Tuo on todella vakiopaikka, vuosi sitten ajoin lähes joka aamu kehältä Tuusulaan päin ja vähän väliä näki kuinka salamavalo räpsi Tuusulantietä pitkin ajaville.Oli passissa Tuusulanväylällä Kehä1:sen alla.
Aivan normaali toimintamalli ja siihen luonnollinen selityskin. Mitattuaan nopeuden tarkistavat ajoneuvon ja sen omistajan/haltijan tiedot. Sitä tehdessään liimautuvat hyvinkin lähelle ettei kohde saa turhaa etumatkaa jos keksii hölmöyksissään lähteä karkuteille. Tiedot selvitettyään katsovat sopivan pysäytyspaikan jolloin punaista valoa vilkkumaan.Pakko jakaa täälläkin viime lauantain ylinopeuskokemukseni.
Olin ajamassa landelle kohti Mikkeliä. Motarilla nopeusrajoitus vaihtuu Heinolan jälkeen Lusin kohdalla 120:sta 100:aan siinä kohdalla, jossa on sellainen lentokoneiden varalaskeutumispaikka. Edelläni ajoi kaksi pakettiautoa, jotka ohitin nopeasti ennen kuin rajoitus vaihtui. Viisari suunnilleen 130:ssa. Tässä kohtaa huomasin, että perässäni pakujen ohi tuli musta ford, joka tuli vauhdikkaasti perässäni. 100-rajoituksen alkaessa nostin jalkaa kaasulta, mikä pudotti vauhtiani hitaasti. Näin ollen tämä musta ford tuli aivan perääni kiinni, siis hyvin lähelle. Ärsyynnyin, nostin hieman nopeutta ja vilkutin jarruvaloja. Ford jättäytyi hieman, mutta tuli pian uudestaan lähelle, jolloin nostin uudelleen nopeuttani. Seuraavaksi näinkin sinistä ja punaista vilkkua fordin etusäleikön takaa.
Olenhan minä kuullut näitä tilanteita tapahtuneen muillekin, mutta en todellakaan ollut sisäistänyt, että niin voisi oikeasti käydä. Virhe oli oma, mutta kyllä tuli kieltämättä todella höynäytetty olo. Edessäni ei ollut koko varalaskeutumispaikalla ketään ja muutenkin liikenne oli varsinkin hiljaista. Jatkossa pitää varoa jokaista perseessä roikkujaa ihan uudella näkökulmalla.
Päiväsakoille meni, joten kerrankin voin olla iloinen pienistä tuloistani.
Hetkinen. Jos syynä on ylinopeus, niin silloinhan jokatapauksessa auto pysäytetään ja tiedot tarkistetaan.Aivan normaali toimintamalli ja siihen luonnollinen selityskin. Mitattuaan nopeuden tarkistavat ajoneuvon ja sen omistajan/haltijan tiedot. Sitä tehdessään liimautuvat hyvinkin lähelle ettei kohde saa turhaa etumatkaa jos keksii hölmöyksissään lähteä karkuteille. Tiedot selvitettyään katsovat sopivan pysäytyspaikan jolloin punaista valoa vilkkumaan.
Perääsi ei olisi tullut roikkumaan ellet olisi ajanut sitä ennen ylinopeutta.
No jaa. Sanoivat mitanneensa 120 alueella nopeudekseni 126 kmh. Sitten satasen alueella se oli 132 kmh, joka on toki ylinopeutta ja sitä en kiistä. Siinä tuli tehtyä moka. Mutta se ford oli parhaimmillaan niin lähellä, että en nähnyt peilistä lainkaan tietä autojen välissä. Mun mielestäni se oli ihan muuta kuin normaali käytäntö, ja sanoin sen myös poliiseille sieltä takapenkiltä käsin. Kuski kiisti asian ja sanoi minulla olevan vääränlainen toimintamalli. Sen sijaan naispoliisi pelkääjän paikalla hihitteli hieman...Aivan normaali toimintamalli ja siihen luonnollinen selityskin. Mitattuaan nopeuden tarkistavat ajoneuvon ja sen omistajan/haltijan tiedot. Sitä tehdessään liimautuvat hyvinkin lähelle ettei kohde saa turhaa etumatkaa jos keksii hölmöyksissään lähteä karkuteille. Tiedot selvitettyään katsovat sopivan pysäytyspaikan jolloin punaista valoa vilkkumaan.
Perääsi ei olisi tullut roikkumaan ellet olisi ajanut sitä ennen ylinopeutta.
Poliisit on kyllä aina osanneet tuo hiillostamisen. Itsellä ja kyytiläisillä pikkaisen kiire ekalle luennolle ja vähän vauhdikkaammin otin varmaan pikatieltä kaupunkitielle käännöksen, mutta ajoin kuitenkin nopeusrajoituksen maxia. Perseeseen kiinni vaan ja siihen notkumaan. No sitten ite et tuo enää perseessä notku kun kiirekin jo on. 70 varmaan nopeus ja perälautaan taas notkumaan.. sitten vähän reippaammin vauhtia, että varmasti karisivat.. Saivat onnettomat kuskit myöhemmin kiinni kun joutui seuraavalla tiellä pysähtymään muun liikenteen takia ja sitten pistivät jopa vilkut päälle. Ensimmäinen kommetti "onkos poitsulla korttia .. no jaa , ei ole enää" ja perään "mitäs raumalainen porissa". Sitten rehvakkaasti et pidä nyt tuo ja anto kortin takasin. Silkaa vittuilua koko homma. Kyllä ne osaa! 90 tais olla 40/50 alueella jonka minkä saivat mitattua. Tärkeintä oli vittuilu. Sakkohan oli ihan olematon(taisi tuohon aikaan päästä päiväsakoilla rikesakkoa halvemmalla).Perääsi ei olisi tullut roikkumaan ellet olisi ajanut sitä ennen ylinopeutta.
Tarkistavat tausta saadakseen selville onko odotettavissa mitään typeriä vinkeitä pysäytettäessä. Lähelle tulevat jo edellä mainitusta syystä ja saattavat käydä ihan kontissakin kiinni nähdäkseen paljonko autossa porukkaa sisällä. Se on ihan oma häpeä ja omaa tyhmyyttä jos siinä provosoituu. Aivan samoin kun provosoituu muiden kuin poliisien perässä ajelusta.Hetkinen. Jos syynä on ylinopeus, niin silloinhan jokatapauksessa auto pysäytetään ja tiedot tarkistetaan.
Tuollainen perässä roikkuminen on autoilijan provosointia ja jopa liikenteen vaarantamista.
Mitä jos olisin joutunut tekemään äkkijarrutuksen? Mulla on melkein itseni ikäinen auto, jonka olen pitänyt helvetin hyvässä kunnossa. Jos se kolaroidaan, en saa yhtä hyvää autoa tilalle likellekään autoni arvon hinnalla. Toisekseen, mulla oli autossa koira omassa kopassaan ja vaimo etupenkillä. Kannan huolta myös heidän turvallisuudestaan.Se on ihan oma häpeä ja omaa tyhmyyttä jos siinä provosoituu.
... Mutta se ford oli parhaimmillaan niin lähellä, että en nähnyt peilistä lainkaan tietä autojen välissä...
Sakkohan oli ihan olematon(taisi tuohon aikaan päästä päiväsakoilla rikesakkoa halvemmalla).
Ei ole ollut. Sain kortin -86 ja tuolloin tuli pienet päiväsakot halvemmaksi kuin rikesakko.Rikesakossa on koko olemassaolonsa ajan ollut vähimmäiskorotus.
Ei ole ollut. Sain kortin -86 ja tuolloin tuli pienet päiväsakot halvemmaksi kuin rikesakko.
No eipä se niin kauhean ihme, jos tuon ajan sakotuskäytännöt menee sekaisin. Lukiossa pyörällä ajelin stoppimerkkiä päin. Poliisi kirjotti ensin rikesakon ja repi sen ja kirjoitti päiväsakkoja.. Poliisipäällikön mielestä ensimmäinen olisi ollut oikein ja kumosi rangaistusvaatimuksen ja määräsi teosta näin ollen huomautuksen(tai mikä tuo kirjallinen nuhtelu sitten silloin olikaan). Aina ei voi osua oikeaan edes Poliisi taikka siten jatkiksen kirjoittaja..Rikesakossa on koko olemassaolonsa ajan ollut vähimmäiskorotus.
Mulla on jatkokysymys yllä olevaan @V-G- . Onko tietämystä kamera-autoista vastaavassa tilanteessa kun yllä jutusteltu?
Ahdistaa kun joutuu ihan syyttä kamera-auton sokaisemaksi. Ajoin Hakamäentietä itään ja näin jo kaukaa sen punaisen pakun joka kyttää usein keskustan ja länsi-hki:n alueella. Nopeus oli aika tasan 60kmh ja laskin varmuudeksi hyvissä ajoin alle. Tietysti tästä johtuen takana tuleva virolaismulkku ajaa liki puskuriin kiinni ja just tutkan kohdalla kiihdyttää vasemmalta ohi. Paku on siis bussipysäkillä oikealla ja olen aika varma että blokkasin kiihdyttelijän ja kuvassa minä keskellä, prkl.
Veikkaan että vastaavia tilanteita on varmasti useita, olisi hyvä kuulla kokemuksia? Onko joku saanut näistä syyttä lappua?
Jos järjellä ajattelisi niin olettaisi että tutkan sijoittelijatkin tämän tiedostaa että tuossa kohdassa yleensä ylinopeudet uloimmalla kaistalla ja mahdollisesti autoja välissä.
_
Tämä oli olennainen tieto ja hyvin odotettukin. Ehkäpä muutama muukin on tätä ihmetellyt, ja päätynyt aina mediallekin asti jutun aiheeksi. Kerrankin laatujournalismia.Hesarissa oli kesällä juttu, että kamera-auton tekniikka osaa erotella kuvasta ylinopeutta ajaneen auton jos siinä näkyi muitakin samalla kohdalla mutta eri kaistalla.