Naisasiat

• 7 587 995
  • 26 609

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Omasta mielestä itsestään selvää, että uudessa suhteessa molemmat käyvät testeissä ennenkuin aletaan paljaalla painamaan. Hommahan on tosiaan se yksi nopea kusinäyte mikä annetaan, joten on myös uskomattoman vaivatonta hoitaa. Ja ei ainakaan omassa päässä mitenkään vaikuta syyttävältä tjsp jos mimmi haluaa varmistaa meikän ja oman värkkinsä puhtauden ja terveyden käymällä testeissä.
Kyllä mulle pienoinen epäilys tulee muijasta jos se tuollaista ehdottaisi. Jotkut sairaanhoitajat esimerkiksi tuntuu usein olevan aika tarkkoja jostain pikkujutuista. Sen takia niiden kanssa olisi hieman hankalaa seurustella. Ja kerran tapailin yhtä hammaslääkärin tytärtä, joka oli ihmeissään monistakin mun jutuista. Se koko perhe oli jotain terveysfriikkejä.

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
No pitäisi ja pitäisi, mutta ihmiset ei nyt aina ole toisilleen rehellisiä. Jos ei toisin sovita niin parisuhteissa ei pitäisi myöskään hypätä vieraisiin ja näistähän ne voi sitten levitä kumppanillekin joka eron jälkeen autuaan tietämättömänä laittaa pöpöt jakoon.

Juu en mä tosiaan sano, että toi mitenkään pahasta olisi testauttaa itsensä. Mä oon ehkä vaan turhankin luottavaista sorttia näiden hommien suhteen. Kukin taplaa tyylillään :)

cornix

Jäsen
Juu en mä tosiaan sano, että toi mitenkään pahasta olisi testauttaa itsensä. Mä oon ehkä vaan turhankin luottavaista sorttia näiden hommien suhteen. Kukin taplaa tyylillään :)
Se luottavaisuus ei vaan ole kovin hyvä valinta kun se uusi kumppanikin voi sinisilmäisenä sanoa olevansa puhdas, vaikka olisi saanut tartunnan edellisestä suhteesta jossa puoliso petti menemään tai oli muuten vaan niljake ja jätti kertomatta. Ulkoistat siis tuon luottavaisuutesi tosi monelle ihmiselle, kumppanisi eksille yms.

Edit. Mitenkään siis spesifioimatta suhun tätä, kerroit jo oman nykyisen tilanteesi.

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Ei se tule muuttamaan asiaa mitenkään. Ihan sama toisitko sinä, naisesi, vai ulkopuolinen henkilö X henkilöllisyytesi myöhemmin ilmi. Silloin kun keskustelu on käyty, sinä olet ollut nimimerkki Klose16 ja sillä selvä. Ja vaikka sinut pystyisi tällä hetkellä yksilöimään johonkin tiettyyn nimeen, en usko että minkään rikoksen tunnusmerkistö siltikään täyttyisi.

Minkälainen oikeustieteellinen tausta itselläsi on takana, jos voit vähän valaista?

Itse epäilen ettei aiheutetun vahingon ajankohdalla ole niinkään merkitystä, kunhan rikos ei ole vanhentunut. Käsityksesi nimimerkin ei-ihmisyydestä on myös kummallinen.

Kunnianloukkauksen ja yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen eroavat ainakin siinä, että kunnianloukkauksessa esitettävä tieto tai vihjaus ei pidä paikkaansa. Molemmissa rikoksissa tieto voi aiheuttaa henkilöön kohdistuvaa halveksuntaa tai kärsimystä loukatulle henkilölle. Se, joka esittää toisesta henkilöstä valheellisen tiedon tai vihjauksen sillä tavalla, että teko aiheuttaa vahinkoa tai kärsimystä loukatulle tai häneen kohdistuvaa halveksuntaa, tai joka muulla tavalla halventaa toista, syyllistyy kunnianloukkaukseen. Valheellisen tiedon tai vihjauksen esittäminen on rangaistavaa huolimatta siitä, miten sen esittäminen tapahtuu. Tieto tai vihjaus voi olla suullinen tai kirjallinen tai se voi esimerkiksi sisältyä kuvaan. Se voidaan myös esittää netissä, sähköpostissa tai sosiaalisen median palvelussa muun kuin tekijän tietoon. Sanonnalla "halventaa" on tarkoitettu kuvata kaikkia mahdollisia tekotapoja, joilla loukataan toisen kunniaa. Kunnianloukkaus voidaan toteuttaa paitsi sanallisesti myös esimerkiksi vihjailevilla ilmeillä, eleillä tai koskettelemisilla. Se, mikä täyttää kulloinkin kunnianloukkauksen tunnusmerkistön kannattaa varmistaa lakimieheltä soittamalla lakipuhelimeen 0600 12 450.

Kunnianloukkaussäännös koskee sekä pieneen piiriin rajoittuvia, yksityisluontoisia tekoja että julkisia kunnianloukkauksia.

Lainaus täältä: http://www.minilex.fi/a/kunnianloukkaus-on-valheellista-tietoa

Teko on tapahtunut netissä ja siitä on jo aiheutunut itselleni halveksuntaa ja kärsimystä.
Erityisesti lihavoimani osat ovat mielenkiintoisia. Olikohan täällä jotain laintulkintaketjua?

Viimeksi muokattu:

Jeffrey

Jäsen
@cornix tossahan mä just puhuin luottamuksesta. Sen verran parisuhteessa pitäisi olla luottamusta, että näistä taudeista kerrotaan, tai jos nyt on ollut vähän epämääräisempi seksielämä, niin selvittää ihan itse noi asiat ennenkuin pamauttaa toiselle, että parempi varmaan mennä testeihin.

Vähän on huteralla pohjalla seksuaaliterveys, jos kumppanin luottamukseen se perustetaan. Ok, on ihan oikein ajatella että taudeista pitää kertoa, ja jos niitä kannetaan niin seksi on paussilla. Kuitenkin esimerkiksi varsinkin miehillä sukupuolitaudit ovat usein niin vähä oireisia tai täysin oireettomia, että niitä voi helposti kantaa tietämättään. Esimerkiksi HIV todetaan Suomessa (ulkomuistista) keskimäärin neljä vuotta tartuntahetkestä. Ja nyt puhutaan taudista joka ei edes vaadi mitään epämääräisiä suhteita tai muita humputteluja. Tietysti kondylooman kanssa on hyvä muistaa myös se, että nykyisin virusta vastaan rokotetaan, ja naisen elimistö pystyy virusta aika helposti myös puhdistamaan mikäli se ikävään paikkaan joutuu.

Lisäksi esimerkiksi mainitsemasi kondylooma on miehellä lähes täysin oireeton, eikä sitä juuri pysty mieheltä todentamaan muuten kuin viruksen oireillessa. Tässä kuitenkin puhutaan nyt viruksesta joka aiheuttaa naiselle todellisia ikävyyksiä, eikä niistä voida puhua edes samana päivänä niistä miehen kahdesta näppylästä siinä pikkukaverin varressa. Kondylooma tosin on siitä leppoisa tapaus, että ei sitä käytännössä edes kannata tutkia koska hyvin suurella todennäköisyydellä sinä kannat virusta jos olet joskus seksiä harrastanut. Ulkomuistista taas niin arviolta noin 75% joskus seksiä harrastaneista länsimaalaisista tautia kantaa.

Noh, summa summarun niin kyllä se nyt vain on niin, että tässä asiassa se luottamus vaan pitää unohtaa ja marssia sinne testeihin, koska mikään ei takaa sitä, että taudin kantaja edes itse tietäisi tautia kantavan. Ja näissä asioissa ne ikävimmät taudit myös ovat niitä oireettomia. Joku herpes nyt on aika selvä kun se kukkaan puhkeaa yleensä hyvinkin pian tartunnasta, mutta myös hoituu abtibiooteilla.

Suosikkijoukkue
Spartalaiset puukäsiajokoiragladiaattorit
Minkälainen oikeustieteellinen tausta itselläsi on takana, jos voit vähän valaista?

Itse epäilen ettei aiheutetun vahingon ajankohdalla ole niinkään merkitystä, kunhan rikos ei ole vanhentunut. Käsityksesi nimimerkin ei-ihmisyydestä on myös kummallinen.

Lainaus täältä: http://www.minilex.fi/a/kunnianloukkaus-on-valheellista-tietoa

Teko on tapahtunut netissä ja siitä on jo aiheutunut itselleni halveksuntaa ja kärsimystä.
Erityisesti lihavoimani osat ovat mielenkiintoisia. Olikohan täällä jotain laintulkintaketjua?

Pahoittelen jo etukäteen, että viesti on suurimmaksi osaksi ohi ketjun aiheen.

Useimmat Suomen laeista ovat tuttuja, joskaan kaikki eivät. Rikosoikeuteen liittyvät lait hallitsen kuitenkin kohtalaisen hyvin. En valitettavasti halua kertoa itsestäni tai ammatistani sen enempää anonymiteetin säilyttämisen takia.

Kirjoitit että käsitykseni nimimerkin ei-ihmisyydestä on kummallinen. Kun tällaisella keskustelupalstalla keskustellaan nimimerkin takaa, ei muilla nimimerkeillä (kuin ehkä mahdollisesti moderaattoreilla?) ole mahdollista tietää kuka henkilö kirjoittaa toisen nimimerkin takaa. Tällöin kunnianloukkauksen tunnusmerkistö ei täyty, koska ei loukata tiettyä henkilöä, vaan nimimerkkiä. Asia olisi eri, jos nimimerkin Klose16 takana olisi vaikka henkilö nimeltä Matti Möttönen ja joku väittäisi Klose16:n eli Matti Möttösen tehneen jotain, mitä Matti Möttönen ei ole tehnyt. Tässä tapauksessa kunnianloukkauksen tunnusmerkistö saattaisi täyttyä. Onhan se toki itsestäänselvää, että jokaisen nimimerkin takana on joku oikea ihminen, mutta pointsi on siinä, ettei kirjoittelijat tiedä kuka. Tällöin on mahdotonta levittää jostain henkilöstä valheellisia tietoja tai vihjauksia esimerkiksi Jatkoajan keskustelupalstalla. Mutta onneksi täällä on moderaattorit, jotka puuttuvat ja reagoivat henkilökohtaisuuksiin.

Lisäksi vaikka tekisit asiasta ilmoituksen poliisille ja joku konstaapeli asiasta kirjaisi ihan rikosilmoituksen poliisin tietojärjestelmään, olen satavarma että esitutkinta rajoitettaisiin esitutkintalain 3 luvun 10§:n perusteella. Olettaen, että esitutkintaa ei päätettäisi jo ennen rajoittamista perusteella "ei rikosta".

Toivottavasti tämä riittää, sillä en haluaisi jatkaa tämän vatvomista enää tässä ketjussa. Jos pystyt osoittamaan kertomani vääräksi, tarjoan sinulle vaikka pari koppaa kaljaa missä ikinä asutkin. Mutta osoitukseksi en hyväksy sitä, että joku vanha oikiksessa opiskellut frendisi kertoo että kyllä tämä tällainen (oliko se nyt nimimerkki mjr:n?) Jatkoajan palstalla kirjoittelu saattaa johtaa sakkoihin. Mä vaadin vähintään päätöksen esitutkinnasta tai käräjäoikeuden päätöksen ;)

Ja jottei menisi täysin ohi aiheen, ylihuomenna tulee yhdeksän vuotta täyteen oman, syntyperäisen suomalaisen, daamini kanssa. Yhdeksän vuotta on kulunut hienosti yhdessä vaikka välillä on otettu yhteenkin, mutta sehän vain vahvistaa parisuhdetta. Päivääkään en vaihtaisi pois hänen kanssaan.

Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Sitä ihmettelen, että kun tätä ketjua luin, niin tässä oli viime sivuilla useampkin tapaus, että "ennen kuin panimme paljaalla" niin käytiin lääkärintarkastuksessa. Siis mitä vittua, mistä lähtien tuommoisesta on tullut tapa? Ei sikäli, että siinä mitään pahaa olisi, mutta O tempora O mores.

Ei voi kuin ihmetellä, mutta minkäs teet. Nuoret ovat kai nuoria. En oikein edes tiedä missä tässä testeihin pääsisi. Sairaala on kyllä kävelymatkan päässä, kai sinne voisi mennä ja siellä tytöt sitten neuvoisivat oikeaan paikkaan.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ei voi kuin ihmetellä, mutta minkäs teet. Nuoret ovat kai nuoria. En oikein edes tiedä missä tässä testeihin pääsisi. Sairaala on kyllä kävelymatkan päässä, kai sinne voisi mennä ja siellä tytöt sitten neuvoisivat oikeaan paikkaan.
Noin se kaiketi toimii. En ole itse testeissä käynyt, mutta exällä oli ainakin terveen paperit sieltä puolelta. Onhan se hauskempaa ilman kumia.

Vois ryhtyä kunnon nörtiksi niin ei tarttis miettiä pillun saantia.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Onhan se hauskempaa ilman kumia.

Vois ryhtyä kunnon nörtiksi niin ei tarttis miettiä pillun saantia.

Se tunne, kun sai ilman kumia.

Suosittelen silti nörtiksi ryhtymistä, vaikka ne ajat ei koskaan enää palaa. Ei tässä enää tarvitse mitään miettiä. Nyt vain ollaan ja haaveillaan.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Lisäksi vaikka tekisit asiasta ilmoituksen poliisille ja joku konstaapeli asiasta kirjaisi ihan rikosilmoituksen poliisin tietojärjestelmään, olen satavarma että esitutkinta rajoitettaisiin esitutkintalain 3 luvun 10§:n perusteella. Olettaen, että esitutkintaa ei päätettäisi jo ennen rajoittamista perusteella "ei rikosta".

Toivottavasti tämä riittää, sillä en haluaisi jatkaa tämän vatvomista enää tässä ketjussa. Jos pystyt osoittamaan kertomani vääräksi, tarjoan sinulle vaikka pari koppaa kaljaa missä ikinä asutkin. Mutta osoitukseksi en hyväksy sitä, että joku vanha oikiksessa opiskellut frendisi kertoo että kyllä tämä tällainen (oliko se nyt nimimerkki mjr:n?) Jatkoajan palstalla kirjoittelu saattaa johtaa sakkoihin. Mä vaadin vähintään päätöksen esitutkinnasta tai käräjäoikeuden päätöksen ;)

Odotan kyllä kiinnostuneena Klosen haastemiestä ovelle: olisi erittäin kiehtovaa päästä setvimään asiaa oikeudessa! Hyvä ystäväni, @Klose16 , tiesithän että esim. netissä on hyvin huokealla hinnalla palvelevia lakimiehiä - voisin etsiä sinulle linkkejäkin, jos vain haluat?

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minä odotan sitä hetkeä, kun K16 valaisee itse niitä taustojaan, joita penää muilta. Niitähän on pyydetty häneltä moneen otteeseen mm. uskis-ketjussa. Trolli, kunnes toisin todistetaan. Tämä viimeisin käänne jatkuvine rikosilmoituksineen vahvistaa kantaani.

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
...
Olisin kiinnostunut kuulemaan, että onko tulevaisuudessa puolisoni vain tasalaatuinen zombie, joka painaa menemään eteenpäin tottumuksen voimalla. Onko kyseessä sama persoona vai pelkkä muisto hänestä? Pitääkö vain luottaa ajan parantavaan voimaan ja uskoa meidän molempien puolesta tulevaan. Meillä oli ero todella lähellä keväällä, mutta minä päätin antaa anteeksi ja minä päätin jatkaa. Minä halusin olla armollinen, mutta puolisoni jäi kuoppaan josta ei pääse ylös. Ilman lapsia en edes pyörittelisi näitä asioita, mutta lasten takia ihminen tekee kummasti vaikka mitä.
Tässä sukupuolitautien/neitsyyskysymysten lomassa hieman vakavampaakin asiaa. Noh, toisaalta, onhan se neitsyeltä saatu tartunta toki jo suuri lääketieteellinen ihme ja siten saajalleen vakava asia....

Mutta joo - parisuhteesta, mielialalääkkeistä ja niiden sovittamisesta yhteen:
Ensinnäkin, eivät ao. lääkkeet varsinaisesti persoonallisuutta mihinkään muuta, mutta, kuten itsekin mainitsit, tasoittavat isoimpia huippuja ja aallopohjia jokapäiväisessä elämässä - ja sen toki muut(-kin) huomaavat.
Toisekseen, mikä on ajan kanssa tullut (masennus), lähtee myös vain ajan kanssa eikä siihen yleensä pelkästään lääkkeet riitä, vaan tarvitaan myös ammattiohjausta, siis terapiaa. Yhdessä ne auttavat moninkertaisesti paremmin kuin vain pelkkä lääkitys.
Masennus on niin äärisubjektiivinen sairaus, ettei siitä voi edes sen kokenut sanoa toisen kohdalla paljon mitään, mutta kyllä siitäkin selvitään ja poikkeuksestta paljon tietoisempana itsestään ja suhteesta ympäröivään maailmaan.

Pitääkö jaksaa ja uskoa... Noh, mielestäni vastasit jo itsekin tuohon eli pelkästään ja erityisesti lasten takia kannattaa vielä ainakin yrittää, mutta tietenkin rajansa kaikella ja kannattaa pitää kirkkaana mielessä, ettet sinä ole mikään hoitaja, terapeutti, tjsp. vaan edelleen ensisijaisesti puoliso, vanhempi ja läheinen.

Voimia...

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Olisin kiinnostunut kuulemaan, että onko tulevaisuudessa puolisoni vain tasalaatuinen zombie, joka painaa menemään eteenpäin tottumuksen voimalla. Onko kyseessä sama persoona vai pelkkä muisto hänestä? Pitääkö vain luottaa ajan parantavaan voimaan ja uskoa meidän molempien puolesta tulevaan. Meillä oli ero todella lähellä keväällä, mutta minä päätin antaa anteeksi ja minä päätin jatkaa. Minä halusin olla armollinen, mutta puolisoni jäi kuoppaan josta ei pääse ylös. Ilman lapsia en edes pyörittelisi näitä asioita, mutta lasten takia ihminen tekee kummasti vaikka mitä.
No vanhanajan masennuslääkkeillä oli tuommoinen zombie vaikutus, mutta nykyään mielialalääkkeet joko nostattavat tai tasoittavat. Tässä nyt on tullut reilu vuosi popsittua ja pääasiallisesti on ollut parempi olo. Terapiassa tuli käytyä melko säännöllisesti (pitäisi hakeutua takaisin sinne). Enemmän tuota zombie menoa on silloin kun lääkitys ei ole kohdillaan. Ei pysty mihinkään, mikään ei huvita ja päihteet maistuvat (jos siihen on taipumusta). Puolison olotila saattaa olla alkuun menossa huonompaan suuntaan, mutta lääkitystä ei kannata lopettaa, sillä sen vaikutuksen alkamisessa saattaa mennä kuukausi.

Voimia!

cornix

Jäsen
Lääkitys kannattaa lopettaa ja oppia elämään ilman niitä jos vain suinkin mahdollista, masennuslääkkeet ovat pääasiassa ihan vihoviiminen asia joihin kannattaa tarttua. Auttavat hyvin harvoin koska diagnoosit tehdään puolivaloilla ja ihminen saatetaan pumpata täyteen lääkettä josta ei ole edes mitään apua. Mä sain avovaimon puhuttua irti masennuslääkkeistä aikoinaan ja pärjää ja jakselee nyt paremmin kuin koskaan, noista perkeleistä tulee myös täydellisen riippuvaiseksi.

Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minä odotan sitä hetkeä, kun K16 valaisee itse niitä taustojaan, joita penää muilta. Niitähän on pyydetty häneltä moneen otteeseen mm. uskis-ketjussa. Trolli, kunnes toisin todistetaan. Tämä viimeisin käänne jatkuvine rikosilmoituksineen vahvistaa kantaani.

No, se mikä tekee tämän absurdin öykkäröinnin tämmöiseksi erityiseksi pass the popcorn -hetkeksi on se, etten (tietenkään) missään edes väittänyt hänen syyllistyneen mihinkään laittomuuksiin vaan päinvastoin totesin että otaksuttu toimintansa on epäilemättä ollut täysin laillista. Klose sieppasi hyvin mahdottoman tulkinnan yhtä erehtymättömästi kuin kotka kastemadon. Olisi tosiaan huvittavaa päästä asiasta oikeuteen, mutta taidanpa tässä pettyä.

Anyway, itse se kysymys, että tykkää nöyristä ja perinteisistä naisista on tietysti lähinnä henkilökohtainen makuasia - tyylipisteitä varmaan saisi, ellei asiaan liittyisi mitään taloudellisia kuiluja, mutta noin muuten tuollainen dominointi/alistuminen -suhde on ihan kyseisten ihmisten oma asia (vielä aivan sama kumminpäin asiassa menevät sukupuolet), kunhan homma tapahtuu vapaaehtoisesti ja kumpaakin osapuolta kunnioittavasti. Ei se ole sinänsä keneltäkään pois.

Viimeksi muokattu:

BaronFIN

Jäsen
Lääkitys kannattaa lopettaa ja oppia elämään ilman niitä jos vain suinkin mahdollista, masennuslääkkeet ovat pääasiassa ihan vihoviiminen asia joihin kannattaa tarttua. Auttavat hyvin harvoin koska diagnoosit tehdään puolivaloilla ja ihminen saatetaan pumpata täyteen lääkettä josta ei ole edes mitään apua. Mä sain avovaimon puhuttua irti masennuslääkkeistä aikoinaan ja pärjää ja jakselee nyt paremmin kuin koskaan, noista perkeleistä tulee myös täydellisen riippuvaiseksi.
Siinä vaiheessa kun puoliso alkaa puhua itsemurhasta ja siitä ettei elämässä saa iloa mistään (työstä, parisuhteesta, edes lapsistaan), niin ihan mielelläni syvimmät kuopat tasoittelisin mielialalääkkeillä. Pitkään olin niitä vastaan itsekin ja kesällä kokeiltu Opamox nukahtamiseen nostatti niskakarvat pystyyn, mutta jos toinen ei kykene edes nukkumaan yötään kunnolla, niin siinä ei paljoa puheen lätinä ja tuutulaulut auta.

Niin, ja noita diagnooseja ja lääkkeenaloittamispäätöksiä ei ihan puolivaloilla tehdä. Oma puolisoni on juurikin alalla töissä ja sen takia avun hakemisen kynnys on ollut aivan älytön vaikka kuinka itse tietää että jotain tarttis tehrä.

cornix

Jäsen
Niin, ja noita diagnooseja ja lääkkeenaloittamispäätöksiä ei ihan puolivaloilla tehdä. Oma puolisoni on juurikin alalla töissä ja sen takia avun hakemisen kynnys on ollut aivan älytön vaikka kuinka itse tietää että jotain tarttis tehrä.
Kyllä niitä tehdään, mullekin on tarjottu käytännössä ilman mitään diagnoosia kun kävin pienestä uupumuksesta ja univajeesta juttelemassa. Mun kohdalla auttoi pieni fiksaus elämäntapoihin ja rytmeihin, resepti johon en suostunut olisi ollut melko järeä vaihtoehto. http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=99 Tämä linkki kannattaa myös lukea ajatuksella läpi. Itsemurhasta haaveilevalle ihmiselle terapia ja mahdollisesti laitospaikka lienee turvallisin vaihtoehto, jos asia ei perusteellisista tutkimuksista selviä. Serotoniinitasossa vajaatoiminta on esimerkiksi joillain lääkkeillä hoidettavissa, kunhan diagnoosi tosiaan on kohdillaan eikä lääkitä väärää vaivaa.

BaronFIN

Jäsen
Anteeksi nyt, mutta linkkaamasi artikkelin ensimmäisen lauseen jälkeen oli jo pakko lopettaa. Kun katsoin tarkemmin, niin olisi pitänyt jo lopettaa tri. Tolosen jälkeen. Hänellä on hyviä ajatuksia ja pointteja, mutta ne valitettavasti hukkuvat lähes uskonnollisen paatoksen alle. Olen asunut lääkärisuvussa (ukkini, ukin isä, appiukko, lanko, toinen lanko, puolisoni) koko elämäni ajan ja kertaakaan en ole eläessäni törmännyt, kuullut, että lääketeollisuus olisi edes yrittänyt lahjoa lääkäreitä määräämään lääkkeitä.

Tutkimuksia voidaan esittää, kouluttaa voidaan, mutta se on aina ja iänkaikkisesti lääkärin omissa näpeissä ja harkittavissa, että määrääkö lääkettä vai ei. Mitään nuppikorvausta määrätyistä lääkkeistä ei tule ikinä kenellekään. Tämä on valitettavasti fakta ja näin se on. Herranjumala, edes kuulakärkikynää ei saa antaa lääkekoulutuksien yhteydessä, vaan nykyisellään pitää toimistotarvikkeetkin tilata veronmaksajien piikkiin ettei vain tule vaikuttavuutta lääkäreihin kuulakärkikynien muodossa.

Lääketeollisuus lahjoo lääkäreitä ja heistä kaikkein eniten psykiatreja

En tiedä Amerikan/anglosaksisen maailman mallia, mutta Suomessa näin ei ole. Ja keskustelu aiheesta voidaan lopettaa tähän ja jatkaa naisasioilla.

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Anteeksi nyt, mutta linkkaamasi artikkelin ensimmäisen lauseen jälkeen oli jo pakko lopettaa. Kun katsoin tarkemmin, niin olisi pitänyt jo lopettaa tri. Tolosen jälkeen. Hänellä on hyviä ajatuksia ja pointteja, mutta ne valitettavasti hukkuvat lähes uskonnollisen paatoksen alle. Olen asunut lääkärisuvussa (ukkini, ukin isä, appiukko, lanko, toinen lanko, puolisoni) koko elämäni ajan ja kertaakaan en ole eläessäni törmännyt, kuullut, että lääketeollisuus olisi edes yrittänyt lahjoa lääkäreitä määräämään lääkkeitä.

Tutkimuksia voidaan esittää, kouluttaa voidaan, mutta se on aina ja iänkaikkisesti lääkärin omissa näpeissä ja harkittavissa, että määrääkö lääkettä vai ei. Mitään nuppikorvausta määrätyistä lääkkeistä ei tule ikinä kenellekään. Tämä on valitettavasti fakta ja näin se on. Herranjumala, edes kuulakärkikynää ei saa antaa lääkekoulutuksien yhteydessä, vaan nykyisellään pitää toimistotarvikkeetkin tilata veronmaksajien piikkiin ettei vain tule vaikuttavuutta lääkäreihin kuulakärkikynien muodossa.

Lääketeollisuus lahjoo lääkäreitä ja heistä kaikkein eniten psykiatreja

En tiedä Amerikan/anglosaksisen maailman mallia, mutta Suomessa näin ei ole. Ja keskustelu aiheesta voidaan lopettaa tähän ja jatkaa naisasioilla.

Minäkin olen lääkärien kanssa paljon tekemisissä ja oma kokemukseni on, että kyllä Suomessakin on paljon lääkefirmojen lobbausta jne, jolla enemmän tai vähemmän suoraan vaikutetaan lääkäreihin. Suoraa lahjontaa ei ole ainakaan minun tietääkseni kovinkaan paljoa, mutta tämä lobbaus on kyllä syvällä rakenteissa. Lääkefirmat maksavat öh, siis "sponsoroivat" kerta toisensa jälkeen kaikenkarvaisten lääkärifirmojen, lääkisopiskelijoiden jne bileet, matkat, seminaarit ja tapahtumat.

Psykiatrisella puolella Suomessa on erityisesti muutama tapaus, jotka ovat olleet erittäin arveluttavia. Eräs vielä muutamia vuosia sitten toistuvasti adhd-diagnooseja tehnyt alan ammattilainen taisi saada kiellon määrätä ainakaan amfetamiinin johdannaisia sisältänyttä Concertaa potilailleen (en ole varma, saiko paljon laajempiakin sanktioita), sillä mystisesti tätä kallista lääkettä oli määrätty käytännössä katsoen jokaiselle vastaanotolla käyneelle.

cornix

Jäsen
No joo mutta jos olisit lukenut tuota artikkelia pidemmälle kuin ensimmäiseen lauseeseen niin olisi asiayhteyskin auennut paremmin. Lääkkeiden vaikutuksista on samankaltaisia tutkimuksia tehty ympäri maailman, myös Suomessa. Masennuslääkkeet ei toki sinänsä ole naisasiaa mutta vastasin aiheesta koska kysyit, etiäpäin.

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikö jengi puhu että heti ollaan masennuslääkkeet tunkemassa kouraan, vaikka ohimennen vaan mainitsee työstressistä tai naisen kiukuttelusta kotona tms. Mullekin kävin noin, vaikka minkäänlaista masennukseen viittaavaa ei ole ikinä todettu eikä mitenkään vaivannut. Kolme päivää noiden myrkkyjen (ssri) aloittamisen jälkeen helvetti oli irti. Noin kolme kuukautta kesti sitä kärsimystä, joka loppui kuin seinään kolme päivää sen jälkeen kun itse päätin lopettaa noi lääkkeet. Niihin aikoihin mulle myös määrättiin nukahtamiseen jotain Ketipinoria, jota en uskaltanut ottaa kuin vasta tossa pari kk sitten, jokunen vuosi siis myöhemmin, ja siinä myrkyssä ei mennyt kuin sellaiset 20 min kun oireet alkoi. Hitto se on niin hirveetä ettei sanat riitä kuvailemaan. Tuon pillerin jälkeen oon tullut myös jotenkin hassusti allergiseksi melatoniinille. Jotain samaa noissa kolmessa on, vaikka ovatkin totaalisen erilaisia lääkkeitä. Muista pillereistä ei tule mitään oireita, eikä toi ole mitään kuvitelmaa.

Kaupungin psykiatrinen puolikin on perseestä ellei ole sellaista perinteistä masennusta tms.

Vähän meni ohi ketjun aiheen...

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nythän tää meni ihan höpinäksi... "mullakin", "minäkin"...

15 vuoden sairaskertomukseni pohjalta voin kertoa, etten tiedä toisten henkilöiden masennuksesta, lääkityksen sopivuudesta enkä muustakaan juuri mitään, mutta ainakin on tullut tutustuttua vankasti aiheeseen niin omien kuin muiden kanssasairastajienkin kokemusten myötä näiden pitkien ja ah, niin raskaiden vuosien varrella.
Masennus on niin äärisubjektiivinen - toistanko itseäni - että sitä on turha lähteä yleistämään ja puoskaroimaan omienkaan kokemusten saati sivusta seuranneen kokemuksella. Tuollaiset "lääkitys pois" -kommentit osoittavat turhan usein syvää tietämättömyyttä sairauden syvimmästä olemuksesta ja sen ilmenemismuodoista.

Mutta - jatkakaa toki pakinaanne...

Itse ketjun aiheesta sen verran, että naisasiani, parisuhteeni ovat syvästi tyydyttävällä, erinomaisella tolalla ja/kun neitsyet ja sukupuolitaudit loistavat poissaolollaan.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia

Miten naisasiaketjussa pitäisi toimia, jos ei kertoa mikä on oma tilanne? Oma mullakin minäkin on se, että ei ole naisasioita ja ei oikeastaan edes harmita. Onhan se joka päivä aamusta iltaan mielessä miksi ei ole mitään menossa, mutta oikeastaan aika rentouttavaa saada olla rauhassa.

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miten naisasiaketjussa pitäisi toimia, jos ei kertoa mikä on oma tilanne? Oma mullakin minäkin on se, että ei ole naisasioita ja ei oikeastaan edes harmita. Onhan se joka päivä aamusta iltaan mielessä miksi ei ole mitään menossa, mutta oikeastaan aika rentouttavaa saada olla rauhassa.
Niin no - kysymys kun ei ollutkaan varsinaisesti naisasioista, vaan erään palstaveljemme tuomasta erityisongelmasta parisuhteessaan ja kommenttini koski juurikin ao. ongelman - sairauden, jos niin halutaan sanoa - puoskarointia hyvinkin kevyin perustein.

Mites se Dirty Harry aikoinaan sanoi... "Jokaisella on mielipide niin kuin on persereikäkin...".
Toki, tämä palstahan on luotu juuri mielipiteiden esittämistä varten, joten eipä siinä, mutta jos olisit jaksanut perehtyä pikkuisenkaan tarkemmin asiayhteyteen ja minun kokemusten jalostamaan mielipiteeseeni tuosta nimenomaisesta ongelmasta, tämä sinunkin esittämäsi mielipide olisi kenties jäänyt odottamaan soveliaampaa paikkaa ulostulolleen.

Toisaalta, kyllähän avaruuteen bittejä mahtuu eikä Jatkoaika-instituution käyttämän fyysisenkään levytilan aihnainen nuusa näistäkään riveistä juurikaan murheellisemmaksi repeä...

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy