jos myyjä teki työnsä hyvin. Halusin tsempata ja antaa sille sen kaupan
Itselläni on vähän samaa vikaa, mutta olen joutunut tästäkin luopumaan. Otin muutaman kerran Hesarin, joka on ihan hyvä lehti muutamaksi päiväksi kampanjoilla. Peruutin hyvissä ajoin ja homma on silti osin kunnossa. Tämä oli iso virhe, koska he soittavat täysin käsittämättömän määrän sen jälkeen. Se on ikään kuin "oikeutus" soittaa seuraavan vuoden sisällä kaksi kertaa kuukaudessa. Ei ole myyjän ammattitaitoa enää aloittaa joka kerta sillä samalla spiikillä, että "hei tilasit kerran tämän ja nyt meillä on just sulle sopiva jatko." Tuo on rasittavaa.
Tämän vuoksi olen tehnyt kategorisesti kiellon eli annan myyjän kertoa asiansa ja käydä suunnittelemansa spiikin loppuun ja kieltäydyn ensimmäisessä mahdollisessa kohdassa. Ihminen täytyy kieltää kolmesti keskimäärin, että hän luovuttaa ja rupeaa siirtämään energiaa seuraavaan. Ymmärrän myös sen, että lehdet elävät kriisiaikaa ja olisi hyvä edes joku lehti olla kestotilauksena päällä. Olen kuitenkin omalla kohdallani todennut, että mikä lehti tahansa niin lukematta ne vaan jää. Jotenkin olen liian maltiton ihminen ja kulutan kuitenkin vapaa-ajasta ison osan näillä keskustelufoorumeilla niin tulee luettua mielestäni mielenkiintoisempia asioita.
Yhtä kaikki puhelinmyynti on haasteellista hommaa ja jos pärjäät tuossa niin oikeastaan pärjäät sen jälkeen melko lailla missä tahansa myyntityössä. On se sen verran kova koulu. Kyllä se niin on, että nuo myyjät, joilla on tuollainen tausta, pärjää oman hommankin myyntityössä paremmin kuin ne, jotka tulevat ns. asiakaspalvelun polkua. Mutta maailmaa muuttuu ja mielestäni kohta ollaan siinä vaiheessa kun puhelinmyynti ei ole enää sallittu tapa tehdä kauppaa. Kyseessä on kuitenkin ihmisiä yleisesti raivostuttava homma ja suurin ymmärrys tulee ihmisiltä, jotka ovat itse myyntityössä.
Toinen asia on se, että sisäiset paineet noissa töissä ovat tosi kovat eli myyjät saa lähteä kilometritehtaalle, jos ei asiakkaita tuotteet kiinnosta. Tavallaan nämä yritykset siirtävät aivan liian usein asiakkaan päätöksen myyjän vastuulle, joka johtaa siihen, että kaikki mahdolliset harmaan sävyt ovat jo käytössä myynnissä. Yhdelle kiinnostuneelle yritetään maksimoida myynti, koska valitettavasti liian kilttejä ihmisiä on maailma pullollaan, jotka eivät vaan osaa sanoa ei. Puhumattakaan siitä, että myyjät opastetaan varsin selkeästi monessa paikassa niihin vetoamisen keinoihin, joille me ihmiset olemme alttiita. Jopa ammattimyyjä, joka ymmärtää mistä on kyse, menee helposti lankaan.
Tämä ihan offtopiccina, mutta yksi hyvä myyjä onnistui kauppaamaan minulle tabletin + mobiililaajakaistan puhelimessa. Myyjä oli todella hyvä ja satun itse vielä piru olemaan operaattorilla töissä niin koin, että siinä tavallaan keskusteltiin melkein samaa kieltä ammattilaisen kanssa. Ja myyjää vielä onnisti, koska minulla oli aito tarve ja olin asiaa vielä miettinyt. Toki varmaan niitä liidejä on käytetty, kun nykyään saadaan niin helposti kaikenlaista tietoa kaivettua ja tällä tavalla pystytään esisegmentoimaan asiakkaita. Joka tapauksessa tämä oli ns. perfect timing ja osui sekä upposi. Vaikka tiesin tasan tarkkaan, että noihin diileihin on aina joku koira haudattuna niin oli tälläkin kertaa. Lätistiin myyjän kans mukavia ja käytiin samalla sopimusehtoja läpi. Määräaika meni minun jakeluun heti, joo 24 kk. Ymmärrän, no mutta tää on silti hyvä diili, kun on noin edullinen (n. 20 € / kk.) Kyselin vielä, että eihän siitä ole haittaa, että puhelinliittymäni lähtee ko. operaattorilta syssyllä, kun saan firman puhelimen. Ei mitään ongelmaa, tietenkään.
No tuossa viime viikolta paljastui, että olihan se ympätty kuitenkin keskittäjän alennukseen. Kun tuollaisen ymppää siihen niin pikku juttu on se, että liittymän häipyessä tuon sopimuksen hinta kasvoi 35,90 € / kk. Tämä on vieläkin kuluttajaneuvonnan päässä selvityksessä. Eikä mitään myyjää vastaan, mutta puheluita on vaan vaikea muistaa ja jos osaat jättää "oikeat asiat sanomatta" ja muotoilla toiset asiat paremmin kuin ne ovat niin kyllä asiakas herkästi liukastuu paskaan. Niin minulle kävi.