Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 572 517
  • 3 046

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulla on tavallisen karkin kanssa tuo limitti aika selkeä, enkä koskaan mikään karkkisieppo ole ollut. Esim. yläasteaikoina jengi haki irtokarkkeja lähellä olleesta kioskista vähintään päivittäin ellei useamminkin, mutta itse en kyllä rehellisesti sanottuna kyennyt montaa kertaa viikossa edes pientä irtokarkkipussia syömään. Kiva niitä oli ja on silloin tällöin napsia, mutta erittäin harvoin tulee mitään karkkipussia ostettua, ja nekin ovat lähinnä tiettyjä salmiakkeja tai täytesuklaita. Sipsi on toinen sellainen, että joskus tekee mieli muutamaa lastua, mutta se suola saa kyllä halun tyydyttymään nopeasti. Pikkupussista tulee jo paha olo.

Aiemmin pulla oli mun selkeä heikkouteni, mutta nykyään tulee tehtyä kotona niitä enää todella harvoin. Jostain leipomosta silloin tällöin otan hyvän kanelipullan tai vastaavan, kotiin ostan hyvin harvoin. Sitä pystyn kuitenkin syömään aika rajattomasti, jos tilanne niin vaatii esim. jonkin extremekovan treenipäivän puitteissa. Kokeiltu on mm. dallaspullapitkon hävittämistä parin kahvikupin kaverina ja onnistui helposti. Suklaa on toinen, mitä pystyn jostain syystä syömään kohtalaisen paljon ilman pahaa oloa, mutta energiasisällön ollessa mikä on, tulee suklaatakin ostettua aika harvoin. Näin kesäsin jäätelö vie näiden molempien asemaa, mutta syksyllä taas on ihan kiva mussutella pullaa kahvin kanssa lauantaisin.
 

JoMe84

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers & 76ers. ManU. Pioneer DJ
Kaikki herkut on jääny kokonaan pois. Ennen tuli tilattua pizzaa/kebua lähes viikottain. Karkit ja sipsit jäi, kuten peruna, leipä ym. Tilalle tullu rahkaa monta kiloa viikossa. Välillä jos sattuu olemaan hyvä päivä, niin on jaksanu jopa vähän rehkiäkin. Tänään näytti vaaka 85 kg, eli vajaat 15 kg lähteny nyt tuossa noin 4 kuukaudessa. Nyt taipuu sitomaan jo kengän nauhatkin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuulostaa omaan korvaan aina niin surrealistiselta, kun joku vaikka sanoo, ettei pysty syömään kuin kaksi riviä suklaata tai enempää kuin kourallisen sipsiä. Mäkin haluaisin tuntea noin, mutta kun en vaan tunne. Mikään muu ei pysäytä sitä syömistä kuin järjen ääni ja kieltäytyminen. Se siinä vähän-herkuttelussa onkin varmaan niin vaikeaa ja epätyydyttävää, että se päättyy aina tuollaiseen negatiiviseen "pakko lopettaa"-tunteeseen, eikä esim. "olen saanut tarpeekseni"-tunteeseen.

Itse olen onneksi insinööri, ja minun on siksi helppo luottaa raakoihin lukuihin. Ja tiedän, että ne ovat lahjomattomia, enkä pysty millään perusteella niitä muuttamaan muuksi, vaikka kuinka keksisin omasta mielestäni hyviäkin syitä.

Itse olen huikeat 176.5 cm pitkä. Neljänkymmenen ikävuoteni aikana olen kolmesti tehnyt elämäntaparemontteja. Ikinä en ole ollut radikaalisti ylipainoinen, mutta kuitenkin jonkin verran. Paino on kyllä lähtenyt hyvin putoamaan, mutta sitten erinäisten syiden takia on tullut ajanjaksoja, joilla sitä on tullut takaisin. Ensimmäisen kerran aloin pudottaa painoa yliopisto-opintojen jälkeen. Lähtötilanne oli silloin 80.5 kg. Ei paha, mutta kuitenkin 10kg enemmän, kuin opintoja aloittaessa. Keinoina syötyjen ja kulutettujen kaloreiden seuranta, joka johti kuin itsestään lisääntyneeseen liikuntaan ja terveellisempään syömiseen. Paino laski 72 kiloon vajaassa vuodessa. Siellä pysyttiin kolmisen vuotta. No, sitten pariuduin, ja siinä alkoi tulla enemmän sukulaisvierailuja, herkuttelua ja liikunnan vähenemistä. Paino olikin sitten 2012 jo 82 kiloa. No, samalla reseptillä kuin aiemminkin mentiin, eli seurasin hieman kevyemmin kulutusta ja syömistä. 73 kiloa olikin sitten vuotta myöhemmin mittarissa.

Sitten taas hieman tuli otettua liian rennosti. Ostin kuitenkin tuollaisen Omronin kehonkoostumusmittarin. 2017 alkuvuodesta paino oli taas 78 kg, joten asialle piti tehdä jotain. Enää en seurannut kulutuksiani, mutta tiesin kuitenkin, että mitä pitää tehdä. Syöminen on kokonaisuutena kunnossa. Ja olen noiden kahden aiemman elämäntaparemontin yhteydessä oppinut, mitkä ruoat kannattaa pitää mahdollisimman minimissä. Minulle riittää puhdas matematiikka tuohon. Välillä herkuttelen, enkä ole mitenkään spartalainen. Tiedostan kuitenkin, että herkuttelun hinta on usein se, että se näkyy vyötäröllä. Siksi herkuttelunkin voi pyrkiä hoitamaan "fiksummin". On todella övereitä kaloripommeja, mutta myös huomattavasti parempia herkkuja - minusta niin maultaan kuin ravintoarvoiltaan.

Omalla kohdallani tavoitteena olisi pyrkiä hallitsemaan painoa. Ja saada keskivartalorasvaa vielä pienemmäksi. Tässä on taustalla ihan se, että huono kierre on paljon helpompi katkaista alkumetreillä. Lisäksi haluan välttää lihomista ihan jo terveydellisistä syistä. Itselläni on lievä skolioosi, joka ei vaikuta mitenkään elämään, mutta lisäkilojen kanssa tilanne on toinen. Sukurasitteena on taas diabetes- ja verenpainetautiriski. Ja lisäksi itselläni on kaikenlaisia iho-ongelmia, joita keskivartalolihavuus voi pahentaa ns. hiljaisen tulehduksen myötä.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Osuit mun heikkoon kohtaan. Lopetan suklaan tai sipsien syönnin, kun niitä ei enää ole jäljellä.

Joo, sama täällä, eli en osta nyt kotiin mitään odottelemaan. En kieltäydy kokonaan, mutta haen ne herkut sitten silloin, kun aion ne syödäkin.

Tämä on myös asia, missä en esim. katsele kilohintoja, vaikka muuten olen tarkka kaupassa. Sipsit on mun pahin heikkous ja sen edullisen megapussin syöminen osittain ei vaan onnistu kovin helposti. Tyydyttävämpää mulle on siis ostaa kuitenkin joku n. 100 gramman pussi. Sen saa vetää sitten surutta loppuun asti, vaikka maksaakin lähes saman verran.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
No pain, no gain

Toissailtana lenkin jälkeen alkoi toisen jalan sääri ja nilkanseutu tuntua aralta. Liikkuessahan tietysti on lepopäivätkin tärkeitä, vaikka nyt alkuhuumassa on yrittänyt pysyä liikkeellä joka päivä jollakin tavalla. No pidin nyt eilen sitten täyden lepopäivän, eli ei mitään liikuntaa.

Tauko tekee hyvää ja tänään kun lähdin lenkille, niin meno oli tosi irtonaista. Vähän jalka aristi edelleen, mutta toisaalta se turtui nopeasti ja kipu katosi. Tulee sitten varmaan huomenna uudestaan. Vedin tänään sellaisen lenkin, että ensin 30 min reipasta kävelyä, sitten 10 min kevyttä hölkkää, sitten 10 min reipasta hölkkää ja sitten vielä muutama minuutti kunnon juoksua lopuksi.

Ah, oikein mukava olo taas liikunnan jälkeen.

Joo, täytyy kuunnella kroppaa ja lopettaa jos liikaa sattuu, mutta eiköhän tuo vaiva tuosta katoa. Tottumattomuutta taas luultavasti ja vähän liian tiiviisti olen nyt alkuviikot lenkkeillyt. Ja onhan tässä nyt tätä elopainoakin silleen, että se tietysti rasittaa jalkoja enemmän kuin muutama vuosi takaperin lenkkeillessä. Kengät on hyvät ja pyrin aina lenkkeilemään hiekalla. Asfaltilla tiedän kokemuksesta saavani jalat nopeasti kipeäksi. En ole myöskään huomannut taittaneeni nilkkaa missään tilanteessa.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Laitetaan omaa raporttia myös tänne.
Viikko tässä ollaan kokeiltu syödä ja liikkua hyvin. Viime tiistaina painoa oli 101,6kg. Tänään aamulla kun hyppäsi puntarille 99,7kg. Todella tyytyväinen tähän uuteen alkuun. Ruuan suhteen tehnyt paljon muutoksia. Jäänyt kokonaan kaikki batteryt pois. Myöskään herkkuja ei syödä. Moni on suositellut aamuisin nautittavaksi puuroa. Itselleni tuo ei oikein maistunut. Huomannut että omalla kohdalla pari paistettua kananmunaa ja avokaado raejuustolla lisättynä riittää vallin hyvin. Ruuaksi tehnyt paljon pastaa eri muodoissa. Välillä kylkeen kanaa välillä sitten possua. Ruuan kylkeen aina raejuustoa ja suolakurkkua. Iltaisin olen juonut muutaman kupin teetä johon olen ottanut vierelle porkkana ja kurkku tikkuja.
Töissä kävin viime viikolla joka päivä kuntosalilla 30-50min. Ihan kevyellä suotamisella , kuntopyöröllä aloittanut hommat. Päälle pientä painojen nostamista.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Laitetaan omaa raporttia myös tänne.
Viikko tässä ollaan kokeiltu syödä ja liikkua hyvin. Viime tiistaina painoa oli 101,6kg. Tänään aamulla kun hyppäsi puntarille 99,7kg. Todella tyytyväinen tähän uuteen alkuun. Ruuan suhteen tehnyt paljon muutoksia. Jäänyt kokonaan kaikki batteryt pois. Myöskään herkkuja ei syödä. Moni on suositellut aamuisin nautittavaksi puuroa. Itselleni tuo ei oikein maistunut. Huomannut että omalla kohdalla pari paistettua kananmunaa ja avokaado raejuustolla lisättynä riittää vallin hyvin. Ruuaksi tehnyt paljon pastaa eri muodoissa. Välillä kylkeen kanaa välillä sitten possua. Ruuan kylkeen aina raejuustoa ja suolakurkkua. Iltaisin olen juonut muutaman kupin teetä johon olen ottanut vierelle porkkana ja kurkku tikkuja.
Töissä kävin viime viikolla joka päivä kuntosalilla 30-50min. Ihan kevyellä suotamisella , kuntopyöröllä aloittanut hommat. Päälle pientä painojen nostamista.

Eli vähän samanlaista viritystä kun mulla. Mä painan tosin 111kg. Salilla oon yrittäny käydä.

Karkit ja sokerilimsat on jääny pois. Kahviviinerit on pahe. Niitäkin pitäs vähentää.

Yks petollinen painonpudottajalle on viinirypäle. Ite mässäilen niitä liikaa.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
@Gostisbehere Yks neuvo minkä sain omalta PT:ltä oli juoksumatolla 2+2+2 treeni joka on rankka. 2 min max sykkeellä ja sit 2min matala. Tämä 3 kertaa.

Ja toinen rasvanpolttoon että noin tunti sellaisella 120 sykkeellä niin jo toimii.

Soutulaite on mulle hyvä myös.

Esim 15min soutu + 45min 120 sykkeellä juoksumatolla 3 krt viikko on mulle hyvä. Sit yhden kerran viikkoon toi 2+2+2 treeni.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
@Gostisbehere Yks neuvo minkä sain omalta PT:ltä oli juoksumatolla 2+2+2 treeni joka on rankka. 2 min max sykkeellä ja sit 2min matala. Tämä 3 kertaa.

Ja toinen rasvanpolttoon että noin tunti sellaisella 120 sykkeellä niin jo toimii.

Soutulaite on mulle hyvä myös.

Esim 15min soutu + 45min 120 sykkeellä juoksumatolla 3 krt viikko on mulle hyvä. Sit yhden kerran viikkoon toi 2+2+2 treeni.

Jees, kuulostaa hyvältä.

Yleisesti vaan että maksimisyke-treenien kanssa kannattaa olla kuitenkin aika varovainen varsinkin silloin, jos sellaisesta treenistä on itsellä pidempi aika, tai varsinkin jos sellaista ei ole ollenkaan tehnyt. Jos oma max syke on vaikkapa siellä 190 tietämissä, niin ennen sellaista 2min ryykäisyä sillä sykkeellä kannattaa tehdä hivutustreenejä jonkin verran, jossa käydään siellä 170-180 sykkeissä. On vähän turhan kova rasitus kropalle muuten. Varsinkin jos on tottunut vetelemään vaikka 120-160 sykkeen lenkkejä. Siihen yhtäkkiä joku 190 sykkeen ryykäisy voi olla jopa vaarallinen (tuskin pitkällä lenkkitaustalla on, mutta silti). Vähän sama kun maraton ideassa. Ennen sellasen (n.42km) nykäisyä vaikka 25-30km lenkkejä jonkin verran, ettei kerralla koita ponnistaa. Tai spurttimallissa vetelee esim. 80% tehoilla jonkin veran ennen 100%.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Barney

Jäsen
Toissailtana lenkin jälkeen alkoi toisen jalan sääri ja nilkanseutu tuntua aralta. Liikkuessahan tietysti on lepopäivätkin tärkeitä, vaikka nyt alkuhuumassa on yrittänyt pysyä liikkeellä joka päivä jollakin tavalla. No pidin nyt eilen sitten täyden lepopäivän, eli ei mitään liikuntaa.
Tähän sellainen vinkki, että kannattaa välillä esimerkiksi välipäivinä suosia pitkiä kävelylenkkejä. Ei siis mitään löntystelyä, vaan sellaista reipasta kävelyä. Etenkin laihduttamiseen tuo kävely on ihan erinomainen liikuntamuoto, sillä se ei a) rasita juurikaan kehoa, b) lisää nälkää yhtä paljon kuin juoksulenkit ja kaiken lisäksi se vielä polttaa kaloreita todella hyvin.

Itsellä on esimerkiksi pari sellaista viikottaista podcastia, jotka kuuntelen aina kävelylenkillä. Nuo podcastit tulisi muutenkin kuunneltua, niin olen päättänyt käyttää tuon kuunteluajan samalla jotenkin muutenkin hyödyksi. Itsellä pyörii tuo kävelyvauhti siellä 7-7,5 km/h luokassa, joten välillä tulee kävellenkin ohitettua juoksulenkillä olevia kuntoilijoita. Tuollaisilla 10-15 kilometrin vauhdikkailla kävelyillä palaa kuitenkin jo se lähemmäs 1000 kilokaloria ainakin SportsTrackerin mukaan.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Eli vähän samanlaista viritystä kun mulla. Mä painan tosin 111kg. Salilla oon yrittäny käydä.

Karkit ja sokerilimsat on jääny pois. Kahviviinerit on pahe. Niitäkin pitäs vähentää.

Yks petollinen painonpudottajalle on viinirypäle. Ite mässäilen niitä liikaa.
Sokeri kahvista ja teestä pois jos sitä käyttää. Sitten sauvakävely on yllättävän tehokas polttamaan rasvaa. Itse en pysty vetämään pitkiä lenkkejä koska polvi prakaa, mutta sauvojen kanssa saan tehokkaan treenin kun kävelen noin 6km/tunti vauhdilla sellaisen 1,5 tuntia. Testasin ilman sauvoja ja sauvojen kanssa sykemittaria käyttäen. Sauvojen kanssa noin 30% enemmän kaloreita, korkeampi pulssi jne. Samalla saa kädet ja yläkroppa treeniä. Toinen suosikki on hyvä soutulaite. Antaa tehokasta treeniä koko keholle. Itselläni oli tapana käydä aamu-uinnilla 3 krt/viikko. Ensin puolituntia soutulaitteella uimahallin salilla, sitten 1km rintauintia siihen päälle. Sitten sauna ja hallin kahvilaan aamupuuro ja kahvi.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itselläni painoa ei nyt hirveästi ollut, mutta kun on tälläinen pätkä 172 cm, niin jos paino on noussut itsestään pikkuhiljaa sinne 80 kg, niin kyllähän siinä jotain ylimääräistä on. Ja oli ihan silmämääräisesti tietty myös tuossa vatsan seudulla. Maksani ultrattiin pari vuotta sitten, niin silloin jo epäilivät sielläkin päin rasvaa olevan.

Nyt olen saanut yli 4 kg pois ja olo on kyllä kevyempi ja vatsa pienempi. Vielä vähän vatsaa pois, niin olen tyytyväinen.
 

444

Jäsen
@Gostisbehere Yks neuvo minkä sain omalta PT:ltä oli juoksumatolla 2+2+2 treeni joka on rankka. 2 min max sykkeellä ja sit 2min matala. Tämä 3 kertaa.

Ja toinen rasvanpolttoon että noin tunti sellaisella 120 sykkeellä niin jo toimii.

Soutulaite on mulle hyvä myös.

Esim 15min soutu + 45min 120 sykkeellä juoksumatolla 3 krt viikko on mulle hyvä. Sit yhden kerran viikkoon toi 2+2+2 treeni.
Rasvanpoltto on tosiaan optimaalisinta silloin, kun syke on n. 60-70 % maksimisykkeestä. Eli sykealue on myös yksilöllinen asia. Tuota sitten mieluiten se tunti putkeen.
Elämäntaparemonttia aloittaessa on hyvä huomioida, että ihan ensimmäisenä kropasta poistuu ylimääräistä nestettä. Etenkin, jos ruokavaliosta pudottaa alkoholia ja suolaa pois. Tällöin myös painonpudotus on alkuun melko nopeaakin. Muutoksen huomaa myös peilistä, kun esim. kasvoista alkaa poistua turvotusta. Vastapainona sitten kovat salitreenit lisäävät kreatiinin muodostusta lihaksiin, mikä puolestaan kerää nestettä. Tuo muutos ei välttämättä näy vaa’alla nesteen vuoksi, mutta sen näkee kyllä peilistä. Kannattaa ottaa vaikka peilin edessä kuvia alusvaatteisillaan, niin näkee mahdollisen kehityksen.

Elämäntapamuutokset kannattaa aloittaa melko kevyesti ja helposti toteuttavasti. Tarkoitus kuitenkin on säilyttää se kyseinen muutos ja elää sen kanssa pitkään. Nopeisiin dieetteihin toimii rajutkin muutokset, mutta niissä huonona puolena on se, että muutokset eivät välttämättä ole pysyviä, kun kuukauden jälkeen alkaa lipsua kohti lähtötilannetta.

Itselleni se suurin saatana on juuri sokeri. Karkkia en juurikaan syö. Suklaasta pidän, mutta överimakeus saa lopettamaan ajoissa. Sen sijaan leivokset ja etenkin jäätelö ovat todella viheliäisiä. Jäätelöstä en kieltäydy koskaan, en ikinä. Sokerittomina eivät toimi ollenkaan ja harvasta paikasta saa sellaista jädeä, jossa kaikki sokeri tulisi esim. marjoista ja hedelmistä. Ainakaan sellaista, joka myös maistuisi hyvältä.

Noin ylipäänsä sanoisin, että kannattaa välttää nälkäisenä kauppaan menemistä. Etenkin jos on haasteita impulssikontrollin kanssa. Tuohon auttaa paljon se, että suunnittelee ruokailunsa (milloin syö ja mitä syö) esim. edellisellä viikolla. Ja tekee sen ruoan ajoissa valmiiksi.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rasvanpoltto on tosiaan optimaalisinta silloin, kun syke on n. 60-70 % maksimisykkeestä. Eli sykealue on myös yksilöllinen asia. Tuota sitten mieluiten se tunti putkeen.
Hyvä myös muistaa, että ns. "rasvanpolttosykkeessä" on kyse marginaalisista eroista. Eli on totta, että tietyllä sykealueella rasvaa käytetään suhteellisesti enemmän energiaksi, mutta kokonaisuuden kannalta varsin merkityksetön juttu. Parasta rasvanpolttoliikuntaa on se, mikä on kullekin mielekästä, jotta sitä jaksaa tehdä säännöllisesti viikosta ja kuukaudesta toiseen. Sykkeiden seuraaminen on toki ihan perusteltua esim. siltä kantilta, ettei vedä liian kovatehoista jumppaa, mutta laihtumisen ja rasvanpolton kannalta merkityksetöntä.

Ruokavalion siivoamisen lisäksi yksi merkittävä apu laihtumiseen on päivittäisen perusaktiivisuuden nostaminen, eli hissin sijaan käyttää aina portaita, kävelee kaikki alle 2km matkat yms. ja ylipäätään pysyy mahdollisimman paljon liikkeellä ja touhuilee kaikennäköistä. Nykyisin homma menee helposti siihen, että ensin istutaan 8-9 -tuntia päätteen ääressä, jonka jälkeen tehdään 1-2 tunnin hikijumppa ja sitten taas istutaan / maataan sohvalla puhelin tai tabletti kourassa siihen asti, että mennään nukkumaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ruokavalion siivoamisen lisäksi yksi merkittävä apu laihtumiseen on päivittäisen perusaktiivisuuden nostaminen, eli hissin sijaan käyttää aina portaita, kävelee kaikki alle 2km matkat yms. ja ylipäätään pysyy mahdollisimman paljon liikkeellä ja touhuilee kaikennäköistä. Nykyisin homma menee helposti siihen, että ensin istutaan 8-9 -tuntia päätteen ääressä, jonka jälkeen tehdään 1-2 tunnin hikijumppa ja sitten taas istutaan / maataan sohvalla puhelin tai tabletti kourassa siihen asti, että mennään nukkumaan.
Tätä olin tulossa kirjoittamaan itsekin. Tästä on paljon juttua eri medioissa, tai ainakin omassa kuplassani, että usein tuo työpäivän passiivisuus kuvitellaan kuitatuksi sillä, että vedetään raivojumppa siihen istuskelun päälle, mutta eihän se kokonaisuudessa ole paljon paskaakaan. Sitten vielä pahimmillaan annetaan pieniä vapauksia itselle ruokailussa, kun tuli juuri tunti hikoiltua. Toki on parempi, että riehuu edes sen tunnin, mutta parasta olisi kehittää arkeen niitä liikkumisen pakkoja juuri noilla rappusilla, lyhyiden matkojen kävelyillä, työmatkapyöräilyllä yms., ja siihen päälle ottaa muutaman kerran viikossa punttitreeniä itselleen sopivalla tasolla. Siitäkin kun on dataa olemassa, että pelkkä arkiliikunta tai edes kovakaan ulkotöiden teko ei korvaa lihaskunnon ylläpitoa. Toki riippuu taas siitä, miten tuo kova ulkotyö mielletään. En minä itsekään mavetreenejä kaivannut, kun olin 12 tuntia 30 asteen lämmössä ulkona kaivanut pohjia ja raivannut sahan kanssa pusikoita, mutta joku kahden tunnin haravointi syksyllä parin päivän ajan ei ehkä auta kehonkontrollin kanssa siinä määrin, että siihen kannattaisi luottaa pidemmän päälle. Ja tuollaisen yksitoikkoisen hikisen ulkotyöskentelyn päälle on omasta mielestäni ihan piristävää tehdä vaikka vähän kevyempi lenkki/treeni, enkä ihmettelisi, vaikka sillä palauttavat terveysvaikutuksensakin olisi.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Jees, kuulostaa hyvältä.

Yleisesti vaan että maksimisyke-treenien kanssa kannattaa olla kuitenkin aika varovainen varsinkin silloin, jos sellaisesta treenistä on itsellä pidempi aika, tai varsinkin jos sellaista ei ole ollenkaan tehnyt. Jos oma max syke on vaikkapa siellä 190 tietämissä, niin ennen sellaista 2min ryykäisyä sillä sykkeellä kannattaa tehdä hivutustreenejä jonkin verran, jossa käydään siellä 170-180 sykkeissä. On vähän turhan kova rasitus kropalle muuten. Varsinkin jos on tottunut vetelemään vaikka 120-160 sykkeen lenkkejä. Siihen yhtäkkiä joku 190 sykkeen ryykäisy voi olla jopa vaarallinen (tuskin pitkällä lenkkitaustalla on, mutta silti). Vähän sama kun maraton ideassa. Ennen sellasen (n.42km) nykäisyä vaikka 25-30km lenkkejä jonkin verran, ettei kerralla koita ponnistaa. Tai spurttimallissa vetelee esim. 80% tehoilla jonkin veran ennen 100%.

Tohon 2+2+2 juttuun pitää ensin ottaa alkuveryttely ja loppuveryttely. Max syke oli vähän huono sanamuoto mulla, sellainen paras että syke kuitenkin nousee (mulla oli 160) treenissä ja 2 min aikana putos 115.

Ite oon huomannu sen että kusella saa käydä seuraavan 24h aikana koko ajan kun vetää tollaisen setin. Kuulemma aineenvaihdunta paranee...
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Menee hiukan hifistelyn puolelle, mutta tässä viime aikoina on tullut hiukan raapaistua hiilareiden ihmeellistä maailmaa, tai ainakin hiukan pintaa. En siis ole pudottamassa niitä kokonaan pois, mutta laatuun pitää kiinnittää hiukan huomiota. Pitempään on jo tullut tehtyä spagetit täysjyväpuikoista. Valkoinen riisi on vissiin aika huono hiilarilähde, eikä peruspasta taida olla kovin paljon parempi. Pottuja nyt ei tule muutenkaan joka aterialla syötyä, joten uusia perunoita saa syödä, jos mieli tekee. Bulguria voisi kokeilla korvikkeena riisille. Kuviopastoja en ole vielä kyylännyt, mistä ovat valmistettu. Se voisi olla seuraava steppi, kun osa resepteistä niitä kaipaa. Täysjyväruisleipä nyt kuuluu ohjelmistoon vaalean leivän sijaan jo muutenkin. Askeetiksi en ala, mutta pientä viilausta voi harrastaa siellä täällä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Menee hiukan hifistelyn puolelle, mutta tässä viime aikoina on tullut hiukan raapaistua hiilareiden ihmeellistä maailmaa, tai ainakin hiukan pintaa. En siis ole pudottamassa niitä kokonaan pois, mutta laatuun pitää kiinnittää hiukan huomiota. Pitempään on jo tullut tehtyä spagetit täysjyväpuikoista. Valkoinen riisi on vissiin aika huono hiilarilähde, eikä peruspasta taida olla kovin paljon parempi. Pottuja nyt ei tule muutenkaan joka aterialla syötyä, joten uusia perunoita saa syödä, jos mieli tekee. Bulguria voisi kokeilla korvikkeena riisille. Kuviopastoja en ole vielä kyylännyt, mistä ovat valmistettu. Se voisi olla seuraava steppi, kun osa resepteistä niitä kaipaa. Täysjyväruisleipä nyt kuuluu ohjelmistoon vaalean leivän sijaan jo muutenkin. Askeetiksi en ala, mutta pientä viilausta voi harrastaa siellä täällä.
Vaihteluksi suosittelen 100% kauraleipiä ja -pastoja, joissa on vaaleaksi viljaksi yllättävän paljon kuitua. Jos esim. ruisleipä alkaa kyllästyttää.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: 444

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Vaihteluksi suosittelen 100% kauraleipiä ja -pastoja, joissa on vaaleaksi viljaksi yllättävän paljon kuitua. Jos esim. ruisleipä alkaa kyllästyttää.
Joo, kauraleipää tulee joskus ostettua. Joskus kyllä jotain kehnompaakin, mutta ruisleipää enimmäkseen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kvinoa sellaiseksi puuroksi keitettynä on ihan oiva lisuke korvaamaan perunaa/riisiä/pastaa. En tiedä miten terveellistä se on, etenkin jos haluaa makua ja kauhaisee nyrkillisen voita kattilaan.
 

Masentaja

Jäsen
Joo hiilareista tällein vois muutaman sanasen heittää. Eli ensimmäisenä kaikki valkoinen helvettiin. Sokeri, vehnä, pulla, valkoinen riisi ja pasta. Tilalle täysjyvää, tummaa pastaa ja riisiä. Peruna ei ole huono asia. Se sisältää loppupeleissä suhteellisen vähän energiaa. 150g sipsejä on sama kuin 2,3kg keitettyä perunaa siis energiasisällöltään. Vaihtaa kaikki vehnää sisältävä leipä johonkin esimerkiksi 100% kauraleipiin. Kauraleipä harvoin on 100%, monissa on nimenä kyllä kauraleipä mutta kauraa on vain 20%.

Valkoisella sokerilla tarkoitan lisättyä sokeria. Mehut, smoothiet, jogurtit, vanukkaat jne niin ilman LISÄTTYÄ sokeria. Elimistö tarvitsee sokeria, aivot tarvitsee sitä. Elimistö on huono käyttämään ja ennenkaikkea hidas käyttämään rasvaa energiana. Treenatessa pitää olla hiilareita. Tärkeintä on aina se, mistä se tulee. Pitää muistaa myös proteiinin ja hiilarin pyhä liitto. Jos syöt aamupuuron, keitä se maitoon. Saat siitä nälän tunteen pois paljon pitemmäksi aikaa. Rasvoissa suosi esimerkiksi kylmäpuristettuja öljyjä, Esimerkiksi s-ketjun kotimaista kylmäpuristettua luomurypsiöljyä. Maksaa vähän enemmän kuin se xtra-kura mutta a)maistuu jollekkin ja b) on 100 kertaa terveellisempää. Simppeleitä juttuja.

Kaikessa kannattaa muistaa kohtuus. Eli, on se mitä tahansa niin liika on liikaa. Kun syö tasapainoisesti, useita kertoja päivässä, hyvin proteiinia, tummaa hiilaria ja terveellisiä rasvoja niin hyvä tulee. Pähkinät on hyvä rasvanlähde mutta todella huono isoissa määrissä. Hyvä vinkki on välipalalle, pakkaa mukaan pieni kämmenellinen pähkinöitä. Älä koko pussia. "peruspähkinöissä" on luokkaa 600kcal/100g. Se on todella paljon. Käytännössä 100g pähkinöitä vastaa bicmac-hampparia. Ja jos tekee mieli vetää kebua, ottaa kanakebun vaikka valkoisella riisillä mielummin kuin sen iskenderin tai kermapottusetin.

Ole armollinen. 80:20 on hyvä suhde. Kun syö 80% hyvin on se 20% melko samantekevää mitä syö. Loppujenlopuksi kroppa alkaa pyytämään niitä oikeita asioita.

Maustamisessa kannattaa suosia puhtaita mausteita. Pippuri, paprika, merisuola, jne. Kaikki maustesekoitukset on usein 60%-80% suolaa ja se ei ole ihan sitä laadukkainta. Puhtaat raaka-aineet ja puhtaat mausteet. Tiedät mitä syöt.

Tulipahan paasattua.
 

Glove

Jäsen
Laskeskelin parin päivän syömiset ja näyttää menevän kutakuinkin 700-1000 kcal alle kulutuksen, liikunnasta rippuen. Jos noihin Polarin sykemittarin antamiin kulutustietoihin on luottaminen. Epäilen hieman. Toki se sitten kalsarikännipäivänä menee sitten joku 500 plussalle. Mielenkiintoista nähdä mitä vaaka näyttää ensi kerralla kun semmoiselle pääsen seisomaan. Farkut ei ainakaan kiristä niin kuin ennen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tuo riisijuttu on kyllä aiemminkin itseäni ihmetyttänyt, niin kysytään nyt mikä siitä tekee huonoa hiilaria?
Mulla on kaksi läheistä tuttavaa, jotka kovalla pieteetillä salilla touhuaa. Toinen on viimeiset 8 vuotta ollut aina hirmu tikissä, rasvat jossain 6 nurkilla ja lihasmassa kasvaa. Aina mukana pari purnukkaa valkoista riisiä keitettynä, vaikka reissun kesto on maks. 2 tuntia. Toinen kaveri vetää enemmän kuuriluoteisesti, eli massakausilla massaa tulee helpolla se 7-8 kg lisää ja sitten dieettiä. Tuo sama paholaisen riisi on silläkin listoilla, myös dieettivaiheessa.
En ole asiantuntija, mutta valkoinen riisi on sitä nopeaa hiilaria, mikä muistaakseni sulaa nopeammin elimistössä. Heilauttelee näin verensokeria eikä pidä kylläisenä niin kauan kuin hitaat hiilarit. Ei se kai varsinaisesti epäterveellistä ole kohtuudella nautittuna, mutta parempia hillarinlähteitä on. Se on sitten eri juttu, jos treenaa paljon. Silloin nopeiden hiilareiden nauttiminen saattaa vissiin olla jopa suotavaa.
 

nevins

Jäsen
Laskeskelin parin päivän syömiset ja näyttää menevän kutakuinkin 700-1000 kcal alle kulutuksen, liikunnasta rippuen. Jos noihin Polarin sykemittarin antamiin kulutustietoihin on luottaminen. Epäilen hieman. Toki se sitten kalsarikännipäivänä menee sitten joku 500 plussalle. Mielenkiintoista nähdä mitä vaaka näyttää ensi kerralla kun semmoiselle pääsen seisomaan. Farkut ei ainakaan kiristä niin kuin ennen.
Itselläni on Garminin kello, mutta verratessani kaverin kulutustietoihin jolla on Polarin kello niin hänen kulutusmäärät on kovin korkeat.
Yhdessä käydään pyörälenkillä niin hänellä on n 500-600kcal enemmän kulutusta 30km matkalla. Samankokoisia ollaan ja saman ikäisiä. Kuntotasossa pientä eroa.
 

Glove

Jäsen
Itselläni on Garminin kello, mutta verratessani kaverin kulutustietoihin jolla on Polarin kello niin hänen kulutusmäärät on kovin korkeat.
Yhdessä käydään pyörälenkillä niin hänellä on n 500-600kcal enemmän kulutusta 30km matkalla. Samankokoisia ollaan ja saman ikäisiä. Kuntotasossa pientä eroa.
Okei, hyvä tietää. Olenkin hieman epäillyt tuon oman mittarin lukemia. Mutta niitä kai se on pidettävä jonkunlaisena suuntaviittana kun ei sitä jollain taulukoista otetuilla kulutuslukemilla varmaan saa sen tarkempaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös