Ohhoh. @Osmo Rapeli onkin pesunkestävä rassisti. Aikamoinen plot twist!
Eikö oman yhteisön historiaa ja kokemuksia voi tuoda esiin ilman jatkuvaa n-sanan käyttöä? Varsinkin kun sana on kovin kiistanalainen ja valkoisten sanomana loukkaava ja jopa kielletty. Onhan sille sanalle ihan yleisesti hyväksyttyjä vaihtoehtoja, eikä niiden käyttäminen varmaan sotkisi asioita mitenkään.Näiden lyriikoiden käyttöä puolustetaan mustien parissa heidän kokemalla rasismilla. He siis tuovat esiin oman yhteisönsä historiaa ja kokemuksia. Minusta tämä on täysin ymmärrettävää.
Näiden lyriikoiden käyttöä puolustetaan mustien parissa heidän kokemalla rasismilla. He siis tuovat esiin oman yhteisönsä historiaa ja kokemuksia. Minusta tämä on täysin ymmärrettävää.
Tuli erätauolla katottua twitteriä ja ilmeisesti itsemurha ei ole huono ratkasu. On tämä nykyinen maailma aika raskas paikka.
Noin paljon asiaa jostai termistä kertoo sen että Suomessa on kaikki liian hyvin.
Kaipaisin palstalaisten näkemyksiä näiden julkisten palstakirjoitusten (postimg.cc) mahdollisesta rasistisesta luonteesta otsikon aiheen kysymyksen mukaisesti. Vai tuletko, Jortikan sanoin, Osmo ihan itte selvittämään tänne...?
Nuo olivat kai vuodelta 2004 joten on aika kohtuutonta pistää Osmoa niistä vastuuseen vuonna 2021 (vaikka, toisaalta, hänen edustamansa maailmankatsomuksen edustajat ovat sitä mieltä, että minä olen vuonna 2021 vastuussa valkoihoisoletettujen britti-imperialistien tekemisistä 1800-luvulla....).
Kaipaisin palstalaisten näkemyksiä näiden julkisten palstakirjoitusten (postimg.cc) mahdollisesta rasistisesta luonteesta otsikon aiheen kysymyksen mukaisesti. Vai tuletko, Jortikan sanoin, Osmo ihan itte selvittämään tänne...?
Eikö oman yhteisön historiaa ja kokemuksia voi tuoda esiin ilman jatkuvaa n-sanan käyttöä? Varsinkin kun sana on kovin kiistanalainen ja valkoisten sanomana loukkaava ja jopa kielletty. Onhan sille sanalle ihan yleisesti hyväksyttyjä vaihtoehtoja, eikä niiden käyttäminen varmaan sotkisi asioita mitenkään.
Samoissa lyriikoissa käytetään naisoletetuista kohtuullisen halventavia nimityksiä, mm. h-sana korostuu joka välissä. Mikä lienee puolustus tähän? Vai onko naisten leimaaminen huoriksi "yhteisön historiaa ja kokemuksia"?
Nuo olivat kai vuodelta 2004 joten on aika kohtuutonta pistää Osmoa niistä vastuuseen vuonna 2021 (vaikka, toisaalta, hänen edustamansa maailmankatsomuksen edustajat ovat sitä mieltä, että minä olen vuonna 2021 vastuussa valkoihoisoletettujen britti-imperialistien tekemisistä 1800-luvulla....).
Tässä taas kirjoitus, jossa nähdään vain yhdet pahat ihmiset. Mitkä ovat ne keinot jotka Marja, Osmo ja Esko hyväksyisivät meidän yhteisten hyvien tavoitteiden ajamiseksi?
Kuten olen aiemmin kirjoittanut, Osmon arvomaailman ilmeinen muuttuminen on ehdottomasti ollut kehityssuunaltaan positiivinen – kunhan muutos on todellinen. Ihmiset ja ajatukset muuttuvat iän ja kokemusten seurauksena, ja positiiviseen muutokseen on myös jokaiselle annettava mahdollisuus.
En tiedä oletko ikinä kuullut siitä, että lauluissa saatetaan käyttää tarinankerronnallisia elementtejä. Vähän samalla tavalla kuin en oleta jonkun death metal yhtyeen oikeasti olevan sitä mieltä että naisen nussiminen veitsellä on hyvä asia tai että Jeffrey Dahmer on hieno mies.Samoissa lyriikoissa käytetään naisoletetuista kohtuullisen halventavia nimityksiä, mm. h-sana korostuu joka välissä. Mikä lienee puolustus tähän? Vai onko naisten leimaaminen huoriksi "yhteisön historiaa ja kokemuksia"?
@BigRedCat
En tiedä oletko ikinä kuullut siitä, että lauluissa saatetaan käyttää tarinankerronnallisia elementtejä. Vähän samalla tavalla kuin en oleta jonkun death metal yhtyeen oikeasti olevan sitä mieltä että naisen nussiminen veitsellä on hyvä asia tai että Jeffrey Dahmer on hieno mies.
@BigRedCat onko tämä sitä cancelointia ja vanhojen kaivelua mitä vastaan olet kovasti? Siis että kaivellaan jonkun vanhoja syntejä esiin ja sitten kysytään miksi näistä ei irtisanouduta? Tai koitetaan kieltää joltain oikeus keskusteluun muiden virheistä kun on itse tehnyt jotain tyhmää? Mielestäni tuollainen käytös on perseestä, enkä esimerkiksi arvostanut sitä kun joidenkin koomikoiden tai tähtien elämää koitettiin hankaloittaa etsimällä heidän twiiteistään tai facebook postauksistaan jotain rasistisia, seksistisiä tai homofoobisia juttuja.
Siis oletko tehnyt jonkun analyysin siitä miten paljon räppärit käyttävät noita joitakin termejä? Että jokainen kappale on vain sitä "Fuck bitches" kamaa? En itse juurikaan kuuntele räppiä joten en osaa tarkemmin sanoa kuinka paljon sitä tuossa genressä oikeasti on. Otin vain esimerkin toisesta suunnasta musiikillista laitaa jossa käytetään aika paljon väkivaltaisempaa kuvastoa. Onhan räp musiikin parissa misogynisteja ja kusipäitä siinä missä monessa muussakin skenessä, mutta en alkaisi puhumaan siitä, että kyseisessä genressä on rakenteellista misogyniaa aivan helvetisti enemmän kuin muissa.Hämmentävän johdonmukaisia nämä tarinankerronnalliset elementit ko. skenessä. Mutta, ok, uskotaan, kyse ei voi olla rakenteellisesta ongelmasta naisoletettujen aseman osalta ko. yhteisössä. Tällä tarinan kerronnallisuudella on myös pitkä historiallinen jatkumo, tsekkaa vaikka tämä Big Joe Turnerin rhythm'n'blues klassikko, jossa naisoletetun asema perheessä paalutetaan ns. hellan ja nyrkin (tai oikeastaan pesismailan) väliin: Big Joe Turner – Honey Hush
Minun pointtini tuossa oli, kuten aikanaan totesin, että " En kuitenkaan pidä asiallisena sitä, että räikeän rasistista kirjoittelua tukevasti aikuisena harrastanut valkoinen heteromies, tässä tapauksessa @Golden AWe, yrittää aktiivisesti leimata esimerkiksi kanssapalstalaisistaan rasisteja mitä mielikuvituksellisimmilla tavoilla. Tämä näyttäytyy puhtaasti projektiona. "
Tuon reaktion triggeröi se, että nähdäkseni asiallisesti keskustelemaan pyrkivä nimimerkki leimattiin rasistiksi enemmän tai vähemmän naurettavalla heitolla.
Siis oletko tehnyt jonkun analyysin siitä miten paljon räppärit käyttävät noita joitakin termejä? Että jokainen kappale on vain sitä "Fuck bitches" kamaa? En itse juurikaan kuuntele räppiä joten en osaa tarkemmin sanoa kuinka paljon sitä tuossa genressä oikeasti on.
Niin tällä palstallahan "kukaan" ei onneksi tiedä kyseisen nimimerkin takana olevaa henkilöä. Tykkäät kuitenkin kaivella vanhoja asioita ja sanoa että kun kyseessä ei ole puhdasoppinen henkilö koko elämänsä ajalta niin hänen on parasta olla heittelemättä kiveä. En ole jokaista viestiä palstalta lukenut että en osaa sanoa onko @Osmo Rapeli suorittanut syntinsä sinulle riittävällä tavalla. Mutta minusta tuollainen 17-vuoden takaisten tekstien kaiveleminen on hieman outoa. Pitäisikö tässä huolestua omista viesteistään, ettei kukaan vaan tule minun viestejäni kaivelemaan aikojen hämäristä. Tai kaikkien muidenkin ehkä pitäisi huolestua jos ei ole varma mitä on palstalle kirjoitellut tai jos on jossain kohtaa vähän muuttanut käsityksiään, niin varmaan kannattaa mennä poistamaan viestejä.Mitä helvetin cancelointia? Minä en ole kieltäytynyt tai kieltäytymässä keskustelusta ko. nimimerkin kanssa, en ole vaatimassa samaa keneltäkään muulta tai esitä vaikkapa, että "mulla ei oo mitään opittavaa tältä natsilta". En ole yhteydessä hänen työpaikkaansa, en jaa hänen henkilöllisyyttään tai kehota ketään mihinkään. Päinvastoin, toivon todella ettei kukaan noin älyvapaaseen toimintaan ryhdy. Jotain rajaa näihin aasinsiltoihin...
Ei cancel-kulttuurin vastustaminen tarkoita sitä, että pitää olla silmät ja korvat kiinni siitä mitä kukakin on milloinkin sanonut. Kyllä ihmisten motiivit, älyllisen rehellisyyden ja todellisen position voi aivan mainiosti kyseenalaistaa heidän aiempien puheittensa valossa ilman mitään cancelointia. Voi myös "vaatia" heitä ottamaan kantaa tähän ilmeiseen ristiriitaan oman aiemman persoonan ja nykyään muihin kohdistettujen syytösten välillä, mutta ei tuo vaatiminen konkretisoidu mihinkään "suljetaan se ulos yhteiskunnasta, minä en hänen edustamassaan lafkassa asioi!!!" -tyyppiseen aktivismiin.
Kaikilta meiltä löytyy asioita joiden sanomista kadumme, ja jotka edustavat ajatusmaailmaa jota emme enää omaa. Minun pointtini tuossa oli, kuten aikanaan totesin, että " En kuitenkaan pidä asiallisena sitä, että räikeän rasistista kirjoittelua tukevasti aikuisena harrastanut valkoinen heteromies, tässä tapauksessa @Golden AWe, yrittää aktiivisesti leimata esimerkiksi kanssapalstalaisistaan rasisteja mitä mielikuvituksellisimmilla tavoilla. Tämä näyttäytyy puhtaasti projektiona. "
Tuon reaktion triggeröi se, että nähdäkseni asiallisesti keskustelemaan pyrkivä nimimerkki leimattiin rasistiksi enemmän tai vähemmän naurettavalla heitolla.
Niin tällä palstallahan "kukaan" ei onneksi tiedä kyseisen nimimerkin takana olevaa henkilöä. Tykkäät kuitenkin kaivella vanhoja asioita ja sanoa että kun kyseessä ei ole puhdasoppinen henkilö koko elämänsä ajalta niin hänen on parasta olla heittelemättä kiveä. En ole jokaista viestiä palstalta lukenut että en osaa sanoa onko @Osmo Rapeli suorittanut syntinsä sinulle riittävällä tavalla. Mutta minusta tuollainen 17-vuoden takaisten tekstien kaiveleminen on hieman outoa. Pitäisikö tässä huolestua omista viesteistään, ettei kukaan vaan tule minun viestejäni kaivelemaan aikojen hämäristä. Tai kaikkien muidenkin ehkä pitäisi huolestua jos ei ole varma mitä on palstalle kirjoitellut tai jos on jossain kohtaa vähän muuttanut käsityksiään, niin varmaan kannattaa mennä poistamaan viestejä.
Niin tällä palstallahan "kukaan" ei onneksi tiedä kyseisen nimimerkin takana olevaa henkilöä. Tykkäät kuitenkin kaivella vanhoja asioita ja sanoa että kun kyseessä ei ole puhdasoppinen henkilö koko elämänsä ajalta niin hänen on parasta olla heittelemättä kiveä. En ole jokaista viestiä palstalta lukenut että en osaa sanoa onko @Osmo Rapeli suorittanut syntinsä sinulle riittävällä tavalla. Mutta minusta tuollainen 17-vuoden takaisten tekstien kaiveleminen on hieman outoa. Pitäisikö tässä huolestua omista viesteistään, ettei kukaan vaan tule minun viestejäni kaivelemaan aikojen hämäristä. Tai kaikkien muidenkin ehkä pitäisi huolestua jos ei ole varma mitä on palstalle kirjoitellut tai jos on jossain kohtaa vähän muuttanut käsityksiään, niin varmaan kannattaa mennä poistamaan viestejä.
Sääntöjen vaihtuminen lennosta on se juuri ongelma. Itse vartuin ajatukseen, että rasismia on kaikki ihonväriin pohjautuvat ennakkoluulot ja niistä kumpuava toiminta. Nykyään yhtälöön lisätty valta-asema, ja ties mitä kaikkia muita sääntöjä, joiden avulla lähinnä vain tosiuskovaiset osaavat väistää nenäpäivät ja muut ansat. Rasismin määritelmä kaipaisi mielestäni selkeyttämistä ja paluuta juurilleen.Ebrahimin kohdalla liikutaankin jo alueella, jossa voi syntyä kysymyksiä. Hän identifioi itsensä "ruskeaksi", joka on kokenut rasismia ja näin saa puhua asioista sekä ilmeisesti diggailla n-sanaa räpin tahdissa. Tämä identiteettipolitiikka on vaan vaikeaa, kun siitä ei ole kunnon määritelmiä ja säännöt vaihtuvat lennossa.