Berner: poliisi ei tule sakottamaan 1 km/h ylinopeudesta - Kotimaa - Ilta-Sanomat
"Bernerin mukaan uusi tieliikennelaki ei muuta nykyistä sakotuskäytäntöä"
Eli laki kuitenkin tulee ja ei tarvitse olla kovinkaan kirkas kristallipallo, kun tietää kaytäntöjen muuttuvan joko ohjeistettuna ja vähintään pärstäkertoimen mukaan.
On tuossa bernerillä vielä se pointti, että poliisin ei tarvitse noudattaa lakia...
Omituisinta tässä on, että Berner kuvittelee selvästi oikaisevansa väärinkäsitystä. Kysymyshän on nimenomaan siitä, että tässä esityksessä, nyt, pitää ottaa teoreettinenkin mahdollinen parin kilometrin kyttäykseen pois. Eli tuo lainkohta, jossa kerrotaan hinta 0-5 km ylitykselle pitää ottaa pois ja varmistaa, että tekniikan kehittyessä ei tule täysin typeriä sakkoja kenellekään. Tekninen kehitys mahdollistaa tulevaisuudessa vielä paljon suuremman kyttäyksen kuin mikään nyt koettu ja me emme tahdo sellaista yhteiskuntaa, jossa yli-innokas virkamies tai tulevaisuudessa tekoäly, alkaa oikeasti toteuttaa valvontaa, koska laki antaa siihen mahdollisuuden. Tekniikka mahdollistaa kyllä totaalisen valvonnan jo nyt ja tulevaisuudessa helpommin, jopa virkamiehet tajuavat sen. On erittäin tärkeää, että liialliseen valvontaan ei anneta mahdollisuutta. Poliisilla on liikenteen vaarantamisen perusteella mahdollisuus antaa sakko käytännössä aina tulkinnan mukaan, joten tuo lain kohta on aivan täysin ja vain tarpeeton. Juuri sellainen kohta johon pitää puuttua nyt, ei jälkikäteen kitistä.
Todelliseen ongelmaan ei näytä vielä kukaan poliitikko ottavan kantaa. Autoilijat pitävät faktisesti nopeusrajoituksia liian alhaisena, koska haluaisivat ja ajavatkin kovempaa. Esimerkiksi moottoritiellä pitää aina olla kelin mukaan automaattisesti vaihtuva nopeusrajoitus ja poistaa talvirajoitus. Edelleen nopeusrajoitusta voi aivan hyvin nostaa esimerkiksi 140 kilometriin. Alemalle nopeudelle ei ole mitään rationaalista perustetta. On vain typerää, että hyväksymme tämän. Maksamme liikaa teoreettisesta turvallisuudesta, joka päivä.
Nyt olisi hyvä hetki laittaa lakiin hieman enemmän enemmistön tahtoa. Me emme halua joka päivä tuhlata enemmän aikaa liikenteessä. Sille pitää laskea haittakustannus, jonka minimointi pitää turvallisuuden ohella ottaa liikennesuunnittelun lähtökohdaksi. Liikennesuunnittelusta käyty keskustelu ja suunnittelu on muutenkin täysin vääristynyt esimerkiksi seuraavat kolme kuukautta täysin marginaalissa oleva pyöräily ylikorostuu jatkuvasti keskustelussa. Huomatan, että aion sentään ajaa pyörällä myös talvisin. Sujuvuuden pitäisi olla päälähtökohta yhdessä turvallisuuden kanssa. Kaikissa liikennesuunnitelmissa tulee ottaa sujuvuuden arviointi ja liikenteen kokonaisvolyymin arviointi pääkriteeriksi.
Yksikin liikennekuolema on liikaa, haluamme kuitenkin myös liikkua mahdollisimman sujuvasti.
Noin, olisiko tuossa liikennepoliittinen ohjelma parillekin puolueelle :)