Puhelinmyyjät – nuo ”ystävämme”

  • 333 358
  • 1 378
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Täällä vissiin on joitakin allalla toimivia tai toimineita tai muutoin puhelinmyyjien työstä tietäviä niin kiinnostaisi tietää, että ohjeistetaanko myyjiä nykyään

a) sinuttelemaan asiakasta?
b) puhuttelemaan asiakastaan etunimellä?

Minua ainakin ärsyttää se, kun soittaja kysyy että "Sinä .... olet tilannut lehteämme ja meillä olisi nyt sinulle ..... nyt erikoistarjous jolla voisimme lähettää seuraavasta tilauksesta kolmen kuukauden lehdet ilmaiseksi. Niin, että eiköhän me laitata, sulle ..... tulemaan nämä lehdet? Emme ole kuitenkaan entuudestaan kavereita emmekä edes tunne toisiamme.
 
Paljonko Pavlovin Koiralla on ikää? Itse en ainakaan vajaa kolmekymppisenä miehenä sinuttele Suomessa juurikaan alle kuusikymppisiä, ellen sitten tieten tahtoen halua osoittaa kohteliaisuuttani jos siitä jostain syystä tilanteessa jotain etua olisi. Puhelinmyyntitilannetta en ole tällaiseksi kokenut ellei asiakas sitten todellakin ole syntynyt about sotien aikaan ja käy selvästi hitaalla. Puhelinmyyntiäkin voi (ja pitää) tietenkin tehdä eri tyyleillä. Myyjät ja asiakkaat ovat kaikki ihmisiä, ja ihmiset ovat erilaisia, joten siinä missä minun puhelinmyyntityyliini toisten aikuisten sinuttelu tuntui epäluonnolliselta niin joillekin sitten taas varmasti toimii hyvin, ja tällaiset myyjät taas tavoittavat ne omanlaisensa asiakkaat.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Paljonko Pavlovin Koiralla on ikää? Itse en ainakaan vajaa kolmekymppisenä miehenä sinuttele Suomessa juurikaan alle kuusikymppisiä, ellen sitten tieten tahtoen halua osoittaa kohteliaisuuttani jos siitä jostain syystä tilanteessa jotain etua olisi.

Kunnioituksestahan siinä on kyse. Jos puhelinmyyjä kokee oikeudekseen häiritä yksityisyyttäni tilanteessa, missä en halua mitään enkä tarvitse mitään - ja jos tarvitsen, huomaan sen itse ja ostan kyseisen asian - voisi tämä edes yrittää suhtauta omasta mielestään potentiaaliseen asiakkaaseen (mitä en ole) kunnioittavasti. Tosi se tuntuu olevan liikaa vaadittu.

Onneksi noita puheluita ei ole tullut aikoihin.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Paljonko Pavlovin Koiralla on ikää? Itse en ainakaan vajaa kolmekymppisenä miehenä sinuttele Suomessa juurikaan alle kuusikymppisiä,

Kolmen- ja neljänkympin välissä huidellaan. Tarkoittanet että et teitittele alle kuusikymppisiä.

Minulla riippuu tilanteista. En teitittele naapureita tai muita kylän miehiä/naisia mutta olen kyllä työssä harjoittanut teitittelyä asiakaspalvelutilanteissa. Toki siitä useimmiten vaihdetaan sujuvasti sinutteluun. Useimmissa ammateissa teitittely tuntuu kuuluvan asiaan: esim. tarjoilijat ja taksikuskit yleensä teitittelevät. Minusta puhelinmyyjänkin kuuluisi olettaa että kyse on asiakaspalvelutilanteesta hänen työssään eikä rupattelusta kaverien kesken.

Sinuttelu on toki suomalaisessa kulttuurissa nykyään valtavirtaa enkä minä siitä pahastu jos minua sinutellaan. Se kyllä särähtää korvaan jos täysin ventovieras ihminen toistelee puhelimessa minun etunimeä. Toisen ihmisen nimen hokeminen ei sinänsä kuulu luontevasti minkäänlaiseen keskusteluun.
 
Viimeksi muokattu:

lihaani

Jäsen
Tässä yksi hyväksi toteamani keino päästä puhelinmyyjistä eroon:

Vajaa kymmenen vuotta sitten kun tajusin, että toisesa päässä oli puhelinmyyjä, löin aina sanaakaan sanomatta luurin korvaan. Kaikille kaupustelijoille.

Eipä moneen vuoteen ole kukaan yrittänyt ottaa puhelimitse yhteyttä tyyliin: "Hei, olisiko sinulla hetki aikaa?" Jos joku myyjä pitää minua moukkana ja tollona niin se on pelkästään myyjän murhe. Ei minun.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Sulle todennäköisesti on puhelun jälkeen naurettu oikein urakalla tupakkapaikalla.

Siis mitä? Eihän semmoista yritystä olekaan missä ei asiakkaille naurettaisi. Yllättävän isotkin pomot tekevät sitä joskus palavereissa, puhumattakaan mitä työntekijät puhuvat keskenään.

Kaikkien pitäisi ymmärtää lyödä luuri korvaan, jos ei kiinnosta. Tein aikoinaan enemmänkin haastatteluhommia, missä ei paljoakaan luuria tule korvaan. Silti miksi ihmeessä minua olisi haitannut, jos joku niin tekisi? Säästää kaikkien aikaa ja minulta tuli tietokoneelta seuraava numero. Kun soitat sata puhelua päivässä, niin sinua ei todellakaan kiinnosta miten jotkut harvat siellä käyttäytyvät.

Välillä löin lähes itsekin, jos vastaaja oli sellainen, että koko haastattelusta ei vain tullut mitään. Kymmenen minuutin haastattelussa saatoin sanoa minuutin kohdalla "ja tässä olivatkin kaikki kysymyksemme, hyvää päivänjatkoa. tuut, tuut, tuut."
 
Jos satun ostamaan jotain teen sen silloin kun itselle parhaiten sopii enkä silloin kun joku sattuu mulle soittamaan, koko puhelinmyynnin voisi kieltää lailla niin ei nousisi jatkuvaa hälyä epäeettisistä ja jopa lakien vastaisista myyntikeinoista. Onko puhelinmyynti välttämätön myynti- ja markkinointikanava nyky-yhteiskunnassa?

Onneksi minulla sattuu olemaan käytössä firman puhelin jonka numeroa en millekään puoskareille jaa, olen onnistunut välttymään aika hyvin tajunnanräjäyttäviltä tarjouksilta. Taitaa nämä puhelinmyynnin puolestapuhujat tienata elantonsa sillä tai sitten vaan olla kuponkiuutisten ja tv-shoppien kovinta kohderyhmää.
 

J.Petke

Jäsen
Tässä yksi hyväksi toteamani keino päästä puhelinmyyjistä eroon:

Vajaa kymmenen vuotta sitten kun tajusin, että toisesa päässä oli puhelinmyyjä, löin aina sanaakaan sanomatta luurin korvaan. Kaikille kaupustelijoille.

Suomalaista antisosiaalisuutta parhaimmillaan. En ole törmännyt vielä yhteenkään myyjään, joka ei olisi uskonut kun ensimmäisten lauseiden jälkeen totean, että "kiitos mutta en ole tällä hetkellä kiinnostunut" Jos yrittää vielä jatkaa keskustelua niin totean saman asian "kiitos mutta ei tällä kertaa". Kohtelias tapa lopettaa keskustelu ja toimii aina. En minä kaupassakaan tiuski myyjille vaan minut on opetettu kohteliaaksi ja muut huomioonottavaksi.

En ylipäätään ymmärrä miksi suomalaiset melkein pelkäävät puhelinmyyjiä.

Tosin, että eihän puhelinmyyjät ole ihmisiä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Laittakaa nyt hyvät ihmiset numeronne ns. Robinson-listalle, niin loppuu häiriköinti.

Suosittelen samaa. Eipä ole juurikaan joutavaa puhelinterroria enää esiintynyt listalle ilmoittautumiseni jälkeen. Jotain satunnaisia puheluita on voinut tulla, mutta en niihin muutenkaan vastaa.

Tuntemattomiin numeroihin en vastaa oikeastaan koskaan (ellen juuri sinä päivänä odota esim. soittoa lääkäristä tai vastaavalta taholta, jotka saattavat soittaa numerosta joka ei näy ruudulla), ja muihinkaan puheluihin vastaan melko harvoin. Jos numeron alku on sellainen, että se saattaa olla esim. Turun kaupungista, niin vastaan siihen, samoin tilanteissa joissa odotan asiapuhelua tai asiapuhelu saattaa olla odotettavissa.

Muuten lähden siitä lähtökohdasta, että jos jollain on oikeasti asiaa, niin hän joko jättää viestin puhelinvastaajaan tai laittaa tekstarin ja selventää soittonsa syytä. Jos näin ei tapahdu, niin silloin soittajalla ei ole ollutkaan mitään oikeaa asiaa.

Mikäli tilanne on epäselvän tuntuinen ja joku on esim. soittanut, mutten ole tähän epäselvältä tuntuvaan puheluun vastannut, niin saatan selvittää käytetyn numeron finderin avulla. Esimerkiksi kerran oli soitettu eräästä eläinkaupasta, jossa käyn ja jossa olin osallistunut kilpailuun. Olin sitten voittanut palkinnon, ja minua oli tavoiteltu. Selvitin numeron taustatiedot, jotka viittasivat eläinkauppaan ja sitten soitin takaisin, koska arvelin mistä on kysymys.

Eipä minulla ole töissäkään aina ns. siviilipuhelinta mukana, tai kauppareissuilla. Luuri unohtuu välillä kotiin. Siinäpäs sitten soittelevat. "Sut saa kiinni"-ideologia ei minuun muutenkaan päde, kuten ei myöskään "Kaikkien kanssa yhtä aikaa"-linja.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Tuo on muuten hyvä havainto mitä Musta Nuoli kirjoitti. Minullakin on sellainen tilanne, että jos puhelimeen soittaa joku sellainen jonka nimeä minulla ei ole tallennettuna voin olla lähes sataprosenttisen varma että kyse on puhelinmyyjästä. Muut, jotka ottavat kontaktia tekevät sen nykytekniikan oloissa pääasiassa s-postitse, facebookin kautta tai jopa Jatkoajan yv:llä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Suosittelen samaa. Eipä ole juurikaan joutavaa puhelinterroria enää esiintynyt listalle ilmoittautumiseni jälkeen. Jotain satunnaisia puheluita on voinut tulla, mutta en niihin muutenkaan vastaa.

Tuntemattomiin numeroihin en vastaa oikeastaan koskaan (ellen juuri sinä päivänä odota esim. soittoa lääkäristä tai vastaavalta taholta, jotka saattavat soittaa numerosta joka ei näy ruudulla), ja muihinkaan puheluihin vastaan melko harvoin. Jos numeron alku on sellainen, että se saattaa olla esim. Turun kaupungista, niin vastaan siihen, samoin tilanteissa joissa odotan asiapuhelua tai asiapuhelu saattaa olla odotettavissa.

Muuten lähden siitä lähtökohdasta, että jos jollain on oikeasti asiaa, niin hän joko jättää viestin puhelinvastaajaan tai laittaa tekstarin ja selventää soittonsa syytä. Jos näin ei tapahdu, niin silloin soittajalla ei ole ollutkaan mitään oikeaa asiaa.

Mikäli tilanne on epäselvän tuntuinen ja joku on esim. soittanut, mutten ole tähän epäselvältä tuntuvaan puheluun vastannut, niin saatan selvittää käytetyn numeron finderin avulla. Esimerkiksi kerran oli soitettu eräästä eläinkaupasta, jossa käyn ja jossa olin osallistunut kilpailuun. Olin sitten voittanut palkinnon, ja minua oli tavoiteltu. Selvitin numeron taustatiedot, jotka viittasivat eläinkauppaan ja sitten soitin takaisin, koska arvelin mistä on kysymys.

Eipä minulla ole töissäkään aina ns. siviilipuhelinta mukana, tai kauppareissuilla. Luuri unohtuu välillä kotiin. Siinäpäs sitten soittelevat. "Sut saa kiinni"-ideologia ei minuun muutenkaan päde, kuten ei myöskään "Kaikkien kanssa yhtä aikaa"-linja.

Kyllä ihmiset on valmiita näkemään ison vaivan sen eteen, että ei tarvitse / halua / uskalla vastata puhelimeen sen soidessa. (Musta Nuoli, tätä ei ole osoitettu pelkästään sinulle, sillä olen lukenut / kuullut vastaavasta käytöksestä ennenkin)

Itse en jaksa ymmärtää periaatetta "En vastaa tuntemattomiin numeroihin. Jättäköön viestin tai lähettäköön tekstarin, jos on oikeaa asiaa." Ja sitten aletaan itse selvittelemään numeron alkuperää ja soitetaan takaisin, jos se onkin joku, mikä voisi olla tärkeää. Aikamoinen työ ja vaiva tuossakin on.

Eikö se nyt olisi helpompaa vastata siihen puhelimeen, jos sillä hetkellä on mahdollista vastata. Jos on paikassa, jossa ei voi puhua, ei kuulukaan vastata ja silloín asia on eri. Jos siellä on vaikkapa puhelinmyyjä, niin kohteliaan jämäkästi kun ilmoittaa, ettei ole kiinnostunut (tai ei nyt ehdi tms.), niin kyllähän ne uskovat. Ainakin minua ovat aina uskoneet.

Onko ihmisillä pelko, että joku viranomainen on tulossa puhelinta pitkin kimppuun vai sekö se on taustalla, että ei itse osaa sanoa eitä sille myyjälle?

En vaan jaksa käsittää.

Itse joudun töiden puolesta aina silloin tällöin soittelemaan asiakkaille, heidän kannaltaan varsin tärkeistäkin asioista. Jos siellä silloin on toisessa päässä joku urpo, joka ei vastaa puhelimeen, kun puhelu tulee tuntemattomasta numerosta, niin en minä ala hänelle mitään tekstiviestejä lähettelemään, että hei, minulla olisi oikeasti tärkeää asiaa. Soitan kerran tai pari, ja jos ei vastaa, niin sitten saa asia olla. Sitten lähestytään esim. kirjeellä ja asian käsittely kyllä viivästyy varsin mukavasti siinä kohtaa. No, eipähän tarvinnut vastata tuntemattomaan numeroon.
 

lihaani

Jäsen
Suomalaista antisosiaalisuutta parhaimmillaan. En ole törmännyt vielä yhteenkään myyjään, joka ei olisi uskonut kun ensimmäisten lauseiden jälkeen totean, että "kiitos mutta en ole tällä hetkellä kiinnostunut" Jos yrittää vielä jatkaa keskustelua niin totean saman asian "kiitos mutta ei tällä kertaa". Kohtelias tapa lopettaa keskustelu ja toimii aina. En minä kaupassakaan tiuski myyjille vaan minut on opetettu kohteliaaksi ja muut huomioonottavaksi.

En ylipäätään ymmärrä miksi suomalaiset melkein pelkäävät puhelinmyyjiä.

Tosin, että eihän puhelinmyyjät ole ihmisiä.


Miksi pitäisi olla sosiaalinen puhelinmyyjille? En ole sosiaalinen muillekkaan kerjäläisille. Kaikille muille pyrin olemaan ystävällinen ja huomioiva.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Eikö se nyt olisi helpompaa vastata siihen puhelimeen, jos sillä hetkellä on mahdollista vastata. Jos on paikassa, jossa ei voi puhua, ei kuulukaan vastata ja silloín asia on eri. Jos siellä on vaikkapa puhelinmyyjä, niin kohteliaan jämäkästi kun ilmoittaa, ettei ole kiinnostunut (tai ei nyt ehdi tms.), niin kyllähän ne uskovat. Ainakin minua ovat aina uskoneet.

Tarkennettakoon sen verran, että esimerkiksi töissä minun ei ole mahdollista (tai ainakaan suotavaa niinä hetkinä, jolloin se olisi mahdollistakin) vastata omaan kännykkääni, joka on äänettömällä kuitenkin taskussa. Jos joku laittaa tekstarin yms, niin sen voin jossain välissä lukea ja jos joku ystävä/sukulainen soittaa useasti, niin sitten pyrin tauolla yms. soittamaan takaisin. Tämä mainitsemani numeron selvitysepisodi tapahtui ollessani työ- ja koulutusmatkalla ja keskellä seminaaria. Ihmettelin siellä, että kuka tai mikä minulle soittelee parikin kertaa kesken seminaarin, ja selvitin kännykästä netitse finderilla, mistä numerosta oikein soitellaan.

Työpuhelimeen totta kai vastaan, se on eri asia.

Onko ihmisillä pelko, että joku viranomainen on tulossa puhelinta pitkin kimppuun vai sekö se on taustalla, että ei itse osaa sanoa eitä sille myyjälle?

En vaan jaksa käsittää.

Ei ole viranomaisen pelkoa, en vain halua töitteni jälkeen enää olla välttämättä ihan kaikkien tavoitettavissa erityisesti alkuiltaisin, en halua vastata puhelimitse mihinkään mielipidekysymyksiin (osallistun sen sijaan netitse lähetettäviin mielipidetutkimuksiin, joihin voin vastata kun parhaaksi katson) enkä halua tilata mitään tuotetta puhelimitse tai vängätä kenenkään kanssa, että ei, en tilaa uutta liittymää tai miesten kalsareita.

Kaverit voivat toki soittaakin, ja heille itsekin soitan, samoin kuin lähisukulaisilleni (vanhemmat ja veli), mutta on myös pari kaveria, joihin olen 90-prosenttisesti yhteydellä tekstiviestein, pikaviestimien avulla ja sähköpostein. Facebookin kautta eivät sentään mainostajat tavoita, koska minulla ei FB-tiliä ole eikä näillä näkymin tule.

Ei-sanaa osaan käyttää, mutta en vain aina jaksa haaskata aikaani joutaviin keskusteluihin tai keskeyttää senhetkisiä puuhiani kuten vaikkapa dvd-elokuvan katsomista, kirjan lukemista tai musiikin intensiivistä kuuntelemista sen takia, että joku sattuu soittamaan. Vituttaa, jos keskeytän asian johon olen syventynyt sen takia, että luurista kuuluu joku tekopirteä mainospuhe.

Ylipäätään vastustan ja inhoan nykypäivänä käsiin räjähtänyttä mainostamisen ja markkinoinnin kulttuuria, jossa asioita tyrkytetään aggressiivisesti. Suhtaudun erittäin negatiivisesti, jos minua lähestytään jonkun turhaksi kokemani asian mainostamisen tiimoilta puhelimitse, kasvotusten (feissarit) tai vastaavalla tavalla. Netistä sentään saa suurimman osan mainoksista pois adblockeilla ja muilla, ja ison osan roskaposteista saa blokattua sähköpostistakin.

Kerjuriparroille tai polvillaan anelijoille en anna koskaan mitään, enkä myöskään koskaan osta mitään keneltäkään sellaiselta, joka kotirauhaani häiritsee tavalla tai toisella. En toki myöskään avaa koskaan kotioveani, ellen tiedä, kuka soittaa ovikelloa. Postimies soittaa aina kahdesti, hänelle avaan jos on paketti tulossa. Samoin kaverit, sukulaiset ja pari muuta tuttua pääsevät sisään jos asiasta on sovittu. Suurin osa naapureista, jehovat, kerjäläiset ja ties mitkä rimpauttelijat saavat jäädä pimeään käytävään.

Itse joudun töiden puolesta aina silloin tällöin soittelemaan asiakkaille, heidän kannaltaan varsin tärkeistäkin asioista. Jos siellä silloin on toisessa päässä joku urpo, joka ei vastaa puhelimeen, kun puhelu tulee tuntemattomasta numerosta, niin en minä ala hänelle mitään tekstiviestejä lähettelemään, että hei, minulla olisi oikeasti tärkeää asiaa. Soitan kerran tai pari, ja jos ei vastaa, niin sitten saa asia olla. Sitten lähestytään esim. kirjeellä ja asian käsittely kyllä viivästyy varsin mukavasti siinä kohtaa. No, eipähän tarvinnut vastata tuntemattomaan numeroon.

Minäkin joudun työssäni välillä puheluita soittamaan, yleensä soitan kahdesti jos en tavoita ensimmäisellä kerralla. Olen laittanut myös tekstiviestejä jos asia on ollut erityisen akuutti, yleensä tosin laitan sitten suosiolla sähköpostin (jos on tärkeä asia) tai sitten annan olla (vähemmän tärkeä). Luurin toisessa päässä ei varsinkaan ns. virka-aikaan kuitenkaan ole aina urpo, jos puheluun ei vastata. Kuten sanottua, en minäkään pysty vastaamaan omaan puhelimeeni työaikana.

Aina ei tietysti puhelun vastaanottaja voi tietää, mistä puhelu tulee, mutta monesti "viranomaispuhelua" tai vastaavaa osaa odottaa, jolloin tietysti puheluun vastaa aktiviisemmin. Viimeistään klo 18 jälkeen ei kuitenkaan yksikään julkishallinnollinen taho tai muu vastaava yleensä soittele, joten tämän kellonlyömän jälkeiset tuntemattomat numerot voi suosiolla jättää huomiotta.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Sehän tässä onkin että ne muutamat tietyt paskafirmat pilaaat sitten kaikkien maineen. Olen sitämieltä kuitenkin että näiden puhelinmyynti toimistojen esimiehet ja päälliköt ei tietenkään käske tai kannusta kusettamaan, vaan suurin osa ongelmasta tulee siinä kun yksittäisellä myjällä vilahtaa dollarit silmissä ja aletaan oikaisemaan aitoja helponmman rahan toivossa. Tämä on taas osittain myyjän omalla vastuulla mutta myös alalla olevien työnantajien jotka ei maksa myyjille kunnon pohjapalkkaa.

Onko tosiaan niin, että kaikki ne myyjät, jotka ovat luvanneet jotain "ilmaiseksi", ovat itse keksineet tuon kusetuksen eivätkä lue sitä eteen työnnetystä lapusta? Epäilen.
 

J.Petke

Jäsen
Miksi pitäisi olla sosiaalinen puhelinmyyjille? En ole sosiaalinen muillekkaan kerjäläisille. Kaikille muille pyrin olemaan ystävällinen ja huomioiva.

Ketkä kaikki niputat kerjäläisiksi puhelinmyyjistä? Ne kenen palveluista et välitä vai kaikki? Mikä estää olemasta kohtelias kaikille? Minua ainakin on Soneran myyjät ilahduttanut pari kertaa kun ovat tarjonneet ensin Koti-tv:tä ja ensimmäisellä kerralla valokuitunettiä. Kuuntelen tarjouksen mieluusti niiltä myyjiltä kenellä on tarjota minua kiinnostava tuote, muille sanon ei kiitos.

Näin yleisestihän nykyään hommat menee niin, että normaalilla nettisivulla on ne normaalit hinnat ja puhelimella voit saada oikeinkin hyviä tarjouksia joita ei muuten saisi.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Onko tosiaan niin, että kaikki ne myyjät, jotka ovat luvanneet jotain "ilmaiseksi", ovat itse keksineet tuon kusetuksen eivätkä lue sitä eteen työnnetystä lapusta? Epäilen.

No kaikenlaista mahtuu se on selvä. Mutta jotkin myytävistä tuotteista ihan oikeasti ovat ilmaisia asiakkaalle, itse olen aikanaan esimerkiksi johtanut myyntiä missä asiakkaalle menevä tuote oli ilmainen ja siitä piti maksaa vaan postimaksu joka oli kahdesta lehdestä muistaakseni yhteensä 3 euron paikkeilla. ja se ei ollut kusetusta. Toki tilaus lähtökohtaisesti jatkuu siitä eteenpäin jos asiakas ei tuotetta peruuta ja tämä oli asiakkaalle sanottava.
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Mutta jotkin myytävistä tuotteista ihan oikeasti ovat ilmaisia asiakkaalle, itse olen aikanaan esimerkiksi johtanut myyntiä missä asiakkaalle menevä tuote oli ilmainen ja siitä piti maksaa vaan postimaksu joka oli kahdesta lehdestä muistaakseni yhteensä 3 euron paikkeilla. ja se ei ollut kusetusta.

Toivottavasti ette kutsuneet sitä ilmaiseksi, koska se on yksinkertaisesti kuluttajansuojalain vastaista. Noita lehti-/kalsari-/partahöylämyyjiä soittelee useampi vuodessa, jotka mainostavat tuotteitaan ilmaisiksi ja kuitenkin lopussa mainitsevat, että postikulut jäävät maksettaviksi. Eli ei ole kyse mistään yksittäistaistapauksista ja sitä sattuu niin usein, että varmasti ohjeistus on tullut yläpuolelta.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
No kaikenlaista mahtuu se on selvä. Mutta jotkin myytävistä tuotteista ihan oikeasti ovat ilmaisia asiakkaalle, itse olen aikanaan esimerkiksi johtanut myyntiä missä asiakkaalle menevä tuote oli ilmainen ja siitä piti maksaa vaan postimaksu joka oli kahdesta lehdestä muistaakseni yhteensä 3 euron paikkeilla. ja se ei ollut kusetusta. Toki tilaus lähtökohtaisesti jatkuu siitä eteenpäin jos asiakas ei tuotetta peruuta ja tämä oli asiakkaalle sanottava.

Tarkoitin juuri noita kusetuksia, joissa ilmaiseksi sanotaan jotain, joka ei ole ilmaista.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olet siis sitämieltä että yrityksen pitäisi tehdä tappiota jotta tuote olisi ilmainen?

Mitä helevettiä? Yrityksen ei pitäisi sanoa että tuote on ilmainen, jos se maksaa.

edit: Näköjään Jerry poisti viestinsä. Jätän tämän tähän kuitenkin näkyviin, koska näkemysero oli minusta mielenkiintoinen, ja yllättäväkin; olen luullut että puhelinmyyjät tietävä kusettavansa kun puhuvat ilmaisesta, vaikka tarkoittavat maksullista.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Toivottavasti ette kutsuneet sitä ilmaiseksi, koska se on yksinkertaisesti kuluttajansuojalain vastaista. Noita lehti-/kalsari-/partahöylämyyjiä soittelee useampi vuodessa, jotka mainostavat tuotteitaan ilmaisiksi ja kuitenkin lopussa mainitsevat, että postikulut jäävät maksettaviksi. Eli ei ole kyse mistään yksittäistaistapauksista ja sitä sattuu niin usein, että varmasti ohjeistus on tullut yläpuolelta.

Tjote itsssään oli siis asiakkaalle veloiukseton ja asiakkaalle asia ilmaistiin että "hinta x sisältåä postikulut"
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
olen luullut että puhelinmyyjät tietävä kusettavansa kun puhuvat ilmaisesta, vaikka tarkoittavat maksullista.

Vastaan vielä tähän sitten lätkää. Eli siis on väärå tapa ilmaista asiakkaalle tämä on ilmainen mutta pk pitää maksaa. Se pitää ilmaista kokonaisuutena,näin ainakin itse aina olen ohjeistanut. Että "tämä tuote sisältää posti maksut". Ellei kyseessä sitten ole ilmainen tuote jossa yritys jo maksaa maksut itse.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Minua on ahdistanut eniten operaattoreiden puhelinmyyjät. DNA on ylivoimainen inhokkini. Joskus tallensin jonkun DNA-myyjän numeron kännykkääni, samasta numerosta tullut useamminkin soittoyrityksiä. En ole vastannut, koska en enää ikinä ryhdy DNA:n asiakkaaksi. No muutama viikko sitten tuosta numerosta tuli taas puhelu. Nyt päätin vastata, oli jotenkin sopiva fiilis. Heppu yritti kaupata nettiä minulle, keskeytin aika pian tuon ja aloin avautua. Selitin lähinnä syyn, miksi en noita puheluitakaan haluaisi vastaanottaa ja olen ennenkin DNA:n puhelinmyynnin kanssa tuosta keskustellut, eivät ole uskoneet. No, tämä heppu kuunteli ja oli tosiaan aika pahoillaan. Sanoi juttelevansa esimiehensä kanssa asiasta. Toki ymmärrän, ettei se tuon jäbän vika ole ja kiittelin että otti palautetta vastaan. Loppuun naurahdin vaan, että jos tarjoavat liittymää vaikkapa vuodeksi ilmaiseksi niin sitten ehkä...

Tuo oli jo oikeasti ihan myönteinen kokemus puhelinmyyjästä. Kauhulla odotan kauanko DNA:lla tuo uskotaan...
 

OH26

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Eikö kännyköiden liittymämyynti kuluttajille ole ollut jo pari kuukautta kokonaan kiellettyä toimintaa, kaikilta operaattoreilta.

Kilpailijoiden asiakkaille ei saa soittaa matkapuhelinliittymäasioissa mutta esim. mokkulaliittymiä ja muita laajakaistaliittymiä saa tarjota. Ja jos asiakas puhelussa ottaa itse matkapuhelinasiat puheeksi niin saa tarjota. Omille olemassaoleville asiakkaille saa soitella myös matkapuhelinliittymäasioissa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös