Mielestäni sekoitat asioita. Ei tässä ole kysymys siitä onko jostakin hyötyä, vaan siitä mitä Venäjä tekee.
En omasta mielestäni sekoita asioita. Venäjä saa tehdä ihan mitä haluaa, minä pohdin sitä, että mitä mistäkin teosta seuraa.
Hyökkäyksestä Kiovaan ei ollut hyötyä, Krimin miehittämisestä ei ole hyötyä. Ei se asian meille selvä lopputulos tarkoita, etteikö Venäjä toimisi. Esim. tänään julistetusta osittaisesta lkpstä ei tule olemaan hyötyä. Estääkö se Venäjää? Joukkotuhoaseiden käyttö tulee olemaan Venäjän loppu, mutta estääkö se Venäjää niitä käyttämästä?
Toistan: näistä joukkotuhoaseista saa ihan heti unohtaa kaasut, biologiset aseet ja taktiset ydinaseet. Venäjä saa käyttää niitä jos haluaa, mutta ne eivät muuta tilannetta rintamalla mihinkään suuntaan. Niiden vaikutus on lähes merkityksetön ja ne ovat vain oiva tekosyy lännelle puuttua tilanteeseen kovemmin (jos haluavat). Esimerkiksi kaasulla on enemmän psykologista vaikutusta - ts. me yksilöinä pelkäämme kaasuaseita - kuin oikeaa vaikutusta johtuen siitä, miten käyttökelpoiset taistelukaasut toimivat (vaikutus jää rajalliseksi).
Joten noiden aseiden suhteen oma vastaukseni on: käyttäkööt jos haluaa.
Länsi tulee jyrkästi tuomitsemaan käytön ja käyttää sitä syynä omien päämääriensä ajamiseen. Länsi maalailee BC-aseista kaikenlaisia kauhukuvia ja moraalista saarnaa siksi kun se ei itse tarvitse niitä sodankäynnissä. Se ei tarvitse niitä sodankäynnissä siksi, kun niillä on pieni tai merkityksetön vaikutus asejärjestelmänä.
Rationaalisuutta pitää lähestyä eri näkökulmasta kuin hyötylaskelmista. Oman identiteetin puolustaminen on tärkeintä keinoja kaihtamatta. Putiniilla on narratiivi/maailmankuva, jonka puolustaminen on hänelle tärkeintä. Kun LKP ei auta, hän ei tule luovuttamaan. Mitä muuta hän voisi enään yrittää?
No BC-aseilla tai taktisilla ydinaseilla Putin ei kyllä saavuta mitään, ei rintamalla, ei Ukrainan taistelutahdossa eikä geopoliittisella kentällä.
Ainoa ase, jolla voisi olla jotain merkitystä, on lanata isoja kaupunkeja "oikeilla" ydinaseilla. Niiden käytössä kuitenkin astutaan tuntemattomille vesille ja vaikutuksia on vaikea arvioida. Siitä olen suht varma, että jos ne ammuttaisiin mannertenvälisillä ohjuksilla, niin ennakkovaroitusjärjestelmien vuoksi maailma olisi hyvin lähellä ydinsotaa. Jos ne ammuttaisiin hävittäjistä - no, sitten asuisimme ihan uuteen maailmaan.