Tuo on itse asiassa yksi parhaista puheenvuoroista tuolta puolelta kenttää. Siinä on ainakin yritetty vähän selvittää mitä he yrittävät tarkoittaa asioillaan ja miksi toimitaan niin kuin toimitaan. Ihan kaikesta ei tietenkään voi olla välttämättä samaa mieltä, mutta sehän on juuri sitä keskustelua ja toiselta mahdollisesti oppimista ilman syyttelyä ja ylimielisyyttä. Asiat voi esittää siis hyvin paljon paremmin kuin melskaamalla telkkariohjelmassa. Ei ole edes käytetty pahinta mahdollista elitistä kieltä vaikeuttamaan lukemista ja sen ymmärtämistä. Yleensä meinaan kun on pelkkää "sosiaalista konstruktiota", "rodullistamista", "appropriaatiota", "toisintamista" jne., niin asia onkin juuri päinvastoin, että hienoilla sanoilla vain peitetään sitä argumenttien tyhjyyttä ja yritetään hämätä tällaista tyhmää luulemaan että tietävät mitä puhuvat.
Olen samaa mieltä. Toki artikkelissa esitettyä arvostelua häiritsee hieman se, että kritiikki kohdistuu siihen, etteivät keskustelijat olleet omaksuneet nk. "kriittistä näkökulmaa rasismiin ja rodullistamiseen". Jos kaikki osallistujat olisivat tämän näkökulman omaksuneet, niin kyseessä ei olisi ollut keskustelu, vaan esittely. Tai enintään keskustelu näkökulman sisäisistä asioista. Tämähän ei ollut keskustelun aiheena.
Minusta artikkeli antaa näkökulman myös laitokseen sekä myös linkittää mielenkiintoisesti naistutkimuksen tähän kriittiseen näkökulmaan rasismista. Jutussa esitetään, että Tammisalon kirja, jossa naistutkimusta arvosteltiin epätieteelliseksi, mitätöitiin naistutkimuksen laitoksen henkilön kirjoittaman kirja-arvostelun perusteella. Keskustelu asiastahan ei todellakaan loppunut tuohon Rolinin kirjoittamaan arvosteluun, vaan se on tainnut jatkua ihan näihin päiviin saakka.
"On siis mielenkiintoista, että Sannikka on valinnut vieraikseen ihmisiä, joilta puuttuu kriittinen käsitys puheenaiheesta..." - sanotaanko, että Tammisalolta nyt ei ainakaan puutu kriittistä käsitystä aiheesta.
Rotu ei ole tiedettä. Me olemme kaikki sitä samaa Saharassa varttunutta apinaa, joka jäi aavikoitumisen armoille ja joutui opettelemaan toimeen tuloa maanpinnalla. Homo Sapiens ei ole sen jälkeen eriytynyt eri roduiksi, vaikka meiltä löytyy eri kulttuuripreferensseistä kumpuavia neniä ja ruumiinrakenteita. Rotu on noin 400-500 vuotta vanha keksintö (ensimmäinen viittaus rotuun löytyy 1450-luvun portugalista, mutta se yleistyi käsittääkseni vasta 1600-1700-luvulla). Ihonvärillä perusteltiin orjuus ihmisille sen jälkeen, kun niitä ei saatu sotaretkiltä enää "oikeutetusti" ja Afrikka alkoi toimia pääasiallisena "tuottajana". Käsite joutaisi romukoppaan, ja sen ylläpitäjiä voitaisiin kutsua rodullistajiksi a.k.a rasisteiksi. Ihonväri kertoo ainoastaan sen miltä leveysasteelta ihminen on kotoisin.
Tammisalo on kanssasi eri mieltä: Avoimesti rotueroista - tuohon siis liittyy useampi kirjoitus.
Kaikista muista eläimistä puhuessamme käytämme arkikielessä sanaa rotu sen biologisessa merkityksessä. Tämä kriittinen näkökulma rasismiin määrittelee sen toisella tavalla ("Rotu ei ole ihonväriin sidottu fakta vaan sosiaalinen konstruktio, johon vaikuttavat historiallinen ja kulttuurillinen konteksti ja valtasuhteet"). Tästä syntyy väistämättä paljon sekaannusta ja hämmennystä.