Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 160 647
  • 13 315

kalitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jets, Ässät
Vai keskinopeuskameroita, kaikkea ne ihmiset uskookin. Todellisuudessa edes Tampereen rantatunnelissa, joka on siis käytännössä parin kilometrin putki ilman pakoreittejä, pysähtyminen on kielletty, jatkuva 24/7 kameravalvonta koko matkalta, edes siellä ei mitata keskinopeuksia. Nopeus siinä 20-30 metriä ennen tolppaa ratkaisee, molemmissa päissä putkea. Kuten yllä todettiin, tilanne voi toki muuttua tulevaisuudessa.

Omana mielipiteenä tämä kuljettajan arvuuttelu ja "ei voi aukottomasti todistaa" pelleily aiheuttaa valtavasti turhaa byrokratiaa ja sitoo turhia työvuosia esim. siitä tarpeellisesta liikennevalvonnasta. Sakko/seuraamus ajoneuvon rekisterinumerolle, rekisteriin merkitty haltija selvittelee omakustanteisesti kuka kaveri maksaa, jos ei itse koe olleensa vääryyttä tehnyt. Saataisiin niitä komisarioita tuonne liikenteeseen ratsaamaan oikeita rikkeitä kuten turvavälien laiminlyönnit, ohituskaistojen pumppailut ja kiihdytyskisat, suojatiegiljotiinit jne.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Meneekö boldattu kohta tosiaan noin? Jos mittauspätkällä on vaikka 80-alue, jossa keskinopeus on yli 80, niin ei siihen varmaan mitään välipysähdystä pahemmin ehdi ottaa. Tai sitten jompi kumpi kuskeista laskettelisi kohtalaisen kovaa ylinopeutta, ehkä se sitten on tuossa se syy.
Noin vuosi-pari takaperin aiheesta juttelin sellaisen tahon kanssa jolla on Suomessa oikeus sakkoja liikennerikoksista kirjoitella ja hänen mukaansa juuri näin. Jos olisi mahdollista lähettää se sakko ajoneuvon haltijalle, niin tilanne olisi eri mutta tällä hetkellä se ei onnistu...
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vai keskinopeuskameroita, kaikkea ne ihmiset uskookin. Todellisuudessa edes Tampereen rantatunnelissa, joka on siis käytännössä parin kilometrin putki ilman pakoreittejä, pysähtyminen on kielletty, jatkuva 24/7 kameravalvonta koko matkalta, edes siellä ei mitata keskinopeuksia. Nopeus siinä 20-30 metriä ennen tolppaa ratkaisee, molemmissa päissä putkea. Kuten yllä todettiin, tilanne voi toki muuttua tulevaisuudessa.
Juuri näin. On han tässä ollut tuoreemmin juttua, että uudet kamerat mittaavat ne nopeudet aika lailla yhtä läheltä kuin vahatkin, eli etäisyydeltä mistä saa napattua terävän kuvan. Ei siis ota jostain useiden kymmenien saati satojen metrien päästä, mitä moni vielä luulee, perustuen noihin vanhempiin kirjoituksiin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Vai keskinopeuskameroita, kaikkea ne ihmiset uskookin. Todellisuudessa edes Tampereen rantatunnelissa, joka on siis käytännössä parin kilometrin putki ilman pakoreittejä, pysähtyminen on kielletty, jatkuva 24/7 kameravalvonta koko matkalta, edes siellä ei mitata keskinopeuksia. Nopeus siinä 20-30 metriä ennen tolppaa ratkaisee, molemmissa päissä putkea. Kuten yllä todettiin, tilanne voi toki muuttua tulevaisuudessa.

Omana mielipiteenä tämä kuljettajan arvuuttelu ja "ei voi aukottomasti todistaa" pelleily aiheuttaa valtavasti turhaa byrokratiaa ja sitoo turhia työvuosia esim. siitä tarpeellisesta liikennevalvonnasta. Sakko/seuraamus ajoneuvon rekisterinumerolle, rekisteriin merkitty haltija selvittelee omakustanteisesti kuka kaveri maksaa, jos ei itse koe olleensa vääryyttä tehnyt. Saataisiin niitä komisarioita tuonne liikenteeseen ratsaamaan oikeita rikkeitä kuten turvavälien laiminlyönnit, ohituskaistojen pumppailut ja kiihdytyskisat, suojatiegiljotiinit jne.

Näin. On laillisesti sinänsä mahdollista nykyään asettaa keskinopeuskameroita, mutta tekniikkaa sellaiseen ei ole. Noilla uusilla nopeusvalvonnan kameroilla valvonta pitäisi käytännössä tehdä käsin. Sellaista poliisi itse tekee poikkeustapauksissa, mutta mitään kameroita tähän ei ole.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Tämä ei ole varsinainen liikennejuttu, vaikka autoilua koskettaakin. Omalla autopaikkanaapurilla on erittäin omalaatuinen tapa putsata oma ruutu lumesta. Kaveri on aina millintarkasti painanut autojen välistä puhtaaksi vain oman ruudun osuuden, eikä osu koskaan lapioineen vahingossakaan minun puolelle. Itse vedän aina koko välin puhtaaksi, jos satun olemaan se, joka ensiksi pääsee uusien lumien jälkeen ruutua putsaamaan. Omituiseksi naapurin touhun tekee lähinnä se, että autojen väli on sen verran kapea, että normaalia lumilapiota ei voi käyttää koko leveydeltään, jos meinaa putsata vain oman puolikkaansa. Kaveri joutuu siis näkemään ylimääräistä vaivaa toimenpiteeseen tämän valitsemansa tarkkuuden vuoksi. Muilla vastaavia kokemuksia?
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tämä ei ole varsinainen liikennejuttu, vaikka autoilua koskettaakin. Omalla autopaikkanaapurilla on erittäin omalaatuinen tapa putsata oma ruutu lumesta. Kaveri on aina millintarkasti painanut autojen välistä puhtaaksi vain oman ruudun osuuden, eikä osu koskaan lapioineen vahingossakaan minun puolelle. Itse vedän aina koko välin puhtaaksi, jos satun olemaan se, joka ensiksi pääsee uusien lumien jälkeen ruutua putsaamaan. Omituiseksi naapurin touhun tekee lähinnä se, että autojen väli on sen verran kapea, että normaalia lumilapiota ei voi käyttää koko leveydeltään, jos meinaa putsata vain oman puolikkaansa. Kaveri joutuu siis näkemään ylimääräistä vaivaa toimenpiteeseen tämän valitsemansa tarkkuuden vuoksi. Muilla vastaavia kokemuksia?
Tätä sanotaan marttyyriraidaksi, pätee kaikkeen naapurisovun venyttelyyn.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuli ajeltua viikonloppuna Suomi poikki ja takaisin hienossa ja vähän huonossakin talvikelissä. Aika ihmisiksi porukka ajeli, mutta mikä vittu siinä on, ettei niitä turvavälejä voi pitää? Varsinkin pöpperöisellä motarilla kun mennään yhdessä letkassa (pl rohkeimmat ja kiireisimmät) niin jos ajelee ihan peräkontissa kiinni, mitähän sillä saavuttaa? Kun mitään jarruvalovilkautustakaan ei noissa olosuhteissa oikein kehdannut tehdä, niin pari kertaa kokeilin vaan hidastaa reilusti ja sitten kiihdyttää takaisin paikalleni. Taisi kerran jopa toimia.

Turvaväleihin liittyi myös reissun koominen tilanne, kun ajelin kaikessa rauhassa 25-tietä kohti Hyvinkäätä pitäen normaalia turvaväliä niin vasemmalta kääntyi eteen Bemarin citymaasturi joka varmaan hoksasi että nyt on vähän optimistinen väli, ja kun keskiviivalla oli vielä reilu lumivalli, niin bemari kiihdytti kaistojen yli pulkkana suoraan kaiteeseen, kimposi siitä nokka menosuuntaan ja kiihdytti raivoisasti tiehensä. Noinkin voi päätielle liittyä.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä ei ole varsinainen liikennejuttu, vaikka autoilua koskettaakin. Omalla autopaikkanaapurilla on erittäin omalaatuinen tapa putsata oma ruutu lumesta. Kaveri on aina millintarkasti painanut autojen välistä puhtaaksi vain oman ruudun osuuden, eikä osu koskaan lapioineen vahingossakaan minun puolelle. Itse vedän aina koko välin puhtaaksi, jos satun olemaan se, joka ensiksi pääsee uusien lumien jälkeen ruutua putsaamaan. Omituiseksi naapurin touhun tekee lähinnä se, että autojen väli on sen verran kapea, että normaalia lumilapiota ei voi käyttää koko leveydeltään, jos meinaa putsata vain oman puolikkaansa. Kaveri joutuu siis näkemään ylimääräistä vaivaa toimenpiteeseen tämän valitsemansa tarkkuuden vuoksi. Muilla vastaavia kokemuksia?
Meillä oli parilla naapurilla mennyt sukset niin pahasti ristiin että rakensivat lumesta pienen vallin autopaikkojensa väliin. Täksi talveksi toinen vaihtoi paikkaa niin rauha maassa.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Jotenkin vaan tuntuu, että porukka on viikosta toiseen entistä enemmän sekaisin joka puolella. Mikä voi saada aikaan nyrkkitappelun keskellä moottoritietä? Nytkö tämä(kin) on saatu tänne rapakon takaa.

 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Tuli ajeltua viikonloppuna Suomi poikki ja takaisin hienossa ja vähän huonossakin talvikelissä. Aika ihmisiksi porukka ajeli, mutta mikä vittu siinä on, ettei niitä turvavälejä voi pitää? Varsinkin pöpperöisellä motarilla kun mennään yhdessä letkassa (pl rohkeimmat ja kiireisimmät) niin jos ajelee ihan peräkontissa kiinni, mitähän sillä saavuttaa? Kun mitään jarruvalovilkautustakaan ei noissa olosuhteissa oikein kehdannut tehdä, niin pari kertaa kokeilin vaan hidastaa reilusti ja sitten kiihdyttää takaisin paikalleni. Taisi kerran jopa toimia.
Turvaväleihin ja niiden puuttumiseen kiinnitin itsekin eilen huomiota PK-seudulla ajaessani. Tiet aivan jäässä ja monessa paikassa tuoretta lunta jään päällä. Muutamat rampit olivat aivan peilijäässä, piti tiputtaa reippaasti vauhtia sallitusta, että pysyi kaarroksessa tiellä/rampilla.

Silti ajellaan aivan olemattomilla turvaväleillä. Itsellä pari kertaa ns. pikkuauto aivan kiinni takaluukussa. Mukava ajella perhe kyydissä, kun tietää, että takana tuleva ei mitenkään ehdi tuosta nopeudesta tässä kelissä pysäyttämään, jos joudun jarruttamaan.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Jotenkin vaan tuntuu, että porukka on viikosta toiseen entistä enemmän sekaisin joka puolella. Mikä voi saada aikaan nyrkkitappelun keskellä moottoritietä? Nytkö tämä(kin) on saatu tänne rapakon takaa.

Kumpihan noista oli se tappelutaitoinen, nakkikiskan jonossa treenattuja mouhijärveläisiä huitoivat.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oli kyllä äsken taas kaksi hienoa ihmistä pimeällä Lahden motarilla aamuruuhkassa.

Ajoin oikeaa kaistaa 110 vakkariin asetettuna. Takana ajaa auto turvavälin päässä. Edessä hitaampia, vaihdan vasemmalle kaistalle. Takana turvavälin päässä ajanut vaihtaa myös vasemmalle, mutta ajaakin yhtäkkiä ihan mun perään! Ja siis aivan kiinni. Sivupeileistä ei näkynyt edes koko autoa enää ja peruutuspeilistä näkyi vain pimeän auton tuulilasi. Mitään ajovaloja ei enää näkynyt, koska oli aivan kiinni minussa. Vauhtia 110 km/h pimeällä moottoritiellä. Voi helvetti. En ole koskaan nähnyt kenenkään ajavan yhtä lähellä.

Muutama minuutti tästä ja ajelen oikeaa kaistaa. Vasemmalla kaistalla myös liikennettä, koska ruuhka-aika. Katselen, että nyt joku liittyy rauhallista vauhtia kiihdytyskaistalla. Hän olisi hyvin kerennyt minun eteen, mutta ei näy vilkkua eikä vaihda kaistaa. Kiihdytyskaistansa alkaa päättyä ja mä olen melkein rinnalla, sitten syttyy hänellä vilkku ja alkaa vaihtaa kaistaa kunnes huomaa minut, hän painaa jarrua ja palaa kiihdytyskaistalle ja vaihtaakin minun taakse. Ajovalojen sijaan hänellä jotkut pysäköintivalot päällä ja alkaa pitkien valojen vilkutus minulle, kunnes kohta ajaa reipasta 120 km/h vauhtia ohi.

Sellainen aamu Lahden väylällä.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Oulussa Poikkimaantietä rempattiin ja muutettiin nelikaistaiseksi Hiironen-Äimärautio välillä. Samalla osaa risteyksistä muokattiin niin, että risteyksestä kääntyy kahdelta kaistalta samaan suuntaan Poikkimaantielle. Tämä tuntuu aiheuttavan hankaluuksia osalle autoilijoista, kun jo kahteen kertaan olen ollut kääntymässä vasemmalle noista kahdesta kaistasta oikeanpuoleiselta ja vasemmalla kaistalla kulkeva auto on risteyksessä "lipunut" oikealle kaistalle. Kylkeen olisivat tulleet, jos en olisi jarruttanut.

Kannattaa olla noissa tarkkana.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Street View · Google Maps

Tämä risteys valmistui alunperin niin että keskimmäinen ja vasen kaista kääntyy vasemmalle, oikealta pääsi suoraan ja oikealle. Se miksi muuttui nykyiseen malliin on, että keskikaistalta leikattiin aina ja jatkuvasti menosuunnassa vasemmalle kaistalle, se kun vie edempänä pidemmälle ja monipuolisemmin. Tämä nykyinen ratkaisu onkin sitten erinomainen toteutus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös