Ei huono käytös ole perusteltua, vaikka joku sattuisi häiritsemäänkin. Ymmärrän kyllä, ettei jankuttava myyjä kaipaa muuta kuin luurin korvaansa, mutta kyllä nuo ovat paria poikkeusta lukuunottamatta ovat ainakin minua uskoneet, kun olen asiallisesti ilmoittanut, etten ole kiinnostunut. Ei se mikään iso juttu pitäisi kenellekään älylliselle olennolle olla sanoa, että ei kiitos, ei kannata tuhlata kummankaan aikaa.
Itse olen yhden kesän noita hommia kymmenkunta vuotta sitten tehnyt kun muuta ei löytynyt. Ei se mun luonteellani mitään herkkua ollut, eikä motivaatio ollut kovin korkealla varsinkaan sen jälkeen, kun joku kusipää päätti päteä nokkeluuksillaan. Välillä teki mieli sanoa takaisin, mutta yleensä totesin vain kiitokset ja kuulemiin. Olin aika huono myyjä, koska pidin todella nolona sitä, että tuputan jotain tuotetta tuntemattomalle ihmiselle, mutta sai siitä nyt ainakin sen takuupalkan, jos ei muuta. Ja joskus sain muutamia kauppojakin tehtyä.
Varmasti tuo yksi kesä teki sen, että vaikken varsinaisesti arvosta tuota duunia, niin arvostan sitä, että jotkut yrittävät sitäkin kautta leipänsä tienata eivätkä vedä aivan viljami wagereina. Jos soittaja on peruskohtelias, niin kai sille voi myös kohteliaasti kieltäytyäkin, eikä vetää idioottivaihteella vastapalloon.