Ylinopeussakotus

  • 197 756
  • 1 084

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
@Jupe ei mitään varmaa tietoa ole mutta pakkohan tuossa on joku varmistus oltava, kuten @benicio sanoo myös.
 

Masentaja

Jäsen
Itsehän tuli töpättyä tuossa taannoin satasen alueella, mittari oli reiu 110km/h, gps-nopeus 109km/h. Lauantai-iltapäivä, tyhjä tie, aurinko paistoi, jne. Kiva päästellä menee kun räps kävi tolpasta. Muutama päivä niin tuli postia. Mitattu nopeus 108km/h, varmuusvähennys 3%, 104km/h. Huomautus. Selvisi että jos rajoitus on 100, niin vähennys on 3% ei 3km/h. Jos tossa nyt ois ollut se 7km/h yli joka on ns sakkoraja, niin ois aika nihilistitouhua ollut sakottaa. Tyhjä tie ja ketään missään ja keli vimosen päälle. Olosuhteilla on merkitystä.

Jos teille tulee näitä välähdyksiä, muistakaa tilata kuva itsellenne.. Huomautuksesta kuvan saa heti ja sakossa kuvan saantiin voi mennä kuukausiakin koska on esitutkintamateriaalia tjsp. Sähköpostia osoitteeseen asiakirjatilaus.helsinki@poliisi.fi ja sinne päivämäärä ja syntymäaika (hetua kun ei sais käyttää ihmisten tunnistamiseen, joku tietosuojavaltuutettu tästä on älähtänyt) ja kuva tulee hyvinkin pian, haluamallasi toimitustavalla. Ja koska Postilla menee niin huonosti niin kannattaa ottaa se kirjeenä. Siirtää valtio rahaa taskusta toiseen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kiitti kommenteista.
Paljon jää kyllä ruuhka-aikaan sakottamatta autoja. Omakin tilanne oli klo 16 arkena joten liikennettä tuossa on ja autoja useinkin rinnakkain.
Google Maps

Osui muuten heti sunnuntaina sama punainen paku hollille, tosin liityin tielle 50 metriä pakun jälkeen. Oli passissa Tuusulanväylällä Kehä1:sen alla.

_
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Pakko jakaa täälläkin viime lauantain ylinopeuskokemukseni.

Olin ajamassa landelle kohti Mikkeliä. Motarilla nopeusrajoitus vaihtuu Heinolan jälkeen Lusin kohdalla 120:sta 100:aan siinä kohdalla, jossa on sellainen lentokoneiden varalaskeutumispaikka. Edelläni ajoi kaksi pakettiautoa, jotka ohitin nopeasti ennen kuin rajoitus vaihtui. Viisari suunnilleen 130:ssa. Tässä kohtaa huomasin, että perässäni pakujen ohi tuli musta ford, joka tuli vauhdikkaasti perässäni. 100-rajoituksen alkaessa nostin jalkaa kaasulta, mikä pudotti vauhtiani hitaasti. Näin ollen tämä musta ford tuli aivan perääni kiinni, siis hyvin lähelle. Ärsyynnyin, nostin hieman nopeutta ja vilkutin jarruvaloja. Ford jättäytyi hieman, mutta tuli pian uudestaan lähelle, jolloin nostin uudelleen nopeuttani. Seuraavaksi näinkin sinistä ja punaista vilkkua fordin etusäleikön takaa.

Olenhan minä kuullut näitä tilanteita tapahtuneen muillekin, mutta en todellakaan ollut sisäistänyt, että niin voisi oikeasti käydä. Virhe oli oma, mutta kyllä tuli kieltämättä todella höynäytetty olo. Edessäni ei ollut koko varalaskeutumispaikalla ketään ja muutenkin liikenne oli varsinkin hiljaista. Jatkossa pitää varoa jokaista perseessä roikkujaa ihan uudella näkökulmalla.

Päiväsakoille meni, joten kerrankin voin olla iloinen pienistä tuloistani.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oli passissa Tuusulanväylällä Kehä1:sen alla.
Tuo on todella vakiopaikka, vuosi sitten ajoin lähes joka aamu kehältä Tuusulaan päin ja vähän väliä näki kuinka salamavalo räpsi Tuusulantietä pitkin ajaville.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse käytän waze-nimistä ohjelmaa koko ajan ajaessa niin saa suurella todennäköisyydellä varoituksen noista kamera-autoista. Ainakin 5 kertaa vuoden aikana olen saanut varoituksen etukäteen, että auto edessä. Suosittelen lämpimästi, ainakin stadissa missä käyttäjiä on riittävästi.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Pakko jakaa täälläkin viime lauantain ylinopeuskokemukseni.

Olin ajamassa landelle kohti Mikkeliä. Motarilla nopeusrajoitus vaihtuu Heinolan jälkeen Lusin kohdalla 120:sta 100:aan siinä kohdalla, jossa on sellainen lentokoneiden varalaskeutumispaikka. Edelläni ajoi kaksi pakettiautoa, jotka ohitin nopeasti ennen kuin rajoitus vaihtui. Viisari suunnilleen 130:ssa. Tässä kohtaa huomasin, että perässäni pakujen ohi tuli musta ford, joka tuli vauhdikkaasti perässäni. 100-rajoituksen alkaessa nostin jalkaa kaasulta, mikä pudotti vauhtiani hitaasti. Näin ollen tämä musta ford tuli aivan perääni kiinni, siis hyvin lähelle. Ärsyynnyin, nostin hieman nopeutta ja vilkutin jarruvaloja. Ford jättäytyi hieman, mutta tuli pian uudestaan lähelle, jolloin nostin uudelleen nopeuttani. Seuraavaksi näinkin sinistä ja punaista vilkkua fordin etusäleikön takaa.

Olenhan minä kuullut näitä tilanteita tapahtuneen muillekin, mutta en todellakaan ollut sisäistänyt, että niin voisi oikeasti käydä. Virhe oli oma, mutta kyllä tuli kieltämättä todella höynäytetty olo. Edessäni ei ollut koko varalaskeutumispaikalla ketään ja muutenkin liikenne oli varsinkin hiljaista. Jatkossa pitää varoa jokaista perseessä roikkujaa ihan uudella näkökulmalla.

Päiväsakoille meni, joten kerrankin voin olla iloinen pienistä tuloistani.
Aivan normaali toimintamalli ja siihen luonnollinen selityskin. Mitattuaan nopeuden tarkistavat ajoneuvon ja sen omistajan/haltijan tiedot. Sitä tehdessään liimautuvat hyvinkin lähelle ettei kohde saa turhaa etumatkaa jos keksii hölmöyksissään lähteä karkuteille. Tiedot selvitettyään katsovat sopivan pysäytyspaikan jolloin punaista valoa vilkkumaan.

Perääsi ei olisi tullut roikkumaan ellet olisi ajanut sitä ennen ylinopeutta.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aivan normaali toimintamalli ja siihen luonnollinen selityskin. Mitattuaan nopeuden tarkistavat ajoneuvon ja sen omistajan/haltijan tiedot. Sitä tehdessään liimautuvat hyvinkin lähelle ettei kohde saa turhaa etumatkaa jos keksii hölmöyksissään lähteä karkuteille. Tiedot selvitettyään katsovat sopivan pysäytyspaikan jolloin punaista valoa vilkkumaan.

Perääsi ei olisi tullut roikkumaan ellet olisi ajanut sitä ennen ylinopeutta.
Hetkinen. Jos syynä on ylinopeus, niin silloinhan jokatapauksessa auto pysäytetään ja tiedot tarkistetaan.
Tuollainen perässä roikkuminen on autoilijan provosointia ja jopa liikenteen vaarantamista.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Aivan normaali toimintamalli ja siihen luonnollinen selityskin. Mitattuaan nopeuden tarkistavat ajoneuvon ja sen omistajan/haltijan tiedot. Sitä tehdessään liimautuvat hyvinkin lähelle ettei kohde saa turhaa etumatkaa jos keksii hölmöyksissään lähteä karkuteille. Tiedot selvitettyään katsovat sopivan pysäytyspaikan jolloin punaista valoa vilkkumaan.

Perääsi ei olisi tullut roikkumaan ellet olisi ajanut sitä ennen ylinopeutta.
No jaa. Sanoivat mitanneensa 120 alueella nopeudekseni 126 kmh. Sitten satasen alueella se oli 132 kmh, joka on toki ylinopeutta ja sitä en kiistä. Siinä tuli tehtyä moka. Mutta se ford oli parhaimmillaan niin lähellä, että en nähnyt peilistä lainkaan tietä autojen välissä. Mun mielestäni se oli ihan muuta kuin normaali käytäntö, ja sanoin sen myös poliiseille sieltä takapenkiltä käsin. Kuski kiisti asian ja sanoi minulla olevan vääränlainen toimintamalli. Sen sijaan naispoliisi pelkääjän paikalla hihitteli hieman...
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Perääsi ei olisi tullut roikkumaan ellet olisi ajanut sitä ennen ylinopeutta.
Poliisit on kyllä aina osanneet tuo hiillostamisen. Itsellä ja kyytiläisillä pikkaisen kiire ekalle luennolle ja vähän vauhdikkaammin otin varmaan pikatieltä kaupunkitielle käännöksen, mutta ajoin kuitenkin nopeusrajoituksen maxia. Perseeseen kiinni vaan ja siihen notkumaan. No sitten ite et tuo enää perseessä notku kun kiirekin jo on. 70 varmaan nopeus ja perälautaan taas notkumaan.. sitten vähän reippaammin vauhtia, että varmasti karisivat.. Saivat onnettomat kuskit myöhemmin kiinni kun joutui seuraavalla tiellä pysähtymään muun liikenteen takia ja sitten pistivät jopa vilkut päälle. Ensimmäinen kommetti "onkos poitsulla korttia .. no jaa , ei ole enää" ja perään "mitäs raumalainen porissa". Sitten rehvakkaasti et pidä nyt tuo ja anto kortin takasin. Silkaa vittuilua koko homma. Kyllä ne osaa! 90 tais olla 40/50 alueella jonka minkä saivat mitattua. Tärkeintä oli vittuilu. Sakkohan oli ihan olematon(taisi tuohon aikaan päästä päiväsakoilla rikesakkoa halvemmalla).
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kehä1:lläkin voi bongata näitä pakuja tolppien välillä.

Sivarit on lisääntynyt selvästi pk-seudulla ja näen arkena järjestäen erilaisia ja värisiä menopelejä. On likimain kaikissa normiväreissä Octaviaa, Passattia, Mondeota. Yhtenevätekijä on farmarimalli ja tummennetut lasit.
Mikä uusin ilmiö niin olen useammankin tummanpuhuvan matkapyörän nähnyt missä korkea tuulisuoja edessä ja sheriffikin ilman virka-asua, mutta huomioliivi päällä tosin.

Tähän ketjuun kuuluu osittain myös se parin viikon takainen uutinen että sheriffit ostaa liikennevalvontaan droneja, seuraavat ylhäältä käsin liikennekäyttäytymistä.

_
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Hetkinen. Jos syynä on ylinopeus, niin silloinhan jokatapauksessa auto pysäytetään ja tiedot tarkistetaan.
Tuollainen perässä roikkuminen on autoilijan provosointia ja jopa liikenteen vaarantamista.
Tarkistavat tausta saadakseen selville onko odotettavissa mitään typeriä vinkeitä pysäytettäessä. Lähelle tulevat jo edellä mainitusta syystä ja saattavat käydä ihan kontissakin kiinni nähdäkseen paljonko autossa porukkaa sisällä. Se on ihan oma häpeä ja omaa tyhmyyttä jos siinä provosoituu. Aivan samoin kun provosoituu muiden kuin poliisien perässä ajelusta.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Se on ihan oma häpeä ja omaa tyhmyyttä jos siinä provosoituu.
Mitä jos olisin joutunut tekemään äkkijarrutuksen? Mulla on melkein itseni ikäinen auto, jonka olen pitänyt helvetin hyvässä kunnossa. Jos se kolaroidaan, en saa yhtä hyvää autoa tilalle likellekään autoni arvon hinnalla. Toisekseen, mulla oli autossa koira omassa kopassaan ja vaimo etupenkillä. Kannan huolta myös heidän turvallisuudestaan.

Mielestäni puhut silkkaa paskaa, ja jos et puhu, vaan tuo kuvailemasi on oikea toimintamalli, poliisi syyllistyy vakavaan perseilyyn noin toimiessaan.
 
Olen samaa mieltä, ei noin voi todellakaan tehdä koska se vaarantaa räikeästi liikenneturvallisuuden. Samalla tavalla siitä voi tavallinen tallaaja saada sakot, jos ei noudata turvavälejä.

Oikea toimintatapa olisi väläyttää valoja, pysäyttää auto ja vaikka siinä tien sivussa sitten tsekata se rekkari läpi... jos siis pelottaa mennä ilman rekkarin tsekkausta katsomaan mikä on homman nimi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ostakoot joka partioautoon vaikka kiikarit yllä kuvailtua tilannetta varten.
Ei ole perusteltua virkavallan roikkua kontissa ja vaarantaa useampien turvallisuutta moottoritiellä. Odotellaan ennakkotapausta kun rytisee, mukava kuulla miten puolustellaan perässä roikkumista.

_
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
... Mutta se ford oli parhaimmillaan niin lähellä, että en nähnyt peilistä lainkaan tietä autojen välissä...

Tuohon on vielä varsin hyvä turvaväli, jos vertaa niihin, mitä pk-seudun moottoriteillä näkee tavallisten kanssa-autoilijoiden noudattavan.

En siis nyt muuten yritä puolustella poliisin toimintaa tässä, mutta tähän oli pakko tarttua.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Tieliikennelain 48 pykälän mukaan poliisi voi teknisessä tarkkailutehtävissä "erityistä varovaisuutta noudattaean" poiketa liikkennesäännöistä.

Lienee mielipidekysymys onko satasta ajaessa metrin päässä ajo "erityistä varovaisuutta".
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Rikesakossa on koko olemassaolonsa ajan ollut vähimmäiskorotus.
Ei ole ollut. Sain kortin -86 ja tuolloin tuli pienet päiväsakot halvemmaksi kuin rikesakko.
 

Masentaja

Jäsen
Tässä juurikin kävi tilanne, Vihdintieltä laskin Kehä III itään, poliisit ajoi maijalla edessä. Kehällä niiden nopeus seilasi, itse ajoin vakkari päällä niin huomasi hyvin. Maija jäi jonoon ajelemaan oikeaa kaistaa ja kaikki jäi sitten sen perään kun eihän poliisiautoa saa ohittaa. Vasenta kaistaa GPS-nopeus 84 km/h ja maijasta ohi. Takakonttiin ampui auto, tumma se oli joka paljastui myöhemmin Octaviaksi. Pääsin letkan ohi ja siirryin oikealle kaistalle niin tämä octavia ajaa varmasti noin 100km/h ohi musta. Ohittaessaan kiinnitin huomiota näyttöjen määrään, tummat lasit, peltivanteet ja ylimääräisiä antenneita katolla. Samoin maija tuli ohi hetken päästä. Olen sen verran vittupääluonne että aika usein tulee sitten ajettua täysin rajoitusten mukaan jos joku tulee kärkkymään taakse. Moottoritiellä ärsyttää nää teidentukot jotka tulee sen rekan takaa 90km/h siihen eteen pönöttämään. Ne tekee moottoriteistä vaarallisia. Sakkoa ja kakkua saatana!

Tuusulassa Myllykyläntiellä saisi olla näitä useamminkin tutkaamassa, siinä jengi painaa 60km/h alueella varmasti lähelle sataa. Jos siinä ajaa mittarinopeutta 70km/h niin "oot jaloissa". Sitten kuitenkin muutaman km päässä ollaan samassa jonossa pari autonmittaa eroa, todellinen hyöty törkeästä vaarantamisesta noin 5 sekuntia.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tällaista se nykyään on. Ei muuta kuin kamera eteen ja taakse kuvaamaan. Saapahan sitten ainakin kuittailla takaisin, jos on "vääränlainen toimintamalli".
Siellä saattaa asemalla tulla puhetta konstaapeleille isoilla kirjaimilla kun jyytuubiin levähtää kuvaa poliisin "toimintamallista'.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei ole ollut. Sain kortin -86 ja tuolloin tuli pienet päiväsakot halvemmaksi kuin rikesakko.

Juu, itse asiassa olet oikeassa. Vuosivälillä 1984-1989 on ollut näin, 1989 rikoslain muutoksella korjattiin. Eli muutaman vuoden ehti olla noin aikanaan.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Rikesakossa on koko olemassaolonsa ajan ollut vähimmäiskorotus.
No eipä se niin kauhean ihme, jos tuon ajan sakotuskäytännöt menee sekaisin. Lukiossa pyörällä ajelin stoppimerkkiä päin. Poliisi kirjotti ensin rikesakon ja repi sen ja kirjoitti päiväsakkoja.. Poliisipäällikön mielestä ensimmäinen olisi ollut oikein ja kumosi rangaistusvaatimuksen ja määräsi teosta näin ollen huomautuksen(tai mikä tuo kirjallinen nuhtelu sitten silloin olikaan). Aina ei voi osua oikeaan edes Poliisi taikka siten jatkiksen kirjoittaja..
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mulla on jatkokysymys yllä olevaan @V-G- . Onko tietämystä kamera-autoista vastaavassa tilanteessa kun yllä jutusteltu?
Ahdistaa kun joutuu ihan syyttä kamera-auton sokaisemaksi. Ajoin Hakamäentietä itään ja näin jo kaukaa sen punaisen pakun joka kyttää usein keskustan ja länsi-hki:n alueella. Nopeus oli aika tasan 60kmh ja laskin varmuudeksi hyvissä ajoin alle. Tietysti tästä johtuen takana tuleva virolaismulkku ajaa liki puskuriin kiinni ja just tutkan kohdalla kiihdyttää vasemmalta ohi. Paku on siis bussipysäkillä oikealla ja olen aika varma että blokkasin kiihdyttelijän ja kuvassa minä keskellä, prkl.

Veikkaan että vastaavia tilanteita on varmasti useita, olisi hyvä kuulla kokemuksia? Onko joku saanut näistä syyttä lappua?
Jos järjellä ajattelisi niin olettaisi että tutkan sijoittelijatkin tämän tiedostaa että tuossa kohdassa yleensä ylinopeudet uloimmalla kaistalla ja mahdollisesti autoja välissä.

_

Mulla vastaava tilanne samassa paikassa parisen viikkoa sitten. Tulin kolmostieltä päin ja osasin odottaa kamera-autoa, lisäksi aiemmin edessä ajoi nosturiauto, jonka vuoksi mentiin noin 47-50kmh kun autot pääsi hitaasti sen ohi ja ristiin vaihtelivat kaistoja. Vasemmalta tyhjää kaistaa tulee uusi A-sarjan Mersu ylinopeutta, huomaa myöhässä kamera-auton ja kun minun rinnalla jarruttelee niin räpsähti. Oma nopeus siis tuo selkeä alinopeus. Eipä ole kuulunut mitään mutta vituttaa jos tulee lappua ja pitää alkaa selostamaan miten homma meni.

Hesarissa oli kesällä juttu, että kamera-auton tekniikka osaa erotella kuvasta ylinopeutta ajaneen auton jos siinä näkyi muitakin samalla kohdalla mutta eri kaistalla.Olisihan se aika puusilmätouhua jos kolmikaistaisella tiellä täräytetään kaikille sakot sen perusteella kun joku siinä kuvassa on ajanut ylinopeutta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hesarissa oli kesällä juttu, että kamera-auton tekniikka osaa erotella kuvasta ylinopeutta ajaneen auton jos siinä näkyi muitakin samalla kohdalla mutta eri kaistalla.
Tämä oli olennainen tieto ja hyvin odotettukin. Ehkäpä muutama muukin on tätä ihmetellyt, ja päätynyt aina mediallekin asti jutun aiheeksi. Kerrankin laatujournalismia.
Ei tuo silti sitä tosia asiaa poista että blokkasin auton ja varmasti moni muukin kun pakusta katsottuna uloimmalla kaistalla ne useimmat ylinopeudet. Eli moni jää sakottamattakin.

_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös