Sen perusteella mitä olen tuttavien ja kavereiden kanssa jutellut aiheesta, niin mun nähdäkseni ongelma on pikemminkin se että uhkaa ei edelleenkään oteta riittävän vakavasti. Moni on turtunut vallitsevaan tilanteeseen; Ukraina on "siellä jossakin" ja miksi se Venäjä tänne hyökkäisi. Niin kauan kuin oma tyyny on hyvin ja perjantai-iltaisin tulee tuttu sarja TV:stä, niin suurin murhe tuntuu olevan bensan hinta.Minä ja sinä ymmärretään, että ei meillä ole tässä hätää, mutta moni on ymmärtämättä. Tuo juttu on arvokas, mutta ehkä se on olisi voinut joko otsikoida toisin, tai sitten sijoittaa toiseen paikkaan.
On tosi että tällä hetkellä meillä ei ole mitään hätää. Juuri nyt sotilaalliset iskut Suomeen ovat hyvin epätodennäköisiä, ja niiden torjumiseen olisi hyvät edellytykset. Mutta tätä asiaa tuleekin tarkastella pitkällä aikavälillä; Venäjä on näyttänyt todellisen karvansa, ja pitää ymmärtää että sillä on tavoitteena saattaa myös Suomi omaan vaikutuspiiriinsä pitkällä aikavälillä.
Tällä hetkellä Venäjällä ei siihen ole kykyä, mutta mikä on poliittinen ja sotilaallinen tilanne 5 tai 10 vuoden päästä, sitä on hyvin vaikea ennakoida. Tämän vuoksi Venäjän toimintaan pitää olla ehdoton nollatoleranssi. Minkäänlaisia myönnytyksiä ei voi hyväksyä ja Ukrainaa pitää tukea kaikin mahdollisin keinoin. Donbassista ei voi tehdä mitään ennakkotapausta, ja tämän pitäisi olla jokaisen suomalaisen intresseissä korkeammalla kuin hoitajien palkat ja polttoaineen hinta. Tätä ei tavan kansa taida laajemmin ymmärtää.