Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 800 444
  • 6 485

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Suosikkijoukkue
Jukurit, TML
Perussuomalaiset on puolue mikä tekee konkreettisesti politiikkaa ja identiteettipolitiikkaa muun muassa vastustamalla suurinpiirtein jokaista mainitsemaasi tahoa ja erilaisia instituutioita poliiseista opettajiin. Viholliskuvien luominen on sille työväline.

Väärin. Perussuomalaiset on puolue, joka on havainnut jakamattoman ihmisarvon paradoksin länsimaisessa kontekstissa ja puolustaa suomalaisuutta. Perussuomalaiset eivät vastusta poliisia. Hassu ajatus. Auktoriteettikammo on kyllä vasemmiston leipälaji. Perussuomalaiset saattavat toki vastustaa yksittäisiä poliiseja, joiden virkakuvaan on sekoittunut iso palanen Oula Silvennoista.

Perussuomalaisten agenda on ollut muuttumaton käytännössä 20 vuotta. Ei sen vuoksi, että tavoitteena olisi luoda viholliskuvia, vaan juuri sen vuoksi, että perussuomalaiset näkevät juuri vastustamiensa asioiden ongelmat ilmeisesti selvemmin kuin muut. Faktat ovat viime vuosina pakottaneet muutkin avaamaan silmänsä. Tästä huolimatta joillakin on edelleen kauhea tarve stigmata persuja.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Suurin kuilu minun ja humanistin ajattelussa lienee jossain tuolla. Humanistin on vaikea ymmärtää mitä tarkoitan, kun vastustan tieteen politisointia, koska hänestä kaikki on pohjimmiltaan politiikkaa, yksilön ajatuksia ja aatesuuntia, matematiikasta ja luonnontieteistä lähtien.
Tieteen ei periaatteessa pitäisi olla poliittista, mutta tiedettä käytetään poliittisiin tarkoitusperiin. Usein tieteen tuotokset myös vaikuttavat suoraan yhteiskuntaan ja sitä kautta politiikkaan. Hyvänä esimerkkinä 1900-luvun alun innostus suoraviivaisiin älykkyystesteihin ja kallonmittaukseen.

Liiallisen politisoinnin vastakohta on puolestaan se, että ei tunnisteta niitä ennakko-olettamuksia ja arvovalintoja, joita tutkimuksiin ja päätöksiin välittyy. Toisin sanoen kohdellaan neutraaleina sellaisia johtopäätöksiä, jotka sisältävät jo lähtökohtaisesti valintoja. Esimerkkinä homouden psykiatrinen tautiluokitus vuoteen 1981 asti, joka sekin perustui oletettavasti johonkin tieteelliseen näkemykseen.

Vastaavasti arjessa luokitellaan monia asioita tarkoituksella politiikan ulkopuolelle, vaikka ne liittyisivät politiikkaan. Jos Kiina lähettää Suomeen pandoja diplomaattisin motiivein, se on poliittista, vaikka eläin ei itsessään olisi poliittinen aihe. Onko pandoja katselemaan matkustava suomalainen poliittinen toimija? Ei välttämättä, mutta teolla - oli miten pieni tahansa - on silti poliittisia seurauksia. Samalla tavalla Putinin KHL-projekti on poliittinen, vaikka vain murto-osalla Jokereiden kannattajista olisi minkäänlaista poliittista näkemystä asiasta. Meillä ihmisillä onkin tapana rajata asioita kategorioihin: urheilu, politiikka, uskonto, tiede. Todellisuudessa näitä on hyvin vaikea erottaa täysin omiksi osa-alueikseen.

Toisekseen, meillä on tapana kärsiä siitä, että emme kykene irroittautumaan omista ajattelun rakenteista. Tämä on ihmisen kognitiivisen toiminnan kannalta välttämätön "oikoreitti", sillä tarvitsemme loputtomassa informaatioavaruudessa jotain mihin tarttua. Niinpä meillä on luontainen kyky jäsentää maailmaa aiempien kokemuksien pohjalta; olemme tottuneet, että vihreä valo merkitsee "saa mennä" ja punainen taas varoittaa uhasta. Yhtä lailla olemme tottuneet siihen, ettei meidän identiteetin peruspalikoita kyseenalaisteta. Näitä peruspalikoita ovat mm. pyrkimys hyvään, oikeudenmukainen kohtelu ja tasa-arvo, eli aika yksi yhteen Ebrahimin kyseenalaistamisen kohteiden kanssa.

Valtaoja edustaa monelle suomalaiselle kunnollisen kansalaisen arkkityyppiä: rauhallisesti artikuloiva, sulavakäytöksinen, hyväntahtoinen, älykäs jne. Se, mistä hän puhuu, on myös monelle tuttu ja turvallinen asetelma: voimmeko keskustella rasismista rakentavasti? Valtaojan viesti vetoaa moniin, sillä hän on tässä aiheessa samaistuttava keskustelija, joka puhuu keskivertosuomalaisen äänellä. Harva suomalainen on karikatyyrin mukainen rasisti, joten millä oikeudella kukaan väittää heitä sellaiseksi? Tätä taustaa vasten moni ajatteli Ebrahimin piikitellessä Valtaojalle, että tuo nainen voisi puhua minulle tuolla tavalla.

Intersektionaalinen feminismi ponnistaa humanistiselta pohjalta. Sen on tarkoitus antaa asioille näkökulmia. Tässä tapauksessa asioita tarkastellaan valtasuhteiden näkökulmasta. Jos sanot, että "feministi näkee valtasuhteita ja sortoa kaikkialla", olet mielestäni osunut asian ytimeen. Se on se nimenomainen näkökulma, josta asioita tarkastellaan, tavallaan sen koko olemassaolon tarkoitus on etsiä ja löytää valtasuhteita kaikkialta. Minä pystyn hyväksymään tämän, mutta en ilman mutinoita: näkökulmien antaminen on tärkeää pohjatyötä, mutta yhdestä näkökulmasta katsominen on mielestäni yksisilmäisyyttä.
Periaatteessa näin. Näkisin kuitenkin, että feminismin (intersektionaalista tai ei) monesta muusta muusta aatteesta erottava tekijä on marxilainen aatehistoria. Siinä missä Locken tai John Stuart Millin ihmiskuva korosti vapautta jostakin, feminismi korostaa vapautta johonkin. Toisin sanoen, liberaali puolustaa fundamentaalisia yksilönoikeuksiaan, kun taas feministi haluaa murtaa "yhteiskunnan kahleet". Voiko ihminen esimerkiksi olla vapaa, jos hänen perustarpeet (ravinto, tuulensuoja, sosiaaliset suhteet) eivät täyty? Onko kaatopaikalla autonrenkaita työkseen keräävä lapsi tyhjä taulu vai olosuhteiden uhri? Feministi etsii tällaisia "vastakkaisuuksia" ja perustaa kritiikkinsä siihen, että maailma on epäoikeudenmukainen paikka.

On vielä huomattava, että kun (humanistiselta pohjalta ponnistava) intersektionaalinen feminismi katsoo asioita valtasuhteiden ja -rakenteiden näkökulmasta, niin työkaluna on kieli ja kulttuuri. Aivan ymmärrettävästi siis kieli ja kulttuuri nähdään valtarakenteiden kautta. Siksi tästä näkökulmasta asioita ajavat näkevät, että vallan työkalut eli kieli ja kulttuuri on otettava omiin käsiin.
Näin on, mutta täytyy muistaa, ettei jokainen feministi etsi yhteiskunnan mikrorakenteista sortoa tai väijy netissä triggeröiviä sanoja. Kuten olen joskus kuvaillut, mielestäni suomalainen hyvinvointivaltio on suorastaan intersektionaalisen feminismin klassikko. Ajatelkaa nyt, mitä kaikkea intersektionaalista Suomen valtio tekee: esteettömyysvaatimukset, peruskoulun erityisopetus, kehitysapu, äitiyspakkaus, YLE, keliakia-korvaus - lista on pitkä. Jos 1800-luvun klassiset liberaalit olisivat näistä kuulleet, olisi Pariisin ja Lontoon kaduilla mennyt moni sikari väärään kurkkuun.

Kieli ja kulttuuri ovat sinällään tärkeitä, mutta kyllä valtaa käytetään myös ihan arjen tasolla. Esim. täällä Turussa on pähkäilty viime vuosina, laitetaanko fyrkkaa keskustassa sijaitsevaan parkkihalliin vai koulurakennusten korjausrakentamiseen. Vaikka tämä tuntuu arkiselta aiheelta, niin samat marxilaisuudet ja liberalismit sielläkin on taustalla. Aatteita ei pääse pakoon.

Kaikkein henkilökohtaisin kritiikin kohde on se, että näiden aatteiden valossa esitettyjä näkemyksiä ja mielipiteitä sekä niistä vedettyjä johtopäätöksiä ei voi _käytännössä_ kritisoida. Ymmärrän, että yhteiskunnalliset aiheet ovat usein henkilökohtaisia, mutta yhteiskunnallisista aiheista käyty kriittinen keskustelu ei ole henkilökohtaista tai ainakaan sen ei pitäisi olla - mutta siitä vauhdilla tehdään sellaista.
Tähän on pakko vastata, sillä näen asian hieman eri lailla. Minusta nykyaika on siitä ihmeellistä aikaa, että kaikesta saa puhua. Oikeasti tänä aikana kirjaimellisesti kenellä tahansa, jolla on internet-yhteys, on myös mahdollisuus avata ajatuksiaan kaiken maailman ihmeteltäväksi.

Toinen asia on sitten se, voiko mitä tahansa kirjoittaa ilman, että joku muu kritisoi sitä. Tämä on ehkä nykypäivän keskustelukulttuurille problemaattinen asia. Samat ihmiset, jotka vielä pari kuukautta sitten olivat järkyttyneitä boomer-termistä, ovat nyt takajaloillaan, kun rasismiakeskustelua ei saa väitetysti käydä ilman autenttista terminologiaa. Onko kyse siis siitä, että sananvapautta on rajoitettu, vai siitä, että sanoja ei halua altistaa itseään kritiikille?

Joku voi nyt sanoa, että eihän tuo pidä paikkaansa, mutta kun se vaan pitää paikkansa, kunhan sinulla on tarpeeksi aatetta ajavia ihmisiä tuttavapiirissäsi. Voin sanoa, että jos et nikottelematta silitä myötäkarvaan oikeita mielipiteitä edustavia mielipidekirjoituksia, niin pistät peliin ihmissuhteesi. Kritiikin esittäminen nähdään henkilöön kohdistuvana loukkaamisena.
Tämä pitää kyllä sinällään ihan paikkansa. Joulupöydässä ei kannata välttämättä ottaa aiheeksi Afrikan tähteä tai Marja Sannikkaa. Eri mieltä oleminen on joskus haastavaa, vaikka ajatuksen tasolla lähes kaikki kannattavat sanan- ja mielipiteenvapautta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vähän kun pysähtyy lukemaan, kuuntelemaan ja miettimään, niin ainakin minulla tulee mieleen, että ei näillä ideologioilla tosiasiallisesti ole enää edes mitään tekemistä rasismin vastustamisen kanssa. Se voi kyllä olla asia jota alunperin ovat lähteneet pois kitkemään, mutta mukaan on tullut paljon muitakin motiiveja . Yksi ehkä tuota koko liikettä hallitseva piirre on täysi sokeus omalle toiminnalle, kuten aina kaikissa ääriliikkeissä on. Olivat ne sitten poliittis- tai uskonnolissävytteisiä. Kova on julistus suvaitsevaisuuden nimeen vannomisesta, mutta lähempi tarkastelu paljastaa kovinkin nopeasti sen, miten äärimmäisen suvaitsemattomista liikkeistä on kyse. Näille ihmisille on tuossa sumussaan aina tyypillistä se, että heille on aivan totaalisen mahdotonta miettiä sellaista vaihtoehtoa, että olisivat itse väärässä. Se ei vain yksinkertaisesti kuulu repertuaariin.

Pitkälti näin.

Joskus aiemmin määrittelin seuraavasti:

"Intersektionaalinen feminismi tarkoittaa sitä, että nainen on miehen alapuolella ja jos nainen on ei-valkoinen, hän kärsii lisää. Jos nainen on vammainen, ei-valkoinen, kärsimys kasvaa edelleen, ja hän on moninkertaisesti sorrettu".

Tuo logiikka on mielenkiintoinen. Esimerkiksi musta, rikas nainen on lähes aina köyhien valkoisten miesten yläpuolella. IF-vastaus tähän on, että älä katso yksittäisiä ihmisiä, katso maailman kokonaisuutta. Toisin sanoen, vaikka esimerkiksi 20 prosenttia tai paljon enemmän mustista naisista X-maassa olisi käytännössä valkoisen miehen yläpuolella, se ei ole koko maailmassa trendi. Valkoinen mies saa keskimäärin paremmat olosuhteet kuin musta nainen.

Kuinka moni on tuosta eri mieltä? Arvaan, että hyvin harva.

Vastaus pitäisi olla nähdäkseni se, että avataan ovia. Muutetaan maailmankauppaa ja verotusta, tuetaan kehittyviä maita niiden rakentaessa talouttaan, koulutetaan lapsia ja naisia ja järjestetään niitä Nenäpäiviä ja annetaan kaikille puheenvuoro ja kuullaan toisiamme. Tämä tie tuottaisi myös vähemmän siirtolaisia Euroopan porteille.

Mutta se ei ole IF-ääripään ja woke-kulttuurin vastaus. Se on tullut selväksi se. Miten se vaikuttaa rasismiin? En tiedä, mutta ehkä Valtaoja ja muut eivät ole väärässä. Ei se mahdollisesti ainakaan vähennä rasismia.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi muuten kaikenlaisen "Nigga"-räpin soittaminen on suotavaa?
Eikö tuollainen kuitenkin yleistä tuon termin käyttöä, kun ihmiset kuuntelevat, laulavat ja hokevat kappaleiden tahdissa, myös ne valkoihoiset.
Vai onko tämä sellainen tapaus, että täytyy erikseen katsoa tuon termin tarkoitusperät?

Ja miksi tämä vaaleaihoinen kurdi tms. omii itselleen tummaihoisen aseman? Hänhän on käytännössä ihonväriltään Valtaojan tasolla.
 
Suosikkijoukkue
Jukurit, TML
Miksi muuten kaikenlaisen "Nigga"-räpin soittaminen on suotavaa?
Eikö tuollainen kuitenkin yleistä tuon termin käyttöä, kun ihmiset kuuntelevat, laulavat ja hokevat kappaleiden tahdissa, myös ne valkoihoiset.
Vai onko tämä sellainen tapaus, että täytyy erikseen katsoa tuon termin tarkoitusperät?

Ja miksi tämä vaaleaihoinen kurdi tms. omii itselleen tummaihoisen aseman? Hänhän on käytännössä ihonväriltään Valtaojan tasolla.

Koska rodullistettujen puolustajilla on semivahva oikeus käyttää tai lainata itse toteemin huipulla olevien rodullistettujen kieltä. Lahkolaisten röntgenkatse kyllä paljastaa todellisen aatteen jäsenen.

Punavihreiden, Rasmuksen, silakoiden, akateemikkojen ja kaikkien muiden vasemman kaistan hörhöjen laajalti näihin päiviin asti omaksuma taistolaisuus 2.0 on muutenkin täynnä epäloogisuuksia ja paradokseja.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Viime vuonna 20 000 €. Näitäkin voisi oikeasti karsia ja poistaa kokonaan. Eikä Rasmus ole ainoa.

Eikö Rasmus-ryhmä ole ainakin saanut Suomen valtiolta rahaa?

Veikkaan, ettei ihan riitä Venäjän misinformaatiota vastaan, tai edes perussuomalaisia, vaikka tuon tuplaisi.

Väärin. Perussuomalaiset on puolue, joka on havainnut jakamattoman ihmisarvon paradoksin länsimaisessa kontekstissa ja puolustaa suomalaisuutta. Perussuomalaiset eivät vastusta poliisia. Hassu ajatus. Auktoriteettikammo on kyllä vasemmiston leipälaji. Perussuomalaiset saattavat toki vastustaa yksittäisiä poliiseja, joiden virkakuvaan on sekoittunut iso palanen Oula Silvennoista.

Perussuomalaisten agenda on ollut muuttumaton käytännössä 20 vuotta. Ei sen vuoksi, että tavoitteena olisi luoda viholliskuvia, vaan juuri sen vuoksi, että perussuomalaiset näkevät juuri vastustamiensa asioiden ongelmat ilmeisesti selvemmin kuin muut. Faktat ovat viime vuosina pakottaneet muutkin avaamaan silmänsä. Tästä huolimatta joillakin on edelleen kauhea tarve stigmata persuja.

Et ole perussuomalaisten viestintää poliiseja vastaan nähnyt? Siellähän nuo ovat aina kimpussa jos poliisi asettuu väärän tahon puolelle. Systemaattisesti.

Tekstin äärellä mulla tuli mieleen että mikäs lienee niiden vähemmistön edustajien tilanne, jotka eivät pidä itseään sorrettuina?

Hyvä kysymys. Kyllähän heitä nykyisin kaivetaan jatkojuttuihin ihan kohtalaisesti kommentoimaan. Toivoisi vain, että tämä moniäänisyys olisi jo alunperin kunkin jutun pohjalla. Nykyään lähinnä nostatetaan kohua ensin kärkkäällä vastakkainasettelulla ja vasta sitten nostetaan jatkojuttuun joku samalla tavalla identifioitu vastustamaan alkuperäistä näkemystä. Oikealla asettelulla tämä perspektiivi olisi muistutuksena alusta asti.

Ei tietty herätä yhtä paljon mölyä tehdä juttua siitä, kuinka toista maahanmuuttajaa vituttaa tämä asia ja toista ei voisi vähempää kiinnostaa.
 
Viimeksi muokattu:

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Voi helvetti, mitä juttuja tämän otsikon alla vedetään. Suurin osa banaanisaarille, kuten meikäläinenkin tämän turhan avautumisen jälkeen. Voi helvatta, mitä turhuutta, kun kyseessä on todellinen rasismi. Mitä uutta tuo keskusteluun? Vedän muovikassin päähän ja puoliso sitoo sen nippusiteellä kaulaan. Kuolen pois saatana.
 

npc

Jäsen
Kai tämä on oikea ketju kysyä: miten meni siis se Maustetyttöjen eka versio siinä Lottorivi-biisissä? Mä olen ihan maustetyttöfani ja tuo kyseinen biisi on niitten ehkä paras mielestäni, ainakin niitä ensimmäisiä mitä niiltä kuulin. Sanotus on taattua ironiaa parhaasta päästä ja kuinka itsekin haluaisin juoda pirkkaolutta mutta joutuu nyt tyytyy merkkarin steinburgiin. Kuulin siis että ekassa versiossa ollut n-sana ja se editoitu pois. Missä kohtaa oli se sana? Puhutaan sudanin pienistä pojista ja aavikon omasta alepasta.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kai tämä on oikea ketju kysyä: miten meni siis se Maustetyttöjen eka versio siinä Lottorivi-biisissä? Mä olen ihan maustetyttöfani ja tuo kyseinen biisi on niitten ehkä paras mielestäni, ainakin niitä ensimmäisiä mitä niiltä kuulin. Sanotus on taattua ironiaa parhaasta päästä ja kuinka itsekin haluaisin juoda pirkkaolutta mutta joutuu nyt tyytyy merkkarin steinburgiin. Kuulin siis että ekassa versiossa ollut n-sana ja se editoitu pois. Missä kohtaa oli se sana? Puhutaan sudanin pienistä pojista ja aavikon omasta alepasta.

En ole kuullut alkuperäistä versiota, mutta voisin kuvitella että siinä "mietin Sudanin pieniä poikia", niin olisko siinä sanan "pieniä" tilalla ollut se sana, jota emme voi enää mainita.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: npc

Logan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Filip Kadera & Jan Lukas
Tuli erätauolla katottua twitteriä ja ilmeisesti itsemurha ei ole huono ratkasu. On tämä nykyinen maailma aika raskas paikka.

Noin paljon asiaa jostai termistä kertoo sen että Suomessa on kaikki liian hyvin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Rasmus-ryhmän keskustelut ovat jo pitkään olleet sellaisia, että ”väärämieliset” savustetaan sieltä pihalle. Tietyt vakiokirjoittelijat, ja modet siellä edustavat nykyään tätä woke-porukkaa ja joukkokiusaamiseella pitävät huolen, että jos ei keskustelija lähde vapaaehtoisesti niin helposti menettävät keskusteluoikeutensa. Nyt siellä siivotaan ei woke-mieliset pois yhdistyksen johdostakin...

Siis tuo yli 15 000 hengen someryhmä on eri asia kuin epäilemättä kaikin puolin kapea-alaisempi rekisteröity yhdistys. Itse tuossa suuressa ryhmässä keskustelut ovat tosiaan yllättävän maltillisia ja monitahoisia ottaen huomioon nykysomen sekä sen, että siellä on kuitenkin kokoonnuttu tietyn aatemaailman merkeissä (toki on runsaasti paljon huonompaakin settiä). Ympäri somea löytyvät öyhöttäjä-yhteisöt ovat aivan erilaisia, täynnä silmitöntä vihapuhetta ja kaikki kriittinen keskustelu on niissä tehty mahdottomaksi. Varmasti tässä ovat taustalla myös keskimääräiset erot näiden piirien koulutustaustassa ja yleisessä sivistyneisyydessä.

Anyways, tuo oli sinänsä hupaisa tapaus ja kertoo siitä, että Suomessa ollaan vielä aika aloittelijoita tässä poliittisessa korrektiudessa. Päivänselväähän oli että hyväntekeväisyysohjelmat edustavat valkoista paternalismia - aloittelijatkin tuollaisen perusjutun tietävät. Ja kuten usein, kun pahimman päättömyyden ja tyhmän ideologisen puhdasoppisuuden karsii pois, niin jäljelle jää ihan selkeä pointtikin. Esim. sen voisi tuoda esiin että kehittyneiden maiden suuryhtiöt ja hallitukset voittavat moninkertaisesti kehitysmaiden heikkojen hallintojen korruption kautta takaisin sen mikä sinne - usein huonosti toimivina - almuina annetaan.Mutta vain toinen näistä aspekteista saa valtavasti julkisuutta. edit: Olin siis käsittänyt erottamisen liittyneen siihen, että tyyppi oli pelkästään kutsunut Nenäpäivän arvostelua järjettömäksi, mutta tuo linkattu kirjoitushan nyt on itsessään eroilmoitus yhdistyksestä, ja epäilemättä täysin tietoinen sellainen.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Anyways, tuo ideologiahan on pitkälti kopioitu USA:sta, jonka historia on aivan erilainen avoimen väkivaltaisine rasistisine rakenteineen ja jossa edelleen jatkuvat äärimmäisen vakavat rotuun liittyvät kiistat ja epäkohdat - ei siis ihme, ettei teoria ei ihan helpolla istu Suomeen. Me olemme pitkälti itse olleet monessa suhteessa kolonisoituja ja muunkielisten vallan alaisia, ja lähinnä ehtineet sortamaan saamelaisia, mikä nyt ei ihan pitkälle riitä. Kulttuuriset ja yhteiskunnalliset olosuhteet eivät vain ole kauhean amerikkalaiset meillä niin tämä jargoni jää kyllä aika huutavan ääneksi korveksi, se jää oudoksi ja särähtäväksi.

Tokikin meillä on vakavia ongelmia ja tokikin hyödymme nykyisestä absurdin epätasa-arvoisesta maailmanjärjestyksestä sekä laajoissa piireissä yhteiskunnassamme velloo (todella vähälläkin maahanmuuttajamäärällä) totaalisen oksettava muukalaisviha ja rasismi, mutta eivät nämä eniten tiedostavat ihmiset yhteiskuntatieteiden laitoksilta kauheasti taida olla kiinnostuneita käytännön reaalimaailmasta vaan siitä kuka on kaikista puhdasoppisin. Jahdataan enemmänkin epätyydyttäviä ja epätäydellisiä liberaaleja kuin niitä varsinaisia rasisteja, jotka ovat oikeastaan käytännöllisiä olemassa.
 
Viimeksi muokattu:

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Intersektionaalinen feminismi ponnistaa humanistiselta pohjalta. Sen on tarkoitus antaa asioille näkökulmia. Tässä tapauksessa asioita tarkastellaan valtasuhteiden näkökulmasta. Jos sanot, että "feministi näkee valtasuhteita ja sortoa kaikkialla", olet mielestäni osunut asian ytimeen. Se on se nimenomainen näkökulma, josta asioita tarkastellaan, tavallaan sen koko olemassaolon tarkoitus on etsiä ja löytää valtasuhteita kaikkialta.

Mielestäni olennainen tarkennus: se ei pyri pelkästään tarkastelemaan asioita valtasuhteiden näkökulmasta ikäänkuin ulkopuolisen observoijan asemasta, vaan hakeutuu subjektina "havaitsemansa" valta-asetelman alisteiseen rooliin JOTTA voi tämän jälkeen käynnistää taistelun alistavaa roolia ja sen edustajia vastaan. Tämä sanasto on melko tarkkaan yksi yhteen anarkistisen vasemmistosiiven käsikirjasta, ehkä joitain keskeisiä termejä on vaihdettu hämäystarkoituksessa (esim. luokkataistelu). Eli tämä ideologia hakee jatkuvasti ja aggressiivisesti vastakkainasetteluja, pyrkii niissä vastustajan (=luokkavihollisen) lyömiseen nimittelemällä, luokittelemalla mielivaltaisesti, nolaamalla, nöyryyttämällä, väheksymällä, poissulkemalla keskustelusta ja julkisella häpäisyllä (eli mitä ilmeisimmin juuri vastaavilla menetelmillä joita vastaan kuvittelee "taistelevansa"). Jossain mielen sopukoissa heillä voi elää hyvin sotaisia fantasioita mikä ikäänkuin oikeuttaa nämä epäeettiset menettelmät. Sodassa (ja rakkaudessa) kun kaikki keinot ovat sallittuja.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Mets
Veikkaan, ettei ihan riitä Venäjän misinformaatiota vastaan, tai edes perussuomalaisia, vaikka tuon tuplaisi.
Liittyy Rasmus-ryhmän valtiolta (mahdollisesti) saamaan rahaan. Tässä on vissiin joku pointti, ihan heti en keksi että mikä.

Hyvä kysymys. Kyllähän heitä nykyisin kaivetaan jatkojuttuihin ihan kohtalaisesti kommentoimaan. Toivoisi vain, että tämä moniäänisyys olisi jo alunperin kunkin jutun pohjalla. Nykyään lähinnä nostatetaan kohua ensin kärkkäällä vastakkainasettelulla ja vasta sitten nostetaan jatkojuttuun joku samalla tavalla identifioitu vastustamaan alkuperäistä näkemystä. Oikealla asettelulla tämä perspektiivi olisi muistutuksena alusta asti.

Ei tietty herätä yhtä paljon mölyä tehdä juttua siitä, kuinka toista maahanmuuttajaa vituttaa tämä asia ja toista ei voisi vähempää kiinnostaa.
Vastakkainasettelun aiheuttaja on Renaz Ebrahimi. Omiiko hän mustien kokemuksia ja millä oikeudella?
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kuulin siis että ekassa versiossa ollut n-sana ja se editoitu pois. Missä kohtaa oli se sana? Puhutaan sudanin pienistä pojista ja aavikon omasta alepasta.
Demoversiossa oli ”mietin Sudanin pieniä n-poikia”. En tunne ketään joka olisi sen kuullut, mutta näin on kerrottu. Levy-yhtiö huomautti asiasta ja se muutettiin pois. Renazin peruste Maustetyttöjen canceloinnille oli tietääkseni se, etteivät olleet pyytäneet sitä anteeksi.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Tässä mää näkemässä huru-ukkojen kerhon jonain vastavoimana Venäjälle tai paikallisesti Perussuomalaisille. Saanko samat napit?

Vertaatko nyt ihan oikeasti eduskunnan toiseksi suurinta puoluetta ja Rasmusta toisiinsa? Nämä sun jutut menevät vaan entistä sekavammiksi.

@Domi28 tuota nosteli ja sinä Mojo komppasit. Olemme näköjään tästä kommunismiin ja valtiolliseen vaikuttamiseen verratun woke-uhan suuruudesta samaa mieltä.

Rasistisen liikehdinnän, seksuaalisen tasa-arvon vastaisen toiminnan, naisvihan ja muiden taakse kun löytyy eräs Venäjä. Löytyy verkkohäirintää, lehtiä Saksassa ja muuta.

Jatkoajan vasemmistosiipi, feministinen puolue ja joku mädäntynyt yliopistolaitos eivät tahdo oikein pärjätä siinä rinnalla...

Alkuperäisestä listastani erilaiset ideologiat vaikuttavat todennäköisesti esimerkiksi yliopistopiireissä voimakkaammin, ja sehän on näkynyt myös hyökkäyksinä ja mädännäisyyspuheina yliopistoja vastaan, tiettyjä tieteenaloja vastaan. Tässäkin muistuttaisin, että aikamme ei ole siinä mielessä ainutlaatuinen. Yliopistoilla on aina oltu hereillä ja seurattu erilaisia maailmanlaajuisia sekä yhteiskunnallisia vaikutteita. Kunkin sillä hetkellä seuratun vaikutteen siirtyminen koko yhteiskuntaan on kuitenkin aika ison harppauksen päässä.

Ympäri somea löytyvät öyhöttäjä-yhteisöt ovat aivan erilaisia, täynnä silmitöntä vihapuhetta ja kaikki kriittinen keskustelu on niissä tehty mahdottomaksi. Varmasti tässä ovat taustalla myös keskimääräiset erot näiden piirien koulutustaustassa ja yleisessä sivistyneisyydessä.

Eräs viime vuosien eniten rasismia sisältäneistä ryhmistä, joihin olen törmännyt, on ollut Oulun puskaradio. Kaupunkiryhmiä on kaksi samankaltaista ja toinen on ollut täysi misinformaation pesä. Noh, ylläpitäjiksi paljastuivatkin Junes Lokka ja Tiina Wiik. Liekö vielä ryhmä hengissä.
 
Viimeksi muokattu:

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eräs viime vuosien eniten rasismia sisältäneistä ryhmistä, joihin olen törmännyt, on ollut Oulun puskaradio. Kaupunkiryhmiä on kaksi samankaltaista ja toinen on ollut täysi misinformaation pesä. Noh, ylläpitäjiksi paljastuivatkin Junes Lokka ja Tiina Wiik. Liekö vielä ryhmä hengissä.

En tiedä kun en ole Oulusta, mutta saiko kyseinen ryhmä jotain valtionavustusta? Vai lasketko Lokan ja Wiikin persuiksi vai Venäjän misinformaation välittäjiksi?
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
En tiedä kun en ole Oulusta, mutta saiko kyseinen ryhmä jotain valtionavustusta? Vai lasketko Lokan ja Wiikin persuiksi vai Venäjän misinformaation välittäjiksi?

Ei varmasti saanut, onneksi. Kannattaa varmaan lukea tuo minun lainaama @mjr viesti kokonaisuudessaan, se menee eri linjaa kuin tämä toinen lainaus. Toki Lokka ja Wiik jakavat mielellään myös naapurin trollitehtaista lähtöisin olevaa materiaalia, mutta se ei liittynyt mjr:n viestiin.
 
Viimeksi muokattu:
En ole kuullut alkuperäistä versiota, mutta voisin kuvitella että siinä "mietin Sudanin pieniä poikia", niin olisko siinä sanan "pieniä" tilalla ollut se sana, jota emme voi enää mainita.
Kyllä. Piisistä oli Youtubessa Gloriassa tehty livetallenne, josta kohu lähti, kun bändi alkoi herättämään huomiota. Pian tallenne poistettiin Youtubesta. Piisi oli kuulunut jo Maustetyttöjä edeltäneen Ehkä -duon ohjelmistoon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös