Mainos

Ylinopeussakotus

  • 202 318
  • 1 084

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei kai se nyt voi olla, kun toisesta suunnasta tullaan kolmenkympin alueelta, jopa suoraan ajettaessa. Eivät nuo väärät liikennemerkit kai nyt sentään voi nostaa voimassa olevaa rajoitusta.
Pitäisi nähdä tuo paikka itse, että osaisin arvata. Tuo merkki kannattaisi joka tapauksessa korvata 20 km/h rajoitusmerkillä. Vai olikohan se 30 km/h se minimi, en muista varmaksi.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Pitäisi nähdä tuo paikka itse, että osaisin arvata. Tuo merkki kannattaisi joka tapauksessa korvata 20 km/h rajoitusmerkillä. Vai olikohan se 30 km/h se minimi, en muista varmaksi.
Laitoin palautteen eteenpäin. Siinä on lisäksi liikennemerkki pysäköinti kielletty lisäkilvellä kääntöpaikka. Tuo kääntöpaikka se olikin pari kesää sitten, kun tie oli toisesta päästä suljettu, mutta nyt kun se on taas auki, ei se enää voi olla kääntöpaikkakaan.

Kyseessä on Laurantie Koivukylän koulun edessä.
 

Mr. Penguin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins, Blues, Kärpät, Leksand
Osaava autoilija pystyy ilman mittariakin tuijottamatta ajamaan oikeaa nopeutta.
Samaa mieltä. Kumman paljon täällä tuntuu olevan kuskeja joilla "huomaamatta" nopeus voi nousta jopa 10 km/h ylinopeuden puolelle. Huolestuttavaa.

Taajamassa alhaiset nopeusrajoitukset ovat täysin perusteltuja, toki motareilla ja muutenkin taajaman ulkopuolella on vähän liian tiukat rajoitukset kylläkin. Ja tuosta sakoituksesta, voisivat nuo poliisit kytätä enemmän juuri noiden koulujen ja päiväkotien kulmilla eikä jossain motarinsuoralla, se on pelkkää rahastusta.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Laitoin palautteen eteenpäin. Siinä on lisäksi liikennemerkki pysäköinti kielletty lisäkilvellä kääntöpaikka. Tuo kääntöpaikka se olikin pari kesää sitten, kun tie oli toisesta päästä suljettu, mutta nyt kun se on taas auki, ei se enää voi olla kääntöpaikkakaan.

Kyseessä on Laurantie Koivukylän koulun edessä.

Googlen Street View -kuvat näyttävät olevan vuodelta 2009 ja silloin Laurantie on näköjään ollut 30 km/h alueen sisällä. Laurantien ja Peijaksentien risteyksessä on aluenopeusrajoitus ja toisessa päässä Laurantien ja Laurintien risteyksessä samoin. Myös esim. Kustaantie näyttää olevan alueen sisällä, varmasti noiden muidenkin pikkuteiden päissä on merkit. Mielenkiintoinen söhellys, jos siellä noita aluemerkkejä on käyty poistamassa tai muuttamassa.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Googlen Street View -kuvat näyttävät olevan vuodelta 2009 ja silloin Laurantie on näköjään ollut 30 km/h alueen sisällä. Laurantien ja Peijaksentien risteyksessä on aluenopeusrajoitus ja toisessa päässä Laurantien ja Laurintien risteyksessä samoin. Myös esim. Kustaantie näyttää olevan alueen sisällä, varmasti noiden muidenkin pikkuteiden päissä on merkit. Mielenkiintoinen söhellys, jos siellä noita aluemerkkejä on käyty poistamassa tai muuttamassa.
Kävelin risteykseen katsomaan, ja olihan siellä alue-30 puiden sisällä. En ole tuohon edes kiinnittänyt huomiota, kun sen jälkeen on tuo 10 km/h. Eli siis oikeasti nopeusrajoitus on koko alueella 30 km/h, ja tuo 10 km/h on suositus Laurantien pätkälle vai miten se menee?
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kävelin risteykseen katsomaan, ja olihan siellä alue-30 puiden sisällä. En ole tuohon edes kiinnittänyt huomiota, kun sen jälkeen on tuo 10 km/h. Eli siis oikeasti nopeusrajoitus on koko alueella 30 km/h, ja tuo 10 km/h on suositus Laurantien pätkälle vai miten se menee?

Onko se 10km/h merkki sininen?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kävelin risteykseen katsomaan, ja olihan siellä alue-30 puiden sisällä. En ole tuohon edes kiinnittänyt huomiota, kun sen jälkeen on tuo 10 km/h. Eli siis oikeasti nopeusrajoitus on koko alueella 30 km/h, ja tuo 10 km/h on suositus Laurantien pätkälle vai miten se menee?

Onko se 10km/h merkki sininen?

Meinasin tätä itsekin tulla kommentoimaan. Arvaan vastauksena, että se 10 km/h on sininen ja sehän ei ole mikään nopeusrajoitus vaan enimmäisnopeussuositus. Siis liikennemerkki nro 653, jolla osoitetaan vaarallisessa tienkohdassa normaaleissa keli- ja liikenneolosuhteissa suositeltavaa enimmäisnopeutta. Sen ylittämisestä ei saa mitään rangaistusta vaan on tosiaan vain suositus.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Meinasin tätä itsekin tulla kommentoimaan. Arvaan vastauksena, että se 10 km/h on sininen ja sehän ei ole mikään nopeusrajoitus vaan enimmäisnopeussuositus. Siis liikennemerkki nro 653, jolla osoitetaan vaarallisessa tienkohdassa normaaleissa keli- ja liikenneolosuhteissa suositeltavaa enimmäisnopeutta. Sen ylittämisestä ei saa mitään rangaistusta vaan on tosiaan vain suositus.
Ei ole, kun ihan normaali 10 km/h nopeusrajoitusmerkki kummassakin päässä tienpätkää.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ei ole, kun ihan normaali 10 km/h nopeusrajoitusmerkki kummassakin päässä tienpätkää.
Ok. Sitten on hieman erikoista. Toki aluenopeusrajoituksen sisällä voi olla aluenopeudesta poikkeava nopeusrajoitus, mutta tuo 10 km/h kuulostaa erikoiselta.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mitenkähän ne jonon kaikki muut autot kuitenkin onnistuivat ajamaan rajoitusten mukaan?

Itse sain kamera-autolta 170 euron sakon kellotettuani 40km/h alueella 47km/h. Vitutuksesta huolimatta ei tullut mieleenkään vastustaa sakkoa, koska virheen tein ainoastaan minä itse.

Vähän myöhään vastaan, mutta vastaan kuitenkin.

Mielestäni aika tekopyhä kommentti sulta. Tuo mainitsemasi rajoitusalue on taatusti ollut kaupungissa, jossa pyörii jalankulkijoita ja pyöräilijöitä liikenteen seassa. Kaupunkialueella olen ihan ehdoton tämän asian kanssa, ja olen täälläkin moneen otteeseen avautunut, että mielestäni kaupunkialueen valvontaa pitäisi huomattavasti lisätä. Oman näkemyksen mukaan se on erittäin harvinaista, verrattuna maantiellä tapahtuvaan valvontaan.

Mikäli olisin ajanut tuota ylinopeutta kaupungissa, olisi tilanne aivan eri. Minä ajoin samaa ylinopeutta kuin sinä, mutta maantiellä, kuudenkympin alueella. Tuokin pätkä alennetun rajoituksen aluetta vain tuon teollisuusalueen liittymän vuoksi, eikä siellä sunnuntai-iltana liikennettä ole.

Yhteenvetona, ihan eri tilanteista nyt puhutaan. Kaupunkialueella tuo 7 km/h on jo liikenteen vaarantamista, omaa rikettä en vaarantamisena pidä.

Se on se vahva rahastamisen meininki, mikä vituttaa. Totta toki sekin, että ihan itsestä se kiinni on. Vituttaa vaan paljon tien päällä viettävänä, kun nämä naurettavat marginaalit saavat ihmiset pelkäämään, ja tästä johtuen valvotulla alueella painellaan reilua alinopeutta. Tämä taas provosoi typeriin ohituksiin ja vaaratilanteisiin. Pidän hieman kyseenalaisena, että tuo 7 km/h sakkoraja olisi varsinaisesti liikenneturvallisuuskysymys, rahastustahan se on. Tuollaiset nopeusheitot tulevat hyvin helposti ilman vakkaria ajaessa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Millaisilla romuilla oikein ajatte? Nykyaikaisessa autossa ei nopeutta oikein huomaa muusta kuin mittarista.
Huomaako edes mittarista. himassa kaksi 2013 autoa polo ja bemari. Mittarit näyttää eri nopeuksia verrattaen todelliseen nopeuteen. BMW:n on tarkempi ja tuossa noin 80kmh vauhdissa BMW näyttää vain +1-2kmh kun polo näyttää +3-5kmh.
Selvä ero kun ajelee vuoron perään molemmilla autoilla ja hiukan häiritsevää kun on tottunut ajamaan muutama kmh yli rajoituksen juuri mittarivirheen takia.

_
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Osaava autoilija pystyy ilman mittariakin tuijottamatta ajamaan oikeaa nopeutta.
Nyt on pakko vanhaan viestiin tarttua, tie vaikuttaa huomattavasti tuohon, tai sitten en ole osaava kuski. Motarilla on yleensä helppo ajaa hyvinkin tarkkaan oikeaa nopeutta (tottakai 2-3km/h heittoa tulee suuntaan ja toiseen). Sitten taas vaikkapa 8-tie välillä Nousiainen-Laitila sisältää jonkun verran ylä- ja alamäkiä, joissa itsellä ainakin (tyhjällä tiellä) nopeusheittoa saattaa kertyä helposti 10km/h. Välillä alaspäin ja välillä ylöspäin. Toinen välimatka on Eura-Huittinen jossa tie on hyvin epätasaista ja jos haluaa ajaa oikeaa nopeutta (oikea nopeus tarkoittaa tässä tapauksessa suurinta sallittua maksiminopeutta) koko matkan, niin mittaria täytyy vilkuilla aika paljon, ellei suorastaan tuijottaa.

Toki toinen asia on sitten tuo oikea nopeus, jos kiihdyttää hieman ylinopeuden puolelle ennen ylämäkeä, niin kyseessä ei mielestäni niin kauhea rikos ole. Kuin myöskään se että laskettelee mäen päältä hieman matkaa ylinopeutta, jos nopeusrajoitus tippuu mäen päällä tai alla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Voin ainakin ihan kernaasti myöntää, että jos vähänkään teen jotain muuta kuin ajan, eli keskustelen matkustajan kanssa, puhun puhelimessa (riippumatta onko hf) tai muuten näprään jotain, niin nopeus seilaa kyllä maantienopeuksissa sen +-10km/h helposti. Nostan hattua niille, joilla ei, ja tietysti niillekin jotka eivät härvää ajellessaan mitään ylimääräistä. Varsinkin puhelimessa puhuessa voi mennä pitkiä pätkiä niin ettei jälkikäteen ole mitään muistikuvaa matkasta. Kyllä siinä varmaan liikennesääntöjä tulee noudatettua ja reaktiot ym havainnointi on suurinpiirtein kunnossa, mutta ylivuotoa on varmaan esimerkiksi juuri tuollaisen nopeusvaihtelun osalta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Yleensä kattelen navista nopeuden ja kruise päälle halutulla ylinopeudella. Yleensä kuitenkin alle sakkorajan.
Taitava olet jos tuota teet kaupungissa ja kehä3 sisällä. :) Vakkari on hyvä isommilla teillä juu.
Sitten vielä tyhmempi kommentti, onko navikaan tarkka jos ajat ylä tai alamäkeen.

_
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Taitava olet jos tuota teet kaupungissa ja kehä3 sisällä. :)
Pikkukaupungeissa onnistuu, mutta Helsinki on sellainen painajainen, että ei tosiaan toimi. Ihan yhtä toivotonta on kehillä ruuhka-aikaan. Ellei suostu ajamaan törkeää alinopeutta...

Taajamista vielä sellainen huomio, että siellä en oo niin tarkka ylinopeudesta, lähinnä matka-ajon juttuja.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Mielestäni aika tekopyhä kommentti sulta.
Jaa että on tekopyhää ottaa omasta ylinopeudesta vastuu kokonaan itselle? Teillä oikeasti pyhillä on sitten täysin erilainen maailmankuva kuin minulla.

Mikäli olisin ajanut tuota ylinopeutta kaupungissa, olisi tilanne aivan eri. Minä ajoin samaa ylinopeutta kuin sinä, mutta maantiellä, kuudenkympin alueella. Tuokin pätkä alennetun rajoituksen aluetta vain tuon teollisuusalueen liittymän vuoksi, eikä siellä sunnuntai-iltana liikennettä ole.
Mää ymmärrän, että sua vituttaa saamasi ylinopeussakko, mutta ymmärrät varmaan itsekin, että johonkin se raja on vedettävä taajaman ulkopuolellakin. Kerroit tuossa juuri syyn, miksi siinä kohtaa oli alennettu nopeusrajoitus ja jos se syy ei sinua miellytä, vaikuttaminen siihen tapahtuu muutoin kuin ajamalla ylinopeutta.

Sinun mielestä siis autoilijoiden pitäisi aina itse saada harkita tilanteen mukaan, mikä milloinkin on sopiva nopeusrajoitus?
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jaa että on tekopyhää ottaa omasta ylinopeudesta vastuu kokonaan itselle? Teillä oikeasti pyhillä on sitten täysin erilainen maailmankuva kuin minulla.

Sitähän en missään kohtaa sanonut. Sun tulkinta kertoo kyllä siitä, että turha sun kanssa alkaa tästä vääntämään.

Tartuin siihen, että lähdit rinnastamaan kaupungissa ajetun ylinopeuden ja maantiellä ajetun ylinopeuden. Ylitys oli meillä ihan sama, mutta oletuksena oman sakkosi sait alueella, jossa saattaä pyöriä lapsia muun liikenteen seassa.

Kuten mainttua, maksaisin mukisematta sakon, jos olisin kaahaillut - kuten sinä - taajamassa. Siellä pienempiäkin ylityksiä tuleekin seurata, sillä riskit ovat huomattavasti suuremmat. Samaisesta syystä en kaupungissa ylinopeuksia hyväksy, edes itseltäni.
 

Mustanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Itse kuittasin Sipilälle rahnaa, kun tökkäsin sen vakkarin pois nopeusrajoitusten rajalla. No! kyttäpartio puskassa, kun siinä oli jokin risteys. PitStopi tuli ja penaltyä niin, että lapsilta loppuu leipä.
Samaan aikaan lehdessä juuttua hepusta mikä ajanut 20 kertaa piripäissään tai muuten vaan ilman mitään oikeuksia. Tuo heppu ei vissiin saa mitään sellaista rangaistusta mikä tuntuisi?
Meikämandoliini sitten pyöräilee töihin, jos vallesmanni on sitä mieltä, että vittuakos niitä verorahoja tänne kuntaan kannat. Kokoajan saatana kortti katkolla seuraavasta sakosta.
 

Mustanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Ihan kuin mikään rangaistus tällaisiin toimisi.
Kai nyt sentään joku? Sahtaan vaikka toinen jalka poikki? Minulla ei ole yksinkertaisesti ainakaan varaa ottaa yhtään sakkoa, joten joudun tukkimaan liikennettä, kun pitää pelätä että Ensio Itkonen tulee koputtelemaan sivuikkunaan. Ei mitään riskiä ainakaan vuoteen. Siellä se raskasliikenne sitten nykii takapuskurissa ja kaikkia muitakin vituttaa kun mekäläinen vetää letkaa. Minuun ainakin puri tämä viiminen rangaistus ja kunnolla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Sitten vielä tyhmempi kommentti, onko navikaan tarkka jos ajat ylä tai alamäkeen.

Jos on 10 % jyrkkyys mäessä (mitä ei isoilla teillä ole per koskaan) on 100 m pintamatka äkisti laskien hypotenuusaa pitkin noin 100,5 m. Eli ei yhtään mitään merkitystä mihinkään.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Kuten mainttua, maksaisin mukisematta sakon, jos olisin kaahaillut - kuten sinä - taajamassa. Siellä pienempiäkin ylityksiä tuleekin seurata, sillä riskit ovat huomattavasti suuremmat. Samaisesta syystä en kaupungissa ylinopeuksia hyväksy, edes itseltäni.
Ei noita nopeusrajoituksia taajaman ulkopuolellakaan ihan vaan kiusan takia sinne lätkitä ja oman juttusikin mukaan siinä oli alennettu nopeusrajoitus juuri teollisuusalueen liittymän takia.

On se muuten jännää, että olipa kyse sitten ylinopeussakosta tai pysäköintivirhemaksusta, niin suomalaiselta autoilijalta löytyy kyllä aina mitä mielikuvituksellisempia tarinoita, miksi juuri hänelle ei olisi pitänyt tulla sakkoa.

"Myönnän ajaneeni ylinopeutta, pysäköineeni väärin tai jättääneeni parkkimaksun maksamatta, mutta kun... [tähän joku ameriikanselitys]"
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ei noita nopeusrajoituksia taajaman ulkopuolellakaan ihan vaan kiusan takia sinne lätkitä ja oman juttusikin mukaan siinä oli alennettu nopeusrajoitus juuri teollisuusalueen liittymän takia.
Ei lätkitä ei. Ei vaan tunnu sopivan eräiden ajatuskulttuuriin vaan asenteena on, että kiusaksi ja rahastukseksi ne rajoitukset laitetaan.

Pientä pohdittavaa itse kullekin. Paljonko on kuvassa edessä näkyvän tieosuuden nopeusrajoitus ja paljonko pitäisi itse kunkin mielestä olla?
 

Liitteet

  • 20170803_151431.jpg
    20170803_151431.jpg
    162,7 KB · kertaa luettu: 481
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös