Liikuntarajoitteista julkisuudessa:
Litteroinnit omia.
A-Talk 4.3.-21
Uusia tartuntoja 758
Hastattelija: 26:40
Jussi Halla-aho, liikkumisrajoituksia vai ei?
Halla-aho:
Pidän erikoisena sitä, että jos hallitus valmistelee lainsäädäntöä ulkonaliikkumiskiellosta, niin tämä tulkitaan niin, että hallitus julistaa ulkonaliikkumiskiellon. Jos joudumme tilanteeseen, että tuollainen laki tulisi ottaa käyttöön, niin lainvalmistelijoita arvosteltaisiin ankarasti, jos valmistelua ei olisi tehty. Pidän täysin perusteltuna sitä, että tilanteeseen valmistaudutaan, ja olisi vastuutonta, jos lainsäädäntöä ei nyt valmisteltaisi.
Hallituksen tiedotustilaisuus 25.3.-21
Uusia tartuntoja 726
Salminen: 09:10
THL on yhteistyössä STM:n kanssa seurannut tautitilannetta ja reilu viikko sitten tultiin siihen johtopäätkseen, että muita rajotteita on pohdittava. Uudet muunnokset aiheuttavat vakavampaa tautia ja leviävät tehokkaammin, Nyt on reagoitava.
Siksi THL on suositellut Valtioneuvostolle tämän tyyppisiä kohtaamisrajoituksia. (liikkumisrajoitteita)
Hallitus antoi esityksen eduskunnalle liikkumisvapauden rajoittamisesta 25.3.-21
Pääminsterin haastattelutunti 28.3.-21
Uusia tartuntoja 458
Kysymys: 04:46 Onko hallitus valmis muuttamaan rokotusjärjestystä?
Marin: Hallitus on valmis kohdentamaan rokotteita sen jälkeen, kun riskiryhmät on rokotettu.
Kysymys: Tarvitaanko liikkumisrajoituksia?
Marin: Me kaikki toivomme, että tartuntakäyrät lähtevät laskuun. Emme tietenkään halua ottaa tämän kaltaisia toimivaltuuksia käyttöön, ja siksi toivomme, että (tartunta)tilanne paranee. Meillä on kumminki velvollisuus toimia viranomaisten arviointien pohjalta, ja ennakoitava sekä kuormitustilanteen ja eduskunnan vaatima aika. Lakiehdotus on nyt viety eduskuntaan sen arvioitavaksi. Eduskunta arvioi lain välttämättömyyttä ja sen tarpeellisuutta. Sen jälkeen on kolmannen arvioinnin paikka, kun asetus annettaisiin, arvioitaisiin uudelleen sitä, onko käyttöönotto siinä tilanteessa oikeasuhtaista ja välttämätöntä.
Kysymys; On vaadittu rokotusjärjestyksen muuttamista heti, kuinka vastaatte tähän?
Marin: Tässä vaiheessa ei saada maahan niin paljoa rokotteita, että niillä saataisiin pääkaupunkiseudulla taudin kulma taitettua.
Kysymys: Miksi painotusta ei ole tehty aiemmin?
Marin: Suomeen on tullut niin vähän rokotteita, ja hallitus on pitänyt tärkeänä rokottaa terveydenhoitajat ja hoitokotien asukkaat ensin. Kolmas ryhmä on ikääntyneet ja riskiryhmät. Hallitus on lähtenyt siitä, että ensin rokotetaan riskiryhmät kaikkialta maasta, koska koronaakin on koko maassa.
A-Talk 25.3.-21
Haastattelija: 06:35
Onko kaikki muut keinot käytetty pandemian torjumisessa? (liikkumisrajoitusten käyttöönotosta)
Mäkijärvi (Hus)
Voimassa on nyt toistakymmentä erilaista rajoitusta, ja lainsäädännöstä ei oikein enää muuta löydy, joilla epidemiaa rajoittaa.
Ei oikein muita keinoja enää ole.
Perustuslakivaliokunta tyrmää lakiehdotuksen 31.03.-21
Uusia tartuntoja: 607
"Hallituksen perustelut hyvät, mutta keinot väärät"
Hallitus vetää esityksen pois 31.03.-21
Marin: Moni kansalainen on toiminut vastuullisesti jo yli vuoden ajan ja noudattanut tunnollisesti viranomaisten ohjeita ja suosituksia. Kiitos teistä jokaiselle! Vielä on jaksettava yhdessä, jotta kesä olisi valoisampi meille kaikille.
Hallitus julkaisee korona-exitin 9.04.-21
Uusia tartuntoja 419
" Mikäli Suomessa onnistutaan pitämään koronaepidemia kurissa huhti-toukokuun aikana ja rokotukset edistyvät ennakoidusti, edellytykset siirtymiselle Suomessa kohti normaalielämää kesä-heinäkuun aikana voivat olla olemassa."
Olin Halla-ahon kanssa kerrankin 100% samaa mieltä. Miksi ihmeessä keskustelu lain valmistelusta käsiteltiin lain voimaantulona? Mutta se hyvä puoli tuossa casessa oli, että tartunnat kääntyivät laskuun itseäni hämmentävällä tavalla. Kaippa kansa kavahti lain mahdollista käyttöönottoa, ja rajoitti kohtaamisiaan, mikä on ainoa keino tartuntojen vähentämiseen.
Summarum, hallitus onnistui kääntämään tartunnat laskuun palaveripulla-budjetilla, käyttämällä hyväkseen mediaöyhötystä.
Nerokasta!
Marinin hallitus vei eduskuntaan viime vuonna 265 lakiesitystä, ja tälle vuodelle on jätetty jo 50. Takaisin on jouduttu vetämään molemmat erittäin kiistanalaiset rajavalvontaa ja liikkumisrajoituksia sisällään pitäneet lakialoitteet. Marin on omana kantanaan ilmoittanut kriisin alusta, ettei hän pidä maskipakkoa tai rajatestausta sellaisina tekijöinä, jotka olisi merkittävässä osassa tartuntojen torjunnassa. Maskipakkoa on huudettu vuosi, se olisi helppo lisätä tartuntatautilakiin, mutta sitä on esitetty vain poisvedetyssä lakiehdotuksessa. Mielenkiintoista olisi tietää, että onko hallitus tehnyt tosissaan poisvedetyt lakiehdotukset, vai onko kyseessä plasebot kansalaiskeskustelun ohjaamiseksi? Muistissa on vielä sekin, että presidentti Niinistön ripuloidessa Marin piti yhteiskuntaa auki mahdollisimman pitkään, ja uskalti pistää presidentin ruotuun. Miksi yli 300 muuta lakiehdotusta on mennyt mukinoitta läpi, mutta nämä pääministerin omaa näkemystä vastaan ovat lakialoitteet on sössitty aivan naurettavilla perusteluilla, vaikka rajakontrolliin saatiin
Martin Scheinin valmis käsikirjoitus.
Koronanyrkkikeskustelu nostaa sekin päätään vieläkin aika-ajoin. Hallitus nimitti vuosi sitten
helmikuussa COVID-19-koordinaatioryhmän, ja ryhmää laajennettiin maalis- ja huhtikuun taitteessa. Valtioneuvoston organisaatiokaaviossa porukka on ainakin vielä keskeisellä paikalla:
Valtioneuvoston johtaminen koronatilanteessa Nyt on mielenkiintoista se, että koska tuo organisaatikuva on päivitetty. Haaviston meilit tuli julkisuuteen vasta maaliskuun viime päivinä.
Koordinaatioryhmään kuuluu nyt jo eronneen puheenjohtaja Mikko Koskisen (kuka on uusi?) lisäksi kaikkien ministeriöiden kansliapäälliköt sekä valtioneuvoston turvallisuusjohtaja
Ahti Kurvinen, valtioneuvoston viestintäjohtaja
Päivi Anttikoski, yksikön päällikkö
Heikki Hovi sekä THL:n johtaja
Mika Salminen. Siis Salminen istuu tässäkin pöydässä, mutta ei tiedä mitä on sanonut liikkumisrajoituksista missäkin?
Päivi Antinkoski on myös aika jännä tapaus. Tiedottaja on tiedottanut omalla nimellään vähintäänkin
niukasti.
Onko tämä porukka tarkoituksella pidetty täysin poissa julkisuudesta, jopa niin salassa, ettei
kristillisten Essayahillakaan tunnu olevan mitään tietoa porukan olemassaolosta? Mikä on tämän porukan osuus Suomen korona-strategiasta ja lainvalmistelusta?
Jos hallitus on vetänyt tarkoituksella vihkoon nuo pari muista esittämistään lakiehdotuksista valmistelutyöltään aivan täysin poikkeavaa aloitetta, niin en mä noitten kanssa pokeria haluis pelata. Syksyllä saatiin kansa hiljaiseksi rajakontrollin suhteen, ja liikenne pyörimässä, jotta oli mangot, taatelit ja muut välttämättömyydet kaupoissa. Paluukuormassa vienti maailmalle. Vuodenvaihteessa jengi ulosmittasi rokotteet hieman etukäteen, mutta liikkumisrajoituksista puhumalla saatiin tartunnat taitettua laskuunmitättömin valtion kuluin.
Kukakohan olisi se, joka muistelmissaan tai muissa vastaavissa kertoisi, mitä oikeasti on tapahtunut. Mutta omaan nenään nuo poisvedetyt lakialoitteet on niin eri sarjaa, ihan niinkuin niillä ei olisi ollut tarkoitustakaan mennä läpi. Voisi hesari tai joku muu oikea media pöyhiä hieman tuollaisiakin asioita, kun palstatilaa tuntuu riittävän epäolennaisuuksienkin pyörittelyyn.