Hieman enemmän efforttia? Joo, täysin olematon on aika vähäinen määrä, eli vähän enemmän olisi ollut ihan jees... Tilivelvollinen ei ole tietenkään, mutta jos puhuu mediassa yhteisöllisyydestä ja tekee todellisuudessa jotain ihan muuta, antaa se miehestä tietynlaisen kuvan.@Toni85 , sähän vastasit itse mulle esittämääsi kysymykseen, ainakin osittain. Siitä olen samaa mieltä, että Jussi olisi voinut käyttää hieman enemmän efforttia teidän suuntaan, mutta mikään tilivelvollinen hän ei teille siltikään ole. Loppupeleissä teitä ei varmastikaan olisi tyydyttänyt mikään muu kuin se, että olisitte saaneet tahtonne ja toiveenne läpi?
Suosittelen lukemaan tämän Blueskannattajien facebookiin kirjoitetun tekstin läpi, siinä perustellaan todella hyvin, miksi nimen vaihtaminen tulisi olemaan todella suuri virhe. Virhe, mitä tämän kirjoittajat pyrkivät estämään tapahtumasta.
Blueskannattajat
28. huhtikuuta ·
Espoo Blues
Tänään julkisuuteen on kiirinyt ristiriitaisia huhuja. Yritysrekisteriin on ilmestynyt Jussi Salonojan yhtiön omistama yritys Espoo United OY ja lehdistössä on uutisoitu Jussi Salonojan hakevan seuralleen lisenssiä Mestiksestä. Haluamme nyt jokaisen pysähtyvän ajattelemaan.
Olkoon tämä avoin kirje Jussi Salonojalle sekä kaikille Espoo Bluesista ja espoolaisesta kiekkoilusta välittäville.
Me haluamme nähdä Espoo Bluesin tarinan jatkuvan uuden taustayhtiön kautta. Kuten viime vuoden lopulla vetosimme #Bluesinpuolesta -kampanjan avauksessa: ”Me emme ole liikkeellä seurajohdon, seuran omistajien tai mahdollisten tulevien seuraomistajien asialla emmekä ota kantaa omistuspohjaan. Me olemme liikkeellä Espoo Bluesin kannattajina ja tukijoina.” Mikään ei ole edelleenkään muuttunut. Me haluamme seurata joukkuettamme sarjatasosta riippumatta.
Vaikka pelaajat, organisaatio ja taustayhtiö vaihtuisivatkin, niin Bluesin henki, historia ja perinteet elävät ja hengittävät säilyttämällä seuran nimen ja logon. Kokonaan uusi seura sen sijaan kuihduttaisi pois upean espoolaisen jääkiekon tarinan, jota Kiekko-Espoo ja Blues ovat olleet luomassa.
Kyllä, Espoon jääkiekon edustusjoukkueen nimi on jo kerran vaihdettu, mikä oli todella typerä ratkaisu, eikä sitä saa missään nimessä enää toistaa. Vajaassa kahdessakymmenessä vuodessa Espooseen on ehtinyt varttua sukupolvi, joka on kasvanut bluesilaiseksi. Keksimällä tyhjästä uusi seura, menetetään jälleen uskomattomat määrät tehtyä työtä, sekä riistetään kaikki se intohimo ja tunne mitä Espoo Blues on ihmisille tuonut.
Espoo Blues on ehtinyt kasvaa oikeaksi seurayhteisöksi, johon kuuluvat kaikki sidosryhmät kannattajista huoltajiin ja Suomen parhaaseen junioriorganisaatioon. Jokainen, joka oli paikan päällä päättyneen kauden viimeisessä kotiottelussa, tietää mistä on kyse. Tuhannet katsojat ja täysi kannattajakatsomo osoittivat suosiota joukkueelle, joka ei ollut täynnä nimimiehiä, mutta joka pelasi täydestä sydämestään Espoo Bluesin logolle.
Aidon ja kestävän urheilukulttuurin sekä seurayhteisön syntyminen vaatii pitkäjänteisyyttä, oman historiansa kunnioittamista sekä perinteiden luomista vaalimalla identiteettiä läpi vuosikymmenten.
Kannattajatoiminta on ottanut huimia askeleita kymmenen vuoden aikana. Mikäli seuran nimi muuttuu, kaikki tuo työ valuu hukkaan. Me kannattajat emme ole laulaneet ja reissanneet seuran mukana vuosia jääkiekon takia. Me olemme laulaneet ja reissanneet siksi, että Espoo Blues on meidän seuramme. Me emme ole asiakkaita, jotka ostavat lempituotteensa loppuessa kaupasta jonkin toisen tuotteen. Mikäli Espoo Bluesia ei ole, ei ole meitäkään.
Vetoamme viimeisen kerran kaikkiin osapuoliin: pelastetaan Espoo Blues ja rakennetaan se terveelle pohjalle. Nimen ja logon saaminen edellisen taustayhtiön konkurssipesästä ei voi olla ylitsepääsemättömän vaikeaa. Mikäli sitä ei tehdä, espoolainen kiekkoilu menettää kaiken tähän asti saavutetun. Perinteensä, historiansa, identiteettinsä.
Uskokaa kannattajia. Uskokaa meitä. Me tiedämme mistä puhumme.
-Blueskannattajat
Edelleen, AINOA toive oli nimen ja samalla myös logon säilyttäminen, joten kyllä, mikään muu ei olisi kelvannut eikä kelpaa. Tämä on siis minun tulkinta, itse en kuitenkaan pysty puhumaan faktaa kaikkien suulla. Miksi jonkun muun pitäisi kelvata? Kannattajat olisivat varmasti olleet valmiita tulemaan monessa muussa asiassa vastaan, ja olisihan esim. logosta voitu keskustella hyvässä hengessä, jos olisi ollut joku perusteltu syy vaihtaa sitä. Myös Kiekko-Espoo olisi kelvannut monelle, jos asiasta olisi käyty rehellistä keskustelua. Monelle olisi kelvannut ilman sitäkin.
Vaikka itse olen paljasjalkainen espoolainen, elänyt koko ikäni Espoossa, ei minulla ole mitään velvollisuudentunnetta kannustaa kaikkea espoolaista. Sympata voin, mutta siitä on aika pitkä matka kannustamiseen. FU:ta en kyllä lähde automaattisesti edes symppaamaan, on mennyt sen verran pahasti maku koko touhuun.