Sanna Marinin hallitus

  • 2 666 837
  • 21 464

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Hmmm...
Kulmunin mielipide hallituksen jäsenenä, mutta ei hallituksen sitoumus.
Ei jatkoon.
Mutta hyvä yritys.
Next!
Hallitus ei valehtele. Hallitus vaan sanoo asioita, jotka eivät pidä paikkaansa.
Next!
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tässä on jo hieman yritystä.
Vuosi sitten koronan tullessa päälle Suomen Yrittäjien toimitusjohtajan Mikael Pentikäinen opasti yrittäjiä irtisanomaan kaikki ja lomauttamaan loput pelastaakseen yrityksensä. Parin viikon sisään Suomessa oli 170000 lomautettua ja yli 200000 uutta työtöntä. Bisnes pysähtyi kuin seinään, ja arvonlisäverojen maksu loppui. Eli verotulot sakkasi rajusti, mutta kulut nousivat tappiin. Tämä oli kaikki pois kuntien kassasta, sillä palkansaajien verot menee pääosin kuntiin. Kunnat oli ajautumassa kassakriisiin. Normaalisti valtio tukee kuntia 9,3 miljardia vuodessa, mutta nyt kunnat olivat oikeasti kusessa. Valtio joutui ottamaan velkaa taatakseen kuntien pystyssä pysymisen ja pipsan ja janipetterin palkansaannin. Yleinen tunnelma oli, että nyt käy kylmät, ja kansantalous sakkaa rajusti. Kunnat huutivat kilpaa fyrkkaa, ja valtio piti huolen, että sitä tuli. Nyt kun viime vuoden taseet alkaa olla ojennuksessa, niin voidaan todeta, että talous ei mennykkään ihan paskaksi, työttömyys alkoi hellittä elokuussa, ja lomautettuja pyydeltiin takaisin töihin niitäkin. Nyt osissa kuntia on fyrkkaa, mutta valtio napsii ne pois kyllä valtiontasausjärjestelmän kautta.
Pentikäinen toimi tässä aivan oikein ja kiitos hänellekin osaltaan siitä, että useampia yrityksiä ei mennyt nurin kun niiden business lakkasi kuin seinään hallituksen kehottaessa ihmiset etätöihin ja välttelemään ostoskeskuksia. En sano, että hallitus tässä toimi väärin, mutta ihan oikein yrittäjätkin toimivat. Niillä ei ole sellaista loputonta lypsylehmää kuin kunnilla tai valtioilla, vaan ne toimivat omilla rahoillaan. Tästä pääsemme siihen, että reilua olisi ollut kunnat olisi lomauttaneet ne toimintonsa, jotka koronan takia hiljenivät. Kunnissa ja yrityksissä kun on se ero, että kunnat eivät mene konkurssiin, joten nuo työpaikat palaavat satavarmasti toisin kuin menetetyt yksityissektorin työpaikat. Tulevilla sukupolvilla ei ole mitään moraalista velvollisuutta maksaa peukkujen pyörittelystä korvausta vaan siksi, että julkisen ei tarvitse osallistua talkoisiin.
Valtio on pitänyt koronan kurissa parhaiten Euroopassa, talous kärsinyt siedettävästi. Vuosi sitten työttömäksi jääneet ja lomautetut on saatu suureksi osaksi takaisin töihin.
Tosi tyylikästä linkittää todisteeksi talouden pidosta artikkeli viime kesältä, jolloin tilastot eivät olleet valmistuneet. Fakta on että Suomi velkaantui Q3:een asti yhtä paljon kuin EU:ssa keskimäärin vaikka monessa maassa oli koronatilanne oli aivan katastrofaalinen syrjäiseen ja harvaanasuttuun Suomeen nähden.

Suomi ei muutenkaan selvinnyt parhaiten Euroopassa, eli ainakin Islanti ja Norja selvisivät paremmin. Työttömäksi jääneitä ei ole saatu suureksi osaksi töihin, vaan heitä on edelleen lähes satatuhatta enemmän kuin ennen koronaa
 
Viimeksi muokattu:
Sannalta terkkuja, ei ole kuulemma kauaa, kaikkensa aikoo sen eteen tehdä.
Sanna Chavez ja Krista Maduro koittavat rakentaa pohjolan Venezuelaa. Suomen historian yrittäjä vihamielisin hallitus on tässä ja kepulit säestää vierestä jotta saavat maakuntahimmelinsä.

Muissa Pohjoismaissa ei vihata yksityistä sektoria demarien toimesta, miksi täällä?
 
Suosikkijoukkue
Raipen SaiPa
Ei näiden päässä liiku kyllä ajatus pätkääkään. Klo 19 anniskelun päättäminen olisi jo mahdollistanut illastamisen ruokaravintoloissa. Mutta ei, klo 17 loppuu koska näin päätämme. En oo vielä kertaakaan tän nukkehallituksen päätöksiä ymmärtänyt, enkä vieläkään. Esim tuttu yrittäjä on ihan pulassa nyt ja monet muut. 2 tuntia. Leviää ja tarttuu taas tarkasti.
 

wundermann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, LUFC
Ei näiden päässä liiku kyllä ajatus pätkääkään. Klo 19 anniskelun päättäminen olisi jo mahdollistanut illastamisen ruokaravintoloissa. Mutta ei, klo 17 loppuu koska näin päätämme. En oo vielä kertaakaan tän nukkehallituksen päätöksiä ymmärtänyt, enkä vieläkään. Esim tuttu yrittäjä on ihan pulassa nyt ja monet muut. 2 tuntia. Leviää ja tarttuu taas tarkasti.
Niin, semminkin kun tuo päätös täysin vastoin eduskunnan asettamaa tahtoa. STM vähät välittää valiokuntien ohjeistuksista. Eipä niitä tarkempia alueellisia jaottelujakaan saatu tehtyä. Niitäkin kyllä eduskunta velvoitti tekemään. Käytännössä Kiuru esikuntineen on kävellyt jo useampaan otteeseen eduskunna yli. Miksi STMn annetaan toimia näin? Nytkin sitten Lohi pahoittelee että eihän tässä nyt valiokunnan tahto toteutunut ja seurauksena oli huonoa lainsäädäntöä. Miksi Kiurulla on näin suuri valta?

Nythän Kiuru vähän niin kuin ohimennen ilmoitti että aloitetaan UMn kanssa neuvottelut Sputnikin hankkimiseksi. UMstä tosin ilmoitettiin että ei muuten aloiteta. Mitä tuolla tapahtuu?
 

wundermann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, LUFC
Hallituksen valehtelut tuohon:
-
-
-

Katteettomat lupaukset tuohon:
-
-
-

Uhrit tuohon:
-
-
-

Osanottoni menehtyneitten omaisille ja lähipiirille.
Pääministeriä voi kyllä nimitellä Fuhreriksi ja hallituksen toimia Suureksi harppaukseksi, mutta janipetterille ei voi sanoa, että vältä kontakteja. Tälleenhän täällä syyllistellään.


Otetaan helpot pois.

- Jo mainittu "Yksikään yritys ei mene konkurssiin"
-Hallitus kertoi että tulee perustamaan toimintansa tutkitulle tiedolle ja tieteelle. Tämä nyt ei ole pitänyt paikkaansa läheskään koko aikaa. Jo pelkästään Vihriälän ryhmän raportista otettiin käyttöön vain velkaantuminen.
-Krista Kiuru on nyt kevään aikana kolmesti sanonut että tilanne on merkittävästi huonompi kuin vuosi sitten. Se ei ole pitänyt yhdelläkään näistä kerroista paikkaansa. Ensimmäisellä kerralla viittasi spesifisti sairaalahoidossa olevien määrään. Tämän pystyi silloin suoraan osoittamaan valheeksi.
-STM ilmoitti viime keväänä että ravintoloita ei mitenkään pysty jakamaan ruokaravintoloihin ja "kuppiloihin". Kuitenkin kun sitä heiltä velvoitettiin, niin se onnistui päivässä.
-Hallitus kertoi että rajat on suljettu myös Suomen kansalaisilta. No eivät olleet, eivätkä voi ikinä ollakaan.


Sitten on aika liuta asioita joissa ei voi osoittaa yhtään suoranaista valhetta, mutta toiminta on ollut merkittävän epärehellistä.

-Kuntavaalien siirtämiseen liittyvä oikeusministeriön tohelointi
-Krista Kiuru oikein kehuskeli sillä että rokotteiden alueellista kohdentamista tullaan viivästyttämään mahdollisimman paljon.
-Viime keväänä hallituspuolueiden edustajat kehuskelivat miten nyt otetaan oikein reilusti velkaa. Ei haluta toistaa 90-luvun laman virheitä jne. Vielä kehtasivat väittää että 90-luvulla olisi jotenkin jätetty ottamatta velkaa vaikka rahaa olisi ollut mahdollista saada. Tuo nyt oli valhe. Toisekseen hallitus on kyllä toistamassa melkein kaikki 90-luvun laman virheet. Tiettyjen alojen firmoja ollaan suorastaan pakottamassa konkurssiin ja yhteiskunnan eriarvoisuutta tunnutaan oikein haluttavan kasvattaa. Samaan aikaan siitä ennätyksellisestä velasta 5 miljardia makaa tilillä eikä sillä tehdä mitään.
-Liikkumisrajoitusten suhteen kerrottiin viikkoja miten muuta mahdollisuutta ei ole.
-Marin ja Kiuru ovat kaataneet huonosti laadittujen lakiensa kaatumisen koko ajan muiden tahojen niskaan. Tähän mennessä syyllisiä ovat olleet ainakin PEV, oikeuskansleri, virkamiehet ja jopa eduskunta. He ovat siis syyttäneet marttyyrimäisesti eduskuntaa, jossa siis hallituspuolueilla on enemmistä, lakien torppaamisesta.

Siinä nyt kaikki mitä tuli ilman tutkimustyötä mieleen. Se on tietysti vähän surkuhupaisaa että lomautetun kokin pitää näitä iltavuoron päälle etsiä. Jos toimittajakunta tekisi työnsä kunnolla niin meillähän olisi jonkinlainen faktantarkistusarkisto käytössä koko ajan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Massatyöttömyyttä ei tullut, eikä suuria määriä konkurssejakaan. Se johtuu ainakin osittain tämä useaan kertaan täällä kaikkien aikojen yritysvihamielisimmäksi hallitukseksi nimetyn hallituksen elvyttävästä talouspolitiikasta ja yrityksille suunnatuista tuista

En lähde toistamaan HS:n, YLE:n tai SK:n aiemmin esille nostamia hallituksen päätöksiä. Uusiakin riittää.

Jos uskotaan HS:n kirjoitusta ja Heikki Hiilamoa, Elina Pekkarista sekä Liisa Partiota, lapsiperheköyhyys on kasvamassa jopa kaikkien aikojen suurimmaksi.

Lastensuojelun Keskusliitto arvioi, että pandemian aikana on tullut 55 000 uutta köyhää lapsiperhettä, joissa elää 100 000 lasta. Moni perhe putoaa irtisanomisten ja konkurssien seurauksena. Ennen pandemiaa 2019 luku oli 121 000:ta lasta. Nyt siis olisi 221 000 lasta.

Siis 221 000 lasta elää köyhyydessä. Aiempi ennätys oli luokkaa 121 000.

Linkki on tilaajille, joten nostan yhden asian esille. Sosiaalipolitiikan professori Heikki Hiilamo arvioi, että lapsiperheköyhyys ”on nyt hyväksyttävämpää kuin 1980-luvulla”.

Maahanmuutto on 2000-luvulla nostanut lapsiperheköyhyyttä, sillä sitä on etenkin pääkaupunkiseudun monilapsisissa maahanmuuttajaperheissä. Vielä 1980-luvulla – hyvinvointivaltion lihavina vuosina –, kun Suomessa asui enimmäkseen vain vaaleita kantasuomalaisia, lähes kaikki vastustivat lapsiperheköyhyyttä.

Nyt osa saattaa ajatella, ettei sen niin väliä.

Jos he eivät ole meikäläisiä.


Vastikään selvisi, että vajaat neljä miljardia euroa otettua velkarahaa löytyi säästettynä. Itselleni on aika vaikea ymmärtää, miten esimerkiksi Vihreät ja köyhyystutkija Ohisalo eivät ymmärrä maahanmuuttaperheiden ongelmien heijastuvan suoraan lasten tulevaisuuteen. Tätä asiaa on paljon tutkittu ja tiedetään, että lapsen ja perheen köyhyydellä on merkittävä vaikutus koulutukseen ja koulutuksella menestymiseen elämässä. Lisäksi pelkkä peruskoulu tai vajaa sekin luo sellaisen 200-kertaisen riskin rikollisuuteen kun verrokkina on tutkinto.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Pentikäinen toimi tässä aivan oikein ja kiitos hänellekin osaltaan siitä, että useampia yrityksiä ei mennyt nurin kun niiden business lakkasi kuin seinään hallituksen kehottaessa ihmiset etätöihin ja välttelemään ostoskeskuksia. En sano, että hallitus tässä toimi väärin, mutta ihan oikein yrittäjätkin toimivat. Niillä ei ole sellaista loputonta lypsylehmää kuin kunnilla tai valtioilla, vaan ne toimivat omilla rahoillaan. Tästä pääsemme siihen, että reilua olisi ollut kunnat olisi lomauttaneet ne toimintonsa, jotka koronan takia hiljenivät. Kunnissa ja yrityksissä kun on se ero, että kunnat eivät mene konkurssiin, joten nuo työpaikat palaavat satavarmasti toisin kuin menetetyt yksityissektorin työpaikat. Tulevilla sukupolvilla ei ole mitään moraalista velvollisuutta maksaa peukkujen pyörittelystä korvausta vaan siksi, että julkisen ei tarvitse osallistua talkoisiin.

Tosi tyylikästä linkittää todisteeksi talouden pidosta artikkeli viime kesältä, jolloin tilastot eivät olleet valmistuneet. Fakta on että Suomi velkaantui Q3:een asti yhtä paljon kuin EU:ssa keskimäärin vaikka monessa maassa oli koronatilanne oli aivan katastrofaalinen syrjäiseen ja harvaanasuttuttuun Suomeen nähden.

Suomi ei muutenkaan selvinnyt parhaiten Euroopassa, eli ainakin Islanti ja Norja selvisivät paremmin. Työttömäksi jääneitä ei ole saatu suureksi osaksi töihin, vaan heitä on edelleen lähes satatuhatta enemmän kuin ennen koronaa

Kuntien ja valtion työntekijöiden lomauttaminen ei ole säästötoimi, vaan palkkatulon vaihto sosiaalitukiin. Maksaja säilyy samana. Yksityinen voi kenkiä kädet taskussa pyörineen janipetterin, mutta pipsalla sairaanhoidossa on ollut kädet täynnä töitä.

Likvidikassa 31.1.2020 4,80miljardia
Lidvidikassa 31.3.2021 9.15miljardia


Tartunnat/Imilj asukasta
Suomi 15,076
Islanti 18,327
Norja 19,566

Pelkkää velkanottoa vertailemalla jätetään huomioimatta Norjan valtavat puskurirahastot, ja liki ilmainen energia.
Mielestäni oleellista on se, kuinka kriisin synkimmässä vaiheessa saatiin pidettyä pyöriä pyörimässä, ja siinä BKT on jonkun sortin mittari. Kuukausi kohtaista erittelyä en löytänyt, mutta tuossa osviitat:

Islannin talous notkahti eniten -7,3
Norja -4,6
Suomi -4,3


Työttömiä oli Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan vuoden 2020 helmikuussa 187 000 (virhemarginaali ±19 000), mikä oli 13 000 vähemmän kuin vuotta aiemmin. Työttömiä miehiä oli 106 000 ja naisia 81 000.

Työttömiä oli Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan vuoden 2020 toukokuussa 295 000 (virhemarginaali ±24 000), mikä oli 46 000 enemmän kuin vuotta aiemmin. Työttömiä miehiä oli 159 000 ja naisia 137 000.

Työttömiä oli Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan vuoden 2021 helmikuussa 220 000 (virhemarginaali ±22 000), mikä oli 35 000 enemmän kuin vuotta aiemmin. Työttömiä miehiä oli 129 000 ja naisia 91 000.


Viittaat varmaankin tuohon: Työttömiä työnhakijoita helmikuussa 327 100 - TE-Palvelut

Olen itsekin työtön työnhakija tilastoissa, mutta kumminkin töissä. Meitä omassa työssä työllistyjiä on Te-toimistoihin rekisteröitynä nyt todella paljon valtion mahdollistettua myös meille peruspäivärahan tuota kautta. Te-palveluiden työttömyysluvuissa on mukana myös lomautetut, ja heitä on nyt rajoitusten aikana paljon. Työnhakijoista iso osa on opiskelijoita. Noista syistä pidän tässä tapauksessa Tilastokeskuksen vertailulukuja oikeellisempana, koska ne perustuu otospohjaiseen työvoimatutkimukseen. Oleellisinta on, että helmi-kesäkuun välissä hävinneistä 110000 työpaikasta on saatu 70000 takaisin.
 

wundermann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, LUFC
Otetaan tosiaan helpot pois. Tämä virke alla on Katri Kulmunin suusta -- ei hallituksen linjaus. Eikä sellaisenakaan sisällä lupausta siitä, että yksikään yritys ei mene konkurssiin:
"Kaiken kaikkiaan hallituksen toimet yhteensä ovat noin 15 miljardia euroa. Ja tämä tarkoittaa sitä, että me todellakin olemme tosissamme sen kanssa että yksikään yritys ei ajaudu tämän kriisin takia konkurssiin, eikä ihmiset massatyöttömyyteen, Katri Kulmuni sanoi tiedotustilaisuudessa."

Massatyöttömyyttä ei tullut, eikä suuria määriä konkurssejakaan. Se johtuu ainakin osittain tämä useaan kertaan täällä kaikkien aikojen yritysvihamielisimmäksi hallitukseksi nimetyn hallituksen elvyttävästä talouspolitiikasta ja yrityksille suunnatuista tuista:

Tuossa samaisessa eduskunnan istunnossa kyllä jokainen hallituksen jäsen komppasi Kulmunia. Myöhemmin tietysti yritetään venkoilla ulos noista lausunnoista. Jopa Pekonen puhui vielä tuolloin, ja hyvin samansuuntaisia. Transkriptiot löytyy ihan helposti.

Tässäkin asiassa yritetään vierittää syytä jollekin hallituksen ulkopuoliselle taholle. Tässä tapauksessa entiselle ministerille. Vastenmielistä touhua.

Edit. Tuosta: https://www.google.com/url?sa=t&sou...Vaw3F1merOeTna9-qbBeuUapE&cshid=1618646833670
 
Suosikkijoukkue
IFK
En lähde toistamaan HS:n, YLE:n tai SK:n aiemmin esille nostamia hallituksen päätöksiä. Uusiakin riittää.

Jos uskotaan HS:n kirjoitusta ja Heikki Hiilamoa, Elina Pekkarista sekä Liisa Partiota, lapsiperheköyhyys on kasvamassa jopa kaikkien aikojen suurimmaksi.

Lastensuojelun Keskusliitto arvioi, että pandemian aikana on tullut 55 000 uutta köyhää lapsiperhettä, joissa elää 100 000 lasta. Moni perhe putoaa irtisanomisten ja konkurssien seurauksena. Ennen pandemiaa 2019 luku oli 121 000:ta lasta. Nyt siis olisi 221 000 lasta.

Siis 221 000 lasta elää köyhyydessä. Aiempi ennätys oli luokkaa 121 000.

Linkki on tilaajille, joten nostan yhden asian esille. Sosiaalipolitiikan professori Heikki Hiilamo arvioi, että lapsiperheköyhyys ”on nyt hyväksyttävämpää kuin 1980-luvulla”.




Vastikään selvisi, että vajaat neljä miljardia euroa otettua velkarahaa löytyi säästettynä. Itselleni on aika vaikea ymmärtää, miten esimerkiksi Vihreät ja köyhyystutkija Ohisalo eivät ymmärrä maahanmuuttaperheiden ongelmien heijastuvan suoraan lasten tulevaisuuteen. Tätä asiaa on paljon tutkittu ja tiedetään, että lapsen ja perheen köyhyydellä on merkittävä vaikutus koulutukseen ja koulutuksella menestymiseen elämässä. Lisäksi pelkkä peruskoulu tai vajaa sekin luo sellaisen 200-kertaisen riskin rikollisuuteen kun verrokkina on tutkinto.

Oletko oikeasti sitä mieltä, että universumin laajuinen pandemia ei saisi tuntua kansalaisen elämässä millään tavalla?
Niinkö?
Kaikki kärsii. Hallitus kärsii. Minäkin kärsin. Mutta mä en vittu ruikuta lillukanvarsia, koska tämä kriisi on jättimäinen ongelma, johon ei mitään helppoja ratlkaisuja ole, eikä täällä ole esitetty ensimmäistäkään, jossa joku tolkku olisi. Jos hallituksen politiikassa olisi joku perustavanlaatuinen vika, niin luulisi oppositiolla olevan muutakin sanottavaa, kuin kertoilla lehmävitsejä.

Eniten vituttaa päivittäisten tartuntojen määrä. Keskityttäisiinkö ihan ensin niihin oikeisiin syihin, minkä vuoksi näitä rajoituksia joudutaan pitämään päällä, mikä rajoittaa ihmisten kuluttamista, mikä rajoittaa yritysten toimintaa, mikä rajoittaa niiden veronmaksukykyä, mikä rajoitaa valtion toimintaa, minkä vuoksi vuoksi valtio ei voi tukea huonoimmassa asemassa olevia samalla tavoin kuin aiemmin. Nämä rajoitukset on itse tilattuja, on saatu mitä on tilattu, ja nyt itketään kun on toimitettu sitä mitä on tilattu. Käsittämätöntä paskaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kuntien ja valtion työntekijöiden lomauttaminen ei ole säästötoimi, vaan palkkatulon vaihto sosiaalitukiin. Maksaja säilyy samana. Yksityinen voi kenkiä kädet taskussa pyörineen janipetterin, mutta pipsalla sairaanhoidossa on ollut kädet täynnä töitä.
Höpö höpö. Ei julkisen puolen palkat niin matalat ole tai sosiaalituen niin korkeat ettei säästöä tulisi. Säästöä tulee helposti puolet kun huomioidaan sivukulut. Kolmen tonnin kustannus tippuu puoleentoista. Pipsalla on varmasti kädet täynnä, joten häntä ei kannata lomauttaa, mutta jos vaikka ravintolat on kiinni, niin silloin on pelkästään oikeus ja kohtuus, että terveystarkastajat, jotka ravintoloita tarkastavat ovat lomautettuina. Tämä toki yksittäinen nosto, enkä ala kaikkia listaamaan, mutta kyse on periaatteesta. Peukkujen pyörittely julkisilla rahoilla on sikailua.

Tartunnat/Imilj asukasta
Suomi 15,076
Islanti 18,327
Norja 19,566
Kaikki tartunnat eivät ole tiedossa, mutta kuolleet ovat. Kuolleet per miljoona asukasta:
Suomi 160
Norja 130
Islanti 85
Pelkkää velkanottoa vertailemalla jätetään huomioimatta Norjan valtavat puskurirahastot, ja liki ilmainen energia.
Koko EU:n velanolosta puhuttaessa Norja on täysin epäoleellinen nyanssi.
Mielestäni oleellista on se, kuinka kriisin synkimmässä vaiheessa saatiin pidettyä pyöriä pyörimässä, ja siinä BKT on jonkun sortin mittari. Kuukausi kohtaista erittelyä en löytänyt, mutta tuossa osviitat:

Islannin talous notkahti eniten -7,3
Norja -4,6
Suomi -4,3
Se ei vaadi lahjakkuutta, että ottamalla miljardin velkaa saadaan tehtyä kaksi miljardia BKT:ta.
Meillä ei vielä ole tilastoja viime vuoden BKT:n kehityksestä EU-tasolla, mutta työttömyyden suhteen Suomi ei todellakaan ollut kärkiluokkaa ja se yleensä parhaiten korreloi BKT:n kehityksen kanssa.
Työttömiä oli Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan vuoden 2020 helmikuussa 187 000 (virhemarginaali ±19 000), mikä oli 13 000 vähemmän kuin vuotta aiemmin. Työttömiä miehiä oli 106 000 ja naisia 81 000.

Työttömiä oli Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan vuoden 2020 toukokuussa 295 000 (virhemarginaali ±24 000), mikä oli 46 000 enemmän kuin vuotta aiemmin. Työttömiä miehiä oli 159 000 ja naisia 137 000.

Työttömiä oli Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan vuoden 2021 helmikuussa 220 000 (virhemarginaali ±22 000), mikä oli 35 000 enemmän kuin vuotta aiemmin. Työttömiä miehiä oli 129 000 ja naisia 91 000.

Viittaat varmaankin tuohon: Työttömiä työnhakijoita helmikuussa 327 100 - TE-Palvelut

Olen itsekin työtön työnhakija tilastoissa, mutta kumminkin töissä. Meitä omassa työssä työllistyjiä on Te-toimistoihin rekisteröitynä nyt todella paljon valtion mahdollistettua myös meille peruspäivärahan tuota kautta. Te-palveluiden työttömyysluvuissa on mukana myös lomautetut, ja heitä on nyt rajoitusten aikana paljon. Työnhakijoista iso osa on opiskelijoita. Noista syistä pidän tässä tapauksessa Tilastokeskuksen vertailulukuja oikeellisempana, koska ne perustuu otospohjaiseen työvoimatutkimukseen. Oleellisinta on, että helmi-kesäkuun välissä hävinneistä 110000 työpaikasta on saatu 70000 takaisin.
En tiedä miksi olisin kiinnostunut vertaamaan helmikuun 2020 lukua vuoden 2019 tilanteeseen, kun puhutaan koronasta.
Joka tapauksessa Tilastokeskus muutti tilastointitapaansa vuoden vaihteessa, joten sen luvut eivät ole vertailukelpoisia vuoden takaiseen, kuten he itse toteavat.

Työttömiä oli TEMin mukaan pyöreästi 200 000 viime keväänä, kesällä 400 000 ja nyt 300 000. Ihmettelen puheita, että 12% työttömyysaste ei ole massatyöttömyyttä.
Opiskelijat eivät ole TEMin luvuissa työttömiä työnhakijoita. Se lukuja, jossa on mukana kaikki työttömät tempputyöllistetyt on vielä isompi kuin tuo 327 100. Itseasiassa "Aktivointiasteeseen laskettavissa palveluissa oli helmikuun lopussa 115 200 henkilöä" eli 327 100 + 115 200 = 442 300
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Pöysti ja Marinin hallitus, osa XII:


”HALLITUS pyrkii nyt luomaan palomuurin itsensä ja vastuun välille. Pyritään uhraamaan vaikka oikeuskansleri, vaikka hallitus yksin on vastuussa lainvalmistelusta”, Halla-aho sanoo.

”Kyseessä ovat vakavat instituutiot, joita ei voi huutoäänestyksellä lähteä erottamaan”, Orpo sanoo. Myös Orpon mukaan kokonaisvastuu lainvalmistelusta on hallituksella. ”Näyttää sekavalta”, Orpo summaa vaikutelmansa perjantaina julkistetusta viestittelystä HS:lle.


Myös minusta olisi aika selvittää kokonaisuus, joka leijuu Marinin hallituksen toimien, erityisesti lainvalmistelujen yllä.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Höpö höpö. Ei julkisen puolen palkat niin matalat ole tai sosiaalituen niin korkeat ettei säästöä tulisi. Säästöä tulee helposti puolet kun huomioidaan sivukulut. Kolmen tonnin kustannus tippuu puoleentoista. Pipsalla on varmasti kädet täynnä, joten häntä ei kannata lomauttaa, mutta jos vaikka ravintolat on kiinni, niin silloin on pelkästään oikeus ja kohtuusettä terveystarkastajat, jotka ravintoloita tarkastavat ovat lomautettuina. Tämä toki yksittäinen nosto, enkä ala kaikkia listaamaan, mutta kyse on periaatteesta. Peukkujen pyörittely julkisilla rahoilla on sikailua.


Kaikki tartunnat eivät ole tiedossa, mutta kuolleet ovat. Kuolleet per miljoona asukasta:
Suomi 160
Norja 130
Islanti 85


Koko EU:n velanolosta puhuttaessa Norja on täysin epäoleellinen nyanssi.


Se ei vaadi lahjakkuutta, että ottamalla miljardin velkaa saadaan tehtyä kaksi miljardia BKT:ta.
Meillä ei vielä ole tilastoja viime vuoden BKT:n kehityksestä EU-maissa, mutta työttömyys Suomessa ei todellakaan ollut kärkiluokkaa ja se yleensä parhaiten korreloi BKT:n kehityksen kanssa.

En tiedä miksi olisin kiinnostunut vertaamaan helmikuun 2020 lukua vuoden 2019 tilanteeseen, kun puhutaan koronasta.
Joka tapauksessa Tilastokeskus muutti tilastointitapaansa vuoden vaihteessa, joten sen luvut eivät ole vertailukelpoisia vuoden takaiseen, kuten he itse toteavat.

Työttömiä oli TEMin mukaan pyöreästi 200 000 viime keväänä , kesällä 400 000 ja nyt 300 000. Ihmettelen puheita, että 12% työttömyysaste ei ole massatyöttömyyttä.
Opiskelijat eivät ole TEMin luvuissa työttömiä työnhakijoita. Se lukuja, jossa on mukana kaikki työttömät tempputyöllistetyt on vielä isompi kuin tuo 327 100. Itseasiassa "Aktivointiasteeseen laskettavissa palveluissa oli helmikuun lopussa 115 200 henkilöä" eli 327 100 + 115 200 = 442 300



Sain taannoin höpöttelystä kakkua, mutta mitä siitä, höpötellään vaan.

Palkasta maksetaan ennakonpidätysveroa, joka menee suurimmalta osalta kunnan taskuun. Kulutuksesta maksetaan arvonlisäveroa, joka menee valtion taskuun. Sivukuluista suurin osa menee työeläkeyhtiön kassaan, eli veroluonteiseksi maksuksi. Eli palkkatulosta suuri osa palautuu valtiolle ja kunnille takaisin, mikä osuus työttömyystuesta romahtaa. Erotus on pajon pienempi kuin kuvittelemasi puolet. Nettokuluina valtiolle ja kunnalle yhteenlaskettuna - ovat lähellä toisiaan.

Terveystarkastajien toimenkuvaan kuuluu:
- elintarvikehygieniaan liittyvät tehtävät
- vesilaitosten kunto
- melu- ja hajuvalitukset
- eläintensuojeluasiat
- ympäristöterveydenhuollon valvonta
- ravintolavalvonta
- kauneushoitolatarkastukset
- kuluttajaturvallisuustarkastukset
- sosiaaliset palvelulaitokset
- koulut
. päiväkodit
- leikkikentät
- uimarannat
- uimahallit
- leirintäalueet
- etc.

Kunnan palveluista leijonan osa on sosiaalitointa. Siellä sairaat ja vanhukset ei häviä mihinkään, tuli lama tai korona.
Kausivaihtelusta (lumityöt) specifisestä osaamisesta tai lyhytaikaisesta tarpeesta johtuvat kulut on n. 10% kuntataloudesta, ja suurimmalta osalta ulkoistettu yksityisille tekijöille. Ainoa suurempi pandemian mukanaan tuoma ryhmä, joka jäi osittain ilman töitä, oli opettajat, joiden lomautuksia kritisoitiin hyvin voimakkaasti tääläkin.

Korona-kuolleisuus on voimakkaasti painottunut vanhimpaan väestönosaan, jotenka olisiko reilua verrata ikärakennettakin toisiinsa?

Suomessa
Yli 65 vuotiaita 22,3%

Islanti
yli 65vuotiaita 15,47

Norjassa
Yli 64 vuotta: 14,9%

Totta.
Nostan käden pystyyn virheen merkiksi. 0/
Opiskelijat on tiputettu Te-toimistojen työttömyystilastoista.

Oleellista on se, että paljonko noissa Te:n tilastoissa on niitä, joilla kumminkin joku työpaikka on, mutta ovat silti työnhakijoina. Siihen en ole löytänyt mitään pätevää tapaa verrata lukuja.
Yksi suht simppeli ja vakaan tuntuinen mittari on, paljonko verorahoja palaa ansiosidonnaisissa työttömyyskorvauksissa.
Kulut ehtivät puolittua viime vuoden shokkikuukauden jäljiltä, mutta kiristyvien rajoituksien myötä tulee tietenkin enemmän taas työttömiä ja lomautettuja.

Mielenkiintoista on sekin, kuinka luvut asettuvat työllisyysasteeseen nähden:

helmikuussa -20 71,3%
maaliskuussa-20 70,1%
toukokuussa-20 73,2%
kesäkuussa -20 73,3%
lokakuussa -20 71,5%
joulukuussa -20 70,7%

1/20211/202010/2020Enimmillään v. 2020-2021
Maksetut ansiopäivärahat242 milj. €166 milj. €137 milj. €296 milj.
(heinäkuu)
Ansiopäivärahan saajat186 000 hlö122 000 hlö166 000 hlö218 000 hlö
(heinäkuu)
Lomautetut59 000 hlö20 000 hlö49 000 hlö109 000 hlö
(kesäkuu)
Uusia lomautus- tai työttömyysjaksoja koskevat hakemukset33 000 kpl22 000 kpl18 000 kpl83 000 kpl
(huhtikuu)
Kaikki hakemukset250 000 kpl163 000 kpl194 000 kpl281 000
(kesäkuu)


Summarum, väitteeni on, että hallitus on toimillaan palauttanut uskon maailman jatkumiseen, ja yritysten keväällä pois potkimat duunarit on pääosin takaisin töissä. Työttömänä suoraan pandemista johtuen on tietysti tällä hetkellä valtava joukko tapahtuma-, kulttuuri-, ja ravintola-alan porukkaa, jotka ei voi juuri nyt töihin päästäkkään. Mutta syyllistetäänkö siitä hallitusta, vai virustartuntojen ylläpitäjiä, niin siinä voisi olla hieman tasapainoisemman keskustelun paikka.
 

wundermann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, LUFC
Tiedossani ei ole ollut muuta kuin Kulmunin lausuma asiasta ja hän oli tuolloin ministeri ja toisen pääpuolueen johtaja, ei hallituksen ulkopuolinen taho. Pahoittelen aiheuttamaani vastenmielisyyden tunnetta, joka eittämättä tuntuu kovin rajulta reaktiolta normaaliin keskusteluun, mutta Kulmunin lainaus kai meni osaltani kuitenkin oikein? Tarkistin vain yhdestä lähteestä.

Vastenmielisyys ei sinänsä kohdistu sinuun henkilönä tai tähän meidän käymäämme keskusteluun vaan siihen laajempaan ilmiöön missä kaikki hallituksen huonot tekemiset yritetään spinnata jonkin toisen tahon syyksi. Tuo Kulmunin lausunto nousi uudelleen esille laajemmin marraskuussa. Siinä vaiheessa Kulmuni ei enää ministerinä ollut ja alkoi tämä narratiivi siitä että kyseessä ei ollut hallituksen lausunto, vaan Kulmunin. Ihan kuin tuo olisi ollut jotain Kulmunin yksinajattelua. Ei ollut.

Samalla tavalla rokotteiden alueellinen kohdentaminen, tai siis sen puute, koitetaan kaataa Kepun niskaan. Tosiasiassa Kiuru kertoi tekevänsä kaikkensa sen hidastamiseksi. Rajakontrollin tiukentaminen syksyllä kaatui VNKn käsittämättömän huonoon lainlaadintaan. Tästä syy sälytettiin eduskunnalle. Koko ajan yritetään luistella vastuusta. Se on vastenmielistä.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Tuossa samaisessa eduskunnan istunnossa kyllä jokainen hallituksen jäsen komppasi Kulmunia. Myöhemmin tietysti yritetään venkoilla ulos noista lausunnoista. Jopa Pekonen puhui vielä tuolloin, ja hyvin samansuuntaisia. Transkriptiot löytyy ihan helposti.

Tässäkin asiassa yritetään vierittää syytä jollekin hallituksen ulkopuoliselle taholle. Tässä tapauksessa entiselle ministerille. Vastenmielistä touhua.

Edit. Tuosta: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.eduskunta.fi/pdf/PTK+28/2020&ved=2ahUKEwjI0aTi5YTwAhXMgv0HHfHZD00QFjAHegQIBxAC&usg=AOvVaw3F1merOeTna9-qbBeuUapE&cshid=1618646833670

Kulmuni lausui kommenttinsa hallituksen tiedotustilaisuudessa kriisin akuuteimmassa vaiheessa, kun piti luoda kansalaisiin ja yrityksiin uskoa kriisistä selviytymiseen. Muistan nyt noita hetkiä lämmöllä. Olen laman ja finanssikriisin vuoksi helvetisti takkiin ottanut, ja pandemian talousvaikutusten ymmärtäminen kylmäsi sielun totaalisesti. Hallituksen ja Suomen Pankin ulostuloilla oli valtava merkitys itselleni. Heti alkuun oli tunne, että nyt tehdään jotain, eikä vain odotella, kuten muistikuvat lamasta ja finanssikriisistä oli.

Oleellista on nyt se, että kulminoituuko hallituksen valehtelu tähän yhteen Kulmunin lausuntoon? Rupeammeko konkurssi kerrallaan perkaamaan, että olivatko ne kriisistä, vai omasta tumpuloinnista johtuvia?
Vai löytyisikö jotain ihan oikeaakin katetta syytökselle hallituksen valehtelemisesta?
 
Suosikkijoukkue
IFK
Vastenmielisyys ei sinänsä kohdistu sinuun henkilönä tai tähän meidän käymäämme keskusteluun vaan siihen laajempaan ilmiöön missä kaikki hallituksen huonot tekemiset yritetään spinnata jonkin toisen tahon syyksi. Tuo Kulmunin lausunto nousi uudelleen esille laajemmin marraskuussa. Siinä vaiheessa Kulmuni ei enää ministerinä ollut ja alkoi tämä narratiivi siitä että kyseessä ei ollut hallituksen lausunto, vaan Kulmunin. Ihan kuin tuo olisi ollut jotain Kulmunin yksinajattelua. Ei ollut.

Samalla tavalla rokotteiden alueellinen kohdentaminen, tai siis sen puute, koitetaan kaataa Kepun niskaan. Tosiasiassa Kiuru kertoi tekevänsä kaikkensa sen hidastamiseksi. Rajakontrollin tiukentaminen syksyllä kaatui VNKn käsittämättömän huonoon lainlaadintaan. Tästä syy sälytettiin eduskunnalle. Koko ajan yritetään luistella vastuusta. Se on vastenmielistä.


Jos katselee viime vuoden 265 ja tämän vuoden 56 lakiesitystä, niin miksi ne ovat menneet pääsääntöisesti läpi ilman pienimpiäkään mutinoita? Voiko lainsäädännön taso heitellä noin paljon massan ja kahden kiistanalaisen kokonaisuuden välillä?

Marin on aivan oikein alusta asti omana mielipiteenään todennut, ettei rajojen sulkeminen estä viruksen maahantuloa. Mutta viennin, tuonnin ja työssäkäynnin se estää, ja sitä ei ole järkevää tehdä. Paine julkisuudelta oli valtaisa lain aikaansaamiseksi, joten tehtiinkö tuo torso lakiehdotelma tahallaan sellaiseksi, ettei se mene läpi?
Marin on toistuvasti ilmoittanut kantansa kantansa maskipakkoon. Onko sattumaa, että sitä ei ole missään vaiheessa esitetty Tartuntatautilakiin tehtyjen useiden muutosten kaunssa, mutta liikkumisrajoituksia koskevaan esitykseen se sisällytettiin, ja kas kummaa, ei sekään mennyt läpi.
Marin on toistuvasti ilmoittanut, että liikkumisrajoituksiin ei mennä kuin viimeisenä mahdollisena keinona. Tiesikö hallitus lakiesitystä valmistellessaan sen mediamölinän vaikutuksista tartuntalukuihin? Eli palaveripullien hinnalla saatiin tartunnat laskuun. Erinomainen suoritus!

Kuka haluaisi pelata tämän naisen kanssa pokeria?
Räsypokkaa ei lasketa.
 

wundermann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, LUFC
Oleellista on nyt se, että kulminoituuko hallituksen valehtelu tähän yhteen Kulmunin lausuntoon? Rupeammeko konkurssi kerrallaan perkaamaan, että olivatko ne kriisistä, vai omasta tumpuloinnista johtuvia?
Vai löytyisikö jotain ihan oikeaakin katetta syytökselle hallituksen valehtelemisesta?

Minä omasta mielestäni listasi niitä enemmänkin. Sinä nyt halusit puuttua vain tuohon. Otetaanpa yksi täky lisää. Syksyllä STM sanoi ettei AVIen toimintaan puututa, ne kun ovat itsenäisiä virastoja. Seuraavana päivänä sairaanhoitopiiresitä kuitenkin kerrottiin, että STMstä oli tullut selvät määräykset millaisia toimenpiteitä kuuluu tehdä. Jälleen STM valehteli.

Tuo jälkimmäinen viestisi nyt ei enää tunnu edes tosissaan kirjoitetulta. Eli kaikki Marinin epäonnistumiset ovatkin olleet nerokasta strategiointia? Kognitiivinen dissonanssi on kyllä ihmeellinen asia.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Syksyllä STM sanoi ettei AVIen toimintaan puututa, ne kun ovat itsenäisiä virastoja. Seuraavana päivänä sairaanhoitopiiresitä kuitenkin kerrottiin, että STMstä oli tullut selvät määräykset millaisia toimenpiteitä kuuluu tehdä. Jälleen STM valehteli.
Ovatko AVI:t ja sairaanhoitopiirit sama asia de jure?
 
On täysin ymmärrettävää että ravintoloiden sulkemisaika osuu alkuiltaan. Hallituksen kannattajia tuo ei haittaa. Eläkeläiset, työttömät ja elämäntapalaiskurit voivat käydä baarissa jo aamusta. Viis työssäkäyvistä. Lisäksi vassarit tuskin fine diningia harrastavat, ainakaan omilla rahoilla.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Otetaan helpot pois.

- Jo mainittu "Yksikään yritys ei mene konkurssiin"
-Hallitus kertoi että tulee perustamaan toimintansa tutkitulle tiedolle ja tieteelle. Tämä nyt ei ole pitänyt paikkaansa läheskään koko aikaa. Jo pelkästään Vihriälän ryhmän raportista otettiin käyttöön vain velkaantuminen.
-Krista Kiuru on nyt kevään aikana kolmesti sanonut että tilanne on merkittävästi huonompi kuin vuosi sitten. Se ei ole pitänyt yhdelläkään näistä kerroista paikkaansa. Ensimmäisellä kerralla viittasi spesifisti sairaalahoidossa olevien määrään. Tämän pystyi silloin suoraan osoittamaan valheeksi.
-STM ilmoitti viime keväänä että ravintoloita ei mitenkään pysty jakamaan ruokaravintoloihin ja "kuppiloihin". Kuitenkin kun sitä heiltä velvoitettiin, niin se onnistui päivässä.
-Hallitus kertoi että rajat on suljettu myös Suomen kansalaisilta. No eivät olleet, eivätkä voi ikinä ollakaan.


Sitten on aika liuta asioita joissa ei voi osoittaa yhtään suoranaista valhetta, mutta toiminta on ollut merkittävän epärehellistä.

-Kuntavaalien siirtämiseen liittyvä oikeusministeriön tohelointi
-Krista Kiuru oikein kehuskeli sillä että rokotteiden alueellista kohdentamista tullaan viivästyttämään mahdollisimman paljon.
-Viime keväänä hallituspuolueiden edustajat kehuskelivat miten nyt otetaan oikein reilusti velkaa. Ei haluta toistaa 90-luvun laman virheitä jne. Vielä kehtasivat väittää että 90-luvulla olisi jotenkin jätetty ottamatta velkaa vaikka rahaa olisi ollut mahdollista saada. Tuo nyt oli valhe. Toisekseen hallitus on kyllä toistamassa melkein kaikki 90-luvun laman virheet. Tiettyjen alojen firmoja ollaan suorastaan pakottamassa konkurssiin ja yhteiskunnan eriarvoisuutta tunnutaan oikein haluttavan kasvattaa. Samaan aikaan siitä ennätyksellisestä velasta 5 miljardia makaa tilillä eikä sillä tehdä mitään.
-Liikkumisrajoitusten suhteen kerrottiin viikkoja miten muuta mahdollisuutta ei ole.
-Marin ja Kiuru ovat kaataneet huonosti laadittujen lakiensa kaatumisen koko ajan muiden tahojen niskaan. Tähän mennessä syyllisiä ovat olleet ainakin PEV, oikeuskansleri, virkamiehet ja jopa eduskunta. He ovat siis syyttäneet marttyyrimäisesti eduskuntaa, jossa siis hallituspuolueilla on enemmistä, lakien torppaamisesta.

Siinä nyt kaikki mitä tuli ilman tutkimustyötä mieleen. Se on tietysti vähän surkuhupaisaa että lomautetun kokin pitää näitä iltavuoron päälle etsiä. Jos toimittajakunta tekisi työnsä kunnolla niin meillähän olisi jonkinlainen faktantarkistusarkisto käytössä koko ajan.

Vihriälä:
"vuoden 2021 budjetin tu-lisi olla elvyttävä. Joitakin elvytystoimia voi harkita jo loppukesän aikana, jos rajoitus-ten poistamisessa on riittävästi edetty. Kuntien tukeminen valtionapuja lisäämällä on joka tapauksessa tarpeen jo kuluvan vuoden aikana sekä kuntien verokertymän supis-tumisen että palvelutarpeiden kasvun takia."



Vihriälä:
"Finanssipolitiikan elvytyksen tulee olla mitoitukseltaan kohtuullisen suuri, vähintään pari prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen. On ensiarvoisen tärkeää, että el-vytys kohdennetaan siten, että sillä tuetaan sekä kotimaisen kysynnän ja tuotannon vilkastumista lyhyellä aikavälillä että talouden suorituskykyä pitkällä aikavälillä. Tämä ei puolla verotuksen yleistä keventämistä tai tulonsiirtojen ja etuuksien lisäämistä."

"Valtiovarainministeriön ehdotuksessa viennin edellytyksiä parannetaan useilla toimilla"

Ensi vuoden alusta teollisuuden sähkövero alennetaan EU:n minimitasolle. Muutos vähentää verotuottoja vuositasolla noin 245 miljoonaa euroa. Teollisuuden sähköveron alentaminen vähentää automaattisesti energiaintensiivisille yrityksille maksettavaa energiaveronpalautusta, sillä sähkön osalta palautus ei ole enää mahdollinen. Jäljelle jäävää fossiilisen energian käytön verotukea alennetaan asteittain siten, että toimijoille varataan kohtuullinen sopeutumisaika muutokseen. Kokonaisuus tukee teollisuuden sähköistymistä ja päästöjen vähenemistä. Sähköveron alennus koskee suurempaa joukkoa yrityksiä kuin nykyinen energiaverojen palautusjärjestelmä.

Väylämaksujen puolitusta jatketaan. Elvytys infrarakentamisen kautta voimistuu vuonna 2021, kun kuluvan vuoden neljännessä lisätalousarviossa päätettyjä tie-, rata- ja vesiväylähankkeita edistetään suunnitellusti.

Investointeja vauhditetaan purkamalla lupakäsittelyn ruuhkaa Vaasan hallinto-oikeudessa vesi- ja ympäristöasioissa. Kivihiilestä luopumista aikaistetaan kohdentamalla energiatukivaltuuteen 60 miljoonaa euroa kivihiiltä korvaaviin investointeihin.

Yrityksiä kannustetaan aineettomiin investointeihin määräaikaisella tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvällä tutkimusyhteistyön lisäverovähennyksellä vuosina 2021−2024. Yrityksille myönnettäisiin 50 %:n ylimääräinen verovähennys korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten kanssa yhteistyössä tehtyjen tutkimus- ja innovaatiohankkeiden menoista.


"Kokonaisuudessaan (verot ja veronluonteiset maksut huomioiden) palkkaverotus kiristyy hieman vuodesta 2020, palkansaajien veroprosentit nousevat eri palkkatasoilla 0,2–0,3 prosenttiyksikköä."


Vihriälä:
Rakennusala on suoraan ja välillisesti tärkeä työllistäjä, ja ala voi piankin kohdata vai-keuksia. Valtio voi eri keinon tukea asuntorakentamista kasvukeskusten asuntopulan helpottamiseksi.

Vihriälä:
Monista vahvuuksistaan huolimatta Suomen suhteellinen asema tässä innovaatioiden tuottajana ja hyödyntäjänä on heikentynyt viimeisten kymmenen vuoden aikana. Eri-tyisesti yksityisen sektorin mutta myös julkisen sektorin panostukset innovaatiotoimin-taan ovat vähentyneet. Samanaikaisesti koulutustason nousu on pysähtynyt; suh-teessa muihin kehittyneisiin maihin esimerkiksi korkeakoulutettujen väestöosuudella mitattuna Suomi on vajonnut keskitason maaksi.

Krista Kiuru
Vuosi sitten testattiin niin niukasti, että tilastointi silloisten tartuntojen osalta on hyvin harhauttavaa. Sairaalaanjoutumisriskiä pienentää nyt huomattavasti 800 kuolleen, ja nyt rokotteilla suojatujen riskiryhmien puuttuminen potentionaalisista sairaalaan joutuvista. Muuntovarianttien hanakamman tartuntakyvyn vuoksi suoraa vertailua virusmääriin on hyvin vaikeaa tehdä.
@Sistis on lukuja pyöritellyt, ja arvioinut ilmaantuvuuslukuja, joita lainaan nyt lupaa pyytämättä(sorry):

huhtikuu -20 138
joulukuu -20 118
maaliskuun -21 175

Vuosi sitten tuntui, että koko maailma pysähtyy, minkä jokainen näki Helsingin katukuvassa. Nyt jo rokotehyötyjä ulosmittaileva jengi poukkoilee kuin päätön persereikä, ja tunnelma vuoden takaiseen on aivan erilainen. Uskon Kiurua.

Selitelköön STM omat tekemisensä, nyt agenda on hallituksen väitetyissä valehtelemisissa.

"-Hallitus kertoi että rajat on suljettu myös Suomen kansalaisilta. No eivät olleet, eivätkä voi ikinä ollakaan."
No mitä vittua? Saanko lähteen?

Kuntavaalien siirto. Puolueiden varapuheenjohtajat enemmistöpäätöksellä päätti, ja hallitus siunasi. So?

Hallitus käsitteli neuvottelussaan 31. maaliskuuta sosiaali- ja terveysministeriön sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen esitystä rokotejärjestyksen muuttamisesta. Hallitus päätti lähettää esityksen sellaisenaan lausuntokierrokselle.
Eli hallitus toimi tutkitun tiedon ja tieteen asiantuntijaesityksen pohjalta. Jälleen kerran. Aika huono jarrumies Kiuru omassa putikissaan on, kun ei tuon pidempään jarruttamiseen pystynyt, vaan lausunto tuli pyydettäessä STM:stä.

"Vielä kehtasivat väittää että 90-luvulla olisi jotenkin jätetty ottamatta velkaa vaikka rahaa olisi ollut mahdollista saada. Tuo nyt oli valhe."

Lähde?

Laman hoito perustui devalvointiin, jolla vientivetoisesti saatiin kauppatase tasapainoon, ja velkaantuminen pysähtymään. Kotitalouksien kulutusta ei ole millään toisella poliittisella päätöksellä leikattu yhtä rajusti, kuin tuolloin tehtiin.
Jälkikäteen moni on arvioinut, että elvytys olisi pelastanut paljon, mutta pankkeja ei ehkä olisi kannattanut pelastaa.
Lues vaikka tuo:

Missä on todettu, että liikkumisrajoitukset ovat nyt välttämättömiä? Lähde? Sitä vastoin monessakin yhteydessä on todettu lainsäädännön valmistelun välttämättömyys, mutta käyttöönottoon on kolmevaiheinen harkinta, joissa jok'ikisessa vaiheessa mietitään erikseen välttämättömyyttä ja oikea-aikaisuutta.

Kerros uudestaan, mitkä lait eduskunta on kaatanut? Esitykset on tyrmätty Perustuslakivaliokunnassa, jonka jälkeen hallitus on vetänyt esitykset pois. Eduskunta ei ole hylännyt yhtään mitään.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Miksi ei? Miten vaikka uusi-seelanti onnistui? Haetko näitä juttuja Juttutuvassa? Ei kun sehän on kiinni.

Ai?
Tilastojen mukaan ei onnistunut, mutta tilastoissa on varmaan karmaiseva virhe.
Totta sen sijaan on, että Uusi-Seelanti onnistui rajoittamaan viruksen leviämistä erinomaisesti. Tässä auttoi kolme aivan keskeistä tekijää;
-1500km avomerta rajan takana. Ei tarvinnut pohtia työmatkaliikennettä tai kauttakulkusopimuksia.
-Lainsäädäntö, joka salli omien kansalaisten asettamisen kahdeksi viikoksi valvottuun karanteeniin heidän omalla kustannuksellaan.
-Fiksumpi kansa, joka hyväksyi tiukat ulkonaliikkumiskiellot aina siellä, missä pieninkin tautipesäke ilmeni.

 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....
-Fiksumpi kansa, joka hyväksyi tiukat ulkonaliikkumiskiellot aina siellä, missä pieninkin tautipesäke ilmeni.

Epäilemättä fiksumpi kuin on äänestäneet pätevän johdon itselleen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös