Puhelinmyyjät – nuo ”ystävämme”

  • 332 607
  • 1 378

Frank McKee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, T. Arima
Mulle on tullut muutamia kertoja puhelu jossa esittäydytään ja kysytään jostain tuotteesta. No sit kun saan sanottua jotain, niin kaveri aloittaa myyntipuheensa. Se ei muuten vittu lopeta sitä vaikka mitä kysyisi välissä vaan jatkaa sitä tekstinlukua. No toisella kerralla aloitin autossa laulamaan jouluvirttä, Heinien härkien kaukalon, ja aikani lauleltua suljin puhelun. Ärsyttäviä
Sanoo painokkaasti ja isosti vaan vaikka päälle puhuen että EI KIITOS.
Jos jatkaa myyntipuhetta niin HEI KUMPI SANA SE OLI MITÄ ET YMMÄRTÄNYT, EI VAI SE KIITOS?
Itellä tämä on toiminut.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Työtään nuo myyjätkin vain tekevät, ja usein firma/esimies hengittää niskaan ettei saa katkaista puhelua jne. Mä sanon vaan suoraan ei kiitos ja hyvät päivänjatkot ennen kuin katkaisen puhelun.
 

PuckFutin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Myyjän homma on kyllä niin vittumaista hommaa, että luurin päästä sitä voisi jekuttaa jos olisi jotenkin pakko. Mutta ehkä lähtisin löpisemään henkilökohtaisia ensin ja sitten tyrkyttäisin kokeilemaan uusinta sisustuslehteä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Taannoin soitti joku tyyppi, joka kaupitteli osuutta jostain kimppalotosta. Ei kiinnostanut pätkääkään, mutta tyrkyttäjää taas ei kiinnostanut pätkääkään se, että minua ei kiinnostanut pätkääkään. Keskeytin tyrkyttämisen ja kysyin, mistä henkilörekisteristä hän on tietoni saanut. Tyrkyttäminen jatkui, mutta keskeytin sen uudelleen ja sanoin haluavani tietää kyseisen henkilörekisterin nimen, sen omistajan, sekä sen sisältämät henkilökohtaiset tietoni. Ehkä puolisen minuuttia hän tyrkytti, minä kyselin, kunnes hän närkästyneenä toivotti hyvää päivän jatkoa ja itse katkaisi puhelun.

Kokeilkaa tuota, jos selkeä puhe ei mene perille.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mulle ei soittele kuin Elisan myyjät, kun taloyhtiössä on niiden netti. Oon varmaan kieltänyt suoramarkkinoinnin jollain palvelulla. Elisakin yrittää joka kerta myydä sitä yhtä ja samaa, eli IPTV:tä. Ja joka kerta tyssää siihen, että mä tilaan ne palvelut striimeinä. Hyvät päivänjatkot tulee aina siinä kohtaa, kun kerron faktat. Turha niille on vittuilla.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Työtään nuo myyjätkin vain tekevät, ja usein firma/esimies hengittää niskaan ettei saa katkaista puhelua jne. Mä sanon vaan suoraan ei kiitos ja hyvät päivänjatkot ennen kuin katkaisen puhelun.
Tämä on omakin tapa, ihmettelen miten ihmiset valittaa että on niin hankala päästä noista eroon, se on ihan helppoa, katkaisee vaan puhelun.
 

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maximus Lindroth
Tämä on omakin tapa, ihmettelen miten ihmiset valittaa että on niin hankala päästä noista eroon, se on ihan helppoa, katkaisee vaan puhelun.
Joskus lankapuhelin aikaan yksi lehtimyyjä soitti takaisin kun löin luurin korvaan ja sanoi että puhelu katkesi. Sanoin sille että kohta katkeaa uudestaan, ei enää soittanut takaisin.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Olin joskus puhelinmyyjänä, jaksoin sitä 3 päivää. Myytiin "ensiapupakkausta" hintana 50€ (sisällys oli 5 laastaria ja 3 desifiointipyyhettä...).
Ei yksinkertaisesti kyennyt puhumaan niin paljon paskaa, että sai tuota myydyksi, no Myllykosken kunta osti yhden mikä olikin ainoa myyntini.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Mulle ei soittele kuin Elisan myyjät, kun taloyhtiössä on niiden netti. Oon varmaan kieltänyt suoramarkkinoinnin jollain palvelulla. Elisakin yrittää joka kerta myydä sitä yhtä ja samaa, eli IPTV:tä. Ja joka kerta tyssää siihen, että mä tilaan ne palvelut striimeinä. Hyvät päivänjatkot tulee aina siinä kohtaa, kun kerron faktat. Turha niille on vittuilla.

Mä oon huomannut sen että kun mulla on Telian liittymä niin kuuntelen mielelläni Elisan tarjoukset jos oma kampanjahinta on loppumassa.

Sitten kun kuulen että tyyliin 19,90€ sisältäen 'kaikki' ja joku lahjakortti päälle niin soittelen Telialle että vaihdan Elisaan mikäli ette tarjoa samaa.

Yleensä tullut 1€ halvempi jatko seuraavan vuoden tai kaks.

Pääsääntöisesti puhelinliittymän hinta kannattaa kilpailuttaa tasaisin väliajoin.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Näistä ystävistämme pääsee hyvin eroon näin:

Olen nyt vähän pahassa paikassa, on palaveri kesken, mutta voitko soittaa vaikka iltapäivällä tai huomenna?

Yksikään puhelinmyyjä ei jää jankuttamaan, vaan tarttuu tilaisuuteen soittaa myöhemmin.

Saa käyttää, mut ei ol pakko hei.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Yllä olevaan viestiin yksi tipsi lisää, jota käytän aina, eli nyt en kyllä tarvitse mitään, koska olen muuttamassa reilun kuukauden kuluttua Osloon, tosin viimeeksi taisin sanoa Pariisiin. Eräs nuori jantteri osoitti sitkeyttä ja kysyi milloin takaisin? Sanoin voi mennä vuosia.
 

rpeez

Jäsen
Näistä ystävistämme pääsee hyvin eroon näin:

Olen nyt vähän pahassa paikassa, on palaveri kesken, mutta voitko soittaa vaikka iltapäivällä tai huomenna?

Yksikään puhelinmyyjä ei jää jankuttamaan, vaan tarttuu tilaisuuteen soittaa myöhemmin.

Saa käyttää, mut ei ol pakko hei.

Ja sitten se soittaa myöhemmin?

En ymmärrä miksi noille tarvitsee selittää yhtään mitään.
Jo täällä mainittu, "Ei kiitos, hyvää päivänjatkoa" ja puhelu poikki kesken myyntipulinan on minusta paras tapa jos erehtyy vastaamaan myyntipuheluun, ja kaikille jää hyvä mieli.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Aika hyvin noille myyjille pystyy lyömään punaista luuria, kun itselle soittavista varmaan 90 % käyttää 040 92 -alkuista numeroa. Nykyisen puhelimen estolistalla näyttää olevan 17 tuollaista. Vaikka tosi harvoin ne samasta numerosta soittavat, on tuolla muutaman saanut blokattua.
 

Tuamas

Jäsen
ASML:n myyntikielto eli ns. Robinson-lista on hieno juttu. Vuosiin ei ole puhelinmyyjät soitelleet.


Itsellä on ollut tämä jo kymmenisen vuotta, toinen vastaava on se, ettei yrittäjänä lisää puhelinnumeroa kaupparekisteritietoihin, koska sieltä sen numeron hakevat vain kaikenlaiset myyntikoijarit.

Reilu viikko sitten soitti joku partaterämyyjä, sanoin että numero on Robinsonissa, että mitäs tänne soittelet, mutta eipä sillä ollut vaikutusta, kun kyseessä oli nauhoite jossa olisi pitänyt edetä numeronäppäimillä.

Menee melkein myyntitapojen ärsyttävyydessä kärkeen tuo puhelimella nauhoitettujen puheluiden kautta tehtävä myynti.
 

Goljat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, PattU
Itsellä on ollut tämä jo kymmenisen vuotta, toinen vastaava on se, ettei yrittäjänä lisää puhelinnumeroa kaupparekisteritietoihin, koska sieltä sen numeron hakevat vain kaikenlaiset myyntikoijarit.

Reilu viikko sitten soitti joku partaterämyyjä, sanoin että numero on Robinsonissa, että mitäs tänne soittelet, mutta eipä sillä ollut vaikutusta, kun kyseessä oli nauhoite jossa olisi pitänyt edetä numeronäppäimillä.

Menee melkein myyntitapojen ärsyttävyydessä kärkeen tuo puhelimella nauhoitettujen puheluiden kautta tehtävä myynti.

Nuo robotit on kyllä hemmetin ärsyttäviä, liekö noista kukaan edes tilaa mitään? Tuskin pitkäikäinen ilmiö..

Mut ylipäänsä puhelinmyyjistä on helppo päästä eroon. "Kiitos, mutta en ole kiinnostunut. Puhelu päättyy.. tuut tuut tuut"
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Mut ylipäänsä puhelinmyyjistä on helppo päästä eroon. "Kiitos, mutta en ole kiinnostunut. Puhelu päättyy.. tuut tuut tuut"
Sen verran kun tutut on aiemmin ollut noissa lafkoissa töissä, että joskus oli ainakin sääntö, että jos et saa mahdollisuutta lukea sitä valmista mainostekstiäsi vaan asiakas keskeyttää tai sulkee puhelimen, niin pitää tulevaisuudessa soittaa takaisin. Eli käytännössä poistut soittolistalta vasta, kun puhelinmyyjä saa litaniansa luettua ja sitten ilmoitat, ettei kiinnosta ja heippa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Avalanche
Sen verran kun tutut on aiemmin ollut noissa lafkoissa töissä, että joskus oli ainakin sääntö, että jos et saa mahdollisuutta lukea sitä valmista mainostekstiäsi vaan asiakas keskeyttää tai sulkee puhelimen, niin pitää tulevaisuudessa soittaa takaisin. Eli käytännössä poistut soittolistalta vasta, kun puhelinmyyjä saa litaniansa luettua ja sitten ilmoitat, ettei kiinnosta ja heippa.
Tämän olen itsekin kuullut, eli nimi palaa listalle jos ei koko myyntipuhetta saada vedettyä läpi. Noh, itselle soittelee lähinnä mikkisoftan intialaiset insinöörit.
 

Goljat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, PattU
Sen verran kun tutut on aiemmin ollut noissa lafkoissa töissä, että joskus oli ainakin sääntö, että jos et saa mahdollisuutta lukea sitä valmista mainostekstiäsi vaan asiakas keskeyttää tai sulkee puhelimen, niin pitää tulevaisuudessa soittaa takaisin. Eli käytännössä poistut soittolistalta vasta, kun puhelinmyyjä saa litaniansa luettua ja sitten ilmoitat, ettei kiinnosta ja heippa.

No sitten vaan siirtyy kohtaan yksi :)

Mä toistan tuota kaavaa aina, keskeytän kohteliaasti ja katkaisen puhelun. Nykyään tosin jo puhelin ilmoittaa, että mahdollinen häiriösoittaja soittaa. Tällöin on helppo jättää vastaamatta. Itelle tulee pahimmillaan kymmeniä puheluita päivässä, ku työnumero käytössä, niin tuo soittajan tunnistus on kyllä erinomainen apuväline.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Yleensä torjun puhelinmyyjät, mutta sain kerran idean vähän piruillayhden Elisan, tai jonkun heidän alihankkijansa nuorelle naismyyjälle.

Silloin käytin Elisa Viihdettä, ja tilasinkin häneltä päivitetyn digiboksin, mutta sitten hän alkoi kaupittelemaan minulle lastenohjelmapakettia , ja käytti niitä oikein hempeitä lauseita tyyliin " siinä voi sitten lapset katsella tabletilla kivoja elokuvia auton takapenkillä matkalla mummolaan ".

Haastoin sitten hänet sanomalla että " mistä sä oletat että ihmisillä joille sä soitat on lapsia, ajattele jos joskus soitat jollekulle jonka lapsi on kuollut, tai jollekulle joka on saanut keskenmenon , oletko ollenkaan ajatellut sitä näkökulmaa ?"

Jatkoin heti päälle että ei ole lapsia, on vaan koira eikä se katso telkkaria, jolloin tyttö sitten ehdotti että " jos se vaikka tassuillaan oppisi katsomaan tablettia".

Onnittelin sitkeästä yrityksestä, ja sanoin että en edelleenkään osta lastenohjelmapakettia, ja hyvää päivänjatkoa.

Joku juttu taisi rasittaa silloisessa työpaikassa , ja tuli vaan sellainen fiilis että nyt vähän vinoillaan :)

Olen muutenkin välillä melkoinen saivartelija :)
 
Viimeksi muokattu:

Rupture

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, WPG
Hyvä, että täällä on tällainenkin ketju.

Eilen maanantaina menin työhaastatteluun eräälle suoramarkkinointilafkalle puhelinmyyjäksi. Lopulta sain paikan ja työt alkavat heinäkuun alussa. Iloisena siitä sitten lompsin kotiin, söin ruokaa ja leikkasin äidin mieliksi nurmikon. Maanantai olikin kääntymässä perjantaiksi kertaheitolla. Elämäni eka työpaikka on vyön alla, joka antaa lukiolaiselle hyvän liksan ja kivan merkinnän ansioluetteloon, sekä työaika sopii hyvin, että saan lomailtua lukion toista lukuvuotta varten. Toimistokin on pyöräilymatkan päässä kotoa. Kaikki meni loistavasti.

Kunnes aloin googlailemaan muitten kokemuksia puhelinmyyjänä toimimisesta. Erittäin karua settiä sai kuulla jopa siitä firmasta mihin paikan sain. Epäselvyyksiä palkasta, sinun puheluitasi kuunnellaan, heikkotasoinen koulutus, tuotteen myymisestä joutuu vänkäämään kuin viimeistä päivää sekä toimistoissa oleva eriarvoisuus vaikka kuinka hyvin työnsä tekisi. Nämä kaikki seikat ovat saaneet minut ajattelemaan, että olenko langennut johonkin ansaan johon valitaan vain työkokemattomia nuoria jotka eivät vaadi suurta palkkaa. Pääni on ihan täysi sotku parhaimmillaan. Haluan sieltä vain kokemusta työnteosta sekä jonkinnäköistä palkkaa, mutta muitten kokemukset kuulostavat ihan älyttömän karuilta. Sen kyllä kestän, että puhelimitse minulle huudetaan kurkkusuorana "Vitun kusettava paskiainen, painu lehtesi ja vitamiinisi kanssa hiiteen!" , koska huutelija ei tiedä minun oikeasta persoonasta mitään. Mutta sitä en jaksa, että palkasta olisi epäselvyyksiä ja pomo olisi rautalangasta vääntävä urpo.

Onko se kannattavaa yrittää ja katsoa mihin sillä pääsee vai onko minun parempi ottaa muutama taka-askel puhelinmyyjänä olemisesta? Minä kuitenkin olen sen kannalla että suoritan kesän aikana hygieniapassin ja olen puhelinmyyjänä sen verran mitä jaksan ja otan siitä hiukan rahaa ja CV:seen merkinnän, kun siellä ei mitään vielä ole.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Onko se kannattavaa yrittää ja katsoa mihin sillä pääsee vai onko minun parempi ottaa muutama taka-askel puhelinmyyjänä olemisesta? Minä kuitenkin olen sen kannalla että suoritan kesän aikana hygieniapassin ja olen puhelinmyyjänä sen verran mitä jaksan ja otan siitä hiukan rahaa ja CV:seen merkinnän, kun siellä ei mitään vielä ole.

Noh, työ on taatusti helvetin aliarvostettua ja vaativaa. Siis oikeasti vaativaa. Minulla on käsitys, että äärimmäisen harva pärjää tuossa työssä ja sitten mennään nettiin suoltamaan omaa pettymystä.

aikaa omasta kesätyöstäni puhelinmyynnissä on kohta 20 vuotta, en usko että ala on juuri muuttunut siitä.

Puhelua toisen perään ja kymmenestä puhelusta pari ostaa.

Opettele ne spiikit niin, ettei tarvitse lukea paperilta. Ole oma itsesi ja soita kuten @Rupture soittaisi kenelle tahansa tutulle. Rennosti, iloisesti..

Haasta itsesi ja yritä täysillä. Minä pärjäsin hyvin ja uskon tienanneen ihan yhtä paljon kuin kuka tahansa muu kesätyöntekijä ja tuosta työstä on ollut iso apu, kun puhelimessa täytyy osata asioida aika useassa työssä. Jos vähänkään on luurikammoa, kesän jälkeen ei ole :)

Tsemppiä
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko se kannattavaa yrittää ja katsoa mihin sillä pääsee vai onko minun parempi ottaa muutama taka-askel puhelinmyyjänä olemisesta? Minä kuitenkin olen sen kannalla että suoritan kesän aikana hygieniapassin ja olen puhelinmyyjänä sen verran mitä jaksan ja otan siitä hiukan rahaa ja CV:seen merkinnän, kun siellä ei mitään vielä ole.

Eikä tuossa kaikkea työkokemusta kuitenkaan rahassa voi mitata ja tiedä mitä se myöhemmin mahdollistaa kun CV:ssä täytettä, luulisi että tuo on varsinkin asiakaspalvelupaikoissa melko hyväkin lähtökohta jo.

Ainoa mitä itse tekisin olisin hyvin tarkka että maksavat kuitenkin sen mitä työsopimukseen kuuluu. Eli kirjata hyvin tarkasti tunnit ja myydyt asiat ja maksavat kuuluvat palkkiot. Noissa ne taitaa tykätä kusettaa monesti noissa firmoissa kun opiskelija ei ehkä uskalla vaatia sille kuuluvia asioita.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hyvä, että täällä on tällainenkin ketju.

Eilen maanantaina menin työhaastatteluun eräälle suoramarkkinointilafkalle puhelinmyyjäksi. Lopulta sain paikan ja työt alkavat heinäkuun alussa. Iloisena siitä sitten lompsin kotiin, söin ruokaa ja leikkasin äidin mieliksi nurmikon. Maanantai olikin kääntymässä perjantaiksi kertaheitolla. Elämäni eka työpaikka on vyön alla, joka antaa lukiolaiselle hyvän liksan ja kivan merkinnän ansioluetteloon, sekä työaika sopii hyvin, että saan lomailtua lukion toista lukuvuotta varten. Toimistokin on pyöräilymatkan päässä kotoa. Kaikki meni loistavasti.

Kunnes aloin googlailemaan muitten kokemuksia puhelinmyyjänä toimimisesta. Erittäin karua settiä sai kuulla jopa siitä firmasta mihin paikan sain. Epäselvyyksiä palkasta, sinun puheluitasi kuunnellaan, heikkotasoinen koulutus, tuotteen myymisestä joutuu vänkäämään kuin viimeistä päivää sekä toimistoissa oleva eriarvoisuus vaikka kuinka hyvin työnsä tekisi. Nämä kaikki seikat ovat saaneet minut ajattelemaan, että olenko langennut johonkin ansaan johon valitaan vain työkokemattomia nuoria jotka eivät vaadi suurta palkkaa. Pääni on ihan täysi sotku parhaimmillaan. Haluan sieltä vain kokemusta työnteosta sekä jonkinnäköistä palkkaa, mutta muitten kokemukset kuulostavat ihan älyttömän karuilta. Sen kyllä kestän, että puhelimitse minulle huudetaan kurkkusuorana "Vitun kusettava paskiainen, painu lehtesi ja vitamiinisi kanssa hiiteen!" , koska huutelija ei tiedä minun oikeasta persoonasta mitään. Mutta sitä en jaksa, että palkasta olisi epäselvyyksiä ja pomo olisi rautalangasta vääntävä urpo.

Onko se kannattavaa yrittää ja katsoa mihin sillä pääsee vai onko minun parempi ottaa muutama taka-askel puhelinmyyjänä olemisesta? Minä kuitenkin olen sen kannalla että suoritan kesän aikana hygieniapassin ja olen puhelinmyyjänä sen verran mitä jaksan ja otan siitä hiukan rahaa ja CV:seen merkinnän, kun siellä ei mitään vielä ole.

Kannattaa näillä tiedoilla mennä kokeilemaan. Jo tuo on iso etu, ettei ota negattivista palautetta itseensä. Sitä tulee suoramyynnissä saamaan.
Suoramyynnistä saamalla kokemuksella on hyötyä jatkossa todella monessa eri työssä, missä on vähänkin tekemisissä eri ihmisten kanssa. Kuten @Ujcik#11 tuossa alla myös kirjoittaa. CV:n työkokemusmerkinnän lisäksi voit hyvässä tapauksessa saada myös suosittelijan.

Noh, työ on taatusti helvetin aliarvostettua ja vaativaa. Siis oikeasti vaativaa. Minulla on käsitys, että äärimmäisen harva pärjää tuossa työssä ja sitten mennään nettiin suoltamaan omaa pettymystä.

aikaa omasta kesätyöstäni puhelinmyynnissä on kohta 20 vuotta, en usko että ala on juuri muuttunut siitä.

Puhelua toisen perään ja kymmenestä puhelusta pari ostaa.

Opettele ne spiikit niin, ettei tarvitse lukea paperilta. Ole oma itsesi ja soita kuten @Rupture soittaisi kenelle tahansa tutulle. Rennosti, iloisesti..

Haasta itsesi ja yritä täysillä. Minä pärjäsin hyvin ja uskon tienanneen ihan yhtä paljon kuin kuka tahansa muu kesätyöntekijä ja tuosta työstä on ollut iso apu, kun puhelimessa täytyy osata asioida aika useassa työssä. Jos vähänkään on luurikammoa, kesän jälkeen ei ole :)

Tsemppiä

Samaa mieltä, että vaativaa on edelleen. Väittiäisin, että työ on vaativampaa kuin 20 vuotta sitten, kun monilla on käytössä erilaisia estopalveluita ja toiset eivät vain vastaa tuntemattomiin numeroihin. Sanoisin, että ihmisten tavoittaminen ihan "tavallisissa" työasioissakin on vaikeampaa nykyään kuin 10-20 vuotta sitten.

Sen verran homma on muuttunut sinun ajoistasi, että tuollaiseen noin 1/5 osumaprosenttiin tuskin nykyään pääsee aloittelijana josko edes kokeneempana. Tämä läninnä @Rupture ettei ihan tuollaista kannata odottaa.

Suoranaista puhelinmyyntiä en ole koskaan tehnyt, mutta jonkinlaista suoramyyntikokemusta löytyy männävuosilta.

Tsemppiä myös minulta!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös