikainen jarruttaminen on yhtä paha kuin liian myöhäinen kiiihdyttäminen. Sama toisin sanoen on, että kaikkien pitäisi ajaa samaa liikennevirran nopeutta myös ihan käytännössä. Ensimmäisen videon esimerkki oli huolellisesti suunniteltu ja ei vastaa käytännön tilannetta, vaikka siitäkin näkee, että jos kaikki pysähtyneet autot olisivat nostaneet kytkintä samaan aikaan, niin myös ilman turvaväliä tapauksessa viimeinen auto olisi ollut nopeammin ohi hidasteesta ja sikäli videon parempaan lopputulokseen olisi päästy myös jos kuskit olisivat ajaneet fiksusti.
Mitä tulee tuohon reiluun turvavälin, niin se on aivan perseestä ja monesta syystä. Se aiheuttaa ruuhkia (kuten toinen video osittaa), se on itsekästä, vaikka seurauksena kuski kyllä tulee ohitetuksi niin monta kertaa, että jää kyllä jonon hännille. No pari kilometriä jonossa taakse päin ei kyllä aiheuta matka-aikaan merkittävää muutosta, mutta typerää omaltakin kannalta silti. Pahinta kuitenkin, että se aiheuttaa liikennevirran hidastumisen ja sinänsä tarpeettomia ohituksia, mitkä ovat vaarallisia. Olen sitä mieltä, että alle nopeusrajoituksen ajavilta pitäisi ottaa oikeus ajaa pääteillä.