Puhelinmyyjät – nuo ”ystävämme”

  • 333 693
  • 1 378

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Se sen sijaan ärsytti jos asiakas sanoi jo heti puhelun alussa ettei tilaa mitään, ennen kuin edes kuulee tarjouksen. Mielestäni on tyhmää kieltäytyä asiasta mistä ei ole vielä tietoinen, olihan tarjoukset kuitenkin ihan hyviä, niin tietenkin halusin hinnat yms. edes kertoa.

Mitä tyhmää tuossa nyt on? Laita minulle tekstiviesti tai mielummin sähköposti ja katsotaan sitten, jos tilaan jotain.

Juurikin esimerkiksi tuo Aku Ankka ekstra voisi hyvinkin kiinnostaa, mutta ei sitä ruveta selvittämään puhelimessa, kun pyytämättä ja yllättäen soitetaan. Olen kuullut tuosta, mutta en ihan tarkkaan vielä tiedä mikä tuo on. Enkä ole kiinnostunut kuuntelemaan tyrkytyspuheita, osaan sen selvittää itsekin, ainakin vois kuvitella internetissä olevan tietoa mistä tuotteesta on kyse.

Miksi puhelinmyyntiä ei vain kielletä?
 

Ölppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minulla on periaatepäätös, että puhelinmyyjältä en mitään osta enkä ole koskaan ostanutkaan. Jos vaan tilaisuuden saan, niin lopetan puhelun kohtalaisen asiallisesti heti alkuunsa. Säästää myös myyjän aikaa ja vaivaa, kun ei tarvitse lukea joskus parinkin minuutin mittaista myyntipuhetta.

Haluatko avata tätä periaatetta vähän? En ymmärrä mikä noissa puhelinmyyjissä nyt niin "pelottaa". Kuitenkin kaupan saa perua ilman syytä 14vrk kuluessa tilauksesta veloituksetta ja usein parhaat tarjoukset lehdistä ja puhelin- ja laajakaistaliittymistä saa juurikin puhelinmyynnissä. Kyllä mulle soitellaan usein puhelinmyynnistä mutta jos kyseinen lehti ei kiinnosta niin sanon että kiitos ei, mulla on kavereita puhelinmyynnissä ja olen itsekin tehnyt kyseistä duunia eli jos lehden haluan niin tilaan mieluusti tutuilta. Toki jostain lehdistä (Veikkaus, UL) saatan tarjouksen kuunnella loppuun ja sitten sanon että en tilaa kiitos vain. Eipä ole sattunut noistakaan hinta/laatusuhteeltaan sopivaa tarjousta vielä. Jos nyt kuitenkin haluaa sen pari minuuttia kallista aikaansa säästää niin hyvänä keinona kannattaa sanoa että on väärä kaveri puhelimessa niin eiköhän nuo päästä irti.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Jos nyt kuitenkin haluaa sen pari minuuttia kallista aikaansa säästää niin hyvänä keinona kannattaa sanoa että on väärä kaveri puhelimessa niin eiköhän nuo päästä irti.

Pyh. Ainoa varma keino päästä irti sillä kertaa on valehdella, että lehti/tms palvelu tulee jo. Joskus Teknarin myyjä soitti mulle ja kun kerroin, että lehti tulee toimistolle, jossa sen aina luen, niin myyjän idea oli tilata myös himaan, niin on kaksi paikkaa, jossa lukea aviisia.
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Haluatko avata tätä periaatetta vähän? En ymmärrä mikä noissa puhelinmyyjissä nyt niin "pelottaa".

Ei mikään pelota, kyseinen ammattiryhmä ärsyttää. Jos jotakin haluan ostaa, osaan sen kyllä kaupasta hakea tai netistä tilata. Jää myös myyjiltä provikat saamatta, joka olkoon vaikka yhden miehen hiljainen protesti puhelinmyyntiä vastaan. Pystyn kyllä elämään sen tiedon kanssa, että saatan maksaa puhelinlaskussani muutaman sentin enemmän kuin joku puhelinmyyjien ystävä.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Itse olen nyt ollut Saunalahden/Elisan "uhrina". Itseltäni löytyy siis netti kyseiseltä palveluntarjoajalta. Noh sopimus on toistaiseksi voimassa ja sieltä soitellaan tasaisin väliajoin ja kaupataan yleensä Elisa viihde-pakettia. Perus vitutus nousee aina päälle kun sieltä soitetaan ja tarjotaan tuota. Viimeksi tänään soitettiin ja noh, tällä kertaa ei tarjottu Elisa viihdettä, vaan muuten vaan määräaikaista sopparia nettiin.

Soittelin tuossa pari viikkoa sitten Elisan asiakaspalveluun, olisiko mahdollista saada jotenkin tuota soittelua loppumaan. Sieltä luvattiin selvittää asia ja ottaa yhteyttä, mutta soittoa asian tiimoilta ei ole kuulunut. Toki näitä "ota sitä sun tätä puheluita on tullut". Olen tässä miettinyt olisiko sitten nettiliittymän vaihto paikallaan, josko sillä nuo puhelut saisi loppumaan vai olisiko sama rumba uudella operaattorilla?
Ja kyllä, olen robinson listalla, joka siis kieltää telemarkkinoinnin. Tätä toimintaa ei vaan kuulemma katsota kyseiseksi touhuksi vaan se on tyyliin yhteydenpitoa asiakkaaseen.
 

Ölppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei mikään pelota, kyseinen ammattiryhmä ärsyttää. Jos jotakin haluan ostaa, osaan sen kyllä kaupasta hakea tai netistä tilata. Jää myös myyjiltä provikat saamatta, joka olkoon vaikka yhden miehen hiljainen protesti puhelinmyyntiä vastaan. Pystyn kyllä elämään sen tiedon kanssa, että saatan maksaa puhelinlaskussani muutaman sentin enemmän kuin joku puhelinmyyjien ystävä.

Heh. No ei siinä mitään, mä en ole koskaan vain itse ymmärtänyt mikä siinä puhelinmyynnissä nyt ihmisiä niin paljon vituttaa. Tuskin menee paria minuuttia enempää kuunnella tarjous jos se lehti tai palvelu oikeasti edes vähän kiinnostaa. Tuollaisia "periaatteita" en sinänsä ymmärrä, tulee mieleen yksi kaveri joka sanoo ettei juo Hartwallin tuotteita koska ne sponsoroi Jokereita. Varsinkin lehtimyynti puhelimitse tarjoaa nuorille hyvän ensimmäisen työpaikan kun siinä ei vaadita 18-vuoden ikää toisin kuin lähes kaikkialla muualla. Nämä amisten työharjoittelut ja muut palkkatyöt toki erikseen, lukiopohjalla on vähän huono saada minkäänlaista työtä. Sikäli tuntuu oudolta ajatella että sun mielestä on hienoa jos joltain myyjältä on ne provikat pois ja sen syystä et puhelimitse mitään tilaa.

Ei siinä, jatka toki periaatettasi. Jos mulle soitetaan lehdestä josta olen kiinnostunut ja annetaan hyvä tarjous niin harkitsen vakavasti lehden tilaamista kotiin.
 

Ölppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pyh. Ainoa varma keino päästä irti sillä kertaa on valehdella, että lehti/tms palvelu tulee jo. Joskus Teknarin myyjä soitti mulle ja kun kerroin, että lehti tulee toimistolle, jossa sen aina luen, niin myyjän idea oli tilata myös himaan, niin on kaksi paikkaa, jossa lukea aviisia.
Kerran joku myyjä alkoi tosissaan rassaamaan niin sanoin että mulle tulee kaikki lehdet. "Aijahas.. Joo niin.. Kiitos hei.."
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Heh. No ei siinä mitään, mä en ole koskaan vain itse ymmärtänyt mikä siinä puhelinmyynnissä nyt ihmisiä niin paljon vituttaa. .
Yleensä näissä ei mikään vituta, JOS aika ja paikka on hyvä. Viimeksi viime viikolla heräsin päiväuniltani siihen "otatko elisa-viihde paketin" soittoon.
Tätähän soittaja ei voi tietää, mutta juuri tästä syystä olen itse koittanut estää kaikki nämä puhelut. Ymmärrän kyllä, että siellä puhelimen toisessa päässä on ihminen, joka tekee vain työtään ja tästä syystä koitankin aina olla kohtelias. Silti kaipaisin jollain tavalla sitä omaa rauhaa ja vapautta valita soitetaanko minulle vai ei myyntipuheluita.
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Sikäli tuntuu oudolta ajatella että sun mielestä on hienoa jos joltain myyjältä on ne provikat pois ja sen syystä et puhelimitse mitään tilaa.

Itse en ajattele niin, että olisi arvokasta ylläpitää puhelinmyyntiä, koska se työllistää nuoria. Valtaosaa ihmisistä soittelu ärsyttää ja sellaiselle ammattiryhmälle ei minusta ole tilausta. Tuskinpa kovin moni jäisi kaipaamaan näitä huipputarjouksia jos tuo jotenkin saataisiin kiellettyä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
"Kiitos mutta en ole kiinostunut" ja puhelin kiinni.

Mikä tässä on niin vaikeaa?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minua ärsyttää puhelinmyyjien tyyli pitää asiakasta totaalisen ääliönä.
- "Sinä kun olet meidän uskollinen asiakas, niin haluamme palkita sinut ilmaisella lehtitilauksella! "
- "Jaa, mitenkäs tuo on mahdollista?"
- "Joo, saat neljän kuukauden lehdet ilmaiseksi"
- "Ja?"
- "No meidän pitää tietysti veloittaa toimituskulut 8,90 per lehti"
- tootootootoot...

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Tuollaisia "periaatteita" en sinänsä ymmärrä, tulee mieleen yksi kaveri joka sanoo ettei juo Hartwallin tuotteita koska ne sponsoroi Jokereita.

Joo, ne on nimenoman niitä periaatteita. Mäkään en käy Vuokko Mattilalla parturissa. On todella puusilmäistä väheksyä asioita, jotka vaikuttavat ihmisten päätöksentekoon tässä tapauksessa ostokäyttäytymisessä.

Varsinkin lehtimyynti puhelimitse tarjoaa nuorille hyvän ensimmäisen työpaikan kun siinä ei vaadita 18-vuoden ikää toisin kuin lähes kaikkialla muualla. Nämä amisten työharjoittelut ja muut palkkatyöt toki erikseen, lukiopohjalla on vähän huono saada minkäänlaista työtä. Sikäli tuntuu oudolta ajatella että sun mielestä on hienoa jos joltain myyjältä on ne provikat pois ja sen syystä et puhelimitse mitään tilaa.

Kertoisitko vielä tarkemmin näistä hyvistä puolista. Jos se, että saa mennä jonnekin yrittämään saada palkkaa lasketaan tähän, niin silloin toki.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Sain monoo tehdasduunista pari vuotta sitten ja kokeilin muutaman kuukauden puhelinmyyntiä. Työpaikkana se on raaka.

Mä olin itse liiton päivärahoilla ja sain soviteltua päivärahaa joten pysty näkeen senkin alan. Toiset oli osa provikkapalkalla ja osa kuukausiliksalla

Siinä kusetetaan ihan täysillä työntekijää joka ei osaa pitää kiinni oikeuksistaan joten huomiona yleisesti että kannattaa lukea oman alan Työehtosopimus.

Hyvin siellä parhaat kuitenkin tienaa eli jos osaat homman niin sillä pääsee yli 2500€ ansioihin netto/kk. Ne jotka ei sovellu alalle niin tulee aika nopeesti tylyt potkut.

Mut voin sanoo että sekin on nähty ja koettu eikä hirveesti tule ikävä niihin hommiin. Tehdastyö on kivaa etenkin sellaisessa mestassa jossa johto ei tajua hommista mitään
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minua ärsyttää puhelinmyyjien tyyli pitää asiakasta totaalisen ääliönä.
- "Sinä kun olet meidän uskollinen asiakas, niin haluamme palkita sinut ilmaisella lehtitilauksella! "

Olen nykyään ottanut sen linjan, että jos tätä keinoa yritetään käyttää, keskeytän välittömästi puhelun, ja kerron myyjälle suoraan hänen käyttävän hyvin arveluttavia myyntimetodeja ja mainitsen touhun moraalittomuudesta. Samalla käsken miettiä, kuinka montaa vanhusta hän on huijannut noilla mukamas-ilmaisilla lehdillä. Ja kysyn vielä, onko hän ylpeä itsestään käyttäessään noita myyntiargumentteja.

Yksi myyjä meni kerran aika hiljaiseksi, ja alkoi ehkä jopa oikeasti miettiä asiaa. Toinen taas oli samanlainen ylimielinen helppoheikki kuin soittaessaan. Totesi vain, että "noh, jääpä herralta hyvät tarjoukset saamatta"... tosin jälkimmäinenkin tunnusti tahattomasti tuossa lauseessa, että kyse oli kuin olikin tarjouksesta, eikä mistään henkilökohtaisesta edusta.

Minä vihaan puhelinmyyjiä seuraavista syistä:
- Soittavat usein oikeasti pahaan aikaan, eivätkä meinaa antaa (ohjeistus ilmeisesti) edes sanoa, ettei ehdi kuunnella asiaa
- Kahdesti olen tilannut puhelinmyyjältä (sähkösopimus ja nettiliittymän nopeuden ilmainen nosto), ja molemmilla kerroilla jouduin soittelemaan asiakaspalveluun kun homma olikin sössitty
- Minua ei kiinnosta se, että jossain on hyvä tarjous. Minä tiedostan itse tarpeet, ja teen ostopäätökset sitten sen mukaan. Jos en ole tuotetta tarvinnut, en sitä tarvitse myöskään puhelinmyyjän soiton jälkeen.
- Käyttävät lähes aina arveluttavia myyntimetodeja tai suorastaan huijaavat

OK, tiedän kyllä, että myyjä tekee työtä. Mutta minä en sitä työtä vain arvosta, koska se on ihmisten häiriköintiä.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Jaetaan vähän kiitostakin: DNA Welholta soittivat kauden avausmatsin jälkeisenä perjantaina ja tarjosivat taas viime vuoden tapaan Welhon Urhon sisältävää S-pakettia (tms) 4,95€/kk. Ostin tuon avaustorstain matsin Urhon netistä ja nähtävästi tämä olikin triggeröity soitto. Olisin tietysti voinut mielelläni ottaa tuon paketin jo päivää aikaisemmin ja säästänyt näin 12€.

Jokatapauksessa Welholta soittelut ovat olleet pääsääntöisesti todella asiallisia ja niistä on jopa jotain hyötyä. Tässäkin toi femma kuussa on todella hyvä diili, kun tämän päivän matsi on jo kolmas avauskierroksen jälkeinen Urhon televisioima narrimatsi. Pikkumiehetkin katsovat innoissaan himassa lätkää eikä niitä jo pelkästään aikataulusyistä ihan joka matsiin voi paikanpäälle viedäkään.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Minulla on periaatepäätös, että puhelinmyyjältä en mitään osta enkä ole koskaan ostanutkaan.

Meikäläinen on vähän saman koulukunnan miehiä. Jotenkin sitä vaan haluaa enemmän infoa ostamastaan tuotteesta, kun mitä luurin välityksellä voi saada. Toki joku laajakaistanopeuden nosto nyt on helppo nakki, ja menisi ilman näkemistäkin, mutta olen nämäkin asiat hoitavat liikkeessä asioiden.

Jostain syystä, ehkäpä sen naisen äänen takia, jäin viime viikolla kuuntelemaan, kun vakuutusta kaupattiin oikein ison puheen kera. No, en luvannut ottaa, mutta suostuin siihen että lähettävät mulle sähköpostina esitteen johon sitten tutustuin. Soitto tuli sitten myöhemmin ja ottamatta se jäi.

Nyt kun jälkikäteen miettii sitä myyntipuhetta ja vertaa siihen vakuutustekstiin, niin aika eri asioista puhuttiin. Silloin kuunnellessani oli kaikki korvattavia juttuja eikä rajoituksia ollut. Teksti kyllä sitten paljasti asioiden todellisuuden ja itseasiassa sen takia vakuutus jäi ottamatta.

Tämä kuuntelu opetti taas sen, että yhä vähemmän meikäläiselle on tavaraa kaupan kännykän välityksellä.

Ja tuo on myös hyvä pointti, minkä Sistis mainitsee. Kun tarvitsen jotain, otan asian hoitaakseni. Heräteostot eivät oikein ole mun juttujani.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Minä vihaan puhelinmyyjiä seuraavista syistä:
- Soittavat usein oikeasti pahaan aikaan, eivätkä meinaa antaa (ohjeistus ilmeisesti) edes sanoa, ettei ehdi kuunnella asiaa


OK, tiedän kyllä, että myyjä tekee työtä. Mutta minä en sitä työtä vain arvosta, koska se on ihmisten häiriköintiä.

Tämä oli ehdottomasti paras ja tärkein pointti. Puhelinmyyjien pitäisi ilmeisesti olla meedioita ja heidän pitäisi tietää milloin asiakkalle on hyvä hetki soittaa. Voin antaa pari ilmaista vinkkiä miten vältyt näistä "puhelinhäiriköistä" pahaan aikaan:
1. Älä vastaa
2. Jos kuitenkin vastaat niin katkaise puhelu kun kuulet että siellä onkin puhelinmyyjä.

Luuletko tosiaan että puhelinmyyjät ovat olemassa vain sitä varten että häiriköivät ihmisiä?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Luuletko tosiaan että puhelinmyyjät ovat olemassa vain sitä varten että häiriköivät ihmisiä?

He ovat olemassa siellä sen takia, että saavat kaupattua tuotteita tai palveluita ihmisille. Mutta heidän kauppaamistapansa on sellainen, että he häiritsevät ihmisiä, ja heitä ilmeisesti oikein ohjeistetaankin siihen. Tämän väittämäni perustan siihen, mitä tässäkin ketjussa on moni ex-puhelinmyyjä sanonut. Asiakkaan ensimmäinen "Ei" ei saa riittää, vaan tyrkyttämistä ja painostamista on oikein jatkettava. Asiakkaalle ei saa antaa suunvuoroa, jotta tämä joutuu kuuntelemaan koko myyntipuheen loppuun. Ja niin edelleen...

Valitettavasti joudun vastaamaan puhelimeen sen soidessa. Siellä saattaa olla tärkeäkin puhelu tulossa. En voi tietää, onko kyseessä puhelinmyyjä. Minut on sen verran hyvin kasvatettu, etten lyö ihmisille luuria korvaan. Kaverini teki joskus niin, jolloin puhelinmyyjä soitti heti perään - toisesta numerosta. "Puhelu taisi äsken katketa". Niinpä niin.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Olen nykyään ottanut sen linjan, että jos tätä keinoa yritetään käyttää, keskeytän välittömästi puhelun, ja kerron myyjälle suoraan hänen käyttävän hyvin arveluttavia myyntimetodeja ja mainitsen touhun moraalittomuudesta. Samalla käsken miettiä, kuinka montaa vanhusta hän on huijannut noilla mukamas-ilmaisilla lehdillä. Ja kysyn vielä, onko hän ylpeä itsestään käyttäessään noita myyntiargumentteja.


Hienoa että asiakas ohjeistaa myyjää. Joo asiakas on varmasti oikeassa, ihan varmana juu. Sulle todennäköisesti on puhelun jälkeen naurettu oikein urakalla tupakkapaikalla.
Mitäs jos sulle soitetaan oikeasti jostakin yrityksestä jonka asiakas jo olet? Sulle soitetaan vaikka DNA:lta josta olet hankkinut liittymän ja sulle tarjotaan vanhan asiakkkaan etuutena vaikka nettiä edullisempaan hintaan koska olet jo kyseisen yrityksen asiakas ja sua koitetaan saada keskittämään palveluitasi onko silloin kyse kusetuksesta mitä tulee lauseseen "kun olet meidän uskollinen asiakas"...? Jos kyse on vain lehdistä on asia erikseen mutta kun näitä asiakkuuden hoitopuheluita nyt vaan soitetaan ja tarjotaan jotakin etuutta pitkästä asiakkuudesta.

Noihin muihin voin sanoa vaan että olet tilannut kahdesti puhelimitse tuotteita ja leimaat kaikki kusettajiksi? Puhelinmyyjiä on Suomessa tuhansia, itsekin olin sellainen vuoteen 2010 (2vuotta) asti ja kertaakaan en ole asiakasta kusettanut.
 
Jep... Osoitetietojen luovutuskielto maistraattiin ja soittokielto Robinson-listalle. Tämän jälkeen ei ole (yli viiteen vuoteen) soittoja tullut kuin niistä yrityksistä joiden asiakkaana olen. Ja molemmat myyjät olivat sysipaskoja, ei mitään toivoakaan saada kauppaa. Ensimmäinen luki myyntipuhetta paperista ja toinen yritti tyrkyttää jotain elisan viihdepalvelua naamioiden sen nettinopeuden nostoksi jossa saa nämä ja nämä edut kaupan päälle.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Laittakaa nyt hyvät ihmiset numeronne ns. Robinson-listalle, niin loppuu häiriköinti.

Tuo on pääsääntöisesti auttanut mutta joillakin tahoilla on omia rekistereitä joita käyttävät eikä tuo Robinson -lista silloin toimi. Esim. jos olet tilannut jotain lehteä ja lopettanut, soitetaan sieltä perään. Samoin tekevät sähköfirmat jos huomaavat että olet tehnyt sopimuksen uuden firman kanssa. Nuo nyt ovat minulle tulleet tuosta estosta huolimatta. Lisäksi jos kauppakeskuksissa tms. osallistut joihinkin kilpailuihin ja laitat kuponkiin puhelinnumerosi voit olla melko varma että perään soitellaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hienoa että asiakas ohjeistaa myyjää. Joo asiakas on varmasti oikeassa, ihan varmana juu. Sulle todennäköisesti on puhelun jälkeen naurettu oikein urakalla tupakkapaikalla.

Tiedätkö, että minua ei oikeastaan haittaa paskankaan vertaa, jos nämä kusettajaurpot nauravat meikäläiselle tupakkapaikallaan. Se on pieni hinta sille, jos yksikin näistä tulevista elämäntapakusettajista saadaan tajuamaan koko touhun moraalittomuus, ja lähtemään muihin hommiin. Se, että joku porukka nauraa minulle työpaikallaan ei vie katu-uskottavuutta meikäläiseltä mihinkään. En muutenkaan ole heidän kanssaan tekemississä vapaa-aikanani tai työelämässä, joten kontaktit heihin jäävät vain tuon puhelun aikaiseksi. Vaikutus elämääni noilla nauruilla on puhdas nolla. Vastavuoroisesti minä voin sitten haukkua heitä puhelun jälkeen oikein urakalla joko kotona, kaveripiirissä, työpaikan kahvitauolla tai Jatkoajassa. Taidan jopa jäädä voitolle tässä.

Sinulle muuten tiedoksi, että puhelimeen vastaava uhri (minä tässä tapauksessa) ei ole soittavan firman asiakas. Heidän asiakkaansa on se yritys, joka on ulkoistanut oman myyntinsä heille. Minusta tulisi - jos sopimuksen tekisin - tuon ulkoistaneen yrityksen asiakas.

Mitäs jos sulle soitetaan oikeasti jostakin yrityksestä jonka asiakas jo olet? Sulle soitetaan vaikka DNA:lta josta olet hankkinut liittymän ja sulle tarjotaan vanhan asiakkkaan etuutena vaikka nettiä edullisempaan hintaan koska olet jo kyseisen yrityksen asiakas ja sua koitetaan saada keskittämään palveluitasi onko silloin kyse kusetuksesta mitä tulee lauseseen "kun olet meidän uskollinen asiakas"...? Jos kyse on vain lehdistä on asia erikseen mutta kun näitä asiakkuuden hoitopuheluita nyt vaan soitetaan ja tarjotaan jotakin etuutta pitkästä asiakkuudesta.

Jos soittaja on firmasta, jonka asiakas olen, kuuntelen sen toki, ja aina juurikin näistä mainitsemistasi syistä. Mutta kaikki nämä "Paljonko maksat puhelinlaskuistasi kuussa? No meillä olisi nyt tarjolla uusille asiakkaille..." -puhelut vituttavat. Vielä enemmän vituttavat nämä "Olet ottanut osaa asiakaskyselyyn, joten saat palkinnoksi ilmaisen lehden vain käsittelykuluilla" -kusetuspuhelut. Ja juuri niiden osalta ohjeistan kusettajaa toiminnan moraalittomuudesta. Mukamas tarjolla olisi palkintona ilmainen lehti, joka maksaakin sitten useamman kympin vuodessa... perkele, kuinkahan moni eläkeläismummo on tilannut palkintona ilmaisen Tekniikan Maailman, ja maksaa siitä sitten pienistä eläkerahoistaan... taas yksi myyjä sai provikkansa kyseenalaisin keinoin. Kuluttaja-asiamies saisi puuttua tuohon toimintaan.

Noh, niin, minua kusetti kertaalleen Soneran nimissä soitellut puhelinmyyjä. Olen siis Soneran asiakas. Puhe oli juurikin tuosta ilmaisesta nettilittymän nostonopeudesta. Ei siinä mitään, totta kai otin sen. Yllättäen vaan liittymän hinta pompsahtikin ylöspäin. Muutaman puhelun se vaati, ennen kuin asia korjattiin. Aikaa ja vaivaa siis. Minulla on parempaakin tekemistä vapaa-aikanani kuin korjailla näiden kusettajien tai töppäilijöiden tekemisiä. Siksi minimoin tätä riskiä olematta ostamatta mitään kyseisiltä edustajilta.

Noihin muihin voin sanoa vaan että olet tilannut kahdesti puhelimitse tuotteita ja leimaat kaikki kusettajiksi? Puhelinmyyjiä on Suomessa tuhansia, itsekin olin sellainen vuoteen 2010 (2vuotta) asti ja kertaakaan en ole asiakasta kusettanut.

Kirjoitin kärjistäen, pahoittelut siitä. En minä leimaa kaikkia puhelinmyyjiä kusettajaksi. Leimaan kusettajaksi ne, ketkä oikeasti kusettavat. Ja valitettavasti minulle soittavista puhelinmyyjistä aika iso osa on sellaisia. Tarkoitan nyt puhelinmyyjillä nimenomaan näitä lehtikauppiaita - en niitä henkilöitä, jotka soittavat minulle siitä syystä, että olen kyseisen firman asiakas ja he haluavat uudistaa tai tarkistaa sopimustilannetta.

Juurikin noiden kusettajien takia kaikkien alalla toimivien ihmisten maine kärsii. Tunnen itsekin ihmisiä, jotka ovat alalla toimineet aiemmin - esim. opiskeluaikana, ja olen saanut sen kuvan, että riippuu paljon työpaikasta, miten tuota tyrkytystä ja kusetusta esiintyy - jotkut työpaikat jopa oikein ohjeistavat siihen.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
koko juttu.

Sehän tässä onkin että ne muutamat tietyt paskafirmat pilaaat sitten kaikkien maineen. Olen sitämieltä kuitenkin että näiden puhelinmyynti toimistojen esimiehet ja päälliköt ei tietenkään käske tai kannusta kusettamaan, vaan suurin osa ongelmasta tulee siinä kun yksittäisellä myjällä vilahtaa dollarit silmissä ja aletaan oikaisemaan aitoja helponmman rahan toivossa. Tämä on taas osittain myyjän omalla vastuulla mutta myös alalla olevien työnantajien jotka ei maksa myyjille kunnon pohjapalkkaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös