Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 994 401
  • 12 250
Minusta jalankulkijat voivat kyllä odottaa sen puoli minuuttia, mitä autovirran ohi meneminen kestää, eikä rynnätä väkisin sekaan.Näin liikenne sujuu sulavasti.

Näin. Jos tavallinen järki voittaa jonkun lain tai säädöksen ketään vaarantamatta ei kannata ruveta nostelemaan rillejä nenältä ylöspäin ja osoittaa kirjaa missä näin lukee. Vaikka laki määrää.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä ei ole mielipidekysymys koska laki selkeästi määrää autoilijat päästämään jalankulkijat suojatien yli. Eli kyse ei ole jalankulkijoiden oikeudesta vaan autoilijoiden velvollisuudesta. Jalankulkijoilla ei ole mitään syytä perehtyä liikenteessä siihen sattuuko autoilijoilla olemaan vihreä aalto vai ei. Siellähän on mm. lapsia, joilla ei voi olla ymmärrystä siitä että sinulla sattuu olemaan "vihreä aalto".

Toivottavasti et opeta lapsillesi tällaista ajattelua, sillä voi olla järkyttävät seuraukset. Vanhan liikkennelaulun sanat kannattaa aina muistaa:

Niin vasemmalle, kuin oikealle katsahda sittenkin, silloin et jää auton alle tiesi on turvaisin.

Kuten sanoin, annan aina tietä suojatietä ylittävälle kävelijälle, mutta liikenteen suvuuden kannalta se ei ole aina järkevää.
 
Noista pysähtymismatkoista: Ei Suomessa voi mitään helvetin turvaväliä ohituskaistalla pitää. Jos pidät oikeaa turvaväliä, niin ei montaa sekuntia kestä että joku tunkee siihen väliin. Ja nimenomaan mahdollisimman lähelle suo.
Sitten höllätään hieman kaasua ja annetaan välin taas kasvaa sopivaksi. Tämä viivyttää perillepääsyä n. 2-3 sekuntia. Ei voi olla liian vaikeaa tai egolle raskasta.

Jos ohituskaistan veto hyytyy siihen, että joku törppö kiilaa väliin muttei aja vasemman kaistan liikennevirran edellyttämää ylinopeutta, niin kuin Suomessa kovin usein tapahtuu, niin tästä voi syyllistää ainoastaan tuota törppöä, eikä tilannetta tule yrittää ennaltaehkäistä rikkomalla itse sääntöjä ja vaarantamalla omaa ja muiden turvallisuutta (optionaalinen hymiö tähän).
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näin. Jos tavallinen järki voittaa jonkun lain tai säädöksen ketään vaarantamatta ei kannata ruveta nostelemaan rillejä nenältä ylöspäin ja osoittaa kirjaa missä näin lukee. Vaikka laki määrää.
Suomessa kuolee joka vuosi kymmenen ihmistä ja 250 loukkaantuu suojatiellä. Nämä loppusivat jos autoilijat lopettaisivat "järkensä käytön" ja noudattaisivat lakia.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toivottavasti et opeta lapsillesi tällaista ajattelua, sillä voi olla järkyttävät seuraukset.
Onko sinulla onnistunut sellainen että lapset tekevät aina kaikissa tapauksissa kuten olet opettanut? Jos näin, niin onneksi olkoon!
 
Suomessa kuolee joka vuosi kymmenen ihmistä ja 250 loukkaantuu suojatiellä. Nämä loppusivat jos autoilijat lopettaisivat "järkensä käytön" ja noudattaisivat lakia.

Itselläni ei kapasiteetti riitä lukemaan tilastoista syitä ja seurauksia ts. syy on ollut aina autoilijan.

Rikokset muuten loppuisivat jos kaikki noudattaisivat lakia, pidätkö kuinka todennäköisenä? Tosin mikäpä teikäläistä haittaisi kun oma järki on voitu jättää narikkaan ja lentäisi auton nokasta lakikirja kainalossa taivaaseen asti.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko sinulla onnistunut sellainen että lapset tekevät aina kaikissa tapauksissa kuten olet opettanut? Jos näin, niin onneksi olkoon!

Ei ole ja tästä syystä opetinkin mielummin Lasten liikennenlaulun mukaista liikennekäyttäytymistä, enkä niitä oikeuksia. Turvallisempaa näin päin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Sitten höllätään hieman kaasua ja annetaan välin taas kasvaa sopivaksi. Tämä viivyttää perillepääsyä n. 2-3 sekuntia. Ei voi olla liian vaikeaa tai egolle raskasta.

Tämä 2-3 sekunnin viive koskee myös kaikkia muita kaasunhöllääjän takana samaa kaistaa ajavia. Tosin viive alkaa nopeasti kasvaa siellä jonon perällä. Tämä koskee siis ruuhkaliikennettä. Ei hymiötä tähän.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tosin mikäpä teikäläistä haittaisi kun oma järki on voitu jättää narikkaan ja lentäisi auton nokasta lakikirja kainalossa taivaaseen asti.
En ymmärrä miksi käyt henkilökohtaiseen hyökkäykseen, kun et tunne minua.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei ole ja tästä syystä opetinkin mielummin Lasten liikennenlaulun mukaista liikennekäyttäytymistä, enkä niitä oikeuksia. Turvallisempaa näin päin.
En ymmärrä mikä ero lopputuloksessa on, jos lapsi "unohtaa" kriittisellä hetkellä laulun sanat..
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Puhuu hän, joka lähti itse henkilöön kohdistuvaan hyökkäykseen vain hetki sitten. Sinun viesteistäsi tulee Robinin viestin mukainen kuva, minulla on oikeus.
Minä nimenomaan kirjoitin arvostavani sinua, mutten asennettasi suojatiehen. Se ei kyllä ole mielestäni henkilökohtaisuus, toisin kuin nämä rillit nokalla ja lakikirja kädessä olettamat.

Ei tietenkään mikään, mutta väittäisin, että varovaiseksi kasvatettu on varovaisempi kuin oikeuksistaan kiinni pitävä.
No minä en ole paasannut kenekään oikeuksista vaan autoilijoiden velvollisuudesta, muistaakseni sen ihan selvästi kirjoitinkin.
 
Tämä 2-3 sekunnin viive koskee myös kaikkia muita kaasunhöllääjän takana samaa kaistaa ajavia. Tosin viive alkaa nopeasti kasvaa siellä jonon perällä. Tämä koskee siis ruuhkaliikennettä. Ei hymiötä tähän.
Juu niinhän siinä ruuhkassa käy, kun jokaisen autoilijan reaktio summataan yhteen. Jos välit olisivat kunnossa, niin marginaalinen parin sekunnin viivästys vaikuttaisi vain pariin ensimmäiseen autoon. Mutta jos takana tulijat ovat niin lähellä etteivät voi reagoida kaistan vedon hidastumiseen muutoin kuin jarrua painamalla, niin äkkiä muutaman kilometrin päässä jo madellaan, tai muutaman vuoden välein sattuvalla pääkallokelillä kymmeniä tai jopa satoja autoja menee lyttyyn.

Jokainen on ensisijaisesti vastuussa siitä omasta liikennekäyttäytymisestään. Mutta jos koko liikenteen sujuvuus ritarillisesti kiinnostaa, niin kannattaa pitää mielessä, että jo muutama pelivaraa jättävä voi melko tehokkaasti katkoa ruuhkajonon jarruttelukierrettä.
 
Tänään tuli auto stop merkin takaa suoraan moottoripyöräni eteen. Jos olisi puolimetriä kerennyt enemmän eteenpäin en olisi pystynyt väistämään. Naisella oli kova halu lähteä pakun vierestä liikkumaan näkemättä yhtään mitään vasemmalle josta minä tulin kyytiläisen kanssa. Onneksi itse olin juuri kääntynyt tuolle tielle motarilta eikä ollut vauhtia paljon. Pallit on kyllä vähän hellänä kun jarrutuksessa puristuin tankin ja kyytiläisen väliin (kokematon kyytiläinen). Oli helvetin lähellä tapahtua pahempaakin.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noista pysähtymismatkoista: Ei Suomessa voi mitään helvetin turvaväliä ohituskaistalla pitää. Jos pidät oikeaa turvaväliä, niin ei montaa sekuntia kestä että joku tunkee siihen väliin. Ja nimenomaan mahdollisimman lähelle suo.
Ja tämä on ongelma siis minkä takia? Suomalaiselle perusautoilijalle pahin tilanne on, jos joku pääsee etenemään itseään nopeammin tai joku vaihtaa kaistaa oman auton eteen.

Jos joku vaihtaa kaistaa eteesi "liian lähelle" kertoo tämä usein siitä, että turvaväli oli liian lyhyt. Se ei ole kaistanvaihtajan vika. Toki erikseen ovat ne alinopeutta ajavat köröttelijät, jotka vaihtavat kaistaa siihen väliin mitä heitä itseään sattuu huvittamaan.
 
Ja tämä on ongelma siis minkä takia? Suomalaiselle perusautoilijalle pahin tilanne on, jos joku pääsee etenemään itseään nopeammin tai joku vaihtaa kaistaa oman auton eteen.

Jos joku vaihtaa kaistaa eteesi "liian lähelle" kertoo tämä usein siitä, että turvaväli oli liian lyhyt. Se ei ole kaistanvaihtajan vika. Toki erikseen ovat ne alinopeutta ajavat köröttelijät, jotka vaihtavat kaistaa siihen väliin mitä heitä itseään sattuu huvittamaan.
Lähinnä juuri se että kaistaa vaihdetaan liian lähelle ja sitten jäädään sille ohituskaistalle.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
130 vs. 120 km/h. Saavutettava aikahyöty verrattuna lisääntyvään energian tarpeeseen on olematon. Parasta on pitää rajoitukset ennallaan ja antaa ihmisten rikkoa nopeusrajoitusta kohtuullisesti turvallisissa olosuhteissa ilman todellista sanktion pelkoa. Onko joku saanut sakot moottoritiellä (120) ajettuaan esimerkiksi 135 km/h? Enpä usko.

Ei varmasti kukaan olekaan. Toinen mikä on urbanilegendaa, niin tuo ohituskaistan päätteeksi puskassa kyttäävät tutkaajat. Ei kukaan niitäkään ole koskaan nähnyt, mutta legenda elää...
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Ei varmasti kukaan olekaan. Toinen mikä on urbanilegendaa, niin tuo ohituskaistan päätteeksi puskassa kyttäävät tutkaajat. Ei kukaan niitäkään ole koskaan nähnyt, mutta legenda elää...

Öö, minä olen nähnyt. Joutsassa nelostiellä on varalentokenttä, jossa on ohituskaista. Useamman kerran poliisit ovat olleet pitämässä nopeusratsiaa sen päässä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei varmasti kukaan olekaan. Toinen mikä on urbanilegendaa, niin tuo ohituskaistan päätteeksi puskassa kyttäävät tutkaajat. Ei kukaan niitäkään ole koskaan nähnyt, mutta legenda elää...
Ihan vakiotutkapaikka on ollut ohituskaistan päässä Lahden ja Mikkelin välillä, olisiko se jotain Pertunmaata tms. Voi olla että nyttemmin korvattu kameratolpalla.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Öö, minä olen nähnyt. Joutsassa nelostiellä on varalentokenttä, jossa on ohituskaista. Useamman kerran poliisit ovat olleet pitämässä nopeusratsiaa sen päässä.

Hiukan epäilen, mutta ehkä joskus muutaman kerran on näin ollut, mutta pääsääntöisesti liikennevalvontaa ohituskaistojen päässä löytyy erittäin, erittäin harvoin.
Kuten tuolla yllä oli kirjoitus, missä kysyttiin onko kukaan koskaan saanut moottoritiellä sakkoja 120:n alueella ajettuaan 135 km/h, nin eipä niitäkään ole koskaan saanut kuin kaverin kaveri, jota kukaan ei ole koskaan nähnytkään.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Öö, minä olen nähnyt. Joutsassa nelostiellä on varalentokenttä, jossa on ohituskaista. Useamman kerran poliisit ovat olleet pitämässä nopeusratsiaa sen päässä.

Hiukan epäilen, mutta ehkä joskus muutaman kerran on näin ollut, mutta pääsääntöisesti liikennevalvontaa ohituskaistojen päässä löytyy erittäin, erittäin harvoin.
Kuten tuolla yllä oli kirjoitus, missä kysyttiin onko kukaan koskaan saanut moottoritiellä sakkoja 120:n alueella ajettuaan 135 km/h, nin eipä niitäkään ole koskaan saanut kuin kaverin kaveri, jota kukaan ei ole koskaan nähnytkään.

Tuhansia kertoja eri vuorokauden aikoihin tuosta ajaneena, täytyy vahvistaa TomiP:n väittämä. Kuitenkin sillä poikkeuksella, että nopeuksia mittaillaan yleensä noin puolenvälin paikkeilla ja varikolle liputetaan sitten siellä loppupäässä, missä on hyvin tilaa sille kummassakin päässä. Nopeusvalvontaa useammin on kuitenkin raskaan liikenteen valvontaa tuossa kohtaa, eli punnituksia ja ajoaikojen, sekä kuorman sidonnan tarkastuksia. Tuo nopeusvalvonta on vähentynyt tuossa kohtaa sen jälkeen kun vastaan tulevien ja perässä ajavien nopeuksia liikkuvasta autosta mittaavat tutkat ovat yleistyneet poliisiautoissa. Enää ei tarvitse mennä sinne puskaan kyttäämään, vaan voi ajella tunnuksettomalla autolla liikenteen seassa. Silloin saadaan paremmin kiinni myös näitä keltaisten viivojen kohdalla ohittelevat.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Se mikä yhdistää
Ja tämä on ongelma siis minkä takia? Suomalaiselle perusautoilijalle pahin tilanne on, jos joku pääsee etenemään itseään nopeammin tai joku vaihtaa kaistaa oman auton eteen.

Jos joku vaihtaa kaistaa eteesi "liian lähelle" kertoo tämä usein siitä, että turvaväli oli liian lyhyt. Se ei ole kaistanvaihtajan vika. Toki erikseen ovat ne alinopeutta ajavat köröttelijät, jotka vaihtavat kaistaa siihen väliin mitä heitä itseään sattuu huvittamaan.

Minun mielestäni kaistanvaihtoon liittyy muutakin. Voidaan esimerkiksi pohtia, milloin itse kukin kokee tarpeelliseksi vaihtaa kaistaa?
Riittääkö aina oman kaistan vauhdin tilapäinen hidastuminen? Paljon näkee autoilijoita, jotka menevät täysin paniikkiin, jos edessä pysähtyy linja-auto pysäkille (joka kohdassa ei ole erillistä levikettä). Dösän takaa syöksytään vasemmalta ohi kuolemaa halveksuen.
Kuinka myöhään ennen pian tiedossa olevaa kaistan päättymistä voi vielä vaihtaa kaistaa; jos vielä yhdestä ehtisi ohi ennen ramppia? Jos on tietoisesti väärinkäyttänyt bussi- ja taksikaistaa koko jonon ohittamiseen, voiko silti edellyttää muilta kohteliaisuutta kun sieltä haluaa pois "sääntöjä noudattavien sekaan?

Mitä poliisit tarkoittavat kun puhuvat "tarpeettomista" kaistanvaihdoista? Mitä "tarpeeton kaistanvaihto" muiden mielestä tarkoittaa? Onko sellaista edes?

Itse pyrin vaihtamaan kaistaa vain jos voin tehdä sen ilman, että muut joutuvat sen takia pakosti jarruttamaan. Samaa edellytän toisilta tielläliikkujilta. Tämä ei tietysti itseltänikään aina onnistu. Selvästi väärälle kaistalle eksyneille annetaan luonnollisesti tietä. Harvinaisen usein samat autot tuntuvat olevan ruuhka-aikoina eksyksissä.
Olen itse lopulta sopeutunut valitsemaan mahdollisimman vähän kaistanvaihtoja vaativan kaistan (omasta mielestäni) hyvissä ajoin. En saa sätkyä jos toinen kaista etenee välillä nopeammin. Ja ajan omalla kaistalla samaa vauhtia kuin edellä oleva.

Ja muuten olen sitä mieltä, että ruotsalaisten jo vuosikymmeniä sitten sisäistämä vetoketju-periaate olisi saatava Suomessa pakolliseksi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ihan vakiotutkapaikka on ollut ohituskaistan päässä Lahden ja Mikkelin välillä, olisiko se jotain Pertunmaata tms. Voi olla että nyttemmin korvattu kameratolpalla.

Taisit juuri kuvailla sen ainoan mestan missä olen kirjauttanut ylinopeussakot 20 vuoden ajokokemuksen aikana. Myönnän että kyseessä oli just sellainen tilanne mitä tässäkin ketjussa vatvottu, menin ohituskaistalla ohi vaikka ei olisi pitänyt mennä koska edellämenijä löysi kaasupolkimen tietysti juuri siinä ylämäessä. Polkaisu omassa kärryssä aiheutti nopean ja hetkellisen rajoituksen ylityksen, puolessa välissä mäkeä mittasivat ja ylhäällä liputtivat, maijassa vittuilivat.

Jos en väärin muista niin tuossa on vielä 80kmh rajoitus ja jos olisi ollut 100kmh niin en olisi saanut sakkoja mitä sain sen verran hyvin muistan mittarin lukemat.

_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös