Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 143 752
  • 13 269

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Minuakin kyllä vituttaa tuo mopoileva ja kevareilla ajava nuoriso melkoisesti. Asun paikallisen ammattikoulun lähellä, ja se on lähes päivittäin kun minua spottaan liikenteestä pimeän (etu- ja/tai takavalottoman) mopon. Tätä tapahtuu vielä talvisinkin kun on pimeää. Ei vissiin yhtään pelota ajaa sillä mustalla derbillä mustissa ajokamoissa pimeässä ilman mitään valoja. Sitten siihen päälle vielä temppuilut mitä tuolla liikenteessä pitä harrastaa.

Poliisit-sarjassa viimeisimmällä kaudella osui tv-lähetykseen eräs mopo- vai kevarikolari. Siinä poikaa nosteltiin ambulanssiin ja oli ilmeisesti oikeasti loukkaantunut eikä mihinkään pelkkään tarkastukseen menossa. Poliisit sitten alkoivat haastatella silminnäkijöitä joista joku totesi mopon tulleen isolle tielle jostain taloyhtiön pikkutieltä kahden talon välistä, jossa ei ole mitään näkyvyyttä. Tämän lisäksi mopo tuli sieltä jotain noin neljää-viittäkymppiä. Siis sokkona ja "kolmion takaa" ylinopeudella tielle. Eikä tässä vielä kaikki, mopo tuli sieltä keulien. Kolaroidussa autossa takaovien yläreunassa näkyi mopedin pohjapanssarin jättämä lommo, sekä renkaanjälkiä.

Minun puolestani noille mopoileville idiooteille kunnon sanktiot. Tuossa edellämainitussa tilanteessakaan ei teinipoika osoita minkäänlaista piittaamista liikennesäännöistä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tasa-arvoisessa risteyksessä raitiovaunua väistetään riippumatta sen tulosuunnasta. Tässä vielä linkki liikenneturvan sivuille, jossa kerrotaan lisää aiheesta.

Stadissa kun ajelee niin helppo ajatella sitä kautta että väistää aina kun spora liikkeellä, eli ei kannata änkeä ahtaaseen väliin vaikka olisi oikeassa, se rotisko ei pysähdy hetkessä. Asia on tietenkin eri jos spora venaa että autoilijan kuuluisi mennä, silloin ei muutella liikennesääntöjä vain siksi että pelkäät osumaa. Pelisilmää sanoisin ja muistaa ne reliteetit miten spora liikkuu ja pysähtyy.

_
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minun puolestani noille mopoileville idiooteille kunnon sanktiot. Tuossa edellämainitussa tilanteessakaan ei teinipoika osoita minkäänlaista piittaamista liikennesäännöistä.

Täysin samaa mieltä. Täällä syrjemmässä kiinnijäämisen vaara on todella pieni, joten sääntöjä rikotaan surutta. Jos ja kun sama meno jatkuu läpi kesän, niin heitän synkkänä ennusteena myös tulevana kesänä vietettävän hautajaisia paikkakunnalla noiden touhujen johdosta. Toivottavasti ei osu kenenkään sivullisen kohdalle.

Katsoin tässä joku ilta tovin aikaa kanssa tuota Poliisit-sarjaa ja siinä olivat jossain Lappeenrannan pääpiirteisellä alueella pysäyttäneen jonkun valottoman moottoripyöräilijän. Hänellä oli myös rekisterikilpi väännetty siten, ettei sitä pystynyt takaapäin kunnolla lukemaan. Kuljettajana toiminut poika selitti jotain ajelleensa jossain metsässä aiemmin ja pyöräolisi siitä ottanut osumaa. Poliisi kuittasi tuon muistaakseni: "Ja sä luulet, että mä uskon tuollaista paskapuhetta!" Aika tylyä palautetta poika sai poliislta ja varsinkin sen jälkeen kun ei meinannut kilven kääntäminen normaaliin asentoon oikein onnistua. Poika ei muistaakseni saanut sakkoja tuosta, mutta pyörällä ei saanut kotiin ajamisen jälkeen ajaa, ennen kuin takavalo oli korjattu.
 

rpeez

Jäsen
Poliisit-sarjassa viimeisimmällä kaudella osui tv-lähetykseen eräs mopo- vai kevarikolari. Siinä poikaa nosteltiin ambulanssiin ja oli ilmeisesti oikeasti loukkaantunut eikä mihinkään pelkkään tarkastukseen menossa. Poliisit sitten alkoivat haastatella silminnäkijöitä joista joku totesi mopon tulleen isolle tielle jostain taloyhtiön pikkutieltä kahden talon välistä, jossa ei ole mitään näkyvyyttä. Tämän lisäksi mopo tuli sieltä jotain noin neljää-viittäkymppiä. Siis sokkona ja "kolmion takaa" ylinopeudella tielle. Eikä tässä vielä kaikki, mopo tuli sieltä keulien. Kolaroidussa autossa takaovien yläreunassa näkyi mopedin pohjapanssarin jättämä lommo, sekä renkaanjälkiä.

MInusta tuo oli ajettu kevareilla.

Aika uskomaton tapaus oli kyllä. Itsekin katsoin suu auki autossa olevaa lommoa katon reunassa/ oven yläreunassa kun siihen liikkuvaan autoon oli ajettu keulien. Ja suoraan siis kadulle kerrostalojen vierestä ilman näkyvyyttä. Ei ole kyllä ollut mitään järjen hiventäkään touhussa. No, nuo pojat ei enää todennäköisesti keuli. Sekuntti aikaisemmin tielle, ja jannuilla olisi ajot kokonaan ajettu.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tasa-arvoisessa risteyksessä raitiovaunua väistetään riippumatta sen tulosuunnasta. Tässä vielä linkki liikenneturvan sivuille, jossa kerrotaan lisää aiheesta.
Erittäin merkittävä osa tuossa Liikenneturvan ohjeessa on tämä: "Myös takaa tulevaa raitiovaunua tulee muistaa väistää käännyttäessä."

Eli esimerkkinä Nordenskiödinkadulta (Jäähallin ohi ajettua) vasemmalle Urheilukadulle käännyttäessä pitää väistää paitsi vastaantulevaa liikennettä (ja Urheilukatua ylittäviä jalankulkijoita tietysti) myös mahdollisesti takaa tulevaa spåraa.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Kyllä se vitutuskäyrä vaan nousee, kun ite menee autolla johon ei ole mitään tuntumaa. Kyllä siinä tulee sellainen "anteeksi, että olen olemassa fiilis", kun lähtee muita hitaammin liikkeelle ja moottori ulvoo. Tai sit sammuu jos ei ulvo. Sit kun on ihan kuumotuksissa, niin sitä alkaa vituttaa kaikkien muiden jarrutukset, kiihdyttelyt ja kaikki. Pitää aina käydä katsomassa täältä, onko tullut töhöiltyä jotain. Sanokaa vaan, jos Tampereella sininen Volvo on kurvannut jonkun eteen ja alkanut kytkinpommittaa siinä. En vaan opi ajaan tolla, ihan liian herkkä.

Ihmettelen, miten tyyliin kaikki on mua parempia kuskeja? Mun mielestä ajaminen on tosi vaikeeta, miten se on niin helppoa kaikille muille? Toisaalta huomaan aina päivitteleväni muiden ratkaisuja esim. ajaa puskurissa, vaikka menisin ylinopeutta, tai sitten kiihdytellä kaupungissa, missä valot kuitenkin pakkaavat porukkaa. Autojonon ohittaminen valoissa on toki ihan fiksua, esim. Sammon valtatiellä Jäähovin risteyksessä itäänpäin.

Ylipäätään suurin osa kuskeista ajaa selkeää ylinopeutta. Itsekin olen nyt sitten luistanut vähän tuohon suuntaan, jotten erottuisi porukasta. Et sää kehtaa körötellä, kun taunusta ja mannemersua painaa ohitse.

Pitäisikö lopettaa luimistelu ja keskittyä vaan omaan tekemiseen? Lopettaa muiden kuskien nostaminen jalustalle?

Esim. Tänään yksi seppä painatti ysitien motarilla meikäläisen ohi, vaikka menin pitkälle päälle sataa. Edessä oli rekka. No, tämä sankari roikkui sitten pitkän pätkän max. viiden metrin päässä tuosta rekasta. Tuossa ei voi missään vaiheessa ohittaa. (Siis ohituskaista loppui sen jälkeen, kun tämä oman elämänsä Häkä kuittasi meikäläisen). Maltan tuskin odottaa, kun juhannusmotoristit valtaavat keskikaistat.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Autojonon ohittaminen valoissa on toki ihan fiksua, esim. Sammon valtatiellä Jäähovin risteyksessä itäänpäin.

Tuossa näkee aivan huikeita suorituksia välillä. Ja ymmärtäähän sen, kun kuitenkin panoksena on mahdollisimman hyvä sijoitus siinä jonossa, joka pysähtyy muutaman sadan metrin päässä odottaviin punaisiin.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Tuossa näkee aivan huikeita suorituksia välillä. Ja ymmärtäähän sen, kun kuitenkin panoksena on mahdollisimman hyvä sijoitus siinä jonossa, joka pysähtyy muutaman sadan metrin päässä odottaviin punaisiin.

Toisaalta siinä ei periaatteessa ole mitään väärää ja niistä valoista pääsee sitten ainakin se yksi auto enemmän. Juuri mitäänhän tuollaisella ei ajallisesti voita, toki.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Toisaalta siinä ei periaatteessa ole mitään väärää ja niistä valoista pääsee sitten ainakin se yksi auto enemmän. Juuri mitäänhän tuollaisella ei ajallisesti voita, toki.

Ei olekaan, paitsi silloin kun tapahtumapaikalla järjestetään kiihdytyskisa, johon olennaisena osana kuuluu kylkeen kiilaaminen ja toisaalta kaistanvaihdon estäminen. Tuttuja ilmiöitä Tampereen liikenteessä, valitettavasti. Toinen vastaava, ja vielä vaarallisempi paikka, löytyy Kaukajärveltä Kangasalan tieltä, missä itään ajaessa pian Juvankadun risteyksen jälkeen vasen kaista päättyy ja heti kaistojen yhtymisen jälkeen paikalla on suojatie. Tuossa on muutaman kerran tullut nähtyä todella vaarallisia tilanteita, kun jonkun on ollut pakko päästä kaikkien edelle ja suojatiellä kävelevistä ihmisistä ei ole piitattu paskaakaan.

Linkki Google Mapsin katunäkymään tuosta paikasta tässä: Google Maps
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Erittäin merkittävä osa tuossa Liikenneturvan ohjeessa on tämä: "Myös takaa tulevaa raitiovaunua tulee muistaa väistää käännyttäessä."

Eli esimerkkinä Nordenskiödinkadulta (Jäähallin ohi ajettua) vasemmalle Urheilukadulle käännyttäessä pitää väistää paitsi vastaantulevaa liikennettä (ja Urheilukatua ylittäviä jalankulkijoita tietysti) myös mahdollisesti takaa tulevaa spåraa.

Ja vielä tarkennuksena, muutamia paikkoja löytyy, missä itseasiassa spåra on väistämisvelvollinen. Yksi näistä on Pasilankadulla, kun 7A kääntyy Palkkatilanportille. Siinä kohtaahan spåra ylittää autokaistan ja siinä on itseasiassa spåralle kolmio. Tosin silti suosittelen väistämistä, sillä kuten jo mainittiin, ihan heti ei se rotisko pysähdy, eikä osaa kuskeista tuo kolmio kiinnosta.

T: Entinen kuski
 
Toisaalta huomaan aina päivitteleväni muiden ratkaisuja esim. ajaa puskurissa, vaikka menisin ylinopeutta, tai sitten kiihdytellä kaupungissa, missä valot kuitenkin pakkaavat porukkaa.
Yksi syy on se, että ne muut kuljettajat ovat rutinoituneempia, eli ajatus on jossain ihan muissa asioissa kuin siinä auton ajamisessa ja liikenteen sujuvuudessa. Siinä missä sinä kelaat mitä liikenteessä tapahtuu, nämä muut ajelevat enemmän tai vähemmän zombeina ja se ajaminen hoituu "vasemmalla kädellä".

Toinen syy taas varmaankin se, että näitä ennakoivaa ajotapaa, turvavälejä, ja sen sellaisia sujuvuus-, turvallisuus-, yms. tekijöitä ei ole aina ajo-opetuksessa painotettu niin kuin tänä päivänä. Siksi 60-luvulla syntynyt roikkuu puskurissa ja jarruttaa voimakkaasti valoihin siinä missä 90-luvulla syntynyt ennakoi.

Ylipäätään suurin osa kuskeista ajaa selkeää ylinopeutta. Itsekin olen nyt sitten luistanut vähän tuohon suuntaan, jotten erottuisi porukasta. Et sää kehtaa körötellä, kun taunusta ja mannemersua painaa ohitse.

Pitäisikö lopettaa luimistelu ja keskittyä vaan omaan tekemiseen? Lopettaa muiden kuskien nostaminen jalustalle?
Kyllä minä ainakin kehtaan. Juhannusliikenteen kun otit puheeksi, niin muistan vallan hyvin kuinka täällä brassailin viime juhannuksen reissullani, jossa ajelin tuhatkunta kilsaa noin 80 km/h +-5km/h, oli rajoitus sitten 80 tai 100. Ohittelijoita toki riitti, mutta vähänpä sen perusteella juhlapyhäliikenneruuhkien sielunelämästä ymmärtävät. Suurimman osan ohittajista kun sain uudestaan kiinni sillä aivan täyteen lastatulle 100 hp autolle järkevällä matkavauhdillani.

Se nopeusrajoitus on suurin sallittu ajonopeus, ei mikään ohjenopeus. Alittakoot tai ylittäkööt kuka hyvänsä minun puolestani niin paljon kuin sielu sietää. Traktoristillakin on ihan yhtäläinen oikeus ajaa maantiellä kuin kenellä tahansa. Ja toisaalta välillä tulee itsekin kaahattua, jos huvittaa.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
@kahden suunnan sentteri Juhannuksena, ja muutenkin kesällä, on se hyvä puoli, että voi ajaa yhtä hyvin yölläkin. Pohjoisempana ainakin saa aamuyön tunteina vetää maantiellä ilman niitä ohittelijoita ihan sitä vauhtia kuin huvittaa. Silti, ja koska, kaikki ajavat päivällä.
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
.
Ylipäätään suurin osa kuskeista ajaa selkeää ylinopeutta. Itsekin olen nyt sitten luistanut vähän tuohon suuntaan, jotten erottuisi porukasta. Et sää kehtaa körötellä, kun taunusta ja mannemersua painaa ohitse.
Se nopeusrajoitus on suurin sallittu ajonopeus, ei mikään ohjenopeus. Alittakoot tai ylittäkööt kuka hyvänsä minun puolestani niin paljon kuin sielu sietää. Traktoristillakin on ihan yhtäläinen oikeus ajaa maantiellä kuin kenellä tahansa. Ja toisaalta välillä tulee itsekin kaahattua, jos huvittaa.
Itse olen kanssa vanhentuessa jättänyt reippaan ylinopeuden ajamisen selvästi muille. Ei sitä enää jaksa koko ajan olla menossa ohi ja kytätä kameroita. Helpompaa on vain iskeä vakkari vähän (2-5 km ) yli ja lasketella sillä menemään. On paljon rennompaakin ja matka ei pitene niin paljoa että haittaisi.
 
Jos ei sulla mitään varsinaista syytä ole ajella 100:n rajoitusalueella 80, niin varmaan yöaikaan kannatta harrastaa autoilua. Tuolla asenteella aiheuttaa aika monelle sen vitutuksen ja sen myötä niitä hasardiohituksia, joista saa siiten lukea lehdistä. Itse en ymmärrä miksi pitää ajaa alle niiden nopeusrajoitusten, ja varsinkin lomaruuhkissa? Aiheuttaako erektion, kun on varma "oikeudestaan" ajaa reilusti alle rajoitusten ja kerätä kilometrien jono taakseen?
Tuollainen asenne kertoo juurikin määrätynlaisesta "minä itse"asenteesta muita liikkujia kohtaan tuolla liikenteessä.
Niin, kyllähän sen tavallaan tietää, että hitaammin kun ajaa, niin siitä aiheutuu vitutusta ja riskinottoa. Se, että hitaammasta autosta muodostuu tulppa, ei kuitenkaan ole niiden hitaammin ajavien syy, vaan sen seuraus, etteivät ihmiset pidä turvavälejä. Näinollen ei minusta voida suoranaisesti sanoa, että hitaammin ajaminen aiheuttaa vitutusta ja riskinottoa, vaan kyllä varsinainen aiheuttaja on se, että suurin osa liikennevirran autoilijoista roikkuu edellisen perseessä.

Tämä "ongelma" ratkeaa vasta sitten, kun koneet korvaavat kaltaisesi vatipäät. Verkkoon kytkettynä, tai samaa protokollaa noudattavina ne osaavat ajaa kukin asetettua tavoitenopeuttaan lähdöstä maaliinsa ilman turhaa jarruttelua. Jos suomalainen juhannuskuljettaja ei kollektiivina siihen pysty, niin ei se ole sen hitaammin ajavan turvaväliä pitävän vika.

Easing Traffic Congestion - YouTube
 
Etkö nyt oikeasti ymmärtänyt pointtia, eli miksi pitää tahallaan aiheuttaa omalla käytöksellään muille sitä vitutusta?
Niin, tähän yksinkertaiseen kysymykseen jäi vastaamatta. Koska kyseisenlaisella sataheppaisella autolla jossa on viisi ihmistä ja viiden ihmisen juhannuskamat on niin epämiellyttävää kiihdytellä ja jarrutella liikennevirran mukana, että mieluummin sitä ajaa sellaista tasaista nopeutta että pärjää kaasua pohjaan polkematta tai vaihteita vekslaamatta. Muiden ei tästä kuitenkaan pitäisi vittuuntua, vaan ymmärtää että liikenteessä tätä tapahtuu, ja se, ettei liikennevirta voi liikkua tasaista suurinta sallittua nopeutta on sen perusominaisuus varsinkin tuollaisina päivinä.

Tässä vielä toinen opetusvideo liikennevirran ominaisuuksista
The Phantom Traffic Jam - an explanation - YouTube
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Tuli tuosta hidastelusta mieleen. Kun on sellainen kohta, missä usein jostain käsittämättömästä syystä vauhdit putoaa kahdeksankympin alueella jopa alle viidenkympin, niin silloin, kun siinä menet tarkoituksella jotain 65-70 km/h, niin sitten ne edellämenijät ei hidastelekaan siihen ja taakse muodostuu letkaa (siis niin, että mulla on eteenpäin väliä satakunta metriä). Sit kun menet siinä normaalietäisyydellä, niin se on yhtä jarruttelua ja kaasuttelua, ja sit tiputellaan ihan köröttelyvauhtiin. Tie ei muutu miksikään, siinä on silta ja vähän sen jälkeen yksi liittymä pois. Jättämällä pitkän välin säästää itse polttoainetta, mutta tulppaa taakseen vihaisia mersumiehiä, kun menee lähelle, niin sitten se vauhti ei kuitenkaan pysy tasaisena, mitä se tuntuu tekevän kun jää kauas (siis se ero ei kasva eikä pienene).

Miten se voi ylipäätään mennä noin? Sitä ajattelee olevansa tosi ovela ja sit siihen ei tulekaan sitä kasaa.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Niin, tähän yksinkertaiseen kysymykseen jäi vastaamatta. Koska kyseisenlaisella sataheppaisella autolla jossa on viisi ihmistä ja viiden ihmisen juhannuskamat on niin epämiellyttävää kiihdytellä ja jarrutella liikennevirran mukana, että mieluummin sitä ajaa sellaista tasaista nopeutta että pärjää kaasua pohjaan polkematta tai vaihteita vekslaamatta.
Että tuota noin täh? Jos ajat juhannusruuhkassa vaikka nelostietä kohti pohjoista, kuten niin monet tekevät, niin etkö kerta kaikkiaan koe 80km/h keskinopeuttasi liikennettä muulle liikenteelle häiritseväksi tekijäksi, kun muu satasta ajava sakki pyrkii ohitsesi keinoja kaihtamatta? Minua henkilökohtaisesti vituttavat ennen kaikkea autoilijat, jotka hyvässä kelissä, kelvollisella autolla alittavat nopeusrajoitukset tuntuvasti ja siten aiheuttavat haitariliikettä pitkässäkin jonossa, joka tuntuu nopeuden vaihteluna 50-100 km/h välillä ja aiheuttaa kaikkea muuta hauskaa kivaa liikenteessä.

Mene 80km/h rajoitetuille pikkuteille, on mukavammat maisematkin sinulle ja perheellesi.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Niin saatana eskopösöllä on parempaa tekemistä kun jumittaa jossain takahikiällä sun paskasen taunuksen peräkuohussa. Auto sivuun vittu mä revin sulta pään irti juurinee.
 

cheap_shot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joukkueen kapteeni
Niin, kyllähän tahallaan selkeätä alinopeutta ajavilta runkkareilta pitäisi ottaa kortti pois, mieluiten pysyvästi. Toivon ihan oikeasti kaikkea pahaa kyseisille ihmisille, jotka vittuillessaan hankaloittavat pahimmillaan usean kymmenen ihmisen mökki/tms matkaa.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Niin, kyllähän tahallaan selkeätä alinopeutta ajavilta runkkareilta pitäisi ottaa kortti pois, mieluiten pysyvästi. Toivon ihan oikeasti kaikkea pahaa kyseisille ihmisille, jotka vittuillessaan hankaloittavat pahimmillaan usean kymmenen ihmisen mökki/tms matkaa.

Entä jos ajattelee taktikoivansa, mutta sitten ei synnykään odotetun kaltaista tilannetta?
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässä vielä toinen opetusvideo liikennevirran ominaisuuksista
The Phantom Traffic Jam - an explanation - YouTube

Tuolla videollahan selitetään hyvin selkeästi mitä vaikka 20km/h alle muun liikenteen nopeudella ajava aiheuttaa ruuhkaisella moottoritiellä. Tämä alinopeutta ajava itse kyllä pystyy ajamaan hyvinkin sujuvasti, mutta mitä hänen takanaan tapahtuu. Siellä tapahtuu juuri tuo mitä tuossa videolla selitetään. Takana tuleva joutuu jarruttamaan vauhtiaan, koska ei välttämättä pääse vaihtamaan ohituskaistalle sujuvasta ja joutuu sen vuoksi hidastamaan hieman. Hänen takakanaan tuleva tämän seurauksena jarruttaa myös ja kohta ollaan tilanteessa, jossa oikea jono menee selvästi hitaammin kuin vasten, jolloin vaihtaminen onkin jo vaarallista suuren nopeuseron vuoksi. Sitten jos joku vaihtaakin ohituskaistalle ja pääsee kiihdyttämään vasta siellä, tapahtuu myös ohituskaistalla tämä "haamuruuhkan" syntyminen. Aina pitäisi pyrkiä ajamaan muun liikennevirran mukana, eikä hidastaa sen kulkua.
 

Mr. Penguin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins, Blues, Kärpät, Leksand
Tuolla videollahan selitetään hyvin selkeästi mitä vaikka 20km/h alle muun liikenteen nopeudella ajava aiheuttaa ruuhkaisella moottoritiellä. Tämä alinopeutta ajava itse kyllä pystyy ajamaan hyvinkin sujuvasti, mutta mitä hänen takanaan tapahtuu. Siellä tapahtuu juuri tuo mitä tuossa videolla selitetään. Takana tuleva joutuu jarruttamaan vauhtiaan, koska ei välttämättä pääse vaihtamaan ohituskaistalle sujuvasta ja joutuu sen vuoksi hidastamaan hieman. Hänen takakanaan tuleva tämän seurauksena jarruttaa myös ja kohta ollaan tilanteessa, jossa oikea jono menee selvästi hitaammin kuin vasten, jolloin vaihtaminen onkin jo vaarallista suuren nopeuseron vuoksi. Sitten jos joku vaihtaakin ohituskaistalle ja pääsee kiihdyttämään vasta siellä, tapahtuu myös ohituskaistalla tämä "haamuruuhkan" syntyminen. Aina pitäisi pyrkiä ajamaan muun liikennevirran mukana, eikä hidastaa sen kulkua.
Tuota... tässä jo aiemmin linkitetystä videosta (Easing Traffic Congestion - YouTube selviää että kun ihmiset pitäisivät kunnon turvavälit toisiinsa, ei pääsisi näitä liikenteen seisahtamisia syntymään ollenkaan. Opetelkaa ihmiset ajamaan ja pitämään etäisyyttä siihen edellä ajavaan, silloin ei haittaa vaikka joku köröttelee 80km/h satasen tiellä. Jo yksi fiksusti ajava henkilö saattaa estää liikenteen seisahtumisen kuten tuossa japanilaisvideossa selviää.

Itse ajan ennakoivasti ja pidän aina kunnon välin edellä ajavaan. Silti kaikenmaailman vittumarkot välkyttelevät valoja ja soittavat tööttiä vähän väliä, eivät kusipääraukat tajua että en pidä turvaväliä edellä ajavaan vittuillakseni vaan sujuvoittaakseni omaa ajoani ja täten koko liikennettä.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuota... tässä jo aiemmin linkitetystä videosta (Easing Traffic Congestion - YouTube selviää että kun ihmiset pitäisivät kunnon turvavälit toisiinsa, ei pääsisi näitä liikenteen seisahtamisia syntymään ollenkaan. Opetelkaa ihmiset ajamaan ja pitämään etäisyyttä siihen edellä ajavaan, silloin ei haittaa vaikka joku köröttelee 80km/h satasen tiellä. Jo yksi fiksusti ajava henkilö saattaa estää liikenteen seisahtumisen kuten tuossa japanilaisvideossa selviää.

Itse ajan ennakoivasti ja pidän aina kunnon välin edellä ajavaan. Silti kaikenmaailman vittumarkot välkyttelevät valoja ja soittavat tööttiä vähän väliä, eivät kusipääraukat tajua että en pidä turvaväliä edellä ajavaan vittuillakseni vaan sujuvoittaakseni omaa ajoani ja täten koko liikennettä.

Olet oikeassa, riittävät välit myös moottoriteillä auttavat ruuhkien purkaantumisessa. Kuitenkin tilanteessa jossa ruuhkan aiheuttaja ajaa pysyvästi 80km/h alueella, jossa muut ajavat 120km/h ei tuo ruuhkan aiheuttaja poistu ollenkaan kuten tuossa videossa, jossa lippumiehet päästävät autojonon taas liikkeelle ja jono voi jatkaa alkuperäistä nopeuttaan eteenpäin. Hidastelijan kohdalle syntyy koko ajan pientä sumaa ellei takana tulevat suorita ohittamista kiihdyttämällä vauhtiaan hyvissä ajoin ennen ohitusta. Muuten ohituskaistalla ei turvavälien säilyttäminen onnistu, ellei ohittajan taakse tulevat jarruta saadakseen välin kuntoon. Yleensä suomalainen hidastaa vauhtia etsiessään väliä johon voi mennä viereiselle kaistalle. Kiihdyttäminen tapahtuu vasta sitten sillä ohitukaistalla ja kaikilla ei auton suorituskyky riitä nopeaan kiihdytykseen moottoritienopeuksissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös