Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK

Elisan puhelinmyyjät (tai Elisan käyttämät puhelinmyyjät) ovat kunnostautuneet Pohjois-Suomessa epäasiallisesta markkinoinnissa, ja jopa Elisan johto on joutunut myöntämään kyseessä olleen ihan suoran valehtelun. Virallinen versio on, että joku yksittäinen myyjä keksi tuon markkinointikeinon, ja kun se tuntui toimivan, muutkin ryhtyivät käyttämään sitä.

Valitettavasti tuntuu, että näitä tapauksia olisi enemmänkin ja useammissakin yhtiöissä, jos vaan tutkittaisiin. Minullakin aikoinaan Soneran edustaja teki tarjouksen nopeammasta laajakaistasta samaan hintaan kuin nykyinen. No, hinta nousi välittömästi. Sonera kyllä korjasi tuon nopeasti, mutta ihmetytti kyllä, kun siellä sanoivat, ettei tällaista kampanjaa ole sillä hetkellä edes ollut käynnissä. Eli vähän epäilytti, että myyjät keksivät juttuja omasta päästään, ja olettivat, että harva jaksaa nähdä vaivaa asian korjaamiseksi.

Hö.

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa

Elisan puhelinmyyjät (tai Elisan käyttämät puhelinmyyjät) ovat kunnostautuneet Pohjois-Suomessa epäasiallisesta markkinoinnissa, ja jopa Elisan johto on joutunut myöntämään kyseessä olleen ihan suoran valehtelun. Virallinen versio on, että joku yksittäinen myyjä keksi tuon markkinointikeinon, ja kun se tuntui toimivan, muutkin ryhtyivät käyttämään sitä.

Valitettavasti tuntuu, että näitä tapauksia olisi enemmänkin ja useammissakin yhtiöissä, jos vaan tutkittaisiin. Minullakin aikoinaan Soneran edustaja teki tarjouksen nopeammasta laajakaistasta samaan hintaan kuin nykyinen. No, hinta nousi välittömästi. Sonera kyllä korjasi tuon nopeasti, mutta ihmetytti kyllä, kun siellä sanoivat, ettei tällaista kampanjaa ole sillä hetkellä edes ollut käynnissä. Eli vähän epäilytti, että myyjät keksivät juttuja omasta päästään, ja olettivat, että harva jaksaa nähdä vaivaa asian korjaamiseksi.
Hyvin pomo työntää yhden myyjän bussin alle. Todellisuudessa tuo on keksitty toimiston johdossa ja ohjattu käyttöön alemmaksi.

Kun saksalaiset laittaa kypärän päähän ne on aina tosissaan, oli laji mikä hyvänsä. -Juhani "Don Tami" Tamminen

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, K-Espoo, Gennaro Gattuso, Sir Bobby Robson
Hyvin pomo työntää yhden myyjän bussin alle. Todellisuudessa tuo on keksitty toimiston johdossa ja ohjattu käyttöön alemmaksi.
Näinpä. Kyllä ne pikkupomot sen verran kuuntelevat puheluita että tietävät miten niitä tuotteita myydään. Siellä on toimiston johto perseillyt.

“Joelinton is the worst brazilian since Stevie Wonder shaved his wife’s pussy.”

”Mike Ashley coming out and backing Steve Bruce because apparently Newcastle fans have done something truly appalling that means they must deserve this endless torrent of shit forever and ever and ever and ever.”

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kun on itsellä kokemusta puhelinmyynnistä, niin nykyään ihan odotan koska joku myyjä soittaa. Olen esim. vastannut kaikkien puhelinoperaattoreiden kyselyihin ja antanut luvan soittaa parempi tarjous. No ei ole tullut parempaa tarjousta, mutta mukava jutella myyjien kanssa ja antaa vähän vinkkiäkin miten edetä uralla jos kiinnostusta on.

Naurattaa kun ne ei vaan laita luureja mulle, kun puhun kaikkea maan ja taivaan väliltä ja tuhlaan heidän työaikaansa. Jossain vaiheesa sanon itse, että en vie kallista työaikaasi tämän enempää.

"Kärjistetysti jos puolet mamuista syö tulonsiirroilla McDonaldsissa ja puolet työskentelee siellä, niin se on kansantaloudelle parempi kuin että mamuja ei olisi ollenkaan" -kahden suunnan sentteri

Kale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun on itsellä kokemusta puhelinmyynnistä, niin nykyään ihan odotan koska joku myyjä soittaa. Olen esim. vastannut kaikkien puhelinoperaattoreiden kyselyihin ja antanut luvan soittaa parempi tarjous. No ei ole tullut parempaa tarjousta, mutta mukava jutella myyjien kanssa ja antaa vähän vinkkiäkin miten edetä uralla jos kiinnostusta on.

Naurattaa kun ne ei vaan laita luureja mulle, kun puhun kaikkea maan ja taivaan väliltä ja tuhlaan heidän työaikaansa. Jossain vaiheesa sanon itse, että en vie kallista työaikaasi tämän enempää.
Itsekin aloittelin työuraani lehtimyyjänä neljännesvuosisata sitten. Se oli hyvää ja tärkeää oppia tulevaisuuden myyntitehtäviä varten. Sen takia kannoin vuosia sympatiaa tuota niin epäkiitollista ammattikuntaa kohtaan, että saatoin usein tilata jonkun lehden, vaikka se ei kiinnostanutkaan, jos myyjä teki työnsä hyvin. Halusin tsempata ja antaa sille sen kaupan. Niissähän on usein joku tarjous tyyliin puolen vuoden lehdet kokeilujakso (kestotilaus) 39€. Ja sit toivotaan, ettei asiakas muista perua sitä ja tilaus jatkuu normaalihintaisena.

Ei ne niin huonoja diilejä aina ole, kun kaupanpäälliset on jotain risteilylahjakortteja, pyyhkeitä tai jotain turhia hilavitkuttimia tyyliin joku paska kello tai termoskannu. Että sai niistä sitten myös vähän rahalla vastinetta.

35 vuotta HIFK fanina, mutta miksi?

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Itsekin aloittelin työuraani lehtimyyjänä neljännesvuosisata sitten. Se oli hyvää ja tärkeää oppia tulevaisuuden myyntitehtäviä varten. Sen takia kannoin vuosia sympatiaa tuota niin epäkiitollista ammattikuntaa kohtaan, että saatoin usein tilata jonkun lehden, vaikka se ei kiinnostanutkaan, jos myyjä teki työnsä hyvin. Halusin tsempata ja antaa sille sen kaupan. Niissähän on usein joku tarjous tyyliin puolen vuoden lehdet kokeilujakso (kestotilaus) 39€. Ja sit toivotaan, ettei asiakas muista perua sitä ja tilaus jatkuu normaalihintaisena.

Ei ne niin huonoja diilejä aina ole, kun kaupanpäälliset on jotain risteilylahjakortteja, pyyhkeitä tai jotain turhia hilavitkuttimia tyyliin joku paska kello tai termoskannu. Että sai niistä sitten myös vähän rahalla vastinetta.
Meillä on se ero, että en kyllä anna mitään kauppaa, jos tuote ei nappaa, vaikka saisi mitä kaupan päälle. Kerran ostin Tieteen Kuvalehden, kun julkaisu kiinnosti tytärtäni ja sai kaupan päälle virtapankin, joka tietty nyt on jo paskana reilun vuoden jälkeen.

Mutta kiva jutella niille valmiista spiikistä lukeville myyjille. Kerran oli yksi tyttö, kuka sanoi että eka päivä. Sanoin että kun olet vähän harjoitellut, soittele mulle uudestaan, niin voit saada paremman duunin. Ei ole soitellut...

"Kärjistetysti jos puolet mamuista syö tulonsiirroilla McDonaldsissa ja puolet työskentelee siellä, niin se on kansantaloudelle parempi kuin että mamuja ei olisi ollenkaan" -kahden suunnan sentteri

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
jos myyjä teki työnsä hyvin. Halusin tsempata ja antaa sille sen kaupan
Itselläni on vähän samaa vikaa, mutta olen joutunut tästäkin luopumaan. Otin muutaman kerran Hesarin, joka on ihan hyvä lehti muutamaksi päiväksi kampanjoilla. Peruutin hyvissä ajoin ja homma on silti osin kunnossa. Tämä oli iso virhe, koska he soittavat täysin käsittämättömän määrän sen jälkeen. Se on ikään kuin "oikeutus" soittaa seuraavan vuoden sisällä kaksi kertaa kuukaudessa. Ei ole myyjän ammattitaitoa enää aloittaa joka kerta sillä samalla spiikillä, että "hei tilasit kerran tämän ja nyt meillä on just sulle sopiva jatko." Tuo on rasittavaa.

Tämän vuoksi olen tehnyt kategorisesti kiellon eli annan myyjän kertoa asiansa ja käydä suunnittelemansa spiikin loppuun ja kieltäydyn ensimmäisessä mahdollisessa kohdassa. Ihminen täytyy kieltää kolmesti keskimäärin, että hän luovuttaa ja rupeaa siirtämään energiaa seuraavaan. Ymmärrän myös sen, että lehdet elävät kriisiaikaa ja olisi hyvä edes joku lehti olla kestotilauksena päällä. Olen kuitenkin omalla kohdallani todennut, että mikä lehti tahansa niin lukematta ne vaan jää. Jotenkin olen liian maltiton ihminen ja kulutan kuitenkin vapaa-ajasta ison osan näillä keskustelufoorumeilla niin tulee luettua mielestäni mielenkiintoisempia asioita.

Yhtä kaikki puhelinmyynti on haasteellista hommaa ja jos pärjäät tuossa niin oikeastaan pärjäät sen jälkeen melko lailla missä tahansa myyntityössä. On se sen verran kova koulu. Kyllä se niin on, että nuo myyjät, joilla on tuollainen tausta, pärjää oman hommankin myyntityössä paremmin kuin ne, jotka tulevat ns. asiakaspalvelun polkua. Mutta maailmaa muuttuu ja mielestäni kohta ollaan siinä vaiheessa kun puhelinmyynti ei ole enää sallittu tapa tehdä kauppaa. Kyseessä on kuitenkin ihmisiä yleisesti raivostuttava homma ja suurin ymmärrys tulee ihmisiltä, jotka ovat itse myyntityössä.

Toinen asia on se, että sisäiset paineet noissa töissä ovat tosi kovat eli myyjät saa lähteä kilometritehtaalle, jos ei asiakkaita tuotteet kiinnosta. Tavallaan nämä yritykset siirtävät aivan liian usein asiakkaan päätöksen myyjän vastuulle, joka johtaa siihen, että kaikki mahdolliset harmaan sävyt ovat jo käytössä myynnissä. Yhdelle kiinnostuneelle yritetään maksimoida myynti, koska valitettavasti liian kilttejä ihmisiä on maailma pullollaan, jotka eivät vaan osaa sanoa ei. Puhumattakaan siitä, että myyjät opastetaan varsin selkeästi monessa paikassa niihin vetoamisen keinoihin, joille me ihmiset olemme alttiita. Jopa ammattimyyjä, joka ymmärtää mistä on kyse, menee helposti lankaan.

Tämä ihan offtopiccina, mutta yksi hyvä myyjä onnistui kauppaamaan minulle tabletin + mobiililaajakaistan puhelimessa. Myyjä oli todella hyvä ja satun itse vielä piru olemaan operaattorilla töissä niin koin, että siinä tavallaan keskusteltiin melkein samaa kieltä ammattilaisen kanssa. Ja myyjää vielä onnisti, koska minulla oli aito tarve ja olin asiaa vielä miettinyt. Toki varmaan niitä liidejä on käytetty, kun nykyään saadaan niin helposti kaikenlaista tietoa kaivettua ja tällä tavalla pystytään esisegmentoimaan asiakkaita. Joka tapauksessa tämä oli ns. perfect timing ja osui sekä upposi. Vaikka tiesin tasan tarkkaan, että noihin diileihin on aina joku koira haudattuna niin oli tälläkin kertaa. Lätistiin myyjän kans mukavia ja käytiin samalla sopimusehtoja läpi. Määräaika meni minun jakeluun heti, joo 24 kk. Ymmärrän, no mutta tää on silti hyvä diili, kun on noin edullinen (n. 20 € / kk.) Kyselin vielä, että eihän siitä ole haittaa, että puhelinliittymäni lähtee ko. operaattorilta syssyllä, kun saan firman puhelimen. Ei mitään ongelmaa, tietenkään.

No tuossa viime viikolta paljastui, että olihan se ympätty kuitenkin keskittäjän alennukseen. Kun tuollaisen ymppää siihen niin pikku juttu on se, että liittymän häipyessä tuon sopimuksen hinta kasvoi 35,90 € / kk. Tämä on vieläkin kuluttajaneuvonnan päässä selvityksessä. Eikä mitään myyjää vastaan, mutta puheluita on vaan vaikea muistaa ja jos osaat jättää "oikeat asiat sanomatta" ja muotoilla toiset asiat paremmin kuin ne ovat niin kyllä asiakas herkästi liukastuu paskaan. Niin minulle kävi.

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
No tuossa viime viikolta paljastui, että olihan se ympätty kuitenkin keskittäjän alennukseen. Kun tuollaisen ymppää siihen niin pikku juttu on se, että liittymän häipyessä tuon sopimuksen hinta kasvoi 35,90 € / kk. Tämä on vieläkin kuluttajaneuvonnan päässä selvityksessä. Eikä mitään myyjää vastaan, mutta puheluita on vaan vaikea muistaa ja jos osaat jättää "oikeat asiat sanomatta" ja muotoilla toiset asiat paremmin kuin ne ovat niin kyllä asiakas herkästi liukastuu paskaan. Niin minulle kävi.
Minua on aina ihmetyttänyt, miksi siihen tablettiin pitää hommata se erillinen SIM-kortti? Puhelimesta jaettu yhteys ei liene yhtään huonompi? Mullakin kaverit ostaneet näitä tabletti+nettiyhteys komboja ja kun olen kysynyt, että miksi, niin vastaus on se, et ne vain myi, en ajatellut sen enempää.

No okei. Älkää ostako sellaista, mitä ette oikeasti tarvitse.

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hesarin myyjät on mulle olleet kivoja. Olen joskus tilannut viikonloppuhesaria ja kun soittavat enkä sitä just silloin halua niin olen sanonut että katsotaan puolenvuoden päästä uudelleen. Ja ovat soittaneet sitten puolenvuoden päästä. Yleensä siksi kun sillä hetkellä tulee tuo paikallinen lehti.. En tiedä onko niillä sitten joku kanta mihin laittavat noita aikatoiveita mutta ei ole väliaikoina tarvinnut vastailla, mikä on hyvä...

Olla ihminen, siinäpä työ...

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Hesarin myyjät on mulle olleet kivoja. Olen joskus tilannut viikonloppuhesaria ja kun soittavat enkä sitä just silloin halua niin olen sanonut että katsotaan puolenvuoden päästä uudelleen. Ja ovat soittaneet sitten puolenvuoden päästä. Yleensä siksi kun sillä hetkellä tulee tuo paikallinen lehti.. En tiedä onko niillä sitten joku kanta mihin laittavat noita aikatoiveita mutta ei ole väliaikoina tarvinnut vastailla, mikä on hyvä...
Kumma juttu etteivät Hesarin myyjät ole soitelleet. Paikallisessa kauppakeskuksessa on Hesarin ständi ja aina olen sanonut heille, että "ei ole puusaunaa, minkä sytyttämiseen aviisi olisi omiaan". Toki olen myös kertonut feissareille, että ei kannattaisi yrittää tyrkyttää valemediaa ja kertonut myös miksi se on valemedia. Feissarit vaihtuvat viikottain, joten oletan että minun lörpötyksiin ollaan reagoitu :)

Suosikkijoukkue
Lexaa, Oulun Kärpät, SaPko, Ivan Huml
Minua on aina ihmetyttänyt, miksi siihen tablettiin pitää hommata se erillinen SIM-kortti? Puhelimesta jaettu yhteys ei liene yhtään huonompi? Mullakin kaverit ostaneet näitä tabletti+nettiyhteys komboja ja kun olen kysynyt, että miksi, niin vastaus on se, et ne vain myi, en ajatellut sen enempää.

No okei. Älkää ostako sellaista, mitä ette oikeasti tarvitse.
Itsellä on erillinen nettiliittymä (5 euroa kuukaudessa) ihan jo senkin vuoksi, että jatkuva mobiilitukiaseman käyttö kuluttaa ja kuumentaa puhelinta akkuineen. Tämä luonnollisesti lyhentää puhelimen elinkaarta. Lisäksi edellä mainittu yhteyden jako vie rundaasti virtaa.

Markkinointi, kotisivut ja asiakaspalvelu kuntoon, Oulun Kärpät.

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itsellä on erillinen nettiliittymä (5 euroa kuukaudessa) ihan jo senkin vuoksi, että jatkuva mobiilitukiaseman käyttö kuluttaa ja kuumentaa puhelinta akkuineen. Tämä luonnollisesti lyhentää puhelimen elinkaarta. Lisäksi edellä mainittu yhteyden jako vie rundaasti virtaa.
Tässä myös oma syy. Minun budjettiini nähden OnePlus 8-puhelimeni on kallis. Käytän kyllä tuota yhteyden jakoa, jos se on aivan välttämätöntä, mutta pyrin siihen, ettei sitä käytetä yhtään. Minä en taas ymmärrä sitä, miksi joku tuollaisen 100 e:n tabletin takia tuhoaa monen sadan puhelimen ja lyhentää sen käyttöikää. Ja yleensä (pl. oma esimerkkini) noi diilit on ihan inhimillisä. Jos siis vähän tekee taustatöitä. Toisin kuin minä.

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ei kyllä liity mitenkään ketjun aiheeseen, mutta kyllähän lähtökohtaisesti, jos kotona käyttää vähänkin vähäistä enemmän muitakin tietoteknisiä laitteita kuin puhelinta ja niillä on tarve päästä verkkoon, niin silloin kannattaa olla joku muu verkkoon pääsyn mahdollistava laite kuin se puhelin.

Jos käyttää pelkästään tablettia, niin siihen tabletille toki voi liittymän hankkia. Tai jos silloin tällöin käyttää tietokonetta, niin joku nettitikkukin on ihan jees. Mutta jos on useampia laitteita, niin oikeasti ainoa fiksu ratkaisu on hankkia kiinteä tai mobiililaajakaista ja tehdä kotiin sitten langaton verkko. Silloin ei taas oikeasti kannata hankkia tabletille omaa liittymää, kun WiFi:ssä lähtökohtaisesti toiminee paremmin. Reissussa ollessa, mökillä, autossa ym. sitten sillä puhelimella voi sen verkon jakaa esim. tabletille.

Kielipoliisi - prkl... päivämäärään kuuluu piste molempien numeroiden perään!

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun jengit, yksilöinä Rantanen ja Kakko
Yleensä pidän Elisan puhelinjeesistä, mutta tällä kertaa myyjä lyttäsi tuon käsitykseni. Olisi tarve katkaista nettisopparini, olin yksinkertaisesti unohtanut tuon. Puhelinmyyjä soitti ja koitti kaupata minulle asuntooni uutta nettiä. No, perustelin lähes henkilökohtaisella syylläni tuon, miksen sinne nettiä nyt halua, vaan pitäisi ennemmin pistää tauolle se nyt käytössä oleva. Hän sanoi, ettei voi tuota tehdä, mutta voi myydä uuden. Jankkasin takaisin, että käytän vain puhelinliittymääni ja sen datasiirtoa, joten unohtaisi kaupittelunsa. Ei, yritti ja yritti. Sain onneksi puhelun loppumaan jankkaamisellani ja lopulta muistin kirjautua Elisan sivuille katkaisemaan tuon nettiyhteyden.

Yleensä olen liittymäni päivittänyt feissarin tai puhelinmyyjän kanssa, jaksankohan tulevaisuudessa.

On hetki, jolloin ajan soisi lentää,
Pyytää mukaansa ja sielua keventää
diiiii di di di diiiii (kitaravingutus <3)
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy