Puhelinmyyjät – nuo ”ystävämme”

  • 332 597
  • 1 378

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
@Rupture ja ihan yleisestikin ottaen, kaikkien pitäisi tehdä elämänsä aikana jonkin aikaa puhelinmyyntiä ja/tai aspahommaa. Se kasvattaa yllättävän paljon työelämää varten ja jos olet moista kohtuullisella menestyksellä tehnyt, niin kyllä se on selvästi positiivinen signaali kun haet tulevia työpaikkoja.
 

KVANTAA

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Vantaa
@Rupture ja ihan yleisestikin ottaen, kaikkien pitäisi tehdä elämänsä aikana jonkin aikaa puhelinmyyntiä ja/tai aspahommaa. Se kasvattaa yllättävän paljon työelämää varten ja jos olet moista kohtuullisella menestyksellä tehnyt, niin kyllä se on selvästi positiivinen signaali kun haet tulevia työpaikkoja.
Puhelinmyynti taitaa vieläkin olla ainoita työpaikkoja mihin periaatteessa pääsee kuka vain, esim. service desk on paljon mukavampaa hommaa kun ei tarvitse myydä, jos asiakkaina on muita yrityksiä niin asiakkaat on asiallisia lähes aina, sinne tosiaan ei niin helposti pääsekään.
 

Rupture

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, WPG
Hyvä, että täällä on tällainenkin ketju.

Eilen maanantaina menin työhaastatteluun eräälle suoramarkkinointilafkalle puhelinmyyjäksi. Lopulta sain paikan ja työt alkavat heinäkuun alussa. Iloisena siitä sitten lompsin kotiin, söin ruokaa ja leikkasin äidin mieliksi nurmikon. Maanantai olikin kääntymässä perjantaiksi kertaheitolla. Elämäni eka työpaikka on vyön alla, joka antaa lukiolaiselle hyvän liksan ja kivan merkinnän ansioluetteloon, sekä työaika sopii hyvin, että saan lomailtua lukion toista lukuvuotta varten. Toimistokin on pyöräilymatkan päässä kotoa. Kaikki meni loistavasti.

Kunnes aloin googlailemaan muitten kokemuksia puhelinmyyjänä toimimisesta. Erittäin karua settiä sai kuulla jopa siitä firmasta mihin paikan sain. Epäselvyyksiä palkasta, sinun puheluitasi kuunnellaan, heikkotasoinen koulutus, tuotteen myymisestä joutuu vänkäämään kuin viimeistä päivää sekä toimistoissa oleva eriarvoisuus vaikka kuinka hyvin työnsä tekisi. Nämä kaikki seikat ovat saaneet minut ajattelemaan, että olenko langennut johonkin ansaan johon valitaan vain työkokemattomia nuoria jotka eivät vaadi suurta palkkaa. Pääni on ihan täysi sotku parhaimmillaan. Haluan sieltä vain kokemusta työnteosta sekä jonkinnäköistä palkkaa, mutta muitten kokemukset kuulostavat ihan älyttömän karuilta. Sen kyllä kestän, että puhelimitse minulle huudetaan kurkkusuorana "Vitun kusettava paskiainen, painu lehtesi ja vitamiinisi kanssa hiiteen!" , koska huutelija ei tiedä minun oikeasta persoonasta mitään. Mutta sitä en jaksa, että palkasta olisi epäselvyyksiä ja pomo olisi rautalangasta vääntävä urpo.

Onko se kannattavaa yrittää ja katsoa mihin sillä pääsee vai onko minun parempi ottaa muutama taka-askel puhelinmyyjänä olemisesta? Minä kuitenkin olen sen kannalla että suoritan kesän aikana hygieniapassin ja olen puhelinmyyjänä sen verran mitä jaksan ja otan siitä hiukan rahaa ja CV:seen merkinnän, kun siellä ei mitään vielä ole.
Updatea.

Toissapäivänä sain työsopparin luonnoksen nähtäväksi ja luurailin sen äidin kanssa läpi. Siellä ei vaikuttanut olevan mitään porsaanreikiä, niin ajattelin tihrustaa nimeni siihen sopimukseen ekana työpäivänä ja ryhtyä hommiin.

Olen saanut kasvatettua omaa mojoani tätä varten tässä parin viikon aikana ja olen suhtautunut positiivisesti minun soon-to-be ensimmäiseen työhöni. Myös teidän jatkisliasten tsemppiviestit ovat auttaneet, kiitos siitä! Fiilis on tällä hetkellä parempi mitä siteraatun viestin kirjoitushetkenä.

Suunnitelmissa on edelleenkin tehdä puhelinmyyntiä pari tai muutama kuukausi parhaani mukaan, jonka jälkeen alan hakemaan töitä johonkin elintarvikekauppaan tai pikaruokaraflaan, kun hygieniapassin ajattelin tässä kesän aikana suorittaa. Voihan se myöskin olla että tykkään puhelinmyynnistä ja jatkan sitä pidemmänkin aikaa. Kuka tietää. Aikaahan minulla on kouluttautua ja työllistyä vaikka mihin kun olen vielä lukiolainen, elikkä nuori sälli. (Tämä olisi pitänyt laittaa omaksi nimimerkiksi palstalle :D "NuoriSälli")
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
"Tilaatteko Helsingin Sanomat, tai puoli vuosikertaa Kodin nikkari ja punatulkku-lehteä?"
"No en!"
*tuut tuut tuu

"Tilaatteko keissin lonkeroa 25 eurolla?"
"No tottakai!"

It's all about the product.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Kerran kuussa soittaa aina iloinen ”Jussi” ja myy hammashoitotuotteita - aivan mahtava robottimyyjä, ei hymy hyydy. Paljonkohan mahtaa kauppaa saada.
 

Särkilauma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, RoKi, Sharks, Lions, Seahawks
Updatea.

Toissapäivänä sain työsopparin luonnoksen nähtäväksi ja luurailin sen äidin kanssa läpi. Siellä ei vaikuttanut olevan mitään porsaanreikiä, niin ajattelin tihrustaa nimeni siihen sopimukseen ekana työpäivänä ja ryhtyä hommiin.

Olen saanut kasvatettua omaa mojoani tätä varten tässä parin viikon aikana ja olen suhtautunut positiivisesti minun soon-to-be ensimmäiseen työhöni. Myös teidän jatkisliasten tsemppiviestit ovat auttaneet, kiitos siitä! Fiilis on tällä hetkellä parempi mitä siteraatun viestin kirjoitushetkenä.

Suunnitelmissa on edelleenkin tehdä puhelinmyyntiä pari tai muutama kuukausi parhaani mukaan, jonka jälkeen alan hakemaan töitä johonkin elintarvikekauppaan tai pikaruokaraflaan, kun hygieniapassin ajattelin tässä kesän aikana suorittaa. Voihan se myöskin olla että tykkään puhelinmyynnistä ja jatkan sitä pidemmänkin aikaa. Kuka tietää. Aikaahan minulla on kouluttautua ja työllistyä vaikka mihin kun olen vielä lukiolainen, elikkä nuori sälli. (Tämä olisi pitänyt laittaa omaksi nimimerkiksi palstalle :D "NuoriSälli")
Menee vähän OT:n puolelle, mutta itse opiskeluaikoinani työskentelin pikaruokalassa ja tuolloin kustansivat tuon hygieniapassin työntekijöille, kun siellä oli vähän aikaa ollut töissä.
 

Jeesus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
"Hei, meillä on tämmönen tarjous X operaattorin Y tv-palvelusta, varmaan sopii, että pannaan sinullekin tämä nyt voimaan."

Jaksan kyllä normaalisti jutella puhelinmyyjien kanssa asiallisesti, mutta tämän lähestymistavan kanssa meni ns. kuppi nurin.
 

Rupture

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, WPG
Updatea.

Toissapäivänä sain työsopparin luonnoksen nähtäväksi ja luurailin sen äidin kanssa läpi. Siellä ei vaikuttanut olevan mitään porsaanreikiä, niin ajattelin tihrustaa nimeni siihen sopimukseen ekana työpäivänä ja ryhtyä hommiin.

Olen saanut kasvatettua omaa mojoani tätä varten tässä parin viikon aikana ja olen suhtautunut positiivisesti minun soon-to-be ensimmäiseen työhöni. Myös teidän jatkisliasten tsemppiviestit ovat auttaneet, kiitos siitä! Fiilis on tällä hetkellä parempi mitä siteraatun viestin kirjoitushetkenä.

Suunnitelmissa on edelleenkin tehdä puhelinmyyntiä pari tai muutama kuukausi parhaani mukaan, jonka jälkeen alan hakemaan töitä johonkin elintarvikekauppaan tai pikaruokaraflaan, kun hygieniapassin ajattelin tässä kesän aikana suorittaa. Voihan se myöskin olla että tykkään puhelinmyynnistä ja jatkan sitä pidemmänkin aikaa. Kuka tietää. Aikaahan minulla on kouluttautua ja työllistyä vaikka mihin kun olen vielä lukiolainen, elikkä nuori sälli. (Tämä olisi pitänyt laittaa omaksi nimimerkiksi palstalle :D "NuoriSälli")
Duunia on piakkoin takana 11 päivää, ja ekat massitkin ovat tilille tulleet. Kai tää homma on ihan hyvin käyntiin lähteny, ku ei oo fuduja vielä tullut. :D

11 päivän sisälle on mahtunut vaikka minkälaisia asiakkaita. Ihmisille on kuitenkin mukava jutella vaikka niitten kanssa ei pääsisi edes alkuunkaan juttelemaan kun selviää että soitan firmasta jolla kn Suomen telkkareitten vituttavin mainos. Eräs ravintolisä. Lehtiä on kuitenkin mukava myydä. Niissä on entisiä tilaajia ja nykyisiäkin, ja he ovat aina hyvällä tuulella ja sieltä tulee mielenkiintoisia elämäntarinoitakin vastaan. Mukavat työkaverit ja esimies tässä mukana on nii mikäs tässä soitellessa :). 13,5 työtuntia on viikossa eli ei todellakaan mikään hirveä määrä. Eka työ on jättänyt positiiviset kokemukset työmaailmasta ja olen motivoitunut kokeilemaan uusia haasteita töitten kanssa.

Jos puhelinmyynti kiinnostaa niin suosittelen ainakin kokeilemaan! Ennakkoluuloja oli minullakin ja yllätyin positiivisesti. (Minulle ei makseta tuon kirjoittamisesta, eikä minua pidetä pistoolin edessä)
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Liki 10 v. tuli @Rupture lehtiä myytyä taannoin, kun en oikein tienny mitä sitä tekisi. Hauskaa hommaa jos siihen oikein suhtautuu, ja kuulostaa siltä että olet jyvällä.
Ja oikeestaan aikas helppoa rahaa eli nauti ja ota kaikki irti kesätyöstäsi!! Varsinkin kun olet nähtävästi löytänyt luotettavan alalla toimijan työllistäjäksesi.
 

Palvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tässä joku päivä soitti taas puhelinmyyjä koskien ultraäänihammasharjaa. Olen tuohon jo riittävän monta kertaa vastannut, kun soittavat työpuhelimeen. Lisäksi kun kerran menin vastaamaan, että ehkä voisin joskus kokeilla kyseistä tuotetta niin sitten soitettiin jonkun ajan päästä uudelleen, että olen kuulemma suostunut ostamaan tämän harjan. Harvinaisen helposti kuitenkin uskoivat, kun sanoin etten todellakaan ole.


Yllä olevasta ja muista kiireistä johtuen oli mielenkiintoinen puhelu tällä kertaa. Meni siis jotenkin näin:

"Olisiko sinulla muutama minuutti aikaa vastata kyselyyn?"

"Ei tällä kertaa, kiitos hei."

"Mahtavaa!"

En tiedä mitä mahtoi kuulla, mutta hymy huulilla suljin puhelimen.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
"Hei, meillä on tämmönen tarjous X operaattorin Y tv-palvelusta, varmaan sopii, että pannaan sinullekin tämä nyt voimaan."
Tää on joku uusi villitys, kun näitä on ruvennut tulemaan:

"Ettäpä varmaan sopii sulle"
"Että passaa sinulle, eikös vain"

Itse en ikinä osta mitään myyjältä, joka sanoo mulle noin. Ja vastaan kysymyksiin aina, että ei se nyt todellakaan sovi.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Yhden kerran kun erehtyi vastaamaan puhelinmyyjän soittoon, niin pitkän hiljaiselon jälkeen usean viikon ajan lähes päivittäin tuli jostain soittoa.

Aika pitkään noihin sai taas olla vastailematta, että ovat ymmärtäneet jättää rauhaan.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Yllä olevasta ja muista kiireistä johtuen oli mielenkiintoinen puhelu tällä kertaa. Meni siis jotenkin näin:

"Olisiko sinulla muutama minuutti aikaa vastata kyselyyn?"

"Ei tällä kertaa, kiitos hei."

"Mahtavaa!"

En tiedä mitä mahtoi kuulla, mutta hymy huulilla suljin puhelimen.
Tuo taitaa olla ihan nauhoitettu puhelu, tosin aika hyvin toteutettu. Joskus olen kuunnellut tuon puhelun sanomatta mitään ja se litanja tulee sieltä kun vain odottelet oman aikasi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika hyvin taitaa tuo markkinointikielto estellä nykypäivänä kun ei puhelinsoittoja enää mistään pitkään aikaan tullut tai sitten ei vain tule annettua puhelinnumeroa eri kisoihin ja vastaaviin mitä saattoi ennen someaikaa tehdä. Ainoa oli jossain vaiheessa nuo ulkomaalaiset jotka soitteli kotimaisissa numeroista monta kertaa päivässä, mutta aikansa kun niitä esti tai tuhlasi soittajan aikaa niin ne loppui (tai sitten ne saatiin hallintaan jotain muuta kautta).
 

Palvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuo taitaa olla ihan nauhoitettu puhelu, tosin aika hyvin toteutettu. Joskus olen kuunnellut tuon puhelun sanomatta mitään ja se litanja tulee sieltä kun vain odottelet oman aikasi.
Joo tätä samaa pohdittiin tänään työkaverin kanssa töissä, että onkohan nauhoitettu puhelu. Joka tapauksessa ei mennyt ihan putkeen tällä kertaa. Onneksi kuitenkaan tuohon työpuhelimeen harvemmin tulee muita puhelinmyyjien soittoja.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aika hyvin taitaa tuo markkinointikielto estellä nykypäivänä kun ei puhelinsoittoja enää mistään pitkään aikaan tullut tai sitten ei vain tule annettua puhelinnumeroa eri kisoihin ja vastaaviin mitä saattoi ennen someaikaa tehdä. Ainoa oli jossain vaiheessa nuo ulkomaalaiset jotka soitteli kotimaisissa numeroista monta kertaa päivässä, mutta aikansa kun niitä esti tai tuhlasi soittajan aikaa niin ne loppui (tai sitten ne saatiin hallintaan jotain muuta kautta).
Markkinointikieltohan ei estä puheluita, koska puheluihin ei tarvitse lupaa. Puhelun aikana jos kieltää soittamasta, sen pitäisi kyseiseltä toimijalta estää tulevat puhelut ikuisuuteen asti. Eräs tuttuni on lehtimyyjänä ja kysyin häneltä miten he toimvat noiden kieltojen kanssa, niin kertoi että käskevät soittamaan päämiehen asiakaspalveluun. Mikä on tietenkin laitonta, mutta ei häiritse toimintaa.

Myöskin tuo @RexHex mainitsema nauhoitettu puhelu on sähköistä markkinointia ja tarvitsee etukäteen saadun luvan, kuten mikä tahansa sähköinen markkinointi, mitä kenelläkään noista kyselijöistä ei varmasti ole kuin poikkeustapauksissa. Voi toki olla, että kyselijät eivät tarvitse lupaa kun eivät markkinoi.
 
Aikoinaan sanottu:
Luuri korville AINA tuntemattomaan numeroon.
Olen mielelläni mulkku.

Tarkoittaako tuntematon numero kaikkia numeroita, joita et tunnista vai ainoastaan niitä, joissa ei näy numeroa? Ja jatkokysymys tai oikeastaan pohdinta, eikö olisi helpompi olla vain vastaamatta? Siis sen sijaan, että vastaa ja sulkee heti puhelun.
 

Goljat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, PattU
Mulle yrittäjänä tulee ihan helvetisti puheluita, missä yritetään myydä jotain. Nykyään suurimpaan osaan jätän vastaamatta ja siitä saan kiittää fonecta calleria. Kun puhelimessa vilkkuu *Epäillään häiriösoittajaksi* hiljennän puhelun ja jatkan töitäni. On huippu palvelu.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Kyllähän puhelinmyyjien kanssa pärjää, mutta yrittäkääpä taistella Sanoman sähköpostimarkkinointeja vastaan. Kun erehdyt kerrankin ottamaan Sanomalta mitä tahansa palvelua, oli se sitten Hesarin ilmainen kokeilujakso tai maksettu Ruutu+-tilaus, niin sulle puskee ihan saatanasti sähköpostia, joista ei pääse eroon edes klikkaamalla että älkää lähettäkö minulle enää markkinointiviestiä. Sanoma on tehnyt tuon himmelinsä sen verran vittumaisesti, että voit estää viestit vain media kerrallaan. Erikseen siis HS, Ruutu, Supla, Aku Ankka, MeNaiset, ET, Tiede jne. En ole löytänyt vielä paikkaa, josta voisin estää kaikki Sanoma-konsernin markkinointiviestit kerralla.

Voisin vaikka vannoa, että esimerkiksi Suplan markkinointiviestit olen estänyt jo useampaankin kertaan, mutta aina minulle puskee läpi jotain "loppuvuosi nyt VAIN 5 €"-viestejä mailiin. Sitten kun olet sattunut ottamaan Ruutu-kokeilun maksutta jollain toisellakin maililla vuosia sitten, niin saat nämä viestit kahteen kertaan ja kahteen kertaan saat vielä estää sähköpostimarkkinoinnin - tuloksetta.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Aikoinaan sanottu:
Luuri korville AINA tuntemattomaan numeroon.
Olen mielelläni mulkku.
Mulla puskee nyt jo toista viikkoa kylmää hikeä aina, kun vieras numero soittaa. Olen näet töitä hakenut ja se on ihan 50/50 onko soittaja puhelinmyyjä vai kutsu työhaastatteluun. Ärsyttävää, koska olen jo vuosia skipannut suosiolla kaikki puhelut, joiden numeroa en tunnista.
 

zalmis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat Jyp
Mulla puskee nyt jo toista viikkoa kylmää hikeä aina, kun vieras numero soittaa. Olen näet töitä hakenut ja se on ihan 50/50 onko soittaja puhelinmyyjä vai kutsu työhaastatteluun. Ärsyttävää, koska olen jo vuosia skipannut suosiolla kaikki puhelut, joiden numeroa en tunnista.
Jos omistat Samsungin puhelimen, niin suosittelen tätä:
Toimii tosi hyvin, eli erottaa esimerkiksi huijauspuhelut ja vaikka operaattorin palvelumyyjän toisistaan jne.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Kyllähän puhelinmyyjien kanssa pärjää, mutta yrittäkääpä taistella Sanoman sähköpostimarkkinointeja vastaan.

Nämä on kaduillakin ihmeen hankalia feissareita. Taannoin nuorempi herra jakoi minulle ilmaista Hesaria ja hymyilin kerrankin vastaten, että voisin ottaa, kun muutossa tarvitsin lehtiä. :D No siinä sitten vietinkin pitkän hetken selittäen, miksi en viitsi mitään heidän lehtiä tilailla. Jos mitään hyvää tuossa, eivät pommita sähköpostia ja soita koko ajan.

Minulla on olevinaan joku estopalvelu, mutta eräs numerosarja puskee tuosta kyllä läpi. Tunnistan jo numeron, johon ei kannata vastata. Onneksi numeromuistini on aivan huippuluokkaa ja tunnistan esim. terveysasioihini liittyvät numerot.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös