Sanna Marinin hallitus

  • 2 588 409
  • 21 526

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tässä ollaan asian ytimessä eli @Radiopää kokee olevansa parempi arvioimaan lain sisältöä kuin jutussa mainitut kolme ihan verenperinnöltään saamelaista henkilöä. Näille henkilöille ei tule lähtöä luettelosta eikä käräjiltä. Kysymys on alueellisesta epätasa-arvosta joka laissa on myös kieleltään pohjoissamamelaisten eduksi inarinsaamelaisten kustannuksella. Demokratia ei toteudu kun käräjäpaikat ovat väärin kiintiöity.

Ettei vaan olisi nyt niin että on pakko puoltaa kun keskusta tätä vastustaa ja punavihreät puoltaa. Identiteettipolittiikkaa pahimmillaan.
Ei ole niin, että on pakko puoltaa hallituskokoonpanon takia. Tätä lakia on yritetty ajaa vuodesta 2011 asti, jolloin se olisi pitänyt saada aikaiseksi. Laissa on kysymys saamelaisista, ei hallituskokoonpanosta tai minusta.

Kannattaa lukea myös niitä kirjoituksia, joita olen tähän ketjuun linkittänyt. Minä en ole muita parempi arvioimaan lakia, mutta ne ovat, jotka lakia kannattavat. Minulla ei ole henkilökohtaista suhdetta saamelaisiin, joten olen asettunut tässä sille kannalle, jossa puolletaan saamelaisten oikeutta määritellä itse oman päätöselimensä muodostaminen ilman, että Arkadianmäki päättää siitä vastoin alkuperäiskansan tahtoa.

Vaikka seuraava hallituskokoonpano olisi sini-musta, toivon todella, että viimeistään se saa tämän lain aikaiseksi.

Kannattaa lukea tämä kirjoitus. Saamelaiskäräjien puheenjohtajisto oikoo vääriä käsityksiä saamelaiskäräjälaista
 
Viimeksi muokattu:

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Samassa pääkirjoituksessa muuten mainitaan, että Kanadassakin on ollut suuria vaikeuksia näissä alkuperäiskansa-asioissa. Päädytty siihen, että jokaisella kansalla oma itsehallintoelin. Eli minun pohdinta Lapinkylien parlamentin aseman vahvistamisesta tilanteen ratkaisemiseksi ei ihan huuhaata ja tuulesta temmattu.
Ei se olekaan huuhaata tai tuulesta temmattu, mutta toisaalta tilanne Kanadassa ja Suomessa on erilainen. Kanadassa on todella paljon selkeämmin erotettavissa ranskalais-englantilaiset ja alkuperäisväestö, koska ranskalais-englantilainen väestö saapui paikalle isommissa määrin vasta 1600-luvulla. Suomessa elää edelleen lähes koko alueella (perimältään) enemmistönä sen alkuperäisväestö, joka on saapunut tänne suunnilleen heti, kun jää on antanut myöten.
 
Viimeksi muokattu:

Duke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Oulun Kärpät, ManU, AC Oulu
Tarpeellinen korjaus.

Tämä mielipidekirjoitus on hyvä antamaan näkökulmaa yhteisön sisältä sen sijaan, että asettuisimme disinformaatioon nojaten vastustamaan lakia muka syrjiväksi. Se kun ei syrji ketään, vaan antaa yhteisölle oikeudet määrätä asioistaan itse. Aivan niin kuin lainsäädännössä määräysvaltaa on hajautettu EU:lle, valtiolle, kunnalle ja yksityisille kansalaisille.

En tiedä mihin sinä perustat väitteen, että kyseessä on disinformaatio, mutta jos saamelaisia saamelaiskäräjien vaaleilla valittuja jäseniä omilla naamoillaan ja nimillään julkisesti sanoo, että lakiehdotus on syrjivä ja vastustaa sitä, niin ei ainakaan minun rahkeet ja pokka ulkopuolisena riitä heittämään asiaa disinformaation puolelle. Enemmän olisin taipuvainen ottamaan asian informaationa, painamaan selän tuolin nojaan, ottamaan mietteliään ilmeen, sukimaan partaa ja pohtimaan, josko tässä ollaankin tekemässä syrjivää lakia.

Tässä nyt ei ole kyseessä pelkästään Kepun kepuilu, vaikka sitäkin varmasti on mukana. Tässä on mukana myös saamelaisten sisäisiä riitoja ja kiistoja vallasta ja alueista. Tässä on mukana myös se, että osa vaaleilla valituista saamelaiskäräjien jäsenistä siivottaisiin vaaliluetteloista pois uuden lain myötä, mikä ei käy minun oikeustajuuni. Tässä on mukana myös muita saamelaisryhmittymiä, jotka kokevat olevansa syrjittyjä. Metsälappalaiset ovat aivan tosissaan hankkeensa kanssa nykyään. Joitain vuosia sitten metsälappalaiskeskustelua piti yllä vain muutama aktiivi keskustelupalstoilla ja saivat hörhön leimaa. Nyt muutamassa vuodessa heillä on kehittynyt uskottavan oloinen meininki. Ovat jo julistautuneet mm. alkuperäiskansaksi ja huutelevat jonkinlaisen totuuskomission perään.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ei ole niin, että on pakko puoltaa hallituskokoonpanon takia. Tätä lakia on yritetty ajaa vuodesta 2011 asti, jolloin se olisi pitänyt saada aikaiseksi. Laissa on kysymys saamelaisista, ei hallituskokoonpanosta tai minusta.

Kannattaa lukea myös niitä kirjoituksia, joita olen tähän ketjuun linkittänyt. Minä en ole muita parempi arvioimaan lakia, mutta ovat, jotka lakia kannattavat.

Jos laki jakaa noin voimakkaasti väestöä jonka tueksi ja turvaksi se on suunniteltu, on lakia kehitettävä/muutettava suuntaan ettei tämä ole lähtölaukaus sitten muutenkin vähäväkisen alueen kahtiajaolle entisestään. Pelkään että tulisi pahaa jälkeä jos tämä jyrättäisiin näin läpi, jänkhään on poljettu miehiä vähemmästäkin.

Hallitus on tässä epäonnistunut keskusta mukaanlukien kun kalkkiviivoilla havahdutaan asiaan, kaikki ovat epäonnistuneet. Saamelaiskäräjät ovat myös epäonnistuneet kun eivät ole muovanneet ehdotusta niin että se olisi useimpien, mielellään kaikkien saamelaisryhmien hyväksyttävissä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Jos laki jakaa noin voimakkaasti väestöä jonka tueksi ja turvaksi se on suunniteltu, on lakia kehitettävä/muutettava suuntaan ettei tämä ole lähtölaukaus sitten muutenkin vähäväkisen alueen kahtiajaolle entisestään. Pelkään että tulisi pahaa jälkeä jos tämä jyrättäisiin näin läpi.

Hallitus on tässä epäonnistunut keskusta mukaanlukien kun kalkkiviivoilla havahdutaan asiaan, kaikki ovat epäonnistuneet. Saamelaiskäräjät ovat myös epäonnistuneet kun eivät ole muovanneet ehdotusta niin että se olisi useimpien hyväksyttävissä.
Tällä hetkellä syyllinen on keskusta, mutta pidemmässä kuvassa syyttäisin tilannetta, jossa saamelaisten asia ei ole suuremmin päättäjiä kiinnostanut, vaikka tilanteen korjaavan lain eteen on tehty ennenkin töitä. Siihen ovat syyllisiä kaikki eduskunnassa istuneet puolueet.





On valitettavaa, että joillekin yksi tärkeimmistä laeista on toisille poliittinen pelinappula, joka nostetaan pöydälle, kun siitä on puolueelle eniten hyötyä. Siinä missä muut puolueet ovat edistäneet tätä, keskusta on päättänyt nostaa nappulan pöydälle vasta tässä vaiheessa, kun suuri yleisö asiasta kiinnostuu.
 

jussi57

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En ole saamelainen ja minun ymmärrykseni on varmaan puutteellinen ja olen muodostanut näkemykseni vain siitä miten tästä on netissä väännetty iät ja ajat. Voin siis olla täysin väärässäkin mutta olen ymmärtänyt seuraavaa:

Saamelaisia on ollut Suomen valtion alueella pitkät ajat ja nämä muinaiset suomen saamelaiset luopuivat porotaloudesta ja saamen kielestä ja kulttuurista noin 200-300 vuotta sitten siirtyen muihin elinkeinoihin esim maatalaouteen ja alkoivat puhua suomea.

Tämän tyhjiön täytti Norjasta samoihin aikoihin Norjan saamelaiset siirtyen suomen valtion alueelle ja tämä porukka on nyt asunut suomessa tuon 200 vuotta ja he ovat säilyttäneet Saamen kielen ja kulttuurin ja porotalouden.

Nämä kaksi ryhmää ovat hyvin erimielisiä. Nämä muinaiset Suomen saamelaiset pitävät itseään oikeina saamelaisina ja nuo norjan saamelaiset on maahantukeutujia.

Lisäksi suuri näkemysero on porotaloudesta. Nämä muinaiset suomen saamelaisten perilliset eivät pidä että porot syövät heidän peltojaan ja metsiään ja halauaisivat porotalouden loppuvan suomesta. Tätä porukkaa tukee ikiaikaiset suomalaiset maanviljelijät jotka myös vihaa poroja. Keskusta haluaa tukea etenkin näitä supisuomalaisia porojenvihaajia. Tähän porukkaan liittyy nuo argumentit "Saamen kieli on jo kuollut ja sitä ei siis ole tarve säilyttää" ja "saamelaiskulttuuri on kuollut, sitä ei siis tarvitse säilyttää". Nämä mielipiteet pohjautuu siihen että nämä porukat ei elä saamen kieltä ja saamen kulttuuria vaikka pitävät itseään oikeina saamelaisina ja he vihaavat näitä 200 vuotta sitten suomeen siirtyneitä norjan saamelaisten perillisiä jotka ylläpitävät saamen kieltä ja kulttuuria.

ALkuperäisknsan määritelmä sopii ainoastaan näihin norjan saamelaisten perillisiin jotka ovat viimeiset 200 vuotta ylläpitäneet saamen kieltä ja kulttuuria samoin kuin porotaloutta ja he haluaisivat näitten säilyttämistä jatkaa ja saada akuperäiskansana tähän oikeuksia ja mahdollisuuksia.

Tämä toinen saamelaisporukka ei täytä alkuperäiskansan määritelmää koska nämä määritelmät pohjautuu kieleen ja kulttuuriin. Siksi haaveiluja tämän toisen porukan omasta alkuperäiskansaorganisaatiosta ei kannata kukaan.

Keskusta ei kannata yhtään mitään. Sille sopii varsin hyvin että nykyinen riidoissaan epätoimiva saamelaiskäräjät menee entistä epätoimivammaksi näitten kahden saamelaisporukan riitoihin ja etenkin että tämän seurauksena porotalous kuolee aiheuttamasta vahinkoja viljelyksille ja metsille. Jos ja kun siinä samassa kuolee saamen kieli ja kulttuuri niin näitä jää kaipaamaan vain tämä pieni saamelaisten vähemmistö jotka tätä kieltä ja kulttuuria edelleen elää ja haluaisi näitä säilyttää.

Olen varmaan ymmärtänyt montakin asiaa väärin mutta näin minä luulen. Minun oma kosketus asiaan on että olen viihtynyt paljon kesämökillä joka on poronhoitoalueen sisällä ja minua ei pihalla vierailevat porot ole haitanneet mutta naapurin maanviljelijät vihaa poroja aivan täysillä ja niiltä tätä vihaa pääsee kuulemaan.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
ALkuperäisknsan määritelmä sopii ainoastaan näihin norjan saamelaisten perillisiin jotka ovat viimeiset 200 vuotta ylläpitäneet saamen kieltä ja kulttuuria samoin kuin porotaloutta ja he haluaisivat näitten säilyttämistä jatkaa ja saada akuperäiskansana tähän oikeuksia ja mahdollisuuksia.

Tämä toinen saamelaisporukka ei täytä alkuperäiskansan määritelmää koska nämä määritelmät pohjautuu kieleen ja kulttuuriin. Siksi haaveiluja tämän toisen porukan omasta alkuperäiskansaorganisaatiosta ei kannata kukaan.
En pysty ottamaan kantaa historiaan, mutta tähän hyvään kirjoitukseesi on lisättävä, että saamelaiskäräjissä on nimenomaan kysymys kielestä ja kulttuurista. Se on siis taho, jonka tarkoitus pitää yllä alkuperäiskansan kieliä ja kulttuuria. Lailla olla tekemässä mitään rotukarttaa, jolla määritetään saamelainen, vaan tehdään rajanveto, kenellä on oikeus äänestää ja asettua ehdolle kieltä ja kulttuuria ylläpitävään elimeen. Uudessa esityksessä kielen merkitys jopa korostuu, kun se laajenee yhdellä sukupolvella.


Keskusta ei kannata yhtään mitään. Sille sopii varsin hyvin että nykyinen riidoissaan epätoimiva saamelaiskäräjät menee entistä epätoimivammaksi näitten kahden saamelaisporukan riitoihin ja etenkin että tämän seurauksena porotalous kuolee aiheuttamasta vahinkoja viljelyksille ja metsille. Jos ja kun siinä samassa kuolee saamen kieli ja kulttuuri niin näitä jää kaipaamaan vain tämä pieni saamelaisten vähemmistö jotka tätä kieltä ja kulttuuria edelleen elää ja haluaisi näitä säilyttää.

 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
@Radiopää muuta en edelliseen postaukseen voi sanoa muuta kuin sen että tiedän tämän twiittaavan henkilön, on ollut ministeri Ohisalon erityisavustajana ja tästä voidaan päätellä jotain. Olen tavannut henkilön muutaman kerran ja kuuluu ns.eliittisaamelaisiin jotka todellakin pitävät itseään muiden yläpuolella. Todella itseään täynnä oleva henkilö, älykäs ja aikaansaava kylläkin. Ei välitä paskan vertaa muusta kun omasta viiteryhmästään ja siihen ei edes kuulu kaikki ihan ”oikeatkaan” saamelaiset.

Viimeinen henkilö jonka twiittejä jakaisin esim.omalla SoMe-tililläni.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
En ole saamelainen ja minun ymmärrykseni on varmaan puutteellinen ja olen muodostanut näkemykseni vain siitä miten tästä on netissä väännetty iät ja ajat. Voin siis olla täysin väärässäkin mutta olen ymmärtänyt seuraavaa:
En minäkään ole saamelainen, mutta sattuneesta syystä itselläni on Ivalon seudulle sukulaisuussuhdetta, jonka luonteen jätän tarkemmin määrittelemättä anonymiteetin säilyttämiseksi. Lisäys: @jussi57, jos ykärillä kysyt, niin kerron.

Saamelaisia on ollut Suomen valtion alueella pitkät ajat ja nämä muinaiset suomen saamelaiset luopuivat porotaloudesta ja saamen kielestä ja kulttuurista noin 200-300 vuotta sitten siirtyen muihin elinkeinoihin esim maatalaouteen ja alkoivat puhua suomea.
Saamelaisia (kielitieteellisen määritelmän mukaan) on tosiaan Suomessa ollut iät ja ajat, koska valtaosa suomalaisista on saamelaisia kun vain mennään tarpeeksi kauas esivanhempiin.

Porotalous on saamelaisille suht uusi keksintö. Suomessa sitä on alettu harjoittaa 1600-luvulla ja se puolestaan on aiheuttanut isot riidat, kun isojen poroisäntien tokkien tieltä hävitettiin (suomalais-saamelaisilta) metsästäjiltä metsäpeurat. Poronhoito levisi ensin Norjan puolelta ja sittemmin etelämmäs.


Se, pitääkö poronhoitoa saamelaisuutena vai ei, lienee hyvin pitkälle mielipidekysymys. Lisäys: Minä sanoisin, että ei, poronhoito ei ole saamelaisuutta. Se johtuu siitä, että Suomeen levitessään sen ottivat käyttöön sekä saamelaiskieliä että suomea puhuvat. Siksi tuo Suomen nykylainsäädännön "lappalaispykälä" on niin vaikea, täällä kun elinkeinon, ja kielen ja kulttuurin suhde ei ole kovin selkeä. Mutta toisaalta sitten "lappalaispykälän" isoin ongelma on se, että sitä ei ole millään tavalla rajattu ajallisesti tai paikallisesti.

Lisäys: Kaikkein perinteisin elinkeino kaikille suomalaisille (ml. saamelaiset) on käsittääkseni mammutinmetsästys. Jos puhutaan ajasta jääkauden jälkeen, niin iso jakolinja on "länsieurooppalaiset" peuranmetsästäjät ja "itäeurooppalaiset" (erityisesti akselilla Suomi-Siperia) mammutinmetsästäjät. Meidän kaikkien suomensukuisten kansojen perinteisin elinkeino kuoli mammuttien hävitessä.

Tämän tyhjiön täytti Norjasta samoihin aikoihin Norjan saamelaiset siirtyen suomen valtion alueelle ja tämä porukka on nyt asunut suomessa tuon 200 vuotta ja he ovat säilyttäneet Saamen kielen ja kulttuurin ja porotalouden.
Kantasaame on lähtöisin Äänisen-Laatokan seudulta ja se on yksi suomalais-ugrilaisista kielistä. Myös Norjan ja Ruotsin puolella asuvat saamelaiset ovat (pääosin) lähtöisin Suomen asuttaneesta porukasta, sekä kielensä että perimänsä puolesta.

Suomessa elossa olevia saamenkieliä ovat pohjoissaame (norjansaame, tunturisaame), jolla on kaikkein eniten puhujia ja sitä puhutaan Suomen, Ruotsin ja Norjan alueella. Se on kielistä elinvoimaisin. Muita saamenkieliä Suomessa ovat inarinsaame ja koltansaame. Inarinsaamea ei puhuta kuin Suomessa. Koltansaamea puhutaan Suomessa ja Venäjällä (Kuolan niemimaalla). Kts.


"Kaiken kaikkiaan paikannimien ja saamelaiskielten historian perustella on päätelty, että saamalaiskieliä eri vaiheissa on puhuttu lähes koko Suomessa ja Karjalassa ja osassa luoteista Venäjää."

Saamenkieli eri muodoissaan lienee suomalaisten alkuperäinen kieli, tai jos ei ole, niin varhaisempaa kieltä ei pystytä jäljittämään. Suomenkieli on kielitieteilijöiden mukaan rantautunut "mutkan kautta" Suomenlahden etelärannalta eli Virosta, ja levinnyt todennäköisesti kaupankäynnin ja kulttuurivaihdon seurauksena Suomen etelärannikolle. Arkeologisten löytöjen perusteella voidaan myös päätellä kulttuurivaikutteiden leviäminen (kivikaudella) rannikolle niin Virosta kuin Ruotsista. Perimän perusteella Suomen alueella ei ole tapahtunut isoja "väestönvaihdoksia", joten kielet ja kulttuurit ovat muuttuneet siten, että puhujat ovat omaksuneet uutta kieltä ja kulttuuria.

Nämä kaksi ryhmää ovat hyvin erimielisiä. Nämä muinaiset Suomen saamelaiset pitävät itseään oikeina saamelaisina ja nuo norjan saamelaiset on maahantukeutujia.
Kyllä tässä käsittääkseni on tosiaan juopaa pohjoissaamea puhuvien ja muiden saamelaiseksi itsensä laskevien välillä. Jakolinja ei kuitenkaan ole selkeä. Inarinsaamea puhuva voi olla sekä vastaan että puolesta.

Lisäksi suuri näkemysero on porotaloudesta.
Kyllä, siitä on näkemyseroja! Ja voimakkaita näkemyseroja. Porotalous on kuitenkin elinkeino ja nykyisellään se on koneellistettua lihantuotantoa vähän kainuulaisen karjatilan tapaan. Paitsi, että porotalous herättää rajusti närää muiden elinkeinonharjoittajien välillä, se herättää myös närää, kun se jaetaan "saamelaiseen" ja "suomalaiseen" poronhoitoon. Toinen (itselleni tutumpi) voimakkaita tunteita aiheuttava elinkeino on matkailu.

ALkuperäisknsan määritelmä sopii ainoastaan näihin norjan saamelaisten perillisiin jotka ovat viimeiset 200 vuotta ylläpitäneet saamen kieltä ja kulttuuria samoin kuin porotaloutta ja he haluaisivat näitten säilyttämistä jatkaa ja saada akuperäiskansana tähän oikeuksia ja mahdollisuuksia.

Tämä toinen saamelaisporukka ei täytä alkuperäiskansan määritelmää koska nämä määritelmät pohjautuu kieleen ja kulttuuriin. Siksi haaveiluja tämän toisen porukan omasta alkuperäiskansaorganisaatiosta ei kannata kukaan.
Tarkoitat tällä toisella saamelaisporukalla tätä "metsäsaamelaisliikehdintää" eli akselilla Muonio-Sodankylä-Salla olevaa halua saada alkuperäiskansa-status?

Kyllä käsittääkseni alkuperäiskansa-status voidaan ulottaa inarin- ja koltansaamen puhujiin ja heidän läheisiin jälkeläisiin. Juopaa aiheuttaa se, että esimerkiksi Ivalo on ollut suht iso keskus niillä seuduin pitkään, ja sillä on ollut "suomalaistava" vaikutus jo ennen Suomen itsenäistymistä ja toisen maailmansodan jälkimaininkeja.

Olen itse aavistuksen sillä kannalla, että saamelaisuus pitäisi määritellä kielen kautta, vaikka tiedän eräiden seudulla asuvien pitävän sitä ihan suorana Suomen valtion suorittamana oikeusmurhana. Lisätään tähän se, että jos mennään puhtaasti kieliperusteella, niin saamelaiskäräjille muodostuu sen verran iso enemmistö norjansaamea puhuvista, että se voi suht yksinään päättää, kenet se hyväksyy saamelaiseksi ja kenet ei.
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
@Radiopää muuta en edelliseen postaukseen voi sanoa muuta kuin sen että tiedän tämän twiittaavan henkilön, on ollut ministeri Ohisalon erityisavustajana ja tästä voidaan päätellä jotain. Olen tavannut henkilön muutaman kerran ja kuuluu ns.eliittisaamelaisiin jotka todellakin pitävät itseään muiden yläpuolella. Todella itseään täynnä oleva henkilö, älykäs ja aikaansaava kylläkin. Ei välitä paskan vertaa muusta kun omasta viiteryhmästään ja siihen ei edes kuulu kaikki ihan ”oikeatkaan” saamelaiset.

Viimeinen henkilö jonka twiittejä jakaisin esim.omalla SoMe-tililläni.
Selvä juttu, hyvä tietää. Mutta onhan tuo silti ihan hyvä huomio, että kun halutaan kertoa "oikeudenmukaisesta saamelaiskäräjälaista", paikalla on pelkästään Lapin keskustalaisia kansanedustajia, vaikka vielä eilen puhuttiin parlamentaarisesta komiteasta. Ja koska paikalla ovat väyrysläinen Kulmuni ja Mikko Kärnä, ei ole kovinkaan vaikeaa arvioida, että oikeudenmukaisuus on pelkkää sanahelinää.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Selvä juttu, hyvä tietää. Mutta onhan tuo silti ihan hyvä huomio, että kun halutaan kertoa "oikeudenmukaisesta saamelaiskäräjälaista", paikalla on pelkästään Lapin keskustalaisia kansanedustajia, vaikka vielä eilen puhuttiin parlamentaarisesta komiteasta. Ja koska paikalla ovat väyrysläinen Kulmuni ja Mikko Kärnä, ei ole kovinkaan vaikeaa arvioida, että oikeudenmukaisuus on pelkkää sanahelinää.

Totta tuokin, asiassa on monia puolia ja kyllähän tässä kepulointiakin on en sitä yhtään kiellä. Miten ihmeessä tämä on noussut esiin kuin vasta viime tipassa, sitä en ymmärrä.

Ovat saamelaisten oppositiokin yrittäneet saada Marinille audienssin mutta sitä ei ole myönnetty joten puhtaita papereita ei saa hallituksen toinen osastokaan.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Totta tuokin, asiassa on monia puolia ja kyllähän tässä kepulointiakin on en sitä yhtään kiellä. Miten ihmeessä tämä on noussut esiin kuin vasta viime tipassa, sitä en ymmärrä.

Ovat saamelaisten oppositiokin yrittäneet saada Marinille audienssin mutta sitä ei ole myönnetty joten puhtaita papereita ei saa hallituksen toinen osastokaan.
Kuten aikaisemmin sanoin, yksikään puolue ei saa, ja tähän uskon olevan syynä sen, että saamelaiset ovat niin kaukana useimman meistä elämästä. Mutta syy siihen, miksi Marinilla ei ole ollut aikaa voi olla se, että asia kuuluu oikeusministerille ja asiaa on selvitelty ja siinä on kuultu kymmeniä ihmisiä ja komiteoita monen vuoden ajan. Siksi oleellinen kysymys onkin, miksi asiantuntijat eivät ole erimielisiä.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Kuten aikaisemmin sanoin, yksikään puolue ei saa, ja tähän uskon olevan syynä sen, että saamelaiset ovat niin kaukana useimman meistä elämästä. Mutta syy siihen, miksi Marinilla ei ole ollut aikaa voi olla se, että asia kuuluu oikeusministerille ja asiaa on selvitelty ja siinä on kuultu kymmeniä ihmisiä ja komiteoita monen vuoden ajan.
Samaa mieltä.

Siksi oleellinen kysymys onkin, miksi asiantuntijat eivät ole erimielisiä.
Asiantuntijat ovat käsittääkseni suht yksimielisiä siitä, että nykyinen laki ei toimi. Saamelaisoppositio sanoo, että se ei pääse mukaan noihin valmisteleviin lautakuntiin, vaan sitä pidetään koirankopissa. Itse pidän hiukan luotaantyöntävänä sitä, että käräjien valtablokki tai sen puolustajat käyttää oppositiosta sumeilematta melko karkeaa kieltä.

Voisin vaikka vannoa, että jos Suomessa alettaisiin enemmistöllä puuhaamaan lakia, jonka perusteella äänestysoikeus on vain sellaisilla kansalaisilla, joilla vanhemmat ovat olleet äidinkieleltään suomalaisia, niin mediassa nousisi asiasta kyllä melkoinen haloo.
 

Duke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Oulun Kärpät, ManU, AC Oulu
Jos lakiuudistuksen vastustajia on syytetty disinformaatiosta, niin on siihen syyllistynyt toinen osapuolikin. Kovasti väitetään, että uudessa laissa kielivaatimus saataisiin vain vastaamaan Ruotsin ja Norjan kielivaatimuksia, mikä ei alkuunkaan pidä paikkansa.

Uudessa laissa neljännestä sukupolvesta pitäisi löytyä esivanhempi, jonka äidinkieli on saame. Ruotsin ja Norjan mallissa neljännestä sukupolvesta pitää löytyä esivanhempi, jonka kotikieli on ollut saame. On siinä vissi ero, kun tarkemmin pohtii. Suomen linjaus olisi tiukempi. Äidinkieli on virallisempi ja se pitäisi voida todistaa. Kotikieli on enemmän sellainen sana sanaa vastaan tyyppinen. "Kyllä meidän isomummun kotona puhuttiin saamea.

Sen verran hähmäinen tämä asia on monelta taholta, että ainakin minua ei haittaisi, jos jää seuraavalle hallitukselle.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Voisin vaikka vannoa, että jos Suomessa alettaisiin enemmistöllä puuhaamaan lakia, jonka perusteella äänestysoikeus on vain sellaisilla kansalaisilla, joilla vanhemmat ovat olleet äidinkieleltään suomalaisia, niin mediassa nousisi asiasta kyllä melkoinen haloo.
Kansallisvaltiot ovat kuitenkin eri asia kuin alkuperäisväestön oma kielellis-kulttuurinen elin. Eihän nykyinenkään laki päästä saamelaiskäräjille keitä tahansa Lappiin muuttavia matkailuyrittäjiä, vaan rajat ovat olemassa. Nyt niitä on tarkoitus korjata enemmän kieleen perustuvaksi.

Jos lakiuudistuksen vastustajia on syytetty disinformaatiosta, niin on siihen syyllistynyt toinen osapuolikin. Kovasti väitetään, että uudessa laissa kielivaatimus saataisiin vain vastaamaan Ruotsin ja Norjan kielivaatimuksia, mikä ei alkuunkaan pidä paikkansa.
On myös esitetty väitteitä, että Norjan ja Ruotsin saamelaiskäräjien vaaliluetteloon merkitsemisen kriteerit olisivat huomattavasti väljemmät kuin Suomessa. Tämä ei pidä paikkaansa, vaan kriteerit ovat pitkälti yhteneväiset lakiuudistuksen jälkeen. Nykyisin Suomen kriteerit ovat väljemmät, eikä lopullinen päätösvalta ole Saamelaiskäräjillä, toisin kuin Norjassa ja Ruotsissa. Lakiuudistuksen toteutuessa nykymuodossa vastaisivat Suomen kriteerit Norjan mallia. Ruotsissa ne ovat hieman tiukemmat.

Jos puute on näin pieni, se voitaneen korjata valiokunnissa, mutta sinne päästäkseen lakiesitys pitää ensin hyväksyä. Siihen hallituspuolueet keskustaa lukuun ottamatta pyrkivät.
 

PtG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Edmonton, FC Pojat
Uudessa laissa neljännestä sukupolvesta pitäisi löytyä esivanhempi, jonka äidinkieli on saame. Ruotsin ja Norjan mallissa neljännestä sukupolvesta pitää löytyä esivanhempi, jonka kotikieli on ollut saame. On siinä vissi ero, kun tarkemmin pohtii. Suomen linjaus olisi tiukempi. Äidinkieli on virallisempi ja se pitäisi voida todistaa. Kotikieli on enemmän sellainen sana sanaa vastaan tyyppinen. "Kyllä meidän isomummun kotona puhuttiin saamea.

En varsinaisesti tiedä, mitä poliitikot näistä sanamuodoista on mieltä, mutta näkisin, ettei tuo kotikielikään ole missään nimessä huono vaihtoehto. En tiedä sitäkään, miten Ruotsissa ja Norjassa tuo prosessi sitten menee. Miten se kotikieli todistetaan, vai uskotaanko suoraan vaan ihmisen sanaan, kun tämä kertoo, että joo kyllä mun isoisoisomummu puhui saamea. Onhan se äidinkieli tavallaan vaikeampi todistaa, mutta toisaalta on se samaan aikaan myös vaikeampi kieltää. Sanaa sanaa vastaan -tyyppisessä tilanteessa sitten on helpompi ajautua riitoihin siitä, että kumman sanaa enemmän uskotaan. Mutta pitäisi tosiaan tietää, miten tämä Ruotsissa ja Norjassa menee. Kuitenkin jokainen ehdokas sielläkin varmaan erikseen hyväksytään, joten saamelaiskäräjät varmaan tarkastaa tilanteen joillain kriteereillä.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Kansallisvaltiot ovat kuitenkin eri asia kuin alkuperäisväestön oma kielellis-kulttuurinen elin. Eihän nykyinenkään laki päästä saamelaiskäräjille keitä tahansa Lappiin muuttavia matkailuyrittäjiä, vaan rajat ovat olemassa. Nyt niitä on tarkoitus korjata enemmän kieleen perustuvaksi.
Joskus tuntuu, että tahallaan tulkitset tekstini väärin. Esimerkin oli tarkoitus sanoa, että haloon nouseminen on minusta ihan ymmärrettävää. Olen jo monta sivua sitten kertonut, miksi saamelaiskäräjiä ei nähdä pelkästään kulttuuris-kielellisenä istanssina kuten vaikkapa Karjalan kielet ry:tä. JOS saamelaiskäräjät olisikin Saamen kielet ry, niin homma olisi todella, todella paljon yksinkertaisempi.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Joskus tuntuu, että tahallaan tulkitset tekstini väärin. Esimerkin oli tarkoitus sanoa, että haloon nouseminen on minusta ihan ymmärrettävää. Olen jo monta sivua sitten kertonut, miksi saamelaiskäräjiä ei nähdä pelkästään kulttuuris-kielellisenä istanssina kuten vaikkapa Karjalan kielet ry:tä. JOS saamelaiskäräjät olisikin Saamen kielet ry, niin homma olisi todella, todella paljon yksinkertaisempi.
Kannattaa lukea Lapin yliopiston tutkimusprofessorin näkemys.

 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Sannan on varmaan turha odottaa kissaa, kunniamerkkejä tai bisneksiä Kremlistä. Ihailtavan erilainen demarijohtaja, kun ei kärsi postsovjeettisesta russofiliasta. Tykkään.

About kaikesta muusta (esim. paskasta johtamisesta, viimeisimpänä sovittujen toimintamalllien rikkomisesta, saamelaiskäräjälaki...) Marinia voi syyttää mutta ei Venäjän miellyttämisestä. Se on positiivista se.
 

Duke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Oulun Kärpät, ManU, AC Oulu
Saamelaisasiasta vielä: Myös IS:n Timo Haapala (vaikka pidänkin häntä enemmän poliittisena pilakirjoittajana) on sitä mieltä, että Kepu ei ole ihan väärässä saamelaisasiassa. Asiaakin kepulla taustalla, mutta ovat onnistuneet sössimään julkisuuspelin. Huhuilee myös, että demareissakin olisi lain vastustajia kulisseissa. Tähän poliittiseen teatteriin vain kuuluu olla kepua vastaan.

Sellaisen käsityksen olen jotenkin saanut ajansaatossa, että Haapala oikeasti saa joltain/joiltain tietoa eduskunnasta. Siinä mielessä ollut mielenkiintoista lukea hänen juttuja, vaikka monesta asiasta en ole samaa mieltä ja hän kärjistää tahallaan. Poliittinen pilakirjoittaja on ehkä hyvä määritelmä vertautuen poliittiseen pilapiirtäjään. Jotain tietoa ja ymmärrystä pitää olla taustalla, mutta sitten maalaa päälle ja kärjistää.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Kannattaa lukea Lapin yliopiston tutkimusprofessorin näkemys.

Kuokkanen ei sano mitään, mikä olisi ristiriidassa sen kanssa, mitä olen itse tähän ketjuun kirjoittanut. Mikä oli siis vastauksesi pointti?
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Saamelaisasiasta vielä: Myös IS:n Timo Haapala (vaikka pidänkin häntä enemmän poliittisena pilakirjoittajana) on sitä mieltä, että Kepu ei ole ihan väärässä saamelaisasiassa. Asiaakin kepulla taustalla, mutta ovat onnistuneet sössimään julkisuuspelin. Huhuilee myös, että demareissakin olisi lain vastustajia kulisseissa. Tähän poliittiseen teatteriin vain kuuluu olla kepua vastaan.

Sellaisen käsityksen olen jotenkin saanut ajansaatossa, että Haapala oikeasti saa joltain/joiltain tietoa eduskunnasta. Siinä mielessä ollut mielenkiintoista lukea hänen juttuja, vaikka monesta asiasta en ole samaa mieltä ja hän kärjistää tahallaan. Poliittinen pilakirjoittaja on ehkä hyvä määritelmä vertautuen poliittiseen pilapiirtäjään. Jotain tietoa ja ymmärrystä pitää olla taustalla, mutta sitten maalaa päälle ja kärjistää.
Ohareitakin varmaan on ollut vuosien aikana, mutta mielestäni Haapala on hieman aliarvostettu kirjoittaja noin niinku yleisön silmissä.

Yksipuolinen toisinaan, kyllä. Silti usein on juonista jäljillä.

On ollut systemaattisesti nykyhallitusta vastaan, mutta silti vertailussa vaikkapa nykyhallitusta avoimesti fanittavaan Saku Timoseen on väitteensä paremmin perusteleva.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös