Hauska ketju kyllä tämäkin.
Jos toteaa, että työntekijän kannalta palkka-avoimuus olisi hyvä juttu, jotta voi itse oman osaamisensa kilpailuttaa, tulee vasta-argumentiksi pariin kertaan kommunismi sekä (ihan aiheellinen kyllä, mutta tässä yhteydessä täysin eri asiasta puhuva) työnantajan kulmasta oleva näkemys siitä, että huonot työntekijät saa liikaa. Hyvä lähteä keskustelemaan ja miettimään, että se on oikeasti työntekijän etu, jos palkat olisi avoimet. Eihän nyt tässä ole siitä kyse, että esimerkiksi jääkiekkojoukkueessa kaikkien pelaajien palkkojen pitäisi olla samat.
Verotiedot on jo julkisia, mutta ne ei kerro, mistä tulot koostuu - ja aiheuttaa paljon epämääräistä uutisoitavaa tietoa.
Työnantaja tietysti toivoo, ettei alipalkattu ihminen ymmärrä, mikä hänen työnsä arvo on ja mihin hintaan hänen se kannattaa myydä yritykselle... mutta edelleen sanoin, että se on työntekijän etu, jos palkat olisi avoimet.
Sitten kun mietitään, että elvytysrahaa on käyttämättä, se onkin (nolla)korkojen vuoksi kallista makuuttaa tilillä... ja sitten se onkin kohdistettu väärin, koska on kohdistettu kunnille tehottomasti, koska ravintolat...
Me kaikki ollaan varmasti tästä tilanteesta kärsitty - ainakin itse olen - ja paljon. Ja toivon, että tästä päästään nyt mahdollisimman pian kohti normaalia. Mutta se uusi normaali pelottaa, jos tällainen vastakkainasettelu sotien jälkeen suurimman kriisin jälkeen on vallitseva mielentila.