Virheellisesti määrätty ylinopeussakko
En olisi koskaan uskonut, että näinkin voi käydä ja vieläpä itselleni!
Olin vappuaaton iltana matkalla PK-seudulta mökille Keski-Suomeen. Lusin suoran kohdalla moottoritien rajoitus muuttui 120km/h -> 100km/h, jolloin säädin vakionopeudensäätimestä mittarilukemaksi 110km/h (nopeusmittari näyttää 3km/h liikaa, joten todellinen nopeus oli 107km/h). Lusin suoralla minut ohitti metallinsininen Ford Puma, joka ajoi arvioni mukaan noin 120-130 km/h satasen alueella. Lusin suoran päässä tie muuttuu nelikaistaisesta kaksikaistaiseksi, jolloin ko Puma jäi "jumiin" hitaampien ajoneuvojen taakse (kuorma-auto sekä matkailuauto). Etummaisena ajellut kuorma-auto ajoi selkeästi alle 100km/h, arvioni mukaan ehkä noin 80km/h. Pikkuhiljaa saavutin itse muut ja jatkoin ajamista tuon letkan neljäntenä ajoneuvona (KA, MA, Puma, meikäläinen).
Kuljen tuota reittiä säännöllisesti joka viikonloppu ja tiedän, että välillä Lusi-Kuortti on erittäin usein LP:n partioita mittailemassa ylinopeuksia etenkin ohituskaistojen loppupäissä. Eipä aikaakaan kun tien oikeassa reunassa menosuuntaan nähden oli 2 LP:n partiota, joista toinen oli siviiliajoneuvo, joten poliisit olivat jälleen paikalla mittailemassa ylinopeuksia.
Vajaan kilometrin päässä alkoi sitten ohituskaista, jolloin MA ja Puma lähtivät ohitukseen KA:sta. Itse seurasin muiden esimerkkiä, mutta jäin jonkin verran jälkeen, koska tarkkailin nopeusmittaria käytännössä koko ajan, enkä päästänyt mittarilukemaa yli 110km/h. Kun matkailuauto oli päässyt KA:n ohi niin se ryhmittyi oikealle kaistalle, jolloin Puma lähti vielä kiihdyttämään MA:n ohi ohituskaistan loppupäässä. Itse olin tuossa vaiheessa päässyt KA:n rinnalle ja valmistauduin ryhmittymään oikealle kaistalle MA:n taakse ja KA:n eteen mittarilukemani oli aavistuksen yli 110km/h noin 112km/h.
Juuri kun olin ryhmittäytymässä oikealle kaistalle ohituskaistan lopussa, vastaan tuli poliisipartio, vilkautti valoja, teki U-käännöksen ja lähti letkan perään. Edessäni oleva matkailuauto hiljensi välittömästi vauhtia, pisti vilkun päälle ja pysähtyi oma-aloitteisesti tien oikeaan reunaan ennen kuin poliisit olivat edes kunnolla ehtineet peräämme. Itse jatkoin matkaa normaalisti noin 100km/h nopeudella ja yllätys oli melkoinen, kun poliisiauto ilmestyikin minun perääni näyttäen pysähtymismerkkiä. Pysähdyin seuraavalle bussipysäkille, jolloin minut ohjattiin istumaan poliisiautoon.
Vanhempi konstaapeli kertoi, että heidän dual stalker tutkansa oli näyttänyt lukemaa 133km/h ja minä olen epäiltynä liikennerikkomuksesta. En meinannut uskoa korviani. Kerroin, että oma mittarinopeuteni oli maksimissaan 112km/h eli luonnollisesti kiistin syylistyneeni moiseen ja esitin epäilyni virheellisestä tulkinnasta. Sakot kuitenkin kirjoitettiin ja annettiin ohjeet vastustaa rangaistusvaatimusta.
FAKTAA:
1) Olen satavarma, etten ole syyllistynyt väitettyyn rikkomukseen. Tämän lisäksi minulla oli kyydissä toinen henkilö, joka voi todistaa kertomukseni nopeammista ajoneuvoista edelläni todeksi (Puma, MA).
2) Poliisisedillä oli käytössä Stalker Dual merkkinen tutka, jolla ei käytännössä pysty yksilöimään ajoneuvoa, vaan lähinnä ledivalo ilmoittaa vastaantulijan nopeuden. Useamman auton ollessa kyseessä näyttöön jää tämän lisäksi suurin mitattu nopeus, mutta käsittääkseni poliisit joutuvat itse visuaalisesti päättelemään mikä ajoneuvoista tuota suurinta nopeutta ajoi?
3) Poliiseilla ei ollut minkäänlaista videokameraa, joten mitään muuta materiaalia tuosta tilanteesta ei ole kuin poliisisedän lausunto, sekä heidän havainto tutkan lukemasta 133km/h. Minulla on oma näkemykseni sekä kanssamatkustajan näkemys.
4) Poliisit kertoivat, että tutkan lukema oli 133km/h, mutta alensivat nopeuden 130km/h rangaistusvaatimukseen, taisivat mainita jostain mahdollisesta virhemarginaalista tms. Onkohan tällainen yleistä? Eipä ainakaan yhtään enempää vakuuta moinen toiminta aivan selvän tulkintavirheen lisäksi.
5) 16 päiväsakkoa á 55 EUR / kpl = YHT 880 EUR
6) Sakon summa on sinällään pikkujuttu verrattuna siihen, että kysymyksessä on yksilön oikeusturva. Täytyypä viedä keissi prosessiin ja katsoa mikä on oikeasti yksilön oikeusturva tällaisessa tilanteessa.
7) Kun olen pohtinut tilannetta tarkemmin, niin epäilen tutkan lukeman näyttäneen oikein, mutta poliisin erehtyneen ajoneuvosta. Uskoisin letkan eteen kiihdyttäneen Puman ajaneen tuollaista nopeutta. Ainakin sen tilannenopeus oli selkeästi suurin koko letkasta.