Itselle napsahti tasan vuosi sitten sellainen tilanne Messukeskukselta Lahden väylälle ajaessani, että Amerin vanhalta pääkonttorilta alkava 50km/h alue oli kaikessa hiljaisuudessaan muutettu 40 km/h alueeksi ja kun ajaa kerran vuodessa siitä ohi, niin en ollut tiennyt vielä moisesta. Pakettiauto sakotukseen paikka on suorastaan nerokas. Liikennevalojen jälkeen pieni mäen nyppylä estämässä näkyvyyttä ajoradalle, jonka takana onkin sopivasti pysäköintikielto 30m matkalta. Siihen saa pakun hyvin jemmaan.
Lähdimme valoista liikkeelle ja olin oikealla kaistalla jonossa muutaman auton ja ruosteisen Viron kilville olevan Transitin perässä ja jono lähti vihreiltä liikkeelle hyvin, kunnes risteyksen jälkeen jonon ensimmäiset alkoivat luonnollisesti tutkan nähdessään hiljentää vaihtiaan saaden aikaa jonossa haitariliikettä. Itse jouduin pakun perässä painamaan jarrulle ja kun en tiennyt 40 km/h muutoksesta (Transitin ladonovet ja ”semituttu” paikka,jep) saatika syytä jonon hidastumiseen (tutka), niin fiksuna poikana ennakoin tulevaa ryhmittymistä Lahden väylälle ja jarrun sijasta vaihdoin vetävämmälle kaistalle ja annoin mittarin nousta 55 km/h nousten pakun rinnalle ja *räps*.
Eihän sitä ensin ymmärtänyt kunnes seuraavassa risteyksessä oli merkki 40 km/h alueen päättymisestä. Nauratti kuinka lande-apinaa koijattiin stadissa. Paikka on nerokas, pakko myöntää.
Viikkoa myöhemmin tuli rikesakkoa 47 km/h nopeudesta 40 km/h alueella ja jargoniat kilometrin vähennyksestä=10% vähemmän kuolemia liikenteessä, jepjep... Päätin vastustaa, koska pakun kanssa meillä oli nokat rinnakkain räpsähtäessä ja halusin nähdä miten minut osoitetaan syylliseksi. Itse pidin rikkomusta kaikkea muuna kuin 180€ arvoisena virheenä koska kilometri vähemmän ja huomautuksella olisi menty. Mutta johonkin se raja pitää vetää, se myönnettäköön.
Joka tapauksessa kokeilin systeemin rajoja, vastustin ja jätin sakon maksamatta. Vuosi mennyt eikä mitään ole kuulunut. Ei puoltoa eikä tuomiota? Tuleeko näistä päätös? Vai raukeasti ne itsestään? Kait tässäkin joku takaraja on?