Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 571 204
  • 3 045

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
En tiedä mitä koitat tuossa selittää, vaikka söisit 300g protskua päivässä, et todellakaan liho jos kulutat enemmän kuin syöt. Sama myös toisinpäin, vaikka söisit 50g protskua päivässä, niin lihot jos syöt enemmän kuin kulutat. Mikään ruoka-aine ei kuitenkaan pysty muuttamaan luonnonlakeja.

Sitä, että en näe mielekkäänä tankata proteiineja, jos liikkuu vähän. On parempia tapoja laihduttaa "pelkästään" ruokavaliolla kuin VHH. Mutta jos liikkuu paljon, pidän VHH:ta hyvänä vaihtoehtona.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Sitä, että en näe mielekkäänä tankata proteiineja, jos liikkuu vähän. On parempia tapoja laihduttaa "pelkästään" ruokavaliolla kuin VHH. Mutta jos liikkuu paljon, pidän VHH:ta hyvänä vaihtoehtona.

Voisi luulla, että ei kauheasti jaksa treenata, jos ei saa tarpeeksi hiilareita?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Resepti painonpudotukseen on omalta kohdaltani hyvin simppeli. Kaikki höttöhiilarit pois, syö 4-5 kertaa päivässä, niin että päivän kokonaiskalorit pysyvät kuitenkin maltillisina. Ei nälkäisenä yöllä nukkumaan, ja riittävästi unta kaaliin yöllä.

Tuohon päälle vielä reipasta aerobista liikuntaa. Pitkä pyörälenkki maltillisilla sykkeillä on paljon parempi vaihtoehto, kuin esimerkiksi muutaman kilometrin juokseminen lähes maksimisykkeillä.

Muutama kilo on talven huipuista lähtenyt jo pois, kun aamupaino huiteli jossain 86 paikkeilla. Nyt se on tuossa 81-82 välillä heitellyt. Jonnekin 78 tuntumaan, jos sen saisi painettua, niin siihen olisin tyytyväinen. Vielä on vyötäröllä ylimääräistä rasvaa jonkun verran jäljellä.

Pikkutipsinä täältäkin suositus kauraleivälle. Täällähän joku sitä minullekin joskus suositteli, että ne ei turvota ollenkaan sillä tavalla, kuin vehnäleivät. Nuo Fazerin pehmeät puikulat on omia suosikkejani. 100% kauraa ja hyvän makuisia, jonka lisäksi tuo pehmeys tekee niistä miellyttäviä syödä.
 

Jeffrey

Jäsen
Riippuu vähän mitä salilla tekee. Voimailun kannalta ei asiassa ole mitään ongelmaa. Jos nostelee sykkeitä, niin joo, voi pitkät sarjat tuottaa vaikeuksia.

Omalla kohdalla koin VHH:n ongelmalliseksi jo ihan perus aktiivisuustasoilla. Okei, itse en autoa omista ja kävelen joka paikkaan sekä tykkään myös kävelylenkeistä. Ehkä VHH sopisi paremmin, mikäli hurauttelisi autolla joka paikkaan eikä töissäkään tarttisi niin ajatella.

VHH voi olla myös lompakolle vähän raskaampi, kuin se että karsit vähän kaikesta.

VHH toki voi omallakin kohdalla toimia jos haluaa shokeerata kroppaa, eli päiviä tai muutamia siellä täällä.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Omalla kohdalla koin VHH:n ongelmalliseksi jo ihan perus aktiivisuustasoilla. Okei, itse en autoa omista ja kävelen joka paikkaan sekä tykkään myös kävelylenkeistä. Ehkä VHH sopisi paremmin, mikäli hurauttelisi autolla joka paikkaan eikä töissäkään tarttisi niin ajatella.

VHH voi olla myös lompakolle vähän raskaampi, kuin se että karsit vähän kaikesta.

VHH toki voi omallakin kohdalla toimia jos haluaa shokeerata kroppaa, eli päiviä tai muutamia siellä täällä.

Itse en kyllä aikoinani huomannut, että esimerkiksi aamuisilla rasvanpolttolenkeillä olisi ollut erityisiä vaikeuksia. Mutta tässä nyt on taas se, että kaikki ei ole samasta puusta ja joidenkin kroppa ottaa herkemmin ärsykkeitä kuin toisten. Keväällä tätä harrastin kuukauden ajan siten, että keskellä kuukautta vedin ns. hiilaripäivän.
 

Jeffrey

Jäsen
Itse en kyllä aikoinani huomannut, että esimerkiksi aamuisilla rasvanpolttolenkeillä olisi ollut erityisiä vaikeuksia. Mutta tässä nyt on taas se, että kaikki ei ole samasta puusta ja joidenkin kroppa ottaa herkemmin ärsykkeitä kuin toisten. Keväällä tätä harrastin kuukauden ajan siten, että keskellä kuukautta vedin ns. hiilaripäivän.

Näinhän se on, ja eri henkilöille toimii erilaiset dietit. Toki kuukauden dietti on melkoisen lyhyt. Teoreettisesti toki kehon pitäisi kyetä muokkaamaan ylimääräisistä proteiineista hiilareita, mutta tässä prosessissa saattaa hyvin olla yksilökohtaista eroja.

VHH:llä tärkeää olisi havaita koska kroppa alkaa keräämään ns. huonoja nesteitä. Eli lihaksen ulkopuolisia nestevarantoja. Tällöin olisi tärkeää ottaa ns. nesteenvaihto ja tankata korkeita hiilareita päivä tai pari. Ja saada ns. hyvät nesteet sisään lihaksiin jolloin myös huonoista nesteistä keho paremmin loppuu. Tällä on luonnollisesti peilissä melko suuri ero lihaksien ollessa pulleita ja kroppa ns. kireämpi kuin jos neste on lihaksien ulkopuolella.

Tämäkin huomioiden VHH:lla diettaajan täytyy olla reaktiivisempi oman kehon muutoksiin. 50-25-25 dieettiä voi surutta painaa menemään ilman jokapäiväistä kehon tutkimista. Toki myös tässä tehopäivät tulevat tarpeen. Varsinkin dietin kestettyä muutamia kuukausia ja/tai tavoitteiden lähestyessä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Resepti painonpudotukseen on omalta kohdaltani hyvin simppeli. Kaikki höttöhiilarit pois, syö 4-5 kertaa päivässä, niin että päivän kokonaiskalorit pysyvät kuitenkin maltillisina. Ei nälkäisenä yöllä nukkumaan, ja riittävästi unta kaaliin yöllä.

Tuohon päälle vielä reipasta aerobista liikuntaa. Pitkä pyörälenkki maltillisilla sykkeillä on paljon parempi vaihtoehto, kuin esimerkiksi muutaman kilometrin juokseminen lähes maksimisykkeillä.

Muutama kilo on talven huipuista lähtenyt jo pois, kun aamupaino huiteli jossain 86 paikkeilla. Nyt se on tuossa 81-82 välillä heitellyt. Jonnekin 78 tuntumaan, jos sen saisi painettua, niin siihen olisin tyytyväinen. Vielä on vyötäröllä ylimääräistä rasvaa jonkun verran jäljellä.

Pikkutipsinä täältäkin suositus kauraleivälle. Täällähän joku sitä minullekin joskus suositteli, että ne ei turvota ollenkaan sillä tavalla, kuin vehnäleivät. Nuo Fazerin pehmeät puikulat on omia suosikkejani. 100% kauraa ja hyvän makuisia, jonka lisäksi tuo pehmeys tekee niistä miellyttäviä syödä.

Tässä viestissä oli mielestäni todella paljon asiaa. Tai ainakin se on hyvin lähellä omaa ajatusmaailmaani. Itse en tosin niin jyrkkä ole, että vetäisin nollatoleranssia minkään ravintoaineen osalta (paitsi kalan, kun on tuo hemmetin allergia, ja muut merenelävät on aikoinaan suositeltu jättämään väliin varmuuden vuoksi samaisesta syystä). Pitää kuitenkin määrittää itselle, että mikä on kohtuus. Ja mikä on se taso, minkä epäterveellistä ruokaa haluaa syödä. Pitää muistaa se, että syömisellä on vaikutuksia, eikä se millään selittelyllä tai jollain tekosyyllä muuksi muutu. Syöty kalori on syöty kalori.

Höttöhiilareiden karsiminen minimiin arkielämässä on tärkeää. Mutta joskus voi kohtuudella nauttia niitäkin, kunhan muistaa kokonaisuuden. Sama pätee muihinkin epäterveellisiin ruokiin. Ja aina on hyvä muistaa, että kerran viikossa huono valinta on parempi kuin kerran päivässä huono valinta. Ja kerran kuussa huono valinta on parempi kuin kerran viikossa huono valinta.

Nollatoleranssi harvoin toimii missään. Mutta omien ruokailuvalintojen tarkastelu on tärkeää. Hyvä keino on seurata esimerkiksi kuukauden verran omia syömistä ihan päivä- ja viikkotasolla. Sitä kautta oikeasti saa selville, että onko oma syöminen linjassa kulutuksen kanssa, vai onko se "satunnainen herkuttelu" sittenkin vähemmän satunnaista. Tuossa kannattaa kuitenkin olla rehellinen. Tuossa ei voi kusettaa kuin itseään. Omaa kroppaa ei enää pystykään...

Jos muuten haluaa välttää vehnäjauhoja, niin itse olen tykästynyt tähän itsetehtyyn "rieskaan":


Teen tuota tosin sellaisella muunnoksella, että nesteenä käytän maitoa, kolmanneksen kaurahiutaleista korvaan kauraleseillä, ohra- tai ruisjauhoilla, tai näiden yhdistelmällä. Ja laitan mausteeksi esim. lorahduksen siirappia sekä lisäksi rusinoita, pähkinärouhetta tai vaikkapa siemeniä. Ja itse en jaksa tuosta muotoilla erillisiä rieskoja, vaan levitän tuon sellaisenaan uunipellille vähän kuin pannukakun. Ja leikkaan sen sitten valmiina paloiksi. Minusta 10 minuuttia riittää oikein hyvin. Lopputulos on jotain suolaisen pannukakkupohjan ja leivän välimaastossa. Maistuu kuitenkin hyvälle. Lämpimänä tuo on meillä etenkin talvipäivien juttu...
 

Fallossymboli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kirotun noutopöydän päähän marssiessa kannattaa ensimmäisenä kiinnittää huomiota lautasen kokoon. Välillä näkee sellaisia tarjoiluvateja, että siihen saa ladottua kahden päivän ruuantarpeen. Matalalla ja leveällä reunuksella olevat ovat pahimpia, kun sinne saa hyvin tavaraa kyytiin. Sitten kun se silmä "syö" vatsan puolesta siinä kauhojen varressa ja mukavannäköisiä tuotteita vielä maistamatta ja lautasellakin on näköjään vielä tilaa.

Oma tapani välttyä moiselta tankkaamiselta on latoa salaatit siihen samalle isolle lautaselle ensin. Tiedän, että monia suorastaan inhottaa sen raikkaan salaatin sekoaminen pääruokien kanssa, mutta kun kauhaisee ensin reilu puolilleen sen lautasen rehua, niin ei sitä pääruokaa sitten mahdukaan kuin sopiva määrä. Samalla tulee sekin efekti, että kasvispuolta tulee syötyä enemmän, kun yleensä noissa salaattilautaset on melko pieniä ja samaa määrää niihin ei millään mahdu kuin ison lautasen puolikkaalle.
Opiskelukaverillani oli tapana ottaa noutopöydässä lämmin ruoka salaattilautaselle ja salaatti isolle lautaselle. Uskoisin että on varsin toimiva tapa eikä gastronominen kliimaksi jää saavuttamatta tillilihan sekoittuessa porkkanaraasteeseen.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Noutopöydät on vähän sellaisia kyllä, että jos annosten koostamisessa on haasteita, ja/tai sinne menee lounaalle liian nälkäsenä heikon tai kokonaan väliin jätetyn aamiaisen vuoksi, niin siellä saattaa tankata moninkertaisen määrän kaloreita kun mitä lounaalla suunnilleen pitäisi.

Mun mielestä painoa pudottava henkilö voisi välttää niitä kokonaan, ja mennä suunniteltujen ruoka-annosten kanssa päivittäin. Sitten kun syöminen ylipäätään on paremmin hallussa annoskokojen kanssa, niin voi miettiä niitä, mutta varsinkin alkuaikoina pysyisin pois noutopöytien äärestä.
 

444

Jäsen
Opiskelukaverillani oli tapana ottaa noutopöydässä lämmin ruoka salaattilautaselle ja salaatti isolle lautaselle. Uskoisin että on varsin toimiva tapa eikä gastronominen kliimaksi jää saavuttamatta tillilihan sekoittuessa porkkanaraasteeseen.
Toinen toimiva taktiikka on käyttää pelkkää pientä lautasta. Ensimmäisellä kierroksella pelkkiä salaattiaineksia. Toisella kierroksella lämpimiä. Kolmatta ei yleensä enää tarvitsekaan, koska syömistahti on myös pysynyt maltillisempana. Itselleni paras taktiikka kuitenkin on jättää buffat väliin. Ei se ruoka niissä niin hyvää ole, että viitsisi maksaa saman hinnan kuin valmiista annoksesta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mulla on ehkä ärsyttäväkin tapa tokaista noutopöytälounaan jälkeen, että "taas selvisin voittajana, ei tullut ähky". Aika harvoin mätän liikaa ruokaa. Enkä tarkoita enemmän kuin jaksan syödä, vaan enemmän kuin haluan syödä. Lihapullapäivinä saattaa joskus karata hiukan lapasesta.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tässä dieetissä, jolla itse pudotin 8 kiloa keväällä punnittiin aluksi kaikki ruoka-aineet niin kauan, että sai itselleen selkeän kuvan oikeasta annoskoosta. Tuo oli vhh-tyyppinen jossa yksi annos oli 150g proteiinia ja 40g rasvaa. Marjoja lisäksi 100g päivässä ja hiilarittomia kasviksia (ei hedelmiä tai juureksia) sai syödä ilman rajoja.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minulle kesäkilot ovat tuntematon käsite. Pelailen golffia n kolme kertaa viikossa koko kesän ja syksyn ja muutenkin aktivoidun kaikennäköiseen höntsäharrasteisiin, niin painosta lähtee joka kesä sellaiset 6-7 kg pois. Valitettavasti talven aikana hiipivät takaisin.

Olen koittanut hiihtää talvisin mutta etelän ladut on mitä on. Ehkä toi pimeä talvi vaan muutenkin ottaa aivoon niin tulee sitten vedettyä ylimääräiset lohturuuat ja bisse liian säännöllisesti.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kroonisesti aliarvostetut painonhallintakeinot (huom. ei laihdutus):

- Säännöllinen unirytmi ja riittävä lepo
- Sosiaaliset suhteet ja aktiivinen elämäntapa
- Alkoholin, tupakan yms. välttely

Tylsää mutta tehokasta. Yleensä keskustelu menee kuitenkin insinööritieteiden tasolle, kun lasketaan kaiken maailman personal trainereiden ohjeistuksella mikroja ja makroja. Sitä jaksetaan ylläpitää se muutama kuukausi, kunnes palataan arkeen ja asetutaan siististi osaksi tilastoja.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Kroonisesti aliarvostetut painonhallintakeinot (huom. ei laihdutus):

- Säännöllinen unirytmi ja riittävä lepo
- Sosiaaliset suhteet ja aktiivinen elämäntapa
- Alkoholin, tupakan yms. välttely

Tylsää mutta tehokasta. Yleensä keskustelu menee kuitenkin insinööritieteiden tasolle, kun lasketaan kaiken maailman personal trainereiden ohjeistuksella mikroja ja makroja. Sitä jaksetaan ylläpitää se muutama kuukausi, kunnes palataan arkeen ja asetutaan siististi osaksi tilastoja.

Hyviä pointteja!

Kokonaisvaltainen hyvinvointi on se, mistä kaikki lähtee, ja mikä on kaikista tärkeintä.

Jos sinulla on liikaa kiloja ja haluat muutoksen elämääsi, niin kannattaa miettiä aika syvällisesti, kuinka olet oikeastaan elänyt ja kuinka haluaisit jatkossa elää.

Itse olen käyttänyt Hintsa Performance metodeja hyväksi, kun halusin muutosta elämään.

Ihan aluksi jouduin miettimään kuka minä oikein olen ja mitä haluan olevani vaikkapa 10 vuoden päästä. Teenkö mitään niiden tavoitteiden eteen.

Nyt muutamien kuukausien jälkeen olen virkeämpi kuin koskaan ja paremmassa fyysisessä kunnossa kuin koskaan. Painokin ihan huomaamatta tippunut kolmessa kuukaudessa 10 kg. Eikä todellakaan mitään dieettejä, vaan tasapainoista elämää, jossa olen omistautunut minulle kaikista tärkeimpien asioiden äärelle.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itselläni oli tapana syödä iltavuorojen jälkeen vielä melko raskaasti ja tuon kun jätti pois, niin nyt on vähän tullut ihmetelty miksi edes piti syödä töiden jälkeen noin runsaasti.

Sitten pari olutta mässäilyn kylkeen, niin ai että!

Nykyään oluet menee alkoholittomia, koska on tullut ihan ok oluita esim. kukko ipa alkoholiton, josta saa vähän oluen makua suuhun.

Alkoholia menee vain erityisissä tilanteissa.

Ihminen syö kyllä uskomattomasti liikaa ihan vaan tottumusten vuoksi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Leon

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pistin "10 kiloa kuukaudessa" -dietin pystyyn, kun treenaamisessakin pitää ottaa vähän enemmän hissukseen tovi. Katotaan kuin äijän käy shokkihoidossa.
Jos sun paino ei ala kolmosella, niin kuulostaa aikamoiselta shokkihoidolta tosiaan...
 

Kuubextra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokkolan Hermes
Jesse Eats -kanavalla Pynnönen syö kahteen päivään 50000 kcal, jonka seurauksena tullut painon nouseminen ja siitä lähtötilanteeseen palaaminen vei aikaa 3 viikkoa:




Noista tiedoista videolta voi ainakin sen päätellä että tuosta valtavasta määrästä ei varastoidu läskiksi niin suuri osuus kuin tämän ketjun yhdestä päivämässäilyistä viikkoon voisi päätellä.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Nesteitä nyt ensialkuun sen 3-4 kiloa pojes muutamassa päivässä. Raportoin sitten kuinka käy. Lähtöpaino 104kg.
Mielenkiinnosta kysyn, millä metodilla toteutat ja mikä sinut saa tekemään näin? Miten aiot toimia/syödä kuukauden kuluttua?
 

Consumed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bill Kazmaier
Tarkoitus kisailla alle 105kg vahvamiehissä. Tällä hetkellä aivan liikaa rasvaa, jotta voisin pärjätä. Treenistä tulee kiireiden yms. takia noin kuukauden tauko, joten ajattelin hyödyntää sen nopealla painonpudotuksella. Ajatus on nyt kuitenkin tiputella sinne 90 kg tuntumaan, räjähtävällä lähdöllä sinne päästään nopeammin. Reverse dieetillä sitten kaiketi lähdetään nostamaan kaloreita, eli pikkuhiljaa ylöspäin. Vatanenhan tuon taisi vastaavan toteuttaa. Tubesta löytynee videota.
 

Glove

Jäsen
Ei ole oikein tämä viikko onnistunut. Tuntimääräisesti olen nukkunut riittävästi, mutta jotenkin on ollut veto poissa ja mitään liikunnallista en ole saanut aikaiseksi. Jospa ensi viikko olisi parempi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös