Puhelinmyyjät – nuo ”ystävämme”

  • 333 303
  • 1 378

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Eikö kännyköiden liittymämyynti kuluttajille ole ollut jo pari kuukautta kokonaan kiellettyä toimintaa, kaikilta operaattoreilta.

Joo ja tuo soitti tarjotakseen tosiaan laajakaistaa, mutta taannoiset puhelinliittymä-murheet päätyivät avautumiseni aiheeksi.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
He ovat olemassa siellä sen takia, että saavat kaupattua tuotteita tai palveluita ihmisille. Mutta heidän kauppaamistapansa on sellainen, että he häiritsevät ihmisiä, ja heitä ilmeisesti oikein ohjeistetaankin siihen. Tämän väittämäni perustan siihen, mitä tässäkin ketjussa on moni ex-puhelinmyyjä sanonut. Asiakkaan ensimmäinen "Ei" ei saa riittää, vaan tyrkyttämistä ja painostamista on oikein jatkettava. Asiakkaalle ei saa antaa suunvuoroa, jotta tämä joutuu kuuntelemaan koko myyntipuheen loppuun. Ja niin edelleen...

Valitettavasti joudun vastaamaan puhelimeen sen soidessa. Siellä saattaa olla tärkeäkin puhelu tulossa. En voi tietää, onko kyseessä puhelinmyyjä. Minut on sen verran hyvin kasvatettu, etten lyö ihmisille luuria korvaan. Kaverini teki joskus niin, jolloin puhelinmyyjä soitti heti perään - toisesta numerosta. "Puhelu taisi äsken katketa". Niinpä niin.


Pahasti kuulostaa siltä, että sinäkin kuulut siihen yllättävän suureen joukkoon ihmisiä, joista on tullut puhelimen orjia. Myynti- ja markkinointialan esimiestehtävissä ja kouluttajanakin toimiessani on kokemuksista kerrottaessa
tullut ilmi tapauksia, joissa ihmiset vastaavat puhelimeensa mm. kokouksessa, häissä, hautajaisissa, saunassa, suihkussa, lääkärissä, hammaslääkärissä, autoa ajaessa ilman handsfreetä yms. täysin käsittämättömissä tilanteissa. Sitten kun vastataan täysin sopimattomassa tilanteessa niin nämä järjen jättiläiset vetävät herneet nenäänsä jos siellä olikin myyjä. Eihän se soittaja, kuka tahansa hän onkaan, voi olla vastuussa siitä että toisessa päässä oleva vastaava henkilö pilaa päivänsä tai elämänsä tämän soiton takia. Ei vaan niin selvänäkijän kyvyin varustettua myyjää varmaan löydy, että tietäisi olla soittamatta näille jotka luulevat kaiken aikaa jonkun tärkeän puhelun olevan tulossa ja jotka sen vuoksi vastaavat missä vain ja milloin tahansa. Aiemminkin olen kysynyt jossain ketjussa, että eikö sen luurin kuuluisi olla renki ja käyttäjän isäntä eikä päinvastoin. Itse en pidä yöaikaan tai silloin kun en halua tulla häirityksi edes päällä puhelintani. Tällä välin tulleet "tärkeät" ja vähemmänkin tärkeät asiat menevät vastaajaan ja aina voi myös lähettää txt-viestin jos ei puhelimeni syystä tai toisesta ole päällä. Jos taas jollakulla läheisellä tai kaverilla on jokin hengenhätä, niin oikea numero on 112 silloin eikä minun numeroni. Ei kukaan (edes sistis) voi menettää elämänsä hallintaa ja itsehillintäänsä jonkin myyntipuhelun takia. Aina voi kertoa kohteliaasti että kiitos ei, mutta jos on ns "paha paikka" oikeasti niin aikuisen ihmisen tulee ymmärtää olla vastaamatta sellaisessa lainkaan. Myyjille todellakin useimmat toimeksiantajat ohjeistavat asiat niin, että rehellinen pitää ehdottomasti olla. Jos jokin asia markkinoidaan ilmaisena, niin se on silloin kaikkine kuluineen ja postimaksuineen oltava 0 euroa ilman minkäänlaisia vaihtoehtoja. Myös se, että ei luovuteta ensimmäiseen vasta-argumenttiin on aivan selvää, eihän hommasta tule mitään jos ensimmäiseksi kysytään "olisiko hetki aikaa" koska 99 sadasta vastaisi että ei ole. Kun asia saadaan selkeästi kerrottua, ilman liian pitkiä lurituksia ja höpinöitä, onkin tilanne useimmiten jo niin että noin 20-30 sadasta ovat kiinnostuneita tarjottavasta hyödykkeestä ja näistä hyvä myyjä hoitaa vähintään 50 % kaupoiksi ja hieman huonompikin kolmasosan.
Se, että jotkut kokevat tulleensa häirityiksi, on oikeasti kuitenkin vain se pieni vähemmistö joka samalla sortuu olemaan näitä kännykän orjia, sille ei mahda mitään jos heidän päivänsä pilaaminen oli harmittoman yhteydenoton lopputulos. Aina voi hankkia suoramarkkinointikiellon tai älypuhelimiin saa esim. blokkareita jotka estävät monien kaupallisten puheluiden läpipääsyn. Mutta se on täysin perusteetonta ja kohtuutonta, että ne harvalukuiset uusavuttomat, jotka eivät tiedä miten kännykkänsä kanssa pärjäisivät, alkavat vaatia koko suoramarkkinointialan kieltämistä niin tuollaiset kommentit tulee kyllä jättää täysin omaan alhaiseen arvoonsa. Se on yhtä alhaista kastia kuin ne epärehelliset alan toimijat, jotka myyvät ilmaisena maksullista tuotetta tai eivät kerro rehellisesti kaikkia kaupan ehtoja. Tällaiset alan ääri-ilmiöt pilaavat mainetta ja ilmapiiriä myös täysin rehellisiltä yrityksiltä.
UGH, olen puhunut!
 

lihaani

Jäsen
Pahasti kuulostaa siltä, että sinäkin kuulut siihen yllättävän suureen joukkoon ihmisiä, joista on tullut puhelimen orjia.

En ole Sistis, mutta en malta olla vastaamatta. Luurin korvaan lyömisen sietäminen on osa puhelinmyyjän ammattia joten ei kannata valittaa. Jos sitä ei siedä, niin sitten pitää vaihtaa ammattia. Puhelinmyyjällä ei ole mitään keinoa vaatia myynnin kohteelta käytöstapoja.

Kuten jo aiemmin mainitsin, niin lyön aina luurin korvaan mitään sanomatta, kun selviää, että toisessa päässä on puhelinmyyjä. Eivät pirut ole soittaneen vuosiin. Nähtävästi sana kiertää.

Aivan vapaasti saavat puhelinmyyjät pitää minua moukkana ja tollona. En ole aikonut olla milloinkaan missään tekemisissä heidän kanssaan.
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Jos pyytämättä tunkeutuu toisen yksityisalueelle, on aivan turha vaatia tai edes odottaa mitään käytöstapoja.

Kuluttajan kannalta puhelinmyynnissä ei ole käytännössä mitään hyviä puolia.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
En ole Sistis, mutta en malta olla vastaamatta. Luurin korvaan lyömisen sietäminen on osa puhelinmyyjän ammattia joten ei kannata valittaa. Jos sitä ei siedä, niin sitten pitää vaihtaa ammattia. Puhelinmyyjällä ei ole mitään keinoa vaatia myynnin kohteelta käytöstapoja.

Kuten jo aiemmin mainitsin, niin lyön aina luurin korvaan mitään sanomatta, kun selviää, että toisessa päässä on puhelinmyyjä. Eivät pirut ole soittaneen vuosiin. Nähtävästi sana kiertää.

Aivan vapaasti saavat puhelinmyyjät pitää minua moukkana ja tollona. En ole aikonut olla milloinkaan missään tekemisissä heidän kanssaan.

En malta minäkään olla vastaamatta.

Jos viitsit tarkemmin lukea, niin en minä luurin korvaan lyömisestä valittanutkaan, vaan siitä että siihen puhelimeen vastataan täysin sopimattomissa tilanteissa, joista luettelin muutaman esimerkin ja sitten
kirotaan myyjää joka soitti "niin pahaan aikaan ja häiritsi"

Kyllä ihan takuulla myyjistä jokainen saa välillä luurin korvaan ja kukaan alalla yli kuukauden ollut ei siitä piittaa pätkän vertaa, eipähän mene aika hukkaan.
Siinä kyllä yliarvioit itseäsi, jos oikeasti luulet että sana on kiertänyt siitä että Lihaanilta saa luurit korvaan eikä sinulle enää siksi soitella. Päinvastoin monet myyjät merkkaavat luurin korvaan lyöneen kohdalle "soitettava uudelleen"
ja sitä iloa sitten kestää niin kauan kunnes toisessa päässä on opittu puhumaan tai nimi pudonnut lopulta listalta pois. Sinun kohdalla siis jälkimmäisestä syystä.

Siinä olet ihan oikeassa että myyjällä ei ole keinoja vaatia asiakkailta minkäänlaisia käytöstapoja. Jokainen saa olla ihan niin moukka ja tollo kuin
ikinä haluaa. Myyjien keskuudessa ja nyt myös jatkoajan keskustelupalstalaisten keskuudessa olet kykysi nyt näyttänyt. Tyhmä siis saa olla, mutta onko sitä pakko mainostaa kaikille ja vieläpä pitää sitä jonkinlaisena ylpeydenaiheena?

Miettikääpä sitä, sanoi Saukkonenkin aikoinaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei huono käytös ole perusteltua, vaikka joku sattuisi häiritsemäänkin. Ymmärrän kyllä, ettei jankuttava myyjä kaipaa muuta kuin luurin korvaansa, mutta kyllä nuo ovat paria poikkeusta lukuunottamatta ovat ainakin minua uskoneet, kun olen asiallisesti ilmoittanut, etten ole kiinnostunut. Ei se mikään iso juttu pitäisi kenellekään älylliselle olennolle olla sanoa, että ei kiitos, ei kannata tuhlata kummankaan aikaa.

Itse olen yhden kesän noita hommia kymmenkunta vuotta sitten tehnyt kun muuta ei löytynyt. Ei se mun luonteellani mitään herkkua ollut, eikä motivaatio ollut kovin korkealla varsinkaan sen jälkeen, kun joku kusipää päätti päteä nokkeluuksillaan. Välillä teki mieli sanoa takaisin, mutta yleensä totesin vain kiitokset ja kuulemiin. Olin aika huono myyjä, koska pidin todella nolona sitä, että tuputan jotain tuotetta tuntemattomalle ihmiselle, mutta sai siitä nyt ainakin sen takuupalkan, jos ei muuta. Ja joskus sain muutamia kauppojakin tehtyä.

Varmasti tuo yksi kesä teki sen, että vaikken varsinaisesti arvosta tuota duunia, niin arvostan sitä, että jotkut yrittävät sitäkin kautta leipänsä tienata eivätkä vedä aivan viljami wagereina. Jos soittaja on peruskohtelias, niin kai sille voi myös kohteliaasti kieltäytyäkin, eikä vetää idioottivaihteella vastapalloon.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Jos pyytämättä tunkeutuu toisen yksityisalueelle, on aivan turha vaatia tai edes odottaa mitään käytöstapoja.

Kuluttajan kannalta puhelinmyynnissä ei ole käytännössä mitään hyviä puolia.

Sinullekin lyhyesti kommentoin koska esitit noinkin lyhyessä viestissä kaksi virheellistä seikkaa.

1. Soittaminen asiakkaalle EI OLE yksityisalueelle tunkeutumista, teleliikenneverkko ei ole yksityisaluetta vaan kaikkien vapaassa käytössä.

2. Kuluttajan kannalta puhelinmyynnissä voi olla useitakin hyviä puolia.
esim. saat paremman tarjouksen kuin muualta tai olemalla itse aktiivinen, sinun ei tarvitse nähdä vaivaa koska myyjä hoitaa tietojesi täytön ja kaupanteon kaikki eri vaiheet, senkus istut paikallasi etkä juokse vaikka kaupoissa etsimässä vastaavaa joka onkin myyty loppuun kenties. Myös kaupanpäälliset koskevat usein vain puhelinmyynnissä tehtyjä kauppoja.
Vähäinen ei myöskään ole se vaikutus, kun ostaa puhelinmyyjältä siinä saa joku opiskelija tai eläkeläinen itselleen lisätienestiä ja valtio verotuloja. Myös moni muuten työttömäksi jäänyt voi työskennellä kauppoja tehdessään alalla.
Tämä taas vähentää valtion menoja esim. työttömyysturvarahojen ja syrjäytyneiden hoitomenoissa, inflaatio hidastuu ja siitä saa kuluttaja hyötyä itselleen pitkässä juoksussa.

Jos rassaa liikaa suoramarkkinointi, niin mikset hanki sm-kieltoa?
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Ei huono käytös ole perusteltua, vaikka joku sattuisi häiritsemäänkin. Ymmärrän kyllä, ettei jankuttava myyjä kaipaa muuta kuin luurin korvaansa, mutta kyllä nuo ovat paria poikkeusta lukuunottamatta ovat ainakin minua uskoneet, kun olen asiallisesti ilmoittanut, etten ole kiinnostunut. Ei se mikään iso juttu pitäisi kenellekään älylliselle olennolle olla sanoa, että ei kiitos, ei kannata tuhlata kummankaan aikaa.

Itse olen yhden kesän noita hommia kymmenkunta vuotta sitten tehnyt kun muuta ei löytynyt. Ei se mun luonteellani mitään herkkua ollut, eikä motivaatio ollut kovin korkealla varsinkaan sen jälkeen, kun joku kusipää päätti päteä nokkeluuksillaan. Välillä teki mieli sanoa takaisin, mutta yleensä totesin vain kiitokset ja kuulemiin. Olin aika huono myyjä, koska pidin todella nolona sitä, että tuputan jotain tuotetta tuntemattomalle ihmiselle, mutta sai siitä nyt ainakin sen takuupalkan, jos ei muuta. Ja joskus sain muutamia kauppojakin tehtyä.

Varmasti tuo yksi kesä teki sen, että vaikken varsinaisesti arvosta tuota duunia, niin arvostan sitä, että jotkut yrittävät sitäkin kautta leipänsä tienata eivätkä vedä aivan viljami wagereina. Jos soittaja on peruskohtelias, niin kai sille voi myös kohteliaasti kieltäytyäkin, eikä vetää idioottivaihteella vastapalloon.

Jep, juuri tuota ajoin takaa, itselleni jo isoisä pikkupoikana opetti että "hyvät tavat eivät maksa mitään mutta niiden puuttuminen voi tulla hyvinkin kalliiksi"
Hyvä elämänohje kaikenkaikkiaan, eikä vain puhelinmyyjiä kohtaan.
Tosiaan kun olen koulutustilaisuuksissa ollut mukana, niin kyllä itsekin olen sitä mieltä että liika painostaminen ja väkisin tyrkyttäminen ovat huonoja juttuja.
Pitää oppia nopeasti erottamaan ihmisistä ne, joilla on tarvittava määrä kiinnostusta ko. hyödykettä kohtaan ja ne jotka pitävät hyödykettä turhakkeena. Ensinmainittuihin voi sitten panostaa ja nähdä enemmän vaivaa päästäkseen kauppoihin, mutta ne joita ei asia laisinkaan kiinnosta, jätettäköön sovinnolla rauhaan hyvän päivänjatkon toivotuksin. Asiakasta pitää kunnioittaa, eikä sellainen myyjä, joka ei kuuntele lainkaan vaan paahtaa
saman A4-mittaisen spiikin sellaisenaan kaikille samalla tavoin läpi, saa koskaan menestystä työssään. Herkkähipiäisyys ei tosiaan myyjälle sovi, hyvät myyjät osaavat huumorilla ottaa huonotkin asiakaskontaktit.
Kyllä itsellenikin toisinaan tulee myyjiltä soittoja, niin saatan hyvän tarjouksen ja myyjän ollessa kyseessä tehdä kaupat jos tuote kiinnostaa.
Mutta jos tuote ei kiinnosta ja/tai myyjä on huono niin pidän lyhyen esitelmän siitä, missä hänellä olisi parannettavaa. Ei tämä elämä toivottavasti koskaan käy niin ahdistavaksi tai kiireiseksi että alkaisin purkamaan johonkin puhelinkauppiaaseen pahaa oloani. Kerran olen itsekin yhden kerran joutunut painamaan punaista kun liittymää kaupitellut kaveri ei suostunut kuuntelemaan kun vähintään kolmasti sanoin etten tarvitse uutta liittymää, koska on käytössä firman puhelin ja samalla tuli vuoroni kaupan kassalla. Sitä ennen kuitenkin toivotin hyvät päivänjatkot, vaikkei tyyppi suunvuoroa suonutkaan.
Parhaiten nämä seikat ymmärtää ne jotka ovat joskus hetkenkin alaan tutustuneet tai joilla on joku lähipiiristään alalla.
 

Tuamas

Jäsen
Sinullekin lyhyesti kommentoin koska esitit noinkin lyhyessä viestissä kaksi virheellistä seikkaa.

1. Soittaminen asiakkaalle EI OLE yksityisalueelle tunkeutumista, teleliikenneverkko ei ole yksityisaluetta vaan kaikkien vapaassa käytössä.

2. Kuluttajan kannalta puhelinmyynnissä voi olla useitakin hyviä puolia.
esim. saat paremman tarjouksen kuin muualta tai olemalla itse aktiivinen, sinun ei tarvitse nähdä vaivaa koska myyjä hoitaa tietojesi täytön ja kaupanteon kaikki eri vaiheet, senkus istut paikallasi etkä juokse vaikka kaupoissa etsimässä vastaavaa joka onkin myyty loppuun kenties. Myös kaupanpäälliset koskevat usein vain puhelinmyynnissä tehtyjä kauppoja.
Vähäinen ei myöskään ole se vaikutus, kun ostaa puhelinmyyjältä siinä saa joku opiskelija tai eläkeläinen itselleen lisätienestiä ja valtio verotuloja. Myös moni muuten työttömäksi jäänyt voi työskennellä kauppoja tehdessään alalla.
Tämä taas vähentää valtion menoja esim. työttömyysturvarahojen ja syrjäytyneiden hoitomenoissa, inflaatio hidastuu ja siitä saa kuluttaja hyötyä itselleen pitkässä juoksussa.

Jos rassaa liikaa suoramarkkinointi, niin mikset hanki sm-kieltoa?

1. Melkoista saivartelua. Jos soitetaan ihmisen henkilökohtaiseen puhelimeen pyytämättä ja yllättäen tarkoituksena hyötyä soiton kohteesta, on kyseessä näkemykseni mukaan yksityisalueelle "tunkeutuminen".

2. Kuluttajan kannalta kokonaishyöty puhelinmyynnistä on negatiivinen, eikä sitä nähdäkseni nosta jotkut "erikoistarjoukset" jotka ovat "vain puhelinmyynnin kautta ostettaessa".
Ei ole sattumaa että todelliset koijarifirmat kuten nyt vaikka Directa käyttävät/käyttivät puhelinmyyntiä ensisijaisena markkinointikeinona, koska puhelimitse asioita sovittaessa yleensä "unohtuu" tai mainitaan epäselvästi sopimuksen kannalta tärkeitä asioita.
Suurin osa siitä mitä ihmiset puhelinmyynnin kautta ostavat on turhaa, jota nämä eivät ostaisi jos joku janari ei sitä hänelle puoliväkisin tyrkyttäisi.

Myös puhelinmyynnin glorifioiminen on melkoista, kuitenkin kyseessä on melkoisen usein työntekijän riistäminen.
Tuttavat jotka ovat tuota tehneet ja joiden tilinauhat olen nähnyt, ovat tienanneet ko. hommasta rahaa puolesta eurosta kahteen euroon per tunti.
Toki menestystarinoitakin on ja turha sinun on alkaa niistä jauhamaan, kyllä kaikki ne tietävät, mutta työntekijöiden kohtuuton kusetus on tuolla alalla valitettavan yleistä.

Minua henkilökohtaisesti ei rassaa puhelinmyyjät, osaan päästä heistä kyllä eroon ja Finderin ansiosta en yleensä edes vastaa myyntipuheluihin. Se ei poista sitä, että minun näkemykseni mukaan puhelinmyynti ei tuota yhteiskunnalle mitään hyvää, eikä koko alan kieltämisestä/lopettamisesta kärsisi kuin muutama yrittäjä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onhan puhelinmyynti erittäin hyvä ja tehokas tapa myydä ja sitäkautta lisää kilpailua minkä johdosta hinnat laskevat. Vertaile vaikka harvaan asutun suomen puheluhintoja muuhun maailmaan.
 

Tuamas

Jäsen
Onhan puhelinmyynti erittäin hyvä ja tehokas tapa myydä ja sitäkautta lisää kilpailua minkä johdosta hinnat laskevat. Vertaile vaikka harvaan asutun suomen puheluhintoja muuhun maailmaan.

Meinaat että puhelinmyynti on saanut tämän aikaan?

Ps.
Jostain kumman syystä matkapuhelinliittymien puhelinmyynti kiellettiin.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Jos rassaa liikaa suoramarkkinointi, niin mikset hanki sm-kieltoa?

Onko tämä se, jonka pitäisi kieltää kaikenlainen puhelinkaupustelu ja siitä maksetaan jumalaton hinta? Sillä ei ole mitään virkaa, koska valtaosa myyjistä ei sitä noudata. Ainakin näin on tapahtunut, että kielto on ollut päällä ja siitä huolimatta puheluja on tullut. Kun asiasta on kysytty, niin vastaus on ollut, että emme me sille mitään voi, että myyjät eivät kieltoa noudata. Kyllä heidän pitäisi... Vitunko virkaa sillä sitten on, jos sitä ei noudateta.

Puhelinmyyjä, poikkeuksetta ääliö. Leikkaisivat tukkansa ja hankkisivat oikeita töitä.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Vähäinen ei myöskään ole se vaikutus, kun ostaa puhelinmyyjältä siinä saa joku opiskelija tai eläkeläinen itselleen lisätienestiä ja valtio verotuloja. Myös moni muuten työttömäksi jäänyt voi työskennellä kauppoja tehdessään alalla.
Tämä taas vähentää valtion menoja esim. työttömyysturvarahojen ja syrjäytyneiden hoitomenoissa, inflaatio hidastuu ja siitä saa kuluttaja hyötyä itselleen pitkässä juoksussa.

Kuinka tämä on juuri puhelinmyynnistä ostamisen hyvä puoli? Saako valtio siitä jotenkin enemmän verotuloja tai työntekijä enemmän palkkaa verrattuna siihen, että menen ja ostan tarvitsemani tuotteen kaupasta?

Onko tämä se, jonka pitäisi kieltää kaikenlainen puhelinkaupustelu ja siitä maksetaan jumalaton hinta? Sillä ei ole mitään virkaa, koska valtaosa myyjistä ei sitä noudata. Ainakin näin on tapahtunut, että kielto on ollut päällä ja siitä huolimatta puheluja on tullut. Kun asiasta on kysytty, niin vastaus on ollut, että emme me sille mitään voi, että myyjät eivät kieltoa noudata. Kyllä heidän pitäisi... Vitunko virkaa sillä sitten on, jos sitä ei noudateta.

Eihän Robinson-listalle liittyminen muuta maksa kuin tuon 0,39 €/min +pvm, kun sinne soittaa. Puhelu ei montaa sekuntia kestä. Ja ilahduttavasti soitot tippuivat melkein olemattomiin tuonne liittymisen jälkeen. Suosittelen.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Meinaat että puhelinmyynti on saanut tämän aikaan?

Ps.
Jostain kumman syystä matkapuhelinliittymien puhelinmyynti kiellettiin.

Ei, mutta on osaltaan ollut siihen vaikuttamassa. Puhelinmyyntikielto on ensinäkin väliaikainen ja toiseksi lähtenyt liikkeelle operaattoreiden omasta aloitteesta. Että mietihän sitä, että pyritäänkö tällä kiellolla laskemaan vai nostamaan hintoja.

Kaiken kaikkiaan tuo kielto on täysin idioottimainen ja hieno osoitus poliitikkojemme ymmärryksestä.
 

Hendricks

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Puhelinmyyjä, poikkeuksetta ääliö. Leikkaisivat tukkansa ja hankkisivat oikeita töitä.

Voi jumankauta mikä mielipide. Onko esimerkiksi oman operaattorisi palveluksessa oleva myyjä ääliö ja kusipää, jos soittaa sinulle ja tarjoaa vaikkapa nettiyhteyden sopimuksen uusimista, minkä seurauksena saisit laskusi pienemmäksi ja uuden laitteen kotiisi? Tai vaikkapa kysyy, ovatko puhelin laskusi olleet pieniä vai suuria, ja jos niissä on ollu korjattavaa niin hoitaa asian kuntoon.


On totta, että telemarkkinointi alalla on "huijari" firmoja ja en itsekkään sellaisen soittolistalle halua joutua, ei kiinnosta. On myöskin lehtikauppiaita, joiden toiminnassa ei ole mitään väärää, mutta lehdet ei kiinnosta. En itsekkään ole näiden firmojen soitoista innoissani, koska en koe hyötyväi näistä mitään. Mutta helvetti sentään, ei silti kannata mustamaalata koko toimialaa, siellä on ihan oikeasti asiakkaalle hyviä tarjouksia ja mukavia ihmisiä vielä soittamassa.

Kyllä, olen itse tällä alalla töissä. Firmassani on tehty jokaikiselle myyjälle selväksi että tuotetta EI saa myydä asiakkaalle, jos sille ei ole tarvetta, tai asiakas ei selvästi ymmärrä jutun pointtia. Lisäksi jokainen puhelu tallennetaan ja perutaan firman puolesta jos puhelussa huomataan jokin virhe. Myöskin vanhojen ihmisten kohdalla tehdään kontakti lähiomaiselle jottei väärin käytöksiä tule.

Kuullostaako tuokin mielestänne "kusetukselta"?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Onko esimerkiksi oman operaattorisi palveluksessa oleva myyjä ääliö ja kusipää, jos soittaa sinulle ja tarjoaa vaikkapa nettiyhteyden sopimuksen uusimista, minkä seurauksena saisit laskusi pienemmäksi ja uuden laitteen kotiisi?

Eipä ole tällaista tullut vastaan, joten palataan asiaan, jos joku oikeasti hyödyllinen puhelinmyyjä joskus tuotteitaan kaupittelee. Siihen asti pidän tämän mielipiteeni. Tosin osaan kyllä itsekin ottaa yhteyttä operaattoriin, jos koen, että kaipaan jotain lisäpalvelua tai hinnantarkistamista.

Kuullostaako tuokin mielestänne "kusetukselta"?

Ei, tuo kuulostaa oikein hyvältä. Miksi en ole koskaan moiseen palveluun puhelinmyyjän osalta törmännyt? Uskallan väittää, että yhden käden sormilla on laskettavissa ne kerrat, kun myyjä on kerrasta ymmärtänyt, että ei tarkoittaa ei.

Eihän Robinson-listalle liittyminen muuta maksa kuin tuon 0,39 €/min +pvm, kun sinne soittaa.

Joo, huomasin itsekin, että sehän olikin tämä jokin yrityspavelu josta kirjoitin. Yrityksille tuo Robinson ei tainnut kuulua. Jokin yritys siis kauppasi markkinointikieltoa myös yrityksille ja tämä maksoi vuodessa summan X. Kukaan sitä kieltoa ei kuitenkaan noudattanut, koska koko kielto oli kyseisen yrityksen itsensä keksimä tuote, jonka noudattamiseen kenelläkään ei ollut minkäänlaista velvollisuutta.
 

lihaani

Jäsen
Myyjien keskuudessa ja nyt myös jatkoajan keskustelupalstalaisten keskuudessa olet kykysi nyt näyttänyt. Tyhmä siis saa olla, mutta onko sitä pakko mainostaa kaikille ja vieläpä pitää sitä jonkinlaisena ylpeydenaiheena?

Miettikääpä sitä, sanoi Saukkonenkin aikoinaan.


Kylläpä minua nyt hävettää, että ammattikunta, jonka arvostus on 381:n ammatin vertailussa sijalla 380 pitää minua tollona!

Voi minua poloista!
 

Hendricks

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Eipä ole tällaista tullut vastaan, joten palataan asiaan, jos joku oikeasti hyödyllinen puhelinmyyjä joskus tuotteitaan kaupittelee. Siihen asti pidän tämän mielipiteeni. Tosin osaan kyllä itsekin ottaa yhteyttä operaattoriin, jos koen, että kaipaan jotain lisäpalvelua tai hinnantarkistamista.



Ei, tuo kuulostaa oikein hyvältä. Miksi en ole koskaan moiseen palveluun puhelinmyyjän osalta törmännyt? Uskallan väittää, että yhden käden sormilla on laskettavissa ne kerrat, kun myyjä on kerrasta ymmärtänyt, että ei tarkoittaa ei.


Solid copy. Tarkoitukseni oli vain tuoda pointtini siitä, etta koko toimialaa ei tarvitse mustamaalta joidenkin firmojen toimien takia mutta tästä taidammekin olla samaa mieltä. :)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kylläpä minua nyt hävettää, että ammattikunta, jonka arvostus on 381:n ammatin vertailussa sijalla 380 pitää minua tollona!

Voi minua poloista!
Kyllä moukkamaisuutta varmasti pitää tollona muutkin kuin puhelinmyyjät.
 

Theone

Jäsen
Kuullostaako tuokin mielestänne "kusetukselta"?

Itse olen ollut alalla esimiesasemassa aikanaan ja täytyy sanoa, että minun korvaani tuo kuulostaa kusetukselle.

Enpä ole ennen kuullut, että mikään yritys olisi missään tilanteessa ottanut yhteyttä "vanhojen ihmisten" lähiomaisiin. Miten tuo käytännössä toimii? Mistä saatte lähiomaisten tiedot ja onko tuo joku ikäraja tyyppinen ratkaisu vai miten määritellään "vanha ihminen"?

En ole myöskään koskaan kuullut, että puhelinmyyntifirma itse omatoimisesti peruisi kaupat, onko tuo edes mahdollista? -Ei ole.

Jotenkin otti tuo teksti vain silmään ja aika ruusuisen kuvan pyrit puhelinmyyntifirmasta luomaan.
 

Hendricks

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Itse olen ollut alalla esimiesasemassa aikanaan ja täytyy sanoa, että minun korvaani tuo kuulostaa kusetukselle.

Enpä ole ennen kuullut, että mikään yritys olisi missään tilanteessa ottanut yhteyttä "vanhojen ihmisten" lähiomaisiin. Miten tuo käytännössä toimii? Mistä saatte lähiomaisten tiedot ja onko tuo joku ikäraja tyyppinen ratkaisu vai miten määritellään "vanha ihminen"?

En ole myöskään koskaan kuullut, että puhelinmyyntifirma itse omatoimisesti peruisi kaupat, onko tuo edes mahdollista? -Ei ole.

Jotenkin otti tuo teksti vain silmään ja aika ruusuisen kuvan pyrit puhelinmyyntifirmasta luomaan.

42- tai aiemmin syntyneiden ihmisten kanssa ei tehdä kauppaa, ilman että olemme tehneet lähiomaiskontaktin. Piste.

Kaupan perumisella tarkoitan sitä, että jos huomataan että kauppaa kerrottaessa ollaan sanottu jotakin väärä, niin kauppa menee jäihin siihen asti, kunnes asiakkaan kanssa on asiasta keskusteltu. Esim. jos hinnoissa on käynyt virhe, niin asiakkeelle soitetaan ja pahoittellaan ja katotaan homma uudelleen.
 

Śmierć

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Islanders & Frans Nielsen + Karhu HT
Itse tykkään yleensä kuunnella aina näitä tarjouksia, ellei ole joku tärkeä työjuttu tai vastaava meneillään. Mutta sitten... se Aku Ankka! Sanon aina heti, vähän jopa toista keskeyttäen, etten ole kiinnostunut lukemaan ko. sarjakuvaa missään muodoissa, se ei vaan yksinkertaisesti uppoa. Sitten vedetään joku "perheenjäsen ym."-kortti esiin. Jos ilmoitan, ettei itseäni kyseinen sarjakuva todellakaan kiinnosta, niin soittakaa muijalleni, älkääkä kinutko sitä myyntiä minun kauttani.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
42- tai aiemmin syntyneiden ihmisten kanssa ei tehdä kauppaa, ilman että olemme tehneet lähiomaiskontaktin. Piste.

Siis tämähän on ikäsyrjintää. En tiedä millaisten tuotteiden kanssa ollaan tekemisissä mutta joidenkin tuotteiden kanssa tämä olisi suorastaan laitonta (kaikkien tuotteiden kanssa vähintäänkin kyseenalaista), siis olla myymättä jotain tuotetta vain ja ainoastaan siksi että henkilö on syntynyt ennen vuotta 42.

Tuntuu muutenkin kummalliselta joku lähiomaiskontaktointi, no edelleen en tiedä mistä tuotteista kyse, mutta kannattaako tuollainen edes? Siis ruveta selvittelemään yhteystietoja ja selittämään jollekin toiselle mistä kyse jne. No toki jos yksittäisellä kaupalla on vähän suurempi arvo.

Entä jos lähiomaiskontaktia(kuka edes lasketaan lähiomaiseksi?) ei ole? Menettääkö ennen 42 vuotta syntynyt henkilö mahdollisuuden kyseisen tuotteen hankintaan?
 

Theone

Jäsen
Siis tämähän on ikäsyrjintää. En tiedä millaisten tuotteiden kanssa ollaan tekemisissä mutta joidenkin tuotteiden kanssa tämä olisi suorastaan laitonta (kaikkien tuotteiden kanssa vähintäänkin kyseenalaista), siis olla myymättä jotain tuotetta vain ja ainoastaan siksi että henkilö on syntynyt ennen vuotta 42.

Tuntuu muutenkin kummalliselta joku lähiomaiskontaktointi, no edelleen en tiedä mistä tuotteista kyse, mutta kannattaako tuollainen edes? Siis ruveta selvittelemään yhteystietoja ja selittämään jollekin toiselle mistä kyse jne. No toki jos yksittäisellä kaupalla on vähän suurempi arvo.

Entä jos lähiomaiskontaktia(kuka edes lasketaan lähiomaiseksi?) ei ole? Menettääkö ennen 42 vuotta syntynyt henkilö mahdollisuuden kyseisen tuotteen hankintaan?

Tuota juuri itsekin hain takaa. Kuulostaa laittomalta ja varmasti sitä myös on.

Yritys ei voi saada muualta "lähiomaiskontaktin" tietoja kuin asiakkaalta. Muualta noita ei voi laillisesti kaivaa. Tuo sitoo työvoimaa jos aletaan soittelemaan sinne sun tänne ja periaatteessa jos pappa haluaa ostaa mutta esim. tytär ei, niin mitäs sitten? Kyllähän tuo pitää papalle myydä, on lähiomainen mitä mieltä tahansa, ellei tuo pappa sitten ole holhouksessa. Kustannuksia tuosta tulisi huomattavasti enemmän kuin normaalisti ja luulisi tuon vielä kaiken hyvän lisäksi olevan laitonta.

Mitä tuohon Hendricksin edelliseen viestiin tulee, niin ei missään yrityksessä kuunnella kaikkia puheluita, ei edes niitä missä tulee kauppa. Jos asiakkaalle luvataan vahingossa alhaisempi hinta mitä kampanjassa on, niin yleensä asiakas saa pitää tuon hinnan, viimeistään silloin kun soittaa tuosta aspaan ja ilmoittaa, että hinta on eri kuin luvattiin. Jos taas asiakkaalle on kerrottu korkeampi hinta, niin se vain tippuu tuohon kampanja hintaan. Ei yritys voi esim. kännykkäliittymiä kaupatessa jäädyttää kauppoja käytännössä koskaan, paitsi jos asiakkaalla on luottotiedot menneet.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
42- tai aiemmin syntyneiden ihmisten kanssa ei tehdä kauppaa, ilman että olemme tehneet lähiomaiskontaktin. Piste...

Tämähän on täysin laitonta, mikäli ostaja on oikeustoimikelpoinen. Kyllä vanhatkin ihmiset saavat käyttää rahansa haluamallaan tavalla, ei lähiomaisilla ole siihen mitään sanomista. Ikä ei tarkoita välttämättä dementiaa.

Mikäli tällaisia säädöksiä puhelinmyyntifirmoissa on, niin kannattaa miettiä miksi niitä tarvitaan. Useampi entinen oppilaani on menettänyt luottotietonsa puhelinmyyjien ja nettikauppojen takia alta kaksikymppisenä. Tällöin syynä on ollut yksikertaisesti älyllinen heikkous, he eivät ole ymmärtäneet kaupanehtoja tai sitä, että tavara täytyy myös maksaa. Minusta puhelinmyynti pitäisi lopettaa, sitä ei tässä ajassa enää tarvita ja nettikauppoihinkin pitäisi tulla maksuvälineeksi vain käteinen tai luottokortti, ei osamaksusopimuksia.

Minusta puhelinmyyjille ei tarvitse olla kohtelias, mikäli nämä jatkavat myymistä sen jälkeen kun asiakas on kertonut, ettei ole kiinnostunut tuotteesta. Itse kerron aina kohteliaasti, ettei kiinnosta ja toivotan hyvät päivän jatkot. Näin säästyy molempien aikaa ja minun hermoni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös