-Offtopic selvennyksenä-Niin, sinulla on selkeästi tietty kyselyikä menossa - tuossa artikkelissa kyllä hieman avattiin taustaa myös sille, miksi metsätalous ei ole rationaalisin ratkaisun tuolla, myös arvioitiin noiden metsien merkitystä hiilinieluna nykyisten päästörajoitussopimusten aikakautena.
Se miksi ympäristönsuojelu noin laajemmalla tasolla on taloudellisestikin sangen rationaalista liittyy siihen, että me ihmiset, ihan helahoito, myös taloudellinen toimintamme muiden mukana on epätoivoisen, täydellisen riippuvainen ympäristöstämme, sen tasapainosta. Nyt esimerkiksi meitä on luonnontieteen mukaan kohtaamassa valtaisa vuosisatainen globaali kriisi, kun lyhytnäköinen toimintamme on järkyttänyt ilmaston tasapainoa tällä planeetalla. Että ihan lopuksihan voi peräti olla, että ne ituhipit tässä ovat olleet realistisempia kuin ne lyhyen tähtäimen talouskasvun kannattajat, jotka niin kovasti usein pitävät itseään suurina realisteina.
"Tämä voi olla luonnonsuojelumielessä hyvä, mutta miten tuosta saa "taloutta edistävää"? Kommentoin nyt siis käsitteitä, en itse toimintaa. Kiva jos on löydetty kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu."
Lainauksesta näkyy, että itse asiaan minulla ei ole valittamista. Olen samaa mieltä tekstistäsi. Kyllä, luonnonsuojelu on tärkeää maapallon terveyden kannalta. Lyhytnäköinen toiminta on järjetöntä ja markkinataloudessa on heikkoutensa. Kritisoin vain sitä, että tuottamatonta toimintaa sanottiin tuottavaksi. En sitä etteikö tuottamatonkin toiminta voisi olla tavoiteltava asia kokonaisuuden kannalta, varsinkin tässä tapauksessa kun maapalloja on vain yksi.
-Offtopic päättyy-
YK:n mielipiteen kysyminen on hyvä vastauksesta riippumatta. Suomessa kun ei nyt näytä olevan konsensusta.
Edit. Muokattu selkeämmäksi.
Viimeksi muokattu: