Mainos

Sanna Marinin hallitus

  • 2 678 034
  • 21 453

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Kuullostaa siltä kokeilulta mitä itänaapurissa harrastettiin 70 vuotta. Tulokset on tiedossa.
Tuli ihan sama mieleen. Jos kaikilla olisi sama palkka niin miksipä sitä sitten kannattaisi sen enempää yrittää töissä. Siis jos ei ole jotain selkeää tuottavuusmittaria minkä perusteella toiset saavat enemmän vaikka lisiä.
Mutta sellaisessa vaikeasti mitattavassa työssä voisi sitten ihan huoletta mennä siitä missä rima on matalimmalla.

Kai näissä ideologiaan perustuvissa avauksissa on sellainen perusolettamus että jokainen yksilö pyrkii aina luonnostaan kehittymään paremmaksi ja tekemään asiat mahdollisimman hyvin. Itse taas uskon että valtaosa ihmisistä pyrkii pääsemään mahdollisimman helpolla. Kaikessa.
(Eikös aikalailla monet keksinnötkin ole syntyneet siihen tarpeeseen, että niiden avulla voi helpottaa omaa elämäänsä. Ihan maanviljelyn aloittamisesta lähtien.)
 
Suosikkijoukkue
IFK
Arhinmäen twiitti on mielenkiintoinen. Kukin tehköön johtopäätöksensä:

1. THL:n Salminen esitti, että samaan päästään esimerkiksi yksityistilaisuuksien kokoontumisrajoituksilla ja palveluita sulkemalla.
2. Arhinmäki kirjoittaa kysyneensä, tulisiko tehdä pistemäisiä rajoituksia.
3. Marin kertoi, että THL:n on arvioinut liikkumisrajoitusten olevan välttämättömiä epidemian hallitsemiseksi ja terveydenhuollon kantokyvyn turvaamiseksi.

Arhinmäki ei joko ymmärrä, mitä Salminen sanoi tai trollaa. Marin joko valehtelee tai ei ymmärrä, mitä Salminen sanoi.


Mites sinä ymmärtäisit Salmisen sanomiset?

Haastattelija:
Kuinka kauan liikkumisrajoitusta pitäisi pitää voimassa?
Salminen:
Tässä suunnitelmassa puhutaan tällä hetkellä kolmesta viikosta.

 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
IFK
@Cobol ei jaksa vääntää kanssasi rautalangasta, mutta vastaan lyhyesti. En lähde arvailemaan mitä em. palstaveli olisi vastannut, vaan tämä perustuu omiin ajatuksiin.

Nämä kaikki yllämainitut aikataulut ovat suunnitelmia, jotka elävät pandemiatilanteen mukaan ja voivat vielä muuttua. Kesätapahtumien suunnittelijat joutuvat siis huomioimaan tämän faktan, eli jos pandemiatilanne muuttuu tapahtuma peruuntuu kokonaan. Ei ole asiakkaita, koska ihmiset eivät saa osallistua.

Jos meillä on rokotepassi, niin yrittäjä voi laskea että varmasti potentiaalista (passillista) yleisöä meillä on päivänä x arvioiden mukaan määrä y ja päivänä z määrä v yleisestä tilanteesta riippumatta.

Tällöin yrittäjällä on joku perusta jonka päälle rakentaa tapahtumia, vaikka sitten 50 000 ihmisen tapahtuman sijaan vaikka 10 000 ihmisen tapahtuma tai 1000 ihmisen tapahtuma. Nyt ei ole mitään varmuutta tai perustaa.

Sinä kutsut tätä varmaan yrittäjäriskiksi, mutta kun se ei ole sitä koska yrittäjä ei voi omalla toiminnallaan vaikuttaa siihen mitenkään. Kaikki on epävarmaa ja sitä epävarmuutta ainakin omissa silmissä lisää kaksi riskitekijää. Krista Kiuru ja Sanna Marin, joiden mielenliikkeiden mukaan tässä osin mennään.

Itse jättäisin ilman passia tapahtumien isomman suunnittelun väliin. Samalla jää bajamajat vuokraamatta, ruokatilaukset tekemättä, ihmiset palkkaamatta ja esiintyjät ilman yleisöä. Tämä ei varmaan kaikille ole ongelma, koska työttömyyskorvaukset juoksee ihmisillä ja yrittäjät eivät ainakaan näillä tapahtumilla rikastu. Ei kyllä rikastu talouskaan, eikä myöskään työntekijät.

 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Erinomainen kirjoitus kokonaisuudessaan. Minua kiinnostaa älyllinen ja analyyttinen keskustelu, jossa vastakkaisetkin mielepiteet osataan esittää rationaalisesti ja ajattelemaan haastavasti. Jos näkee ylenmääräistä jyrkkyyttä ja mustavalkoista ajattelua poliittisessa keskustelussa, voi jo heti päätellä, ettei se ole empirialle vaan ideologialle perustuvaa.

Olisi kyllä mukava, jos näppiksesi tuohon suuntaan liikkuisi:


Nykyinen hallitus on ollut järkyttävän katastrofaalinen: PS:n/sinisten kaikki käy -linja on mahdollistanut sotessa pahimman mahdollisimman sotkun (eli Kepun ihanaiset maakunnat ja Kokoomuksen hyvä veli -"valinnanvapauden") ja kaikki muu on sitten ollut sangen irrelevanttia.

Öh, tuotas noin, paitsi siis se aika suoranainen valehtelu ja täysin väärän vaikutelman antaminen, että tilanne olisi tullut täytenä yllätyksenä ja että hallitus olisi suuressa vaarassa kaatua.

En minäkään sitä mieltä ole, että tämän takia tulisi erota, mutta ei nyt sentään kirjoiteta lähihistoriaa ihan uusiksi. Hymiö. Sipilän pitäisi erota sen takia, että on inkompetentti, itsepäinen idiootti eli insinööri politiikassa.

Näitä löytyisi vaikka kuinka paljon. Jos viitsisi käydä tuotantosi läpi, sieltä löytyy vamaan 1 000 viestiä lisää, jossa Sipilän hallitus on huonoin tai yksi huonoimmista ja kaikki ovat epäpäteviä. Kaikille kenkää ja sote alas.

Mutta todellisuudessa onkin niin, että Sipilän hallitus oli pätevä vrt Rinne/Marinin hallitukseen. Uskon, että tämä on kiukuttelusi taustalla ja vaikeaa se varmasti onkin.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tuli ihan sama mieleen. Jos kaikilla olisi sama palkka niin miksipä sitä sitten kannattaisi sen enempää yrittää töissä. Siis jos ei ole jotain selkeää tuottavuusmittaria minkä perusteella toiset saavat enemmän vaikka lisiä.
Mutta sellaisessa vaikeasti mitattavassa työssä voisi sitten ihan huoletta mennä siitä missä rima on matalimmalla.
Jokainen myös tajuaa sen, että mitä työn jäljelle, työssä viihtyvyydelle ja työmotivaatiolle rupeaa ajan kanssa tapahtumaan, jos se kaikkien palkka on kiveen hakattu samalle tasolle. Lähes kaikkien tekijöiden taso putoaa.

Laiskoille, itsekkäille ja kateellisille tämmöinen järjestely toki sopii.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE

Eli sen sijaan että tapahtumat toimitettaisiin markkinaehtoisesti yrittäjäriskillä ympäristössä joka on mahdollisimman ennustettava vallitsevassa tilanteessa, niin luodaan tuki joka maksaa jollain perusteella kulut takaisin vakuutuksen periaatteella. Mielenkiintoista. Voi olla hyvä tai huono asia, kun huomioidaan hallituksen viime aikaiset onnistumiset, niin en ole kovin toiveikas.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Mutta todellisuudessa onkin niin, että Sipilän hallitus oli pätevä vrt Rinne/Marinin hallitukseen. Uskon, että tämä on kiukuttelusi taustalla ja vaikeaa se varmasti onkin.

Näin se menee. Koko Sipilän hallituksen vallassaoloajan vihervasemmistoon kallellaan olevat huusivat tälläkin palstalla hyvinkin rajuin termein, kuinka huono Sipilän hallitus on. Nyt kun hallitusta arvostellaan, yleensä ihan maltillisin sanoin, se onkin vain trollaamista, jep,jep.

Nyt, kun Marinin johtama hallitus tekee vähintään samantasoisia virheitä mm. lakien säätämisessä, niin sitä ei saisikaan arvostella, koska näitä erehdyksiä nyt vaan sattuu tekevälle.

Mielenkiintoinen ilmiö, etten sanoisi. No, jokainen tyylillään.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
IFK
Eli sen sijaan että tapahtumat toimitettaisiin markkinaehtoisesti yrittäjäriskillä ympäristössä joka on mahdollisimman ennustettava vallitsevassa tilanteessa, niin luodaan tuki joka maksaa jollain perusteella kulut takaisin vakuutuksen periaatteella. Mielenkiintoista. Voi olla hyvä tai huono asia, kun huomioidaan hallituksen viime aikaiset onnistumiset, niin en ole kovin toiveikas.

Luottaisit enemmän rokotesaatavuuteen, jossa viikottain tulee lunta tupaan? Mutta uskaltaisit alkaa valmistella 50000 tapahtumia nyt 97500 pääosin 70v+ kahteen kertaan rokotetun varaan? Etkä luottaisi lakiin tulevaan täysimääräiseen korvaukseen toteutuneitten kulujen korvauksesta?
Mikäs siinä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olen aina arvostanut sinua kirjoittajana mutta tässä on kyllä jotain pielessä. Etenkin kun edellinen viesti jonka sinulta luin lyttäsi markkinatalouden vetämällä jostain käsittämättömästä hihasta orjakaupan. Käy siinä sitten dialogia...
Siis totesin, ettei markkinamekanismissa itsessään ole sisäsyntyisesti mitään spesifiä moraalista tai eettistä aspektia ja mainitsin esimerkkinä esim. hyvin toimineet orjamarkkinat.

Mutta olen todellakin valmis muuttamaan mielipidettäni - eli mikä spesifi eettinen ja moraalinen aspekti markkinamekanismissa siis sisäsyntyisesti on ja miten se heijastui esim. mainittuun esimerkkiin USA:n hyvin toimineista ja sangen tehokkaista orjamarkkinoista? Olisin hyvinkin kiinnostunut käymään tästä dialogia jossain aiheeseen sopivassa ketjussa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eli sen sijaan että tapahtumat toimitettaisiin markkinaehtoisesti yrittäjäriskillä ympäristössä joka on mahdollisimman ennustettava vallitsevassa tilanteessa, niin luodaan tuki joka maksaa jollain perusteella kulut takaisin vakuutuksen periaatteella. Mielenkiintoista. Voi olla hyvä tai huono asia, kun huomioidaan hallituksen viime aikaiset onnistumiset, niin en ole kovin toiveikas.

Totta. Eiköhän tuosta saataisi viime vuoden tapaan päätös, jossa tukea maksetaan viime vuoden tapaan eli 6-12 kk myöhässä. Fiksu tapa olisi koronapassi*, jolla päästäisiin lähemmäksi normaalia markkinaehtoista tilannetta.

* Koronapassi
1. Saanut 2 rokotetta
2. Tuore neg koronatesti
3. Sairastanut koronan
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Näin se menee. Koko Sipilän hallituksen vallassaoloajan vihervasemmistoon kallellaan olevat huusivat tälläkin palstalla, kuinka huono Sipilän hallitus on. Nyt kun hallitusta arvostellaan se onkin vain trollaamista, jep,jep.

Nyt, kun Marinin johtama hallitus tekee vähintään samantasoisia virheitä mm. lakien säätämisessä, niin sitä ei saisikaan arvostella, koska näitä erehdyksiä nyt vaan sattuu tekevälle.

Mielenkiintoinen ilmiö, etten sanoisi. No, jokainen tyylillään.

Totta. Kävin hieman läpi muitakin ketjuja Sipilän hallituksen ajoilta. Meno Sipilää kohtaan oli erittäin ilkeää ja paljon kahtiajakoa syventävää, koska jälkikäteen iso osa väitteistä oli valheita. Perheen ja sukulaisten suosimisesta alkaen. Muualla erityisesti vasemmiston media ja osin YLE loivat tilannetta, jossa suurilla lakoilla (yleislakko taidettiin myös mainita) uhkailu oli jotenkin oikeudenmukaista.

Olisi mielenkiintoista, jos jokin taho tekisi tutkimuksen, millaista retoriikkaa, painostusta ja ulkoparlamenttaarista toimintaa hallituksiin on kohdistunut. Samoin kiinnostaisi Sipilän ja Marinin hallitusten faktatsekkaus laajemminkin.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Luottaisit enemmän rokotesaatavuuteen, jossa viikottain tulee lunta tupaan? Mutta uskaltaisit alkaa valmistella 50000 tapahtumia nyt 97500 pääosin 70v+ kahteen kertaan rokotetun varaan? Etkä luottaisi lakiin tulevaan täysimääräiseen korvaukseen toteutuneitten kulujen korvauksesta?
Mikäs siinä.

Tämä tilanne on kuitenkin joiltain osin ennustettava. Tuossa alempana jo nostettiin esiin maksuaikataulut ja lisäksi olettaisin ettei tätä lakia ole vielä kirjoitettu. Meillä on nähtävänä tavoitetila, milloin tämä on oikeasti toimiva esitys ja eduskunnassa läpi mennyt laki?

Voidaanko tuon esityksen perusteella lähteä tekemään sopimuksia esimerkiksi artistien ja toisten yritysten kanssa?

Lisäksi olen hieman skeptinen tuon täysimääräisyyden kanssa, mutta kyllähän se varmasti pystytään jotenkin kirjaamaan lakiin, niin ettei tule tulkintakysymyksiä tai ikäviä porsaanreikiä. Muistetaan tämä romutuspalkkio fiasko. Kesätapahtumia pitää järjestää NYT, eikä tapahtumaa edeltävällä viikolla. Jokainen viikko lainvalmistelua on pois itse tapahtumien järjestämisestä.

En luota nykyiseen hallitukseen tässä asiassa.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Totta. Kävin hieman läpi muitakin ketjuja Sipilän hallituksen ajoilta. Meno Sipilää kohtaan oli erittäin ilkeää ja paljon kahtiajakoa syventävää, koska jälkikäteen iso osa väitteistä oli valheita. Perheen ja sukulaisten suosimisesta alkaen. Muualla erityisesti vasemmiston media ja osin YLE loivat tilannetta, jossa suurilla lakoilla (yleislakko taidettiin myös mainita) uhkailu oli jotenkin oikeudenmukaista.

Olisi mielenkiintoista, jos jokin taho tekisi tutkimuksen, millaista retoriikkaa, painostusta ja ulkoparlamenttaarista toimintaa hallituksiin on kohdistunut. Samoin kiinnostaisi Sipilän ja Marinin hallitusten faktatsekkaus laajemminkin.

Vaikka Sipilän hallituskin teki paljon virheitä, niin se arvostelu ym. meni kyllä täysin epäasialliseksi. Nyt, jos antaisi samanlaista kritiikkiä tämän hallituksen toiminnasta, niin saattaisi Valtion sakkokassa saada paljon täytettä ja oikeusistuimet olisivat kiireisiä, kun kunnialoukkaussyytteitä käsiteltäisiin.

Mutta tätähän tämä on: Sama peli, eri joukkueet, eri säännöt.
 
Viimeksi muokattu:

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis totesin, ettei markkinamekanismissa itsessään ole sisäsyntyisesti mitään spesifiä moraalista tai eettistä aspektia ja mainitsin esimerkkinä esim. hyvin toimineet orjamarkkinat.

Tästä olemme yhtä mieltä, mutta kun kontekstina oli keskusjohtoisuus, ei valtiossakaan ole mitään sisäsyntyisesti spesifiä moraalista tai eettistä aspektia, joka niin ikään näkyy valtion sallimina ja ihan suoraan toimeenpaneminakin hirmutekoina historiassa. Molemmat heijastelevat yhteiskunnan moraalia, ja jopa Friedmanin kuuluisa essee yrityksen yhteiskuntavastuun järjettömyydestä käsitteenä erikseen nostaa esille kuinka yritysten voitontavoittelu tapahtuu ehdollisena vallitsevalle lainsäädännölle mutta myös vallitseville eettisyyden normeille. Siksi lähdetään helposti olkiukkoilun tasolle jos aletaan pommittaa kuvitteellista täysin rajoittamatonta anarkokapitalismimarkkinataloutta.

Mutta jatketaan toki tätä tärkeää aihetta paremmin sopivassa ketjussa, kiitos asiallisesta viestistäsi!
 

Wristlock

Jäsen
Hallitus | HS sai käsiinsä THL:n lausunnon: Suositteli ”vahvasti” liikkumisrajoituksia hallitukselle maaliskuussa – Perustuslakivaliokunnalle Salminen arvioi muidenkin keinojen riittävän: Hallitus | HS sai käsiinsä THL:n lausunnon: Suositteli ”vahvasti” liikkumisrajoituksia hallitukselle – Perustuslakivaliokunnalle Salminen arvioi muidenkin keinojen riittävän

Salminen on jatkuvasti muutellut tarinoitaan ja yrittänyt pestä itsensä puhtaaksi milloin mistäkin, alkaen alkuperäisestä linjastaan (taudin annetaan mennä väestön läpi), joka oli sama kuin kaverinsa Tegnellin linja.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hallitus | HS sai käsiinsä THL:n lausunnon: Suositteli ”vahvasti” liikkumisrajoituksia hallitukselle maaliskuussa – Perustuslakivaliokunnalle Salminen arvioi muidenkin keinojen riittävän: Hallitus | HS sai käsiinsä THL:n lausunnon: Suositteli ”vahvasti” liikkumisrajoituksia hallitukselle – Perustuslakivaliokunnalle Salminen arvioi muidenkin keinojen riittävän

Salminen on jatkuvasti muutellut tarinoitaan ja yrittänyt pestä itsensä puhtaaksi milloin mistäkin, alkaen alkuperäisestä linjastaan (taudin annetaan mennä väestön läpi), joka oli sama kuin kaverinsa Tegnellin linja.
Olihan tuo THL:n lausunto tosin maaliskuun alusta ja Salmisen perustuslakivaliokuntavisiitti maaliskuun lopulla. Tässä välissähän tapaukset lähtivät selvään laskuun. Uutisessahan myös lukee, että THL:n lausunto perustui siihen tietoon, että muut rajoitteet eivät ole lakiteknisesti mahdollisia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Uutta THL-Salminen-hallitus. Tiivistän mielestäni oleellisen:


1. THL suositteli maaliskuussa valtioneuvostolle ”vahvasti”, että se harkitsisi ”pikaisesti” liikkumisrajoitusten valmistelua. Asia käy ilmi THL:n lausunnosta, jonka HS sai käsiinsä.
Se on päivätty 5. maaliskuuta.

2. Perustuslakivaliokunnan kokouksessa THL:n johtaja Mika Salminen sanoi, että hallituksen esittämien liikkumisrajoitusten sijaan riittävä vaikutus saataisiin myös oleellisimpien tartuntariskien rajoittamisella, esimerkiksi yksityistilaisuuksien kokoontumisrajoituksilla ja palveluita sulkemalla. Salminen vahvisti sanomansa STT:lle.
Salminen osallistui kokoukseen maaliskuun lopulla.

Yllä olevaan liittyy sitten aiempi:

3. Salmisen mukaan THL:lle oli syntynyt selkeä käsitys hallituksen neuvottelussa, että kokoontumisten rajoittaminen ihmisten kodeissa ja yksityistilaisuuksissa on liian vaikeaa ja että samankaltaista vaikeutta liittyy vähittäiskaupan liikkeiden ja palveluiden sulkemiseen.

4. Perustuslakivaliokunnan mukaan valtioneuvoston käsitys siitä, ettei esimerkiksi asunnoissa tapahtuvia yksityisiä kokoontumisia pystyttäisi kieltämään, oli virheellinen.

5. Salminen muistutti STT:lle, että THL:n tehtävä ei edes ole arvioida ”säädösteknisiä reittejä”, vaan se on ministeriöiden ja hallituksen asia. THL:n tehtävä on tunnistaa tartunnan riskejä ja arvioida lakeja laativien tahojen säädösehdotuksien vaikuttavuutta tartuntojen ehkäisemiseksi
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minä voisin suostua tuohon, että palkat ovat avoimet, mutta niiden pitää olla sitten avoimet kaikille eikä vaan niille jotka kokevat asiat näin.
Kuitenkin tuossa pitäisi tulisi olla yksi ehto. Laskea irtisanomiskynnystä tai mahdollistaa palkan laskeminen muiden tasolle tasa-arvon nimissä.
Sen jälkeen ei siis saisi syntyä tilannetta, että joku ansaitsee selvästi enemmän kuin ansaitsee ja sitten vaan julkisesti kerrottaisiin että se antaitsee liikaa, mutta ei sille voida kenkääkään antaa. Myös kestämätön olisi tilanne jos yksi saisi liikaa ja sen jälkeen kaikkien kateellisten pitäisi saada sama.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Minä voisin suostua tuohon, että palkat ovat avoimet, mutta niiden pitää olla sitten avoimet kaikille eikä vaan niille jotka kokevat asiat näin.
Kuitenkin tuossa pitäisi tulisi olla yksi ehto. Laskea irtisanomiskynnystä tai mahdollistaa palkan laskeminen muiden tasolle tasa-arvon nimissä.
Sen jälkeen ei siis saisi syntyä tilannetta, että joku ansaitsee selvästi enemmän kuin ansaitsee ja sitten vaan julkisesti kerrottaisiin että se antaitsee liikaa, mutta ei sille voida kenkääkään antaa. Myös kestämätön olisi tilanne jos yksi saisi liikaa ja sen jälkeen kaikkien kateellisten pitäisi saada sama.
Olisihan tuo uljas ja upea maailma kun jokainen voisi mennä meuhkaamaan pomolle, miten Pekka tienaa enemmän kun on parempi neuvottelija ja työntekijä ja on osannut myös näyttää työnantajalle sen, ehei tämä ei käy! Koska myös Matin pitää saada sama liksa vaikka se viettää puolet päivästä paskahuussissa samalla kun Twiittailee, että "paskalla tässä ja palkka juoksee hehee". Kyllä on taas kerran oikein katellisuuden multihuipentuma tämäkin ajatusmalli. Minä sentään ymmärrän ns. minimipalkan taulukoiden mukaan, että tässä maassa ei päästä polkemaan palkkoja (jos lakia noudatetaan) ja ne paskat työnantajat joutuu sentään edes sen taulukon verran maksamaan, mutta tyhmät ehdotukset on silti vain ja ainostaan tyhmiä ehdotuksia.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Liikuntarajoitteista julkisuudessa:
Litteroinnit omia.

A-Talk 4.3.-21
Uusia tartuntoja 758
Hastattelija: 26:40
Jussi Halla-aho, liikkumisrajoituksia vai ei?
Halla-aho:
Pidän erikoisena sitä, että jos hallitus valmistelee lainsäädäntöä ulkonaliikkumiskiellosta, niin tämä tulkitaan niin, että hallitus julistaa ulkonaliikkumiskiellon. Jos joudumme tilanteeseen, että tuollainen laki tulisi ottaa käyttöön, niin lainvalmistelijoita arvosteltaisiin ankarasti, jos valmistelua ei olisi tehty. Pidän täysin perusteltuna sitä, että tilanteeseen valmistaudutaan, ja olisi vastuutonta, jos lainsäädäntöä ei nyt valmisteltaisi.

Hallituksen tiedotustilaisuus 25.3.-21
Uusia tartuntoja 726
Salminen: 09:10
THL on yhteistyössä STM:n kanssa seurannut tautitilannetta ja reilu viikko sitten tultiin siihen johtopäätkseen, että muita rajotteita on pohdittava. Uudet muunnokset aiheuttavat vakavampaa tautia ja leviävät tehokkaammin, Nyt on reagoitava.
Siksi THL on suositellut Valtioneuvostolle tämän tyyppisiä kohtaamisrajoituksia. (liikkumisrajoitteita)

Hallitus antoi esityksen eduskunnalle liikkumisvapauden rajoittamisesta 25.3.-21

Pääminsterin haastattelutunti 28.3.-21
Uusia tartuntoja 458
Kysymys: 04:46 Onko hallitus valmis muuttamaan rokotusjärjestystä?
Marin: Hallitus on valmis kohdentamaan rokotteita sen jälkeen, kun riskiryhmät on rokotettu.
Kysymys: Tarvitaanko liikkumisrajoituksia?
Marin: Me kaikki toivomme, että tartuntakäyrät lähtevät laskuun. Emme tietenkään halua ottaa tämän kaltaisia toimivaltuuksia käyttöön, ja siksi toivomme, että (tartunta)tilanne paranee. Meillä on kumminki velvollisuus toimia viranomaisten arviointien pohjalta, ja ennakoitava sekä kuormitustilanteen ja eduskunnan vaatima aika. Lakiehdotus on nyt viety eduskuntaan sen arvioitavaksi. Eduskunta arvioi lain välttämättömyyttä ja sen tarpeellisuutta. Sen jälkeen on kolmannen arvioinnin paikka, kun asetus annettaisiin, arvioitaisiin uudelleen sitä, onko käyttöönotto siinä tilanteessa oikeasuhtaista ja välttämätöntä.

Kysymys; On vaadittu rokotusjärjestyksen muuttamista heti, kuinka vastaatte tähän?
Marin: Tässä vaiheessa ei saada maahan niin paljoa rokotteita, että niillä saataisiin pääkaupunkiseudulla taudin kulma taitettua.
Kysymys: Miksi painotusta ei ole tehty aiemmin?
Marin: Suomeen on tullut niin vähän rokotteita, ja hallitus on pitänyt tärkeänä rokottaa terveydenhoitajat ja hoitokotien asukkaat ensin. Kolmas ryhmä on ikääntyneet ja riskiryhmät. Hallitus on lähtenyt siitä, että ensin rokotetaan riskiryhmät kaikkialta maasta, koska koronaakin on koko maassa.

A-Talk 25.3.-21
Haastattelija: 06:35
Onko kaikki muut keinot käytetty pandemian torjumisessa? (liikkumisrajoitusten käyttöönotosta)
Mäkijärvi (Hus)
Voimassa on nyt toistakymmentä erilaista rajoitusta, ja lainsäädännöstä ei oikein enää muuta löydy, joilla epidemiaa rajoittaa.
Ei oikein muita keinoja enää ole.

Perustuslakivaliokunta tyrmää lakiehdotuksen 31.03.-21
Uusia tartuntoja: 607
"Hallituksen perustelut hyvät, mutta keinot väärät"

Hallitus vetää esityksen pois 31.03.-21
Marin: Moni kansalainen on toiminut vastuullisesti jo yli vuoden ajan ja noudattanut tunnollisesti viranomaisten ohjeita ja suosituksia. Kiitos teistä jokaiselle! Vielä on jaksettava yhdessä, jotta kesä olisi valoisampi meille kaikille.

Hallitus julkaisee korona-exitin 9.04.-21
Uusia tartuntoja 419
" Mikäli Suomessa onnistutaan pitämään koronaepidemia kurissa huhti-toukokuun aikana ja rokotukset edistyvät ennakoidusti, edellytykset siirtymiselle Suomessa kohti normaalielämää kesä-heinäkuun aikana voivat olla olemassa."



Olin Halla-ahon kanssa kerrankin 100% samaa mieltä. Miksi ihmeessä keskustelu lain valmistelusta käsiteltiin lain voimaantulona? Mutta se hyvä puoli tuossa casessa oli, että tartunnat kääntyivät laskuun itseäni hämmentävällä tavalla. Kaippa kansa kavahti lain mahdollista käyttöönottoa, ja rajoitti kohtaamisiaan, mikä on ainoa keino tartuntojen vähentämiseen.
Summarum, hallitus onnistui kääntämään tartunnat laskuun palaveripulla-budjetilla, käyttämällä hyväkseen mediaöyhötystä.
Nerokasta!

Marinin hallitus vei eduskuntaan viime vuonna 265 lakiesitystä, ja tälle vuodelle on jätetty jo 50. Takaisin on jouduttu vetämään molemmat erittäin kiistanalaiset rajavalvontaa ja liikkumisrajoituksia sisällään pitäneet lakialoitteet. Marin on omana kantanaan ilmoittanut kriisin alusta, ettei hän pidä maskipakkoa tai rajatestausta sellaisina tekijöinä, jotka olisi merkittävässä osassa tartuntojen torjunnassa. Maskipakkoa on huudettu vuosi, se olisi helppo lisätä tartuntatautilakiin, mutta sitä on esitetty vain poisvedetyssä lakiehdotuksessa. Mielenkiintoista olisi tietää, että onko hallitus tehnyt tosissaan poisvedetyt lakiehdotukset, vai onko kyseessä plasebot kansalaiskeskustelun ohjaamiseksi? Muistissa on vielä sekin, että presidentti Niinistön ripuloidessa Marin piti yhteiskuntaa auki mahdollisimman pitkään, ja uskalti pistää presidentin ruotuun. Miksi yli 300 muuta lakiehdotusta on mennyt mukinoitta läpi, mutta nämä pääministerin omaa näkemystä vastaan ovat lakialoitteet on sössitty aivan naurettavilla perusteluilla, vaikka rajakontrolliin saatiin Martin Scheinin valmis käsikirjoitus.

Koronanyrkkikeskustelu nostaa sekin päätään vieläkin aika-ajoin. Hallitus nimitti vuosi sitten helmikuussa COVID-19-koordinaatioryhmän, ja ryhmää laajennettiin maalis- ja huhtikuun taitteessa. Valtioneuvoston organisaatiokaaviossa porukka on ainakin vielä keskeisellä paikalla: Valtioneuvoston johtaminen koronatilanteessa Nyt on mielenkiintoista se, että koska tuo organisaatikuva on päivitetty. Haaviston meilit tuli julkisuuteen vasta maaliskuun viime päivinä.
Koordinaatioryhmään kuuluu nyt jo eronneen puheenjohtaja Mikko Koskisen (kuka on uusi?) lisäksi kaikkien ministeriöiden kansliapäälliköt sekä valtioneuvoston turvallisuusjohtaja Ahti Kurvinen, valtioneuvoston viestintäjohtaja Päivi Anttikoski, yksikön päällikkö Heikki Hovi sekä THL:n johtaja Mika Salminen. Siis Salminen istuu tässäkin pöydässä, mutta ei tiedä mitä on sanonut liikkumisrajoituksista missäkin?

Päivi Antinkoski on myös aika jännä tapaus. Tiedottaja on tiedottanut omalla nimellään vähintäänkin niukasti.
Onko tämä porukka tarkoituksella pidetty täysin poissa julkisuudesta, jopa niin salassa, ettei kristillisten Essayahillakaan tunnu olevan mitään tietoa porukan olemassaolosta? Mikä on tämän porukan osuus Suomen korona-strategiasta ja lainvalmistelusta?

Jos hallitus on vetänyt tarkoituksella vihkoon nuo pari muista esittämistään lakiehdotuksista valmistelutyöltään aivan täysin poikkeavaa aloitetta, niin en mä noitten kanssa pokeria haluis pelata. Syksyllä saatiin kansa hiljaiseksi rajakontrollin suhteen, ja liikenne pyörimässä, jotta oli mangot, taatelit ja muut välttämättömyydet kaupoissa. Paluukuormassa vienti maailmalle. Vuodenvaihteessa jengi ulosmittasi rokotteet hieman etukäteen, mutta liikkumisrajoituksista puhumalla saatiin tartunnat taitettua laskuunmitättömin valtion kuluin.

Kukakohan olisi se, joka muistelmissaan tai muissa vastaavissa kertoisi, mitä oikeasti on tapahtunut. Mutta omaan nenään nuo poisvedetyt lakialoitteet on niin eri sarjaa, ihan niinkuin niillä ei olisi ollut tarkoitustakaan mennä läpi. Voisi hesari tai joku muu oikea media pöyhiä hieman tuollaisiakin asioita, kun palstatilaa tuntuu riittävän epäolennaisuuksienkin pyörittelyyn.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Miksi yli 300 muuta lakiehdotusta on mennyt mukinoitta läpi, mutta nämä pääministerin omaa näkemystä vastaan ovat lakialoitteet on sössitty aivan naurettavilla perusteluilla, vaikka rajakontrolliin saatiin Martin Scheinin valmis käsikirjoitus.

Tähän asti olen lukenut, että pääministeri Marin ajoi tiukasti ulkonaliikkumiskieltoa, ja HS, YLE sekä SK ovat kertoneet, miten asia sössittiin. Sen jälkeen pääministeri kertoi, että lakiesitys vedetään pois.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kun jostain syystä Marinin hallituksen lakimääriä ylpeänä esitellään, niin laitetaan verrokiksi Sipilän hallituksen alkuvudesta 2017 tilasto:

Nykyinen hallitus on tähän mennessä toukokuun 2015 jälkeen antanut runsaat 400 hallituksen esitystä. Niistä kolme on peruutettu ja eduskunnan vastauksia niihin on tähän mennessä hyväksytty noin 380. Peruutettuja on siis vähemmän kuin viime vaalikaudella tässä vaiheessa.

Pääministeri Juha Sipilä 27.2. 2017.

Kertomansa tilaston jälkeen Sipilä oli nöyrästi huolissaan lainvalmistelun tasosta ja kertoi, että lainvalmistelun laatuun kohdistuvaan kritiikkiin on suhtauduttava vakavasti. Syytä olikin, olihan peräti 3 esitystä peruutettu kaikkiaan 400 hallituksen esityksestä.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Tähän asti olen lukenut, että pääministeri Marin ajoi tiukasti ulkonaliikkumiskieltoa, ja HS, YLE sekä SK ovat kertoneet, miten asia sössittiin. Sen jälkeen pääministeri kertoi, että lakiesitys vedetään pois.

Marin on toistuvasti useammassa mediassa lukuisissa haastatteluissa todennut, että toivottavasti tautitilanne saadaan rauhoittumaan ja liikkumisrajoituksia ei tarvitse ottaa käyttöön. Hän on useammassa haastatelussa toistanut sen, että ensin lakialoite pitää mennä eduskunnasta läpi, että se voitaisiin vahvistaa, ja sen jälkeen vasta miettiä tarvitaanko asetus lain käyttöönottamiseksi. Ja jokaisessa välissä pitää harkitä, onko laki tarpeellinen, oikeasuhtainen ja välttämätön tartuntatilanteeseen nähden. Se että media ja Jatkoaika huutaa ulkonaliikkumiskieltoa ei ole lain käyttöönottoon riittävä toimenpide.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös