Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 800 434
  • 6 485

Jallan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olisi surkea päätös YLE:ltä lopettaa ohjelman rasismikeskustelun takia. En usko tähän, ja käytän järkiperusteista arviota: jos näin olisi, Sannikka voisi yhdellä lauseella kaataa YLE:n uskottavuuden kokonaan, jos hän kertoisi YLE:n päätöksen johtuneen ohjelmasta, ei hänelle kerrotusta jo kauan sitten tehdystä lopettamispäätöksestä.

Työnantajan on ollut käytännön ohjelmisto- ja johtamissyistä pakko konsultoida Sannikkaa lopettamisesta jo kuukausia sitten, jotta hänen työtehtäviensä muutokset ja nykyisen ohjelman tulevien jaksojen esivalmistelut huomioidaan.

Ebrahimi sopisi hyvin YLE:n ruutuun vaikka omalla ohjelmallaan. Ei minusta häntä kannata vaientaa, kun tekee niin loistavaa työtä. Rasmuspomokin lähti sen seurauksena.
Uskoo ken tahtoo ;-).
Lähtihän sieltä jo lapsille tarkoitettu orkesteri jossa oli intiaani vai pitäisikö nyt sanoa I-sana tuossa ??? :-)
 
Suosikkijoukkue
Jukurit, TML
Käyttäjä on kokonaisuudesta saanut rikepisteen.
Itse en ole oikein vakuuttunut niistä perusteista, millä tätä wokea kuvaillaan ja miksi sitä vastustetaan. Koko ilmiö ja nimitys vaikuttaa keinotekoiselta lokeroinnilta.

Boldaus oma. Pitäisikö sinun sitten hieman perehtyä asiaan? Missä pussissa te oikein kasvatte?

Tämän wokeismin voi laittaa siihen pitkään ketjuun, joka näille palstan vasemmistoaktiiveille tulee aina enemmän tai vähemmän puskista. Ei tullut naisia ja lapsia, ei tullut tuottavuusloikkaa, integraatio epäonnistui, Eu:ssa on vakavia valuvikoja, maahanmuuttajien rikollisuusaste on juuri niin korkea kuin kerrottiin, journalismi on politisoitunut, korkeakoulut ovat vaarassa muuttua yhden asian äänitorviksi, koululaitoksen rappio on tosiasia, väestönvaihtokin on salaliittoteoria, kunnes se ei enää olekaan. Mut hei, persut ne vaan öyhöttää. Onneksi on tiedostava vasemmisto, saa epäonnistua!
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tutkija kertoo, miksi Sannikka-kohu syntyi – tästä woke- ja cancel-kulttuureissa on kyse

"Miksi Esko Valtaoja ei saa käyttää n-sanaa, mutta Renaz Ebrahimi saa soittaa julkisesti musiikkia, jossa samaa sanaa toistetaan?

Faith Mkwesha:
– Mustat ihmiset käyttävät n-sanaa ilmaistakseen itseään maailmassa, joka on ollut rasistinen sukupolvesta toiseen. He käyttävät sitä kertoakseen tarinoita elämästään ja kulttuuristaan. Se viittaa siihen, mistä he ovat tulleet ja miten he saavat voimaa jatkaakseen taistelua ihmisyyden puolesta, sanoo Faith Mkwesha.
– N-sana on halventava ja epäinhimillistävä, sitä käytettiin viittaamaan mustiin orjiin. Sen käyttäminen on erittäin loukkaavaa ja halventavaa. Valkoisen ei pitäisi käyttää tätä sanaa ollenkaan. Sanaa voidaan kutsua n-sanaksi."


Aaa, no sen takia biiseissä onkin kaikenlaista niggas fuck bitches lyriikoita. Taisteluna ihmisarvon puolesta.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Olisi surkea päätös YLE:ltä lopettaa ohjelman rasismikeskustelun takia. En usko tähän, ja käytän järkiperusteista arviota: jos näin olisi, Sannikka voisi yhdellä lauseella kaataa YLE:n uskottavuuden kokonaan, jos hän kertoisi YLE:n päätöksen johtuneen ohjelmasta, ei hänelle kerrotusta jo kauan sitten tehdystä lopettamispäätöksestä.
Toimittajien työtilanne on sen verran tiukka, ettei Sannikan tuossakaan tilanteessa kannattaisi nousta Yleä vastaan. Ison työnantajan kanssa riitelevä toimittaja ei ole se kaikkein halutuin rekrytointi, ja tieto kyllä kulkee työnantajien välillä. Ylellä on myös varaa hyvitellä Sannikkaa vaitiolosta, jos ohjelman lopettamisen peruste ei ihan kestä päivänvaloa.

Totuuden voi päätellä siitä, jatkaako Sannikka Ylellä vai vaihtaako työnantajaa. Nythän on vain puhuttu ohjelman loppumisesta, ei työsuhteen loppumisesta. Mutta jos Sannikka lähtee isoista ovista, niin on vaikea kuvitella, ettei tuolla rasismikohulla olisi mitään tekemistä asian kanssa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Juu, eiköhän tosiaan Sannikka halunnut vaan lähteä ryminällä ja varmistaa asemansa toimittajakentässä. Nyt hän on supertähti ja saa valita, missä työskentelee. Tulee kovat palkkaneuvottelut Ylellä, mikäli haluavat jatkaa Sannikan kanssa.

Vähän kiusalliseen rakoonhan tämä Ylen kannalta tulee, nyt varsinkin persuhenkiset (arvatkaapa oliko Aleksi Valavuori hereillä) iskevät rakkaan kuuluttajan sanoin vettä lauteille, kun tieto julkistettiin niin lähellä Valtaoja-kohua.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Eikö Sannikalla kuitenkin ole vielä kaksi jaksoa jäljellä? Mitäs hän on sinne keksinyt ohjelmaksi jos meinaa ryminällä lähteä? Jos ohjelma päättyy 3.12. siis.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Toimittajien työtilanne on sen verran tiukka, ettei Sannikan tuossakaan tilanteessa kannattaisi nousta Yleä vastaan. Ison työnantajan kanssa riitelevä toimittaja ei ole se kaikkein halutuin rekrytointi, ja tieto kyllä kulkee työnantajien välillä. Ylellä on myös varaa hyvitellä Sannikkaa vaitiolosta, jos ohjelman lopettamisen peruste ei ihan kestä päivänvaloa.

Totuuden voi päätellä siitä, jatkaako Sannikka Ylellä vai vaihtaako työnantajaa. Nythän on vain puhuttu ohjelman loppumisesta, ei työsuhteen loppumisesta. Mutta jos Sannikka lähtee isoista ovista, niin on vaikea kuvitella, ettei tuolla rasismikohulla olisi mitään tekemistä asian kanssa.

Totta, voi olla näinkin, että perjantain ohjelmasta löytyi syy. Se olisi iso kivi YLE:n vajoamiseen, ja siksi en siihen usko todennäköisenä. Asioilla on taipumus länsimaissa putkahtaa pintaan, ja vaikka Suomen avoimuutta en pidä historiallisista syistä samaa tasoa olevana kuin esimerkiksi muiden Pohjoismaiden, pidän YLE:n julkisuuteen antamaa syytä todennäköisesti oikeana.

Katsotaan.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Faith Mkwesha:
– Mustat ihmiset käyttävät n-sanaa ilmaistakseen itseään maailmassa, joka on ollut rasistinen sukupolvesta toiseen. He käyttävät sitä kertoakseen tarinoita elämästään ja kulttuuristaan. Se viittaa siihen, mistä he ovat tulleet ja miten he saavat voimaa jatkaakseen taistelua ihmisyyden puolesta, sanoo Faith Mkwesha.
– N-sana on halventava ja epäinhimillistävä, sitä käytettiin viittaamaan mustiin orjiin. Sen käyttäminen on erittäin loukkaavaa ja halventavaa. Valkoisen ei pitäisi käyttää tätä sanaa ollenkaan. Sanaa voidaan kutsua n-sanaksi."

Pakko nostaa kyllä Ylelle ja Iltapuluille hattua siitä, että mistä ihmeestä ne onnistuvat kaivamaan kaikki mahdolliset mustat tai normaalisuomalaista tummemmat tuntemattomuudet selittelemään tätä kohua. Käyttääköhän ne jotain puhelinluetteloa, josta vain etsivät nimiä jotka kuullostavat ulkomaalaisilta. Hmm..Mkwesha kuullostaa niin eksoottiselta että on varmasti pätevä ihminen tätä kontekstia arvioimaan.

Arabeilla on ollut ihan samalla tapaa mustia orjia aikojen saatossa kuin valkoisillakin, eli onko tässä tapauksessa myös mustan musiikin soittaminen arabilta väärin ja tuomittavaa?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Pressiklubin katsojamäärä lähti laskuun Ruben Stillerin lähdön myötä. Tätä pyrittiin korjaamaan luomalla kokonaan uusi ohjelma. Marja Sannikan ohjelman katsojaluvut ovat kuitenkin olleet alusta asti niin pienet, että odotin tätä päätöstä jo reilu vuosi sitten.

Saa nähdä, tuleeko tilalle hyvä keskusteluohjelma vai siirretäänkö ohjelmapaikalle jokin kanavan muista ohjelmista kuten Perjantai tai Kulttuuricocktail.

Tämä on joka tapauksessa hyvä uutinen sillä Marja Sannikka on saanut kykyihinsä nähden aivan liian suuren huomion. Mirja Pyykkö ja edesmennyt Anna-Kaisa Hermunen söivät tuollaisia aamupalaksi.
 
Suosikkijoukkue
Jukurit, TML

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Tämä on jotenkin hämmentävä ja kenties jopa epätoivoinen tapa yrittää pitää kiinni jonkun henkilön esiintymisen tai argumentaation puolustamisesta. Eli ei varsinaisesti enää yritetäkään puolustaa kummankaan sisältöä tai ilmenemistä, todetaan vaan että "no nämä ovat hänen kokemuksiaan ja mielipiteitään".

Yritän rakentaa jonkinlaista siltaa näkemysten välille, koska muuten keskustelu menee puolin ja toisin ohihuuteluksi.

Jos ajatellaan woke-aktivismia ja intersektionaalista feminismiä, niin taustalla on se, että enemmistön maailmassa vähemmistöjen ääni ei kuulu, ja demokratiassa vähemmistön on vaikea vaikuttaa edes omiin asioihinsa. Lähtöajatus on se, että annetaan myös vähemmistöjen äänen kuulua, ilman että enemmistö pyrkii vaimentamaan tai ohittamaan sen. Minun on vaikea nähdä, että ajatustasolla tästä voisi olla eri mieltä?

Tähän liittyy olennaisena sellainen asia, että lähtökohta on se, että ihmisen kokemus on aito. Siis, että vähemmistön kokema rasismi on aito kokemus, tai että naisen kokema vähättely on aito kokemus, eikä sitä voi ulkopuolelta sanomalla mitätöidä. Jos asiaa tarkastellaan tästä valosta, niin voi ehkä vähän ymmärtää sen itsemäärittelyn merkityksen keskustelussa.

Seuraavaksi olisi hyvä ymmärtää, että monien aktivistien ajatusmaailma on humanistinen. Tuolla aiemmin jo koetin karkeasti avata sitä ajatusmaailmaa sen, mitä ymmärrän. Tässä kannattaa siis huomioida, että itselleni tämä lähestymiskulma on vieras, joten yritykseni pyrkiä ymmärtämään voi olla vajaa.

Ei niin yllättäen humanistisessa ajattelussa keskiössä ovat ihmiset, aatteet ja ajatukset. Vähän alasta riippuen humanisti näkee ihmisen joko kulttuurin, kielen tai sosiaalisen ympäristön tuotteena. Toisin sanoen: kulttuurin tai kielen muuttaminen muuttaa ihmistä. Tästä olen osittain samaa mieltä. Suurin ero minun ja tämän näkökannan välillä on se, että en pidä ihmistä tyhjänä tauluna (ts. ihminen voi olla mitä vain riippuen kielestä, kulttuurista tai kasvatuksesta) enkä pidä kieltä, kulttuuria ja sosiaalista ympäristöä mielivaltaisena konstruktiona, vaan että kaikki aiemmin mainitut heijastelevat maailman ja yksilöiden elämän realiteetteja. Minä näen yhteiskunnallisen keskustelun tärkeänä siksi, että yhteiskunnan rakenteet seuraisivat muuttuvia realiteetteja - humanisti näkee yhteiskunnallisen keskustelun tärkeänä siksi, että se muuttaisi aatteita ja sitä kautta ihmisiä.

Pitää myös huomioida yksi asia. Humanistisessa tutkimuksessa on usein tavoitteena luoda näkökulmia. Olen elämäni aikana lukenut aika paljon humanistista tutkimusta ja monet niistä ovat todella mielenkiintoisia. Mutta minulle monet niistä ovat esitutkimuksia: "Onpas kiinnostava näkökulma, tästähän voisi tehdä tutkimuksenkin." Vähän huonommin tehdyissä tutkimuksissa minua häiritsee aineiston puuttuminen sekä se, että monissa niissä spekulointi, tulkinta ja päätelmien teko alkaa jo esittelyluvussa. Itse olen enemmän tottunut siihen, että johtopäätökset tulevat vasta aineiston ja sen käsittelyn jälkeen, ja villimmät spekulaatiot jatkotutkimusta käsitellessä.

Suurin kuilu minun ja humanistin ajattelussa lienee jossain tuolla. Humanistin on vaikea ymmärtää mitä tarkoitan, kun vastustan tieteen politisointia, koska hänestä kaikki on pohjimmiltaan politiikkaa, yksilön ajatuksia ja aatesuuntia, matematiikasta ja luonnontieteistä lähtien.

Intersektionaalinen feminismi ponnistaa humanistiselta pohjalta. Sen on tarkoitus antaa asioille näkökulmia. Tässä tapauksessa asioita tarkastellaan valtasuhteiden näkökulmasta. Jos sanot, että "feministi näkee valtasuhteita ja sortoa kaikkialla", olet mielestäni osunut asian ytimeen. Se on se nimenomainen näkökulma, josta asioita tarkastellaan, tavallaan sen koko olemassaolon tarkoitus on etsiä ja löytää valtasuhteita kaikkialta. Minä pystyn hyväksymään tämän, mutta en ilman mutinoita: näkökulmien antaminen on tärkeää pohjatyötä, mutta yhdestä näkökulmasta katsominen on mielestäni yksisilmäisyyttä.

On vielä huomattava, että kun (humanistiselta pohjalta ponnistava) intersektionaalinen feminismi katsoo asioita valtasuhteiden ja -rakenteiden näkökulmasta, niin työkaluna on kieli ja kulttuuri. Aivan ymmärrettävästi siis kieli ja kulttuuri nähdään valtarakenteiden kautta. Siksi tästä näkökulmasta asioita ajavat näkevät, että vallan työkalut eli kieli ja kulttuuri on otettava omiin käsiin.

Toivon, että tämä jollain tavalla valottaa vaikkapa Ebrahimin käytöstä tai Ujuni Ahmadin mielipidekirjoitusta Nenäpäivistä.

Se kritiikki, mikä minulla voi olla woke-ilmiötä ja intersektionaalista feminismiä työkaluna käyttäviä kohtaan ei liity suoranaisesti aatteiden peruspremisseihin tai -tavoitteisiin. Toki henkilökohtaisesti toivon, että humanistisella puolella alettaisiin kiinnittää tutkimuksissa vähän huomiota siihen, että monet niistä eivät olisi vain tulevan aatehistorian tutkimuksen raakamateriaalia, mutta se on kokonaan toinen keskustelu se.

Kritiikkini kohdistuu valtaosin siihen, miten sitä käytetään ja siihen, että käytetäänkö sellaisia keinoja, että tavoitteet olisivat saavutettavissa. On huomattava, että en edes viitsisi kritisoida tätä, jos minusta ajettavat asiat eivät olisi päällisin puolin tavoiteltava ja ellen nimenomaan haluaisi noita tavoitteita saavutettavan.

Esimerkiksi, minusta vaikkapa liikehdinnän ihmiskuva on vailinainen. Saatan kritisoida sitä, koska uskon, että puutteellisen tiedon pohjalta tehdyt toimenpiteet eivät johda toivottuun lopputulokseen. Minä en myöskään näe kieltä ja kulttuuria niin keskeisessä, arvokkaassa ja tavoiteltavassa asemassa, ja jo se ajaa minut helposti esittämään vastakkaisia näkemyksiä.

Kaikkein henkilökohtaisin kritiikin kohde on se, että näiden aatteiden valossa esitettyjä näkemyksiä ja mielipiteitä sekä niistä vedettyjä johtopäätöksiä ei voi _käytännössä_ kritisoida. Ymmärrän, että yhteiskunnalliset aiheet ovat usein henkilökohtaisia, mutta yhteiskunnallisista aiheista käyty kriittinen keskustelu ei ole henkilökohtaista tai ainakaan sen ei pitäisi olla - mutta siitä vauhdilla tehdään sellaista.

Minun ei tarvitse montaa poikkipuolista sanaa sanoa vaikkapa jonkin ajatuskehikon peruspremisseistä tai kyseenalaistaa jonkin kaavaillun muutoksen vaikutuksia, että minut leimataan. Tämä on kaikkineen sellainen kokonaispaketti, jossa yhdenkin osan kritisointi tarkoittaa sitä, että olet kaikkia muitakin asioita vastaan. Vähän kärjistettynä, jos arvostelet humanistista tutkimusta, niin kannatat persuja, rasismia, syrjintää ja naisten epätasa-arvoa. Minusta asian ei pitäisi olla näin.

Joku voi nyt sanoa, että eihän tuo pidä paikkaansa, mutta kun se vaan pitää paikkansa, kunhan sinulla on tarpeeksi aatetta ajavia ihmisiä tuttavapiirissäsi. Voin sanoa, että jos et nikottelematta silitä myötäkarvaan oikeita mielipiteitä edustavia mielipidekirjoituksia, niin pistät peliin ihmissuhteesi. Kritiikin esittäminen nähdään henkilöön kohdistuvana loukkaamisena.

Asian ironia on se, että ajatustasolla ymmärrän tämän. Kun oma ihmiskuvani lähtee siitä, että ihminen on ensisijaisesti eläin, niin minulla ei ole suuriakaan hankaluuksia ymmärtää reaktioita.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kaikkein henkilökohtaisin kritiikin kohde on se, että näiden aatteiden valossa esitettyjä näkemyksiä ja mielipiteitä sekä niistä vedettyjä johtopäätöksiä ei voi _käytännössä_ kritisoida. Ymmärrän, että yhteiskunnalliset aiheet ovat usein henkilökohtaisia, mutta yhteiskunnallisista aiheista käyty kriittinen keskustelu ei ole henkilökohtaista tai ainakaan sen ei pitäisi olla - mutta siitä vauhdilla tehdään sellaista.

Minun ei tarvitse montaa poikkipuolista sanaa sanoa vaikkapa jonkin ajatuskehikon peruspremisseistä tai kyseenalaistaa jonkin kaavaillun muutoksen vaikutuksia, että minut leimataan. Tämä on kaikkineen sellainen kokonaispaketti, jossa yhdenkin osan kritisointi tarkoittaa sitä, että olet kaikkia muitakin asioita vastaan. Vähän kärjistettynä, jos arvostelet humanistista tutkimusta, niin kannatat persuja, rasismia, syrjintää ja naisten epätasa-arvoa. Minusta asian ei pitäisi olla näin.

Joku voi nyt sanoa, että eihän tuo pidä paikkaansa, mutta kun se vaan pitää paikkansa, kunhan sinulla on tarpeeksi aatetta ajavia ihmisiä tuttavapiirissäsi. Voin sanoa, että jos et nikottelematta silitä myötäkarvaan oikeita mielipiteitä edustavia mielipidekirjoituksia, niin pistät peliin ihmissuhteesi. Kritiikin esittäminen nähdään henkilöön kohdistuvana loukkaamisena.

Asian ironia on se, että ajatustasolla ymmärrän tämän. Kun oma ihmiskuvani lähtee siitä, että ihminen on ensisijaisesti eläin, niin minulla ei ole suuriakaan hankaluuksia ymmärtää reaktioita.

Antoisa postaus ja tunnistettavia ilmiöitä. Jonkinlaisena jatkokappaleena ja vasta-ajatteluna tahtoisin erottaa pari tilannetta tämän reunoilta, ei varsinaisesti eri mieltä ollen:

- tilanteet, joissa näiden aatteiden kritiikkiä tulee niin paljon ja niin paljon suuremmalla volyymillä, että heikomman ääni hukkuu sinne alle. Silloinkin kun et pyrkisi siihen.
- nykyisellään näkee myös paljon sitä, että sanotaan "ei voi kritisoida", vaikka niin tehdään koko ajan. Tässä surkuhupaisimpia ovat kun jokainen voimakkaassa asemassa oleva vakiokolumnisti asettuu heikompaa vastaan. Eli vieläpä mediassa käsitellään aihetta kadottaen perspektiivi. Milloin viimeksi Sanna Ukkola, Ivan Puopolo, Sohrabi ja vastaavat tämänkaltaisia ilmiöitä medioissaan käsittelevät mediahenkilöt ovat tuoneet aiheisiin jotain yllättävää tulokulmaa tai olleet keskenään eri äänessä? Tarjoan käristemakkaran jokaisesta ristipistosta, jonka joku löytää. Mielipiteitä saa olla mutta yllättäkää välillä, ja saa asettua myös heikomman puolelle.

Hieman asiaa sivuten nämä viimeaikaiset cancel-kulttuuria sivunneet koosteet ovat olleet mielenkiintoisia. Aika moni julkisuudessa puolusteltu "cancel-uhri" porskuttaa pari vuotta myöhemmin entisellään tai jopa kovempaa. Aku Louhimies, Mel Gibson, Maustetytöt (ens kesänä Agentsin kanssa jee!) ja niin edelleen.

En epäile tuollaisten tuttavapiirien olemassaoloa. Rokotteiden takia voisin kyllä polttaa siltoja hörhöihin, sen sanon. Itse otin viimeksi viikonloppuna persuseurassa viinaa. :)

Boldaus oma. Pitäisikö sinun sitten hieman perehtyä asiaan? Missä pussissa te oikein kasvatte?

Tämän wokeismin voi laittaa siihen pitkään ketjuun, joka näille palstan vasemmistoaktiiveille tulee aina enemmän tai vähemmän puskista. Ei tullut naisia ja lapsia, ei tullut tuottavuusloikkaa, integraatio epäonnistui, Eu:ssa on vakavia valuvikoja, maahanmuuttajien rikollisuusaste on juuri niin korkea kuin kerrottiin, journalismi on politisoitunut, korkeakoulut ovat vaarassa muuttua yhden asian äänitorviksi, koululaitoksen rappio on tosiasia, väestönvaihtokin on salaliittoteoria, kunnes se ei enää olekaan. Mut hei, persut ne vaan öyhöttää. Onneksi on tiedostava vasemmisto, saa epäonnistua!

Koko "woke-ilmiö" on Suomessa hyvin hatara ja sillä on noin kolmen vuoden poukkoileva historia Suomessa. Sen ylipäänsä saa esiin vain yhdistelemällä erilaisia lyhyitä somekohuja ja aihealueita, bloggauksia, somepersoonia. Nyt se on toisille kuin uusi kommunismi.

Perussuomalaiset on puolue mikä tekee konkreettisesti politiikkaa ja identiteettipolitiikkaa muun muassa vastustamalla suurinpiirtein jokaista mainitsemaasi tahoa ja erilaisia instituutioita poliiseista opettajiin. Viholliskuvien luominen on sille työväline.
 
Viimeksi muokattu:

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Mets
Joku voi nyt sanoa, että eihän tuo pidä paikkaansa, mutta kun se vaan pitää paikkansa, kunhan sinulla on tarpeeksi aatetta ajavia ihmisiä tuttavapiirissäsi. Voin sanoa, että jos et nikottelematta silitä myötäkarvaan oikeita mielipiteitä edustavia mielipidekirjoituksia, niin pistät peliin ihmissuhteesi. Kritiikin esittäminen nähdään henkilöön kohdistuvana loukkaamisena.
Tekstin äärellä mulla tuli mieleen että mikäs lienee niiden vähemmistön edustajien tilanne, jotka eivät pidä itseään sorrettuina? Olkoonkin että ei pitäisi maailmaa tai edes Suomea tasa-arvon kannalta täydellisenä paikkana mutta kuitenkin riittävän hyvänä - tilanteeseen voi olla tyytyväinen "olen saanut mahdollisuuksia: opiskelu- ja työpaikan" jne - ja lisäksi ei usko siihen että asiat menevät parempaan suuntaan luomalla viholliskuvaa ja syyllistämällä "etuoikeutettuja". Minun itseni valkoihoisena miehenä on helppo olla välittämättä woke:sta jne sen enempää etenkin kun tuttavapiirissäni ei ole aatetta ajavia ihmisiä. Mutta entäpä nuo kuvailemani kaltaiset henkilöt joiden tutuissa voi olla paljonkin tiedostavia ihmisiä? Miten heille käy?

Tuossa tekstissä mainittiin myös naisen kokema vähättely. Naisethan eivät ole vähemmistö Suomessa eivätkä näytä olevan kovin innokkaita äänestämään sellaisen politiikan puolesta joka pyrkisi poistamaan vähättelyn. Mitä naiset ajattelevat?
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Tutkija kertoo, miksi Sannikka-kohu syntyi – tästä woke- ja cancel-kulttuureissa on kyse

"Miksi Esko Valtaoja ei saa käyttää n-sanaa, mutta Renaz Ebrahimi saa soittaa julkisesti musiikkia, jossa samaa sanaa toistetaan?

Faith Mkwesha:
– Mustat ihmiset käyttävät n-sanaa ilmaistakseen itseään maailmassa, joka on ollut rasistinen sukupolvesta toiseen. He käyttävät sitä kertoakseen tarinoita elämästään ja kulttuuristaan. Se viittaa siihen, mistä he ovat tulleet ja miten he saavat voimaa jatkaakseen taistelua ihmisyyden puolesta, sanoo Faith Mkwesha.
– N-sana on halventava ja epäinhimillistävä, sitä käytettiin viittaamaan mustiin orjiin. Sen käyttäminen on erittäin loukkaavaa ja halventavaa. Valkoisen ei pitäisi käyttää tätä sanaa ollenkaan. Sanaa voidaan kutsua n-sanaksi."


Aaa, no sen takia biiseissä onkin kaikenlaista niggas fuck bitches lyriikoita. Taisteluna ihmisarvon puolesta.

"He kertovat tarinoita elämästään ja kulttuuristaan"

Pätkäisin tuon kohdan ja tuohon kiteytyy ainakin oma kritiikkini. Tännekin on jo linkattu ei-valkoisten someilua etteivät ei-valkoiset ole samaa massaa.

Ei esimerkiksi Rebekka Aili Kuukka, eli Yeboyah ole mikään gettotyttö rapakon takaa karuista oloista. Hän on hyvinvointivaltioon syntynyt tummaihoinen suomalainen ja sama pätee myös suomalaiseen kulttuuriin jo nuoresta alkaen sopeutuneisiin maahanmuuttajiin.

Eli sen elämän ja kulttuurin voisi tosiaan nostaa minusta esiin faktojen kautta. Ei koettu rasismi sulje pois sitä että kolikolla on toinenkin puoli. Päinvastoin. Noin voisi saada jopa hedelmällistä keskustelua aikaan kun mielipidevaikuttaja X osoittaisi tajuavansa kokonaiskuvan.

Omat kokemukset eivät minusta saa myöskään olla joku yleistävään käsitykseen pyrkivä "totuus". Näissä olisi suotavaa olla perspektiivi kohdillaan jottei keskustelu karkaa absurdiksi uhriutumiseksi valkoisten sekä ei-valkoisten toimesta.

Itse pidän rasismia vakavana asiana ja sen karnevalisointi kieltämättä hämmentää isosti.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa tosiaan lukea sitä keskustelua, on monitahoista ja pääosin rauhallista ja rationaalista vaikka tietysti on niitä ääripäitäkin niin kuin kaikkialla somessa. Tässä nyt esimerkiksi yksi (pitkähkö) pohdiskeleva kommentti (ja näistä keskusteluista Rasmuksen ketjuista löytyy paljon kiivaampiakin "cancel-kulttuuria" kritisoivia postauksia, voi vaan verrata öyhöpalstoihin FB:ssä ja muualla somessa, niissä kun ei toisinajattelua yleensä ollenkaan sallita):

"Minä ajattelen niin, että vanhempaa ihmistä tulee kunnioittaa, jos hän on viisas. Ja sitä Valtaoja on ja oli myös tässä keskustelussa. Mutta en pidä myöskään nuoria ihmisiä kategorisesti "tyhminä" ja epäkunnioittavina, monet nuoret ihmiset näkevät ja oivaltavat asioita, joita vanhemmat ihmiset eivät näe, koska negatiiviset uskomukset estävät vanhempia ihmisiä usein näkemästä "laatikon ulkopuolelle". Minä tulkitsen tuon "keskustelu"tilanteen niin, että Valtaojan ainoa virhe oli, että hän hämmentyi (kuten hän on itsekin myöhemmin kertonut) tilanteessa, jossa ei tiennyt, kenen kanssa on keskustelemassa, ja hän YRITTI olla kohtelias nuorelle naiselle. Ja yrittäminen tapahtuu aina negatiivisessa tunnetilassa. Valtaoja siis laskeutui tunnetasolla alas selkeyden tilasta, jossa hän on silloin, kun hän puhuu tiedemiehenä. Ja koska hän hämmentyi, niin hänen hämmennyksensä mahdollisti Ebrahimin hyvin negatiivisen purkauksen. Ebrahim joutui siis vihansa ja katkeruutensa ja pelkonsa valtaan, eikä enää päässyt ylös kuopastaan, jolloin tilanteesta tuli tragikoominen (hän sai täsmälleeen sitä mitä itse tilasi, eli vaikutti sekavalta ja aggressiiviselta). Ebrahimhan oli jo etukäteen selvästi päättänyt, että hän on menossa studioon TAISTELEMAAN, ja kaikki taistelut ovat aina hävittyjä, koska emme voi koskaan "voittaa" ketään (ylimielisyys) myötätunnon tunnetilassa. Puhdas myötätunto siis mahdollistaisi toisia ihmisiä ja heidän näkemyksiään kunnioittavan keskustelun"...
Rasmus-ryhmän keskustelut ovat jo pitkään olleet sellaisia, että ”väärämieliset” savustetaan sieltä pihalle. Tietyt vakiokirjoittelijat, ja modet siellä edustavat nykyään tätä woke-porukkaa ja joukkokiusaamiseella pitävät huolen, että jos ei keskustelija lähde vapaaehtoisesti niin helposti menettävät keskusteluoikeutensa. Nyt siellä siivotaan ei woke-mieliset pois yhdistyksen johdostakin...

 

Sannikan keskusteluohjelma loppuu, ja päätöksellä ei tietenkään - siis kuulitteko: tietenkään - ollut mitään tekemistä viime jakson kanssa.

Toki voi olla niinkin, että Sannikka on tiennyt ohjelman lopettamisesta jo aiemmin, ja päätti sitten lopettaa melko näyttävästi. Rasismiaiheella julkisuus oli taattu, vaikka tuskin Sannikkakaan osasi ennustaa, miten suurta julkisuus tulisi olemaan.

Ja Ylen tuntien, eiköhän sieltä ole tulossa Renaz Ebrahimin keskusteluohjelma. Siinä nähdään varmasti jo myllyjäkin, jos sinne vääräoppisia vieraita uskaltautuu. Siinä olisi turvallista tilaa kerrakseen.
Oisko Alfa-tv uusi osoite :D
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Hänet canceloitiin. "If you're not with us, you're against us". Näin tehdään maailmasta parempi paikka kaikille elää ja olla.

Minkä arvelette olleen viimeinen naula Ossin ihmisyyden arkkuun? Ehkäkö se, kun paljastui nuoruuden rikos eli sotahulluus?
Kyllähän tuo vuodatus oli myös silkkaa naisvihaa. Jos hän ei, ja miksi tuntisikaan koska on valtahierarkioiden huipulla syntymästatuksellaan, koe itseään mehikaano-oletetuksi, niin ei se poista muilta oikeutta ryhtyä yksisarviseksi.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Tekstin äärellä mulla tuli mieleen että mikäs lienee niiden vähemmistön edustajien tilanne, jotka eivät pidä itseään sorrettuina? ... Mutta entäpä nuo kuvailemani kaltaiset henkilöt joiden tutuissa voi olla paljonkin tiedostavia ihmisiä? Miten heille käy?

Se on hyvä kysymys, johon minulla ei ole vastausta. Feministisen liikehdinnän piirissä on sellainen termi kuin "sisäistetty naisviha", jota käytetään sellaisista naisista, jotka syystä tai toisesta eivät näe jotain asiaa ongelmallisena. Voisin olettaa, että jokin vastaava termi löytyy näillekin ihmisille.

Tuossa tekstissä mainittiin myös naisen kokema vähättely. Naisethan eivät ole vähemmistö Suomessa eivätkä näytä olevan kovin innokkaita äänestämään sellaisen politiikan puolesta joka pyrkisi poistamaan vähättelyn. Mitä naiset ajattelevat?

Suomessa ei taida kovin montaa sellaista tahoa olla, joka ei kannattaisi sukupuolten välistä tasa-arvoa. Erimielisyyksiä taitaa olla vain siitä, että mitä se käytännössä tarkoittaa ja millä keinoin sitä ajetaan.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk

Sannikan keskusteluohjelma loppuu, ja päätöksellä ei tietenkään - siis kuulitteko: tietenkään - ollut mitään tekemistä viime jakson kanssa.
Kun se cancelointia ja wokelointia kritisoiva avauspuheenvuoro käynnistyi, niin ajattelin, että onpahan jotenkin "epäylemäistä" tekstiä. No olisi kai pitänyt arvata, että omaa hautajaispuhettahan siinä luettiin. Kauniiksi oli vainaja laitettu ja suuria tunteitakin koettiin, kuten hautajaisissa yleensäkin. Noh, ei hän tuolla CV:llä kauaa ole työttömänä. Paljokohan YLE:ltä on jo ajettu muualle, saisiko futispeliin jo avauksen kasaan?

Edit: Noh, jos odottelen minäkin, että mitä tapahtuu.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kun se cancelointia ja wokelointia kritisoiva avauspuheenvuoro käynnistyi, niin ajattelin, että onpahan jotenkin "epäylemäistä" tekstiä. No olisi kai pitänyt arvata, että omaa hautajaispuhettahan siinä luettiin. Kauniiksi oli vainaja laitettu ja suuria tunteitakin koettiin, kuten hautajaisissa yleensäkin. Noh, ei hän tuolla CV:llä kauaa ole työttömänä. Paljokohan YLE:ltä on jo ajettu muualle, saisiko futispeliin jo avauksen kasaan?

Edit: Noh, jos odottelen minäkin, että mitä tapahtuu.

Taitaa ihan vakkarisopimuksella olla Sannikka Ylellä. Ukkola toki taisi olla itse myös ja irtisanoutui itse?
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Koko "woke-ilmiö" on Suomessa hyvin hatara ja sillä on noin kolmen vuoden poukkoileva historia Suomessa. Sen ylipäänsä saa esiin vain yhdistelemällä erilaisia lyhyitä somekohuja ja aihealueita, bloggauksia, somepersoonia. Nyt se on toisille kuin uusi kommunismi.

Perussuomalaiset on puolue mikä tekee konkreettisesti politiikkaa ja identiteettipolitiikkaa muun muassa vastustamalla suurinpiirtein jokaista mainitsemaasi tahoa ja erilaisia instituutioita poliiseista opettajiin. Viholliskuvien luominen on sille työväline.
Sitähän tuo tervejärkisten yliopistolla työskentelevien mukaan on.

"Näitä kaikuja kuulee myös pohjoisamerikkalaista identiteettikeskustelua tutkiva aatehistorian dosentti Ari Helo Helsingin yliopistosta.

– En ihmettele woke-kulttuurista tehtyjä vertauksia stalinismiin siinä mielessä, että kummankaan ajatteluun ei kuulu enemmistödemokratian mukainen yritys taivutella muut puolelleen, vaan muiden syyttely siitä, etteivät ymmärrä oman ajattelunsa puutteita. Stalinistit tunnetusti väittivät, ettei kansa ymmärrä kapitalismin sortavia rakenteita kyllin selvästi, Helo muistuttaa."

Jännästi näihin keskusteluihin otetaan yleensä vain se sopiva vastaaja ja se löytyy useasti sieltä sukupuolentutkimuksesta yms. asiasta.
Kummasti samaa on näkyvillä wokessa ja rasismi-keskustelussa näitten piirien mukaan on vain ja ainoastaan yksi tapa keskustella se on se heidän tapa, eikä muita sallita vaikka mitään oikeasti väärää ei tehtäisi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sitähän tuo tervejärkisten yliopistolla työskentelevien mukaan on.

"Näitä kaikuja kuulee myös pohjoisamerikkalaista identiteettikeskustelua tutkiva aatehistorian dosentti Ari Helo Helsingin yliopistosta.

– En ihmettele woke-kulttuurista tehtyjä vertauksia stalinismiin siinä mielessä, että kummankaan ajatteluun ei kuulu enemmistödemokratian mukainen yritys taivutella muut puolelleen, vaan muiden syyttely siitä, etteivät ymmärrä oman ajattelunsa puutteita. Stalinistit tunnetusti väittivät, ettei kansa ymmärrä kapitalismin sortavia rakenteita kyllin selvästi, Helo muistuttaa."

Jännästi näihin keskusteluihin otetaan yleensä vain se sopiva vastaaja ja se löytyy useasti sieltä sukupuolentutkimuksesta yms. asiasta.
Kummasti samaa on näkyvillä wokessa ja rasismi-keskustelussa näitten piirien mukaan on vain ja ainoastaan yksi tapa keskustella se on se heidän tapa, eikä muita sallita vaikka mitään oikeasti väärää ei tehtäisi.

Helo ja mainittu Volanen on tuossa oikeassa, kuten moni muukin saman huomion tehnyt. Feminismi ja liberaalinen feminismi käytännössä kuoli intersektionaalisen feminismin ja woke-kulttuurin alta. Niissä vallan ovat ottamassa tai jo ottaneet henkilöt ja äärilinja, jotka sulkevat ovia niiden avaamisen sijasta.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Feminismi ja liberaalinen feminismi käytännössä kuoli intersektionaalisen feminismin ja woke-kulttuurin alta. Niissä vallan ovat ottamassa tai jo ottaneet henkilöt ja äärilinja, jotka sulkevat ovia niiden avaamisen sijasta.
Vähän kun pysähtyy lukemaan, kuuntelemaan ja miettimään, niin ainakin minulla tulee mieleen, että ei näillä ideologioilla tosiasiallisesti ole enää edes mitään tekemistä rasismin vastustamisen kanssa. Se voi kyllä olla asia jota alunperin ovat lähteneet pois kitkemään, mutta mukaan on tullut paljon muitakin motiiveja . Yksi ehkä tuota koko liikettä hallitseva piirre on täysi sokeus omalle toiminnalle, kuten aina kaikissa ääriliikkeissä on. Olivat ne sitten poliittis- tai uskonnolissävytteisiä. Kova on julistus suvaitsevaisuuden nimeen vannomisesta, mutta lähempi tarkastelu paljastaa kovinkin nopeasti sen, miten äärimmäisen suvaitsemattomista liikkeistä on kyse. Näille ihmisille on tuossa sumussaan aina tyypillistä se, että heille on aivan totaalisen mahdotonta miettiä sellaista vaihtoehtoa, että olisivat itse väärässä. Se ei vain yksinkertaisesti kuulu repertuaariin.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Mikä valtio woke-kulttuuria muuten maailmalla rahoittaa? Rasistisen liikehdinnän, seksuaalisen tasa-arvon vastaisen toiminnan, naisvihan ja muiden taakse kun löytyy eräs Venäjä. Löytyy verkkohäirintää, lehtiä Saksassa ja muuta.

Jatkoajan vasemmistosiipi, feministinen puolue ja joku mädäntynyt yliopistolaitos eivät tahdo oikein pärjätä siinä rinnalla...

Sitähän tuo tervejärkisten yliopistolla työskentelevien mukaan on.

"Näitä kaikuja kuulee myös pohjoisamerikkalaista identiteettikeskustelua tutkiva aatehistorian dosentti Ari Helo Helsingin yliopistosta.

– En ihmettele woke-kulttuurista tehtyjä vertauksia stalinismiin siinä mielessä, että kummankaan ajatteluun ei kuulu enemmistödemokratian mukainen yritys taivutella muut puolelleen, vaan muiden syyttely siitä, etteivät ymmärrä oman ajattelunsa puutteita. Stalinistit tunnetusti väittivät, ettei kansa ymmärrä kapitalismin sortavia rakenteita kyllin selvästi, Helo muistuttaa."

Jännästi näihin keskusteluihin otetaan yleensä vain se sopiva vastaaja ja se löytyy useasti sieltä sukupuolentutkimuksesta yms. asiasta.
Kummasti samaa on näkyvillä wokessa ja rasismi-keskustelussa näitten piirien mukaan on vain ja ainoastaan yksi tapa keskustella se on se heidän tapa, eikä muita sallita vaikka mitään oikeasti väärää ei tehtäisi.

Siis siinä on kaikuja. Se ei ole kommunismia, vaan siinä on tutkijan mukaan samanlaisia piirteitä.
 
Viimeksi muokattu:

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Arabeilla on ollut ihan samalla tapaa mustia orjia aikojen saatossa kuin valkoisillakin, eli onko tässä tapauksessa myös mustan musiikin soittaminen arabilta väärin ja tuomittavaa?
Ja Ebrahimin kotiseuduilla oltiin persoja 300 vuotta sitten sinisilmäisille seksi... anteeksi "luksusorjille", joita ostivat venäläisiltä hyvään hintaan. Ruskeana ihmisenä Ebrahimi on vastuussa Suomessa suoritetun kansanmurhan rahoittamisesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös