Naisasiat

• 7 668 919
  • 26 762
Suosikkijoukkue
taistelee elämästään
Kohta kaksi vuotta täynnä nykyisen puolison kanssa eikä juuri mikään laatikko täyttynyt. En kyllä ollut suhdetta etsimässäkään eikä minulla mitään vaatimuslistaa ole mutta pieniä toiveita kuitenkin esim ulkonäön ja omillaan toimeen tulemisen suhteen. Ihan baarissa tavattiin ja eka tapaaminen kesti jo 4 yötä (ei edes sekstailtu). Kemiat vaan kohtasivat.
Mulla oli noin vuos sit ihan naurettavat vaatimuslistat, kuten joku saattaa Tinder-ketjusta muistaakin. Voin kokemuksesta viisastuneena sanoa että kannattaa ihan suoraan heittää sellaiset suoraan roskakoppaan ja tutustua jokaiseen mahdolliseen treffikumppaniin yksilönä ilman ennakkoluuloja. Sinkku"markkinoilla" on parempi pitää mieli avoimena kuin asettaa jotkut tarkat kriteerit deitille. Tuolla tavalla tuskin löytää koskaan ketään.

Yhteiset arvot nyt lienee ihan hyvä olla ja tälleen, mutta noin muuten kannattaa antaa elämälle mahdollisuus yllättää.

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mulla oli noin vuos sit ihan naurettavat vaatimuslistat, kuten joku saattaa Tinder-ketjusta muistaakin. Voin kokemuksesta viisastuneena sanoa että kannattaa ihan suoraan heittää sellaiset suoraan roskakoppaan ja tutustua jokaiseen mahdolliseen treffikumppaniin yksilönä ilman ennakkoluuloja. Sinkku"markkinoilla" on parempi pitää mieli avoimena kuin asettaa jotkut tarkat kriteerit deitille. Tuolla tavalla tuskin löytää koskaan ketään.

Yhteiset arvot nyt lienee ihan hyvä olla ja tälleen, mutta noin muuten kannattaa antaa elämälle mahdollisuus yllättää.

Niin ja harvoin siinä lopulta käy kun elokuvissa että ensimmäisellä tapaamisella on " perhosia vatsassa" ja kaikki palaset osuu heti kohdilleen. Hyvin harva pystyy edes olemaan oma itsensä treffeillä jolloin jo senkin puolesta kannattaa antaa toinen mahdollisuus jos edes jotain kiinnostaa on toisessa vastapuolessa ollut.

Parempi myös mitä luonnollisempaan ympäristöön tapaamiset osuu, esimerkiksi kahville en kutsuisi kun korkeintaan pahimman vihamiehen ellei tiedä että toinen on puhelias, paljon kiusallisia hetkiä jos ei keksi mistä puhuu ja tapaaminen voi lähteä heti väärille urille. Joku biljardi (+lasilliset), keilaus, luontoretki, lenkkeily tai vastaava niin paljon helpompi ja ei välttämättä edes sitten haittaa jos kokoajan ei puhuta.

frozen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitäisikö tehdä vähän tilannepäivitystä tänne ketjuun.
Viime kesänä viimeksi kirjoittelin, kun olin palavasti ihastunut henkilöön, jolta en saanut vastakaikua. No siitä pääsi lopulta nopeastikin yli, juuri kun sitä vastakaikua ei ollut, vaikka tapaillessa kivaa oli ollutkin. Oli kuitenkin helppo lopulta ymmärtää mennä eteenpäin, kun tiesi ettei se mihinkään johda, vaikka siinä jonkin aikaa kipuilua omien tunteiden kanssa olikin.

Ja pian sen jälkeen aloinkin tapailemaan yhtä, joka sinänsä täyttää hyvin toivomani ”laatikot”, mutta en vain kokenut mitään tunnetta, ja en innostunut jatkamaan. Tai ehkä hänkin huomasi sen, koska oikeastaan yhdessä sovimme ettei kannata jatkaa. Ja ehkä siihen vaikutti sekin, että koska oli vasta deittailua, ei mitään sitoutumista, niin en ollut vielä poistanut deittiäppejä (olin kyllä joka tapauksessa ajatellut poistavani sovellukset kyllästymisen takia, riippumatta tästä meneillään olleesta tapailusta), ja siellä tuli vastaan nainen joka kolahti jo profiilista. Ja kun sen kanssa tuli matchi ja juttu lähti liikkeelle, oli selvää, etten sitä edellistä tapailua ole kiinnostunut jatkamaan, kun ei ollut romanttista kiinnostusta sillä tavalla. No, tämän viimeisimmän matchin suhteen juttu lähtikin liikkeelle aivan loistavasti, keskustelu oli hauskaa, älykästä ja kiinnostavaa puolin ja toisin. Ja tekstailimme aivan tajuttoman paljon myös syvällisin keskusteluin, ennen kuin pääsimme aikatauluesteiden poistuttua tapaamaan muutama viikko myöhemmin.

No, lopulta kun tapasimme, niin kiinnostus ei ainakaan laskenut tavatessa, päinvastoin. Vetovoima toisiaan kohtaan oli korkea. No hän kutsui luokseen toisille treffeille jo pari päivää myöhemmin, ja sitten kolmansien treffien jälkeen vietimmekin jo yötä-päivää yhdessä päivä- tai viikkotolkulla, ja yhteys vain syveni, ja kumpikin oli äärimmäisen innostunut toisesta ja toisen kanssa olemisesta. Toivoin jo sisimmässäni, että tästä tulisi jotain pysyvämpää, mutta olin itse varovainen, etten hosuisi ja sillä tuhoaisi mahdollisuuksiani. No ei mennyt kauaa, kun hän halusi jutella meidän tilanteesta, ja kysyi että olenko valmis suhteeseen hänen kanssaan, koska tavallaan sellaisessa jo olimme (vaikka vain hyvin lyhyen aikaa), ja sitoutuisimme toisiimme. No totta hemmetissä olin. Ja olihan meidän ajatukset suhteesta, tulevaisuudesta, arvoista jne muutenkin samalla sivulla. Ja juteltiin jo heti alkuun kipeitä traumoja läpi ja muita arkoja asioita jne. Ja kemia oli sähköistä. Ja seksi aivan mielettömän upeaa (en rehellisesti olisi ennen tätä suhdetta edes uskonut että kykenen itse fyysisesti monituntisiin sessioihin enää tällä iällä), ja se seksi ei ollut mitään pelkkää fyysistä jyystöä, vaan parhaaksi siinä koin nimenomaan sen meidän välisen tunne-energian. Ja kumpikin sanoi toisilleen, että se on ollut parasta, mitä elämän aikana on ollut kenenkään kanssa. Tuon lisäksi pidin myös siitä, että hänen kanssaan pystyi käymään älykkäitä keskusteluita, ja hän piti niistä myös. Ajatukset oli että nyt löytyi täyden kympin nainen, vaikka ei kukaan tietenkään oikeasti täydellinen ihminen ole, mutta koin että juuri sopiva mulle.

No, suhteen virallistamisesta kului ehkä viikko ensimmäiseen rakoiluun. Tuolloin hän sanoi, että huolestuttaa sitoutua suhteeseen. Otin sen ehkä ulkoisesti tyynesti, mutta pään sisällä se iski varmaan jo ensimmäisen iskun epävarmuutena (palaan tähän myöhemmin). Ja vaikka muuten kaikki jatkui hyvin, niin sitten pienet asiat muodostui ongelmiksi. Kun hän perui yhteisiä menoja, itselle iski tunne, että nyt hän haluaa päättää suhteen, jolloin se näkyi sitten käytöksessäni, joko hakiessani varmistusta tai sitten takertumisena, jotka kumpainenkin työnsi häntä vain kauemmaksi, ja tavallaan mitättömistä asioista paisui valtavia. Ja lopulta tuli ero, ja sitten kuitenkin heti pian palasimme yhteen, tämä tapahtui muutaman kerran. Saatoimme vaikka puhua yhteisestä tulevaisuudesta, lapsien hankinnasta, niin seuraavassa hetkessä keskustelu saattoikin ottaa kierroksia, jonka tuloksena hän lähti suhteesta.

No kuukausi sitten päättyi sitten lopullisesti eroon. Hän lähti hieman ennen sitä matkalle, ja päivä ennen sitä päätti taas erota, en edes muista nyt miksi. No, reissun päältä sitten kuitenkin yhteys palasi ja tuntui taas normaalilta, hänkin tunnusti tunteitaan, ja kuinka hyvä ja turvallista hänestä on olla mun kanssa, jne. Ja sitten taas jossain kohtaa tekstailut (pahimpia nimenomaan tekstiriidat) ottaa kierroksia (en syytä näistä häntä, kumpikaan ei osaa lopettaa eskalaatiota) ja hän ilmoittaa haluavansa lopettaa suhteen. No en tiedä olimmeko virallisesti palanneet edes yhteen, mutta toisaalta tämä oli jo tuttu kaava, että vaikka pahalta tuntui, niin jotenkin luotti että hän leppyy, ja elämä jatkuu taas yhdessä, vaikka toki erotilanteissa olinkin aika epätoivoinen takertuja usein. Kun hän palasi, niin vietimme kuitenkin upean vuorokauden yhdessä, kun menin häntä kentälle vastaan. Sitten seuraavana päivänä hän halusi keskustella asioista, joka sitten alkoi taas hänen puoleltaan ottaa kierroksia, ja lopulta hän lähti kävelemään suhteesta. Tuo jäi nyt sitten lopulliseksi eroksi. Alkupään eroihin olin selvästi enemmän syyllinen epävarmuudesta johtuvalla, joissain kohtaa jopa lapsellisella käytöksellä, mutta loppupäässä hän ”haki” näitä tilanteita. Ja nyt ymmärrän että jopa tietämättään ja tahattomasti. Siitä kohta.

Yhteydenpito ei kuitenkaan jäänyt täysin tuohon, vaan kun hän sanoi että minun olisi hyvä mennä terapiaan, niin tuon jälkeen hakeuduinkin vastaanotolle, ja infosin seuraavalla viikolla siitä hänelle. Hän onkin terapiassa ollut pidempään vanhoja traumojaan käsittelemässä, jotka liittyy vahvasti myös hänen ihmissuhteissa toimimiseen. Ja yleensä nuo erot mitä hän otti tapahtui juuri terapiaistuntonsa jälkimainingeissa, niin kuin tuo viimeinen. No sen viestin jälkeen oli pientä satunnaista, suht hyvähenkistä viestittelyä, kunnes hän kutsui kahville. Se deitti-ilta olikin todella mukava selvästi molemminpuolin. Ja seuraavana aamuna hän soitti iloisesti että mentäisiinkö uudestaan. No lopulta mentiin illalla, siinä välissä päivällä oli hänen terapia, ja illalla hän ilmoittikin ettei halua enää olla suhteessa mun kanssa. No sen jälkeen ainut yhteydenpito olikin tavaroidenvaihtoon ja muutama tunteikas viesti suhteessa olemisesta, yritin vielä kysyä haluaisiko hän pariterapiaan, mitä itse aiemmin ehdotti (ja minkä ehdotuksen hyväksyin, mutta sitten hän ei enää halunnutkaan), josta hän vain otti sitten kierroksia. Ja tavaroiden vaihdon jälkeen ei enää yhteydenpitoa ole ollutkan, koska hän sanoi ettei jaksa enää tätä suhdetta.

No, yllä kuvatun tarkoituksena ei ole yrittää kertoa, että onpa vittumainen nainen, vaikka tuohon käytökseen monet niin yleisesti ehkä kommentoivat (hankala tapaus, kierrä kaukaa, blaa blaa), eikä edes osoittaa kuinka epätoivoinen minä olen, tai muutakaan sellaista. Edelleen arvostan häntä tajuttomasti, vaikka vaikeaa olikin. Viimeisten erojen/taukojen yhteydessä hän kertoi minulle omasta kiintymyssuhdetyylistään, josta oli oppinut terapiassaan. No se meni silloin ohi, en ollut teorian kanssa tuttu, joten kovin syvällistä ymmärrystä se ei minulle tuonut. No tän viimeisen eron jälkeen aloin intensiivisesti perehtymään asian, ja koin aikamoisen valaistumisen. Ja en voi kun todeta, että olisipa mulla ollut tämä tietämys suhteen aikana. Ja pystyn ymmärtämään häntäkin aivan eri tavalla. Ja voin vain toivoa, että voisipa hän joskus luottaa rakkauteen eikä työntää sitä traumojensa ja pelkojensa takia pois, tapahtui se sitten minun tai kenen tahansa muun kanssa. Vaikka teoria on vain teoriaa, eikä välttämättä sellaisenaan sovellu aina kaikkeen tosielämässä, niin ollaan kyllä aika oppikirjaesimerkki anxious-avoidant-parista (en tiedä oikeita termejä suomeksi, välttelevästi kiintyvä ja ahdistuneesti kiintyvä?), ja hän oikeastaan vielä se vaikeammin ennustettavissa oleva tapaus, eli fearful avoidant (jäsentymätön kiintymystyyli), joka saattaa olla tilanteesta riippuen kumpaankin epäterveeseen suuntaan kallellaan. No, hänenlaisensa haluaa kyllä suhteeseen ja läheisyyttä paljon (meidän alkuvaihe), mutta sitten samalla pelkää niitä molempia valtavasti ja itsenäisyytensä menettämistä (huolet haluaako sittenkään olla suhteessa sekä yhtäkkiset eroamiset). Ja hänen välttelevyytensä triggeröi minusta esiin tuon takertuvan ahdistuneesti kiintyneen puolen. Mikä vain karkoitti häntä entistä kauemmas. Oikeastaan kaikki mitä suhteessa lopulta tapahtui, osuu yksiin tuon teorian kanssa, myös nuo jatkuvat erot, ja suhteen sabotointi hänen puoleltaan, vaikka se tahatonta onkin. Toinen puoli hänestä haluaa olla suhteessa, ja kuulla olevansa rakastettu, toinen puoli kauhistuu ja haluaa pakoon, kun liittää rakkauteen traumat siitä, että lopulta pettyy ja hylätään näiden rakkaiden toimesta. Vielä suhteen aikana oli joskus vaikea ymmärtää, että mikä on vialla, ja otin asiat usein itseeni. Nyt kykenen ymmärtämään häntä paremmin, kuin myös omaakin toimintaa, ja hänen huolet ja toiminta kumpusi enemmän näistä traumoista, kuin välttämättä edes minusta tai meidän suhteesta. Jos vain olisin tuntenut tätä kiintymyssuhdetyyliasiaa suhteen aikana paremmin, olisin ehkä itsekin osannut toimia ja kommunikoida niin, etten triggeröi hänen niitä puolia esiin. Nyt kommunikoin taas omien traumojeni pohjalta niin, mikä vain pahensi tilannetta.

No, jäähän tästä sitten hyvä opit jatkoa varten, kun käsittelen omia traumojani ja siitä johtuvaa käytöstä. Tunnen jo nyt itseäni paremmin, osaan kiinnittää tiettyihin asioihin paremmin huomiota, alan oppimaan tunnistamaan toiminnan taustalla olevia tunteitani (en nyt vielä kovin hyvin, mutta ennen en senkään vertaa) ja toivottavasti olen jatkossa parempi kumppanikin jollekin. Jotenkin vain ironista, että henkilö, joka minussa tämän kasvun sai aikaan, ei tule sitä parempaa puolta kokemaan. Vaikka itse koen, että juuri hän ansaitsisi minusta sen parhaimman version (jota nyt joskus toivottavasti sitten olisin). Toivoisin häntä vielä takaisin, mutta eiköhän se ole jo mennyt juna, valitettavasti. Sinänsä huvittava seikka, että aivan puskista näin eron jälkeen pari vanhempaa deittitapausta on ottanut yhteyttä. Toinen oli tuo viime loppukesän tapailutapaus, joka haluaisi nyt tavata ja kaipaa minua. Ja sitten toinen tapaus 4 vuoden takaa otti puskista yhteyttä. No, en ole näistä kummastakaan sillä tavalla kiinnostunut, vaan edelleen valitsisin sata kertaa sadasta tämän viimeisimmän kumppanin, jos se olisi vain mahdollista.

Mutta kyllä se jotain lohtua ehkä toi, että huomaa että kiinnostusta löytyy muualtakin, ja nostaa itsetuntoa. Vaikka itsetuntoasiaa ei enää 40-vuoden iässä ihan jatkuvasti enää murehdi, niin olen kärsinyt heikosta itsetunnosta läpi elämän. Sinänsä ulkoisesti asiat ovat hyvin, riittämättömyyden tunteistani huolimatta ja omasta epäuskosta riippumatta olen suorittanut korkeakoulututkinnon ja päätynyt johtotason tehtäviinkin. Mutta sitten sisäisesti olen kuitenkin enemmän ollut yleensä onneton, kuin onnellinen, vaikka silti monesti elämääni ihan tyytyväinenkin. Mutta ongelmat ovat olleet ehkä sosiaalisen elämän puolella. Koskaan ei ole ollut liikaa kavereita, saatika ystäviä. Yleensä lähinnä aika pintapuolisia, joiden kanssa joskus hengailtu, heitetty läppää, juotu, katsottu urheilua ja avauduttu töistä. Mutta ei mitään syvällisiä keskuteluita ikinä, saati tunteista tms. Ja nämäkin hengailut jääneet pois viime vuosien aikana, ehkä satunnaista whatsapp-viestintää enää. Viime vuonna tutustuin pariin uuteen kaveriin, joiden kanssa tosin voi syvällisiäkin puhua, juuri sellaista mitä olen kaivannut aina elämääni, vaikka ei toki kovin usein olla yhteyksissä heidän kanssa, mutta säännöllisesti silti. No, ehkä nämä sosiaalisen elämän vaikeudet ei kuulu tähän ketjuun sinänsä, mutta ne on tietysti vaikuttaneet mun persoonaan ja näkyy sitten ehkä suhteissakin. Mutta lähinnä vain täydennyksenä siihen, että tekee varmasti heikolle itsetunnolle hyvää tässä tilanteessa, kun näkee nyt eron jälkeen että on naisia, jotka silti on kiinnostuneita musta, vaikka itse en heistä olekaan. Toivoisin melkein että se näkyisi itsetunnossa myös niin, että nostaisi kiinnostusta tähän tapaukseen, jonka haluaisin takaisin. Mutta en käytä somea, eikä meillä ole yhteiset piirit, niin eipä se näy. Ja tuosta suhteesta voi helposti sanoa ulkopuolelta että onhan siinä merkkejä ettei tule toimimaan. No totta osittain sekin, mutta nyt tajuan ongelmien enemmän johtuneen traumapohjaisista epävarmuuksista, ja siinä pitäisi oppia kommunikoimaan niin, että ettei triggeröi näitä pelkoja siellä taustalla, joka voi tapahtua tämänkaltaisissa tapauksissa todella herkästi. Vaatinee pariterapiaakin ja paljon työtä molemmilta, mutta olisi mahdollista saada toimimaan onnelliseksi pitkäkestoiseksikin parisuhteeksi näihin paneutumalla, vaikka tiedostankin ettei se aina helppoa olisikaan. Mutta ei hyvä suhde ilman työtä muutenkana synny. Me ehkä koimme nämä ongelmat hyvin varhaisessa vaiheessa (noin 3kk suhde), mutta suhde olikin heti alkuun tiivis, käytännössä lähes yhdessä asuen (mikä itsessään oli virhe tässä tapauksessa). Yleensä vastaavalle tasolle tutustuessa olen aiemmin päätynyt noin vuoden kohdalla, kun alkutapailu on ollut vähempää, ja sitten ne ongelmat iskee siellä vuoden tienoilla ekaa kertaa. Se, mikä suhde kestää, riippuukin sitten siitä, miten ne ongelmat yhdessä käsitellään. Voisi helposti sanoa, että hyvä, että ongelmat tuli heti, niin ymmärtää ettei se kestä. Mutta yhtä hyvin voisi sanoa toiseen suuntaan, että hyvä että ongelmat tuli ajoissa, niin ehtisi korjaamaan suhteen suunnan jo heti alussa. Valitettavasti itse heräsin liian myöhään.

Sori pitkästä vuodatuksesta, ei ole edes sinänsä tarkoitus purkaa mitään pahaa oloa tms, vaan tuoda viesti (jos joku edes tänne asti lukee) sellaisille, jotka jotain tuttua tästä huomaavat, niin hoitakaa ne traumanne tai ainakin perehtykää niihin ennen seuraavaa tapailuanne ja suhdettanne. Ja miksette tekin, jotka suhteessa jo nyt olette, jos vastaavia ongelmia havaitsette. Ettette ainakaan niistä tietämättöminä pilaa mahdollisuuksianne onneen. Olen vastaavanlaisessa suhteessa ollut kerran aiemmin, ja silloin surin sen eron vain pois. Olisinpa silloin sen jälkeen älynnyt mennyt terapiaan, ja osannut toimia paremmin nyt kun pääsi päätymään yhteen ns. unelmien naisen kanssa.Olen itse tähän asti toiminut ehkä tyypillisen miehen tapaan, että parisuhteeseen astellessani olen vain elänyt siinä mukana ja koittanut luovia oman intuition mukaan jne. Enkä ole ”tietenkään” mitään parisuhdeoppaita tms lukenut ikinä. Ja osa niistäkin on toki roskaa, ihan mitä tahansa ei kannata uskoa. Mutta silti, ehkä kaikkien miesten, miksei naistenkin, kannattaisi ehkä joskus johonkin oppaaseen tai kirjaan ihmissuhdeasioiden osalta perehtyä. Voi avata kummasti silmiä.

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Nähtävästi paljon keskustelua "markkina-arvosta" deittimarkkinoilla. Oman kokemuksen mukaan, jos (omassa tapauksessa) naiselle tärkeintä on paljonko tilillä ja sijoitussalkussa on fyffeä, minkä värinen kortti lompakossa ja minkälainen auto alla, niin kannattaa passata suoraan. Ei siinä että olisi tämmöisten kanssa tullut enempää tuttavuutta tehtyäkään, mutta en näe että mitenkään tuosta voisi onnellista suhdetta rakentaa. Esimerkkinä, tiedän pariskunnan jotka ovat jo yli 30-vuotta olleet yhdessä. Löytyy iso omakotitalo, saksalainen katumaasturi, kesämökki, vene jne. Melko selvästi molemmille on tärkeää miltä elämä näyttää ulospäin, toisen kovat tulot mahdollistaa toiselle korkeampitasoisen elämän, toiselle tärkeää että paketti näyttää ulospäin idylliseltä. Silti heidän yhdessäolo, kommunikointi ja toisen arvostus on jotain aivan karmeaa ja itseä jopa ahdistaa viettää aikaa heidän kanssaan kun jatkuvasti tiuskivat toisilleen. Vastaavassa tilanteessa ottaisin mieluummin eron.

Tarkastelu kannattaa aloittaa aina peilistä. Jos et arvosta itseäsi, niin miten joku toinen voi sen tehdä? Ei ole olemassa jotain tiettyä rahasummaa, jonka kerrytettyäsi vastakkainen sukupuoli jotenkin mystisesti ilmestyisi raapimaan oveasi. Ei tarvitse myöskään näyttää kreikkalaiselta patsaalta tai runoilla kuin Runeberg. Jotkut tykkää kun mies hurauttaa nahkatakki päällä moottoripyörällä pihaan kitara selässään, mutta jos et ole koskaan ajanut moottoripyörää tai soittanut kitaraa, niin ihan turhaan tuon takia niitä on opetella. Todella moni ihminen etsii elämäänsä ihmistä, joka tuo turvaa ja arvostaa heitä sellaisena kuin ovat. Et tarvitse siis mitään taikatemppuja, vaan kerro suoraviivaisesti omista fiiliksistä ja pidä huoli, että hän tietää sinunkin arvostavan häntä omana itsenään.

Myöskään mitään turhan pitkiä checklistoja on turha tehdä. Vähän iästä riippuen, melkeinpä ainoa oleellinen kysymys alkumetreille on, että jaatteko samat tulevaisuuden näkemykset perhekuvioiden ja/tai majapaikan suhteen. Ja siinä vaiheessa kun vähän aikaa on jo tapailtu, astuu kuvaan se isoin kysymys, että oletko onnellinen tuon henkilön kanssa. Siinä kohtaa ei ole enää mitään merkitystä onko toisella puoliskolla tummat vai vaaleat hiukset tai asuntona 100 neliön omakotitalo vai vuokrakaksio kerrostalosta.

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA
Sen verran naisasiaa että luonain kävi viikko sitten nainen päiväkahveilla ehtoosta. Eikä oo moista tapahtunutkaan ihan hetkeen eikä tule tapahtumaankaan, sillä karvalapseni selkeesti protestoi seuraavan päivän olemalla pitkälti omissa oloissaan ja välillä käskyttäen, kruunaten päivän myttyyn mylläämänsä maton päälle kusemalla. Katse kontaktilla toki.

Narttu näytti paikkansa ja kerrasta uskon, joten tarpeet hoidetaan jatkossakin ulkona. Suloista tollanen mustasukkaisuus.

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Myöskään mitään turhan pitkiä checklistoja on turha tehdä.

Tätä mie en koskaan ole ymmärtänyt että ihminen hylättäisiin jonkun ennaltamääritellyn "listan" perusteella. Tai itse yritettäisiin täyttää jotain omassa päässä olevia checkpointteja joita luullaan muilla olevan.

Tärkeimmät checkpointit on että a) hengittää ja b) jos tuostakin haluaa tinkiä niin että ei ole vielä jääkylmä. Kaikki tuosta eteenpäin on toiseen ihmiseen tutustumista. Joskus se natsaa ja joskus ei.

Voi toki olla että aika on ajanut jo meikäläisestä viuhuen ohi ja kaikenmoiset tinderit ja griderit sun muut somemaailman hömpötykset pitäisi opetella jos tässä ero tulisi, mutta en minä koskaan ole mistään somemaailmasta puolisoja löytänyt koskaan. Sattumusten ja erilaisten tilanteiden kautta ne on löytyneet.

Jos miehenä ajattelee että naiset ovat niitä joiden listoja tässä pitäisi olla täyttämässä on ihan potaskaa. Samaa räkää ne syö ja käy kakalla siinä kuin miehetkin. Mitä noita nyt määräänsä enempää pelkäämään. En minä koskaan ole ajatellut että mun pitäis olla joku mun naisen unelmamies, kompromissejä kaikki tekee. Ei se elämä koskaan ole mitään ihanaa pinkkiä höttöä jossa jokainen vastoinkäyminen on eron paikka ja välillä kaikista tuntuu että suhteeseen tukahtuu.

Nykymaailma on oikeasti ilmeisesti mennyt siihen että vastoinkäymisiä tai pettymyksiä ei enää kestetä.

Ihmisiä pitää koittaa lukea ja älytä ottaa niistä signaaleista vaarin, eikä vain ihmetellä jos toinen vaikka pitää kättä jalalla että mitähän toi tarkoittaa. Samaa ihmettelyä se varmaan siinäkin vaiheessa olisi jos se käsi olisi haarovälissä tai vaatteet tippuu makuuhuoneen lattialle.

Suomessa on käsittääkseni (etenkin vielä opiskelijakaupungeissa) naisten lukumäärä huomattavasti suurempi kuin miesten, joten ihan matemaattisestikkin jokaisella miehellä pitäisi olla ihan varteenotettava mahdollisuus joku löytää. Ei se sieltä sohvalta tai tietokoneen näytöltä välttämättä löydy. Kaverit, tutut ja etenkin näiden kautta heidän tuntemansa ihmiset on se paras väylä. Se että tuleeko ne tutut harrastuksista vai mistä on ihan yhdentekevää. Työtkin on ihan yhtä hyvä paikka löytää ihmisiä kuin paikallisen discon lihatiskikin.

Ja jos tuntuu että se raha, maine ja mammona on se onni autuuteen niin ei siinäkään mitään väärää ole. Vanha sanontakin kuuluu "jos ei hyvällä, niin rahalla". Ei se euro siellä tilillä tai lompakossa määräänsä enempää lämpöä kuitenkaan tuo.

Nyt tuli ero. 14-vuotta yhdessä, 5 niistä avioliitossa. Yhteinen päätös ja parempi varmasti näin, mutta että jumalauta kun tuntuu silti pahalta.
Sen kuuluukin tuntua pahalta. Se tarkoittaa, että yhdessäolollanne oli jotain merkitystä. Se paha olo helpottaa aikanaan. Usko pois. Kuinka paljon aikaa tarvitaan, on tapauskohtaista, mutta sitä tarvitaan. Aika on ystävä, kun sille antaa mahdollisuuden tehdä työnsä ja taikansa.
Tärkeintä on tässä vaiheessa keskittyä itseensä, yrittää hoitaa ero ja ositukset sun muut sopuisasti alta pois. Kaikki turha vänkääminen ja vääntäminen minimiin, mikäli vain mahdollista. Toki ovimatoksi ei kannata heittäytyä, mutta yksittäisistä kulhoista ja tyynynpäällisistä kinaaminen vain pitkittää omaa prosessiasi. Sinua siis lainkaan tuntematta tai tippaakaan syyllistämättä. Tarkoitan sanoa, että jos on mahdollista hoitaa ero sulassa sovussa, ystävinä, niin se luo hyvän pohjan omalle toipumisprosessille.

Ero on myös aina mahdollisuus. Mahdollisuus johonkin parempaan ja mielenkiintoisempaan. Nostan hattua heille, jotka eivät jää ”rakkaudettomaan” liittoon tottunuksesta, jos eivät kovan yrittämisenkään jälkeen ole löytäneet sitä rakkautta uudestaan. Ero on uusi alku, jossa luodaan tilaa jollekin muulle. Mille? Se selviää ajan kanssa. Ne uudet jutut löytyvät, kun tutkii itseään, omia intressejään ja omia ajatuksiaan. Voi olla aluksi pelottavaa, voi olla jopa humalluttava kokemus tuntea itsensä vapaaksi. Voi tuntua tyhjältä, ontolta, turhalta, typerältä. Ja kaikki saa tuntua. Pitää vain tunnistaa ne tunteet, tiedostaa niiden tarkoitus. Niitä ei pidä työntää pois, mutta ei myöskään jäädä vellomaan niihin. Ne ovat valmistautumista tulevaan, osa sitä tulevaa, kaikuja menneestä ja suuri osa nykyistä. Kaikilla niillä on tarkoituksensa.

Ja ettei mene liian filosofiseksi, niin totean loppuun, että tsemppiä. Sä pystyt siihen. Usko siihen. Usko itseesi.

Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Nyt tuli ero. 14-vuotta yhdessä, 5 niistä avioliitossa. Yhteinen päätös ja parempi varmasti näin, mutta että jumalauta kun tuntuu silti pahalta.
Voimia…varmaankin päivä päivältä helpottaa. Stemppiä tulevaan. Kun aika oikea kannattaa mennä kaukalonreunan ulkopuolella ja katsella miltä maailma näyttä.

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sen kuuluukin tuntua pahalta. Se tarkoittaa, että yhdessäolollanne oli jotain merkitystä. Se paha olo helpottaa aikanaan. Usko pois. Kuinka paljon aikaa tarvitaan, on tapauskohtaista, mutta sitä tarvitaan. Aika on ystävä, kun sille antaa mahdollisuuden tehdä työnsä ja taikansa.
Tärkeintä on tässä vaiheessa keskittyä itseensä, yrittää hoitaa ero ja ositukset sun muut sopuisasti alta pois. Kaikki turha vänkääminen ja vääntäminen minimiin, mikäli vain mahdollista. Toki ovimatoksi ei kannata heittäytyä, mutta yksittäisistä kulhoista ja tyynynpäällisistä kinaaminen vain pitkittää omaa prosessiasi. Sinua siis lainkaan tuntematta tai tippaakaan syyllistämättä. Tarkoitan sanoa, että jos on mahdollista hoitaa ero sulassa sovussa, ystävinä, niin se luo hyvän pohjan omalle toipumisprosessille.

Ero on myös aina mahdollisuus. Mahdollisuus johonkin parempaan ja mielenkiintoisempaan. Nostan hattua heille, jotka eivät jää ”rakkaudettomaan” liittoon tottunuksesta, jos eivät kovan yrittämisenkään jälkeen ole löytäneet sitä rakkautta uudestaan. Ero on uusi alku, jossa luodaan tilaa jollekin muulle. Mille? Se selviää ajan kanssa. Ne uudet jutut löytyvät, kun tutkii itseään, omia intressejään ja omia ajatuksiaan. Voi olla aluksi pelottavaa, voi olla jopa humalluttava kokemus tuntea itsensä vapaaksi. Voi tuntua tyhjältä, ontolta, turhalta, typerältä. Ja kaikki saa tuntua. Pitää vain tunnistaa ne tunteet, tiedostaa niiden tarkoitus. Niitä ei pidä työntää pois, mutta ei myöskään jäädä vellomaan niihin. Ne ovat valmistautumista tulevaan, osa sitä tulevaa, kaikuja menneestä ja suuri osa nykyistä. Kaikilla niillä on tarkoituksensa.

Ja ettei mene liian filosofiseksi, niin totean loppuun, että tsemppiä. Sä pystyt siihen. Usko siihen. Usko itseesi.
Voimia…varmaankin päivä päivältä helpottaa. Stemppiä tulevaan. Kun aika oikea kannattaa mennä kaukalonreunan ulkopuolella ja katsella miltä maailma näyttä.
Kiitos. Ystävinä ollaan eroamassa sillä kuvioissa on myös kaksi alakouluikäistä lasta, joten yhteyksissä on myös pysyttävä. Ja siis tietyllä tavalla tuntuu pahalta, ehkä siksikin kun ollaan lähes puolet koko elämästä eletty kimpassa. Ihan puhuttiinkin että taidetaan olla vain lasten takia, vain tottumuksen takia yhdessä. Mitään romantiikkaa ei ole hetkeen ollut tässä suhteessa, lähinnä kämppiksia. Monen monta kertaa ollaan yritetty tätä korjata mutta ei sitä saatu onnistumaan.

Mutta hyvässä hengessä mennään ja muistot on aina olemassa. Nyt kohti uutta arkea ja niin kuin tuossa yllä tulikin jo, jonkun oven sulkeutuminen avaa aina seuraavia ovia. Nyt keskityn 100% täysillä omiin lapsiin ja omaan itseeni. Tästä lähtee uusi luku minun sekä ex-vaimoni elämässä, jossa ollaan edelleen usein tekemisissä lasten vuoksi. Aiomme myös tehdä ydinperheen kesken kerran vuoteen jotain huvipuistoreissua tms. ainakin niin kauan kun molemmat sinkkuna elelee.

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Red Wings, Bayern
Kiitos. Ystävinä ollaan eroamassa sillä kuvioissa on myös kaksi alakouluikäistä lasta, joten yhteyksissä on myös pysyttävä. Ja siis tietyllä tavalla tuntuu pahalta, ehkä siksikin kun ollaan lähes puolet koko elämästä eletty kimpassa. Ihan puhuttiinkin että taidetaan olla vain lasten takia, vain tottumuksen takia yhdessä. Mitään romantiikkaa ei ole hetkeen ollut tässä suhteessa, lähinnä kämppiksia. Monen monta kertaa ollaan yritetty tätä korjata mutta ei sitä saatu onnistumaan.

Mutta hyvässä hengessä mennään ja muistot on aina olemassa. Nyt kohti uutta arkea ja niin kuin tuossa yllä tulikin jo, jonkun oven sulkeutuminen avaa aina seuraavia ovia. Nyt keskityn 100% täysillä omiin lapsiin ja omaan itseeni. Tästä lähtee uusi luku minun sekä ex-vaimoni elämässä, jossa ollaan edelleen usein tekemisissä lasten vuoksi. Aiomme myös tehdä ydinperheen kesken kerran vuoteen jotain huvipuistoreissua tms. ainakin niin kauan kun molemmat sinkkuna elelee.
Lähes identtisessä tilanteessa itsekin, meillä vain aviovuosia pari enemmän. Joulun jälkeen lähti eropaperit ja ensi viikolla muutto edessä tähän ihan lähialueelle yhteisestä kodista. On tämä ollut aikamoinen byrokraattinen helvetti ja paperisota kaiken muun henkisen kuormituksen päälle. Kovasti muutoksia ja selvitettäviä asioita ja paskoja unia öisin vielä päälle. En halua kuvitellakaan, millaista tämä olisi jos olisi vielä jotain isoa riitaa ja draamaa päälle.

Kovin ristiriitaiset tunteet, kun tavallaan odottaa sitä, että pääsee muuttamaan pois, mutta pahaltahan se ajatus myös tuntuu. Eikä vähiten tietenkään lapsen takia, mutta kyllä sitä tästäkin selvitään, kuten sinäkin varmasti selviät, tsemppiä kovasti!

Laiskiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, AC Oulu
Vähän harmittaakin näin eroja käsittelevien postauksien perään avata omaa tilannetta, mutta täältä saadun kannustuksen ja neuvojen vuoksi ajattelin kuitenkin kertoa maanantaille sovituilla treffeillä kemiaa löytyneen sen verran, että seuraava tapaaminen sovittiinkin heti seuraavalle päivälle, ja nyt en sitten enää olekkaan täysin kokematon naisten kanssa.

Riippumatta siitä, mitä jatkossa tapahtuu, tai on tapahtumatta, niin ainakin tässä hetkessä uskon oppineeni viimeisen viikon, ja eilisen illan aikana oppineeni taas jotain elämästä ja ihmisenä olemisesta. Aika näyttää miten tästä tarina jatkuu, mutta ainakin tällä hetkellä tuntuu hyvältä.

Joten vielä kerran iso kiitos kaikille kanssapalstalaisille kannustuksesta ja neuvoista!

Masentaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vähän harmittaakin näin eroja käsittelevien postauksien perään avata omaa tilannetta, mutta täältä saadun kannustuksen ja neuvojen vuoksi ajattelin kuitenkin kertoa maanantaille sovituilla treffeillä kemiaa löytyneen sen verran, että seuraava tapaaminen sovittiinkin heti seuraavalle päivälle, ja nyt en sitten enää olekkaan täysin kokematon naisten kanssa.

Riippumatta siitä, mitä jatkossa tapahtuu, tai on tapahtumatta, niin ainakin tässä hetkessä uskon oppineeni viimeisen viikon, ja eilisen illan aikana oppineeni taas jotain elämästä ja ihmisenä olemisesta. Aika näyttää miten tästä tarina jatkuu, mutta ainakin tällä hetkellä tuntuu hyvältä.

Joten vielä kerran iso kiitos kaikille kanssapalstalaisille kannustuksesta ja neuvoista!
Hienoa kuulla että homma sujunut ennakkopelkojesi vastaisesti! Hyvä siitä tulee! Rennosti vaan.

Itselläni erosta nyt sillai aikaa että kohta on 2v käräjäoikeuden päätöksestä. 14v. Ehdittiin olemaan naimisissa ja kimpassa 19 vuotta. Onhan tuo opettelua ollut niin oman elämän kuin esim talousasioiden osalta. Onneksi uusi pankki ymmärsi tilanteen ja sain lunastettua exän pihalle kämpästä. Opettelua ja kiristelyä mutta paremmin menee kuin aikoihin.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy