Vanha laiva Moskva toki on, mutta sen menetys silti sattuu Venäjälle. Ei heillä laivoja liiaksi ole ja ei ole myöskään kykyä rakentaa uusia. Tuollaisen risteilijän menetys on täten Venäjän laivastolle kallis osuma ja jos kyseessä tosiaan on ukrainalaiset ohjukset, voi tämä upotus pakottaa Venäjän hylkäämään Ukrainan saartamisen mereltä käsin.
En tosin tiedä kumpi olisi hienompi asia: se, että ukrainalaiset upottivat laivan ohjuksilla tai että siellä on joku Oleg hillunut ammusvarastossa mahorkka huulessa ja yhtäkkiä huomataan voitonpäivän ilotulisten jymisevän ja båten blir u-båt.
Venäjän puolustusministeriö: Ohjusristeilijä Moskva pysyi pinnalla
Venäjän puolustusministeriö on päivittänyt tietoja torstaina vaurioita kärsineen ohjusristeilijä Moskvan tapaukseen liittyen.
Puolustusministeriön julkaisemien tietojen mukaan aluksella syttynyt tulipalo on saatu hallintaan ja ammusten räjähtely on loppunut. Venäjän Mustanmeren laivaston lippulaivan miehistö on evakuoitu muihin aluksiin.
Ei oikeastaan ole väliä onko laiva uponnut vai ei, mutta vaikuttaa kyllä siltä, että se on entinen. Jos on uponnut, niin on uponnut. Jos laivalla on räjähdellyt monikossa ammuksia, niin siitä ei ole juuri mitään jäljellä, varmasti ainakin useita laipioita täyttynyt, mutta on voitu saada hinattuakin, jos riittävän moni laipio on pysynyt ehjänä.
Molemmissa tapauksissa laiva on romumetallia. Laiva on 80-luvun alussa rakennettu ja suunnilleen samanikäinen kuin miinalaiva Pohjanmaa, joka oli Suomen aiempi lippulaiva. Pohjanmaan toiminta lopetettiin 2015 ja on enemmän kuin todennäköistä, että tähän loppui myös Moskvan tarina.
Moskva oli jokatapauksessa Venäjän laivaston yksi helmistä ja sitä on uudistettu niin, että tarkoitus oli käyttää Laivaa ainakin 2040-luvulle asti.
On 3 July 2020, Moskva completed repairs and maintenance which would allow her to remain in service until 2040.
Oleellista on se, että laiva ei ole vuosiin korvattavissa ja sen korvaukseksi ei ole todennäköisesti tehty mitään erityisiä suunnitelmia. Tämä sama pätee myös muihin laitteisiin sekä kalustoon. Niiden suunnitteleminen, valmistus ja käyttöönotto ottaa aikaa riippuen koosta aina vuodesta yli 10 vuoteen, riippuen kaluston koosta. Tuon kokoluokan laivoissa puhutaan ainakin lähemmäs 10 vuodesta pika-aikataulullakin.
Selvää on, että laivan korvaamiseen menee vähintään 10 vuotta kun ollaan tässä kokoluokassa ja jos ei haluta saavuttaa vain kelluvaa perseen päristintä.
Laivue 2020 suunnittelu aloitettiin vuonna 2015 ja laivojen kokoluokka on silti viellä kaukana Moskvasta. Laivue 2020 laivat tulevat olemaan kokoluokassaan suurimpia mitä Suomessa on tarvetta rakentaa ja myös suurimpia mitä olemme koskaan rakentaneet.
Kun laivue 2020 -hanke aloitettiin vuonna 2015, niin rakentaminen aloitetaan tänä vuonna, eli 7 vuotta hankkeen aloittamisesta, jos nyt pysytään aikataulussa ja kalusto valmistuu näillä näkymin 2027-2028, eli yli 10 vuotta siitä kun hanke on aloitettu.
Laivue 2020 laivoista puhutaan, että olisivat tyyppiä korvetit, mutta ovat oikeasti kooltaan sekä uppoumaltaan tyyppiä fregatit. Uskon, että tämä on tarkoituksellista.
Moskva kuului Slava luokkaan, joita Venäjällä on 3 kappaletta ja oli siis yksi kolmesta Venäjän cruiserista. Itämerellä tietojen mukaan ei seilaa näin isoa laivaa Venäjältä vaikituisena. Aiemmin on seilannut n. 150 metrinen hävittäjä, mutta ainakin wikipedian tietojen mukaan on telakalla. Itämerellä seilaa vakituisena ainakin 2 fregattia, jotka ovat siis kokoluokassa lähempänä Suomen Laivue 2020 laivoja.
en.m.wikipedia.org
Edit: Lisään vielä sen verran, että en tiedä missä Venäjällä on telakka tämän kokoluokan aluksille, mutta varmasti ainakin Muurmanskissa. Jos se pitää hinata tuonne asti, niin ei ihan muutama päivä riitä siihen.