Ylinopeussakotus

  • 197 528
  • 1 084

Phillyflu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hawks, Rangers
IL tänään:

Yksi maan tunnetuimpia autokauppiaita, sijoittaja ja kustantaja Reino Laakkonen sai 382 000 markan ylinopeussakot. Laakkosta harmittaa erityisesti se, että hän ylitti rikesakon rajan vain 6 km/h.

Mitä mieltä olette nykyisestä sakotussysteemistä? Mielestäni se ei ole suhteessa mihinkään. Melkein 400.000,- sakot 26 km/h ylinopeudesta!!??

Mielestäni sakko tulee olla kaikille sama kuten rikesakossakin, onhan rikkomuskin sama. Vähintään tulee asettaa tulojen yläraja/vuosi, esim. 300.000,-, jonka mukaan sakko määräytyy.

Kommentteja pls...
 

pXi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, EPS
Kun ei tuota lehteä...

...tässä ole,niin kertoisitko kuinka kovaa herra Laakkonen on tykittänyt ja missä.
 

Phillyflu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hawks, Rangers
Ilmeisesti 100 km/h alueella 126 km/h. Rikesakon rajahan on muistaakseni 20 km/h ylinopeutta, sen jälkeen menee päiväsakoille.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehkä noinkin pienestä ylinopeudesta tuo sakko on kohtuuton, mutta silti olen sitä mieltä, että sakkojen suhteuttaminen tuloihin on oikeudenmukaista.

Jollekin vedellä ja makaronilla elävälle opiskelijalle 200 mk:n sakot on jo melkoinen lovi budjettiin. Mutta kun joku teukkasalama saa 200 mk:n sakot, sehän on hänelle yhtä mitätön summa kuin opiskelijalle 10 penniä.

Silti, kuten sanoit, jonkinlainen yläraja olisi paikallaan, mutta kärsikööt siti rikkaat enemmän ...:cool:
 

pest

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mitäs ajoi ylinopeutta. Rahat pois rikkailta, tuloerot ovat muutenkin kasvaneet hurjiksi (muutan mielipiteeni heti kun olen ökyrikas).
 

pXi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, EPS
Mietin vain,että olisiko mahdollisesti jossain taajama-alueella päästellyt.No,joka tapauksessa aika turha itkeä sakkoja jälkikäteen,koska nopeusrajoitukset ovat kaikkien nähtävissä ja noudatettavissa eikä noin roima ylinopeus ole enää mikään tulkintakysymys.Säännöt ovat sääntöjä ja niiden rikkomisesta tulee "penalttia".Sakotussysteemin mielekkyyteen en ota kantaa mutta herra Laakkosen on täytynyt olla tietoinen tästä nykyisestä käytännöstä.Tuollaista vauhtia,tuollaisilla tuloilla.Mitä hän oikein kuvitteli saavansa?
 

Bob77

Jäsen
Kyllä tuo sakottaminen suhteutettuna henkilön tuloihin on oikeudenmukaista. Oikeudenmukaisesti jokaiselta pitää ottaa se sama % pois tuloista. Opiskelijalla se on vähemmän ja menevällä liikemiehellä vähän enemmän mutta tällöin sen pitäisi tuntua yhtä pahalta jokaisen kukkarossa.
Kolme vuotta sitten saamani 29km/h ylinopeus 100km/h alueella kostautui (vain) 700mk sakoiksi, mutta jäipähän sitten vessapaperit ja aamumurot ostamatta vähäksi aikaa..:mad:
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Tässä Laakkosen tapauksessa kävi ilmeisesti vielä niin, että sakko määräytyi vuoden 99 verotustietojen mukaan, jolloin Laakkosella oli oman kertomansa mukaan selvästi suuremmat tienestit kuin tällä hetkellä.

126 km/h satasen alueella ei mielestäni ole mikään tolkuton ylinopeus, joten siihen nähden sakko on tietysti aika huikean kuuloinen. Huippuautolla tuollainen ylitys syntyy moottoritiellä (?) aika kevyesti, jos ei huomaa käyttää vakionopeudensäädintä, joka Audi A6:ssa varmaankin on.

Tämä on ikuisuuskysymys, jossa mielipiteet jakautuvat. Oma mielipiteeni on, että joku sakkokatto (esim. 50.000 mk) pitäisi olla. Määrätään sitten vaikka pidempiä ajokieltoja teon törkeyden mukaan.
 

onni

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämänkin "hurjan" ylinopeuden saa varmaankin kuka vaan aikaiseksi, kun ohittaa hitaampaa autoa. Käsi ylös, jos noudatat nopeusrajoitusta ohittaessa toista autoa. Useimmilla taitaa kuitenkin olla tarkoituksena palata omalle kaistalle mahdollisimman pikaisesti. Sehän on sitten aivan poliisin päätettävissä, että katsotaanko ohitustilannetta lieventäväksi seikaksi vai ei.

Mitä tulee noihin sakkojen suuruuteen, niin kyllähän se tuntuu aivan idioottimaiselta summalta. Mutta kuten todettu, niin sakkorangaistus on pyritty saamaan tasavertaiseksi kaikille, joilla on tuloa. Suurinpiirtein saman prosenttiosuuden tuloistaan menettää. Se onkin sitten toinen asia, merkkaako 1000/10000 mk enemmän kuin 300 000/3 000 000 mk. Jostain syystä en voi ottaa kantaa, että miten jälkimmäisessä tapauksessa elämän laatu muuttuu. Ensimmäisessä casessa se voi muuttua ratkaisevastikin muutamaksi kuukaudeksi.
 

Akseli

Jäsen
Mielelläni yhdyn edelliseen. Jotenkin tuntuisi kummalliselta, jos saisin vaikka Jorma Ollilan kanssa samat sakot samasta ylinopeudesta. Vaikka 5000 mk:n sakot lamauttaisivat oman elämäni aika pitkäksi aikaa. Jorman ajaessa todennäköisesti viimeistään kortin takaisin saatuaan vähintään yhtä kovaa...
Lain rikkomisesta saatavan rangaistuksen tulee olla tuntuva.
Tällöin sakoissa ainut mahdollisuus on antaa isoja sakkoja.

Mitäs tienaavat niin paljon, kymppitonnin tuloilla ei olisi tullut noin isot sakot :D
 

Seti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei järjen hiventäkään tässä suomen mallissa

Esimerkki:

Mersumies A pyyhkäisee ala-asteen ohi klo 13.03 eli juuri kun skidit lähtevät riemurinnoin kotiin. Nopeusrajoitus on 30km/h. Mersu kulkee bisnesmiehen käsissä turvallisentuntuista 60km/h vauhtia. Todennäköisesti vielä kännykkään pälättäen. Eli ylinopeus on 30km/h

Työkseen autoileva taksikuski eli Mersumies B posottaa samaan aikaan Hämeenlinnan motarilla 150km/h. Suoralla tiellä ja ilman pelkoa auton eteen hyppivistä tenavista. Eli ylinopeus sama 30km/h

Prosentuaalinen ylinopeus Mersulla A on 100% ja Mersulla B 25%
Kuitenkin koska molemmat ylittävät sallitun nopeusrajoituksen 30km/h:lla niin molemmille myös tuomitaan saman asteikon mukainen sakko.

Onko järkee vai ei?
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Opiskelijan kannattaa myös ottaa huomioon se, että päiväsakoilla pääsee halvemmalla kuin rikesakolla joten kannattaa pasattaa ihan reilusti vaan jos meinaa ylinopeutta päästellä.
 

Ande

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Seti
Ei järjen hiventäkään tässä suomen mallissa

Esimerkki:

Mersumies A pyyhkäisee ala-asteen ohi klo 13.03 eli juuri kun skidit lähtevät riemurinnoin kotiin. Nopeusrajoitus on 30km/h. Mersu kulkee bisnesmiehen käsissä turvallisentuntuista 60km/h vauhtia. Todennäköisesti vielä kännykkään pälättäen. Eli ylinopeus on 30km/h

Työkseen autoileva taksikuski eli Mersumies B posottaa samaan aikaan Hämeenlinnan motarilla 150km/h. Suoralla tiellä ja ilman pelkoa auton eteen hyppivistä tenavista. Eli ylinopeus sama 30km/h

Prosentuaalinen ylinopeus Mersulla A on 100% ja Mersulla B 25%
Kuitenkin koska molemmat ylittävät sallitun nopeusrajoituksen 30km/h:lla niin molemmille myös tuomitaan saman asteikon mukainen sakko.

Onko järkee vai ei?



Nimenomaan tässä ei ole mitään järkeä!
Pitäisi ehdottomasti ottaa huomioon olosuhteet ja raskauttavat asianhaarat sakotettaessa, eikä pelkästään tuijottaa tutkan lukemaan.
Siitä olen kyllä monien kanssa samaa mieltä, että sakot tulojen mukaan. Jos sakkoa tulee 300 000 mk, on myös tienannut ihan kivasti, eikä elämänlaadun pitäisi muuttua laisinkaan.
Miksi joku kattoraja pitäisi olla? Jotkut idiootit ökyrikkaathan voisivat kehitellä kivaa huvia kaahailemalla 200km/h vaikka Hervannan valtaväylällä, jos sakkokatto olisi esim. 50 000mk!
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Viestin lähetti Ande

Siitä olen kyllä monien kanssa samaa mieltä, että sakot tulojen mukaan. Jos sakkoa tulee 300 000 mk, on myös tienannut ihan kivasti, eikä elämänlaadun pitäisi muuttua laisinkaan.
Miksi joku kattoraja pitäisi olla? Jotkut idiootit ökyrikkaathan voisivat kehitellä kivaa huvia kaahailemalla 200km/h vaikka Hervannan valtaväylällä, jos sakkokatto olisi esim. 50 000mk!

Niin minähän tuota kattoa (50.000 mk) ehdotin, mutta jatkoin myös, että ajokieltoa voisi antaa sitten pidempään. Kyllä ajokieltokin jotain Rytsölää puraisee, vaikka sakot eivät ehkä puraise.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sakot pitää suhteuttaa tuloihin. Kyllähän se 300000 kuulostaa järjettömältä, mutta "järkevämpi" summa pienempituloisella tuntuu aivan samalta. Lööpeissä ei vain näy pienituloisten sakkoja. Ihmettelisiköhän kukaan mikäli iltalehden kannessa olisi : "yksinhuoltaja sai 1500 markan sakot ylinopeudesta. Eniten harmittaa, että ylitin rikesakon rajan vain 6 km:lla". Summa ei kuulosta (minustakaan) mahdottomalta maksaa, mutta kouraisisi varmasti montaa suomalaista todella pahasti.
Jo mainittu sakkojen kattoraja on aivan älytön idea, varmasti varakkaammat vauhdista pitävät päästelisivät nilkka suorana tietäen saavansa maksimissaan heille pienet sakot.

Ennemmin pitäisi järkeistää tuomiot väkivaltarikoksista. Nykyään taposta tuomittu pääsee linnasta ensikertalaisena jo viiden vuoden istumisen jälkeen ja elinkautinenkin on vissiinkin maksimissaan 20 vuotta. Elinkautisen pitäisi oikeasti olla elinkautinen. Mutta se on jo eri aihe.
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
vilpertille

Alle rikesakon ei taida päästä koskaan, ellei käytäntö ole sitten taas kerran muuttunut. Itse olisin joskus opiskeluaikana selvinnyt noin puolta pienemmällä summalla kuin rikesakko, mutta poliisisetä selitti ystävällisesti että sellaisissa tapauksissa päiväsakkoihin lisätään rikesakosta puuttuva summa. Jouduin siis kuitenkin maksamaan sen rikesakon.

Eikä mikään sapeta enempää kuin sakkojen maksaminen... Senkin rahan menettäisi mieluiten minne tahansa muualle. Nykyään turvaudun mahdollisimman usein vakinopeudensäätimeen jottei vaan tule vahinkoja. (Ei, ei minulla ollut opiskeluaikana sellaista, eikä nytkään ole ollut kuin vasta viitisen viikkoa...)
 

farsan

Jäsen
Suosikkijoukkue
LEIJONAT,Ässät, Djurgårdens .I.F. Teemu Selänne
täällä ruåttissa minä ajoin tuossa pari vuotta sitten 16 km-ylinopeudesta moottoritiellä 1000 kr niin että ei tunnu olevan yhtä kovat sakot täällä mutta jos ylittää nopeusrajoituksen 30-kymmenellä kilsalla (20 jos on alhainen rajoitus esim 30/h) niin menee kortti...
 

onni

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Seti
[Prosentuaalinen ylinopeus Mersulla A on 100% ja Mersulla B 25%
Kuitenkin koska molemmat ylittävät sallitun nopeusrajoituksen 30km/h:lla niin molemmille myös tuomitaan saman asteikon mukainen sakko.

Onko järkee vai ei?
[/B]

Niin, tässähän tulee se edellisessä vastauksessa viittaamani poliisin harkintaoikeus mukaan. Muistaakseni toissa kesänä oli Ilta-Sanomissa juttua siitä, kun moottoripyöräilijä oli ajanut n. 250km/h moottoritiellä. Kaveri sai kohtalaiset sakot ja pari kuukautta ajokieltoa. Lieventävänä seikkana oli tyhjä tie ja hiljainen aika yms yms. Kun ajat samaa vauhtia ruuhka-aikaan, rapsahtaa heti syyte törkeästä liikenteen vaarantamisesta.

Omien kokemusten perusteella/kuultujen juttujen perusteella sillä on hyvinkin vahva merkitys, missä ajat, milloin ajat ja kuinka kovaa ajat. Tästähän on olemassa se taulukkokin, jonka mukaan määritellään rikesakkoraja. Suuremmilla nopeuksilla se on ainakin 20km/h, sen tiedän omasta kokemuksesta :) Jos lähtee kortti (eli ylinopeus yli 30km/h), niin käsittääkseni joutuu aina käymään kuulustelussa. Siellä sitten määritellään näitä aikoja ja mahdollisia lisäsanktioita.
 

juntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Seti
Ei järjen hiventäkään tässä suomen mallissa

Esimerkki:

Mersumies A pyyhkäisee ala-asteen ohi klo 13.03 eli juuri kun skidit lähtevät riemurinnoin kotiin. Nopeusrajoitus on 30km/h. Mersu kulkee bisnesmiehen käsissä turvallisentuntuista 60km/h vauhtia. Todennäköisesti vielä kännykkään pälättäen. Eli ylinopeus on 30km/h

Työkseen autoileva taksikuski eli Mersumies B posottaa samaan aikaan Hämeenlinnan motarilla 150km/h. Suoralla tiellä ja ilman pelkoa auton eteen hyppivistä tenavista. Eli ylinopeus sama 30km/h

Prosentuaalinen ylinopeus Mersulla A on 100% ja Mersulla B 25%
Kuitenkin koska molemmat ylittävät sallitun nopeusrajoituksen 30km/h:lla niin molemmille myös tuomitaan saman asteikon mukainen sakko.

Onko järkee vai ei?




Ei mene ihan noin musta-valkoisesti. Itse työnsin koulun kohdalla 40 alueella 72 ja kortti lähti ihan samantien, ja tuli aika hurjat sakot (ihan sen vuoksi, etä se tulkittiin törkeäksi. Moottoritiellä tuli 120 alueella 157 km:n nopeudesta taasen aika pienet sakot ja kortti säilyi.

Niin ja minun mielestäni nopeusvalvontaa pitäisi kiristää alueilla joilla on lapsia ja löysentää kuivilla ja leveillä moottoriteillä. Eli toivoisin tällaista sakokäytäntöä vedettäväksi kaikissa tapauksissa.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Juntti: Tyhmyydestä sakotetaan. Hyvä on, että ymmärrät sen :). Itse olen sen kokenut liian monta kertaa, enkä opi sitten mitenkään. Pitäisi varmaan leikata tuo kaasujalka lyhyemmäksi. Aina ei kuitenkaan kannata myöntyä poliisin arvioihin. Olen monta kertaa selvinnyt vain varoituksella, kun olen selvittänyt poliiseille sen, miksi ajoin ohitustilanteessa ylinopeutta.

vilpertti: Aina sakon saadessani - paiväsakkojen ollessa kyseessä - on vähäinen n. 400 sakkoni nostettu aina 700 mk:n markkaan. Eli väitteesi on väärä. Onneksi en ole saanut sakkoja tänä vuonna, vaikka kaahaankin aina laatta pohjassa :D.
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Älytön sakkokäytäntö

Se on tietenkin ihan järkevää, että päiväsakon suuruus määräytyy tulojen mukaan, mutta ylinopeussakkojen päiväsakkojen määrä on mielestäni mennyt kyllä aika kohtuuttomaksi lähinnä valta/moottoriteillä. Siis yli tuhat markkaa keskituloiselle parinkymmen kilsan ylityksestä ilman muita liikennettä vaarantavia tekijöitä on kyllä kohtuuton rangaistus. Eri asia on sitten taajamassa ajetut ylitykset tai vaaralliset ohitukset.
 

juntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Cougar:
Kyllähän minä ymmärrä miksi minua sakotetaan ja plet todellakin sitä mieltä, että ne koulun kohdalla tulleet sakot olivat oikeutetut ja hyväksyn ne. Moottoritiellä on huono ruveta selitteleen, miksi ajaa tyhjällä tiellä lähemmäksi 160:ä. Kuitenkin olen kiitollinen, että poliisit vähän ruuvasivat tutkalukemaa alas, koska ajokeli oli niin hyvä.

Niin ja se käytäntö, että opiskelijan ei kannattanut koskaan ottaa rikesakkoa vaan pienet päiväsakot oli joskus kun minä sain kortin. ELi kun ajoi vähintään 20 yli niin sai pienemmät sakot kuin rikesakon.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Sakot

Sakot maarataan rosiksessa eli poliisien siella
pysaytysautossa kirjoittama lappu on vasta suuntaa-antava.
Jos tulot on muuttuneet edellisista verotustiedoista oleellisesti
alaspain, saa tietenkin anoa niiden muuttamisen oikealle tasolle.

Poliisien on mahdotonta alkaa pohtia olosuhteiden vaikutusta.
(silloint tulisi kaikenlaisille selittajille ja kasvoindekseille yms
uusia muotoja, jotka sotkisi kansalaisten tasavertaisuutta)
Lisaksi poliisissa on ehdottomasti mukana porukkaa, jotka menee
mittaamaan nopeuksia alamakiin ja lentokoneen varlaskupai-
kalle tavoitteenaan saada mahdollisimman monta sakon-
maksajaa kiinni.

Useimpien autojen mittarit nayttaa liikaa (keskim 10%) eli jos
joku ajaa 126 satasen alueella, on se kylla mittarinsa mukaan
ajanut ho 140 km/h

Suomessa on liikaa kaikenlaista progressiivista tulonsiirtoa ja
siksi Suoman (ja muiden sosiaalidemokratioiden) talous tulee
tassa seuraavan 50 vuoden aikana haviamaan aasialaiselle
totaalisen markkinalahtoiselle talousmallille (ei tukia ja matalat
verot).

Minusta seuraavat muutokset olisi paikallaan(jos ei ole jo nain):

rikesakkoraja: alle 50km/h alueella 10 km/h
60-90 km/h alueella 15 km/h
100-120 km/h alueella 20 km/h

Nettotuloihin perustuva sakko ja sakkokatoksi vaikka 1000 mk/
paivasakko.

Nopeussakoista "rankkaripisteita" ajokorttihallintoon ja kortti
hyllylle esim. 3:sta rikesakkorajan ylittavasta tapauksesta
vuodessa. Samoille 3:n ylittaneille pakollinen Anneli Tempakka-
mainen sessio poliisitalolla, jotta miksi se kaasujalka painaa
niin paljon.

Jos aiheuttaa ylinopeudellaan loukkaantumisen tai kuoleman
jollekin, kasiteltakoon homma siten, etta linnatuomiot on
mahdollisia.

Talla varmasti miljonaarit siirtyisi auton takapenkille,
jos ei vauhti muuten riita ja chaffareille lisaa hommia.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Virheellisesti määrätty ylinopeussakko

En olisi koskaan uskonut, että näinkin voi käydä ja vieläpä itselleni!

Olin vappuaaton iltana matkalla PK-seudulta mökille Keski-Suomeen. Lusin suoran kohdalla moottoritien rajoitus muuttui 120km/h -> 100km/h, jolloin säädin vakionopeudensäätimestä mittarilukemaksi 110km/h (nopeusmittari näyttää 3km/h liikaa, joten todellinen nopeus oli 107km/h). Lusin suoralla minut ohitti metallinsininen Ford Puma, joka ajoi arvioni mukaan noin 120-130 km/h satasen alueella. Lusin suoran päässä tie muuttuu nelikaistaisesta kaksikaistaiseksi, jolloin ko Puma jäi "jumiin" hitaampien ajoneuvojen taakse (kuorma-auto sekä matkailuauto). Etummaisena ajellut kuorma-auto ajoi selkeästi alle 100km/h, arvioni mukaan ehkä noin 80km/h. Pikkuhiljaa saavutin itse muut ja jatkoin ajamista tuon letkan neljäntenä ajoneuvona (KA, MA, Puma, meikäläinen).

Kuljen tuota reittiä säännöllisesti joka viikonloppu ja tiedän, että välillä Lusi-Kuortti on erittäin usein LP:n partioita mittailemassa ylinopeuksia etenkin ohituskaistojen loppupäissä. Eipä aikaakaan kun tien oikeassa reunassa menosuuntaan nähden oli 2 LP:n partiota, joista toinen oli siviiliajoneuvo, joten poliisit olivat jälleen paikalla mittailemassa ylinopeuksia.

Vajaan kilometrin päässä alkoi sitten ohituskaista, jolloin MA ja Puma lähtivät ohitukseen KA:sta. Itse seurasin muiden esimerkkiä, mutta jäin jonkin verran jälkeen, koska tarkkailin nopeusmittaria käytännössä koko ajan, enkä päästänyt mittarilukemaa yli 110km/h. Kun matkailuauto oli päässyt KA:n ohi niin se ryhmittyi oikealle kaistalle, jolloin Puma lähti vielä kiihdyttämään MA:n ohi ohituskaistan loppupäässä. Itse olin tuossa vaiheessa päässyt KA:n rinnalle ja valmistauduin ryhmittymään oikealle kaistalle MA:n taakse ja KA:n eteen mittarilukemani oli aavistuksen yli 110km/h noin 112km/h.

Juuri kun olin ryhmittäytymässä oikealle kaistalle ohituskaistan lopussa, vastaan tuli poliisipartio, vilkautti valoja, teki U-käännöksen ja lähti letkan perään. Edessäni oleva matkailuauto hiljensi välittömästi vauhtia, pisti vilkun päälle ja pysähtyi oma-aloitteisesti tien oikeaan reunaan ennen kuin poliisit olivat edes kunnolla ehtineet peräämme. Itse jatkoin matkaa normaalisti noin 100km/h nopeudella ja yllätys oli melkoinen, kun poliisiauto ilmestyikin minun perääni näyttäen pysähtymismerkkiä. Pysähdyin seuraavalle bussipysäkille, jolloin minut ohjattiin istumaan poliisiautoon.

Vanhempi konstaapeli kertoi, että heidän dual stalker tutkansa oli näyttänyt lukemaa 133km/h ja minä olen epäiltynä liikennerikkomuksesta. En meinannut uskoa korviani. Kerroin, että oma mittarinopeuteni oli maksimissaan 112km/h eli luonnollisesti kiistin syylistyneeni moiseen ja esitin epäilyni virheellisestä tulkinnasta. Sakot kuitenkin kirjoitettiin ja annettiin ohjeet vastustaa rangaistusvaatimusta.

FAKTAA:

1) Olen satavarma, etten ole syyllistynyt väitettyyn rikkomukseen. Tämän lisäksi minulla oli kyydissä toinen henkilö, joka voi todistaa kertomukseni nopeammista ajoneuvoista edelläni todeksi (Puma, MA).

2) Poliisisedillä oli käytössä Stalker Dual merkkinen tutka, jolla ei käytännössä pysty yksilöimään ajoneuvoa, vaan lähinnä ledivalo ilmoittaa vastaantulijan nopeuden. Useamman auton ollessa kyseessä näyttöön jää tämän lisäksi suurin mitattu nopeus, mutta käsittääkseni poliisit joutuvat itse visuaalisesti päättelemään mikä ajoneuvoista tuota suurinta nopeutta ajoi?

3) Poliiseilla ei ollut minkäänlaista videokameraa, joten mitään muuta materiaalia tuosta tilanteesta ei ole kuin poliisisedän lausunto, sekä heidän havainto tutkan lukemasta 133km/h. Minulla on oma näkemykseni sekä kanssamatkustajan näkemys.

4) Poliisit kertoivat, että tutkan lukema oli 133km/h, mutta alensivat nopeuden 130km/h rangaistusvaatimukseen, taisivat mainita jostain mahdollisesta virhemarginaalista tms. Onkohan tällainen yleistä? Eipä ainakaan yhtään enempää vakuuta moinen toiminta aivan selvän tulkintavirheen lisäksi.

5) 16 päiväsakkoa á 55 EUR / kpl = YHT 880 EUR

6) Sakon summa on sinällään pikkujuttu verrattuna siihen, että kysymyksessä on yksilön oikeusturva. Täytyypä viedä keissi prosessiin ja katsoa mikä on oikeasti yksilön oikeusturva tällaisessa tilanteessa.

7) Kun olen pohtinut tilannetta tarkemmin, niin epäilen tutkan lukeman näyttäneen oikein, mutta poliisin erehtyneen ajoneuvosta. Uskoisin letkan eteen kiihdyttäneen Puman ajaneen tuollaista nopeutta. Ainakin sen tilannenopeus oli selkeästi suurin koko letkasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös