Hienoa että asiakas ohjeistaa myyjää. Joo asiakas on varmasti oikeassa, ihan varmana juu. Sulle todennäköisesti on puhelun jälkeen naurettu oikein urakalla tupakkapaikalla.
Tiedätkö, että minua ei oikeastaan haittaa paskankaan vertaa, jos nämä kusettajaurpot nauravat meikäläiselle tupakkapaikallaan. Se on pieni hinta sille, jos yksikin näistä tulevista elämäntapakusettajista saadaan tajuamaan koko touhun moraalittomuus, ja lähtemään muihin hommiin. Se, että joku porukka nauraa minulle työpaikallaan ei vie katu-uskottavuutta meikäläiseltä mihinkään. En muutenkaan ole heidän kanssaan tekemississä vapaa-aikanani tai työelämässä, joten kontaktit heihin jäävät vain tuon puhelun aikaiseksi. Vaikutus elämääni noilla nauruilla on puhdas nolla. Vastavuoroisesti minä voin sitten haukkua heitä puhelun jälkeen oikein urakalla joko kotona, kaveripiirissä, työpaikan kahvitauolla tai Jatkoajassa. Taidan jopa jäädä voitolle tässä.
Sinulle muuten tiedoksi, että puhelimeen vastaava uhri (minä tässä tapauksessa) ei ole soittavan firman asiakas. Heidän asiakkaansa on se yritys, joka on ulkoistanut oman myyntinsä heille. Minusta tulisi - jos sopimuksen tekisin - tuon ulkoistaneen yrityksen asiakas.
Mitäs jos sulle soitetaan oikeasti jostakin yrityksestä jonka asiakas jo olet? Sulle soitetaan vaikka DNA:lta josta olet hankkinut liittymän ja sulle tarjotaan vanhan asiakkkaan etuutena vaikka nettiä edullisempaan hintaan koska olet jo kyseisen yrityksen asiakas ja sua koitetaan saada keskittämään palveluitasi onko silloin kyse kusetuksesta mitä tulee lauseseen "kun olet meidän uskollinen asiakas"...? Jos kyse on vain lehdistä on asia erikseen mutta kun näitä asiakkuuden hoitopuheluita nyt vaan soitetaan ja tarjotaan jotakin etuutta pitkästä asiakkuudesta.
Jos soittaja on firmasta, jonka asiakas olen, kuuntelen sen toki, ja aina juurikin näistä mainitsemistasi syistä. Mutta kaikki nämä "Paljonko maksat puhelinlaskuistasi kuussa? No meillä olisi nyt tarjolla uusille asiakkaille..." -puhelut vituttavat. Vielä enemmän vituttavat nämä "Olet ottanut osaa asiakaskyselyyn, joten saat palkinnoksi ilmaisen lehden vain käsittelykuluilla" -kusetuspuhelut. Ja juuri niiden osalta ohjeistan kusettajaa toiminnan moraalittomuudesta. Mukamas tarjolla olisi palkintona ilmainen lehti, joka maksaakin sitten useamman kympin vuodessa... perkele, kuinkahan moni eläkeläismummo on tilannut palkintona ilmaisen Tekniikan Maailman, ja maksaa siitä sitten pienistä eläkerahoistaan... taas yksi myyjä sai provikkansa kyseenalaisin keinoin. Kuluttaja-asiamies saisi puuttua tuohon toimintaan.
Noh, niin, minua kusetti kertaalleen Soneran nimissä soitellut puhelinmyyjä. Olen siis Soneran asiakas. Puhe oli juurikin tuosta ilmaisesta nettilittymän nostonopeudesta. Ei siinä mitään, totta kai otin sen. Yllättäen vaan liittymän hinta pompsahtikin ylöspäin. Muutaman puhelun se vaati, ennen kuin asia korjattiin. Aikaa ja vaivaa siis. Minulla on parempaakin tekemistä vapaa-aikanani kuin korjailla näiden kusettajien tai töppäilijöiden tekemisiä. Siksi minimoin tätä riskiä olematta ostamatta mitään kyseisiltä edustajilta.
Noihin muihin voin sanoa vaan että olet tilannut kahdesti puhelimitse tuotteita ja leimaat kaikki kusettajiksi? Puhelinmyyjiä on Suomessa tuhansia, itsekin olin sellainen vuoteen 2010 (2vuotta) asti ja kertaakaan en ole asiakasta kusettanut.
Kirjoitin kärjistäen, pahoittelut siitä. En minä leimaa kaikkia puhelinmyyjiä kusettajaksi. Leimaan kusettajaksi ne, ketkä oikeasti kusettavat. Ja valitettavasti minulle soittavista puhelinmyyjistä aika iso osa on sellaisia. Tarkoitan nyt puhelinmyyjillä nimenomaan näitä lehtikauppiaita - en niitä henkilöitä, jotka soittavat minulle siitä syystä, että olen kyseisen firman asiakas ja he haluavat uudistaa tai tarkistaa sopimustilannetta.
Juurikin noiden kusettajien takia kaikkien alalla toimivien ihmisten maine kärsii. Tunnen itsekin ihmisiä, jotka ovat alalla toimineet aiemmin - esim. opiskeluaikana, ja olen saanut sen kuvan, että riippuu paljon työpaikasta, miten tuota tyrkytystä ja kusetusta esiintyy - jotkut työpaikat jopa oikein ohjeistavat siihen.