Oppivelvollisuuden laajentamisen myötä varsinkin ammattikouluihin mutta myös lukioihin tulee oppilaita, joilla ei ole opiskelumotivaatioita eikä -valmiuksia. Ammattikouluissa kehitys kylläkin alkoi jo aiemmin, kun oppilasvalinnassa alettiin painottaa ensikertaa hakevia. Tämä pudotti keskiarvorajat monilla linjoilla todella alas, ja lisäsi sellaisten opiskelijoiden määrää, jotka eivät opiskeluista selviä.
Tämä on erittäin hyvä kappale ja osuu täysin naulan kantaan. Kokemuksestani ammattikoulussa on pelottavan paljon oppilaita keneltä ei löydy mitään motivaatiota opiskella. Nämä yksilöt vievät huiman määrän resursseja ja 95% ajasta noiden resurssien tarjoaminen ja antaminen noille oppilaille on turhaa. Kaikki kivet käännetään ammattikouluissa ja katsotaan sormienkin läpi asioita, jotta mahdollisimman moni valmistuisi, mutta kaikista ei vain ole siihen.
Onko oikea ratkaisu sitten käyttää posketon määrä resursseja siihen, että (ehkä) joku yksilö saadaan tuolta pelastettua muiden oppimishalukkaiden oppilaiden kustannuksella? En tiedä. Vaikeita kysymyksiä.