En itsekkään mitään tiedä mistään, mutta osalle ihmisistä täysjyväriisi aiheuttaa ruuansulatusongelmia (turvotusta, piereskelyä yms). Samaa ei ilmene valkoisella riisillä. Ja kuulemma täysjyvässä on joku happo(?) joka aiheuttaa noita, sekä allergiaa ja huonontaa hivenaineiden imeytymistä.Tuo riisijuttu on kyllä aiemminkin itseäni ihmetyttänyt, niin kysytään nyt mikä siitä tekee huonoa hiilaria?
Itse en mikään terveysintoilija ole missään nimessä, mitä nyt huomannut että kun syö paremmin, voi itse paremmin ja nyt kesällä kun grillailee paljon enemmän, syö "epäterveellisemmin" ja nauttii myös alkoholia että "herkkuja", niin vointi ei ole lainkaan niin hyvä. Väsyttää, unen laatu kärsii ja sekä fyysinen että henkinen jaksaminen on huonompaa.
Painokin on samalla tippunut, vaikka varmaan kaikkien oppien mukaan syön huonosti.
Punaista lihaa menee useampi kerta viikossa, kalaa koitan syödä 2-4 kertaa viikossa ja sitten broileria yms. Salaattia, vihanneksia ja hedelmiä olen ruvennut syömään enemmän, välillä jopa syön ruuan ilman "hiilihydraatin lähdettä". Mutta pääasiassa hiilihydraatit aterioissa koostuvat perunasta ja bataatista (välillä jopa muussattuna täysmaidon ja voin kanssa), valkoisesta* riisistä ja pastasta. Tietysti välillä menee kaurapuuroa. Mahdolliset sokerit tulevat pääasiassa hedelmistä ja marjoista. Kaikkea olen koittanut välttää missä ainesosaluettelossa lukee sokeri, toki sellaisiakin tulee syötyä aina välillä. Kokatessa käytän pääasiassa oliviiöljyä* (ei extraneitsyt, se ei kuulemma sovellu paistamiseen), kookosöljyä* (sitä ns. terveystuotetta, ei sitä munkkirasvaa) ja kunnollista voita. Rypsiöljyä, margariineja tai vastaavia en käytä oikeastaan ollenkaan. Myös pekonia ja kananmunia menee, sekä oikeaa kermaa välillä. Kaikissa eläinperäisissä tuotteissa koitan aina suosia luomua tai sitten riistaa. Toki kokonaisuudessaan menee enemmän ei-luomua kuin luomua.
* merkityt on tullut uskottua erään tuttavan, joka on tai luulee olevansa ravintoguru, suosituksiin. Ilman sen suurempia faktan tarkisteluja.
Sokerin, margariinin ja rypsiöljyn käytön välttäminen ja voin, pekonin sekä kananmunien käytön suosiminen johtuu omasta päättelyketjusta. Eli varsinkin pekoni ja kananmuna on mielestäni huomattavasti luonnollisempia asioita kuin vaikka margariini tai "valkoinen" sokeri. Saman asian koen rypsiöljyn ja voin/kerman välillä, eli jälkimmäiset tuntuu huomattavasti luonnollisemmilta. Pasta on vain niin hyvää että sitä tulee syötyä kaikesta huolimatta.
Käytännössä ruokavalioni ei ole siis mikään tietty muoti-ilmiö (kaiketi) tai tyyli, vaan välttelen teollista sokeria, vehnäjauhoja (poislukien pasta) ja teollisia rasvoja. Mutta hiilihydraatit ja "pahat" rasvat kuuluvat ihan jokapäiväiseen ruokavalioon. Sekä merisuolaa, himalajan ruususuolaa yms kuluu suhteellisen paljon. Eli rasvainen, hiilihydraattinen ja suolainen ruokavalio itsellä.
edit. Ainiin mehujakin pyrin välttämään, mieluummin otan saman määrän energiaa syömällä appelsiinin tai omenan, kuin juomalla täysmehua. Pähkinöitä ja siemeniä menee satunnaisesti salaatissa, sitä puolta itse olen pyrkinyt (huonolla menestyksellä) lisäämään.