Mitä ihmettä täällä tapahtuu?
Täyttä faktaa:
1. Nuolivaloilla ei tarvitse väistää ketään
2. Vihreillä ei tarvitse väistää ketään kaistojen lukumäärästä riippumatta, paitsi käännyttäessä kevyttä liikennettä tai vastaantulevia autoja riippuen mihin kääntyy.
Ne tulkinnanvaraiset ja maalaisjärkeen perustuvat:
3. Valottomalla suojatiellä pitää lain mukaan aina päästää jokainen ylittämistä aikova yli. Kyllä autoilija päästää jos jalankulkija tekee aloitteen riittävän ajoissa. Vaikka suomalaiset jollain tasolla tietävät säännön (lähinnä maalaisjärjen avulla, eivät siksi että tuntisivat lain), niin eivät mielellään päästä yli vaikkei suhtautuminen ole joihinkin etelämaihin nähden samanlaista katastrofitasoa lähelläkään. Varovaisin pitää olla pyöräilijöiden kohdalla, koska he elävät vain omassa päässään, eivätkä esimerkiksi ymmärrä varoa raskasta liikennettä siksi, etteivät ymmärrä että sieltä korkeasta hytistä on vaikea hyvien peilienkään takaa nähdä kaikkea, joten puskevat mopovauhtia kaiken yli mitä eteen tulee. Omavastuu kaikessa, vaikka olisi laki puolella. Ei ole ihmistä, joka olisi vahvempi kuin se 20 tonninen tai sitä isompi jyrä. Tai edes sitä mopoautoa.
4. Nelikaistaisilla valottomilla teillä lain mukaan pitäisi päästää kevyt liikenne yli, mikäli jalankulkija osoittaa aikomuksensa ylittää tie. Tuli vastaan tilanne pari päivää sitten, kun koko letka pysähtyi kaikilla kaistoilla - varmaan poliisin tehovalvontauutinen tepsi. Usein tämä ei toteudu siksi, että autoilijan on turvallisempaa osoittaa menevänsä ensin ja näyttää, että vasta kun tie on täysin tyhjä puolin ja toisin, jalankulkijan on turvallisinta ylittää tie. Käytännössä pysähtyminen ei ole kuitenkaan järkevää, koska näissä voi tulla vastaan tilanteita joissa toinen pysähtyy, ja toinen ei älyä miksi toinen on pysähtynyt. Täysin vammaisia risteyksiä tai tienpätkiä ihan jokaisen ihmisen kannalta, oli jalankulkija tai autoilija, vaarallisia ennen kaikkea. Jalankulkijana itse ainakin mieluiten oman turvallisuuteni vuoksi etsin toisen reitin, odotan tien tyhjentymistä tai näytän suorilta jo pitkän matkan päästä selvällä käsimerkillä, että nyt mennään ja jos siltä näyttää, niin jään jakajalle odottamaan reitin selviämistä vapaaehtoisesti taas kerran.
5. Kaikissa tilanteissa lasten käytös on vaikea ennakoida, mutta vastuuntuntevan aikuisen velvollisuuksiin kuuluu huomioida se, mitä ympärillä tapahtuu vaikka ei aina lakia noudatettaisikaan. Toki jos on niin dorka, että vetää vain laput silmillä liikennettä seuraamatta ja ajaa yli, niin voi kuolemantuottamuksestakin saada jonkinlaista satikutia. Ja pahan mielen.